Fan brengt Metroid 2-remake uit ter ere van dertigjarig jubileum

Versie 1.0 van AM2R, dat staat voor Another Metroid 2 Remake, is uitgebracht. De remake is gemaakt door een liefhebber van het spel die het beschikbaar heeft gesteld op de dertigste verjaardag van Metroid. De remake is al tien jaar in ontwikkeling.

Metroid kwam op 6 augustus 1986 uit en vierde het afgelopen weekend zijn dertigjarige jubileum. Nintendo besteedde zelf geen aandacht aan de mijlpaal, maar de fans achter het project AM2R kozen de datum uit versie 1.0 van hun remake uit te brengen. De Windows-versie is nu beschikbaar en later moet ook een Linux-variant volgen.

AM2R is een remake van Metroid 2: Return of Samus, een game die in 1991 in de VS verscheen voor de Game Boy en een jaar later naar Europa kwam. Het originele spel had geen kleur, maar enkel monochroom beeld. Voor de remake is de game volledig opnieuw opgebouwd, in kleur. De grafische stijl en gameplay komt overeen met die van Metroid: Zero Mission voor de Game Boy Advance.

De makers van AM2R zeggen niet bang te zijn dat Nintendo ingrijpt en het project een halt toeroept. De Argentijn Milton Guasti, die het project in 2008 aankondigde, zegt tegen NintendoNews dat Nintendo nooit contact met hem heeft opgenomen en hem dus niet heeft verzocht om te stoppen met het maken van de remake. Hij stelt dat AM2R Nintendo respecteert als bezitter van de rechten en dat hij geen geld verdient met de remake.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-08-2016 • 11:09

64

Submitter: parryfiend

Reacties (64)

64
61
44
6
0
10
Wijzig sortering
Het lijkt erop dat Nintendo inmiddels lucht heeft gekregen van de remake:

"Friends: Nintendo has hit us (meaning, our website host) with a DMCA takedown notice. We can no longer host the AM2R file. Sorry!"

Follow-up:

"We are going to look into the legitimacy of the takedown tomorrow. If we find out it's fake, we will re-host, rest assured."

Bron (Twitter)

[Reactie gewijzigd door Seroczynski op 23 juli 2024 22:19]

Dat is natuurlijk niet meer dan logisch, zeker gezien wat voor standpunt Nintendo in het verleden heeft ingenomen...
De Argentijn Milton Guasti, die het project in 2008 aankondigde, zegt tegen NintendoNews dat Nintendo nooit contact met hem heeft opgenomen en hem dus niet heeft verzocht om te stoppen met het maken van de remake.
Dat hoeft Nintendo dan ook helemaal niet te doen, ze hoeven al die gastjes die Nintendo game clones maken niet te tracken, pas als ze het daadwerkelijk distribueren gaan ze zwaaien met takedowns.

Wat ik niet begrijp is dat er al menig fan jaren lang werk heeft weggegooid, waarom blijven ze het proberen zonder eerst goede afspraken te maken met de IP eigenaar?
Ze kunnen ook de graphics aanpassen zodat het niet op Metroid lijkt en het een andere naam geven. Lijkt mij niet zo moeilijk.

Ik vind Nintendo wel duidelijk. In Amerika is op dit moment ophef over Star Trek fans die een eigen serie gemaakt hebben. Ik zou zeggen dat het geen probleem is zolang de producenten het als Creative Commons vrijgeven, maar dat doen ze natuurlijk niet. In Amerika draait alles om geld. Zogenaamde fan-art is dan alleen maar een ploy om iets te gebruiken zonder er voor te betalen, vind ik.
Ze kunnen ook de graphics aanpassen zodat het niet op Metroid lijkt en het een andere naam geven. Lijkt mij niet zo moeilijk.
Denk dat het daar uiteindelijk wel op zal uitlopen, alle Metroid referenties eruit, geen assets die uit Metroid games komen of er op lijken, en vervolgens via de grijze weg (anoniem natuurlijk) een skin set en mod verspreiden die er weer Metroid van maakt. Zo zou ik het oplossen tenminste :+

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 23 juli 2024 22:19]

Nintendo moet wel degelijk haar merken/namen actief beschermen anders verliest ze haar recht, dat noemen we onder andere merkverwatering, zodra Nintendo er weet van heeft is ze min of meer verplicht om actie te ondernemen, doet ze dat niet en laat ze het jaren doorgaan dan is de kans dat ze de merk/naam kwijt is.

Vraag maar aan bijvoorbeeld LEGO, die is de rechten verloren over heel stel producten, inclusief handleidingen en al.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Merkverwatering
Omdat ze het leuk vinden om te maken! (en omdat 'afspraken met IP eigenaar' toch nooit gaat lukken)
Ik en vele met mij hebben een contract met Nintendo zodat wij materiaal van Nintendo mogen publiceren, je moet dan 30% van je omzet afstaan. Daar is speciaal programma voor bij Nintendo. Wellicht dat deze game ook daar onder kan vallen?
Even pure nieuwsgierigheid.
En als je er geen omzet van hebt?
Oh grappig, dat wist ik niet. Benieuwd of ze zo'n game zouden toestaan.
Ja, maar spendeer je daar 8 jaar van je leven aan? (waarschijnlijk niet fulltime, maar in je hobby uurtjes)
Toch best zonde van de tijd. Als ik zie hoe mensen Unreal Engine 4 remakes maken van Zelda OOT, hoe mooi het er ook uit ziet, en hoe gaaf het zou zijn als het volledig functioneel zou worden, dat gaat het gewoon niet worden. Die spenderen er ook gigantisch veel tijd aan, maar uiteindelijk is het voor niets. Je kan het toch niet uitbrengen. Als er iemand snel bij is om het neer te halen, is het Nintendo wel.
Maar niet elke "remake" heeft als doel om daadwerkelijk uitgegeven te worden. Er zijn genoeg mensen die stoeien met bestaande assets om vervolgens iets te maken met eigen invulling.

Hoeveel mensen zijn er wel niet die begonnen zijn met het clonen van een spel om een basis engine op te zetten voor een platformer als Super Mario of MetroidVania, of top down RPGs als Link to the Past of Final Fantasy. Het is veel makkelijker om je engine te bouwen als je graphics klaar hebt liggen dan dit tegelijkertijd te moeten doen, vooral als je een 1-team-army bent :p
Ook zijn dit bijzonder mooie portfoliostukken voor mensen die graag in de game industrie willen werken; het bouwen van een mooie mod of fan remake in een populaire engine laat zien dat je ervaring hebt, met de tools kan werken en passie hebt voor je vak!
My thoughts exactly.

Veel mensen zien alleen het opgeleverde product als doel, maar vergeten daarbij het leerproces, de ervaring en de PR die het oplevert. Dat kan nog veel belangrijker zijn.
Het is erg merkwaardig dat alleen een Metroid-fansite een DMCA heeft gekregen, en niet de maker van de game zelf.

Daarnaast is een DMCA erg vreemd, waarom niet een C&D?

Het voelt ernaar dat deze aanvraag een troll is.

[Reactie gewijzigd door XSlicer op 23 juli 2024 22:19]

Inderdaad: de game staat nog netjes op de site van de auteur
Daarom moet je aannzoiets in het geheim werken en als het af is, loslaten op internet. Chrono trigger ressurrected hebben we ook nooit gekregen, terwijl dat er echt tof uitzag.
Reactie van niks, want ze hebben alleen Metroid database aangesproken. De originele blogspot website van AM2R is nog online.

Het is overigens ook al te laat. De game staat al op meerdere torrent sites en op de reddit geeft iedereen ook al aan de game naar mediafire etc. te uploaden zodra hij echt door nintendo wordt neer gehaald.
..dat Nintendo nooit contact met hem heeft opgenomen en hem dus niet heeft verzocht om te stoppen met het maken van de remake.
Hebben ze dat ooit wel gedaan dan voor alleen een aankondiging? Nu hij het daadwerkelijk heeft uitgebracht verwacht ik dat Nintendo er wel wat aan gaat doen, of hij er nou geld mee verdient of niet.

[Reactie gewijzigd door Chester op 23 juli 2024 22:19]

Ik vind het eerder een bewijs dat Nintendo al 10jr niet geeft om Metroid
Ze geven weer om dingen wanneer men weer interesse toont.
Op AGDQ en SGDQ kan je goed zien hoe populair deze games nog altijd zijn.
En hoe zie je dat voor je. Met zn allen maar constant petities ondertekenen hé maak eens een nieuwe metroid ?
iig nu het op bijna elke website staat gaat het toch echt er bij Nintendo een lampje branden, denk ik zo.
O+ Metroid... jammer dat Nintendo geen aandacht besteedde aan de dertigste verjaardag :/

Ze hebben "Blast Ball" uitgebracht en "Federation Force" komt eraan... wel geinig. Maar graag zou ik een geheel nieuw avontuur in de "Prime" reeks zien verschijnen. Ook heb ik "Other M" met veel plezier gespeeld! Dus een combinatie is voor mij helemaal top.

Anderen geven de voorkeur aan enkel deze 2D platformer gameplay, terug naar de oorsprong. Het spelen zonder map/plattegrond van de omgeving vind ik knap lastig ;) Maar dat vormde natuurlijk een flink stuk van de uitdaging in die eerste Metroid spellen.

Knap gedaan zo'n remake. Echte die-hard fan, die hier tien jaar aan werkt!

Al had hij beter zelf contact kunnen opnemen met Nintendo. Zonde als het project 'afgeschoten' wordt na al dat werk |:(

[Reactie gewijzigd door NetAmp op 23 juli 2024 22:19]

Inderdaad, de enige reden dat ik m'n GC nog heb is Metroid prime 1 en 2 en Eternal Darkness.
Als de NX ook een Prime titel in ontwikkeling heeft of iets met zo'n kwaliteit (geen cartoony/chibi meuk) ga ik serieus overwegen een NX in huis te halen :)
Ongeacht iemands mening en wens het is een feit dat Nintendo hun software mag beschermen en dit is officieel beschikbaar https://www.nintendo.nl/S.../Metroid-site-627595.html een stuk of 10 die je zo kunt spelen.

Nintendo kan onmogelijk om de zoveel jaar een Remake of Remaster maken en ik zou deze uitmelking ook niet willen maar Inderdaad ik kan ook niet wachten op een vervolg van Prime of een Remaster en nog liever een Remake.

De Prime serie zou ook ideaal voor AR en of VR zijn en als NX wel deze opties krijgt hoop ik dat Metroid als eerste aan de beurt is :)
Het recht hebben ze uiteraard, of het ook zo'n goed idee is, is een tweede. Het spel is in omloop en gaat nu toch gespeeld worden.
En aangezien Nintendo hier eigenlijk altijd vrij lullig mee om lijkt te gaan, doet ook dit hun reputatie niet echt goed.
Dat het ook anders kan moge duidelijk zijn:
http://io9.gizmodo.com/54...ge-lucas-likes-family-guy
http://www.gsmhelpdesk.nl...e2-en-betaalt-met-toetjes

Als ze hier iets aan willen verdienen hadden ze de ontwikkelaar met open armen moeten ontvangen. Lijkt me beter dan elke hommage maar gewoon de grond inboren puur omdat je het intellectuele eigendomsrecht hebt, wat überhaupt absurd is tegenover bijvoorbeeld een octrooi, wat maximaal 20 jaar geldig is.
Wat mij betreft mogen ze dit direct op alles toepassen.
Daar gaat de hele Kopie recht en Licensie recht toch over dat diegene bepaald wat er wel en wat niet gebeurd ? als de Fans maar even een gebaar maken dan moet Nintendo het aangrijpen ongeacht waar hun zelf mee bezig zijn ?

Als ieder maar even kan doen omdat "het kan" en "er genoeg belang in is" dan staat de volgende Atari crisis om de hoek wachten.

Naast dat dit Project officiele producten schaad die je nu nog steeds kunt kopen is er misschien ook nieuw product in de maak en als het op elkaar lijkt wat ga jij dan voor ?

Een officieel product voor een bepaald bedrag of een gratis niet officieel product ? de meerderheid gaat voor gratis.

Ik vindt het zorgelijk dat ergens gratis gebruik van gemaakt kan worden terwijl het duidelijk anders op papier staat en dat er dan nog negatief over Nintendo gesproken wordt als hun voor hun eigen rechten opkomen door een Project neer te halen.

Het lijkt misschien knullig om druk te maken over Kopie recht en Licensie recht maar dit behoort net zo goed bij het Rechtsysteem als de iets wat jij wel belangrijk zou vinden.
Het lijkt misschien knullig om druk te maken over Kopie recht en Licensie recht maar dit behoort net zo goed bij het Rechtsysteem als de iets wat jij wel belangrijk zou vinden.
Het grootste probleem in dit alles is dat je als bedrijf in de VS niet eens een mogelijkheid hebt om het gebruik van jouw IP wel toe te staan voor het soort doeleinden wat buiten fair use valt..

Je moet namelijk je intellectuele eigendom verdedigen of je verliest het eigendom. Daarnaast moet je, als ik me goed herinner, ook heel voorzichtig zijn met iemand tegen een nul-prijs toch nog een licentie te verlenen, omdat je daarmee mgelijk precedent schept waardoor het voor andere partijen ook mogelijk gemaakt moet worden om desgewenst het IP in licentie te nemen voor een overeenkomstige prijs.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 23 juli 2024 22:19]

Bedankt voor de informatie en het vermogen om mijn wir war van woorden te lezen :)

Ik ben niet zo fan van het Amerikaans systeem (zal wel aan mij liggen) maar dat punt van Bescherm het recht of je Verliest het recht daar kan ik mij in vinden.

Het Project waar dit Topic over gaat zal vast goed geprogrammeerd zijn dat kun je ook zien maar...

Als Nintendo dit Project toelaat hoe kunnen hun dan andere Projecten weigeren en dus wat voor kwaliteit en resultaat krijg je tussen nu en de komende jaren ?

Ik heb niks tegen Projecten van Remakes en Remasters tot Emulatie en vindt het zelfs mooi om te horen en zien dat bepaalde Series zoveel aandacht krijgen.

Tot dat het bij het publiek aangeboden wordt terwijl het Recht er nooit was om het te gebruiken en de Eigenaren er schade aan leiden.
Erg jammer dat het er in jouw reactie sterk op lijkt, dat je mijn reactie niet echt inhoudelijk hebt gelezen. Het komt er meer op neer dat je hier Nintendo's acties aan het verdedigen bent, puur omdat ze dit mogen en de wet nou eenmaal zo is.

Wat ik echter aangeef (met voorbeelden) is dat ze niet alles als een bedreiging hoeven te zien. Dit is namelijk gratis aandacht en extra publiciteit ook voor wanneer ze eventueel de volgende Metroid game uit zouden brengen.

Daarnaast geeft ik ook duidelijk aan dat ik de wetgeving zoals hij nu is absurd vind tegenover andere bestaande wetgevingen.
Als ik een een baanbrekende techniek of industrieel ontwerp uitvind waar iedereen op heel de wereld profijt van heeft heb ik hier maximaal 20 jaar het alleenrecht op. Daarna is het vrij te gebruiken voor iedereen. En indien dit als cruciaal genoeg wordt gezien ben ik verplicht om dit in licentie af te geven voor een redelijke prijs aan mijn eigen concurrenten.

Als ik echter een of andere stereotype pasta-etende loodgieter als held uitvind dan is hij en alles wat ik omheen heb bedacht, verboden terrein voor iedereen tot aan 50 jaar na mijn dood. Artistieke vrijheid bestaat dus alleen zo lang als jij er als eerste iets mee doet en anderen worden heel hun leven verboden om er gebruik van te maken (zelfs zonder winstoogmerk).

Blijft in mijn ogen toch erg krom allemaal, en nogmaals, puur omdat je het recht hebt om het grote boze Nintendo uit te hangen, betekend nog niet dat je het hoeft te doen.
Het is wachten tot Nintendo de boel plat gaat gooien ivm conyrightschending. Dat doen ze al te graag.
Dat ze dit plat gooien zou ik nog snappen, is hun eigendom.

Maar wat ik niet snap is als Nintendo gameplay video's online plat laat gooien omdat ze zogenaamd een slechte naam geven aan hun, terwijl het vaak dat niet zo is.

Gratis reclame noemen ze dat Nintendo.
Als het commercieel uitgebuit werd, zeker. Maar dit is toch gewoon een "ode aan" fan een trouwe fan? Als ik Nintendo was zou ik dat juist supporten en m'n naam eraan willen hangen.
Zelfs als het niet commercieel uitgebuit wordt kan het nog steeds commercieel een probleem vormen voor Nintendo. Wat als ze bijvoorbeeld net zelf met een remake bezig zijn? Moeten ze dan het verlies van delen van een afzetmarkt voor lief nemen omdat het een "ode aan" is?

Daarnaast heb je ook nog het merkrecht wat ze moeten beschermen, en nog wel meer juridische redenen waardoor ze zelfs iets wat ze willen supporten niet zomaar mogen supporten.

[Reactie gewijzigd door DdeM op 23 juli 2024 22:19]

Dat merkrecht is natuurlijk om heen te werken door een overeenkomst op te stellen met een fictief bedrag van 1 euro per jaar.
Ik denk niet dat Nintendo zomaar hun naam moeten koppelen aan iets waar ze geen macht over hebben of mensen moeten aanmoedigen zomaar hun werk te kopiëren/stelen. En dan is het terecht dat er copyright beschermt dient te worden.
Ik denk dat Pokemon Go hier een mooi voorbeeld van is. Het is tenslotte een spel wat niet door Nintendo of aanverwante studio is ontwikkeld. Niantic heeft wat dat betreft geen link met Nintendo. Kijk wat vvoor zooitje het daarbij is. Nintendo zelf zou zo'n zooitje nooit ontwikkelen. Die hebben hun software altijd netjes op orde.
Pokémon Go is ontwikkeld in een samenwerking tussen Niantic en The Pokémon Company. Nintendo heeft hier verder helemaal niets mee te maken gehad. Hierbij is echter wel vanaf begin goedkeuring geweest van The Pokémon Company die tijdens het project duidelijk ook wat te zeggen heeft gehad.

Als deze ontwikkelaar samen met Nintendo zou hebben gewerkt zou er ook noit een probleem zijn geweest.

Als Niantic helemaal eigenhandig Pokémon Go zou hebben gemaakt en daar hun eigen naam op geplakt hebben zouden ze net zo hard offline zijn gehaald. (Wat trouwens bij deze game ook nog niet gebeurd is)

[Reactie gewijzigd door 90710 op 23 juli 2024 22:19]

Nintendo heeft hier verder helemaal niets mee te maken gehad.
Behalve dat The Pokémon Company een joint-venture is van Nintendo, Game Freak en Creatures.
Mwah, hangt af van de houding van Nintendo en hoe krampachtig ze omgaan met copyright..Als je kijkt naar bijv. Valve zouden spellen als Counterstrike (ooit begonnen als een halflife mod) of Black Mesa (Halflife remake) nooit mogelijk zijn geweest als Valve krampachtig aan hun ip had vastgehouden. Allemaal gemaakt door fans, allemaal ondersteund en uitgegeven door Valve op Steam. Het kan dus wel, mits Nintendo homebrew fans een plaatsje op hun platform wil geven.

Wellicht komt dat misschien ooit met de NX als nintendo hun online infrastructuur op orde heeft. Voor nu denk ik niet dat hun hoofd ernaar staat met de op handen zijnde launch van een nieuwe console.

Desalniettemin zou het zonde zijn als zo'n fan remake verdwijnt in de krochten van het internet. Nintendo, zou mi net als Valve hier iets mee moeten doen. Geef modders/beginnende devs een plekje op je (virtual) console. Zo onderhoudt je ook een band met je fans, stimuleer je ontwikkelen op je console en heb je extra bonus content voor je platform (vc/nx).

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 23 juli 2024 22:19]

Vind Valve en Nintendo niet zo heel goed te vergelijken in dit perspectief. Valve echt een PC merk, met totaal andere mentaliteit. Nintendo een puur console producent en prominent game ontwikkelaar, waarbij alles valt of staat met hun IP's. Zeker Metroid wat ook wel in de niche markt een sterk imago heeft.

Valve als game ontwikkelaar.. die doen toch eigenlijk nagenoeg niks meer. Hebben uberhaupt niet zo heel veel gedaan. Wel vette dingen.

Desalniettemin vind ik een goed geslaagd fan project super tof. Van Chrono Trigger hebben ze toen ook Prophets Guile en Crimson Echoes gedaan.. Vast niet perfect, maar wel echt vette shit. Zou een systeem moeten hebben dat de rommel filtert en goede projecten laat bestaan. Counterstrike duidelijk een geslaagde variant :P
Valve is gewoon een voorbeeld van hoe een game publisher en developer ook om kan gaan met eigen ip en fan gemaakte homebrew. Valve en Nintendo zijn wat dat betreft 2 uitersten van het spectrum.

Valve is de pc kant waar modden en homebrew van oudsher juist wordt aangemoedigd en gestimuleerd. Homebrew heeft ook een eigen plekje op Steam met oa Steam Greenlight. Nintendo is de console kant van gaming en is patriachaler in opstelling; ze laten helemaal niks toe aan de kant van fans en homebrew. Bedrijven mogen wel aan de slag met nintendo ip mits er evpliciet een deal is gesloten en toestemming is gegeven. Uiteraard is er dan ook geen speciale plek voor homebrew op nintendo platformen als 3ds en de wiiu.

Welke aanpak is beter? Persoonlijk heb ik de voorkeur voor Valve's methode maar ik ben dan ook meer pc ingesteld. Ben ooit wel begonnen op nintendo consoles ;)

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 23 juli 2024 22:19]

Ja helemaal mee eens.

Zelf begonnen met PC en Commodore 64 (casette variant ja.... lol)
NES nooit zelf gehad, maar met SNES werd ik gek. Al die klassiekers. Je had ineens muziek die ook echt vet was of zelfs mooi (Squaresoft). Anway, altijd fan van beide werelden/platforms geweest.

Wat beter is? Die vind ik best lastig te beantwoorden. Want met voorbeelden als Counterstrike, shit yeah. Maar ik denk dat als Nintendo hier flexibel in gaat zijn het een complete puinzooi wordt. Ze hebben zoveel IP's klaar voor complete verkrachting. als het stuk voor stuk topcreaties zijn? Graag. Maar middelmatige zooi of complete troep? Gaat toch afbreuk doen aan well established IP's. Ook als eindgebruiker die het verschil ziet, liever niet. Want hoe je het wendt of keert, het gaat in je associatiepatroon zitten.

Laat ik zo zeggen. Ja, zeker eens en denk dat ook ik liever Valve's aanpak heb. Maar Nintendo heeft daar gewoon veel meer te verliezen dan te winnen.
Ik denk dat het probleem net is dat het project bekendheid gekregen heeft. Als ze er niks tegen doen, trekt het volk aan naar meer actuele franchises en dan is het hek van de dam.

Jammer maar van een 'corporate' standpunt niet meer dan normaal.
Nintendo zou de fan beter een pak geld geven en het spel zelf aanbieden
op het eerste zicht ziet het er zeker goed genoeg uit om er geld voor te vragen
de boel plat gooien is niet altijd de beste oplossing naar mijn mening
remakes zijn wel degelijk gewenst door een redelijk grote groep, of ze het dan zelf doen of laten doen door een ander maakt niet uit
Dan word gewoon een spel uit gebracht onder de naam: Astereor. Return of Sumas
De game gebruikt sprites van de originele games, die zullen dan ook allemaal moeten worden aangepast.
Korte termijn Financieel misschien ja, maar als Nintendo op elke fan art copyright zou claimen is er straks nog maar weinig over van Nintendo denk ik. Hopelijk laten ze het met rust en zijn ze blij dat er zulke mensen bestaan!
Er is een verschil tussen fan art en gewoon een compleet spel nabouwen.
Als Nintendo nou een beetje handig was dan hadden ze allang zelf een remake als Zero Mission uitgebracht voor Metroid 2. Dit is veruit het slechtst speelbare deel uit de hoofdserie door de beperkingen van de Gameboy.
Ik vindt het knap dat hij gedaan heeft. Maar wat Nintendo doet minder. Hij doet het niet voor het geld maar voor zijn eigen. Ik kan dat alleen maar waarderen van zulke mensen. Deed Nintendo nog maar echt iets met de Metroid-series dan zou ik het gelijk kopen. De laatste M-series heb ik nog op me GC.
Anoniem: 695873 8 augustus 2016 11:52
Nintendo: Luigi's anniversary (slechts een sidekick character) wordt gevierd met "The year of Luigi"
en de anniversary van Mother (Er verscheen dit jaar een fanmate remastered version van deel 1 op NES cart)* en Metroid (Wederom fanmate) worden kompleet genegeerd door Nintendo.

Hadden ze de Metroid franchise maar aan retrostudios (New Super Mario Bros series/Donkey Kong Country reboots) gegeven dan hadden we nu een vette 2.5d Metroid game gehad.

*Mother 4 is overigens momenteel in ontwikkeling alszijnde fan-project.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 695873 op 23 juli 2024 22:19]

Anoniem: 695873 8 augustus 2016 12:18
Wat mij trouwens heel erg opvalt aan Nintendo is dat Nintendo franchises bedacht door Miyamoto veel meer aandacht, toewijding en spotlight krijgen dan Nintendo franchises die door een ander verzonnen zijn.

Ik heb dan ook sterk het idee dat Metroid geen officiële anniversary game heeft gekregen doordat Miyamoto niet de geestelijk vader van de franchise is.
Even het spel gestart. In het eerste scherm erkent de maker dat Metroid als copyright onder Nintendo valt. Daarna opent het met het bericht "Based on a game by" en het Nintendo logo. Daarna is het ook Metroid genoemd in de titel.

Zo steek je wel een hele grote rode vlag op. Je had het ook 'Platformgame XYZ' kunnen noemen met alternatieve skins/sprites, en vervolgens (anoniem en via derde bronnen die niet officieel gelieerd zijn aan het project) een skinpack uit kunnen brengen die er werkelijk AM2R van maakt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.