Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

Project Spark is per direct uit de verkoop gehaald, zo heeft de maker Microsoft bekendgemaakt. Vervolgens zal in augustus de ondersteuning stoppen, waardoor er definitief een eind komt aan de software voor het maken van gamecontent.

De aankondiging werd op de website van Project Spark gezet. De software kan dus per direct niet meer aangeschaft worden, maar dat de ondersteuning vanuit Microsoft binnenkort stopt betekent ook dat er geen gamecontent meer gedownload kan worden. Ook kunnen gebruikers dan hun eigen content niet langer uploaden.

Wie Project Spark in het verleden heeft aangeschaft krijgt een bedrag op zijn of haar Microsoft-account. Hoeveel dit is, heeft Microsoft echter niet bekendgemaakt. Om in aanmerking te komen moet de software na 5 oktober vorig jaar zijn aangeschaft; wie Project Spark voor die datum kocht, valt dus buiten de boot. Daarnaast adviseert het bedrijf uit Redmond gebruikers om hun creaties op hun eigen pc op te slaan.

Microsoft bracht Project Spark bijna twee jaar geleden uit, na een testfase van een half jaar. Met de software kregen gebruikers tools in handen om gamecontent in elkaar te zetten, waarbij gekozen kan worden uit verschillende soorten spelconcepten.  Eerder werd al aangekondigd dat er geen nieuwe dlc-pakketten meer uitgebracht zouden worden, maar nu valt dus ook definitief het doek.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

https://youtu.be/verAntF4Cyo

Ik vind het toch een mooi project.Er zijn best wel toffe game`s mee gemaakt met dit,zonder dat je een full programmeur hoefde te zijn.Alle tool`s zijn daar in .
Jammer dat de stekker er uit gaat .
Het is dat ik al zo`n ouwe l*l ben,maar als ik 14 was,dan zou ik dit echt machtig vinden.

Je eigen game maken ,wat er best goed uit ziet ook.Je kan er een verhaal lijn in stoppen of mmrpg van maken.Of een FPS ,maar dan met andere wapens dan guns . Zwaarden,speren en pijl en boog.
De enige klacht was dat er geen chapters mogelijk waren.Dus het is een game dat heel lang kan zijn,en ook wel opbouw kende van moeilijkheid e.d .(a.i van vijand kon sterk of zwak zijn b.v) Maar chapters maken ging niet ,naar ik begreep( -kan het ook fout gelezen hebben). Wel was de speel wereld k.m`s lang te maken ,met bossen ,strand ,heuvels ,grotten,torens , dus een open speel veld. En om het chapter probleem te omzeilen,kon je gewoon nog een game maken ,en die chapter 2 noemen, enz.

Nee ,echt erg jammer dat dit verdwijnt .Zo als gezegd ,niemand heeft er van gehoord,dat is denk ik de onder gang geweest.Meer publiciteit en bekendheid had het zeker geliefd en succesvol gemaakt,zelfs met evt commerciŽle toepassingen er bij.B.v extra software ,die je zou kunnen kopen.

Als je een idee had voor een game,b.v over ons zonnestelsel en dat verder zou kunnen ontwikkelen ,zonder dat je echt programmeur hoeft te zijn,alleen dit programma is genoeg en dan kan je echt creatief zijn . Daarom alleen al vind ik het echt jammer dat dit verdwijnt. Het is echt een compleet pakket om games te maken ,voor leken maar ook gevorderden .
De creaties die ik heb gespeeld in Spark waren echt bizar, de creativiteit van sommige mensen is echt verbazend. Jammer dat initieel mij de 'themes' niet echt aan stonden, wat je nu bijvoorbeeld ziet met scrap mechanic (iets andere insteek, maar ook volledig free) heeft dat de creativelingen aardig aangeslingerd om geweldige dingen te maken.

Misschien als ze vanaf het begin breed in hadden gezet op Win10 en xbox had het iets meer succes geworden, het is jammer maar hopelijk hebben ze de potentie gezien en maken ze nog een keertje zo'n game.
Vraag me wel af of er nu niet een underground server komt om het spel in leven te houden. Snap ook niet waarom ms het helemaal stopt. Ze hadden ook gewoon een server kunnen laten draaien met de content erop. Zoveel geld zou het me niet kosten verder
Had er nog nooit van gehoord, maar klonk wel leuk. Of was het niet toegankelijk voor de gewone gebruiker?
Het was gratis in de windows store, dus eigenlijk kon iedereen het uitproberen. Maar sowieso kijken heel weinig mensen in die store. Wel geinig dat ik de pagina van spark nog voor m'n neus had, maar toch maar niet gedownload.
Over de Windows store.. weet niet eens hoe het eruit ziet dus daar kan ik niet eens over meepraten maar heb jaren lang wel dagelijks actief op XB360 Live in de gaten gehouden.

Net voor en na de E3 stond Project spark in de spotlight en nauwelijks het jaar voorbij (juni tot december iets van 6 maanden) verdween deze aandacht over dit project langzaam maar zeker.

Misschien was het wel teveel voor spelers te uitgebreid creŽren en te weinig simpel spelen dus mogelijk een simpeler versie op de markt brengen voor spelers.

En de complete versie aanbieden aan beginner ontwikkelaars en als er iets interessants gecreŽerd wordt dan kunnen de partijen om tafel.

Of van mijn part het Project open source maken en de creaties via Kick starter proberen te lanceren.
Ondanks dat het gratis was, hoorde je er ook helemaal niks van, toen ik het voor het eerst op de e3/gamescom ( weet niet wanneer), leek het mij best leuk. Maar het gaat dus niet heel lekker met microsoft zo, eerst lionhead, daarna problemen onder gigantic en nu dit.

Ben dan benieuwd hoe het sony's tegenhanger dreams, van de makers van little big planet afgaat. Het idee van de game is het zelfde, alleen is dreams wat artisieke en ze hebben de naam van een grote studio mee.

[Reactie gewijzigd door Nieuwevolger op 15 mei 2016 11:05]

De reden van sluiting zal de onkosten zijn ten opzichte van de inkomsten want ik vondt dit Project een heilige graal van creatie en talent werving.. Project spark had MS hun bron van inspiratie kunnen zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=m37sVEgJrOA je kon het op verschillende manieren creŽren en spelen.

https://www.youtube.com/watch?v=_nnuALpTJLg specifieke content zoals Conker.

Jammer maar helaas weer een Project afgesloten.. er is meer dan genoeg software te vinden voor op XB en PC bijvoorbeeld ARK en No man's sky ;)
:o
Geweldig dat je de moeite neemt om een extra t in te tikken
bij ik vondt (ik vorm en ook nog eens verleden tijd)
:+ _/-\o_
Hi robvr graag gedaan :) ik neem graag iets meer tijd dan minder in mijn commentaar maar het schijnt soms onduidelijk te zijn terwijl er van dyslexie geen sprake is... mogelijk Frysisme ?
Geen toeval zo vlak voor de E3. Komt wat nieuws aan van de studio achter Project Spark, Team Dakota.
Microsoft is met erg leuke dingen bezig.

Linux omarmen in samenwerking met Canonical.

UWP. In de kern een goed idee. Nu nog wat haken en ogen gladstrijken.

En dan sneuvelen er ook wel eens ideeŽn. Maar hierdoor kunnen ze beter concentreren op projecten die wel levensvatbaar zijn.

Nu nog die achterlijke onzekerheid rond WP10 weg en dan klopt het plaatje weer. Of dumpen of er vol voor gaan. Nu hangt het maar in het luchtledige.
En waarom kan ik het dan niet meer downloaden ??? ... Ze zouden juist nu de mensen moeten stimuleren het te gaan spelen.
Altijd gedacht dat het alleen voor de xbox one was... Anders had ik er zeker wel eens naar gekeken.
Ik begin de indruk te krijgen dat Microsoft elk project nogal snel stopzet eigenlijk...
Als ik rondkijk op de site van het project werd er eigenlijk geen content meer geupload door de gebruikers ervan. Onder de titel "newest" vind de site zelfs geen enkele wereld meer. Ik denk ook dat je hier heel veel comments gaat lezen van mensen die nog nooit van Spark gehoord hebben (incl. mezelf), er was dus al van in het begin een probleem met exposure. En als je dan niet genoeg omzet draait dan eindigt het project.
Ik ken het ook niet, maar de laatste tijd zie je hier gewoon erg vaak berichten "Microsoft stopt met ....".
Projecten die niet succesvol zijn, waaronder dus Spark en Fable die gewoon niet het succes hebben gehaald wat voor ogen was. Beide games waren in de basis erg leuk, zeker Spark, maar kreeg gewoon of te weinig aandacht of bloedde beide gewoon snel dood.
Een kleine 3 jaar is anders niet zo gek voor een game.
Bill Gates is anders 1 van de personen geweest die Windows 10 gepushed heeft. En sinds Ballmer weg is heeft Gates weer een dikkere vinger in de MS pap. (ervoor ook, Nokia en Skype overnames kwamen bv van Gates af)
Je bent je ervan bewust dat Gates nog altijd bij Microsoft werkt en zelfs meer invloed heeft dan ten tijden van Ballmer?

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 15 mei 2016 14:34]

... Het is geen.... Oh zucht waarom probeer ik het nog... Het is geen gameplatform!!! Niet dat UWP perse goed is, maar klaag wel om de juiste argumenten. Er zijn problemen die ook slaan op games, maar uwp is universele api om win 10 apps te ontwikkelen voor verschillende device types. Dat omvat dus ook games, maar dat maakt het geen gameplatform.

Edit @ hieronder: het is een platform dat een universeel runtime environment, sandbox en api aanbied. Dat je er games op kan draaien is een mogelijkheid, maar geen doel ansich voor UWP.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 15 mei 2016 11:27]

Ik geloof niet dat UWP een standaard is. ;)

Hier is het totaal onbekend.
http://acronyms.thefreedictionary.com/UWP
En Win32 geeft de indruk dat het om 32bit applicaties gaat.
Kan je niet gewoon een OpenGL context linken aan een UWP app? Volgens mij moet dat geen probleem zijn namelijk. Denk alleen dat het dan niet op alle platforms werkt.
Nee, want OpenGL is geen onderdeel van de UWP API en je kunt niet linken met willekeurige DLLs.
Het is andersom. Het is een universeel windows platform voor apps. Universeel met devices. Daarnaast kun je met gebruik van DX12 ook games ontwikkelen. Wil niet zeggen dat het een gameplatform.
Het platform gedeelte us ook niet ontkent. Maar jij blijft het stug GAME platform noemen.
Windows wordt absoluut niet het meest gebruikt voor games. Wel door gamers, maar dat is heel iets anders.

UWP is een heel zinnig platform, games zijn daar maar een enorm kleine fractie van.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 15 mei 2016 13:56]

"Waar wordt Windows het meest voor gebruikt", fijn dat je direct de met ruime voorsprong staande "browsen" en "Office" even schrapt. En waarschijnlijk staat daar nog een hele reeks andere redenen tussen voordat we bij "gaming" komen. Zoals bijvoorbeeld photo editing, etc. Dit is net als vragen: "Welk OS is het populairste? Buiten Windows en OS X... Juist ja... Linux". Belachelijke opmerking.

Anyway. Niemand hier zegt dat UWP geen platform is. Jij bent degene die steeds blijft zeggen dat het een gameplatform is, maar dat is het niet.
"Windows 10 proves most popular with PC gamers – at least on Steam."

en
"Windows 10 is now the most popular PC gaming OS"

en

"Windows 10 is extremely popular among gamers"

Laat je nu net Windows 10 nodig hebben voor UWP. ;)

Wat denk je dat sneller gaat app development of dat andere...
En laat Steam nu net geen UWP ondersteunen. De gaming community is altijd al snel geweest met het overstappen naar nieuwere versies van een besturingssysteem. Als er 5 gamers zijn en 2 zitten op Windows 10 en de 3 andere hebben zich individueel verdeelt over andere platformen, dan is Windows 10 ook het meest populaire onder gamers, maar dat maakt nog niet dat Windows 10 het meest wordt gebruikt door gamers.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 15 mei 2016 14:42]

Goede uitleg maar 1 punt wat niet klopt, er is geen reden waarom steam geen reden waarom uwp kan ondersteunen, dat is ook iets dat ms al heeft aangegeven, nadat een tijdje geleden in de media dit volgens gabe newel gesuggereert werd. Je moet niet vergeten dat valve bakken met geld verdient aan de steamstore en het dus zeker niet in hun voordeel is om een extra store naast die van hun te hebben. Hoe meer men gebruik maakt van de windowsstore des de sneller zal men dus dan ook eerder geneigd zijn om dan ook maar die game daar te halen ipv via steam..
Waarom zou Steam bang worden van een ander platform? Trouwens, wat bedoel je met "win32.exe". Win32 en EXEs hebben niks met elkaar te maken behalve dat een EXE gebruikt kan worden om onder andere Win32-software te installeren. Microsoft gaat ook nog lang niet de Win32 API laten vallen, als je dat jezelf probeert wijs te maken ben je gestoord. Microsofts moto is bijna "compatibility first".
Al jou comments zijn gebaseerd op het idee dat Windows 10 bijna uitsluitend gebruikt wordt voor gaming. Reality check: dat is niet zo. Windows (10) wordt voor het overgroot gedeelte gebruikt voor surfen, zakelijk gebruik, educatie, etc. En gho, waarom zouden ze Windows 10 zo pushen? Misschien wel om...

- Een uniform platform te kunnen bieden.
- Zelf minder werk te hebben aan ondersteuning, 1 platform ondersteunen is simpeler dan 4.
- Nieuwe inkomstenbronnen te creŽren via de Windows Store, Groove, Movies & TV, OneDrive, Office 365, etc.
- Gebruikers makkelijker te blijven voorzien van updates.
- Ieder ander platform doet hetzelfde.
Waar wordt Windows het meest voor gebruikt? ;)
Niemand ontkent dat UWP gebruikt kan worden voor games, het punt is dat het niet specifiek voor games bedoeld is. Zelfs als in de praktijk zou blijken dat het voornamelijk voor games gebruikt gaat worden dan nog is het geen game-platform.
Eťn van de gevolgen hiervan is bijvoorbeeld dat aanvankelijk multi-gpu niet ondersteund werd en er een lock zat op de refresh rate. Voor bijna alles (behalve games) is dat geen enkel probleem. Als het in de eerste plaats een game-platform geweest zou zijn, dan hadden ze die keuzes natuurlijk nooit gemaakt!

Als ik jouw redenatie pak en even een paar andere woorden invul (maar de structuur van de logica intact laat), dan krijgen we dit:

Waar worden auto's het meest voor gebruikt? ;)
Naast rijden en eventueel een keer in de file staan....juist.....
Auto's zijn geen vervoermiddel, ze dienen alleen maar om parkeerplaatsen te vullen.

Zie je dan wel waarom je verhaal niet klopt?
Echt waar, je kijkt echt niet verder dan je neus lang is.. Windows 10 wordt niet voornamelijl door gamers gebruikt. Ja, van de gamers die windows gebruiken zullen de meeste inmiddels wel zijn overgestapt, maar dat komt waarschijnlijk meer omdat windows 10 tot juni toch gratis is maar voornamelijk omdat het ook nogal gepusht wordt door ms om te upgraden... Maar ik ken meer mensen die windows 10 draaien voor normaal gebruik dan ik mensen ken die het puur voir gaming gebruiken.. Geen zin om op je profiel te kijken, maar ik denk dat jij nog niet zo oud bent...
Het een heeft absoluut niets met het andere te maken.
En gewone desktop apps/games blijven bestaan, ook in combinatie met DirectX 12. UWP heeft hier echt geen hol mee te maken.
We zullen zien wat er voor game development(van microsoft zelf) nu overblijft en waarvoor het voornamelijk gebruikt wordt.
Zodra uwp closed is en er geen toegang meer is voor 32 bit content kun je het vergeten. Dan zijn de developers verplicht om uwp te gaan gebruiken. Daar wil Microsoft naar toe. 1 controleerbare platform.

Net zoiets als Apple nu heeft.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 15 mei 2016 11:13]

32-bit of 64-bit heeft er niets mee te maken.

Ik denk dat je je een beetje moet inlezen over de architectuur van het Windows OS.

Zegmaar kernel -> subsystem -> user space apps.

Great resource: https://en.wikipedia.org/wiki/Architecture_of_Windows_NT

UWP komt dus op de plek van de pijl: http://i.imgur.com/G6SOTVa.png
(NAAST de andere subsystems (Dit schema is voor Win2000)), dit geldt ook voor de ubuntu/linux subsystem. En POSIX en OS/2 zitten niet meer in nieuwere windows versies.
Zucht, zelfs 64bit ansich heeft niets te maken met uwp...
Project Spark was al een Windows-app. Dus wat zouden ze hiermee bereikt hebben? Dit heeft er absoluut niks mee te maken.
Niet om te zeuren maar je reply lijkt mij meer op het bashen van Microsoft en hun Windows 10 dan een waardige toevoeging op dit nieuws item. Sowieso is het gros van al de replies al off-topic mijn inziens omdat, zoals bijna altijd, er enige haat voor de strategie (Win 10) van Microsoft gebruikt wordt terwijl dit irrelevant is m.b.t. het onderwerp in kwestie.

En dan nu weer on-topic: Zelf heb ik helemaal niets met Project Spark. De aankondiging kan ik mij nog goed herinneren en vond toen dat dit heel goed in de indie game strategie ging passen. Diezelfde strategie heeft best gave spellen afgeleverd maar die klappers heb ik persoonlijk vanuit Spark niet zien komen. Goed gebaseerd zal mijn oordeel niet zijn aangezien ik Project Spark twee keer aangeraakt heb maar los van Spark heb ik dan wel machtige indiegames voorbij zien komen.
Project Spark IS al een Windows-app.
Je hebt geen idee waar je over praat. UWP is geen windows 10 app, uwp IS het framework waarop een echte windows 10 app draait. En er is op dat gebied niets mis met uwp. En de komende jaren stop microsoft echt niet met win32(api) ondersteuning, aangezien er nog een heleboel (zakelijke) applicaties hiervan gebruik maken, en ze niet deze gebruikers willen verliezen (maar veel van die zakelijke applicaties zijn ook langzamerhand aan het uitgefaseert worden, maar dan voornamelijk door webbased('cloud') varianten).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True