Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties

MSI heeft een nieuwe desktop en barebone voor gamers onthuld na eerder enkele teasers over het product gebracht te hebben. De Aegis is een opvallend vormgegeven behuizing met plek voor een GTX 980 Ti en een voeding in de voet.

MSI brengt de Aegis uit als barebone en als kant-en-klaar systeem, blijkt uit de aankondigingen. Als gamedekstop komt het model beschikbaar in versies met een Core i7-6700 en Core i5-6400, en met GeForce GTX 960 en 970. De behuizing biedt plek aan maximaal 32GB ddr4 2133MHz en er is plek voor twee 3,5"-hdd's, een 2,5"-ssd en een m.2 sata-ssd.

Voor de gigabit-lan-verbinding zorgt een Realtek 8111H-kaart en een Intel AC 3165-module is aanwezig voor wifi-ac- en bluetooth 4.2-ondersteuning. De afmetingen van de behuizing zijn 433,18x376,11x169,92mm, wat een 19,6-literbehuizing oplevert. MSI voorziet de Aegis van een 350W-voeding, die in de voet van de behuizing zitting neemt. Mede hierdoor zijn er volgens MSI drie airflow-stromen: aan de onderkant voor de voeding en twee afzonderlijke voor de cpu en videokaart. Aan de voorkant is het systeem verlicht en de gebruiker kan hier zelf de kleuren voor instellen.

De fabrikant claimt verder dat de gamer eenvoudig alle onderdelen kan benaderen om ze te upgraden. In een reeks video's toont MSI hoe bijvoorbeeld de ssd en het geheugen vervangen kan worden. Wat betreft videokaarten kan de gebruiker de Aegis zo van fullsize-modellen zoals de GTX 980 Ti voorzien. Eind april komt de eerste Aegis-desktops op de markt maar de prijzen zijn nog onbekend.

MSI AegisMSI AegisMSI AegisMSI AegisMSI Aegis

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Mooi dingetje als het je smaak is, en qua hardware lijkt het ook een leuk speledingetje :)

Maar is een 350W voeding niet heel erg weinig?
Als het aan mij had gelegen had ik er een 450W in gehangen. Maar wellicht gebruiken ze een voeding van hoge kwaliteit en efficiëntie, waardoor het net aan mogelijk is om het systeem op volle load te draaien. Overclocken zal dan geen goed idee worden.

Het kan misschien ook zo zijn dat er bij de lichtere modellen een 350W voeding in zit, en bij de top of the line modellen een sterkere voeding...
opvallend is dan ook dat er niet van K versies van processoren gesproken wordt.
Je krijgt nog steeds hetzelfde vermogen per kabeltje dus dan hou je losse kabels over. En er zitten ook geen K processoren in dus overclocken is niet echt van toepassing.
Dat zou inderdaad kunnen... dan zou het artikel wel een klein beetje meer toelichting kunnen gebruiken denk ik, want zo is het niet helemaal duidelijk :)
Voor een basis gamesysteem is dat prima. Als je er 2 high-end GPUs in stopt niet meer.
Ik heb er 800w ingedaan maar dat is voor mijn systeem echt zwaar overkill i5 6600k met een Nvidia 740gt overclock

Naar mijn weten is je Graphics kaart de grootste watt verbruiker. De rest is waarschijnlijk zo laag dat je er weinig rekening mee hoeft te houden, ik bedoel een CPU van max tdp 90watt

[Reactie gewijzigd door Zezura op 23 april 2016 01:45]

Ben het met je eens, alleen high-end GPU's gebruiken een hoop vermogen en al dan niet een OC'ed k-versie CPU (Ik laat AMD even achterwege want als je een heel eerlijk bent hebben die in het écht high-end department al een tijdje niet heel veel te zoeken)

Desalniettemin is een 350W voeding toch echt te sober voor een PC als deze zou ik zeggen.
Zou de Aegis (denk nog steeds aan dat CIWS systeem maar ok) een custom MSI Gaming moederbord hebben? Vraag het me af omdat volgens mij geen enkel moederbord uit hun Gaming line-up een Realtek 8111H aanboord heeft. Althans laatste keer dat ik door de gaming borden bladerede hadden ze alle een Killer E-xxx NIC
meestal worden dat custom borden, is makkelijker met het compact houden van een computer, kan je alle ports op de optimale plek zetten
Ik heb ook gezocht naar een msi b150 met ddr4 sodimm en niets gevonden.
Eigenlijk een beetje zonde van sodimm erin te proppen.
Damn wat een mooi ding. Asus en Dell hebben ook van die mooie barebones. Jammer dat de itx varianten zo luid en duur zijn. Iets van 250watt met DC voeding en een i5 en een gtx 950 om aan de tv vesa mount te plakken zou perfect voor office (vriendin) en casual gamen(ik) zijn.
kijk eens naar een gigabyte brix, als ze die nog geupdate hebben
Voor mij hoeft deze "net niet" bling bling gaming desktop niet, doe mij maar lekker een saaie recht toe recht aan kast, en ik ben bang dat dit een erg dure grap word en je extra betaald voor de naam MSI.
Dan sleutel ik liever zelf iets in elkaar.

Maar er zal vast wel een markt voor zijn.
Vergeet ook niet dat je betaalt voor support. Als je zelf assembleert ben je je eigen support.
suppport die je niet nodig hebt
Dat is de afweging die je maakt. Het enige wat ik wil zeggen is dat bij een kant-en-klaar systeem ook support bij de prijs inbegrepen is en daardoor duurder is dan zelf iets samenstellen. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die niet zelf hun systeem kunnen samenstellen en blij zijn als ze msi kunnen bellen op het moment dat er iets mis is.
Dat van het support is waar, maar ik moet de fanatieke Gamer nog tegenkomen die niet zijn eigen problemen kan of wil oplossen. Je hebt ook nog iets van een gevoel van trots. Daarnaast, hoewel dit systeem goed op elkaar afgestemd zal zijn, zijn alle fanatieke Gamers die ik ken zo dat ze het liefst zelf hun PC samenstellen. Dit geeft je ook regie over budget en kun je wensen beter afstemmen dan bij een dergelijk, met alle respect, prefab systeem. Daarnaast, als er echt wat is, hoe lang ben je het ding wel niet kwijt? Oefff. ;-)

Dat gezegd hebbende, waarom moeten grote merken toch altijd hun Game pc's in zulke wanstaltelijke, overaanwezige kasten stoppen? Toen ik een jaar of 15 was zou dit ultiem zijn geweest. Maar dit is voor de 25+ Gamer toch een beetje too much? En voor de gamers tot zeg maar 20 jaar is het toch veel te duur? Dat hield ik naast mijn studie en bijbaantje echt niet over.. :o

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 24 april 2016 23:38]

Ik ken zat fanatieke gamers waarbij ik om de maand een tientje toegegooid krijg om malwarebytes te draaien, 5k> hits te verwijderen en google terug te zetten als search engine...

Om van de binnenboel van de PC nog maar te spreken...
Mijn hemel. Ik dacht dat alleen 40+ zo met de PC omging. Mijn schoonvader had een prachtige i5 asus laptop gekocht 2 jaar terug. Begin dit jaar heeft hij een nieuwe gekocht. Die oude was toch zo traag (hij internet alleen, beetje mailen, that's it). Even alle troep verwijderen, de twaalf searchbars verwijderen uit IE10 (*zucht*), de registers opschonen en toch maar even de updates van de anti-virus binnenhalen. Laptop als nieuw. Nieuwe laptop was weggegooid geld. Maar eigenwijs. Sorry voor de off topic :-)
Gebakken lucht met beknibbelingen op alles dus. Die realtek 8111 NIC ook nog eens... zucht. Doe gewoon een goede Intel.
Haha, die killer NIC's hebben echt zoveel problemen.

Bij mij was het regelmatig zo dat de device "malfunctionde" in windows na ontwaken van sleep mode. Dan moest je hem in device manager aan en uit zetten, of soms wilde dat niet eens helpen, en moet je rebooten om 'm volledig werkend te krijgen weer.

Blij dat ik er inmiddels vanaf ben! 1x en nooit meer. Wat 'n onzin. :+

[Reactie gewijzigd door bimmy op 23 april 2016 15:34]

Kwa uiterlijk ziet hij er super tof uit, toch blijft het assembleren van een computer stukken goedkoper.
Ben overigens wel zeer benieuwd wat de prijzen van deze monsters zijn :)
Wordt wel snel een duur grapje als je wilt upgraden, die 350 watt voeding mag je dan ook gelijk vervangen :'(

"De behuizing biedt plek aan maximaal 32GB ddr4 2133MHz"

Wat een rare uitspraak, is het moederbord niet in de eerste instantie verantwoordelijk voor de ondersteuning van een bepaalde hoeveelheid geheugen? Form factor is zelfs 90% van de tijd geen issue.

Erg interessant dat airflow verhaal, maar waarom zou ook maar iemand die een niet-custom pc koopt dit uberhaupt interesseren?

Wat een opvallend lelijk ding trouwens, zeker bedoeld als instap voor ex-console gamers?

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 22 april 2016 15:56]

Tegenwoordig kan je heel wat hardware op een goede 350-watter gooien hoor. Tegen de tijd dat je wil upgraden is je videokaart 14nm en dus nog zuiniger dan een GTX 970 nu al is.
Meer dan 1 GPU gaat er toch niet in passen.
Ik vraag het me toch af of je dat wel moet willen een GTX 970 op een systeem met een 350 watt voeding.
De recommendation is namelijk een 500 watt voeding.
Nvidia past wel op. Straks koopt er iemand een GTX 970 en knoopt hij dat ding aan een Sweex/Trust voeding van 400 Watt, ja... dat gaat niet goed :P Een fatsoenlijke voeding kan zo'n kaart makkelijk trekken.

Check anders eventjes de review van Hardware.info: http://nl.hardware.info/r...oductie-en-stroomverbruik daar meten ze het stroomverbruik van het gehele systeem.

Een GTX 980 Poseidon (dus inclusief waterkoeler+pomp) icm een i7 5960X overclocked, 16GB RAM en een waterkoeler voor de CPU trekt in totaal net iets meer dan 300 watt uit de muur ;)
Is mijn FSP-group 350w uit het jaar 2005 nog any good dan? Vorig jaar maar uit de PC gehaald omdat ik een beetje rillingen kreeg bij het idee er een radeon 6850 van te draaien(zat eerst een gtx 650 in). verder zit er een ivy core i3 in, klein business mobotje van asus, 1 ssd en 1 hdd, en that's it.
Hoeveel ampère zit er op de 12v rails? Dat is te vinden op de sticker op de voeding.

Over het algemeen zou ik het wel afraden. Een OEM voeding die al meer dan 10 jaar oud is, heeft hoe dan ook z'n beste tijd eerlijk gezegd wel gehad. De hardware die je nu hebt verbruikt ook meer dan de huidige stuff.
Een slechte 500 watt voeding ja, die op een goede dag 350 watt kan leveren ;)
Met 1 GPU, een niet overclockte CPU (non-K) en SODIMM blijft dat verbruik makkelijk onder 350 watt, wat op een goede kwaliteitsvoeding makkelijk gaat.
Omdat Nvidia niet weet of je wel een fatsoenlijke voeding hebt en ook de rest van je systeem niet kent.

Wie weet heb je wel een 500w voeding welke maar 300w kan leveren over de +12 lijn(en), of ben je een van de weinige AMD FX-9590 gebruikers :Y)


Daarom zijn de aangeraden wattages altijd (heel) wat hoger dan je praktisch nodig hebt. Deze zijn met name zo ruim gekozen om zichzelf in te dekken zodat gebruikers niet bij Nvidia gaan lopen klagen als hun C-merk voeding van 450w de kaart niet blijkt te tekken

[Reactie gewijzigd door !mark op 23 april 2016 01:54]

Dat was ook mijn gedachte! Plus als ik nu naar een pc aan het kijken was zou ik even wachten. De geruchten gaan dat de pascal en polaris GPU's rond de zomer / najaar uit zullen komen.

links voor geruchten pascal / polaris
nieuws: Gerucht: midrangekaarten met Nvidia Pascal-gpu komen na de zomer
nieuws: Gerucht: AMD Radeon 400-videokaarten met Polaris-gpu komen eind juni op de markt
De MSI Vortex, variant hierop met twee 980 GTX 8 gb erin, heeft een 475 watt voeding erin zitten. Ook best indrukwekkend.
Het lijkt me wel dat verschillende AMD kaarten toch buiten de boot vallen door deze 350 watt voeding...

[Reactie gewijzigd door BramBiegstraate op 22 april 2016 17:01]

Inderdaad, maar de Nano is er wel een perfecte kaart voor, en is qua prestaties niet slecht. De enige kaart recente kaart van AMD die indruk op mij heeft gemaakt.
vooral omdat de rest gewoon rebrands zijn
Videootje gekeken? dan zie je ook waarom er 32 GB Ram in kan ...(SoDimm naar mijn bescheiden mening)
Ook de voeding is geen ATX ontwerp, zie het begin van de video
Ook meteen mijn gedacht, en ik weet niet of dat zo makkelijk is, de voet ziet er niet uit alsof er een standaard ATX voeding inzit, en ik zou al helemaal niet weten hoe je je kabels makkelijk naar de onderdelen zou krijgen.

Een GTX 980 Ti zie ik nog niet naast een 65W i7 draaien met een voeding van 350W.
Dat zie ik ook niet gebeuren.
De recommendation voor een GTX 980 TI is namelijk volgens de specificaties minimaal een 600W voeding.
In een paar reacties naar boven is op een zelfde soort opmerking die je notabene zelf nog hebt verteld antwoord gegeven.
.

[Reactie gewijzigd door Alfa1970 op 23 april 2016 16:11]

Lelijk, maar vooral ook nodeloos ingewikkeld. Vooral dat airflow gebeuren. Ik zie best wel wat in de licht gekantelde case qua airflow, maar dat warme lucht opeens automagisch gaat dalen of onderaan effectief gaat ontsnappen - het zal wel maar ik geloof er niet zo in. Verder is het nogal een kleine case met dito voeding, dus een leuk instappertje maar meer ook niet. En een instappertje heeft die hele airflow bullshit niet nodig, 2 fans en je bent klaar. Of misschien zelfs gewoon eentje als de GPU kan aanzuigen van buiten.

Hoe dan ook zou ik hier voor geen geld een 980ti in zetten of een high end systeem. Veel te hoge kosten terwijl je overklokpotentieel bijzonder beperkt zal zijn. Wederom een game bakje met als enige echte USP: lekker duur en opzichtig.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 april 2016 16:10]

Misschien kan de airflow binnen de kast maar de 'hitte' van 1 module aan waarbij de max 32gb module is :P
350W-voeding, die in de voet van de behuizing zitting neemt
Ziet ernaar uit dat je die niet zomaar vervangt, niet bepaald standaard formaat.
Zouden gamers die voor een high-end game PC gaan hem niet liever zelf bouwen dan er eentje van MSI kopen?
Zo denk ik er ook over, veel leuker om het idee te hebben dat je het zelf "gebouwd" hebt! Ook heb ik het gevoel dat je vaak een stuk meer betaalt voor het totaalpakket dan alles afzonderlijk. Misschien voor een groot stuk het "design"?
onder andere winst, en assemblage kosten
Meh ik ben geen hardcore gamer, maar heb wel een redelijke high-end bak staan. Pre-built ook, simpelweg omdat ik wel de beste, moderne hardware wil hebben, maar het gaat mij om de games soepel te kunnen spelen. Dat sleutelen is ook leuk, maar ik ben handiger als programmeur dan met hardware.
Dus als ik zo iemand ben die best een high-end pc pre-built kan kopen, gewoon omdat je dan weet dat je lekker kan gamen zonder problemen, zullen er vast meer zijn zoals ik ;)
Nou ik moet de eerste (relatief betaalbare) pre-build nog vinden die kwalitatief fatsoenlijk is afgewerkt en daarbij rekening houd met een degelijke airflow en upgrade'abiliteit.
Dan denk je daar over na als iemand die zich er wél veel mee bezig houdt :) Als je het bekijkt zoals ik het doe; een prebuilt is kant-en-klaar, plug'n'play en met een toch aardige aanschafprijs mag je verwachten dat het gewoon werkt. Als het dan niet werkt, heb je gewoon garantie.
Upgraden kijk ik niet naar (nu), want het werkt gewoon out of the box prima om de nieuwste games op high settings te spelen.
De redenering gaat niet op omdat je de PC gewoon zelf kunt samenstellen en het dan voor een zacht bedrag meestal door de winkel zelf in elkaar kunt laten steken.
Dat kan, maar dat deed ik niet. Het uitzoeken van alle componenten, wat wel goed werkt met elkaar en wat niet - ik heb daar te weinig kijk op om daar zonder weken research iets van te bakken. Ik heb gekeken naar de lijstjes hier op Tweakers dat je alles los kon bestellen en idd later in elkaar kon laten zetten; duurde me simpelweg te lang.
De prebuilt had ik dezelfde avond nog binnen, en het is gewoon lekker plug'n'play ;) Natuurlijk kun je het allemaal anders doen, ik zeg alleen maar dat er vast meer mensen zijn die het simpelweg gewoon makkelijk willen maken voor zichzelf.
Je bent handig als programmeur, maar hebt liever dat je PC standaard geinstalleerd komt met bloatware en andere software? Zoiets als ik hou ervan om aan m'n auto te sleutelen, maar dat laat ik allemaal doen door de garage. 8)7
Ik heb het over de hardware, niet de software.
Je zou er aardig van verschieten hoeveel gamers het niet kunnen/aandurven om zelf pc samen te stellen. ( Laat staan ineen te zetten )

Deze pc's kan je bij wijze van spreken kopen in de Makro, je zet ze op winkelkar, betaald en je bent klaar en Ziet er "blits" (lelijk imho) uit.
Een systeem in elkaar zetten is niet moeilijk.. Een systeem waarin de componenten echt op elkaar afgestemd zijn.. Kost iets meer voorbereiding. Geen superduper i7 cpu en een wd green voor je OS (extreem voorbeeld).

Dan kan een goed prefab model n uitkomt bieden. Helaas is er aan die modellen altijd iets wat mij niet aanstaat en dus steek ik ze altijd zelf in elkaar.
als je een prefab model koopt moet je toch net zo goed opletten of de onderdelen goed afgestemd zijn? juist in die markten combineren ze vaak een i7 met GT610.
Dat zeg ik juist... Dat die dingen nooit helemaal goed in elkaar zitten. Daarom bouw ik ze zelf. Maar als je een klein beetje kijkt dan kan je best n mooi prefab systeem kopen wat redelijk goed op elkaar afgestemd is.

Maar mensen die niet willen uitzoeken.. Kunnen dan zo'n prefab pc kopen.. En die merken vaak niet wat de bottleneck is. 'als mn spelletje maar draait' is dan de opmerking. Vriend van me heeft nog pas sinds afgelopen jaar n ssd. Terwijl ik jaren geleden (toen 30gb nog 200 eu kostte) al zei wat n verademing dat was.

Veel mensen die niet willen uitzoeken.. Zijn ook de typische Packard Bell klanten.. Das echte rotzooi.
Als je een kant en klaar systeem bij een Informatique koopt ben je wat meer kwijt maar zal je waarschijnlijk n stuk meer met je pc kunnen doen en er langer plezier van hebben.

[Reactie gewijzigd door Bert op 22 april 2016 18:51]

Liever dat ze het assembleren dan laten doen of een voor geassembleerd systeem kopen. Er kan genoeg mis gaan tijdens het assembleren, vooral als het je eerste keer is. Heb vaak genoeg moederborden met scheve pinnen of processors die gevallen zijn gezien. Als dat eenmaal gebeurd is het goedkoper om het te laten doen :)
Volgens mij had je toch een dual socket nodig om alles uit je titan en 980Ti te persen ?
nee hoor, een i3 is ook sterk genoeg voor een titan, met games dan, omdat games niet echt veel aan cpu hebben tegenwoordig
Een I3 met een Titan X gaat wel wat bottlenecken hoor, maar tot en met een GTX 970 kan het wel, voor een Titan X of 980ti wil je toch minimaal wel een I5 of liever nog een I7
Dit ligt behoorlijk aan de game, een i3 is vaak genoeg voor een GTX960 of GTX970, maar zeker niet altijd voor een GTX980Ti, om maar bij Nvidia te blijven.
Geinig ontwerp, net alsof ie een "dab" doet :)