Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Panavision heeft de DXL-cinemacamera aangekondigd. De camera voor bioscoopproducties is voorzien van een grote 8k-sensor met afmetingen van 40,96x21,60mm, die gemaakt wordt door camerafabrikant RED.

Panavision DXLDe sensor in de Panavision DXL is veel groter dan de Super35mm-sensoren die in de meeste professionele filmcamera's gebruikt worden. Dergelijke chips zijn ongeveer 25x19mm groot. Ook is de 8k-sensor groter dan de fullframe-sensoren van 36x24mm die in high-end dslr's gebruikt worden.

Vanwege de grote sensormaat moet de camera gebruikt worden in combinatie met objectieven die zijn ontwikkeld voor grote filmformaten, zoals het analoge Ultra Panavision-70mm-formaat. Panavision maakt de DXL in samenwerking met RED, waarbij laatstgenoemde de sensor levert.

De cmos-sensor heeft een resolutie van 35,5 megapixel en een native isowaarde van 800. De maximale isowaarde is 12.800. Volgens de fabrikant bedraagt het dynamisch bereik vijftien stops. Bij een resolutie van 8192x4320 pixels filmt de camera met maximaal 60fps. Bij een 2,4:1-verhouding met 8192x3456 pixels is dat 75fps.

Beelden worden opgeslagen op een ssd-module in het r3d-bestandsformaat: een raw-formaat met compressie dat door RED is ontwikkeld. Ook is de camera in staat om tegelijk 4k-proxies op te nemen in ProRes en DNxHD. Panavision gaat de DXL-camera niet verkopen, maar verhuurt het apparaat vanaf begin 2017 aan productiestudio's.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Zelf heeft RED nog geen 8k-camera's in het assortiment, maar vermoedelijk gaat de fabrikant de chip ook zelf gebruiken.
Bij de RED Weapon is er keuze tussen een 6K en 8K-versie. Dus RED heeft wel degelijk een 8K-camera in het assortiment ;)

Hier een voorbeeldje van wat deze camera kan :9~

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 2 juni 2016 10:49]

Ah ik loop achter... Ik pas het aan :)
Top! De sensor in de DXL is overigens waarschijnlijk dezelfde als in de RED Weapon. Beide hebben namelijk dezelfde afmeting. De sensor beidt daarnaast de mogelijkheid om in 8K tot maximaal 75fps te filmen. Maar volgens mij heb je dan echt krankzinnig veel opslag nodig :X
Deze camera gebruikt dezelfde processor en sensor als de Red Weapon 8K. Beiden slaan data op in precies hetzelfde R3D format. Wat de Panavision DXL speciaal maakt zijn de ergonomics, de nieuwe colorscience van Light Iron en het feit dat alle features al in de camera zijn ingebouwd ipv losse modules zoals je die bij een Red moet kopen.

Wat betreft opslag, de camera kan maximaal in 5:1 compressie ratio opslaan bij 24FPS in 8K res.
Dat is ongeveer 300MB/s. Daar gebruiken ze een Wavelet codec voor. Een variant gebaseerd op JPEG2000.

1:1 is dus een kopie van het origineel.
2:1 is mathematically lossless. Wel gecomprimeerd, maar geen dataverlies.
5:1 is visually lossless. Dan merk je de artifacts nauwelijks op, tenzij je gaat pixelpeepen.

Hoe hoger de FPS, hoe zwaarder de compressie wordt. Bij 60FPS kan je maximaal 12:1 compressie instellen. De beeldkwaliteit wordt daardoor merkbaar minder.

Hier kan je wat meer informatie vinden over de werking van R3D wavelet.
http://www.red.com/learn/red-101/redcode-file-format

Ook wel interessant om te weten is dat Red alleen ongedebayerde sensor data (gecomprimeerd) opslaat. De debayering vind plaats op de PC tijdens het editten of afspelen.

Voordelen:
- De "raw" eigenschappen worden behouden bij hogere compressie ratios
- Compactere cameras, geen in-camera debayer processor nodig
- Ongeveer 20% efficientere compressie dan bij gedebayerde beelden

Nadelen
- Je hebt een bak van een PC nodig om real-time te debayeren.

[Reactie gewijzigd door black9wolf op 2 juni 2016 15:36]

300MB/s? of 300Mbit/s? Voor dat eerste heb je serieuze opslag nodig 8)7
Een uur aan film is dus 1080 gigabyte, er gaat dus meer dan 1TB aan opslag per uur film doorheen.

Aan de andere kant, als je zulke camera's huurt zullen de SSD's van 1 of 2TB ook geen probleem zijn.
Deze camera's zijn voor grote filmproducties dus nemen meestal niet meer dan 5 minuten screen-time per dag op. Keer zeg een ratio van hooguit 10 is 50 minuten materiaal. Dat kan dus op 1TB SSD of meer waarschijnlijk meerdere kleinere SSD's want er is tussendoor tijd genoeg om te wisselen en zo verminder je het risico.
Nadelen
- Je hebt een bak van een PC nodig om real-time te debayeren.
Een insteekkaart het dedicated hardwarematige debayering lijkt me dan wel handig voor het productaanbod van Red :)
http://www.red.com/store/products/red-rocket-x

:Y)

Tegenwoordig ondersteunen ze ook GPU (cuda / openCL) debayering. Scheelt al een hele hoop.
Met een Titan X kan je realtime 6K debayeren. Met de Pascal Titan meschien 8K real time.

[Reactie gewijzigd door black9wolf op 2 juni 2016 14:10]

Opslag zal vrijwel oneindig toenemen, omdat je tot op atomair niveau kan opslaan. Dus dit lijkt nu veel maar dat is het in de toekomst zeker niet.
Als ik journalist was, zou ik niets uit mijn hoofd doen, maar alles online checken. Daarmee voorkom je dit soort knulligheden...
"In the age of information, stupidity is a choice..."
Alleen leveren ze hun 8K camera nog niet aan de 'gewone man'. Grote producties (zoals bijv Gaurdians of the Galaxy 2) hebben voorang.

Ik heb er eentje op pre-order staan. Een ready-to-shoot package kost ongeveer 80.000 Euro. :Y)
Zo, dan ben ik ontzettend benieuwd aan wat voor producties jij werkt!!
Zeker. Nogal een bedrag :D
Kattenfilmpjes, natuurlijk. :*)

Ik verhuur o.a. Red cameras.
Ok, dan weet ik bij wie ik moet zijn als ik een keer een Red Raven op mijn FreeFly Alta wil uitproberen ;)
Maar ook al heb je die camera binnen, hoe ga je dan aan die Ultra Panavision-70mm objectieven komen? Lijken me nog schaarser.
De sensor heeft ongeveer dezelfde image circle als een Full frame DSLR camera. 42mm dus. Iets breder, maar minder hoog.
In principe kan je alle 35mm full frame lenzen gebruiken. Red heeft een verwisselbaar mount systeem. zo kan je Nikon F, Canon EF, PL, Leica M mounts op je camera monteren.

Kijk hier maar is:
http://www.red.com/store/lens-mounts

Volgensmij is de referentie naar de 70mm lenzen een foutje in het artikel.
De Panavision lenzen op het plaatje in het artikel belichten een 42mm image circle, niet 70mm.

70mm film is 70x52mm.
http://www.artbyphil.com/.../phfx_SensorChart2014.jpg
http://www.photographybay...MAX-Sensor-Comparison.jpg

De enige digitale film sensor die groter is dan die van Red is de Arri Alexa 65. Daar hebben ze speciaal Medium formaat Hasselblad lenzen voor ge "re-housed" voor film doeleinden.

[Reactie gewijzigd door black9wolf op 2 juni 2016 14:24]

Fullframe-dslr-glaswerk zal inderdaad vaak wel passen wat beeldcirkel betreft, maar Panavision toont de DXL ook met zijn Primo 70-glas voor 70mm uiteraard: http://www.panavision.com/products/primo-70-series

Ik gebruikte het Panavision-voorbeeld met name om naar de toffe docu van Sim te kunnen linken ;) Overigens lijkt het mij ook waarschijnlijk dat deze DXL in de praktijk verhuurd zal worden met een mooi setje Primo 70-glas...
Eindelijk! Panavision in NL! *O*

Kun je ook passende (Primo's) lenzen erbij leveren?
Alles op een rijtje :)

Specificaties:
  • Sensor Type: 16-bit, 35.5 Megapixel CMOS
  • Resolution: 8192 x 4320
  • Sensor Size: 40.96mm x 21.60mm (Diagonal: 46.31mm)
  • Dynamic Range: 15 stops
  • Max Frame Rate: 60 fps at 8K Full Frame (8192 x 4320), 75 fps at 8K 2.4:1 (8192 x 3456)
  • Recording Codec: 8K RAW with simultaneous 4K proxy (ProRes or DNx)
  • Recording Media: SSD (up to 1 hour on a single magazine)
  • File Type: .r3d (supported in RED SDK)
  • Color Profile: Light Iron Color (compatible with all popular gamuts and transfer curves)
  • Weight: 10 lbs (~4.5kg)
Additional Features
  • 6 independent video outputs
  • Supports 6 independent 1D LUTs or up to 4 independent 3D LUTs
  • Directly motorize Primo 70 lenses through wireless control
  • Built in wirelesss timecode for genlock (Ambient Control Network)
  • Dual menus (Operator side, Assistant side)
  • Advanced airflow system for superior temperature management
  • Custom cheeseplate with integrated electronics
  • Modular and tooless quick changeover accessories
Meer informatie: http://dxl.panavision.com/
Een promo-filmpje: https://vimeo.com/168869375

[Reactie gewijzigd door Balance op 2 juni 2016 12:41]

Geen verkoop maar alleen verhuren.. Volgens mij wil ik de prijs niet eens weten van deze camera... :)
voor mensen die graag speculeren: de red weapon 6k sensor kostte $50.000 (en daar moet je nog een volledige camera rond heen denken), dus ik gok dat de 8k minstens dezelfde prijs heeft
Nee, de sensor in de Red weapon is dezelfde sensor als die in de Red Epic Dragon camera. De Weapon is vooral een verbetering van de electronica rondom de sensor heen. Nieuwe, lichtere behuizing, vernieuwde A/D conversie. Kleinere ASIC node (14nm). Toevoeging van ProRes en DNxHR.

De upgrade naar de Dragon sensor koste destijds 9,750$.

[Reactie gewijzigd door black9wolf op 2 juni 2016 13:08]

Ik zie al bij wie ik wezen moet als ik vragen heb voor de productie waarmee ik bezig ben. Van welk bedrijf ben je?
Volgens de fabrikant bedraagt het dynamisch bereik vijftien stops.
[..]
Ook is de camera in staat om tegelijk 4k-proxies op te nemen.
Ik gok dat 90% van de lezers geen flauw idee heeft wat dat betekend:)
Als je als lezer van dit artikel niet weet wat dat betekent dan zit je een artikel te lezen dat niet voor jou bedoeld is ;)
Daar heb je zeker een punt!
Ik vraag me af hoe ze dat met de kleur afwijking gaan doen?
Bij de productie van de Hobbit die in 5k is geschoten kwamen ze tot de conclusie dat de bomen ineens rood of andere kleur kregen bij het filmen.
Deze hebben ze toen blauw gemaakt om vervolgens groen opgenomen te worden.
Heb je hier een bron van? Lijkt nogal onlogisch
Je moet even zoeken op youtube naar de production video's van de hobbit.
Hmm, heb niet het gevoel dat ze dat vanwege de camera doen. Lijkt meer voor post-production voor een mooiere color grade.
Ik denk dat jij het niet goed begrepen hebt ;) Om de een of andere reden hebben ze de kleuren in sommige situaties wat op moeten krikken op de sets en in de make-up zodat het er later, met minder saturation, er beter uit ziet. Maar bepaalde kleuren die opeens helemaal anders zijn na het opnemen klopt niet ;)
Dit is bij mij al de 2e keer dat ik in de trein zit en in de comments aan het lezen ben, op 4g, mijn muziek onderbroken word en plotseling het filmpje start.

Ben ik de enige? Best wel storend namelijk.
deze comment hoor hier niet echt thuis, er is een website feedback thread ergens.
Proxy video is ook al 4K. Ben benieuwd wat voor workstations ze erbij leveren dan 😄
8K! Pfff. Kom steeds vaker tegen dat een regisseur besluit alles te schieten op 4k of 6k voor een televisie commercial. Omdat het kan. Zonder door te hebben dat het een impact geeft op de workflow. Ik hoop dat ie loeiduur word om te huren ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True