Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties
Bron: AMD Zone

AMD Zone heeft een interview gepost met Sean Stanek, ontwikkelaar van de geoptimaliseerde Athlon RC5 core die over enkele dagen gereleased wordt. Met de huidige verbetering trekt deze client een circa 10 tot 15% hogere keyrate uit een Athlon. Met toekomstig geplande verbeteringen hoopt Sean de 3 integer units van de Athlon nog optimaler te benutten:

Q: What kind of performance increase can we expect from the new client?
A: From the soon-to-be-released distributed.net client, I only got about a 10%-15% increase in keyrate. After I implement the next two stages and get it working fine, expect much more keyrate increase OVER the soon-to-be-released client.

Q: Will you be working further to improve the optimizations?
A: Definitely. As I said before, I've already got two more stages planned. As it is, I'm getting two or less instructions executing per clock on the Athlon core, but the processor itself can execute three. The two stages I have planned should get more towards getting three instructions per clock cycle. Although one of my new ideas should help many x86 processors do a little better, Intel processors at the moment can only execute two instructions per clock as a maximum, whereas the Athlon can do three - so there's much room for improvement on the Athlon. In fact, most applications are so poorly written (i.e. by compilers) that they can't even get 1 instruction per clock cycle. I've heard as bad as 0.2 for some commercial products. Since the Athlon can physically do 3, there's a lot of things that could use optimization besides just RC5.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Gaan ze nu voor elke core een nieuwe versie compilen? Dat zou wel optimaal zijn voor iedereen maar erg veel werk kosten... :)
graast je }:O trouwens ook in de MMX en 3dNow! instructies van je cpu?? Is er al een }:O die je videokaart pest als deze nix te doen heeft? op die dingen zit tegenwoordig aardig wat rekenkr8 leek mij zo... :) zonde als je daar nix mee doet als je geen spelletjes speelt...
Een videokaart is niet echt te gebruiken voor RC5.
MMX wordt gebruikt, 3DNow! waarschijnlijk niet, omdat geen floating point getallen gebruikt worden voor RC5.
Een video proccessor is een Dedicated Purpose Proccessor (DPP), terwijl je CPU een General Purpose proccessor (GPP) is. Dus een videokaart CPU, kan nog zo snel zijn, hij kan alleen gebruikt worden door je videokaart.
In de toekomst zou dat misschien kunnen veranderen als er meer proccessoren op het principe van de Crusoe (is proccessor met een erg kleine instructie set, die aangesproken wordt door een stukje software in de proccessor's flash en dus voor allerlei doeleinden gebruikt kan worden www.transmeta.com voor meer info.) worden gebruikt.
Ik denk (en daar zijn ze op dit moment al mee bezig) dat er in de toekomst meerdere proccessoren voor verschillende doeleinden in je PC komen te zitten, die wel allemaal (mits dat nodig en toelaatbaar is) gebruikt kunnen worden voor je hele systeem, dit wordt dus veel }:O }:O laten grazen in de toekomst.
aan onno:
help me out here boy. ik begrijp je wetenschap niet echt. kun je het misschien uitleggen in leken taal?
wat zijn floatingpoint getallen?
greets beazel
Dat het team met de meeste Athlons moge winnen :) 3dnow wordt inderdaad niet gebruikt, omdat het alleen om overblijvende processorkracht gaat. 3dnow werkt alleen in combinatie met je videokaart en je videokaart wordt niet gebruikt door de d.net-client.
Volgens mij zijn de 3DNow! instructies wel te gebruiken voor andere doeleinden. De mp3-encoder GoGo (geoptimaliseerde versie van Lame ( www.sulaco.org/mp3 ) zegt er wel gebruik van te maken...
</div><div class=b4>wat zijn floatingpoint getallen?</div><div class=b1>
Getallen met een zwevende komma.
Dus (voor decimale getallen) in de vorm m*10^e, waarbij m een getal in de vorm +/- a,aaaa... is en e een geheel getal, ook + of -.
(floating point getallen zijn overigens de enige soort kommagetallen die je processor kent)
3DNow! en SSE zijn instructies voor floating point getallen, maar RC5 gebruikt alleen gehele getallen (integers) en heeft daar dus niks aan.

</div><div class=b4>3dnow werkt alleen in combinatie met je videokaart</div><div class=b1>
Flauwekul.
Wat Onno zegt klopt.

3DNow! is niet alleen ontwikkeld voor grafische toepassingen, maar kan ook voor andere doeleinden gebruikt worden.

Het berekenen van de reciproke van x of x^(1/2) is b.v. iets wat wel veel in de grafische wereld wordt toegepast, maar kan ook voor andere zaken worden gebruikt.

Overigens... Onno...
3Dnow! heeft NIET ALLEEN betrekking op FP-getallen. De instructie PSWAPD b.v. heeft louter betrekking op integers !!

Martijn

Martijn

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True