Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties

Op een eigen evenement heeft Dell een nieuwe versie van zijn Venue 11-tablet voor zakelijke gebruikers getoond. De tablet heeft een nieuwe Intel Core M-processor aan boord. Tijdens het evenement maakte Dell ook bekend dat zijn 5k-monitor 2177 euro zal gaan kosten.

De nieuwe versie van de Venue 11 beschikt zoals zijn naam al enigszins doet vermoeden opnieuw over een scherm van 10,8 inch, met een resolutie van 1920 bij 1080 pixels. Het apparaat kan worden geleverd met twee verschillende Intel Core M-processors: een die op 2GHz is geklokt, en een die op 2.6GHz is geklokt. Beide processors beschikken over twee kernen en hebben 4MB aan L3-cache.

De processor kan rekenen op 4GB of 8GB aan intern geheugen, en het apparaat kan worden geconfigureerd met een ssd van 64GB, 128GB of 256GB. Daarnaast beschikt hij over een behuizing die 15 procent dunner is dan de vorige Venue 11, die 15,4mm dik is. Dell doet niet uit de doeken welke capaciteit de accu precies heeft, maar hij gaat 'een werkdag mee', belooft het bedrijf.

De tablet kan worden gebruikt met een docking-station en kan bovendien worden geleverd met een vingerafdrukscanner. De tablet gaat minimaal 660 euro inclusief btw kosten.

Dell deed de nieuwe tablet uit de doeken op een eigen evenement. Op datzelfde evenement noemde Dell ook voor het eerst een prijs voor zijn 5k-monitor, die het bedrijf in september toonde. Die gaat 2177 euro inclusief btw kosten, en is vanaf december verkrijgbaar.

Dell UP2715KDell Venue 11

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

Het zal vast een prachtige scherm zijn tenminste die conclusie trek ik uit dat de prijs fors is en dat de Ultrasharp-serie zich bewezen heeft. Maar de prijs zit mij wel dwars. Apple kan een 5K paneel maken incl. een complete computer ingebouwd voor een paar honderd euro extra.

Waarom komt apple niet met een 5K scherm eigenlijk. Ze hebben het paneel dus?
Waarom komt apple niet met een 5K scherm eigenlijk. Ze hebben het paneel dus?
Om een 5K-resolutie op 60Hz aan te sturen is DisplayPort 1.3 nodig. Deze standaard werd in september vrijgegeven. Je hoeft geen 5K Cinema Display te verwachten zolang er geen Macs zijn die 'm kunnen aansturen. De eerstvolgende kans op een 5K Cinema Display is denk ik bij de refresh van de MacBook Pro Retina.
Het dell scherm heeft zeer waarschijnlijk hardware 3d LUT en meer backlight controls. Dat maakt het allemaal duurder. Kijk maar naar NEC en Eizo schermen die zich op dat markt segment richten.
Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar de verdere specs van het scherm... bijna 2200 euro, komt enorm in de buurt bij de nieuwe imac oftewel een all-in-one met een 5K scherm.. Al denk ik wel dat dell goede schermen maakt.. Maar zijn net iets betere kleuren zo'n hoge prijs waardig? Ik betwijfel het!
http://store.apple.com/nl/buy-mac/imac-retina is ook gewoon IPS-H.
koop deze, install windows 7 er op. Lijkt mij inderdaad een gunstigere prijs.
Het paneel is maar een "klein" onderdeel van een scherm. Het bepaald in wezen wel de maximum kwaliteit die je met een scherm kunt bereiken, maar de aansturende hardware is minstens zo belangrijk aangezien dat de ondergrens qua kwaliteit bepaald. Als we de 27" iMac vergelijken met de Dell U2713H zie je waar voor verschil de backlight en aansturing kan maken. De iMac was/is zeker niet slecht, sterker nog het is een van de betere schermen (al helemaal voor een AiO) op de markt maar hij doet toch onder voor de U2713H, die hetzelfde paneel gebruikt. Aan de andere kant kun je met de aansturing eenzelfde paneel ook helemaal verpesten.

Ik denk dat hetgeen waar het op neer gaat komen absolute kwaliteit is en of die kwaliteit een vereiste is. Misschien als je hem aan een hele dikke workstation wilt hangen, de iMac retina kan namelijk niet als los scherm gebruikt gaan worden. Ik denk dat de markt voor dit scherm klein is en de meeste mensen beter af zijn met een ander scherm.

EDIT: Wat betreft het 30hz verhaal, met 2 DP kabels loopt hij wel op 60hz volgens de Dell site.
Apple maakt gebruik van een "overclockte" DP interface waardoor er genoeg bandbreedte is om het paneel op 60hz aan te sturen. Dit is ook gelijk de reden dat het scherm niet extern aangesloten kan worden. Daarnaast gebruiken ze een zelf ontworpen display timer (knap staaltje van apple) maar dat is meer een leuk weetje. Ik denk wel dat Dell er goed aan gedaan had te wachten op 60hz scalers. Nu is het net hun 28" TN paneel.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 5 november 2014 20:23]

Maar de iMac Retina is ook als workstation te gebruiken. Wel even de 295 erin hangen, dat is het wel waard.
Een snellere GPU maakt het nog geen workstation. Voor een hoop taken is de CPU ondermaats.
workstation met een mobiele chip? Dat is wel een vrij forse deflatie van het begrip 'workstation'...
De hoogste chip die je erin kan hangen is heel capabel. De 4770HQ in mijn MacBook Pro mid '14 kan al zware taken aan en die is een stuk zwakker dan de chip in de 5K. Ik zie vaak dat er een overkill aan cpu in apparaten zit en er dan een relatief zwakke gpu bij zit, dat is zo jammer. De meeste mensen hebben genoeg aan een fijne i5 en wat bezuinigd is kan dan aan de GPU en of SSD worden uitgegeven. Nu is bij workstations geld vaak geen probleem natuurlijk, en er is altijd nog de Mac Pro. O+
"De meeste mensen hebben genoeg aan een i5"...

Hadden we het hier nou over workstations of niet? De snelste i7 mobile chips zijn voor een hoop taken nog steeds te traag. Een 10 core xeon + 32GB RAM ga jij niet krijgen in een iMac of Macbook. Dit gaat over een losse 5k monitor bij een workstation, iets wat de retina iMac niet is.
Apple producten hebben ook nog eens een hoge tweedehands waarde.
Of je koopt pricewatch: Dell P2815Q Grijs, Zwart
Hoef je je daar niet eens druk over te maken. Nog fijner ;)
TN scherm
30FPS max
niet gekalibreerd
en 4K niet 5K

niet te vergelijken dus.

de Imac is enorm goede deal op het moment,
en het zal nog even duren voor er vergelijkbare 5K schermen komen voor significant minder geld dan die all in one.
Die iMac is op zich een goeie deal, maar voor veel mensen toch een klap geld. En als je met zo'n scherm en zo'n systeem eens wat 'meer' wilt (als in: meer geheugen, potentere videokaart, ssd disk, allemaal niet ondenkbeeldige zaken), dan mag je alsnog flink inde buidel tasten:

16 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM – 2x 8 GB [+ ¤ 200,00]
32 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM – 4x 8 GB [+ ¤ 600,00]

AMD Radeon R9 M295X, 4 GB GDDR5 [+ ¤ 250,00]

Fusion Drive van 3 TB / 256 GB flashopslag [+ ¤ 150,00]
512 GB flashopslag [+ ¤ 300,00]
1 TB flashopslag [+ ¤ 800,00]


Schiet zo'n all-in-one zo maar een flink eind richting de 4000 euro...
RAM kan je bij de iMac makkelijk zelf vervangen, opslag is idd al een stuk moeilijker. Je zou eventueel een thunderbolt HDD aan kunnen sluiten maar die zijn ook niet echt goedkoop.
De hrde schijf is naar mijn weten ook vervamgbaar maar niet zo makkelijk. De prijs voor de videochip is ook niet zo slecht bedenkend dat het een van de sterkste mobiele chip is. De prijzen voor het RAM zijn wel echt gek. Een setje 16GB kost rond de 140 euro uit mijn hoofd.
HDD is sinds die nieuwe dunnere design nog moeilijker geworden om te vervangen.

Zo ook de RAM geheugen.
HDD is sinds die nieuwe dunnere design nog moeilijker geworden om te vervangen.

Zo ook de RAM geheugen.
RAM is helemaal niet zo lastig.. Er zit nog steeds een klepje achterin die je los kan klikken, stelt niks voor.
Of je kan een seagate ssd adapter gebruiken je ssd is dan external je kan het dan uitschuiven en snel schakelen met een ander ssd lijkt mij wel handig.
Ja, alleen kan je daar geen externe PC aan hangen. Dat kan nogal een dealbreaker zijn als je er krachtigere hardware aan wil hebben dan dat de iMac kan bieden.
Jawel, ook bij de huidige iMacs is dit mogelijk! Je kan de iMac makkelijk als 2de scherm gebruiken door TDM (target display mode):

http://support.apple.com/en-us/ht3924

Natuurlijk niet geldig bij elke iMac en niet met elke computer. Dan zou het geen apple zijn hé ;)

[Reactie gewijzigd door Dmitrov op 5 november 2014 21:06]

De Retina iMac ondersteund geen Target Display Mode ;)
Nog niet kan natuurlijk (en hopelijk) wel komen. Versta nog altijd niet dat ze dit niet meer opengesteld hebben naar andere computers ook. Maar het is en blijft apple natuurlijk. Jammer dat er nog niemand aan gedacht heeft om dit te doen, zou serieus handig zijn eens de iMac wat verouderd wordt, of om games te spelen op zo'n prachtig scherm eens de iMac een jaartje of 2 oud is..
Heel optimistisch gedacht, maar waarschijnlijk ontbreekt de hardwarematige ondersteuning via de Thunderbolt 2 poort momenteel nog. Waarschijnlijk is dit ook een van de redenen dat de 5K Thunderbolt Display (nog) niet is aangekondigd.
Nee, dat kan nu niet en gaat ook niet kunnen. Een later model mogelijk wel. De interfaces die het ding heeft (Thunderbolt 2 dus) zijn simpelweg niet geschikt voor genoeg bandbreedte om het 5k panel te voeren met voldoende pixels. Dat zal ook nooit kunnen veranderen met een softwareupdate.
20Gbps niet genoeg voor 5K? Eum Thunderbolt 2 zal dit denk ik wel zeker kunnen, mochten ze het er voor open zetten..
Nee, dat kan dus niet, want 20 Gbit is niet genoeg voor 5k. 20 Gbit is net genoeg voor 4k en 5k heeft bijna *30* nodig.
Het heeft wel een 30Hz refresh rate. Ik ga nog wachten met 4k schermen tot er 60Hz versies uitkomen.
Er zijn er genoeg. Je hebt een hoop 28" TN panelen op 60 hertz. Die Dell was gewoon te vroeg waardoor de 60hz scalers er nog niet waren. Je kunt ook kijken naar de 31,5" IGZO-IPS panelen of het dell 24" IPS. Deze doen ook allemaal 60hz.
Ik zie op de Dell site enkel 60Hz staan, zowel in 4K mode (single DP) als in 5K mode (dual DP).

Ding pakt wel 100 tot 170W. Beetje erg veel tov andere monitors.
Ding pakt wel 100 tot 170W. Beetje erg veel tov andere monitors.
Op zich is dit wel logisch, gezien de grote hoeveelheid beeldpunten. Dit is trouwens wel een trade off voor mensen die 4k overwegen. De schermen gebruiken voor de extra beeldpunten de nodige extra energie. De vraag die dus gesteld kan worden is of beetje extra scherpte dit extra gebruik wel rechtvaardigt.
Was geïnteresseerd, tot ik zag dat het maar een 30Hz scherm is :( iMac is 60 btw
Maar we weten dus niet of het nieuwe scherm van Dell wel IPS-H is.. voor hetzelfde geld is het IGZO, Amoled / Oled, of zelfs een cheap-ass (zou wel héél brutaal zijn!) tn-paneeltje :p

edit: En anders valt de belachelijke prijs wel te verklaren aan het "acoustics by harman kardon" linksonderin bij de monitor.

[Reactie gewijzigd door GS88 op 5 november 2014 20:08]

En je bent flexibeler met een Dell scherm natuurlijk. Een AIO hangt er dan bij of je moet alleen een AIO willen kopen. En dan nog. Dan eerder een 4k scherm welke je inmiddels al voor leuke prijzen kan kopen. Heel wat leuker dan deze absurde bedragen.
Ik hoopte eigenlijk op een Dell 5K monitor met displayport 1.3.
Helaas moeten we daar nog even op wachten...
Maar waar willen ze die monitor mee aansturen dan? Er was toch nog geen standaard die zo veel data aankon?
Nvidia 340.43 Driver Allows HDMI 1.4 To Output 60Hz 4K .
Ja, 4k. Maar dit scherm heeft 5k. Maar goed, ik lees hieronder dat je twee Display Ports ernaar moet trekken.
Als je hier op de site van Dell kijkt zie je dat je dual DisplayPort nodig hebt voor de maximale 5k resolutie.
5120 x 2880 at 60 Hz (Dual DP cable required)
Verder staan daar nog wat meer specs die in het artikel van Tweakers meegenomen kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door El_Frigo op 5 november 2014 20:12]

Nope. Dat zou mooi zijn, maar die spec is pas net finalised. Ergens op z'n vroegst in de zomer zullen we shipping silicon zien voor dp1.3/thunderbolt 3.

Hij doet dus 2 stuks van displayport 1.2, en ieder van die displayport kabels zijn dan ook weer virtueel 2 monitoren (MST) op de manier waarop alle 4K schermen dat ook zijn.

Wat een ongelofelijke hack.
5k is toch aardig aan de prijs, poehe.. Je zal je game maar moeten renderen op die resolutie, tri sli/cf zou niet misstaan, maar als je zo'n scherm kan betalen, dan moet zo'n rig toch ook wel lukken. Ik doe t de komende jaren nog wel met 1920x1080.. Als 4k monitoren tegen de 400 euro kosten dan zien we wel weer verder. Vermoedelijk pas over een generatie of 3 GPU's verder..
U vroeg?
pricewatch: Dell P2815Q Grijs, Zwart

Oke bovenstaande monitor doet het maximaal met 30hz.

Maar deze zit al aardig in de buurt.:

pricewatch: Samsung 28D590D Zilver

Het gaat nog wel even duren voordat je zulke scherm lekker kan gamen @ full setting. Met een gpu van onder de 400 euro. Maar het komt er aan, of beter gezegd, met iets meer budget is het er al.
Slik.. Kijk eens aan, ik dacht dat die 4k monitoren nog minstens 700 euro kostte.. Maarja, die GPU's he?? mijn 770 lightning gaat dat iig niet trekken, terwijl die op 1080 toch alles probleemloos speelt. Om nu 2x een 290x of 780 a 700 euro te halen gaat mij ook weer net iets te ver. Maargoed, je hebt gelijk, onder 400 euro kan je iig HD rossen.. Alleen die 30fps... tja..
Je kan natuurlijk ook je games gewoon op 1080P blijven spelen als de game op 4K niet loopt :) 1080P schaalt prima op een 4K monitor ;)
Deze schermen zijn niet primair voor gaming bedoeld.
Dat DELL scherm wellicht voor console gaming, 30Hz, man man, dat ze dat durven te verkopen.
Opeens is de nieuwe iMac 5K toch niet zo heel duur ;) ¤300 extra en je hebt gelijk een krachtige OSX computer ingebouwd :D Snap uiteraard dat de iMac geen optie is voor mensen die al een computer hebben staan, maar des niet al te min een overweging waard.
Koopje. Beter voorlopig voor 4k kiezen. 5k is een dief van je portemonnaie.
Beter = pricewatch: Dell P2815Q Grijs, Zwart

[Reactie gewijzigd door Sake op 5 november 2014 20:04]

nee 30FPS
ik heb een 4K monitor en ik kan je zeggen 30FPS is extreem irritant werken, je muis laggt enorm en het is gewoon vervelend,
60FPS is een minimum ga dan voor de
pricewatch: Samsung 28D590D Zilver

maar beide deze schermen zijn niet kleur kritisch,
wat deze Dell en iMac wel zijn...

enige vraag is of de iMac nog steeds signal input heeft zodat je hem ook als enkel een monitor kan gebruiken.

[Reactie gewijzigd door freaq op 5 november 2014 20:15]

Nee dat heeft hij niet. Hij gebruikt een costum (overclockte) DP interface waardoor hij niet bruikbaar is als los scherm.
weet je of je nog thunderbolt daarvoor kan gebruiken,
herriner me zoiets met de 2012 modellen.
Helaas: "http://www.anandtech.com/show/8623/hands-on-apples-imac-with-retina-display"

"And for anyone wondering whether you can drive the 5K display as an external display using Target Display Mode, Apple has confirmed that you cannot."
lesad :(
anders had ik me er nog 1tje aangeschaft ook...
Erg jammer inderdaad. Maar had je dan niet beter de dell kunnen nemen. Die loopt met 2x DP op 60hz* op de native resolutie. Als je hem als scherm wilt gebruiken bespaart je dat best een flinke hoeveelheid.

Staat op de Dell site: http://accessories.us.del...n&s=bsd&cs=04&sku=UP275K3
bij techspecs.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 5 november 2014 20:31]

Zal het toetsenborddock van de huidige venue pro 11 passen?
Het design ziet er zo op het eerste ook redelijk hetzelfde uit. Zou fijn zijn voor continuïteit wat betreft accessoires.
Overigens vind ik een minimumprijs van 660 wel schrikbarend! de vorige versie begon onder de 500 (met de Atom weliswaar, in mijn ervaring krachtig genoeg voor Tablet gebruik)
Ik vind inderdaad ook de prijs aan de hoge kant.
Ik heb nu de baytrial atom icm het toetsenbord en bevalt heel erg goed.

De vraag is daarom ook of de upgrade naar een Core M toegevoegde waarde heeft...
Als er echt een SSD in zit , zal deze iig sneller zijn dan het MMC-geheugen wat nu in Venue pro 11 zit.
Ik heb afgelopen zomer een 'closed door'-sessie gehad bij Dell waar ze de nieuwe producten van volgend jaar lieten zien. Daar zat over andere deze Venue 11 bij.

Het mooie aan deze nieuwe Venue 11 is dat de batterij, het geheugen en de (mSATA) harddisk uitneembaar en vervangbaar zijn! 2 schroefjes onder de batterij verwijderen en je kunt de hele backplate verwijderen waarbij alle componenten bloot komen te liggen.

Bij de Surface was de fixed harddrive een echte showstopper voor ons bedrijf.

[Reactie gewijzigd door Deem op 5 november 2014 20:18]

Is ie ook passief gekoeld? Zoals Atom serie van de huidige.
Ja de Core m in de venue is passief genoemd.
Maar je hebt voor 2500 Euro een Imac met 5K inclusief i5 8GB Ram en een 290xm. Dan lijkt me dit beeldscherm te duur..

http://store.apple.com/us/buy-mac/imac-retina

[Reactie gewijzigd door Vegettokai op 5 november 2014 22:19]

Ander marktsegment.
NEC en Eizo hebben schermen met lagere resolutie die nog meer kosten. Maar hebben itt de imac wel hardware 3d LUT (12bit, maar meestal hoger) en uitgebreide backlight control.
Vast een Domme vraag maar wat bedoel je met

" Maar hebben itt de imac wel hardware 3d LUT (12bit, maar meestal hoger) en uitgebreide backlight control."
Dat is een beetje lastig uit te leggen aangezien ik er ook niet heel veel van weet. LUT staat voor Look Up Table. Dat is een index die input waardes linkt naar output waardes. Die waardes veranderen wanneer je je scherm kalibreert. Zo'n tabel is sneller dan wanneer de waardes telkens opnieuw berekend moeten worden. Je hebt een tabel voor Rood,Groen en een voor blauw. Bij een 3d lut combineer je die waardes.

De backlight controls bij Eizo/Nec verschillen per productlijn. Ze zijn zover ik het begrijp, bedoelt om het achterlicht zo gelijk/egaal mogelijk over het schermoppervlak te verdelen. Bij veel LCD's zie vaak dat het beeld ietsjes feller is op een of meerdere plekken. Dat kan als je monitor het ondersteunt aanpassen.

[Reactie gewijzigd door Jan Ham op 6 november 2014 14:41]

Het is nog steeds onbekend wat voor display er in de monitor zit.
Waneer komt er geen 1440p / 2160p schermpje in 23/24 range (er staan de'r 1 van elk in PW, maar geen prijs for 1100e is niet te doen), ik weet dat 1080p volstaat. Maar het gaat wel, zie gsm's op 5" met deze settings dus waarom geen computer scherm, 27"+ is gewoon te groot voor de afstand van mijn neus tot scherm en het is te groot voor mijn opstelling.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True