Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

Windows 10-gebruikers kunnen vanaf 5 mei aan de slag met de open bta van Forza Motorsport 6: Apex. De gratis game is een uitgeklede singleplayer-variant van Forza 6 voor de Xbox One, met aanpassingen voor pc zoals ondersteuning voor DirectX 12 en 4k-resoluties.

Uit de informatie die online is gezet op de Forza Motorsport-website blijkt dat Apex alleen singleplayer te spelen is. De game krijgt een carrièremodus die bestaat uit twaalf evenementen, een zogenaamde 'showcase tour' met de hoogtepunten uit Forza Motorsport 6. Er zijn 63 auto's beschikbaar en zes banen, met twintig verschillende configuraties.

Nieuw in Apex zijn Spotlight Series, evenementen waarin spelers worden uitgedaagd met een bepaalde race, waarmee nieuwe achievements zijn te behalen. Apex krijgt ook een nieuw Race Points-systeem, dat spelers moet stimuleren om hulpmiddelen uit te schakelen.

Volgens Microsoft zal Turn 10 tijdens de open bèta werken aan het verbeteren van de prestaties van de game en gedurende de test moet er ondersteuning komen voor stuurtjes. Ook volgt de mogelijkheid om vsync uit te schakelen en komt er een in-app framerate counter. Uit de bewoordingen valt op te maken dat deze functies bij aanvang van de bèta nog niet beschikbaar zijn.

In maart maakte Microsoft de komst van Forza Motorsport 6: Apex bekend. Wanneer de definitieve versie uitkomt is nog niet duidelijk, maar spelers kunnen vanaf volgende week met de open bèta aan de slag. De game is 28,08GB groot, alleen beschikbaar via de Windows Store en werkt exclusief op Windows 10.

Het is voor het eerst dat pc-gamers een Forza-game kunnen spelen. Voorgaande delen waren enkel op de Xbox-consoles beschikbaar. Ontwikkelaar Turn 10 maakte eind maart bekend dat alle toekomstige Forza-games van de studio ook naar Windows 10 komen, via het Universal Windows Platform.

Turn 10 heeft ook de systeemeisen bekendgemaakt. Om de game in 1080p-resolutie met 60fps te spelen is minimaal een GTX 970 of R9 290X nodig volgens de makers. Wie in 4k-resolutie wil spelen met diezelfde framerate heeft een GTX 980 Ti of Radeon Fury X nodig.

 

Minimaal

Aanbevolen
(1080p @ 60fps)

Optimaal
(4k @ 60fps)

OS

Windows 10 64bit versie 1511

Windows 10 64bit versie 1511

Windows 10 64bit versie 1511

Processor

Intel Core i3-4170 @ 3,7GHz

Intel Core i7-3820 @ 3,6GHz

Intel Core i7-6700K @ 4GHz

Videokaart

GeForce GT 740 of Radeon R7 250X

GeForce GTX 970 of Radeon R9 290X

GeForce GTX 980Ti of Radeon Fury X

Hdd-ruimte

30GB

30GB

SSD + 30 GB

Werkgeheugen

8GB

12GB

16GB

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Begrijp ik nou goed dat er aan het begin nog geen ondersteuning is voor stuurtjes? Of wordt de ondersteuning voor stuurtjes uitgebreid gedurende de beta test?
Turn 10 schrijft onderstaande. De ondersteuning zal later komen is daaruit op te maken.

As development continues, players can expect to see updates and improvements to the game.

For example, wheel support is coming to Forza Motorsport 6: Apex and Turn 10 is busy working to ensure that Apex delivers the kind of wheel support, performance, and features that racing fans expect from a range of available hardware
Houd er rekening mee dat dit nog een bta is, er zullen dus nog de nodige zaken worden aangepast. Turn10 zal waarschijnlijk naar aanleiding van de feedback de bta hier en daar aanpassen totdat de uiteindelijke versie op de markt komt.
PC gamers zitten niet echt te wachten op console racers volgens mij. Er zijn zoveel goede alternatieven die voor de pc zijn ontworpen. rFactor, iRacing, Assetto Corsa, Project Cars, Dirt Rally.
Ow jawel hoor.

Voor geen enkel ander spel zou ik dit doen; maar voor een Gran Turismo PC versie zou ik er de rij gaan staan!! :9~

Ik hou van racespellen, maar op de pc is het aanbod of hyper realistisch of (Need for speed) kinder arcade. Forza is voor mij en ik denk heel veel andere een zeer welkome titel.
Same here. Mijn 360 mijn of meer voor forza gekocht destijds (verder ook wel lol van gehad, daar niet van), maar een xbone kan ik gewoon echt niet meer rechtvaardigen voor een of twee games. Dit is uiterst welkom (om inderdaad precies de redenen die jij al noemt), en waarschijnlijk had ik zelfs nog liever een volledige versie gezien en daar dan ook probleemloos 69,99 voor neergeteld.
Hoe dan ook, dit is een mooi begin, en vult inderdaad een vervelend gat waar eigenlijk verder niets in past.
Nog even geduld hebben dan iceheart, ooit zul je een volledige Forza kunnen spelen op Windows nieuws: Forza-ontwikkelaar: al onze toekomstige games komen ook uit voor Windows
I know. Maar dat geduld blijft lastig :+
Het komt bij mij over alsof je wilt zeggen dat pc gamers "superieur" zijn, en alleen maar "realistische" racegames willen spelen. Sommige mensen willen ook gewoon gamen in plaats van alleen maar bezig te zijn met tuning enzo. Ik denk dat de gemiddelde gamer eerder zit te wachten op games als Forza en GT dan die race games die meer gericht zijn op een community. Meestal zijn die games ook nog verre van af en wil je niet eeuwig een beta tester zijn.
Het komt bij mij over alsof je wilt zeggen dat pc gamers "superieur" zijn, en alleen maar "realistische" racegames willen spelen. Sommige mensen willen ook gewoon gamen in plaats van alleen maar bezig te zijn met tuning enzo. Ik denk dat de gemiddelde gamer eerder zit te wachten op games als Forza en GT dan die race games die meer gericht zijn op een community. Meestal zijn die games ook nog verre van af en wil je niet eeuwig een beta tester zijn.
Volgens mij is dat projectie. Er is niks met een groter aanbod van racegames. Hoe meer hoe beter. Te vaak zijn de ports brak of duidelijk ontworpen voor de console. Dan heeft zo'n game in mijn ogen nul toegevoegde waarde voor de pc.
absoluut, ik ben dol op racegames maar wil gewoon zeggen "ok nu die auto" en niet "ok deze auto nu even 3 uur in de garage tweakers en dan het testcircuit op" gewoon ok nu Nissan skyline GT-R
Assetto Corsa en Project Cars vind ik anders niet in de buurt komen van Forza of Gran Turismo. Ik heb het al een tijdje niet geprobeerd, maar met Project Cars kon je niet eens het main menu door met je controller >.>

Geef mij maar een game geoptimalizeerd voor controllers EN stuurtjes, en niet zoals Project Cars waar je met een controller kansloos bent.
Assetto Corsa en Project Cars vind ik anders niet in de buurt komen van Forza of Gran Turismo. Ik heb het al een tijdje niet geprobeerd, maar met Project Cars kon je niet eens het main menu door met je controller >.>

Geef mij maar een game geoptimalizeerd voor controllers EN stuurtjes, en niet zoals Project Cars waar je met een controller kansloos bent.
Zoals ik al aangaf zijn deze games ontwikkelt met PC als primaire platform. Controllers zijn compleet inferieur als input device voor sim (zelfs semi sim) racers.
Ik vind van niet, ik heb sinds Gran Turismo 1 mijn racing enkel en alleen gedaan met controllers met uitzondering van NFS:U 1 & 2 en A2 Racer (welke ik op de PC gespeeld heb met keyboard).

Burnout, NFS, Forza, alles gespeeld met een controller. En dat ging bij allemaal goed. Project Cars is controller support echt bijzaak geweest. Ik hoef geen stuur, ik kan strak sturen en gas op een snelheid vasthouden met een controller en vrij weinig zin een bult geld uit te geven voor een stukje randapparatuur wat ik amper zal gebruiken en waarvan me de houding me niet aanstaat (Controller is echt veel luier/relaxter zitten). Het voegt voor mij weinig toe, terwijl Project Cars het mij opdwingt. Helaas pindakaas dat was een miskoop :)

Ik kan niet wachten tot Forza naar Windows komt.
Ik hoop maar dat Microsoft nu laat zien dat zij zelf wel een goede game op het Universal Windows Platform kunnen uitbrengen ( porten) want anders verlies ik er alle hoop in.
Werkt adaptive sync eigenlijk wel goed in combinatie met het UWP, aangezien programma's als Fraps de fps niet kunnen uitlezen.

Ben blij dat Microsoft bezig is uitbrengen van Xbox one game's op Windows 10, maar vind het jammer dat die vervolgens enkel aan hun eigen platform vast zitten. Microsoft moet niet de gaming markt verder versnipperen. De rede dat veel mensen op pc game ipv console is de vrijheid , meerder platformen, 100 online winkels enz.

[Reactie gewijzigd door holhuizen op 28 april 2016 18:38]

De rede dat veel mensen op pc game ipv console is de vrijheid , meerder platformen, 100 online winkels enz.
Waarvan 90% dan weer in Steam of Origin moet worden gekoppeld.. ironisch.
Wat is je punt exact? Hij heeft gewoon gelijk met het feit dat gaming op een PC minder beperkend is, dan op een console; Je hebt veel meer keuze in hardware, er is geen planned obsolescence van je gekochte media (games zijn gegarandeerd niet gebonden aan n generatie hardware), meer keuze uit online winkels (en daarmee vaker betere prijs deals), jij bepaald op welk tijdstip je jouw hardware upgrade, en toegang tot het grootste game aanbod (want veel meer indie game devs). Als je je toch stoort aan store gebonden aankopen, dan wacht je totdat het materiaal op GoG verschijnt (DRM vrij).
Vanaf de Anniversary update hebben UWP apps ondersteuning voor adaptive framerates. In ieder geval G-Sync en Freesync.
Wheel support is toch iets essentieel voor deze game... Hopelijk werkt dit toch al in de beta fase... Verder ben ik blij dat dit naar de pc komt, de combi van arcade en simracer ligt mij het beste!
Wheel support is een vereiste en eigenlijk elke serieuze race game heeft tegenwoordig een data output. (voor motion/simvibe)

Als we dan toch bezig zijn, gooi er gelijk ook maar VR support in en ik ben helemaal happy :)
Ik race toch echt liever met controller:p
Dit vind ik wel heel interessant, een spel wat ALLEEN werkt op windows 10?
Alsof het Directx 12 only is?
Waarschijnlijk is dat het geval. De Xboxone heeft ook een DX12 capable AMD gpu in zitten dus grote kans dat de game features gebruikt die alleen aan te spreken zijn met DX12.
De engine is gebouwd op DX12 en UWP.
The Forza Tech engine is now DirectX 12 and UWP
Nu maar hopen dat het niet zoals Quantum Break wordt met zijn perikelen. Stutter, crashes en andere poespas (het internet staat er vol mee).
Oh, en laat het spel in godsnaam geen 69,99 euro kosten. Ik wacht net zo lang tot hij 30 euro wordt met Quantum Break.
De game zal gratis zijn ;)
Toch wel weer jammer dat er een GTX 970 nodig is om een Xbox One bij te kunnen benen. Een PC component dat nog duurder is dan de gehele console.
Jaja dat geloof jij zeker?
Je vergeet even gauw dat 1080p alleen maar de resolutie aangeeft..
Tesselation, anti-aliasing, schaduwen, texture resoluties.
Zijn zomaar een kleine greep uit de instellingen die bij een Xbone tactisch omlaag worden gedreven om de 60fps te garanderen.

ls het spel er werkelijk waar op de PC hetzelfde uitziet met een GTX 970 op 60fps,
dan is dat niet te weiten aan de potentie van de PC.
Netjes om de framerate en resolutie bij de instellingen te zetten. Ontbreken alleen de kwaliteits- instellingen nog.
Ik wacht toch nog even tot stuursupport erin zit, wel even snel kijken hoe het grafisch is, maar racen hoort toch met een stuurtje.
Ben benieuwd of mij triple screens ook supported zijn, daar heb ik zelf namelijk niets over kunnen vinden.
Inderdaad een goed punt, kan me de Forza 6 triple screen gameplay nog herinneren van de E3 etc. Het is dus mogelijk, hadden ze net zo goed de gehele game kunnen uitbrengen, maar ik denk dat ze Forza apex als een soort van test zien op pc

[Reactie gewijzigd door AHappyKoalaBear op 29 april 2016 16:14]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True