Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

Op het Chinese Baidu is een foto verschenen waarop waarschijnlijk de koeler van de komende Nvidia GTX 1080 is te zien. Volgens geruchten wordt de nieuwe videokaart, die gebruik zal maken van de Pascal-gpu, eind mei aangekondigd.

De foto toont enkel een koeler, die mogelijk gebruikt gaat worden voor het referentieontwerp van de GTX 1080. De videokaart zelf is nog niet te zien. Eind maart verschenen er al foto's online van delen van de koeler, met de tekst GTX 1080 en GTX 1070. De nieuwe foto lijkt de echtheid van de eerdere beelden te bevestigen, al moet er nog wel een slag om de arm gehouden worden gezien Nvidia officieel nog niets bekend heeft gemaakt.

Nvidia GTX 1080

Nvidia kondigde begin april tijdens zijn GPU Technology Conference de Tesla P100 voor gebruik in servers en supercomputers aan. Deze kaart beschikt over de GP100-gpu, die op 16nm is gebakken. Dezelfde chip zal in aangepaste vorm zijn weg vinden naar consumentenkaarten in de GeForce-serie.

Voor de Tesla P100-kaart, die begin 2017 op de markt komt, maakt Nvidia gebruik van hbm2-geheugen. Zeer waarschijnlijk is dat niet het geval bij de nieuwe GeForce-kaarten. Dit nieuwe geheugentype is nog niet goed verkrijgbaar en waarschijnlijk erg duur. Volgens geruchten krijgt de GTX 1080 8GB gddr5x-geheugen, maar het is ook mogelijk dat Nvidia net als bij de huidige generatie nog gddr5-geheugen zal gebruiken.

De verwachting is dat Nvidia eind mei, vlak voor de start van de Computex-beurs in Taiwan, zijn nieuwe GeForce-kaarten zal aankondigen. Op die beurs zal AMD vermoedelijk ook zijn grafische kaarten gebaseerd op de Polaris-gpu tonen. Het zou daarbij gaan om de R9 490X en R9 490, eveneens met gddr5- of gddr5x-geheugen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Wat is de meerwaarde van een dikke videokaart behalve bij het spelen van de nieuwste games?
Via GPU compute kunnen er hashes berekend worden, kan je er passwords een stuk sneller mee kraken en met initatieven zoals TrueAudio doen deze tegenwoordig ook geluid.

GPGPU kan voor allerlei dingen worden ingezet, o.a als foto filters, maar ook in robotica en deep learning. Videokaarten zijn echt niet meer de beeldverwerkers van vroeger. (Hoewel de oude blitter uit een Amiga mij nog steeds bekoort) :)
agreed,
-machine learning
-physics simulaties
-ray tracing
-Folding@home (en ander research)

in principe alle parraleliseerbare berekeningen.
Raytracing is echter nog een stap te ver om in hardware te doen, maar Imagination werkt al een tijdje aan de weg in de vorm van hun PowerVR GR6500 met aparte RTU (RayTracing Unit) - http://blog.imgtec.com/po...n-powervr-gr6500-ces-2016

Ze werken aan hybride rendering waardoor een groot gedeelte van de scene nog wordt gerasterizeerd, maar reflecties en schaduwen e.d met raytracing word gedaan. Unity heeft een experimentele versie van hun engine met Raytracing support lopen. Meer vind je in bovenstaande link :)
nou daar ben ik het toch zeker niet met je mee eens :P
kijk maar eens naar Brigade een realtime pathtracer van OTOY
https://www.youtube.com/watch?v=FbGm66DCWok

Verder zijn er ook verschillende offline renderers welke van GPU's gebruik maken,
oa otoy's Octane, maar ook Arion, Iray en vele anderen,

en in games zelfs, sommige games gebruiken raytracing voor subpasses,
(oa killzone deed dat voor reflecties op de ps4) soortgelijk die unity plugin.
Path tracing en Ray tracing zijn wel 2 verschillende dingen :) - http://home.lagoa.com/201...tracing-in-plain-english/
Desalniettemin is Brigade natuurlijk een prachtig product (En van Nederlandse komaf!) Een leuk spel ala portal welke op Brigade draait is Reflect, gemaakt door studenten uit Breda - https://www.youtube.com/watch?v=Qdw1HvzKt1M
Ik had eigenlijk mijn put moeten verduidelijken door te stellen dat algehele raytracing in AAA Games nog redelijk ver weg is. Ja, we hebben path tracers die op high end hardware met weinig noise kunnen renderen, en ja, we hebben titels die bepaalde dingen raytracen (Zoals inderdaad Killzone), maar algehele rendering van raytracing in consumenten titels, dat is nog een stap te ver :)
wel pathtracing is een vorm van raytracing, het is een meer complexere vorm met multiple bounces, maar het blijft een subset. beide tracen rays van de camera naar lightsources met met 1 of meer bounces. (multiple bounce zorgende voor proper global illumination)

hoedanook, er zijn vele doeleinden voor snellere GPU's
veel daarvan zijn ook wetenschappelijk, dus de volgende 2 generaties gaan baanbrekend zijn.

[Reactie gewijzigd door freaq op 20 april 2016 22:31]

Ray tracing is bij uitstek iets waar GPUs goed in kunnen zijn, behalve dat het probleem van splitsende rays opgelost moet worden, maar dat is inherent aan ray tracing. Het lijkt linear te schalen naar pixels, maar eigenlijk schaalt het op bounces en splits.

Die hybrid rendering/tracing is wat eigenlijk elke engine al doet/probeert sinds decenia; dat is feitelijk niks nieuws. Primary hits renderen en de belichting door een benadering van tracen met voxel cones of wat dan ook (i.e. unreal engine). Ik heb nooit zo goed begrepen waarom we nog de transistors aan die primary hits rendering besteden wanneer we driehoekjes fillen die kleiner dan een pixel zijn, maar goed. Trace dat dan ook gewoon. Dat kan prima.
IDtech6 Engine (Doom 4) doet ook deels raytracing.
''Die hybrid rendering/tracing is wat eigenlijk elke engine al doet/probeert sinds decenia; dat is feitelijk niks nieuws. Primary hits renderen en de belichting door een benadering van tracen met voxel cones of wat dan ook (i.e. unreal engine).''

Maar dat is nog steeds geen raytracing in de zin van het woord. Het zijn nog steeds omweggetjes om het effect te simuleren (Want goedkoper voor de hardware) dan dat het natuurlijke accurate reflecties zijn.
Eigenlijk is hashes berekenen niet iets waar GPUs heel goed in zijn: daar zit vaak veel branching in, en GPUs draaien super lichte micro threads die alle instructies per warp in lock-step draaien. Dat komt erop neer dat elke thread alle instructies uitvoert, ook in branches die niet gevolgd worden. Dus als je zegt "if x>2 then y=x^2 else y=x^3 end" dan berekent elke thread zowel x^2 als x^3, alleen wordt er het schrijven naar y uitgeschakeld in de ene of de andere branch. Ook heeft elke thread maar heel beperkt lokaal geheugen en is zelfs lezen van groter main geheugen ontzettend, verschrikkelijk duur. De combinatie van die twee dingen is de kracht zowel als de zwakte van GPUs. There's no such thing as a free lunch :) Taken die dus bij uitstek goed op GPUs met duizenden threads draaien zijn de embarrassingly parallel taken, waar je heel erg vaak hetzelfde moet doen met hele lokale state; i.e., een paar miljoen pixels renderen, of een hele grote array verwerken die je in stukjes kan hakken.
Nu als we het een beke simplictisch uitleggen:
Een GPU is ongeveer hetzelvde als een CPU, maar er zijn een aantal key verschillen:

CPU is VEEL nauwkeuriger, maar veel trager.
en net andersom een GPU is VEEL sneller, maar minder nauwkeurig.

De nauwkeurigheid is in floating point operations. Wat dus het berekenen is van decimale getallen. Nu in geval van games, de 3D vertices worden afgerond tot op één pixel. Dus is de nauwkeurigheid van de decimale waarden niet erg van belang, dus daarom is een GPU VEEL interessanter voor het renderen van 3D beelden.

Nu het is dus een questie van toepassing, waar is snelheid veel belangrijker dan nauwkeurigheid. En in zulke gevallen kun je dus een GPU verkiezen om berekeningen te doen in plaats van de CPU.

In meeste gevallen is het wel natuurlijk dat een Heel sterke GPU maar bedoeld is voor een specifieke doelgroep. Wat tegenwoordig vooral gamers zijn en Video editors, die HD en zelfs tegenwoorden 4K videos editeren en renderen, wat ook met behulp van sterke videokaarten wordt versneld
Dit is niet waar, gpus ondersteunen ook gewoon doubles. Ook heb je met hdr rendering juist wel precisie nodig zeker om banding te voorkomen. Zie mn post boven voor het daadwerkelijke verschil.
Wellicht is dat nou juist de meerwaarde? 8)7
Nou, dat is het. Je kunt de zwaardere games op hogere instellingen/fps spelen.
En uiteraard leuke benches draaien, alhoewel ik daar de fun niet zo van in zie.

Maar wat verwacht je dan zelf van een duurdere VGA? De functie van een dergelijke VGA is games spelen en des te krachtiger des te beter hij dit doet.

Dan heb je nog de kans dat hij valt te modden naar een Quadro, dan ga je een andere richting in.
GPU rendering, wij hebben een 6 970's voor rendering, niet voor gaming. Er zijn nog zat andere doelen natuurlijk, maar de voornaamste reden zal inderdaad gaming zijn.
Wat ben jij nou voor tweaker? }>
PC - 1440p op 144 FPS

VS

Console - 900p op 30 FPS

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 19 april 2016 21:05]

Juustem!

Dat VR is ingestapt (Vive en Rift) met 2160x1200 @ 90 fps wil niet zeggen dat dat ideaal is... eerder minimaal om 'goed' te werken. Hoop dat dit een flinke boost gaat geven!

Zou mooi zijn als VR binnen 2 jaar naar 4K kan @ 120hz met bijbehoren (betaalbare) hardware :)
Dat kan nu ook wel, het probleem is dan alleen dat je op andere dingen die een game mooi maken moet inleveren.

Consoles kunnen ook prima 1080p renderen, alleen dan moet de kwaliteit van textures, shaders en Image effects omlaag.

Ik denk dat het daarom ook nog wel FF duurt voordat we de normale AAA games in Ultra settings op 4k kunnen spelen.
Video renderen. Nummer 1 reden hiero
Persoonlijk vind ik ze kei mooi (net als de 7xx/9xx), maar toch heb ik er liever een aftermarket koeler op staan.
Kan iemand mij vertellen wanneer de kaarten met aftermarket koeler te koop zijn(uit ervaring van oudere series)
Meestal gewoon direct met de lancering.
*off topic*
Is er eigenlijk al een (verwachte) lanceringsdatum bekend? Lijkt me erg mooi om zo'n kaart te hebben :P
Bij een top model duurt dat vaak een paar weken, dat is zo bij de 680/780(ti) en 980(ti) ook geweest.
Het klopt dat er verschillende modellen zijn die pas later worden geïntroduceerd, maar er zijn ook modellen die vrij direct al beschikbaar komen, een voorbeeldje:

https://tweakers.net/pric...980-ti-6gb/specificaties/
https://tweakers.net/pric...d+-acx-20+/specificaties/

http://nl.hardware.info/r...iew-de-betaalbare-titan-x
http://nl.hardware.info/r...erclocked+-acx-20+-review
waarschijnlijk zijn bedrijven al bezig met produceren van de koelers

[Reactie gewijzigd door Stijn Weijters op 19 april 2016 20:39]

Ik denk dat je doelt op custom koelers van de kaart fabrikanten (dus niet Nvidia). Aftermarket wil zeggen een koeler die je zelf los koopt en op je GPU schroeft als vervanging van de koeler die er op zat toen je het ding kocht.

Maar er vanuit gaande dat dat is wat je bedoelt, dan ben ik het met je eens. Ik snap nooit zo waarom Nvidia vast blijft houden aan die exhaust modellen. Het is in theorie leuk dat de hete lucht je kast meteen verlaat, maar het is complexer, je kunt minder grote fans gebruiken en het geheel heeft een hogere luchtweerstand, wat bij elkaar leidt tot minder goede koelprestaties met meer herrie. Zolang je kast groot genoeg is en/of je goede airflow hebt en je je CPU niet zwaar overklokt hebt met een niet zo goede koeler, dan kun je volgens mij beter voor de groot formaat fans op grote koelribben modellen gaan zoals wat bijvoorbeeld MSI en Gigabyte meestal wel leveren.
Smaken verschillen maar ik vind de oude echt veel mooier
Doet me een beetje denken aan ruwe polygons, grappig effect, maar je moet ervan houden.
Echter zijn er ook gewoon mensen die meer hechten aan de functionaliteit dan aan de looks.
Zelfde dacht ik toen ik de foto zag, vind de oude/huidige koeling er mooier uitzien.

En heb ook nog een beetje m'n twijfels over de echtheid. De vorige foto werden die dingen uitgesneden in zo'n C&C machine (of hoe zo'n ding ook heet), lijkt me een stuk tijdrovender dan bijvoorbeeld een ding persen/ponsen.
Weet ook niet precies hoe de huidige (stock) koelers gemaakt worden, maar lijkt me toch niet dat ze die stuk voor stuk in een C&C machine doen?
Ik twijfel ook over de echtheid, dit lijkt niet meer dan een leuk hobby projectje van iemand.

Zover ik weet hebben de echte kaarten nooit zulke schroeven erin, en als de schroeven zichtbaar zouden zijn zijn ze minder opvallend :P.
Ik mis ook overduidelijk een groene kleur...

We zullen het vanzelf zien.
Op een of andere reden denk ik dat na de aankondiging de 'oudere' serie kaarten niet in prijs zullen dalen i.v.m. hoe duur deze gaan worden ten opzichte van hun prestatievermogen.
NVIDIA levert op dit moment al minder Maxwell(900 series) componenten aan fabrikanten om de markt te laten "wennen" aan Pascal(1000 series). Dus de prijsdalingen zullen er wel zijn maar niet dramatisch.

De 2e hands markt gaat wel enorm opleven denk ik.
Zouden de nieuwe NVidia kaarten niet wat kleiner worden? Dit is gewoon een standaard full size formaat.
Als ze HBM(2) geheugen zouden bevatten wel, maar waarschijnlijk gewoon GDDR5(x). Nu zitten er losse D-RAM chips op de videokaart, bij HBM wordt dit geheugen gestapeld, wat dus minder ruimte inneemt.

Zie hier voor extra info: nieuws: Samsung start massaproductie 4GB-hbm2 voor videokaarten

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 19 april 2016 22:51]

Ik vind het redelijk mooi, alleen wel raar dat ze voor een (mini raampje?) zijn gegaan, als ze een beetje in de prijsklasse vallen dan zou ik zelf een Pascal-GPU aanschaffen, dan nog maar hopen dat me CPU niet gaat bottlenecken.

I will wait and see.
Niets bijzonders dus. Gewoon hun standaard referentie blaas koeler zoals deze ook op de 980 te vinden is. Verder prima koelers hoor. Redelijk stil en houd de GPU op zo'n 65 graden max.
euh, hij ziet er toch echt wel anders uit. Niet per se mooier of radicaal anders, maar de lijnen zijn een stuk agressiever en een stuk minder "industrieel".
Daar heb je gelijk in. Ik bedoel dat de basis gewoon hetzelfde is. Tuurlijk ziet ie er iets anders uit, maar het is niet iets echt anders of bijzonders, dat bedoel ik.
Het einde van de mooie titan cooler..
Hoop dat 'ie deze keer een stuk stiller is.

[Reactie gewijzigd door 586111 op 19 april 2016 20:51]

De stock cooler op mijn 980Ti was enorm ruk...de core werd ruim 80 graden en de fan maakt een bak herrie. Deze koeler lijkt ongeveer hetzelfde principe met een licht aangepast design. Erg meh dus. Op mijn kaart direct een waterblokje :)
Wist je dat van tevoren niet? Ik dacht dat videokaarten met stock koelers vrijwel niet meer zoveel gekocht werden.
Jawel, kocht gewoon de goedkoopste kaart in de pricewatch omdat ik er toch een waterblok op ging zetten. Een dag gedraait met stock cooler om te testen, meer niet. Nu onder water met oc rond de 40 graden.
Ah, omdat ik er van uitging dat de gemiddelde consument niet voor de stock-koeler variant ging/gaat.
Bij een interview van Nvidia door hardwarecanucs, werd verteld dat nvidia nog twijfelt over de naam, aangezien gtx1080 te erg lijkt op 1080p, wat niet bepaald high end klinkt. Hoewel we nu wel veel fotos van de nieuwe ref. Cooler hebben gezien, is het wat meer waarschijnlijk dat ie zo gaat heten. Echter weten we het pas in mei, nvidia kan alles nog veranderen op dit moment. :p

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True