Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Samsung heeft patent aangevraagd op een concept waarbij de interface van een smartwatch wordt geprojecteerd op de hand van de gebruiker. Daarbij is ook gebruikersinteractie mogelijk: knoppen die op de hand worden geprojecteerd, kunnen worden 'ingedrukt'.

De patentaanvraag is ingediend bij de Amerikaanse patentenorganisatie USPTO. Daarbij zijn ook afbeeldingen vrijgegeven, zo ontdekte Phone Arena. de door Samsung ontwikkelde techniek detecteert waar de hand van de gebruiker zich bevindt, en zet vervolgens een ingebouwde projector in om de interface te tonen. Overigens stelt Samsung dat het ook mogelijk is om de interface op andere oppervlaktes te projecteren, zoals een muur.

Verder detecteert het systeem waar de gebruiker zijn vingers plaatst, zodat bijvoorbeeld geprojecteerde knoppen als het ware 'ingedrukt' kunnen worden. Zo kan de gebruiker zijn smartwatch bedienen zonder het scherm aan te raken. Een van de voordelen hiervan is dat er op de hand meer ruimte is om iets te projecteren dan op het kleine smartwatchscherm. Daarnaast zou er door het projecteren van knoppen meer ruimte zijn op het scherm voor andere zaken.

Zoals gebruikelijk bij patentaanvragen is het niet duidelijk of de getoonde concepten uiteindelijk ook hun weg vinden naar producten in de winkels. Wel toont de aanvraag aan dat Samsung speelt met alternatieve manieren om smartwatch-interfaces weer te geven.

Samsung smartwatch-projector

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Ben benieuwd of dit de markt haalt. Herrinner me nog dat er iets was ontwikkeld als een keyboard die geprojecteerd was op de tafel en je daarop komt typen. Dat was uit 96 of 97. Nog steeds niet groot op de markt.

Dit ziet er wel cool uit.

[Edit]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Projection_keyboard

Blijkt dus 1992 te zijn van IBM. Had het ergens tijdens een vd colleges vroeger gehoord dat het jaren 90 al was.

[Reactie gewijzigd door androids op 15 mei 2016 11:03]

Ik vind het sowieso apart dat er een concept wordt gepantenteerd puur en alleen om het feit om er in de toekomst een claim op te kunnen leggen.

Projectie en daar input aan koppelen bestaat al heel lang en wordt steeds vaker uitgewerkt dus dit ideetje komt mij ook totaal niet innovatief over.

Als het wordt uitgewerkt zou het mooi zijn,
maar het idee van patenteren vind ik niet cool. Voor mijn gevoel wordt er een drempel opgeworpen voor andere partijen.
Ik vind het sowieso apart dat er een concept wordt gepantenteerd puur en alleen om het feit om er in de toekomst een claim op te kunnen leggen.
Dat heet innovatie (stagnatie).

Meen dat er stemmen op gaan om hier (Europa) of in Amerika het patent alleen geldig te laten zijn als er binnen 5 jaar na goedkeuring ook een echt product op de markt wordt gebracht waarin dat patent is verwerkt. Zo niet, dan wordt het patent ongeldig verklaart. Zou mijns inziens een goede aanpassingen zijn.
Helaas betekent dit nog wel dat je de competitie 5 jaar op achterstand kunt houden met een patent.

Kan helaas zo het artikel niet vinden.
5 jaar is beter dan nu de concurrentie volledig dood maken of alleen voor geld een rechtszaak gaat aanspannen vanwege een triviaal patent. ;)
Daar wordt (in Amerika in ieder geval) ook aan gewerkt. Er gaan stemmen op om deze 'patent trolls' of 'Non Practicing Entities' (bedrijven die geen producten maken) wat meer aan banden te leggen. Zo willen ze dat een patenteigenaar een specifieke claim over een schending neerlegt ipv de nu gebruikelijke algemene 'u schendt mijn patent' claim. Doe je dat niet, dan kunnen er sancties volgen. Meestal van monetaire aard. En aangezien het deze patent trolls toch vooral om het binnenharken van geld te doen is...

Ze zijn ook wel een vervelend probleem: in Amerika in 2014 bestond 63% (!) van de rechtszaken over patenten uit rechtszaken aangespannen door NPE's (http://www.investopedia.c...olls-how-do-they-work.asp). Met de aanpassing dat een patenthouder alleen maar een dergelijke rechtszaak kan aanspannen als hij/zij ook daadwerkelijk een product op de markt brengt zou je dus al heel wat rechtszaken voorkomen hebben.
5 jaar? Dat is leuk voor sectoren waar de product ontwikkeling redelijk snel gaat. Maar voor bijvoorbeeld Philips Medical, ASML of een farmaceutisch bedrijf ondoenlijk, vanaf Research tot een product op de markt hebben kan makkelijk 10 jaar duren, zo niet meer.

Kijk bijvoorbeeld hoe lang ASML al met EUV bezig is.

Ook zou dit het innovatie/research bij universiteiten behoorlijk in de weg staan. Die doen vaak alleen maar aan kennis ontwikkeling en eventuele patenten, producten doen ze amper produceren.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 16 mei 2016 10:55]

Onderzoek en ontwikkeling hoeft toch niet perse tot een product te leiden die ze verkopen? De onderzoek&ontwikkeling + patent daarop kan ook een product zijn waar andere bedrijven een licentie op kunnen nemen.

Volgens mij kunnen ze dit nooit waar maken.
5 jaar is te weinig voor echt innovatieve dingen.
Zo'n patent vraag je aan voordat je een product gaat ontwikkelen. En je vergeet dat de patenthouder alles nog moet maken aan het product. De concurentie kan vervolgens alle oplossingen voor de problemen jatten en bijvoorbeeld geld investeren in adverteren i.p.v. R&D. Die hebben dan een veel sterkere startpositie en kunnen de originele bedenker in no-time uit de markt concureren.
De bedenker gaat uiteindelijk failliet en de concurenten lopen met het idee weg.

Vandaar dat er een langer termijn wordt gegund voor dit soort patentmonopolies. Anders wordt de bedenker kapotgeconcureerd.

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 15 mei 2016 20:06]

Ik weet niet wie die "stemmen" zijn waaraan je refereert, maar ik betwijfel of ze weten waar ze over spreken.
Een geneesmiddel wordt gepatenteerd bij het ontdekken van de molecule. Het onderzoek naar de werking van deze molecule duurt 8 tot 12 jaar en kost gemakkelijk 1 miljard $. Dan pas mag het op de markt komen. Met dit voorstel gaat geen enkele fabrikant nog investeren in onderzoek en komt er een complete en totale stand-still in geneesmiddelenonderzoek.
Ik snap dat het voor sommige branches te kort is, 5 jaar. Als het zo ver komt dat het patentensysteem wordt gewijzigd zoals ik gelezen had, dan kan ik mij ook voorstellen dat er uitzonderingen voor bepaalde branches gemaakt worden. Helaas vindt vast iedere branche dat zij een uitzondering zou moeten zijn, maar er zijn natuurlijk ook andere mogelijkheden. Zo zou je in het geval dat jij beschrijft een soort van pre-patent kunnen laten registreren waarin het patent beschreven wordt maar geheim gehouden; dat zou bijvoorbeeld 5 jaar geldig kunnen blijven en dan moet het omgezet worden in een echt patent (met 5 jaar voor productontwikkeling) of het wordt vernietigt. Dat zou het voor de farmacie volgens mij oplossen. Enige kopkrabber is als de concurrent tijdens de 5 jaar van het pre-patent dezelfde molecule wil registreren....

Het zal nog wel wat tijd duren voordat het patentensysteem hervormd wordt.
;)
Ik snap echt niet wat iedereen toch heeft met het willen stimuleren om te kopiëren van anderen. Ik vind het een hele goede evolutie dat een patent 5 jaar geldig zou zijn. Je competitie met een achterstand opzadelen is net wat innovatie drijft. De competitie zal genoodzaakt zijn zelf met nieuwe ontwikkelingen te komen.

Samsung is daar een goed voorbeeld van. De consumer divisie van Samsung, die heeft decennia lang niets anders gedaan dan liggen kopiëren wat populair is. Tot ze tegen de patentenmuur van Apple aanbotsten. En wat zien we nu?Tegenwoordig zien we een Samsung dat in plaats van aan kopieer drang nu aan een compulsieve innovatie dwang lijkt te lijden.
Grappig wanneer veel Apple producten vol zitten met Samsung hardware. En Apple is erg kritisch over de kwaliteit van de componenten. Dan zit daar bij Samsung toch wel iets goed, als Apple steeds voor Samsung componenten kiest?
Ik verwacht dat het toetsenbord binnen nu en 5 jaar niet meer standaard is. Er komt telkens meer apparatuur die bewegingen registreert. Op zich moet het technisch al wel mogelijk zijn om iemand "blind" te kunnen laten typen zonder toetsenbord door enkel het eerste moment van elke vinger/spier-beweging te herkennen. Waarschijnlijk een langer leerproces maar ook een verdubbeling in het aantal aanslagen per minuut.
Alhoewel er veel leuke en interessante nieuwe manieren bedacht worden om te interfacen, denk ik dat nog minimaal 20 jaar duurt voordat er een intuïtieve alternatief is die de muis en toetsenbord uit de markt kan werken.
speech begint anders toch wel populairder te worden. Ik gebruik het ook dagelijks. De meeste mensen gebruiken toetsenborden om redelijk simpele talen uit te voeren zoals een pizza bestellen, shoppen bij zalando, een zoekopdracht en chat. Personal assistants beginnen daar zeer goed in te worden. Daar past zo'n geprojecteerde interface goed bij trouwens.
Het begint idd volwassen te worden, maar het dicteren en corrigeren gaat nog te lastig.

Als je grote hoeveelheden data moet verwerken dan is een toetsenbord onontkoombaar.
Voor privé misschien leuk, maar in een ruimte met meer mensen, denk aan een kantoor, school of bieb, natuurlijk minder prettig... En of daar iets aan te doen is...

Ik denk dat de 20 jaar schatting van meezcore nog best reeel is.
Er komt telkens meer apparatuur die bewegingen registreert.
Dit is denk ik niet het probleem. Het probleem is dat er met dat soort interfaces geen haptische feedback is waardoor input geven lastiger is.
En dat leidt juist tot minder toetsaanslagen. De gebruiker is namelijk onzeker of hij/zij de toets wel heeft geraakt, en zo ja, hoe vaak.
Goede mechanische toetsenborden typen al het anders spul er vierkant uit.
De feedback is de tekst op het scherm. Kijken waar je moet drukken is niet meer van toepassing. Het is de bedoeling dat het apparaat aan je hand ziet welke 'toets' je bedoelde. Het mechanische deel alleen nog toepassen bij het leren, daarna voortborduren op de aangeleerde reflexen. Software doet de rest... Lijkt mij een enorme verbetering van de interface. Nadeel is dat dan ook deze basic hardware complex spul wordt dat relatief heel weinig fabrikanten kunnen maken. Een hoge mate van afhankelijkheid dus.
Ik denk niet dat je me snapt. Voor een gebruiker is het beter (onder alle omstandigheden) om te voelen dat je een knop hebt ingedrukt. Visueel bevestigen is een extra omleiding en kost meer brain-space, kost dus ook snelheid en gemak. Het gelijk kunnen voelen is veel sneller en kost minder routering in je hersenen. Dit levert een betrouwbaardere interface op.
Lijkt mij een enorme verbetering van de interface.
Wacht maar af.... kan je garanderen dat het tegenvalt.
Het enige dat dit als pro heeft is dat het een handig formaat heeft. Het kost geen extra schermruimte en je hand heb je altijd bij je.
Maar als we het hebben over het invoeren zelf dan gaat dit echt niet kunnen tippen aan een mechanische invoer.
Het enige dat dit als pro heeft is dat het een handig formaat heeft.
HANDig :+
Wat bepaalt je startpositie, en hoe weet je waar je met je vingers heen moet? Ik ken niet veel mensen die op een toetsenbord zonder opdruk kunnen typen, laat staan een toetsenbord zonder toetsen? Als je een soort virtuele layout gebruikt, dan heb je toch in feite gewoon een projectietoetsenbord met een veel duurdere manier van registreren?

Er zijn misschien niet zo veel mensen die de noodzaak van een mechanisch toetsenbord inzien, maar de grote meerderheid wilt denk ik toch wel íets van feedback en vervloekt typen op een tablet voor het uitgebreidere typewerk. Ik type (blijkbaar) bovengemiddeld snel (~120wpm), en voor mij is de onderbewuste vertaling van een woord naar de spelling naar de benodigde beweging van mijn pols en vingers de bottleneck, niet het indrukken van de toets zelf.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat je in gedachte hebt. Er is veel meer nodig dan alleen technologie om ook daadwerkelijk een beter product neer te zetten. Dat product moet toch wel behoorlijk revolutionair zijn als het binnen 5 jaar het toetsenbord gaat vervangen 8)7

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 15 mei 2016 14:12]

Wat bepaalt je startpositie, en hoe weet je waar je met je vingers heen moet?
Misschien een idee (voor een paar toetsen, niet voor een heel toetsenbord): je knokkels gebruiken als tiptoetsen? De meeste mensen kunnen die blindelings vinden en je hebt feedback als je een knokkel aanraakt (immers voel je die specifieke knokkel, en niet een dubbelzinnig deel van je huid). Zo kan je in ieder geval vier toetsen op een rij blind (terwijl je naar het scherm kijkt) gebruiken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 mei 2016 13:57]

Voor wearables zijn dit inderdaad interessante ideeën, hoewel je hier dan meteen 2 handen voor nodig hebt. Ik zit hier nu een beetje dom met mijn vingers tegen elkaar te tikken om te kijken wat een fijne inputmethode zou zijn. :+ Mijn vingers op mijn duim tikken zou ik opzich nog best een fijne manier vinden, maar als je één hand gebruikt heb je maar 4 'toetsen'. Daar zou dus een soort Dvorak-achtige alfabet volgorde voor moeten worden ontwikkeld zodat de meest gebruikte letters onder de wijsvinger zitten en de minst gebruikte letters en tekens onder de pink. Jammer genoeg wordt de instap dan vermoedelijk te hoog.

Een smartwatch zou in staat kunnen zijn de pezen die je gebruikt voor deze bewegingen uit te lezen, waardoor je niks op je vingers hoeft te dragen. Dit zal zoiets zijn als wat blorf bedoelde, maar in tegenstelling tot wat hij beweert zie ik dit slechts als een verbetering op de invoermethodes voor wearables, zeker niet als een toekomstige vervanger voor het traditionele toetsenbord.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 15 mei 2016 14:40]

Nog een stap verder gaan: registreren wat je denkt. Moet je alleen wel bij de les blijven tijdens het schrijven anders staan er misschien hele dubieuze NSFW dingen over je vrouwelijke collega die tegenover je zit in :-)
Nee zo zal dat niet werken. Ze mappen per toetsaanslag aan de bijbehorende brein activiteit. Het enige wat je daarna hoeft te doen is het denken aan een bepaalde toetsaanslag en dan wordt deze nog steeds geregistreerd. Zo heb je in principe je handen vrij. Hiervoor zal een scherm aan het begin nog wel nodig zijn. Of zo: http://gizmodo.com/592220...-you-type-with-your-brain

[Reactie gewijzigd door Macshack op 15 mei 2016 21:30]

doe toetsenborden kun je trouwens al jaren vinden bij verschillende 'gadgetstores'
Yup, heb dit concept zeer zeker eerder ergens gezien.

Ik vind niet dat het feit dat de projectie uit het horloge komt en op de hand wordt geprojecteerd innovatief genoeg is, maar ja, ik verzin die regels niet.

Moest even denken aan het volgende: bij Hacking at the End of the Universe had iemand (IIRC Mathilde Mupe) een keyboard voor haar terminal gemaakt van keien.
Dat je het in zo'n kleine behuizing stopt en feilloos kunt laten werken zou ik toch wel innovatief vinden. Dit beschrijft enkel de methode hoe Samsung dit probleem wil oplossen. Competitie kan dit op andere manier doen die misschien wel beter werkt. Eerst kijken wat dit gaat worden.
Die projectie keyboards zijn al jaren op de markt; <20$ bij de bekende Chinese sites.

Ot leuk idee, benieuwd wat het voor de batterij duur doet. Beter dan prutsen op die mini schermpjes in elk geval.

[Reactie gewijzigd door brammieman op 17 mei 2016 05:53]

Da's in mijn ogen wel nogal onnozel :p Hebben ze ooit ook niet zo iets willen uitbrengen met een smartphone dat niet is van de grond gekomen?

Misschien de enige reden die kan tellen is dat het op de kleinere horloges (bv. voor vrouwen) wat makkelijker kan zijn.

Edit: Waarom krijg ik min één? :(

[Reactie gewijzigd door Zymp op 15 mei 2016 11:34]

Hebben ze ooit ook niet zo iets willen uitbrengen met een smartphone dat niet is van de grond gekomen?
Error in line 2: Does not compute. :p
Dat doet me denken aan een ander patent van Samsung waarbij je HMD een toetsenbord toont op de kootjes van je vingers. Net als deze best wel een tof patent. Ik hoop echt dat ze toegepast gaan worden.

[Reactie gewijzigd door Chotto Toire op 15 mei 2016 14:14]

Deze ziet er inderdaad wel heel leuk uit, dat van projecteren vind ik maar on-praktisch eigenlijk.
Het is juist mega praktisch omdat je een lekker groot scherm maakt én je krijgt geen 'vette vingers' op je horloge. ;)

En zelf zie ik er ook een 2e scherm in.
Stel je kiest een datum op je calender en op je hand worden de afspraken geprojecteerd.

Maarrr... zal in direct zonlicht wel totaal nutteloos zijn verwacht ik. :D
Zal flink wat accu kosten, daarnaast denk ik onbruikbaar in zonlicht.
Tenzij je een OLED hand hebt.
Ik moest ook hier aan denken! Lijkt er verdacht veel op 8-)
Je realiseert je dat dit Samsung patent dateert uit 2014, ruim voordat Skintrack ermee "aan de haal ging"?
Hoe kan Samsung patent aanvragen op iets dat Microsoft al in (denk ik) 2009 liet zien? Ik ga het fimlpje opzoeken.
Of iets waar elk (i.i.g. technisch aangelegd) kind weleens over heeft gegrapt: Een scherm op je hand... Heel uniek hoor... 8)7
Ben benieuwd waneer dit op de markt komt. Denk wel dat het energie verbruik hoog zal zijn en de huidige generatie gaat al niet lang mee op een acculading.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 15 mei 2016 12:37]

Grappig. Beetje hetzelfde dus als Microsoft Skinput, maar dan anders?
Het ziet er leuk uit, maar ik vraag me af hoeveel mensen daarwerkelijk zitten te wachten om op hun handen te rammen, wanneer de interface niet goed reageert. Maar ja, laat ze maar komen, misschien leidt het wel tot iets moois. (al is het maar een smakelijke patent-oorlog... *pakt de popcorn*)
Nou lekker dan; allemaal kreukels onder mijn toetsenbord ;)