Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 14 reacties
Bron: Beyond3D

Slashhead schrijft: "Kristof en Dave van Beyond3D hebben de FSAA methode van nVidia onderzocht en een paar opmerkelijke bevindingen opgedaan. Zo is al enige een tijd een gevecht over de vraag of de FSAA methode van nVidia hardwarematig of softwarematig is. Volgens Beyond3D is het hardware en wel met behulp van de T&L engine van de Geforce2, in plaats an de gewone CPU. Op de vraag of dit ernstige gevolgen heeft voor de T&L berekeningen zeggen zij van niet omdat het relatief simpele berekeningen zijn. Tevens is het duidelijk dat nVidia veel geheugen capaciteit en bandbreedte nodig heeft voor hun FSAA implementatie, omdat de berekende objecten met een faktor 2 vermenigvuldigd worden, waardoor zij in oppervlak met een faktor 4 toenemen. Dit vraagt veel geheugen, waardoor zelfs met 64MB niet de maximale resolutie weergegeven kan worden. Feit is wel dat nVidia op de goede weg is met hun FSAA ondersteuning. Aan de vroege 5.22 beta drivers kunnen eigenlijk nog geen harde conclusies verbonden worden":

NVIDIA has implemented an Ordered Grid Super-sampling (OGSS) Technique. This is a technique that can be implemented on almost all 3D accelerators, given that they support rendering to an off-screen buffer. An off-screen buffer has room to store the frame's pixel colors, as well as the Z and Stencil values. However, it differs from a conventional front- or back-buffer in that it is never displayed directly on screen.

The OGSS method uses a regularly-patterned ordered grid of sub-samples for each pixel. Sub-samples arranged in a column and row-like way around the original pixel are used to create what is in essence a more detailed collection of adjacent texture samples for the original pixel. Below, I provide a step-by-step account of how NVIDIA appears to use hardware-based OGSS anti-aliasing. Although some people call this a software implementation, this is incorrect. This specific technique uses existing "hardware" features to create an anti-aliased result, as we'll explain.

...zeker een errug cool en interessant artikel!

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (14)

Tegenwoordig wel een populair iets om te onderzoeken niet?

Straks krijg je een videokaart en dan moet je daar nog eens een leuke GPU bij uitzoeken... De AMD GPU 600MHz of de Nvidia 633MHz. En geheugen van Kngston 400MHz DDR. Krijg je een soort VGA mobo plank. ;)
Blij :) dat we nu eens verder kijken dan die mooie doosje om onze produkten heen. We kunnen blij zijn met een resultaat maar of het doel ook de middelen heilig maakt ?
:D Maar dan is het toch software.. (het is altijd software) of mis ik nou wat .. die functies moeten wel extra gebruikt worden... Ze hadden gewoon iets leuks voor achter de pixel-pipeline moeten verzinnen waarmee ze FSAA hadden kunnen doen (b.v. scaling via een speciaal filter alogrtime.. ze hebben 4 pixel-pijplijnen gebruik die voor een 4 maal gesampelde pixel ;) (dus alle pijllijnen worden optimaal continue belast maar slacht fillrate).. niet de driver extra functies toe laten voegen... :(
Interessant artikel! Lijkt dat NVidia op de goede weg is. Geheugen wordt vanzelf sneller en goedkoper.
atmosphere Lees het verhaal. In deze context wordt met 'software' de CPU bedoeld. Een behoorlijk aandeel van het werk wordt door de GPU gedaan.
Trouwens die 5.22 drivers zijn echt tering beter geworden onder OpenGL.
ik heb in Quake3 timedemo nog 90fps in 640x480 (32bit-32bit), en 65fps in 800x600(32bit-32bit)..
das toch al een stukkie beter!
16-bit is eigenlijk niet echt van toepassing aangezien dit het anti-alias effect nogal verneukt, maar dan haal ik in 640x480 toch 110fps... not bad at all!

Ow jah, en je moet voor de lol eens Motorhead spelen met direct3d-antialias op standje 3, en in 640x480.. supervet, en zo soepel als de tering!

*Bruta
:( Het is niet hardwarematig!!!!!softwarematig.
Er zal ondertussen wel weer een "verbeterde" beta driver zijn geleaked op internet.Alles bij NVIDIA is altijd beta !!!!!!!!!!breng verdomme eens een produkt uit(ook hardware) die helemaal af is en die optimaal kan funktioneren(bandbreedte) ipv. om de maand met een andere versie uit te komen !!!!!!!!!Zodat iedereen die al een GF 2 gekocht heeft zich niet zo genaaid voelt.Je kan beter wachten op voodoo 5 (5500 of 6000) het duurt wel langer , maar de processoren worden dan ook wel optimaal gebruikt en het produkt is helemaal af.
NVIDIA niet altijd proberen om maar een paar FPS sneller te zijn dan de concurrentie over de rug van de consument.(zie commentaar van gisteren bij artikel over core-speed herculusII64 MB.
Underdog wacht op Voodoo 5 6000.Niet opgefokt , gewoon mooie technologie.
What the Fwack is your problem!

Ze zeggen dat het dus wel Hardware-matig gedaan wordt... en dat er steeds maar weer drivers uitkomen vind ik helemaal niet erg!, zo heb ik juist het id dat er nog wat aan gedaan wordt!, en ze Leaken alleen maar drivers, ze releasen er veel minder! Tenslotte is alleen de Tweaker bewust van deze leaked drivers. Een normale gebruiker heeft genoeg aan de official released drivers, die werken prima.
Al deze 5.xx drivers zijn ook eigenlijk helemaal niet officieel voor de Geforce2 bedoelt, het is alleen maar leuk dat het toch ineens mogelijk is geworden om FSAA te gebruiken met een Geforce... ik ga dat echt niet vervelend vinden ofzow!
Ik had laatst nog een artikel gelezen van Beyond 3D die de FSAA van Nvidea vergeleek met die van 3Dfx en de methode van 3Dfx bleek superieur te zijn. De VSA-100 doet het FSAA-gebeuren namelijk lineair. Waar de GeForce telkens over en weer moet graaien in zn geheugenbus ramt de 3Dfx kaart het in een keer door zn systeem. Ik zal ff de link zoeken van dat artikeltje
:) Jij koopt wat jij wil , ik koop wat ik wil.Alleen wordt 3DFX teveel door NVIDIA en gebruikers de grond ingeboord.De postings dat de Voodoo kaarten waren vertraagd , werd eerst door 3dfx gestuurd naar de verschillende sites.Toen heeft NVIDIA dat ook maar gedaan.Beetje kinderachtig niet ?
Bij NVIDIA lijken ze wel bang voor concurrentie , en doen allerlei dingen om die concurrentie de grond in te boren.Ook over de rug van de consument.(zie eerdere reacties)
De nieuwe technologie van 3 dfx is ook mooi en anders en het is een beter uitgebalanceerd ontwerp.Maar als jij een geforce 2 hebt , is dat ook een mooie kaart.Maar wil jij de beste en snelste kaart hebben die uitkomt , wees dan eerlijk en ga voor de voodoo 5 6000, hij gaat je wel fl. 300,- meer kosten. En ja Hij is multiproc. en heeft een aparte voeding, maar is gewoon de beste kaart.
Voor de mensen die denken dat dit een softwarematige oplossing is: Dit is GEEN software matige oplossing. Dat zou immers betekenen dat de CPU al het werk zou doen. De geforce zou dan bv. het plaatje in 1600x1200 uitrekenen, vervolgens over de AGP bus naar het main memory sturen alwaar de CPU het verkleint tot 800x600, welke weer over de AGP bus naar het videomemory gesjeesd moet worden om op het beeld te kunnen verschijnen. Dat is dus niet het geval (de zo resulterende fps zal ws wel onder nul liggen :)). De driver stuurt alleen bepaalde delen van de Geforce chip anders aan. (ik denk aan de hardware scaler die in het kader van DVD acceleratie aanwezig is, normaal wordt die gebruikt om van 320x256 -> 800x600 ofzo te maken, maar waarom niet andersom?)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True