Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties
Bron: Evil Reviews

Evil3D.net heeft een preview online gezet van de VisionTek GeForce II uitgerust met 64 MB DDR geheugen. Deze 32 MB extra aan geheugen lijken in de benchmarks daar niet echt nuttig te zijn, maar als je dit artikel van Beyond3D leest kan je zien dat een groot probleem bij FSAA op de GeForce2 het gebrek aan geheugen is (bij 640x480 en max. quality FSAA heb je eigenlijk al te weinig), iets wat deze extra 32 MB in iedergeval tot een zekere hoogte oplost :

Occasionally, while using higher resolutions, a game like Quake 3 will appear to stutter when entering a new Potentially Visible Set [PVS] of a map. This type of stuttering can usually be attributed to texture swapping in the frame buffer. Adding an extra 32 MB will alleviate the problem in many instances, making game play smoother while using higher quality settings and resolutions.

To illustrate this point, let's take a look at the amount of video memory used by 3DMark. When setting the tests up for 1024x768, 6.1MB of memory is utilized for 16-bit textures and 11.5MB for 32-bit. The majority of today's cards can easily handle those loads. However, when testing at 1600x1200 15MB are required for 16-bit and a whopping 28.2MB for 32-bit. If you are working with only 32MB of card memory you can pretty much forget 1600x1200 as it would require the memory to be almost completely unloaded before the next PVS can be fully loaded and then displayed.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

</div><div class=b4>Wordt Virtual Reality nu niet toepasbaar voor thuissystemen ?
of zijn die nieuwe kaarten daar nog (lang) niet geschikt voor, of trekken de CPU tjes
dat nog niet?
</div><div class=b1>
Daar ligt het niet aan. Die eerste "Virtuality" machines die je altijd overal zag (als er ergens een VR set-up ter demonstratie stond was het 9 van de 10 keer zo'n ding) was "Powered by Amiga" (Amiga 3000). Het probleem is eerder de head-set. Ik vermoed dat het probleem de resolutie van de video-schermpjes is. Als je een scherm x keer dichter bij je oog zet, moeten de beeldelementjes ook x (x^2?) keer kleiner. Met steeds toenemende resolutie bij gewone schermen blijven schermen van de juiste grootte voor head-sets steeds achter.
De v5-5500 heeft op 2x FSAA idnerdaad niet veel fps-verlies, op 4x FSAA gaat er toch heel wat fps verloren, omdat het dan te veel wordt dan begin je de beperkte bandbreedte te merken. De v5-6000 is duidelijk sneller zonder FSAA maar of hij met FSAA echt zoveel minder fps-verlies heeft moet ik nog zien. In elk geval is de v5-6000 niet alleen de master qua snelheid maar ook als je naar de prijs kijkt staat hij aan de top en dat is minder leuk.... Punt 2 van Hielko is in elk geval voor mij de reden om nog maar even te wachten...
Even over dat Virtual Reality.... Ik ben ook wel benieuwd wanneer dit een beetje gaat doorbreken en dan toetsenbord en muis kan vervangen (misschien ook maar meteen deels spraak-gestuurde pc?).
De opmerking dat de resolutie van het schermpje niet hoog genoeg is om zo dicht op je ogen te gebruiken lijkt me raar... Op de site van Sony staat een leuke gadget waarmee je DVD films in stereo kan kijken met een speciale bril
xtrasdirect.sel.sony.com/cgi-bin/catalog/xtra.cgi?FNC=DisplaySubcateg ories__Acategory_html___Glasstron& sp;Audio/Video&sp;Headsets
:) Inderdaad de prijs is even minder.Hij gaat bij de goedkoopste winkels ongeveer fl. 1300,- kosten. Maar dan heb je ook wel iets.
Volgende punt geen T en L : Als je een echte tweaker bent ruil je ook om de zoveel tijd je cpu in.Je blijft upgraden hoe je het went of keert.T N L betekent dat je GPU je CPU ontlast.Zolang je bijblijft met je CPU upgraden (om het 1 1/2 jaar).heeft het TenL niet veel voordelen.Als je lang wil blijven doen met je huidige CPU dan is TenL wel een goede oplossing.
Ik koop een Voodoo 5 6000 omdat je daarop games kan spelen op 2048x1536(en het blijft speelbaar,nog steeds snel)Meer kan mijn monitor toch niet aan.Voor de rest hoef ik dan alleen nog maar aan mijn CPU te denken.ipv. aan mijn CPU en mijn grafische kaart.
Volgende punt 2xFSAA is net zo goed als volle FSAA op geforce 2.Daar zijn genoeg artikels over te vinden op internet.Met Voodoo 5 6000 kan je heel goed spelen op 1600x1200 4x fsaa 32 bit dat is voor mij ook meer dan genoeg.
(lekker op 21 inch).Ik ga binnenkort upgraden naar thunderbird 900 Mhz , voorlopig weer meer dan genoeg.(heb nu pentium 600) Over 1 1/2 jaar komt de volgende stap weer (1,5 GHZ ?).
Nou , dan hoef ik niet echt meer te letten of ik TnL heb.Maar ik wil nog benadrukken:iedereen maakt zijn eigen keuzes.En dat moeten we respecteren.De mijne ook.Mijn mening is dat men teveel de aandacht legt op TnL.
Op dit moment worden de grafische prestaties niet tegengehouden door de CPU , maar door de prestaties van de GPU !!!!!!!!
:) :) :) :)
underdog: Hoe weet jij dat een Voodoo 5 6000 1600*1200*32 * 4 fsaa kan spelen?
Dit zou beteken dat op een Voodoo 5 5500 1600*1200*32*2 fsaa goed moet lopen > NOT

Verder is de gpu van de Geforce snel zat alleen word hij niet optimaal gebruikt> mar dan heb je er ook niks aan.
Maar hoeveel zal die extra 32mb gaan kosten, is dat nog wel interresant prijs qualiteit bekeken?

Zijn er al kaarten die antialiassing volledig hardwarematig ondersteunen zonder een gigantisch verlies in framerates?

<Offtopic>
Wordt Virtual Reality nu niet toepasbaar voor thuissystemen ?
of zijn die nieuwe kaarten daar nog (lang) niet geschikt voor, of trekken de CPU tjes dat nog niet?
Daar ligt toch de toekomst lijkt me...een virtueel, 3d besturingssysteem die jezelf grafisch kan editen ter vervanging van je monitor...een sensor handschoen ipv toetsenbord en muis.
</Offtopic>
Die 32 mb extra gaat zo'n 100 dollar kosten volgens mij, en of dat interresant is ligt aan verschillende dingen:
1 Hoeveel gaat de framerate met FSAA omhoog
2 Hoe lang ga je deze kaart gebruiken: denk je hem nog in huis te hebben als er spellen komen die veel meer textures gaan gebruiken.
:) Over een week of 2 komt de eerste kaart uit die FSAA ondersteunt zonder teveel verlies in snelheid Voodoo 5 5500 , 4 weken daarna komt de MASTER uit voodoo 5 6000.Draait in FSAA 2 hogere snelheden als GF2 zonder FSAA.
Dus er zijn daadwerkelijk mensen (zie underdog) die een kapitaal voor een Voodoo 6000 gaan neerleggen? Ik heb ze nog nimmer in levenden lijve mogen ontmoeten. Wat ik hiermee wil zeggen is dat die nieuwste dingen toch wel schreeuwend duur zijn (desalniettegenstaandemin respecteer ik je keuze).
:) Dank je , ik wil alleen maar zeggen:
Als je op 1600x1200 4xfsaa en 32 bit kan spelen,
(+- 60 FPS) of op 2048x1536 2xfsaa , wat wil je dan nog meer.Dan moeten er wel heel erg drastische features op de volgende generatie zitten , en hoe duur denk je dat de volgende generatie kaarten (NV20 , ATI radeon) gaan kosten.fl. 800,- , denk het niet , ook fl. 1000,- plus.Behalve als je dan weer wacht natuurlijk , maar dan verzinnen ze wel weer iets anders.Underdog wacht niet meer !!!!!underdog gaat aktie ondernemen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True