Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Vooral Amerikaanse klanten van Amazon, Barnes & Noble, Kobo en Apple krijgen geld terug vanwege te dure e-books tussen 2010 en 2012. De terugbetaling is een gevolg van de rechtszaak tegen Apple en grote uitgevers wegens het opdrijven van de prijzen van e-books.

Door een afspraak tussen Apple en de uitgevers betaalden klanten tussen 2010 en 2012 in plaats van de 9,99 dollar die Amazon wilde rekenen bijvoorbeeld 12,99 dollar of 14,99 dollar. Per boek dat in de bestsellerlijst van New York Times staat krijgen klanten 6,93 dollar terug, voor andere boeken is dat 1,57 dollar, zegt het advocatenkantoor dat de aanklacht leidde.

Klanten krijgen het geld automatisch terug op het account, waarna ze dat bedrag kunnen besteden aan nieuwe producten die de betrokken webwinkels aanbieden. Als er klanten in de Benelux zijn die geld terugkrijgen, zullen dat er niet veel zijn. De terugbetaling gaat alleen over Amerikaanse accounts. In Europa trof Apple al een andere schikking, waarin geen terugbetaling zat.

De zaak begon nadat Apple met een standaardcontract had geprobeerd afspraken te maken met een aantal uitgevers. Deel van de afspraken was dat de uitgevers via een 'agency'-model zelf de prijzen van e-books konden bepalen, waarbij Apple 30 procent van de prijs zou krijgen. Deze strategie had tot doel om de monopoliepositie van Amazon op de markt van e-books aan te vechten. Volgens het Amerikaanse ministerie van Justitie hadden deze gedragingen echter het karakter van prijsafspraken en hadden zij ook tot gevolg dat de prijzen van e-books stegen. In totaal moet Apple 450 miljoen dollar, omgerekend momenteel ongeveer 396 miljoen euro, betalen, waarbij naast de terugbetalingskosten ook bijvoorbeeld de juridische kosten zijn meegenomen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Er is hier een belangrijk punt wat ik nog niet voorbij heb zien komen. Het is namelijk niet zo dat Apple en consorten de boeken voor te hogen prijzen verkopen, Amazon verkoopt de boeken onder de kostprijs om concurrentie de markt uit te drukken. Ik vindt het dan ook opmerkelijk dat wanneer bedrijven zelf proberen een betere marktwerking te maken dat ze hiervoor op de vingers getikt worden. (iedereen was namelijk nog steeds vrij om boeken te kopen via Amazon)

En ja, ik bedoel het ook exact zoals het hierboven beschreven staat: Amazon maakt vaak zelfs verlies op de verkoop van boeken (wat ze compenseren met andere inkomsten) puur om te voorkomen dat andere particulieren deze markt kunnen binnentreden. Als ze vervolgens een absolute monopolie positie hebben houdt niets of niemand ze meer tegen om de prijzen omhoog te gooien en dat is in het nadeel van alle consumenten.

Wat ook in het nadeel is van de consument is als schrijvers totaal geen geld meer verdienen met het schrijven van een boek, want na aftrek van de fees van de tussenpersonen houdt je gewoonweg niet genoeg over voor een fatsoenlijk uurloon. Voordat dan iemand ook met de opmerking komt: "Ja dan ga je als schrijver toch zelf boeken verkopen via internet? zo moeilijk is dat niet met e-books" Dat is het dus wel door Amazon, je kunt namelijk niet concurreren met een internationaal concern dat bewust verlies maakt om jou ervan te weerhouden boeken te verkopen.

Tot slot voor de nuance: Ik ben zelf ook een consument en geen schrijver, maar we moeten wel een realistisch beeld behouden van wat het kost om een product te maken. Een schrijver kan jaren bezig zijn met een boek te schrijven, hier zit dus een gigantische terugverdien tijd op. Ter vergelijking: Ik koop ook graag een Tesla Model S voor 2,50 bij een kratje bier. Het probleem is alleen echter dat wanneer dit gebeurt Tesla binnen no time failliet is en deze geen nieuwe auto's meer kan maken. Wanneer de kosten van de productie al ruim en breed terugverdiend zijn is er natuurlijk niets op tegen om na verloop van tijd de prijzen te verlagen. (want op dit punt wordt namelijk pure winst gemaakt)

TLDR: Dit is slecht nieuws voor de consument en geeft Amazon nog meer macht om hun monopolie positie te misbruiken.

bronnen:
nytimes
Cut in E-Book Pricing by Amazon Is Set to Shake Rivals
Wikipedia: Predatory Pricing

[Reactie gewijzigd door Donvermicelli op 21 juni 2016 10:57]

Amazon verkoopt de boeken onder de kostprijs om concurrentie de markt uit te drukken.
Dit is onjuist. Amazon verkoopt boeken niet onder de kostprijs maar de prijsstelling wijkt af (is lager) dan de gewenste verkoopprijs door de uitgever.
Het dispuut tussen Amazon en de Big 6 uitgevers ging over de vaststelling van de verkoopprijs. De uitgevers wilden de verkoopprijs zelf bepalen.
Daarom vermeldt Amazon tegenwoordig op haar site bij boeken van bepaalde uitgevers dat "De verkoopprijs is vastgesteld door de uitgever" en dus niet door Amazon.

Onder de kostprijs verkoop: nee. Volgens het agencymodel bedraagt de inkoopprijs 50% van "door de uitgever vastgestelde adviesprijs". Dus een boek van $15 wordt ingekocht voor $7,50 en geldt voor alle boekverkopers inclusief Amazon.

Het probleem is dat Amazon een verkoopprijs $15 te hoog vind en dat eigen onderzoek heeft vastgesteld dat er meer boeken worden verkocht met een lagere prijsstelling (bijvoorbeeld $9,99). En dit zal ook gunstig zijn voor Amazon: hogere volumes tegen een lagere verkoopprijs levert onder aan de streep toch meer winst op. M.a.w. het effect van een volumestijging weegt zwaarder dan de prijsverlaging.

Amazon bood daarom boeken aan voor een lagere prijs. Let wel, voor Amazon werd de inkoopprijs niet lager. Zij betaalt nog steeds $7,50 voor een boek met een door de uitgever vastgestelde prijs van $15. De winstmarge voor Amazon daalt als zij een boek besluit te verkopen voor $10. In plaats van $7,50 winst (ik abstraheer van gemaakte andere kosten) behaald zij nu een winst van $2,50. Er wordt dus niet onder de kostprijs verkocht
Maar de afdracht aan de uitgevers blijft $7,50 per boek. De uitgever lijdt dus geen schade. Zij profiteert er van omdat er qua volume veel meer boeken worden verkocht en waarvan zij de volle inkoopprijs van $7,50 ontvangt.

De uitgevers waren hier toch niet blij mee, omdat zij stellen dat boeken "anders zijn dan alle andere goederen" die er geproduceerd worden en een "hogere waarde" zouden hebben.
Wat onzin is, omdat boeken nu eenmaal concurreren met alle andere aankopen door consumenten.
Wat ook in het nadeel is van de consument is als schrijvers totaal geen geld meer verdienen met het schrijven van een boek, want na aftrek van de fees van de tussenpersonen houdt je gewoonweg niet genoeg over voor een fatsoenlijk uurloon.
Dit komt doordat de royaltypercentages extreem laag zijn. Dit is geen probleem van Amazon of andere boekverkopers maar een probleem tussen auteur en uitgever.
De uitgever knijpt als het ware de auteur uit. Het grootste deel van de winst komt terecht bij de uitgever en slechts 17,5% bij de auteur (agencytarief).

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 21 juni 2016 12:03]

Ik raad je ten zeerste aan om mijn bronnen nogmaals te lezen, er wordt gewoon uitgebreid beschreven hoe Amazon onder de kostprijs verkoopt en uitgevers uitknijpt.
In February, Amazon demanded better margins from the Independent Publishers Group, a Chicago distributor of dozens of small imprints. IPG balked, so Amazon removed nearly 5,000 of the company’s e-books from its site.
The retailer’s growing list of critics, however, argue that Amazon has $48 billion in revenue but hardly any profit, proof that its approach is opportunistic and unsustainable. When traditional publishers, booksellers and wholesalers are destroyed, these opponents say, Amazon will be left with a monopoly that will be detrimental to the larger health of the culture.

In recent months, the dispute over Amazon’s strategy of selling books below cost has boiled over from several directions.
“Last year was the best in our 37 years, mainly due to the way Amazon was pushing the books,” said Bryce Milligan of Wings Press in San Antonio, an IPG client. “Then Amazon cut us off because they couldn’t get a better deal. Now our e-books sales are down 50 percent.”
Dat Amazon uitgevers dusdanig kan uitknijpen dat ze gedwongen worden om steeds kleinere tot geen marges te maken betekend niet dat de prijs waarvoor Amazon de boeken verkocht niet onder de daadwerkelijke kosten van productie zijn.

Edit: Hoe is dit -1? Ik probeer hier gewoon een normale discussie te voeren.

[Reactie gewijzigd door Donvermicelli op 21 juni 2016 13:38]

Hoewel ik de NYT hoog acht, zijn zij helaas niet objectief in de zaak Amazon vs uitgevers. De berichtgeving is in deze zaak of aantoonbaar onjuist of verkondigd vaak halve waarheden (ten nadele van Amazon). Helaas, maar waar.


http://jakonrath.blogspot.nl/
is verzameld overzicht van artikelen en/of berichtgeving - en voorzien van commentaar over o.a. deze onderwerpen:
1. Amazon vs. Big 6 uitgevers (let op de rol van Hachette)
2. De rol van Apple en de uitgevers om Amazon een hak te zetten: boetes voor o.a. Apple (aanleiding van dit artikel op Tweakers)
3. de zogenaamde belangenbehartiging van "Authors Guild" voor haar leden. Waaruit blijkt dat royalties laag zijn en zullen blijven (pointer: geen onderhandelingen tussen auteurs en uitgevers; want uitgevers "deugen" maar Amazon niet) en dat er geen of hele lage voorschotten worden betaald aan auteurs maar tegelijkertijd enkele topauteurs voorschotten betaald krijgen die nooit terugverdiend kunnen worden met boekverkopen. Zij hebben het meest te verliezen en laten die nu juist in het bestuur zitten.
4. berichtgeving hierover in de media w.o. de NYT.

Ik ben het overigens niet oneens dat Amazon heel dominant is (defacto een monopolie heeft; een monopolie is overigens niet verboden). De wijze waarop een monopoliepositie wordt verworven kan echter wel strafbaar zijn.
Is die dominatie de schuld van Amazon of heeft de concurrentie zitten slapen (B&N bijvoorbeeld). Ik spreek geen oordeel uit maar waarin wijkt Amazon af als er niet op prijs kan worden geconcurreerd omdat de uitgever de verkoopprijs vaststeld.

"Independent Publishers Group, a Chicago distributor of dozens of small imprints" is een distributeur (vergelijk met De Vrije Uitgevers in Nederland, dat optreedt namens kleine uitgeverijen; moeten precies voldoen aan de voorschriften van bol.com kobo, hoge marges 45% etc.).
Ik betwist ook niet dat Amazon tussenpartijen onder druk kan zet en dat kleine distributeurs of kleine uitgeverijen hierdoor mogelijk gedupeerd worden.
Maar de Big 6 niet. Maar het geld komt niet terecht bij de auteur. Klinkt bekend: denk aan Spotify, etc. waar de auteurs ook vrijwel niets zien van de royalties.

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 21 juni 2016 13:31]

Uiteindelijk moeten we in elke markt monopolies of zelfs oligopolies met een te beperkt aantal partijen voorkomen. Maar dit is een taak voor overheden. Bedrijven moeten uiteraard proberen te concurreren, maar dit moet wel eerlijk blijven (en het is dan ook niet meer dan terecht dat Apple en de uitgevers een fikse boete krijgen voor deze prijsafspraken). Als Amazon op termijn zijn macht uitbuit, dan zullen de overheden daar een stok voor moeten steken.
Interessante punten die je vermeld. Ik moet zeggen dat ik inderdaad de NYT ook vrij hoog acht en derhalve (slordig van mij uit) te snel geoordeeld kan hebben wat betreft de onpartijdigheid van het artikel.

Het blog wat je vermeld is ook interessant leesmateriaal wat ik zeker nog verder door zal lezen om meer duidelijkheid te krijgen over de details.

Ik blijf echter bij mijn oorspronkelijke standpunt dat de uitkomst van de rechtszaak die vermeld wordt in dit tweakers artikel slecht nieuws is voor de consument.

[Reactie gewijzigd door Donvermicelli op 21 juni 2016 13:48]

Dat Amazon uitgevers dusdanig kan uitknijpen dat ze gedwongen worden om steeds kleinere tot geen marges te maken betekend niet dat de prijs waarvoor Amazon de boeken verkocht niet onder de daadwerkelijke kosten van productie zijn.
Amazon produceert niks. Ze hebben dus ook niks te maken met productiekosten ofzo.
Ze kunnen hooguit onder de inkoopsprijs zitten, maar dat zitten ze niet.
Ze maken dus gewoon winst op ebooks.
Amazon produceert niks inderdaad, dat geef ik ook nergens aan. Een boek zal alsnog geproduceerd (geschreven) moeten worden en daar zijn nog altijd kosten aan verbonden. Niet alleen het uurloon van de schrijver, ook de proofreaders en dergelijke moeten allemaal betaald worden van de opbrengst van die verkoop.
Een boek zal alsnog geproduceerd (geschreven) moeten worden en daar zijn nog altijd kosten aan verbonden.
Ja, maar amazon betaalt dat niet direct.
Jij stelt dat amazon onder de productiekosten gaan zitten. Dan kan je helemaal niet zo zeggen.

Wat amazon doet is iemand anders zn product doorverkopen en rekenen een deel van de verkoopprijs voor zichzelf. Ze hoeven het product niet eens in te kopen dus hun enige kosten zijn digitale distrbutie van een heel klein beetje data. En dat is op die schaal centenwerk.
Aangezien dit proces via royalties loopt maken ze altijd winst.
de proof readers, een beloning voor de schrijver, het zijn allemaal kosten die voor rekening van de uitgever komen. het heeft allemaal niets met Amazon te maken. Amazon koopt een kant en klaar product in van de uitgevers (het Ebook/boek) tegen een zo laag mogelijke prijs en distribueert het digitaal/fysiek tegen een prijs waarvan Amazon denkt het hoogste volume uit komt. daarbij komt dat Amazon de ebook readers verkoopt met uiterst lage marges om de verkoop van de ebooks aan te zwengelen.

[Reactie gewijzigd door Grovdna op 21 juni 2016 17:29]

Uitgevers die 82,5% van de opbrengst ontvangen worden volgens mij niet 'uitgeknepen'. Dat de uitgevers proberen tegenwicht te vormen tegen Amazon, is de marktwerking en het spel tussen inkoop en verkoop.
@Donvermicelli:
er wordt gewoon uitgebreid beschreven hoe Amazon onder de kostprijs verkoopt
Ik heb het stukje dat je aanhaalt drie keer doorgelezen maar er staat echt niet dat Amazon boeken onder de kostprijs verkoopt.
Er staat:
The retailer’s growing list of critics, however, argue that Amazon has $48 billion in revenue but hardly any profit,
Hardly any profit, dat is nog steeds een profit. Winst dus. Met andere woorden, Amazon verkoopt boven de kostprijs, niet eronder.
Het feit dat Amazon een lage winst maakt komt vooral doordat zij alle winst onmiddellijk terug in het bedrijf stoppen door grote investeringen te doen om het bedrijf nog sneller groter te maken. Dat is ook de reden waarom Amazon nog steeds een investeerders favoriet is ondanks die lage winsten.
Het stukje direct daaronder vermeld dit:
In recent months, the dispute over Amazon’s strategy of selling books below cost has boiled over from several directions.
Het verkopen van boeken below cost betekent geen profit maken.
ja, ariekanari jij begrijpt het.
Amazon verkoopt de boeken onder de kostprijs om concurrentie de markt uit te drukken.
Wat een Onzin!
Wat is de kostprijs van een e-book?
Ze hoeven bij die winkels alleen een relatief klein bestand te distribueren. Daar maken ze dus amper kosten mee.
Hoeveel van dat geld gaat naar de schrijver en hoeveel is voor de eigen zak?

E-books zijn volgens mij een goudmijn. Dat is dus ook de reden waarom de bedrijven de prijzen opvoerden. Mensen betaalden sowiso veel te veel, daar kan makkelijk nog een schepje bovenop. En daarom dus dat een rechter nu heeft gezegd dat de kopers geld terugkrijgen.
De kosten van een e-book? Dat zijn zelfde kosten als het maken van een normaal boek afgezien van de materiaal kosten. De content van een e-book komt niet zomaar uit de lucht vallen. Zoals ik eerder al beschreef kost het sommige schrijvers jaren om een boek te schrijven, al is het 1 jaar wat ze er aan besteden dan heb je nog steeds het loon van de schrijver wat je moet bekostigen.

Pak een redelijke vergoeding: 15 euro per uur, doe dat 8 uur per dag, 5 dagen per week, 260 dagen in een jaar. Dan kom je op ongeveer 31200 euro uit (bruto) waar ook nog de kosten voor Amazon vanaf moeten. Amazon biedt 2 royalty opties: 35% en 70%, dan komt er vervolgens ook nog eens belasting bij om de hoek kijken en hoeveel houdt je dan over op een e-book van 9,99? Niet bepaald veel nee.

Hoe vaak moet een e-book vervolgens verkocht worden voordat de schrijver zijn uurloon heeft verdiend?

Heb je stilgestaan bij het feit dat een schrijver vervolgens achteraf pas zijn geld betaald krijgt? 1 á 2 jaar zonder betaling schrijven en dan maar hopen dat je de investering terugverdiend?

Wat ik eerder beschreven heb is geen onzin, er is meer dan genoeg bewijs om aan te tonen dat dit gewoon slecht is voor de markt en de consument. De onderbuik gevoelens die je hebt kloppen gewoon niet. Als jij met bronnen kan aantonen dat e-books een goudmijn zijn en dat ik het mis heb dat hoor ik dat graag.

[Reactie gewijzigd door Donvermicelli op 21 juni 2016 12:40]

Pak een redelijke vergoeding: 15 euro per uur, doe dat 8 uur per dag, 5 dagen per week, 260 dagen in een jaar. Dan kom je op ongeveer 31200 euro uit (bruto) waar ook nog de kosten voor Amazon vanaf moeten. Amazon biedt 2 royalty opties: 35% en 70%, dan komt er vervolgens ook nog eens belasting bij om de hoek kijken en hoeveel houdt je dan over op een e-book van 9,99?
Ik heb even gekeken hoe het zit met belasting over royalties maar dat had ik beter niet kunnen doen. Wat een zooi :)
Voor het gemak heb ik geschat dat je 1.5x zoveel boeken moet verkopen om aan dat bedrag te komen.
Je zou dan bij een royalty deal van 35% ongeveer 15000 ebooks moeten verkopen om aan dat jaarsalaris te komen. Lijkt me niet super veel op een globale markt. Bij 70% zou dat slechts de helft zijn, dus ongeveel 7500 ebooks.
Nu is nederland een uitzonderlijk kleine markt en je zou elke duizendste nederlander een boek moeten slijten, maar toch. Dit zijn geen astronomische hoeveelheden.
Het onderhouden van een website kost wel aardig wat geld hoor :)

Naast ontwikkeling en onderhoud van de techniek zit je ook nog met allerlei administratieve handelingen. Zoals het verwerken van retouren en klanten met problemen of klachten en allerlei andere details.

Voor uitgevers en/of de auteurs zit je verder natuurlijk ook nog met allerlei administratieve handelingen, zoals een of meerdere mensen die het boek moeten nakijken en/of redigeren. Die willen ook graag wat inkomen hebben.

Dat je uiteindelijk per extra verkochte e-book niet of nauwelijks (extra) kosten maakt heb je uiteraard wel gelijk in. De vaste kosten per e-book zijn vrij hoog (maar waarschijnlijk vergelijkbaar (en eventueel deels gedeeld) met papieren versies exlusief de drukkosten), de variabele kosten per e-book zijn wel vrij laag.

Maar tegelijkertijd is het drukken van boeken volgens mij ook weer niet zo spectaculair duur (en ook voor een groot deel bestaand uit vaste kosten).

[Reactie gewijzigd door ACM op 21 juni 2016 12:30]

Het onderhouden van een website kost wel aardig wat geld hoor
Maar die website is natuurlijk niet alleen voor die ebooks. Dat systeem hebben ze dus al lang uitontwikkeld en de kosten zijn vanwege het gigantische volume laag.
Bedrijven als amazon kunnen hun servers schalen naar de hoeveelheid klanten, want ze hebben altijd klanten. 't Is niet zo dat hun servers uit hun neus aan het eten zijn.
Gaat allemaal op de grote hoop en de restcapaciteit verhuren ze gewoon.
Verder denk ik dat ebooks vrij weinig support nodig hebben. Het is bijvoorbeeld heel aders dan met fysieke goederen.
Voor uitgevers en/of de auteurs zit je verder natuurlijk ook nog met allerlei administratieve handelingen, zoals een of meerdere mensen die het boek moeten nakijken en/of redigeren. Die willen ook graag wat inkomen hebben.
Ja, en wat zijn de kosten daarvan? En hoe steekt dat af tegen de verkoop?
Ik schat dat het hele swikkie rond een boek uitbrengen ongeveer een paar duizend euro kost.
De autheur werkt waarschijnlijk op basis van royalty.
Ik ga er even van uit dat de schrijver/ster de administratie en nakijken enzo allemaal zelf bekostigt en ongeveer 5 euro aan royalties per boek vangt.
Als je dan een paar honderd tot duizend ebooks weet te slijten dan begin je al winst te maken. En op een globale markt kun je dat op zich redelijk halen.
Vanaf, zeg, 5000 verkochte exemplaren heb je dan een redelijk jaarinkomen gegenereerd.
Moeilijker wordt het als je je bijvoorbeeld op een klein taalgebied richt, maar ook dan moet het te doen zijn om winst te maken.
De vaste kosten per e-book zijn vrij hoog (maar waarschijnlijk vergelijkbaar (en eventueel deels gedeeld) met papieren versies exlusief de drukkosten), de variabele kosten per e-book zijn wel vrij laag.
Precies. Nou ja, de vaste kosten hangen sterk af van de autheur en het werk. Het ene boek is in 3 maanden geschreven, het ander boek wordt 10 jaar over gedaan. Hoe dan ook, de bedrijven waar we het over hebben hoeven alleen het product in te kopen en met vrij weinig kosten door te verkopen. Tel uit je winst als je er 50% bovenop kunt doen.
Playstaiton, xbox verkoopt men ook onder de kostprijs om games te verkopen.
Printers al jaren te goedkoop om supplies te verkopen.
Supermarkten hebben regelmatig acties waar prijzen ook omlaag gaan. sterker nog op 80% van het assortiment verdiend men geen geld maar maakt het wel mogelijk op de overige 20% te verdienen.
Het is een standaard business model voor veel bedrijven om soms onder de kostprijs te verkopen maar dat met iets naders te compenseren.

Wat als amazon ooit een monopolie zou hebben is een leuke aanname maar geen feit er is nog concurrentie en als er een monopolie is gelden er weer andere regels om uitbuiting daarvan tegen te gaan.
Playstaiton, xbox verkoopt men ook onder de kostprijs om games te verkopen.
Printers al jaren te goedkoop om supplies te verkopen.
Inderdaad, alleen wat je hier beschrijft is een platform verkopen zodat je vervolgens marges kunt maken op de 'supplies' en games. Een e-book is geen platform.
Wat als amazon ooit een monopolie zou hebben is een leuke aanname maar geen feit er is nog concurrentie en als er een monopolie is gelden er weer andere regels om uitbuiting daarvan tegen te gaan.
Amazon heeft al een monopolie, ze hebben zelfs op een gegeven moment 90% van de markt in handen gehad. Ik had het over een absolute monopolie (100% van de markt)

Wat betreft die regels, die heeft amazon ook redelijk in de hand als je kijkt hoeveel ze uitgeven aan lobbying kosten.
En terecht, als je ziet hoe onzinnig duur E-books tegenwoordig zijn. Rustig hetzelfde vragen of (afhangend van de uitgever) meer durven vragen dan de paperback.
Value based pricing.... Een E-book is vaak handiger (bookmarks, zoeken, etc) dan een papieren versie en heeft dus meer waarde voor de gebruiker.
En dan wel blijven klagen dat de illegale handel zo groot is in E-books, als je het minder leuk maakt om een e-book te kopen dan de papieren, ja dan snap ik dat er sneller gedownload wordt.
Ik snap dat er erg naar de "waarde" wordt gekeken, maar als je het niet interesant maakt om de e-book te kopen (door duurder, door steeds wisselende DRM systemen) dan gaan mensen sneller downloaden.
Op dat moment zouden de uitgevers toch moeten nadenken. Helaas is dat in die markt zeer lastig. Ze lijken erg vastgeroest te zijn.

[Reactie gewijzigd door corset op 21 juni 2016 10:31]

Hangt echt af waar je het voor gebruikt, en ook in een papieren boek kun je bookmarks doen, analoog met van die kleine papiertjes er tussen.
Daarbij, lang niet alle e-books hebben extra functionaliteiten, en veel mensen zijn ook niet daarin geïnteresseerd (zoals boek voorlezen, of doorlichten). Bij Amazon kun je gelukkig vaak kiezen tussen een versie met of zonder extra's.
Zelf lees ik veel e-books, maar mijn voorwaarde is prijs is gelijk of lager dan de paperback, zo niet, koop ik het boek niet en zoek verder naar een ander boek. Vooral als een paperback versie rond de 10 dollar zit en de e-book rond de 26 dollar (sommige bestseller auteurs doen dat), wacht ik 6 maanden en kijk nog eens, dan is de prijs wel naar normaal niveau gedaald.
Aan de andere kant, een boek is en blijft een tastbaar iets wat voor sommige (zoals ikzelf) een veel hogere waarde heeft dan een digitale kopie.

Hetzelfde geld voor overige producten, zoals games en films.
En terecht, als je ziet hoe onzinnig duur E-books tegenwoordig zijn.
Wut ?

Ik koop veel eBooks, juist omdat ze zo spotgoedkoop zijn dat ik niet eens de moeite wil nemen ze via een andere weg te vinden. Fysieke boeken zijn vaak vele malen duurder. Het laatste boek wat ik gekocht heb bijvoorbeeld (Echopraxia van Peter Watts) is $13.06 als paperback en maar $7.08 als eBook, en dat is nog een v/d duurdere boeken. Meestal zijn de eBooks die ik aanschaf rond de $3-4.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 21 juni 2016 10:55]

Moet je een keer Fantasy boeken of Games Workshop boeken via bol.com oid kopen, dan wordt het een duur geintje.

Voorbeeld:

https://www.bol.com/nl/p/world-of-warcraft/9200000052598778/

10,81 voor paperback
25,88 voor E-book

Niet echt een prijs verschil dat het leuk wordt om hem als e-book te kopen :)

En natuurlijk zijn er bronnen die goedkoper zijn. Maar Koos de consument (dus de gemiddelde consument) gaat daar niet naar zoeken. Die wil naar Bol, Bruna oid en gewoon de e-books kopen.

[Reactie gewijzigd door corset op 21 juni 2016 10:57]

$11.58 op Amazon.com.
En natuurlijk zijn er bronnen die goedkoper zijn. Maar Koos de consument (dus de gemiddelde consument) gaat daar niet naar zoeken. Die wil naar Bol, Bruna oid en gewoon de e-books kopen
De amazon shop is standaard aanwezig op je Kindle, 3 klikken en je hebt 't boek zonder dat je langs een of andere vage Nederlandse site moet.

Het zou persoonlijk niet eens in me opgekomen zijn om een ebook te gaan zoeken op bol.com.
En de kobo eigenaren hebben standaard bol. Die zien dus dit soort overpriced spul. De Kindle is leuk maar geen echt grote speler in Nederland.
De Kindle is leuk maar geen echt grote speler in Nederland.
Kindle is wereldwijd een v/d grootste zo niet de grootste speler, wat boeit Nederland nu ?
Grotendeels omdat mijn punt over Nederland gaat, en we dus moeten kijken naar de verhoudingen in Nederland.
Amazon heeft al sinds 2014 een nederlandse site
http://www.nu.nl/internet...e-books-en-e-readers.html

http://www.thebookseller....n-launches-kindle-holland

Bovendien kan je Kindles ook kopen in b.v mediamarkt. ik denk dus dat er meer Kindles verkocht worden dan jij denkt.
https://www.amazon.nl/

[Reactie gewijzigd door Grovdna op 21 juni 2016 17:39]

Als ik hoor van iemand die bij een media markt werkt, worden er van de 10 e-readers ongeveer 2 a 3 kindles verkocht, de rest is Kobo. Sony wordt nog nauwelijks verkocht.

Ik vind Kindle best een goed concept hebben, maar pas als ze op het echte niveau werken van wat ze in andere landen hebben kan het wat worden. En niet wat er nu qua hoeveelheid is.

Als ik even kijk wat ik mis op Amazon:

Lovecraft, heel, heel veel verhalen.
En ik zie ook genoeg boeken die gewoon duurder zijn dan de paperback versie. En dat is juist wat ik bedoel, waarom voor E-books gaan als je er een stuk meer voor kwijt bent.
Sorry, maar 1 persoon bij Mediamarkt is voor mij geen maatstaf. Amazon Kindles zijn wereld wijd de best verkopende Ereaders.
Er zijn ook mensen die bijvoorbeeld een Kobo hebben of gewoon graag op hun smartphone lezen. Daar is deze app niet standaard op aanwezig.
Heb jij ooit een standaard e-reader app op je telefoon gehad dan? Amazon Kindle app is gewoon beschikbaar voor Android en volgens mij ook iOs...
Ik kan op mijn iPhone gewoon e-books lezen met iBooks, die staat daar standaard op. Ik heb ook nooit beweerd dat deze apps NIET beschikbaar waren.
Er zijn ook mensen die bijvoorbeeld een Kobo hebben of gewoon graag op hun smartphone lezen. Daar is deze app niet standaard op aanwezig.
Afgezien van het feit dat ik dus wel standaard e-books op mijn telefoon kan lezen kies ik er zelf wel voor om e-books te lezen op mijn kobo e-reader.
De app wordt standaard meegeleverd op diverse Android telefoons. Over het algemeen wordt een eReader op Android telefoons echter niet meegeleverd.

Dat ''niet standaard'' was dus ook precies hetgeen waar ik op reageerde. Er is eigenlijk niet een ''standaard'' die wel ebooks opent (behalve blijkbaar iPhones)
Hoezo geld terug? Je wil een boek, die zie je staan voor 15 euro, dat vind je een acceptabele prijs (want anders koop je hem niet) en koopt hem. Zolang die hogere prijs deels naar de auteur gaat zou het mij niet zoveel uitmaken.. En als ik het te duur vind dan wacht ik met kopen tot de prijs omlaag gaat.

Als ze zo gaan beginnen dan mogen ze ook wel eens gaan kijken naar (de tegenwoordig afgeraffelde triple A) games, en dan vooral de "Exclusive editions" e.d. met wat extra digitale content die voor over de 100 euro over de virtuele toonbank gaan.
Hoezo geld terug? Je wil een boek, die zie je staan voor 15 euro, dat vind je een acceptabele prijs (want anders koop je hem niet) en koopt hem.
Dat je tevreden bent en dat geld er voor over had neemt niet weg dat je rechten hebt, en er wetten zijn die bedrijven beperken bepaalde dingen te doen.

Als die rechten niet gerespecteerd worden of de wetten voor bedrijven worden overtreden (je weet wel die wetten die die bedrijven van te voren kennen maar bewust toch overtreden om er zelf beter van te worden), moet daar gewoon een gepaste reactie op komen.
Omdat deze bedrijven dan prijsafspraken hebben gemaakt is hierbij een wet gebroken, maar andere bedrijven houden prijzen ook kunstmatig hoog, daar hoor je niemand over.
Je hebt 100% gelijk, maar ik ben het er niet mee eens. :)
De vraag is ook e-books zijn goedkoper dan de geprinte versie van het boek.
Waarom is de digitale versie van een game dezelfde prijs dan de DVD in winkel ?
Ik koop liever nog alles fysiek. Boeken omdat je die niet moet opladen en lezen toch iets beter dan op een E-reader. Games in de lokale gameshop omdat ik dan een DVD, doosje met cover en wat extra info in de doos. (En extra poster als die beschikbaar is in de winkel)

Zolang de prijzen niet berekend worden volgens het soort medium zoek ik nog altijd het voordeligste voor mij persoonlijk.
Een schijfje en een cover zijn niet eens zo duur. Als consument haal die die combo al voor nog geen 30 of 40 cent. Kosten zitten vooral in vervoer van al die doosjes en de winkels die er tussen zitten.

Die kosten verdwijnen dus als je digitaal aanbied, maar dan krijg je vervoglens dat je servers moet gaan aanbieden om het te laten downloaden. Daar zit ook een prijskaartje aan en aan de online winkel (bv. steam) zit ook een aardig prijskaartje.
Ik koop mijn eBooks enkel tweede hands ;) vaak € 0,30 - 3,00 per stuk.
Mag dat en waar als ik vragen mag ?
Heb je dan vaak last van ezelsoren of ingescheurde pagina's of zoiets? ;)
De macht van deze multinationals is echt veel te groot. Ze betalen bijvoorbeeld ook nauwelijks belasting. Onze volksvertegenwoordigers hebben daar blijkbaar baat bij, anders zouden ze er wat aan doen.
Ik snap je frustratie maar je argumentatie is was scheef.

Dat ik een film illegaal heb gedownload maar niet gepakt wordt betekent toch ook niet dat Brein er daarom baat bij heeft?
Ze betalen bijvoorbeeld ook nauwelijks belasting. Onze volksvertegenwoordigers hebben daar blijkbaar baat bij, anders zouden ze er wat aan doen.
offtopic:
We hebben er allemaal baat bij, scheelt ons weer belasting. Leuk dat die grote bedrijven hier zo weinig belasting hoeven te betalen. Daardoor halen ze hun wereldwijde handel een keer door de Nederlandse belasting, waardoor het onder aan de streep méér is dan alleen het Nederlandse marktaandeel tegen normaal tarief wat het anders zou zijn. Ja, onze volksvertegenwoordigers hebben er inderdaad baat bij. Dat is Nederland immers, handelen.
Dan wordt je eerst genaaid door een bedrijf, daarna wordt dat bedrijf op de vingers getikt, en "krijg je je geld terug". Maar wacht, dat geld moet je evengoed weer aan datzelfde bedrijf teruggeven voor een product dat kostenloos uit te geven is. Waar ze met diezelfde uitgevers weer afspraken kunnen maken om de monetaire schade zo ver mogelijk te beperken.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 21 juni 2016 10:02]

Klanten krijgen het geld automatisch terug op het account, waarna ze dat bedrag kunnen besteden aan nieuwe producten die de betrokken webwinkels aanbieden.
Altijd leuk voor het bedrijf die in eerste instantie het product te duur verkocht: het extra geld is nu al binnen!
Mooi dat ze hun geld terug krijgen. Nu de rest van de wereld.
Waar zou ik kunnen zien of ik ook geld terugkrijg? Koop al jaren op Amazon mijn Kindle boeken, maar kan in mijn account niets hierover terugvinden en heb dus niet eens een idee of ik benadeeld ben.
Godver, ik koop veel e-books bij Amazon.com ondanks de hoge prijzen. Ik hoop natuurlijk dat dit de prijs verlaagt, want geld terug gaat hier blijkbaar niet gebeuren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True