Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 156 reacties

Videobellen met WhatsApp lijkt binnenkort mogelijk te gaan worden. De belknop in de chatdienst bevat in een bŤtaversie de mogelijkheid om te kiezen tussen een audio- of een videogesprek. Momenteel is de videofeature echter nog niet werkzaam.

De website whatsappen.nl ontdekte de nieuwe functie in een Android-bètaversie van WhatsApp en toonde daarbij enkele foto's. Alhoewel WhatsApp zelf geen nadere informatie heeft gegeven, lijkt het er dus op dat videobellen binnenkort beschikbaar moet komen. Alhoewel het hier om de Android-versie gaat, is het aannemelijk dat apps voor andere besturingssystemen ook de mogelijkheid krijgen om via video te communiceren.

Bij het drukken op de belknop in een gesprek wordt nu nog een audioverbinding tot stand gebracht via voip, maar in de toekomst krijgt de gebruiker dan de mogelijkheid om te kiezen tussen audio of video. Wie dat nu probeert in de meest recente bètaversie krijgt een melding te zien dat het opzetten van een videogesprek is mislukt, omdat de feature nog niet beschikbaar is.

Er is al langer sprake van het introduceren van videobellen in WhatsApp. Sinds vorig jaar zijn er geruchten verschenen dat er door de chatdienst aan zou worden gewerkt.

Whatsapp videobellenWhatsapp videobellen

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (156)

Het verbaast mij eigenlijk nog best wel dat video bellen nog niet eens zo populair is onderweg. Ik doe het praktisch nooit, en in me omgeving geldt hetzelfde.
Ik denk dat dit komt omdat dit domweg duurder is dan bellen.
Misschien dat er verandering in gaat komen nu het waarschijnlijk geÔntegreerd gaat worden in WhatsApp.
Skype en facetime hebben de kostbezwaren al lang weggenomen.
Videobellen blijft een statischere aangelegenheid dan gewoon bellen. Het heeft zijn nut en doel, maar met gewoon bellen bereik je vaak hetzelfde zonder alle rompslomp die er bij komt kijken.
Skype en facetime hebben de kostbezwaren al lang weggenomen.
Videobellen blijft een statischere aangelegenheid dan gewoon bellen. Het heeft zijn nut en doel, maar met gewoon bellen bereik je vaak hetzelfde zonder alle rompslomp die er bij komt kijken.
Door de komst van videobellen in Whatsapp is door het grote markt marktaandeel een een grote groei in videobellen te verwachten.
Voor de komst van bellen binnen Whatsapp belde ik en velen anderen in mijn omgeving alleen via de reguliere manier. Ook al hadden velen wel Skype oid. Maar de drempel ligt vele mager hoger bij skype. Met name doordat niet iedereen altijd Skype heeft draaien of geÔnstalleerd heeft. Whatsapp heeft in Nederland als sterk punt dat bijna iedereen het wel heeft draaien. Daarnaast is bellen via Whatsapp goedkoper, zelfs via 3/4G.

Een zelfde trend verwacht ik dus ook voor videobellen. Ikzelf ga in ieder geval vaker videobellen. Alleen niet zo veel als regulier bellen.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 14 mei 2016 14:47]

Het zit allang in iOS, dmv FaceTime. Ik ken nauwelijks mensen die daar nou actief gebruik van maken.
Hier een jonge vader. Het aantal uren FaceTime met grootouders op afstand loopt behoorlijk op. Dat zijn dan niet echt belletjes maar meer koffie drinken met elkaar op afstand. Een uur FaceTime op de achtergrond is geen uitzondering. En dat geldt ook voor vrienden in dezelfde situatie. FaceTime is simpel, vereist alleen een Apple device en vervolgens werkt het out of The box.

In mijn ervaring is de kwaliteit van de FaceTime stream (h265?) op een willekeurige (met name gebrekkige) verbinding beter dan menig alternatief. Ik heb nogal wat getest met hangouts en Skype maar beiden laten het afweten. Alleen skype is qua audio beter volgens mij.

Whatsapp bellen lagt bij mij enorm de laatste paar keer dat ik het had gebruikt dus ben ik gestopt. Maar een goed alternatief wat niet is voorbehouden aan Apple devices? Yes please!
Eens, maar je zegt niet op wat voor grootte device.

Hier ook veel Skype videobellen (vooral mijn zoon tijdens het gamen op zijn PC), maar bijna alleen maar via grotere devices. Waar geen WhatsApp voor is. Videobellen is veelal voor wat langer en daarom is een device wat je neer kan zetten handiger. (met phone moet je het scherm voor je neus doen)
En laat bijna iedereen die ik ken Skype hebben. Ook de kennissen met Apple spullen gebruiken daarom Skype. Gekoppeld met een Microsoft account is dat helemaal makkelijk.
Voor smartphone zie ik videobellen dus niet snel veel groeien omdat het straks ook met WhatsApp kan.
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 15 mei 2016 01:53]

Ik ben het helemaal met je eens. De enige rede waarom ik Whatsapp heb nog is omdat er nog 3 uit mijn contacten lijstje nog steeds geen Apple device hebben. Hetzelfde voor KIK en Skype. Toevallig dezelfde mensen hehe. FT is tenminste met focus, en niet blurry, en valt niet steeds weg en als het weg valt, komt het zelf weer terug. Skype on the other hand.. crashed te vaak etc. Naja, whatsapp en bellen is net als facebook messanger bellen, ouderwetse skype met lag, het werkt gewoon niet lekker.
Jij hebt niet veel vrienden dus? Ik denk wel zeker dat er meer mensen in jouw contacten zitten die whatsapp gebruiken zonder iPhone dan 3. Je zal vast nog collega's etc.. hebben. iPhone is het kleinere deel van de markt.

Maar los van dat. Je prijst Apple nu dan wel met imessage en facetime etc... Maar ik heb meer problemen gehad met facetime bellen dan ik heb gehad met whatsapp bellen. Ook is iMessage gewoon een basic versie van whatsapp als je het gaat hebben van verschillende dingen delen met je contacten en groepsberichten. Ook werkt het bellen via Whatsapp tegenwoordig met al die kinderziektes eruit vlekkeloos! Geen vertraging en geluidskwaliteit vaak nog beter dan bellen via het netwerk. Whatsapp is in grote sprongen aan het groeien. Als Facetime nou geen iPhone exclussief was had het zo de markt kunnen overnemen. Maar nu zal whatsapp dat alsnog doen ;)

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 16 mei 2016 23:59]

Niet veel vrienden die niet iOS device hebben, nee. idd. Nog maar een paar en whatsapp kan eruit. Hoe dan ook, we gebruiken wat werkt - als whatsapp prettiger is in gebruik en iedereen van ft er naartoe gaat, vind ik het best. Ik merk juist het omgekeerde momenteel. En ik weet nog net zo niet of video bellen via whatsapp een rede is om terug te switchen
Zit momenteel in China en de video functie van WeChat is geweldig. Die app ligt sowieso mijlenver voor op Whatsapp, videobellen naar de andere kan van de wereld is vrijwel zonderr lag en prima kwaliteit. Zowel over 4G als wifi.
Dat klopt, dat zit er in. Maar de niet Apple wereld gebruikt het niet. Maar in de praktijk kan je dus alleen maar Apple<->Apple bellen. En laat nu net Apple het kleinste marktaandeel hebben. Je kan dus 80+% van de mensen niet bellen met facetime. Dus is het ook op een iPhone nauwelijks bruikbaar. Dus komt het ook niet van de grond. Ik videobel met enige regelmaat vanaf mijn Nexus naar iemand met een iPhone. Dat gaat dus via Skype. Of dadelijk misschien via WhatsApp

[Reactie gewijzigd door Ortep op 14 mei 2016 14:34]

Bekijk het zo:
Chatten > bellen > videobellen
Hoe meer men naar rechts gaat in de rij hoe meer men uit de eigen wereld wordt gehaald en dus hoe kleiner het gebruik gaat zijn. Alle drie hebben ze hun bestaansreden en nut, maar het ene vervangt het andere niet.
Videobellen voegt toch echt wel wat toe aan gewoon bellen.

Het kan oudere mensen uit een sociaal isolement halen, en het is ook fijn en nuttig als je familie ver weg hebt zitten, waardoor je ze normaliter minder in het echt ziet.

En als je geen video wilt zien/ontvangen tijdens het bellen, accepteer je toch gewoon alleen audio?

Ik vind FaceTime echt een super toevoeging, en bel bijna nooit meer zonder (zowel audio als video).

Bij Skype is het nadeel dat je de app altijd actief moet hebben en ingelogd moet zijn, whatsapp is gewoon gekoppeld aan je telefoonnummer, net als FaceTime, dus werkt altijd zonder extra handelingen.

Bovendien heb ik met Skype veel wegvallende verbindingen, dus ik hoop dat whatsapp dit beter gaat doen.
Bij Whatsapp moet de app ook altijd actief zijn. Als niet hebt aangemeld met je mobiele nummer doet hij ook vrij weinig. De handling zijn niet zo verschillend. Bij de ene moet je 06 nummer opgeven en wachten op sms'je en bij Skype moet je een account aanmaken (als je die niet al hebt).

Zelf vind ik de belkwaliteit van whatsapp zeer slecht in vergelijking met Skype en dat is met de nieuwe updates zeker niet veranderd. Hiermee doel ik op het nog verder comprimeren van dataverbruik. In de mei vakantie nog naar mijn ouders gebeld die op het Wi-Fi zaten van de camping in Spanje en de gesprekken waren totaal niet synchroon. Met Skype hadden we hier totaal geen last van. Dus ja, als de belkwaliteit al bedroevend is, hoe zal videobellen dan wel niet worden?

Bij mijn l950 zit Skype ook nog eens ingebakken in het OS. Ik heb dus geen last dat ik niet kan ophangen omdat het lockscreen om een wachtwoord vraagt. Dit heb ik dus wel als ik wat langer bel met Whatsapp.

[Reactie gewijzigd door vali op 14 mei 2016 20:53]

De kwaliteit van het bellen via WhatsApp ten opzichte van Skype, is veel minder. Gebruik regelmatig Skype op een dag om contact te hebben met relaties in het buitenland. Sommigen bellen ook wel eens met WhatsApp maar we switchen bijna altijd naar Skype. Verwacht nu niet dat video bellen via WhatsApp beter gaat zijn als Skype. Maar we gaan het zien.
Het nadeel van Whatsapp is dat het grotendeels op smartphones wordt gebruikt en je eigenlijk je phone voor je moet houden met een gestrekte arm om in beeld te zijn. Dat is leuk voor 2 minuten, maar houd je niet veel langer vol :) Goed, een dock kan werken, maar is weer lastiger onderweg.

Skype e.d. werken ook op een pc, wat het gebruik een stuk makkelijker maken.
Skype draait al op de achtergrond met een Windows device.
En zeker heeft videobellen nut (we gebruiken Skype heel veel), maar dan vooral op grotere devices. Die je neer kan zetten.
WhatsApp is een typisch smartphone ding.
Ik zeg toch ook dat videobellen echt wel wat toevoegt? Alleen vind ik Skype omslachtig en heb ik persoonlijk meer kwaliteitsproblemen met Skype dan met FaceTime (en in mindere mate met Whatsapp).

Ik gebruik alleen Skype als er meer dan een persoon deelneemt aan een (video)gesprek, maar zelfs dan gebruik ik liever een alternatief produkt dan Skype.

Dat Skype goed draait op Windows devices en beter dan andere alternatieven ligt vast aan het feit dat MS de eigenaar is van Skype 8)7

Het zou niet de eerste keer zijn dat produkten op hun eigen platform beter draaien dan op het platform van de concurrent.....
Er zijn genoeg chat apps die chat voip en video er al lang en breed in hadden zitten voordat whatsapp met bellen kwam... Viber kakaotalk Line . Geen kleintjes elders. Whatsapp loopt gewoon achter en nog. Encryptie en geen serveropslag is dan wel weet fijn.

Maar bellen vind ik wel relaxter dan video. Meer ongedwongen ofzo. En bellen is ook weer veel sneller en makkelijker dan chat natuurlijk... Als ik sommigen zie moeilijk doen met typ typ typ onduidelijkheid vraag wedervraag half antwoord.. Dan denk ik: gebruik die oren en mond die je gekregen hebt voor communicatie ;)

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 15 mei 2016 12:51]

Ik bel via m'n iPad ook gewoon met FaceTime hoor, via m'n iPhone als de ontvanger geen Apple user is.

M'n iPhone lust de audio gewoon door naar m'n iPad. Je hebt dan uiteraard geen video, wel gewoon spraak. Volgens mij kan m'n foon dat zelf ook.
Probleem om het voor zo maar ff een belletje te gebruiken is de gekke hoek op de camera die je krijgt als je je mobiel een beetje normaal vasthoudt. Voor een beetje recht hoek moet je dan je mobiel eigenlijk met volledig gestrekte arm voor je houden. Dat doet idd vrijwel niemand buiten.
Dan zal wel het dataverbruik enorm stijgen (buitenshuis, onderweg) wat op een andere manier kosten met zich mee kan brengen op kleinere bundels. Maar goed, ik zie verder het nut van videobellen Łberhaupt niet in dus verwacht ook geen enorme toevlucht in het gebruik ervan.
Voor doven is het ideaal. Verder inderdaad vrij nutteloos imho.
Dat zal wel meevallen, ik verwacht niet dat het een full HD beeld word ;)
Al is het geen full HD, het is nog steeds extra videobeeld en dus extra data. Video slurpt sowieso meer dan audio.
hoe bedoel je wegnemen, denk je dat whatsapp een magische trick uithaalt waardoor videobellen voortaan met 32kbit/s kan? want 32kbit/s is bij al ruim 6mb per tien minuutjes. kortom bij dagelijks gebruik al bijna een kwart van een gemiddelde data-bundel (1gb). in werkelijkheid zal het dataverbruik echter eerder richting de 1 a 2 mbit/s gaan
* FreshMaker doet het wekelijks, maar dan via hangouts of skype, met de kinderen als ik niet (op tijd ) thuis ben.
Same here. Ik reis heel veel en ik gebruik FaceTime om mn Beste vriendin en haar dochtertje te kunnen zien.
Hier dus ook. Ik ben zelf om de week een week in t buitenland en gebruik Facetime om virtueel bij mijn familie te zijn.
Soms staat de iPad gewoon op tafel en "eet ik s'avonds mee". Ik gebruik het dus wel een uur of 10 per week.
Het fijne van FaceTime is dat het standaard op elke iPad en iPhone staat, er hoeft niks geconfigureerd te worden, het werkt gewoon, en ook nog eens lipsync.
Ik gebruik het overigens alleen als ik Wifi heb, niet bij 3G. Maar ik heb eigenlijk altijd wel Wifi in het Hotel. Dus heb ik ook geen kosten.

Als dit op Whatsapp komt zal het denk ik wel een kleine vogelvlucht maken. Veel mensen hebben Whatsapp en ook kwa configuratie verwacht ik dat er niet veel hoeft te worden ingesteld.
Offtopic:Je beste vriendin en haar dochter? friendzoned?

Ontopic: mijn moeder gebruikt video bellen vaak, omdat ze in andere stad woont, kan ze toch mij even zien.
Jep al 5 hele jaren.En ze is sindsdien mn beste vriendin. En ze is het enige persoon op deze wereld dat waar ik contact mee heb. Ik heb verder helemaal niemand. En dochtertje ziet mij als vaderfiguur dus allemaal nogal ingewikkeld.

Maar ik ga je niet lastig vallen met mijn mislukt liefdesleven ;).
Denk dat dit meer met de cultuur (no nonsense) te maken heeft dan het wel of niet kan. Ik woon in Azie, en data is heel wat prijziger (en trager) dan in Nederland, maar dat dit een bezwaar is voor video bellen? Nee! Heel veel mensen om mij heen gebruikt dit wel. Of Viber, of WeChat (WeChat is superieur met video bellen tov andere programma's). Skype gebruikt bijna niemand hier.
Data is hier (ook AziŽ) dan weer spotgoedkoop maar toch gebruikt niemand het. Alles is text based (vnl WhatsApp) en af en toe wordt er gebeld. Het zal inderdaad vooral de cultuur zijn.
Misschien komt het hierdoor: https://www.youtube.com/watch?v=JMOOG7rWTPg :)

[Reactie gewijzigd door cracking cloud op 14 mei 2016 13:38]

Videobellen (Facetime in mijn geval) is toch wat ontspannener communiceren vind ik. Je kunt ook makkelijk met meerderen achter een iPad zitten en loop je even weg, dan praten de anderen door. Even later schuif je met een drankje weer aan.

Dan kun je rustig bijpraten met een familielid bijvoorbeeld. Gewoon bellen in de auto, achter je bureau of even bijpraten 1 op 1 zal voorlopig bij mij wel een telefoongesprek blijven.

edit: typos

[Reactie gewijzigd door passantr op 15 mei 2016 12:00]

Dan ken je dit bekende filmpje nog niet zeker?

https://www.youtube.com/watch?v=x7yDtJ0DrkU

Punt is, als velen het doen dan ben je meestal geneigd om het ook te doen. Als 1 schaap over de dam is.. ;)
In afwachting van een HoloLens-achtige oplossing, gebruiken wij dit voornamelijk professioneel om bepaalde handelingen makkelijker te kunnen uitleggen / voordoen via video calls. Dit bespaart ons bedrijf tijd, autoritten (+ het milieu CO2) en onze collega's ter plaatse voornamelijk frustratie maar ook tijd.
Tja dat is altijd vrij persoonlijk wat betref persoonlijke ervaringen. Maar ik zie in mijn omgeving juist enorm veel mensen met een iPhone veelvuldig gebruik maken van FaceTime.
Het verbaast mij eigenlijk nog best wel dat video bellen nog niet eens zo populair is onderweg. Ik doe het praktisch nooit, en in me omgeving geldt hetzelfde.

Zou het kunnen dat het minder gebruikt word omdat het meer van de batterij vergt?
Ik verwacht tenminste dat die met video bellen rapper leeg zal zijn.
Tijdens college's bij mij op de hogeschool is videocalling erg in trek om met elkaar te geinen tussen de studenten
Misschien moet Tweakers Androidpolice in de gaten houden, ipv whatsappen.nl ;)

http://www.androidpolice....ail-and-zip-file-sharing/

Vorige week al bekend ;)
Tweakers kan dit nieuws zelf in de mailbox krijgen door zich aan te melden als vertaler. Vertalers krijgen namelijk vroegtijdig de nieuwe tekst met het verzoek om deze te vertalen.
Dit kan via: https://translate.whatsapp.com/
Als je helpt vertalen heb je ook niet de kans om met tekst in een van de meest gebruikte apps te komen :D
Dan nog beter iculture in de gaten houden..daar was het nog weer een week eerder bekend dan bij Androidpolice
http://www.iculture.nl/ni...mail-videobellen-en-meer/
Ik vind het wel een goede zet. Ik gebruik het alleen om met de kleine soms te 'beeldbellen'. Nu loopt dat nog stroef via Hangouts (iPhone <-> Android).
Stroef? Hangouts is tegenwoordig p2p dus zou beter moeten werken.
Tussen Android en Android loopt de app vlot en goed. Echter de combi Android met de iPhone van de vrouw, vaak vertragingen en geen verbinding kunnen maken.
Er waren al eerder duidelijke tekenen op videobellen in whatsapp. Op de site: https://translate.whatsapp.com/ werd er al gevraagd voor de Engelse naar Nederlandse vertalingen van "video call" en "Video Calling is unavailable at this time."
Deze verzoeken van Whatsapp worden meestal vroeg voor de release gedaan. Zo ook de desktopclients en de end-to-end encryption.
Wat bijzonder dat Whatsapp niet gewoon een professioneel vertaal bureau heeft met een mooie NDA om dit soort dingen te voorkomen, alhoewel het ook vaak gratis marketing betekent.
Het boeit ze niet zo dat het niet voorkomen wordt met dit soort features, zeker niet als het reeds in de beta te vinden is; want dan komt t toch wel uit.
Net als met end to end encryptie, dat zat er op Android al zo'n anderhalfjaar in voordat WhatsApp het officieel toegaf en releaste. :P

Maar er zijn wel degelijk een behoorlijk aantal verborgen strings. ;)
En ze hebben uiteraard professionele vertalers in dienst die de uiteindelijke moderatie doen en de suggesties naar wens aanpassen.
Nederlandse vertalingen van "video call" en "Video Calling is unavailable at this time.
Nederlands is makkelijk. Alles heet "app" of "appen", en uit de context wordt dan wel opgemaakt wat het echt betekend. (misschien hebben we vroeger te veel naar de smurfen gekeken ;))
voor mensen die een hekel hebben aan video gebeld worden. Koop een matt beschermfolie, waarbij ze geen gaatje gemaakt hebben voor de camera. Werkt prima.
Of.... ga gewoon bellen? Is het niet logischer de video weg te laten in plaats van tegen te gaan.
Of.... ga gewoon bellen? Is het niet logischer de video weg te laten in plaats van tegen te gaan.
Dus jij gaat straks iedereen ophangen als ze videobellen om ze vervolgens daarna terug te bellen? Tja, dat is ook een optie. Ik zou dan eerder gewoon mijn camera afplakken als ik bezwaar zou hebben tegen videobellen.
Gewoon consequent bij videobellers de telefoon tegen je oor houden. Valt er toch niks te zien.
Dus jij gaat straks iedereen ophangen als ze videobellen om ze vervolgens daarna terug te bellen?
Ophangen? wat denk je van gewoon het gesprek niet aannemen? Als het dan werkelijk belangrijk is dan bellen ze vast wel normaal.
Dat doe ik nu al met Whatsapp bellen, als ze ik Whatsapp Facebook bellen neem ik gewoon niet op.
Als ik zin heb bel ik terug anders hebben ze pech.
Idd. Klinkt een beetje in de orde van plak je webcam af advies van de overheid...
Wat een onzin is dat. Je kunt ook gewoon de kabel eruit halen of een simpel script maken voor uitschakelen van de driver.
Gewoon bellen scheelt bovendien ook bandbreedte...

[Reactie gewijzigd door jozuf op 14 mei 2016 12:58]

Alles wat je softwarematig doet, zou je ook op afstand theoretisch ongedaan kunnen maken. Drivers weer inschakelen bv. Maakt het zeker lastiger, maar in sommige situaties is het afplakken van een webcam gewoon echt de simpelste oplossing. Op mijn werklaptop gebruik ik nooit de webcam, waarom zou ik moeilijk moeten doen met drivers als een simpel sticker voldoende is?
Dit gaat echter over WhatsApp, wat dus beschikbaar is op telefoons en eventueel tablets. Dan haal je niet even een kabeltje eruit van de camera.

Het advies vind ik daarom een beetje raar, het videobellen zal alleen plaatsvinden als de gebruiker 'opneemt' en de kans dat dit onderschept zou kunnen worden door een virus of whatever is wel bijzonder klein.

Privacy is belangrijk, maar in dit geval vind ik het wat overdreven.

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 14 mei 2016 15:44]

Wat een onzin is dat. Je kunt ook gewoon de kabel eruit halen of een simpel script maken voor uitschakelen van de driver.
De gemiddelde leek weet niet die de driver moet uitschakelen en het draadje uit de webcam halen die geintegreerd zit in je beeldscherm wil je ook niet ;)
Gewoon op speaker zetten en de beller ondertussen uit het raam laten kijken.

Wel een hele logische stap voor Whatsapp, nu is Skype daar nog leidend in maar Whatsapp heeft bijna iedereen al op z'n telefoon. Denk dat in ieder geval uitzendbureaus de sollicitatiegesprekken best een zo zullen gaan doen.
Die gebruiken nu al heel veel Skype, wat toch weer wat lekkerder werkt als je werkt op een vaste computer/ laptop. Voordeel van Skype is ook dat je niet perse je telefoonnummer hoeft af te geven. Zie niet dat ineens WhatsApp dit grandioos gaat veranderen.
Dan wordt je nog steeds 'gevideobeld' ... dus die verbinding is er toch, met evt. bijbehorende kosten
Het wordt pas interessant om dat uit te schakelen systemwide, ipv lelijke stickers.
Net alsof er automatisch meteen wordt opgenomen? 8)7 Je zou het toch eerst moeten weigeren of accepteren voordat het beeld tot stand wordt gebracht. En werkt de frontfacing camera met jouw manier nog wel naar behoren?

Dit doet me wat denken aan de laptops van oudere mensen die de webcare van hun laptop met tape of een gaasje bedekken. _/-\o_

Edit: Het laatste is geen belediging maar deed me er slechts aan denken. No harm guys..

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 14 mei 2016 14:19]

Vrijwel iedere developer bij ons doet dit standaard, dit is absoluut geen oude mensen ding. En het is een perfecte oplossing, software is niet te vertrouwen.
Oh nee, het zal vast geen oude mensen ding zijn, ik werd er alleen aan herinnert aangezien ik het bij veel ouderen zie. :)
Hier hebben de security mensen op het werk allemaal een webcam schuifje. Klein plastic stickertje met schuifsysteem zodat webcam bruikbaar blijft als nodig.
Als ik mag vragen: welke gebruiken jullie? Of hebben jullie iets zelf ge-3D-print? Heb zelf CamHatch op 't oog, maar een 10tje voor een stukje plastic ter grootte van een duimnagel is wel prijzig. :)
Waarschijnlijk iets zelf laten maken. Bedrijfslogo staat er groot op en gezien de grote van het bedrijf gaat het al snel om enkele duizenden.
Ik weet niet of ik met die security mensen wil werken... Het afplakken van de camera is symptoom-bestrijding, en wordt gedaan zodat hackers en of de overheid dan niet mee kunnen kijken, maar als die dat kunnen zitten ze dus al op je systeem en heb je een grotere probleem...
Deze mensen zijn dagelijks bezig met infiltratie en security bij grote (AEX bedrijven) en doen regelmatig mee aan hackers conferenties. Zou eerder stom staan (imago schade) als ze het niet hadden afgeplakt.

Beter dubbel zeker, dan enkel zeker.
Dit doet me wat denken aan de laptops van oudere mensen die de webcare van hun laptop met tape of een gaasje bedekken. _/-\o_
Niet speciaal ouderen maar mensen die zich bewust zijn van risico's. En ja, soms komt wijsheid met de jaren
Blijkbaar ben ik een oudere mens (29 jaar).
Jonge mensen zouden dit ook moeten doen om zichzelf te beschermen. Stel je eens voor dat je naakt in de gaten wordt gehouden. Oudere mensen zullen dit om deze reden doen om de daders te beschermen.
Waarom zouden die geen computer willen bedienen, misschien willen ze wel geen webcam.

Dat is tegenwoordig lastig alle laptops en tablets hebben wel webcams.
of duw hem gewoon tegen je oor? :+
Of in de broekzak met een oortje in.
Ik heb de update net geÔnstalleerd. Ik zou het leuk vinden als WhatsApp dit toevoegd, hoewel ik de toegevoegde waarde niet zie. Wat mij zou aanspreken is als groepsbellen mogelijk zou worden.
Conference calls komen er ook aan.
Ik hoop dat er ook een optie ingebouwd wordt om een videocall altijd te blokkeren. Dus dat de andere partij je naam niet eens ziet als hij je wil bellen met video.
Dat is netter dan direct ophangen of weigeren.
Of de ander belt voor een videocall, maar jij neemt 'gewoon' op als voice call en geen video, dat moet toch ook een optie zijn.