Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 96 reacties

Een ontwikkelaar is erin geslaagd om de beveiliging van de PlayStation Vita te omzeilen, waardoor het mogelijk wordt om onofficiŽle versies van games en software te draaien. Via een speciale internetpagina kan de hack worden geactiveerd.

De softwaremodificatie is ontwikkeld door Yifan Lu en wordt HENkaku genoemd. Via de url henkaku.xyz krijgen eigenaren van een PlayStation Vita met daarop softwareversie 3.60 de mogelijkheid om homebrew-features te activeren; door met de ingebouwde webbrowser naar de webpagina te surfen en op de installatieknop te drukken wordt HENkaku automatisch geactiveerd. Daarna is het mogelijk om onofficiële software te gebruiken.

Overigens moet HENkaku na een reboot weer opnieuw worden geactiveerd, waardoor de beveiliging dus niet blijvend wordt omzeild. Wel hoeven gebruikers dus relatief weinig moeite te doen om de hack actief te maken, aangezien er slechts op een knop gedrukt hoeft te worden. Volgens Lu moeten gebruikers er wel voor zorgen dat ze op hun handheld op softwareversie 3.60 houden, want anders werkt de hack niet meer.

Volgens de ontwikkelaar kan de hack niet worden gebruikt om gekraakte Vita-games te spelen; Lu stelt dat de drm-functionaliteit die Sony heeft ingebouwd functioneel blijft. Wel is het bijvoorbeeld mogelijk om emulators te installeren, om zo games van andere platforms te spelen. Ook circuleert er al een versie van de allereerste Doom-game voor de Vita.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (96)

Vrijdag direct gecheckt en het werkt inderdaad prima. De hack duurt soms even omdat de loop op de pagina vaker wordt doorlopen.

Ik schat zo in dat volgende week vrijdag een firmware update komt voor de vita, met als reden: improves the quality of the system performance. Right...

Overigens is vitaQuake v1.3 ook zojuist gereleased...

[Reactie gewijzigd door ttb_82 op 31 juli 2016 11:11]

Rond 12u je post gelezen, in een paar minuten m'n vita ge-update naar 3.60 en die homebrew truc toegepast, zit nu al een paar uur quake te spelen :P

Wel een beetje donker, zelfs met brightness slider van game en vita maxed, maar wel leuk om weer eens te spelen :)
Kunnen ze bij het uitbrengen van een handheld niet standaard een sandbox voor homebrew ontwikkelen?
Kijk naar de PS3 met linux, kwam ook ellende van.
Eigenlijk niet echt, het was pas nadat Sony de 2nd OS uit de firmware gehaald had, dat er een grotere groep mensen begon te zoeken naar mogelijkheden om de beveiligingen van Sony te doorbreken.
Qua ellende bedoel ik dus dat hackers massaal via de Linux OS ging zoeken naar bruikbare exploits. Dat wil je dus echt niet op je console. Beetje een inschattingsfout van Sony bij de introductie. Ze wouden meer iets brengen als: "kijk wat de PS3 ook kan!"
Had meer met invoerrechten te maken, omdat het goedkoper is om een PC te importeren dan een console. Sony heeft zowel met de PS2 als de PS3 geprobeert deze als PC te definieren.
Bronnen voor deze aanname?

Sony heeft aangegeven dat het voornamelijk de functie geschrapt heeft uit veiligheidsoverwegingen. ( is op meerdere sites terug te lezen overigens ) Daarnaast is het ook aannemelijker dat het inderdaad om veiligheid ( en daarmee commerciŽle belangen ) gaat dan om de invoerrechten.
Precies, 'Other OS' was helemaal geen ellende, maar een ontzettend toffe feature waarmee je de hardware van de PS3 (wehw cell processor!) ook voor wat anders dan games kon gebruiken.
Vervolgens heeft iemand daar een beetje in zitten zoeken en wat verwijzingen gevonden naar de beveiliging van de PS3 (niet meer dan dat!) en toen is Sony meteen over de zeik gegaan en hebben ze heel 'Other OS' eruit gehaal, wat nog steeds redelijk schande is.
Waarom een schande? Als jij een product op de markt brengt en je krijgt te horen dat het wellicht mogelijk is om via die optie een hoop geld mis te lopen, dan doe je daar als bedrijf wat aan. Naast de inkomsten schaad het ook de relatie met third-party developers (zie bijvoorbeeld de Wii en Nintendo DS).

Het is juist een schande dat men de beveiliging probeert te omzeilen. Wellicht niet eens om gekopieerde spellen te spelen, maar vroeg of laat gaat dat waarschijnlijk toch wel gebeuren.

Het zou in mijn ogen een schande zijn geweest als Sony het product had verkocht als zijnde een Linux-machine met de mogelijkheid tot het spelen van PS3 games.

[Reactie gewijzigd door D3F op 31 juli 2016 18:46]

Onzin, otherOS werd niet gebruikt om de ps3 te hacken. Sony gebruikte dat als excuus, maar het was pas NADAT ze OtherOS van de PS3 verwijderd hadden dat de PS3 gekraakt werd, en dat was niet via OtherOS. De echte reden was dat Sony onder druk werd gezet door IBM (partner in de ontwikkeling van de CELL processor) en omdat ze zelf extra verlies draaide doordat de PS3 door oa universiteiten, laboratoria en zelfs het leger gebruikt werden als goedkope supercomputers, en deze kochten natuurlijk geen games (waar sony indertijd de winst vandaan moest halen), en IBM verkocht daardoor hun vele malen duurdere cell gebaseerde blade servers niet...
Lol, nou niet zo zeer het Amerikaanse leger hoor wat de ps3's zo gebruikte, en enkele universiteiten gebruikte het inderdaad hoewel dit in enkele gevallen als ik me niet vergis ondersteund door Sony was als test.

Punt was dat elke PS3 met verlies verkocht werd, omdat men uit ging van licentie-gelden vanuit de spelverloop. Er werden een hoop PS3 consoles verkocht, waarbij de kans groot was dat de koper nooit eens spel zou kopen, maar zuiver de console voor "distributed-clients" (folding@home en boinc als ik me niet vergis) of als goedkoop guidence-systeem (PS3 scheen te excelleren in kogelbaan berekeningen) kocht.
Kan me voorstellen dat Sony er dus voor koos om de optie eruit te halen en de firmware verder te sluiten. Ik denk dat ze de optie hadden laten zitten als ze winst konden maken op elke ps3, maar waarschijnlijk had je dan PS2 introductie prijzen gehad :+
niet zo zeer amerikaanse leger? http://www.escapistmagazi...puter-of-Epic-Proportions

Het feit blijft dat OtherOS was verwijderd niet omdat de PS3 via deze optie gehackt kon worden, maar om financiele redenen, net zoals de bij de release van de Slim hadden gezegd dat OtherOS daar niet op kon draaien vanwege technische redenen, achteraf bleek dat dus ook onzin omdat zonder speciale aanpassingen OtherOS gewoon geactiveerd kon worden door de hackers..
Lol, maar voor zover mij bekend werd dit project door Sony en IBM ondersteund, omdat het eigenlijk ook een Demo was van de kracht van Cell en dus de PS3. Er waren ook wat groepen in het Midden-oosten, AziŽ en voormalig Sovjet Unie, welke ook dergelijke grappen uithaalde waar men zich eerder zorgen om maakte.
De Linux ondersteuning was vrij beperkt hoor, zo was er zeer beperkte toegang tot bijvoorbeeld de GPU en enkele andere systeem componenten.

Des tijds heb ik zelf ook nog overwogen om een PS3 te halen, juist vanwege de Linux ondersteuning (en hoop op apache etc.) echter de performance onder Linux was niet wat het zou moeten zijn voornamelijk vanwege de beperkingen die opgelegd waren.

Natuurlijk bied Linux de mogelijkheid om wat dieper te kijken onder de motorkap te kunnen kijken, echter het bios/systeem was behoorlijk afgeschermd. In basis kwam de eerste 'ellende' voort uit een reguliere aanval ( exploit in APP of OS, waarmee de bootloader aangepast kan worden, weergeeft er andere opstart optie mogelijk worden dan hetgeen door de fabrikant bepaald is. De firmware kan echter de bootloader weer afkeuren, waardoor ook hier een aanpassing nodig is (welke ook weer beschermd is met een checksum etc etc.)

Wat er nodig is voor zon aanval is eigenlijk de beschikbaarheid van een firmware, software voor het platform en een debugger-omgeving (of liever dev kit). En natuurlijk behoorlijk wat tijd en zin :Y)
OtherOS was totaal niet verantwoordelijk voor de uiteindelijke hack waarmee de PS3 'geopend' werd.. Juist wat je aangeeft, de dongle die indertijd nodig was om mee te ontwikkelen was de echte doorbraak, toen men wist hoe dat ding werkte kregen ze pas inzicht om hoe er CFW op te krijgen, en daarna kreeg men inzicht hoe het te doen zonder die dongle.. Maar sinds versie 4.x is het sony gelukt om de PS3 echt weer te beveiligen, in iedergeval voor consoles die vanuit de fabriek worden geleverd met die firmware..
Kunnen ze bij het uitbrengen van een handheld niet standaard een sandbox voor homebrew ontwikkelen?
Met het risico dat men uit de sandbox breekt? Met het risico dat het bedrijf erachter ondersteuning (=geld) moet inzetten voor een heel klein groepje gebruikers? Met het risico op klagende gebruikers als deze functionaliteit ooit wordt weggenomen? Dat gaat niet gebeuren. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 31 juli 2016 11:05]

Vrij vertaald: het maakt gehakt van alle vormen van softwarebeveiliging en zorgt ervoor dat de computer alles kan wat ie qua hardware kan waar de eigenaar de volledige zeggenschap over heeft. Oftewel een echte computer zonder kunstmatige beperkingen. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Schijn-exclusiviteit in combinatie met een denkbeeldige software-omgeving met een slotje erop is veel winstgevender.

[Reactie gewijzigd door blorf op 31 juli 2016 13:47]

Bij de PSVita is dat gedurende 2 jaar zo geweest, namelijk via de PSP modus. Deze modus was al snel gekraakt, omdat hij 1 op 1 een psp emuleert en dus was het al snel.mogelijk om CFW te installeren in de PSP sandbox modus. Helaas is het niemand gelukt om uit die sandbox modus te komen, dus was het maar een tijdelijke oplossing.
En kon in die modus dus ook alleen PSP homebrew draaien, geen ps-vita..
Maar dan niet gaan klagen als gamedevelopers op een gegeven moment niet meer staan te springen om te ontwikkelen voor PS.
Zolang de DRM van de games niet gekraakt wordt is er afaik geen probleem met het draaien van homebrew op de Vita.
De vita had via de officiŽle SDK al een manier waar je zelf zaken voor kon ontwikkelen. Ik had niet bepaald het gevoel dat er toen veel homebrew mee werd ontwikkeld of dat het een populaire bezigheid was.

Tuurlijk zul je mensen hebben die zaken onder die noemer zullen releasen die niets met piraterij hebben te maken, maar laten niet naÔef doen en gaan claimen dat het overgrote deel van hacks (of modchips in het verleden) werden aangewend om homebrew (met uitzondering van loaders) code te willen draaien.
Je kunt er over bekvechten of je emulators onder piraterij zou moeten scharen, maar dat is in ieder geval toch wel een populaire toepassing die niet direct onder het omzeilen van de DRM van de games voor het eigen platform valt.
De SDK was alles behalve vrijblijvend, en bevorderde homebrew absoluut niet, ze hadden het gewoon een systeem moeten maken als Android IMHO.

Dat er weinig interesse in de console was, is behoorlijk de schuld van Sony zelf, ze zagen het als een niche markt en ook de marketing rond het toestel was mimimaal en met claims als ps3 grafixs ben je sowieso in gevaarlijk water bezig ...
Nee, het was alleen mogelijk via de playstation MOBILE SDK om zelf homebrew op de vita te draaien, maar die was redelijk beperkt. Native SDK is niet beschikbaar zonder dure licentie..
Voor de Vita hebben ze sowieso al nooit lopen springen. Dit is inclusief Sony zelf. :'( :'(
Alsof ze dat nu al doen. 8)7
Dit was al niet meer het geval, de Vita is helaas nooit echt van de grond gekomen. Dit daarentegen kan de vita hacking scene wel weer een beetje leven in blazen. Iets wat ik zeker toejuich, en niet voor gratis games. Meer omdat ik zelf ook een Vita heb en het een perfect apparaat is voor emulators :)

Edit: En uiteraard zoals eerder aangegeven, de DRM is nog niet gekraakt.

[Reactie gewijzigd door sanderth op 31 juli 2016 11:03]

Precies. Ik heb meer dan genoeg geld in dit apparaat gestopt en Sony heeft de Vita laten vallen als een baksteen en het marketingsbudget wordt ingeschat op §3,42.

De vita is gewoon perfect als mobiele emulator dus ik kan niet wachten tot Sony klaar is met firmwares en er een permanente hack kan komen. (Heb ook nog 2 x 64 GB kaartjes met legale games liggen dus persoonlijk geen nieuwe games meer nodig :p)
Je kon alang al homebrews draaien op je Vita door middel van een exploitat die in een Japans spel zat, of een e-mail exploitatie waarna je custom bubbels kon installeren en die waren allemaal permanent.

Dus eigenlijk is dit niet echt nieuws behalve dat je het nu vanaf je browser kan doen en op firmware 3.60. hiervoor had je 3.57 nodig of eronder wil je homebrews draaien

[Reactie gewijzigd door l99030607l op 31 juli 2016 11:10]

Dit is het beste nieuws van het weekend. Helemaal voor een tweaker. |:(
Je kon PSP homebrew draaien, hier gaat het niet alleen om PSP homebrew. Er is toegang tot het hele Vita systeem en daarmee dus mogelijkheid om Vita native homebrew af te spelen.
Er is GEEN toegang tot de ps Vita of de PSP emulatie, anders kon er via deze exploitat gepirate ps Vita of psp iso's afspelen. Ik volg de ps Vita Hacking scŤne vanaf dag 1 er is tot nu toe nog steeds geen volledige toegang tot de ps Vita/psp emulator.
er is "usermode" en filesystem access voor het vita systeem met deze hack.
dus net iets meer rechten dan een vita spel heeft, maar nog niet genoeg om een iso loader te maken.

eerdere hacks hadden enkel usermode en filesystem access tot de psp emulator(en een paar met kernel, en in de laatste firmware(s) steeds minder filesystem access)

wel was er rejuvenate, maar die had minder vrije toegang dan een normale vita spel omdat dit een hack in ps mobile was.
Yifan Lu heeft aangegeven zelf geen piracy te willen supporten. Wel is de deur open voor de ontwikkeling van bijvoorbeeld initiatieven als TN-V, maar zoals hierboven aangegeven wil Yifan Lu (of team Molecule) geen piracy supporten en hebben ze daarom niks proberen te doen aan de DRM.

Voor de rest is er wel degelijk toegang tot het volledige systeem. Op reddit (/r/Vitahacks) of wololo.net genoeg informatie te vinden.
Maar je kan er geen iso's of ps Vita back up van spellen draaien dus er is geen volledige toegang waar ik het over had ;)

Enige manier om volledige toegang te krijgen is via ARK en TNV. Maar dat kan alleen als je onder 3.57 voor daarboven is alles door Sony ( behalve deze dan ) dichtgepatch.

Over 2 a 3 weken zal er wel een patch voor beschikbaar zijn, zolang je niet upgrade is er niks aan de hand want downgraden kan ook al niet meer sinds 3.55

[Reactie gewijzigd door l99030607l op 31 juli 2016 17:44]

Met ARK en TN-V kan je ook geen Vita 'roms' spelen.
Dan moet je maar eens goed gebruik leren maken van Google/youtube. Ik ga geen links posten want me vorige post is al gedownvote
Zover ik weet (ik heb ARK en TN-V gebruikt) gaat dat alleen om PSP roms en om PSX games. Niet om Vita native games.
Er kon back ups van ps Vita spellen gespeeld worden die via een ps3 geactiveerd moestworden
Backups die via ps3 geactiveerd moeten worden? Waar haal je al die informatie vandaan? De meeste dingen klinken mij niet bekend in de oren. Je kan wel een cobra black fin gebruiken, als je dat bedoelt.
Een ontwikkelaar is erin geslaagd om de beveiliging van de PlayStation Vita te omzeilen, waardoor het mogelijk wordt om onofficiŽle versies van games en software te draaien.
Dit lijkt te impliceren dat je Vita games of software kunt draaien, wat niet het geval is. Het wordt later in het artikel ook benoemd, maar je kan dus homebrew draaien, waaronder emulators voor gameboy games enzo.

Edit:
Als iemand meer info wil, ik vind wololo.net een fijne website die informatie geeft zonder illegale software te verspreiden: http://wololo.net/2016/07...homebrew-enabler-henkaku/

[Reactie gewijzigd door job_h op 31 juli 2016 10:59]

Niet illegaal. Mijn psp zegt hallo. wololo faliciteerd het wel degelijk. Verder een prima site.
de software die op wololo.net verspreid wordt is niet illegaal, al kan het soms wel voor illegale doeleinden gebruikt worden
zo illegaal als een auto dus.
Dit is an sich wel een leuke hack, het voegt emulatie toe. Dat is misschien ook niet helemaal legaal, maar wel iets wat vanaf het begin gevraagd werd.
Dat ie geen vita iso's kan spelen is helemaal niet erg, want de beste games zijn psone/psx/psp.
Ik heb het zelf ook vanaf dag 1 aan de praat gekregen en ik vind het super tof dat ik mijn oude spellen denk aan GB/GBA/N64 _/-\o_ kan spelen op de vita, en een beetje tweaker had allang al door dat dit eraan zat te komen aangezien er zo'n 15 uur voordat de hack live ging werd aangekondigd. (Mits je een vita bezit :+ )
Voor de wat seniore tweakers onder ons de SNES en Sega MS kunnen ook aan de praat gekregen worden. dus mocht je een ps vita ergens hebben liggen pak 'm op en ga ermee aan de slag :)
Ik neem aan dat je van al die ROM's die je op de Vita gooit ook het origineel ergens thuis hebt? Indien dat het geval is; prima veel plezier er mee.
Zelfs dan is het illegaal volgens Nintendo: https://www.nintendo.com/corp/legal.jsp#domain

Ik betwijfel toch sterk hoe dat het downloaden van gameboy color spellen hun financieel benadeeld...

"Emulators are greatest threat"
Lol alsof mensen anders nog oude gameboys zouden kopen(die nogeens niet verkrijgbaar zijn).
Het downloaden van Nintendo spellen is in zoverre schadelijk dat ze daarmee potentiŽle verkopen in de eShop/Virtual Console mislopen.

Hier bijvoorbeeld een lijst met Virtual Console games die je kan kopen op de 3DS;
https://en.wikipedia.org/...)#Nintendo_Game_Boy_Color

Daar zitten ook GameBoy Color spellen tussen.
Ah gaaf ik wis niet dat je deze spellen kon spelen op de 3ds :D
Als Nintendo duidelijk communiceert dat al die oude games op platform A op tijdstip B en de betreffende virtual console ondersteunt feature(s) C van die games, dat alles voor de prijs D, dan weet iedereen waar die aan toe is en of het de moeite is om de games op een emulator te spelen.

Voorlopig is dat niet het geval, dus het is niet verwonderlijk dat men games op emulatoren speelt.
Ik heb sommige spellen die ik wil afstoffen op deze manier het is niet zo dat je omdat de gelegenheid er is nu een hele bibliotheek aan roms moet aanhouden en wat ik probeer aan te geven is give it a try vanwege de "tofheid" ervan.
Waarmee spel jij N64 games dan? Want zo ver ik weer draaien alle emulators daarvan bagger en bagger.
daedalusx64 dan versie R13 maar ik heb het aan de praat gekregen via VHBL, ook leuk om dat te proberen, je werkt dan eigenlijk op een PSP, want je draait de software in de PSP emulator van de VITA er is nog geen native ondersteuning voor de N64 emulator


Geluid is trouwens altijd een issue bij deze emulator :X

[Reactie gewijzigd door azziz op 1 augustus 2016 15:50]

Geluid is zelfs bij de GBA en SNES emulators een drama.

Maar inderdaad dat is slechts een emulator die binnen de PSP emulator draait. Een N64 emulator die binnen de Vita native draait zou beter moeten werken, heeft meer resources tot z'n beschikking.
Klinkt als hetzelfde concept voor de 3DS http://3dbrew.org/wiki/Browserhax

Op zich niet verwonderlijk, zowel de build-in Internet Browsers van 3DS en Vita gebruiken WebKit als internet browser engine.

Leuk om te zien dat mensen die een Vita hebben nu ook thuis kunnen brouwen :)

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 31 juli 2016 15:06]

Dat concept leverde ten tijde van de iphone 3GS ook een jailbreak op via de browser. Dat zijn pas de meest gebruiksvriendelijke hacks. Nadeel is dat je bij de Nintendo 3DS de browser niet kan gebruiken als je niet update.
Zullen ze bij Sony niet heel erg blij van worden.
Hier zullen ze bij Sony net enorm blij van worden, zover ik op de hoogte ben is de verkoop van de Vita alreeds in verschillende landen stopgezet. Enkel stock wordt er nog verkocht, en met de 'hoop' op illegale software zullen ook deze mogelijks snel verkocht.
Haha, zo kun kun je het ook zien. Wellicht is hij gefinancierd door Sony ;)
Tja, dan moet natuurlijk wel de stock die er nog ligt niet reeds een nieuwere update hebben. Geen idee welke update de vita nu zit, heb em sinds dat de playstation mobile sdk is stopgezet niet meer aan gehad.
Die stock zit lager dan 3.60. (3.60 is vereist voor deze hack.) Als Sony straks 3.61 released onder het mom van 'security updates and improvements' heeft het geen zin want dan kan je niet meer naar 3.60 updaten.
Aangezien ze de vuta al dood hebben verklaard zal er wel geen 3.61 meer komen.
Toch is 3.60 nog niet zo oud. Ook al van na die tijd dat ze de Vita dood verklaard hebben. Ze gaan sowieso een update uitbrengen die dit onklaar maakt.
De PS3 krijgt ook nog steeds gewoon updates terwijl Sony zelf daar ook al enige tijd geen games meer voor uitgegeven heeft..
Hoezo niet? Ze hebben de Vita toch al dood verklaard en je kan nog altijd geen games van de Vita zelf illegaal draaien.
Dus? We hebben het hier over hetzelfde bedrijf dat 4 jaar na de release van de laatste PSP update nog een update uitbracht om eenzelfde lek te dichten.
Niet dat die laatste update zo boeiend is op de PSP, aangezien de master key bekend is en het allemaal lood om oud ijzer is ;)
Ik zeg niet dat ze dit niet zullen dichten, er komt gegarandeerd een update met als versie nummer 3.61. Echter hierdoor raken ze wel ff de laatste voorraden kwijt.
Henkaku.xyz werkt half hij loopt java scripties te stampen waarna de browser bij het downloaden van de echte files crashend en de pagina constant opnieuw laad en weer de fout in gaat
Even de Vita rebooten en nog een keer proberen, dan gaat het goed.
Java scripties. :z autocorrect fail?
Hoe vaak ik het ook probeer, ik kom met geen mogelijkheid door deze zin heen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True