Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

Dell stopt met de verkoop van zijn Venue-tablets met Android en met de Wyse Cloud Connect-stick met dat OS. Het bedrijf richt zich niet meer op de 'oververzadigde markt' voor slate-tablets, maar op 2-in-1-modellen met Windows.

Naast het stoppen met de Venue-lijn en de Wyse Cloud Connect, krijgen die apparaten ook geen updates meer, heeft Dell aan PCWorld laten weten. Op een blog legt Dell de reden uit om te stoppen met de producten.

"De markt voor slate-tablets is oververzadigd en heeft last van een dalende vraag van eindgebruikers. Tegelijk bieden 2-in-1-systemen met schermen van 10 tot 13 inch de ervaring van een laptop, met het gemak van een tablet indien nodig", claimt Dell. De fabrikant denkt niet dat tablets gaan verdwijnen, maar bij zakelijke gebruikers zal de adoptie als vervanging van de pc niet groot zijn, verwacht het bedrijf.

"Laten we eerlijk zijn, tablets kunnen de rekenkracht van pc's niet evenaren en missen de flexibiliteit en de mogelijkheid om creatieve gedachten productief in tastbare resultaten om te zetten", schrijft Dell verder. Apple is juist druk bezig zijn iPads de zakelijke markt in te loodsen. De fabrikant werkt hiervoor nauw samen met onder andere IBM, SAP en Cisco.

Tablets met Android van Dell waren bijvoorbeeld de Venue 7 en 8 in de 7000-serie uit 2014 en de Venue 10 7000 met oledscherm uit 2015.

Dell Venue 10 Android

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Ik snap die 2-in-1 systemen nog steeds niet. Je hebt niet de beste laptop en niet de beste tablet als je zo'n ding koopt. Ik heb toch liever een goede laptop en een goede tablet. Een tablet gebruik je als je je laptop niet mee wilt nemen.
Misschien niet de BESTE laptop en de BESTE tablet, maar wel gewoon een goede laptop en een goede tablet. Voor veel mensen een prima compromis ;)
Dell bedoelt dat ze niet _kunnen_ concurreren op Android gebied, maar wel op een gebied waar minder vraag naar is omdat de form factor onhandig is, maar omdat die onhandig is, is er weinig vraag en zijn er weinig leveranciers dus _hoeft_ Dell minder te concurreren. Of is dat te sarcastisch?
Ik heb zelf eentje, niet van dell.

Een tablet met een keyboard die je los kan koppelen. Met windows 8.1 er zelfs op, natuurlijk maar met 2Gbyte geheugen en 16Gbyte Flash opslag dus valt niets aan te upgraden. Nee, geen windows 10 upgrade op die machine.

Hij is een beetje langzaam en het flash geheugen is MMC dus niet zo snel.

Maar als ik ergens notulen moet maken of op een andere locatie ideen wil uitwerken dan weegt dit beestje gewoon niets.

Ik denk dat een vast toetsenbord en meer batterij tegen dezelfde prijs een beter oplossing is voor mijn gebruik. Maar.. ze zijn best leuk!

En android, tja, ik heb al een tablet met android. Leuk hoor maar daar draait mijn windows software niet op. En nee vervanging is verre van goed :!
Kun je beter een Surface Pro kopen, wel duurder maar dan heb je toch beste van beiden 😀
Ondanks dat ik het gave apparaten vind blijft probleem is dat je de Surface (en soortgelijke) toch niet zo handig op schoot neemt.
Klopt ze zijn niet geschikt voor op schoot. Een hybride systeem zoals de Transformer Book is daarvoor veel meer geschikt. Onlangs heeft Asus een nieuwe line-up online gezet, maar die gaan helaas richting de Surface en dus zonder stevig toetsenborddock met accu.
Ik gebruik mijn Surface pro regelmatig op schoot en dat vind ik prima werken.
Ik zoek nog steeds een mooie 8" Win10 tablet van een A merk. De enige opties die ik kan vinden zijn oude modellen, zoals de Lenovo Yoga Tablet 2, uitgebracht in de tijd van WIn8...

Komop OEMs, waar blijven de kleine Win10 tablets?!
Dell Venue 8 Pro, HP Pro Tablet 408, HP Pro Tablet 608. Drie opties met prima accessoires, Windows 10, 4g optie etc.
Dat zijn allemaal tablets die in de tijd van Win8 zijn uitgebracht, net als de Lenovo Yoga 2 die ik noemde.

Waar blijven de nieuwe, hippe, Kleine, Win10 tablets?!
Waarom het A merk-vereiste? De betere Chuwi's etc doen weinig onder voor de meeste deel ldell/lenovo-producten; zeker als je toch Windows draait ipv Android, waar de fabrikant weinig aan de software hoeft te doen.
Die komen er waarschijnlijk wel aan, maar dan waarschijnlijk met Windows 10 Mobile. De specs zijn aangepast voor W10M met een maximaal scherm tot 9".
HP Pro Tablet 608 G1
Ik gebruik zelf een Archos 80. Naar w10 gezet en kijk dagelijks via miracast netflix met de Archos. Op beurzen presentaties en videos gegeven. Office 365 draait er goed op. Wel is een vette sd nodig om hd ruimte te hebben.
Inmiddels zal archos wel verder zijn, bekijk dat assortiment ook maar eens.
Deze zullen, door het stoppen van Intel met de Atom serie, er de komende tijd niet komen.
Xiaomi is ook een A merk voor je?
Dan is dit een mooie
https://tweakers.net/product/458579/xiaomi-mi-pad-2/
Die is inderdaad verleidelijk, maar... Geen A-merk, geen uSD slot, en veel klachten over de WIn10 versie, ook hier op GoT.
Probeer maar eens een Android tablet te zoeken met een toetsenbord dock voor de Nederlandse markt, die ook nog eens up to date is met het OS....
Asus Zenpad Z300C + dock?
Momenteel nog met Android 5, maar goed wat is up-to-date?

+ Link: https://www.asus.com/nl/Tablets/ASUS_ZenPad_10_Z300C/

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 1 juli 2016 10:47]

Daar gaan we ;) Je bedoelt deze: pricewatch: Asus ZenPad 10 (Z300CG) 16GB + toetsenborddock (Qwertz) Zilver? Met Qwertz toetsenbord!!

Ik ben de afgelopen maanden opzoek geweest naar een Android tablet met toetsenbord voor mijn vriendin. Ze wou geen Windows 10 tablet. Maar helaas, niets gevonden voor een redelijke prijs, met een normaal toetsenbord. Of ik moet het in de UK bestellen, met hogere verzendkosten. Ik heb haar gelukkig kunnen overhalen voor Windows 10, die heeft ze nu een paar weken, en ze is er toch gelukkig mee. Ook een Asus, en voor een leuk prijsje, is normaal 400 euro, was nu 250 euro...
pricewatch: Asus Transformer Book T100CHI-FG003T
En Windows wordt in ieder geval nog regelmatig geupdated!

Edit: De link die jij toevoegd, is van de NL Asus site, leuk, maar heb bij Asus nagevraagd of ik deze bij hun kan bestellen, maar dat kan niet rechtstreeks!!

[Reactie gewijzigd door ardvark99 op 1 juli 2016 11:00]

Ik heb deze zelf besteld via hun eigen site. Antwoord van Asus Benelux: https://twitter.com/kiswum/status/734100251515232258
(Link naar het artikel werkt nu meer :(, maar http://eshop.asus.com/nl-NL/ is gewoon van Asus)

Gelukkig was er op dat moment een combi deal §259 voor de 64GB versie en qwerty toetsenbord incl. verzending in Nederland.
Hier een plaatje dat ik van de tablet combo plaatste.
https://twitter.com/kiswum/status/736969138866905088
FB met meer foto's en vergelijking met de eerste convertible tablet van Asus TF101: https://m.facebook.com/st...391207&id=204721509737971
Emm, ik heb op de site van Asus een bericht gezet, en die konden mij niet verder helpen, is natuurlijk afhankelijk van wie de berichten afhandelt. Ik heb nog verschillende webwinkels benadert, maar die leverden alle alleen qwertz borden.

Waar verder is er niet veel te verkrijgen, of het is Android 4.x.

Ik heb hier nog wel een ongebruikte hoes voor de tablet liggen. Als je interesse hebt voor een leuk prijsje, stuur ff een pm.
Dell tablets werden toch veel gebruikt bij de Amerikaanse overheids instanties?
Maar zijn dat ook Android tables? Dell verkoopt namelijk ook Windows 10 tablets.

[Reactie gewijzigd door Gunior op 1 juli 2016 11:47]

Tafels met Windows 10? Waar koop ik die? :+
Bij Microsoft:
http://www.theverge.com/2...e-rebranded-as-pixelsense

Of deze, van Samsung:
http://www.samsung.com/uk...nal-display/LH40SFWTGC/EN

[Reactie gewijzigd door pbruins84 op 1 juli 2016 10:46]

De Samsung wordt niet langer geleverd.
Die PixelSense van Microsoft heb ik wat online demo's van gezien eerder en is wel erg leuk speelgoed inderdaad. Ik mis hierin alleen praktische invullingen voor thuis of op kantoor (hoewel je het wellicht thuis kunt gebruiken als vervanger van allerlei bordspellen als monopoly, mens-erger-je-niet, enzo)
zo'n tafel lijkt mij fantastisch voor vergaderingen van bv infrastructuurprojecten (heb je altijd een hele hoop plannen openliggen)
Duur bordspel dan. Die tafels zijn toch enkele duizenden euro's per stuk? Het lijkt mij dat dit soort apparaten pas echt toegevoegde waarde hebben in grote regel centrales zoals schakel centra van de netstroomvoorziening of alarmcentrales. Ook de scifi toepassing zoals in series (hawai 50, agents of shield, ncis) zie ik wel terug komen op politie bureaus. Als deze systemen daadwerkelijk die kant op gaan is dat denk ik wel een fikse vooruitgang.
De originele Microsoft surface was letterlijk een tafel.

https://cdn1.vox-cdn.com/...crosoft-surface-table.jpg
verklaart wel de naam.. Nooit geweten
Ja, een exponent van de falende marketting bij microsoft:
servers
service
surface - the table
surface - the tablet

Goeie naam man. |:(
Anderen waren me al voor maar toch:
http://ideum.com/touch-tables/colossus/

inclusief windows 10. :p
Slimme zet. Stilaan maar zeker beginnen mensen EINDELIJK het nut van een Surface of andere convertibles in te zien. Android noch iOS hebben (imho!) vandaag 0,0 op de zakelijke markt te zoeken als workstation-vervanger. Maak een dual-boot oplossing. Enerzijds Android, anderzijds Win10, heb zo'n Teclast Air II die dat kan, en da's echt prachtig... Android voor de leut, voor de kids, en met windows 10 + hdmi en USB heb je een perfecte pc-vervanger.

Breng zo een professionele tablet op de markt met goed docking station en je schiet raak me dunkt :-)

[Reactie gewijzigd door musback op 1 juli 2016 11:09]

En daarom ben ik zeer benieuwd in hoeverre succesvol gaat zijn met hun pogingen om de iPad Pro als zakelijk apparaat in de markt te zetten.
Ik heb liever een met een full-blown Linux versie erop.
Windows? *gruwt* No thanks. Niet alleen het OS, maar ook dat ik mijn werk er niet mee kan doen.
Linux met een marktaandeel van nog geen 3% is totaal niet interessant. Maar elke Linux power user weet van elk win10 apparaat wel Linux te maken toch? :)
Je bedoeld 3% op de desktop. Op de andere markten blaast Linux Windows compleet weg.

En nee Windows kan je niet omvormen in Linux, zelfs niet met dat subsystem wat erin komt. De zware tools gaan er simpelweg niet op werken.
op laptops is het mogelijk om een dual boot op te zetten met linux/windows.
je kan ook zo ver gaan en windows er helemaal vanaf gooien.
als ik niet zoveel gebruik maakte van het adobe pakket en games dan zat ik ook allang niet meer op windows maar het zij zo :)

denk dat linux best een kans zou kunnen hebben om groot te worden vanwege het feit dat t gratis is. enige wat nodig is , is een uitbreiding van het software pakket.
Dual boot om te gamen is nog wel oke. Doe ik ook bijna nooit. Maar als Adobe eindelijk een keer Linux versies gaat uitbrengen zou dat erg fijn zijn! Ik denk dat heel veel mensen dan ook gewoon overstappen op Linux.

Dat of een deftig alternatief voor Photoshop!
Hoef je mij niet te zeggen ;)
Ik gebruik al iets van 10 jaar fulltime Linux ;)
Ik weet zelf niet veel van Linux, maar welke markten bedoel je precies?
Servers, Smartphones (Android), tablets (Android en Chrome OS), embedded spul (oa routers en smart tv's), etc

Dat is allemaal Linux in de een of andere vorm.
https://en.wikipedia.org/wiki/Linux

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 1 juli 2016 12:14]

Een beetje off-topic imho. Het artikel en mijn comment gaat over tablet/convertible-achtige
Jup offtopic, maar jouw 3% is dus te kort door de bocht ;)
of "Bash on Ubuntu on Windows"
https://youtu.be/DmsJHocTt84
Heb je een Surface dan? ik wel en het is de miskoop voor mij van de eeuw.
Wifi AC drivers/hardware is brak
Wil regelmatig niet opstarten.
Doc / 2e scherm werkt regelmatig niet.
Windows 10 updates....... traaaaag.
Google eens dan zie hoeveel problemen er met de surface zijn
En probeer eens als je niet de mogelijk van een tafel of goed ondergrond je Surface open te klappen en te werken.. dan zie je direct waarom die constuctie van het toetsenbord / steuntje niet werkt.
Als tablet is de surface niet geschikt (te zwaar te dik en software is niet geschikt)
Als laptop is de surface niet geschikt (te klein scherm en standaard is niet geschikt)
Ik gebruikt gewoon een tablet voor in de trein of onderweg om data te consumeren.
en als ik iets moet doen of werken onderweg een laptop.
Nou miskoop van de eeuw wil ik het niet noemen, maar dat ze prettig werken is iets anders. Ik denk dat veel fabrikanten op Surface achtige apparaten duiken omdat het een nieuwe en zeker op het oog spannende vormfactor is. Zie zien er erg gelikt uit, consumenten willen iets nieuws proberen en het blijft leuk hebbeding speelgoed, maar lekker werken vind ik ze ook niet. in vergelijking met een notebook. Tenzij die dingen een stuk goedkoper en lichter worden voorzie ik weinig succes. Daar komt bij dat specifieke windows touch apps nog steeds niet veel ontwikkeld worden. Dus als puur tablet kom je niet echt veel verder dan wat browsen. Wat MS volgens mij wel goed voor elkaar heeft. De touch browser dus.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 1 juli 2016 13:07]

Ja, ik kan dit alleen maar een slimme zet noemen.
Zoals ze zelf al zeggen: De tablet markt is oververtegenwoordigd en Dell kan zich daarin niet dusdanig presenteren dat hun tablets de prijs waard zijn.

Juist in een zakelijke omgeving zie ik inderdaad steeds meer 2-in-1 systemen (tablet+laptop) komen. Als Dell daar met een aantal goede systemen zich weet te profileren en mooie Surface concurenten weet te brengen, zouden ze daar wel stevig geld mee kunnen verdienen.

Wat dan wel weer jammer is, is dat ze geen updates meer gaan uitbrengen voor hun Android tablets. Daarmee laten ze toch hun klanten een beetje in de steek (maar helaas niet meer of minder dan andere Android leveranciers).
Keiharde concurrentie en gebrek aan ondersteuning in de onderste regionen van de markt gaan hand in hand.

Google heeft een soort van update-beleid, alleen is het wel aan de fabrikant om het af te werken. Het is niet echt realistisch om Google af te schilderen als enigste die iets kwalijk kan worden genomen, aan de andere kant hebben fabrikanten het ook niet makkelijk om telkens een nieuw OS te compileren met halfbakken materiaal in de hoop dat er geen issues ontstaan in de zeeŽn van hardware die links en rechts worden ingekocht zolang de prijs maar laag is.


Ben zelf benieuwd of Dell wel goede goedkopere systemen blijft leveren. Zowel HP als Dell leveren de laatste jaren toch redelijke systemen voor een lage prijs,
maar als Android wegvalt en Intel de Atom langzaam gaat uitfaseren, dan vraag ik me af of er wel iets valt aan te bieden tussen 3 en 400 euro zonder serieuze concessies te gaan doen.
Ik kan me best vinden in hun redenering. De tablet markt is oververzadigd, en de update cycle is langer als bij bijvoorbeeld telefoons. Als ik ook zie hoe mijn ouders helemaal in in hun hum zijn met een lenovo van 200 euro uit 2014. Ding toont ze de tvgids en de nos app, het weer en ik whatsapp mijn vader er mee, die wil geen smartphone. Afgelopen game of thrones aflevering hebben ze er op gezien omdat ze op vakantie waren. Er is geen enkele reden om up te graden, terwijl het maar een goedkoop ding is.
In de zakelijke markt hebben 2 in 1 tablet pc's ook meer potentie als tablets zegt mijn gevoel. De uitvoering kan echter nog wat beter, want we zitten nu op een punt dat een tablet een betere tablet is als een 2 in 1, en een laptop een betere laptop. Dit kan over een jaar misschien 2 natuurlijk niet meer het geval zijn, en ik denk dat android haast moet gaan maken met het samensmelten van chrome os en android, en apple touchscreen support aan macos toe dient te voegen. Microsoft is met windows al de goede kant op gegaan.
Ik heb liever geen touch macOS. Dan moet de hele interface op de schop zo als met windows 8/10 en. We weten allemaal hoe dat in de praktijk werkt :-( Een muis is eenmaal handiger met veel toepassingen. , meer dan een tik geven voor het starten van een video zit er niet in, een menu in windows openen met je vinger resulteert in mijn geval altijd in het verkeerd aantikken door het gepriegel.

Ik ben meer te spreken over de interactie tussen ios en macOS die met elkaar praten om zo 2 interfaces te hebben voor 2 verschillende apparaten

Een familie lid heeft een windows 8 laptop met touchscreen en het werkt gewoon niet goed door de grotere afstand van het scherm naar je hand en het grote toetsenbord er tussen wat je limiteerd in hoe dichtbij je de laptop bij je kan houden.

(ik hoop meer op een muis in iOS maar dan dwaal ik van het topic af)

[Reactie gewijzigd door Jeffrey88 op 1 juli 2016 17:06]

Dell won’t be offering OS upgrades to Android-based Venue tablets already being used by customers.
In het aangehaalde artikel wordt gesproken over upgrades, in dit artikel over updates. Volgens mij worden de updates wel uitgevoerd, maar een OS upgrade (SP, overgang naar een ander OS) niet uitgevoerd. Iemand meer info?
Ik zie toch wel een shift ontstaan, de markt is overspoelt ťn verzadigd met cheapy android tablets. paar jaar terug had men een windows pc+ Windows laptop + android tablet. De PC stond al te verstoffen, de laptop werd gebruikt aan de keukentafel of op de bank voor je belastingzaken, bankieren e.d. en de tablet was een hype en je kon er vooral op browsen en spelletjes op spelen. Android tablets weten nog steeds niet door te breken in het "productieve segment" en de (duurdere/betere) windows convertibles vervangen nu zo langzaam aan de PC/Laptop/tablet.
Dit vind ik toch wel jammer. Ik heb zelf de 7840 voor een hele goede prijs overgenomen. Zelfs een stylus voor gevonden die er op werkt al la Samsung Note.
Naar mijn idee ťťn van de beste tablets die er op dat moment waren.