Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

In een bug-lijst van Canonical is een codenaam verschenen die in lijn ligt met die van eerder verschenen Ubuntu-smartphones. Uit de codenaam zou af te leiden zijn dat Meizu de fabrikant is van het toestel.

Dat schrijft OMG Ubuntu. De codenaam Midori verscheen in een bug-lijst van Canonical, met betrekking tot de Telegram-app. De naam verwijst naar Midori Norimaki, een personage uit Dragon Ball. Eerdere Ubuntu-smartphones hadden ook namen uit de manga-serie, zoals de Bq Aquaris E4.5, die Krilin heette, en de M10 HD, die de naam Frieza droeg.

De Meizu MX4- en Pro 5-toestellen hadden de respectievelijke Dragon Ball-codenamen Arale en Turbo en OMG Ubuntu wijst er op dat Midori net als die namen verband houdt met het Dr. Slump-universum. Details over een eventuele komst van een nieuwe Ubuntu-smartphone van Meizu zijn er verder niet.

De meest recente Ubuntu-smartphone van Meizu is de Pro 5. Dit is een model met 5,7"-oledscherm met 1920x1080 pixels en een Exynos 7420-octacore-soc.

Ubuntu Convergence

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Kom maar op, een beetje extra concurentie op de mobile kan geen kwaad. En met Unbuntu erop heb je een leuk OS te pakken :)
Allemaal leuk en aardig, maar het enige project wat ook maar een beetje stabiel draait en gebaseerd is op de Linux kernel is wat mij betreft Android; dus eerst zien en dan geloven. Tot nu toe is het mij nooit gelukt om een *nix achtig OS langer dan een paar weken te behouden op een desktop, dit wil niet zeggen dat het ook geldt voor mobiele apparaten maar toch kan ik niet anders dan een gek gevoel krijgen bij dit.
Laat ik met Android nu regelmatig juist vastlopers en crashes hebben, terwijl Lubuntu op een prehistorische laptop al een jaar stabiel draait.

Haal ik hiermee je bewering onderuit? Nee, maar dat er meer is dan jou ervaring met OS-en (en die van mij natuurlijk) mag duidelijk zijn ;)
Grappig, want ik heb juist een andere ervaring. Voor mijn werk gebruik ik Ubuntu, en dat draait erg stabiel. Het voordeel is dat wanneer er iets fout gaat met het OS, dan is dat bijna altijd wel te fixen.
Met Windows (en dat heb ik recentelijk nog met Windows 8 gehad) als er iets fout mee gaat, dan is vaak de enige manier om het weer werkend te krijgen, is om het opnieuw te installeren.

Daarnaast is het wel dat ik niet a unix-achtige aan zou raden voor iemand die niet enigszins technisch onderlegd is, aangezien het ook makkelijk is om het kapot te maken.
Wat was het probleem met Windows 8? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat reinstall de enige oplossing was.
Windows kon niet meer opstarten. Ik had nog wel geprobeerd te repareren met een windows-iso usb.
Ik realiseer mij net dat dit specifieke probleem waarschijnlijk lag aan corrupte data in the boot sector. Dus zelfs bij een unix-achtig OS had dit een heidens karwei geweest.

Neemt niet weg dat ik de kans groter acht om een Ubuntu installatie te repareren, dan een Windows installatie.
Windows installaties zijn juist heel eenvoudig te repareren :)
Ik denk dat je hiermee doelt op de tools van Microsoft die alles "automatisch" repareren. Wanneer dit goed werkt, is het inderdaad eenvoudig. Als het niet werkt, is het alleen maar frustrerend :)

Unix-achtigen daarentegen zijn inderdaad meer complex om te repareren. Maar, de kans dat iets te repareren valt is naar mijn mening juist groter.
Nee ik bedoel niet de tools ;) Via de recovery mode kun je gewoon met de CLI letterlijk alles repareren net als dat het bij Linux kan ;)
De, naar mijn mening, beste mobiele telefoon die ik ooit gehad heb (afgezet tegen wat er destijds, 2004, te krijgen was) was een Linux telefoon: De motorola A780.
Deze draaide op MontaVista Linux.

Was best wel een fantastisch apparaat, veel zaken die destijds in die telefoon zaten zie je nog steeds 1:1 terug in iOS en Android, soms zelfs met hetzelfde icoontje of dezelfde plek op het scherm.
Qua processorkracht was het niet altijd fantastisch, wat dat betreft hebben we een grote stap gemaakt. Er zat een navigatiesysteem in de telefoon (Dit was de tijd dat een TomTom nog serieus veel geld kostte): CoPilot Live. Hele goed navigatie, maar het opstarten kostte ongeveer 5 minuten. Mooie cradle voor aan je autoraam werd meegeleverd.

Overigens was het in 2004 niet heel gewoon om Linux als OS te installeren op je PC: Het was op zich prima te doen, maar uitwisselen van bestanden was destijds totaal onmogelijk (Office .doc etc. zat bijvoorbeeld nog potdicht). De telefoon werkte prima samen met Windows en Mac OS, net zoals de Ubuntu phone dat ongetwijfeld nu zal doen.

Wat mij betreft pakte Ubuntu deze telefoon als voorbeeld, met Qt Extended als UI en bouwt vanaf hier met de moderne middelen een nieuw platform op. Helaas hebben ze het andersom gedaan: Een OS voor de desktop aanpassen naar de mobiel.
Desondanks zou ik graag eens gaan spelen met een Ubuntu phone.

[Reactie gewijzigd door supertheiz op 27 juni 2016 13:01]

JA ach jaren geleden werd dat ook gezegd, toch zie ik ze op dit moment nergens in omloop.Ik weet nog dat 4 of 5 jaar geleden ook de Ubuntu smartphone zou komen mja :P
Dat was 3 jaar geleden (niet 4 of 5), en inmiddels zijn er al meerdere Ubuntu Phones en ook een Ubuntu Tablet op de markt.
Ik ben zelf de trotse eigenaar van één van de Ubuntu Tablets. :)
Volgens The Verge is de eerste aankondiging (toen nog Ubuntu on Android) toch uit 2012, dus 4 jaar geleden. En OMGUbuntu heeft een artikel over de NexPhone, een laptop/tablet/smartphone convertible, eveneens uit 2012. Ik snap de verwarring dan ook wel :)

De geruchten zijn er al lang, ik ben persoonlijk blij dat ze nu ook een beetje fatsoenlijke telefoons leveren. De eerste modellen trokken me niet, zowel qua hardware als qua design, terwijl het OS zelf me best leuk lijkt.
iOS vind ik persoonlijk niet prettig werken, Android is me te versplinterd (vrijwel geen updates en alle Google-trackingmeuk die alles bijhoudt) dus ben momenteel nog erg blij dat Microsoft (nog) mee doet. Maar als het even kan, dan liever een Open Source OS zónder advertentiegigant-die-verdient-aan-mijn-gebruiksgegevens-en-overige-data er achter. :)
Je kan natuurlijk ook gewoon een Android toestel nemen met een anoniem gmail account.
Dat helpt maar een klein beetje.

Zo weet Google natuurlijk wie op welk adres woont (die informatie is ten slotte ruim voorhanden). Stel je voor dat je regelmatig je GPS aan hebt staan op je toestel (wie gebruikt dat ding niet als routeplanner?), dan weet Google binnen een paar dagen zeker wie er aan het 'anonieme' gmail-account vast hangt.

Dit lijkt overtrokken, maar als Google echt wil is niks anoniem voor iedereen die van hun diensten gebruik maakt......
Tsja, maar dat geldt ook als je van Gmail of Google search gebruik maakt op een ander OS. En je kan het doorsturen van GPS data naar Google gewoon uitzetten als je daar geen zin in hebt.
Verhip.....je hebt gelijk. Nooit gerealiseerd dat je dit apart uit kan zetten! Zojuist uitgezet op CM13 _/-\o_
Dat kan pas sinds kort ;)
Zelfs als je geen Google search gebruikt, verzamelt Google veel informatie via meewerkende websiteeigenaren. Als je het echt veilig wilt houden heb je minstens een adblocker/trackingblocker nodig.
Helaas probeert Canonical hetzelfde te doen als Google. Zonder Canonical account kun je geen apps installeren. Zoals te zien bij [1][2][3] geeft Canonical weinig om de rechten en vrijheid van de gebruiker maar juist om die van de ontwikkelaar en zichzelf.

Als FOSS ontwikkelaar en supporter vind ik dat een vreselijke houding, en zie ik Ubuntu Phone dus ook niet als een traditionele Linux distributie voor telefoons maar eerder als Android wannabee. Helaas geven de meeste mensen niet om hun rechten en vrijheid als software consument, dus wordt dit soort gedrag niet grootschalig afgestraft. Maar mij zijn ze kwijt als klant.

[1] https://lists.launchpad.net/ubuntu-phone/msg11748.html
[2] http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2265106
[3] http://askubuntu.com/ques...he-ubuntu-touch-app-store
Dat laatste is natuurlijk wel waar. Maar wat gebeurt er als Ubuntu mainstream wordt en het als OS een succes blijkt te zijn? Want ook bij Ubuntu willen ze dat graag. En dan groeit het, en dan groeit het en dan komt er een moment dat er toch iemand aan bepaalde touwtjes gaat trekken, of er komt een grote gigant die de boel koopt.

Natuurlijk, dat wil men binnen de huidige club niet (of men zegt dat in elk geval). Maar Google begon ook ooit als uiterst sympathieke zoekmachine. En toen Gmail kwam werd dat door vele gezien als alternatief voor het grote boze Microsoft. En nu zijn er mensen die Microsoft meer vertrouwen geven dan Google.

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 27 juni 2016 12:38]

Dan zijn er vanuit Ubuntu hardware packages die de hardware ondersteunen en is vanuit daar de weg open voor privacy distros :)
Dan kijk je dus gewoon niet goed. Nee, ze worden niet bij Vodafone bij een abonnement aangeboden en je vindt ze niet bij The Phonehouse. Maar je kunt ze gewoon via internet aanschaffen.
En daarom zijn ze niet mainstream, helaas.
Zou wel wat degelijke concurrentie voor ios en android willen zien.
Ik denk dat het een kip-ei discussie is. Van wat ik van Ubuntu heb gezien is het nog helemaal niet geschikt voor mainstream. En ik heb zo het idee dat men dat daar ook best wel weet.

Deze eerste toestellen met Ubuntu moet je denk ik vooral zien als testcase om te kijken of er een groep fanatiekelingen te vinden is die de community willen versterken, zodat de boel stabiel en gebruikersvriendelijker wordt en er een ecosysteem kan ontstaan.

Ze werken daarmee andersom dan Android/Google destijds. Ubuntu lijkt eerst te werken aan het ecosysteem en stabiliteit en daarna pas aan de bekendheid. Dat moet ook wel, want een mainstream-launch van een onstabiel mobiel OS zonder ecosysteem is bij voorbaat kansloos.
Nog niet geschikt voor mainstream: helemaal mee eens.

Twee maanden geleden nog geprobeerd op een Nexus 4 die ik speciaal hiervoor aangeschaft had via Marktplaats. Eerlijk gezegd ben ik nogal geschrokken het geringe aantal apps: heel veel drijft op webpagina's. Een app is ook vaak niet meer dan een link naar een webpagina.

Is dit erg? Bij een goed ontworpen webpagina niet nee (zo schaalt de pagina van Tweakers heerlijk op een mobiel). Maar helaas werkt lang niet elke pagina zo goed...

Let wel: het heeft genoeg potentie. Ik vond de layout prettig van het systeem en de vrijheid ook. Daarnaast ben je echt anoniem. Maar volwassen genoeg voor mainstream? Nog lang niet om eerlijk te zijn....
Bij Tweakers werkt het zo goed dat ik het idee heb dat ik een app gebruik. Ik heb ooit op mijn android homescreen een bookmark/shortcut icon gezet naar de website van tweakers. Deze kreeg toen een mooi icoontje en opent ook in een apart venster buiten chrome. Er zit ook geen url bar boven. Ik heb geen idee hoe dit werkt maar het werkt fantastisch.
Hmm maar hoe werkt het reactie (alarm belletje) systeem rechtsboven bij jou dan op de mobiel? Als ik ook maar iets wil openen van rechtsboven bijv een prive bericht of een reactie dan laat ik dat liever achterwegen tot ik voor de desktop zit.
Bij mij werkt het echt rampzalig (samsung s5 en de iphone 6).

Maar goed als Ubuntu nog zo goed als geen apps heeft na een aantal jaar en er wel wat apps zijn maar dat meer een doorkoppeling naar een website is dan tsja, ben je misschien nog beter uit met een blackberry of lumia als het toch weer net anders als de mainstream moet.
Welke channel gebruik je? Ik gebruik rc-proposed en krijg vrijwel dagelijks updates. Moet zeggen dat het al een enorm verschil is met enkele maanden terug. Maar ik moet ook zeggen dat ik de telefoon als werk-tel. gebruik en er praktisch alleen mee bel, sms of af en toe iets op internet mee doe (ook een nexus 4, helaas doet door een val van het apparaat een strook van het scherm het niet meer, waardoor de letter 'f' praktisch niet in te drukken is, maakt het ook niet beter ;) )

Aan de andere kant gebruik ik hem ook om de kwaliteit van convergence mee te testen met een Slimport-adapter, bt-muis en bt-tobo. Dat verbaast me dan wel weer keer op keer. Alleen zou het heel fijn zijn als je zonder rare omwegen dan ook Firefox o.i.d. kan installeren (wat wel kan op die Meizu-tablet meen ik, maar die heb ik nog nooit gebruikt).

Maar ik ben ook op mijn Android-telefoon al jaren vooral een gebruiker an 'webapps', zoals Twitter (die is heel traag geworden sinds de laatste upgrade), ns-online (zowel de gewone responsive-site als de razendsnelle m.ns.nl ;) ) en containers zoals telegram.

Maar ja, een maps-service die goed werkt, moet het systeem nog ontberen.

Voor 'voor erbij' is ie iig. leuk m.i.
Je eerste alinea, dat maakt nu net het verschil dat er steeds meer over gemeld wordt. Het begint steeds meer consumenten features te krijgen die het moet onderscheiden van de rest. Goede zaak dus.
JA ach jaren geleden werd dat ook gezegd, toch zie ik ze op dit moment nergens in omloop.Ik weet nog dat 4 of 5 jaar geleden ook de Ubuntu smartphone zou komen mja :P
Ze zijn al jaren op de markt. Weliswaar in kleine oplages die moeilijk te krijgen zijn, maar ze zijn er wel. Ongeveer eens per jaar komt er nieuw model uit. Het is allemaal geen daverend succes, verre van dat, maar ze houden het wel al een paar jaar vol.
Ik had eigenlijk gedacht dat het bij 1 experiment zou blijven en dat we er dan nooit meer iets van zouden horen. Ubuntu blijft het proberen en ieder nieuw model is een betere deal dan z'n voorgangers, als mijn huidige telefoon stuk gaat wil ik er eentje gaan proberen. Volgens mij is het punt bereikt dat hardware en software goed genoeg zijn voor dagelijks gebruik en is de prijs voldoende gedaald dat het prijsverschil met een vergelijkbare Android-telefoon te verkroppen is.
Een derde speler zou goed zijn voor de concurrentie. Ubuntu is een stuk veiliger dan Androďd, alleen al omdat vrijwel niemand het gebruikt. :D
Het lijkt me dat de mobiele versie van Ubuntu een aanzienlijk gedeelte van de code bevat van de reguliere Ubuntu-varianten, die juist veelgebruikt zijn. In die zin gaat je argumentatie niet op :), maar zou je juist kunnen stellen dat door de populariteit van Ubuntu bugs mogelijkerwijs snel opgelost worden.
Derde? Windows is geen concurrent ?;)
Maar Tizen lijkt wel momentum te krijgen in Azië en Samsung is serieus aan het kijken om het verder door te voeren.
Zou dit betekenen dat ubuntu snap apps ook werken? Of is dit te hard gedroomd?
Volgens Shuttleworth zou juist snaps overal op moeten werken. Aangezien ze met Ubuntu Phone Convergence willen hebben, Is snaps ook een onderdeel van Ubuntu Phone.
Volgens Shuttleworth zou juist snaps overal op moeten werken. Aangezien ze met Ubuntu Phone Convergence willen hebben, Is snaps ook een onderdeel van Ubuntu Phone.
Overal... mits je dezelfde processorarchitectuur hebt. De kans dat je desktop-applicaties op een telefoon werken via snap (of wat voor techniek dan ook) blijft erg klein. Dit artikel heeft het over een ARM-chipset en die is dus niet compatible met snaps die voor de dekstop of server worden gebouw. Opnieuw opbouwen voor de juiste architectuur zou vrij eenvoudig moeten zijn maar dat zal wel iemand moeten zijn.
Je kan nog wel aan de slag met emulators enzo maar of je dat nu echt wil op je telefoon....
Gelukkig werkt de meeste Linux-software al lang op ARM, in tegenstelling tot de meeste Windows Software.
Windows software compileren voor ARM is niet zo lastig, de voornaamste reden dat er niet zoveel software is, is commercieel - het marktaandeel van de ARM-Windows varianten is zeer klein, enkel nog wat oudere Surface RT tablets en een paar miljoen Windows 10 Mobile toestellen. Dan zien weinig developers er brood in om een ARM build te gaan onderhouden.

Bij Linux zit het andersom, er zijn veel meer ARM Linux devices (voornamelijk telefoons, tablets, Chromecasts, settop boxes en routers) dan x86 Linux devices, en dat zie je aan de software ook terug - er veel meer apps voor (ARM) Androids dan voor de x86 desktop Linux distro's.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 27 juni 2016 12:16]

Gelukkig werkt de meeste Linux-software al lang op ARM, in tegenstelling tot de meeste Windows Software.
Voor de duidelijkheid: de software werkt op zich, maar je moet de code wel opnieuw compileren. Je kan niet dezelfde executable gebruiken om programma's zowel op je telefoon als op je desktop te draaien.
Ubuntu opzichzelf doet niet zoveel denk ik, anders gaat het teveel op de andere OS-en lijken. Mijn gevoel zegt dat je er beter aan doet om een OS te bouwen voor een bepaald type telefoon. Misschien Ubuntu combineren op kleine telefoons met E-ink (dus onder de 4 of 3.5", ouderwets klein en een accu die 2 weken vooruit kan) of eventueel focussen op clams met meerdere schermpjes, ik zie het wel zitten. Niet iedereen wil een 5" scherm, zo heb je direct een niche aandeel te pakken lijkt me zo. Maargoed zal het wel weer fout hebben, blijkbaar wil iedereen een ipad als telefoon behalve ik.
Tsja, maar dan zal je dus stroomvretende zaken als multitasking, wifi, gps, notifications, games en foto apps (die kleuren schermen nodig hebben) etc achterwege moeten laten, en het lijkt me dat mensen niet zozeer geinteresseerd zijn in een Ubuntu dumbphone. Dat probleem had FirefoxOS ook al.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 27 juni 2016 12:26]

Hoeft helemaal niet dumb te zijn. Ik spreek voor mezelf maar ik vind al die telefoons boven de 4" ridicuul.
Maar de functionaliteit die een smartphone een smartphone maakt, kost nou eenmaal stroom. Je gaat zelfs met een 4" low-res monochroom scherm geen twee weken accuduur halen, tenzij je zaken als WiFi en GPS weglaat.
Geen idee, wel juich ik een os voor een ander type scherm en bedieningsmogelijkheden toe. Daar laten de huidige OSen wel een opening liggen om wat marktaandeel te pakken, denk ik. Eventueel is dat een mooi begin voor een linuxos om ook echt een impact te hebben.

[Reactie gewijzigd door govie op 27 juni 2016 14:54]

Ik heb de meizu mx4 en ik moet zeggen dat het een fijn OS is, lekker soepel en overzichtelijk alleen dat slepen van linkse naar rechts is even wennen.
Ik gebruik hem nog niet dagelijks omdat er nog niet genoeg apps zijn.
De meizu is ook een fijn toestel, goede hardware voor schappelijke prijs.
Goed nieuws maar dan hoop ik wel dat de bschikbaarheid wat beter is. De Meizu Pro 5 staat ondertussen al meer op 'out of stock' dan dat hij beschikbaar is... http://www.meizu.com/en/products/pro5ubuntu/summary.html

Ik ben al enkele weken aan het uitkijken om hem aan te schaffen, maar zo lukt het natuurlijk niet.
En de BQ E5 ubuntu wordt niet meer gemaakt.
Geen man overboord. Ik las op Softpedia dat Oneplus 3 binnenkort geleverd wordt met Ubuntu. Overweeg 'm om het aan te schaffen, aangezien ik wel klaar ben met Android en Google, met het niet op een normale manier kunnen updaten van Android (zit sinds de aankoop in 2014 met dezelfde Android 4.4.2, op mijn toestel), en natuurlijk het constante "Rockwell" gevoel wat ik heb (somebody's watching me).

[Reactie gewijzigd door Qalo op 27 juni 2016 20:46]

Ik ga binnenkort even kijken of ik ubuntu op mijn android telefoon aan de praat kan krijgen. Even kijken of het wat is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True