Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Nest heeft een update uitgebracht die de modulatieproblemen waar veel gebruikers mee te maken hadden moet opheffen. Veel gebruikers geven aan dat hun ketels nu inderdaad lijken te moduleren.

Nest begon eind maart met de verspreiding van update 5.2-5, gevolgd door een nieuwe verbeterde versie 5.2-6 op 30 maart. De release verliep gefaseerd en vorige week kregen veel Nest V3-gebruikers op Gathering of Tweakers deze binnen. Na enkele dagen konden ze een inschatting maken of de modulatieproblemen inderdaad achter de rug zijn. Meerderen geven aan dat dit inderdaad het geval is. "Ook vandaag de update ontvangen. Ketel stookt bij een kleine warmtevraag, bijvoorbeeld 1 graad, netjes op 40 graden en loopt rustig op om vervolgens na een tijdje weer te zakken. Lijkt prima te werken en ook comfortabel te zijn", stelt forumlid Cave343 bijvoorbeeld.

Onder andere in combinatie met de ketels Bosch HR42, Remeha Calenta CW5, Remeha Avanta 28c en Remeha Quinta 28C zou modulerend aansturen nu moeten werken, blijkt uit ervaringen van de gebruikers. Hierdoor neemt de activiteit van de ketel zo toe, tot in sommige gevallen meer dan elf uur per dag, dat sommige Nest-klanten vreesden voor een flinke verhoging van het verbruik.

Het zelflerende vermogen van de Nest V3 zou ervoor zorgen dat de activiteit na een aantal dagen afneemt en het bedrijf stelt zelf dat de leercurve van de thermostaat twee weken bedraagt. Ook gaat het bedrijf de weergave van de energiegeschiedenis aanpassen op basis van de meldingen van de gebruikers dat hun ketelactiviteit schrikbarend omhoogging. In de praktijk zagen veel Nest V3-bezitters de activiteit al na twee tot drie dagen afnemen. Sommigen constateren nog overshoots, waarbij de temperatuur door het stoken tot iets boven de ingestelde waarde oploopt, maar dit zou volgens Nest ook moeten verdwijnen.

Nest kondigde in november vorig jaar aan dat de V3-thermostaat in Europa in combinatie met ketels die dit ondersteunen modulerende aansturing biedt via het OpenTherm-protocol. Dankzij het communicatieprotocol heeft een thermostaat met OpenTherm-ondersteuning meer controle over de cv en is de aansturing verfijnder dan via het traditionele aan- en uitmechanisme mogelijk is. Dit moet tot een relatief vlakke temperatuur en energiebesparingen zorgen. In december klaagden veel gebruikers dat de Nest hun ketel niet modulerend aanstuurde en dat ze thuis flinke temperatuurschommelingen ervoeren.

Het bedrijf liet weten op de hoogte te zijn en te werken aan een oplossing. Later in december beloofde het bedrijf 'begin 2016' met een update te komen, een belofte die later werd gespecificeerd tot eind eerste kwartaal.

Nest V3 modulatie na updateNest V3 modulatie na updateNest V3 modulatie na update

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

In 1995 bij mijn ouders een zelflerende, met buitentemperatuur rekening houdende thermostaat ge´nstalleerd. En ook nog modulerend. Elke dag programmeerbaar, je staat meestal toch op dezelfde tijd op en gaat op dezelfde tijd naar bed. En met een draaiknop zodat je de temperatuur omlaag kon draaien als je het huis uit ging. Werkte perfect. Nooit geen updates nodig gehad.

Ik snap niet dat het met zo'n dure Nest zo moeilijk is.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 13 april 2016 15:51]

Modulerende ketels heb je maar in een paar Europese landen. De rest van de landen gebruiken een aan/uit principe. Moduleren gaat via het Opentherm protocol.

De Nest V3 kon tot een paar dagen geleden prima over Opentherm communiceren. Het probleem was alleen dat men hiermee de ketel alsnog volgens het aan uit principe aan stuurden. Ik denk zelf dat het probleem voortvloeit uit het feit dat het een Amerikaans bedrijf is. Ze hadden het volgens mij echt niet begrepen dat modulatie bestond.
Al stond het op de website van Nest toch echt duidelijk uitgelegd.

Proefondervindelijk kwamen we (op het forum) erachter dat geen enkele ketel via modulatie aangestuurd werd. Ik ben blij dat de Tweakers redactie de druk aardig hoog hield. Dit heeft zeker geholpen om Nest te laten beseffen dat er echt een probleem was.

Toen erkende Nest support het probleem en zijn de developers dit gaan toevoegen. Men had een behoorlijke inhaal slag te maken. Vandaar dat het lang duurde.

Sinds de update een week terug werkt het allemaal zoals het hoort. De implementatie is erg netjes gedaan. Bij mij thuis had ik geduurde de 6 uur dat de verwarming aan stond een verschil in temperatuur van 0,1 graad. En dat is erg comfortabel. Bij een aan uit thermostaat merk je toch veel meer variatie.

Recent heeft ook Nest Support zich op het forum geabonneerd en heb ik het het gevoel dat men serieus interesse heeft in de nog eventuele problemen.

Wat ik jammer vind is dat Nest niet meer openheid van zaken gegeven heeft. Maar... Dat kun je bij een Amerikaans bedrijf ook niet verwachten. Ze zijn te bang voor rechtszaken en zeggen daarom vaak maar liever niets.

Mocht je nog willen weten wat de Nest qua modulatie doet dan kan ik je dit artikel aanraden.

Als je meer technische details wilt weten over het verschil sinds de laatste firmware dan raad ik het forum aan. Daar hebben we met een aantal Tweakers veel informatie verzameld. Mijn informatie is hier te vinden.

[Reactie gewijzigd door Sepio op 13 april 2016 17:05]

Tja, wat in die link staat ken ik allemaal wel. Het is ook geen rocket science om dat te implementeren.
Dat kon die thermostaat (in combinatie met vloerverwarming) uit 1995 ook. Die hield de overshoots ook in de gaten en paste zijn stookkrommes er op aan. En dat was basic elektronica, niks smart aan.

Het enige anders aan de nest is de detectie of iemand in de ruimte is en dat ie een internet connectie heeft.
Vooralsnog ben ik niet onder indruk.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 13 april 2016 16:43]

Als je alleen ge´nteresseerd bent in het aansturen van de ketel dan heeft de Nest inderdaad weinig toegevoegde waarde.

Maar extra features zijn o.a.
- het op afstand schakelen van het programma
- automatisch op afwezig gaan als je niet thuis bent of verder van huis bent
- de mogelijkheid om te integreren in een domotica systeem
- de mogelijkheid om een historie te bekijken van je stookgedrag
- het automatisch leren hoe je huis het beste verwarmt moet worden om zo bijvoorbeeld als je opstaat te zorgen dat het huis de gewenste temperatuur heeft

[Reactie gewijzigd door Sepio op 13 april 2016 17:00]

Dat automatisch leren heb je geen nest voor nodig, dat doen half slimme thermostaten al.
Hoe moeilijk is het om een knopje te drukken als je uit huis gaat?

En het moet het stoken zuiniger maken, maar als je het al op afstand aan kunt zetten, stookt ie dus al meer dan dat je het pas aanzet als je weer thuis komt. En dan zit je maar eventjes een graadje kouder.

Dometica: ja, dat zie ik dan wel zitten.

Stookgedrag, is dat echt interessant? Of gewoon leuk?


Oh en het grootste nadeel: je data word geŘpload naar een bedrijf dat eigendom is van Google. Jammer. Daar zit ik niet op te wachten.

We zijn hier toch tweakers? Ik denk dat ik een projectje voor mijn RPi heb gevonden :)
Dan zou ik aanraden om eens te kijken naar de Opentherm Gateway. Dat is een handig apparaatje dat je tussen je thermostaat en je ketel kunt hangen en dat het opentherm verkeer kan sniffen/aanpassen.

Het 3e plaatje in het hoofdartikel (de grafiek) is hiermee gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Sepio op 13 april 2016 17:14]

"hoe moeilijk is het om..."

Volgens mij is dat helemaal niet de vraag. De vraag zit 'm veel meer in 'hoe veel zin hebben we om...'
... Om dat knopje in te drukken?
... Om een tijdje na thuiskomst in de kou te zitten?

We zijn hier toch tweakers? Veel succes (en plezier!) met je RPI project!
Opzich vreemd, want ook in Noord Amerika heb je modulerende furnaces. Die zijn dan wel gasgestookt en hot air, maar ze bestaan ook als modulerend.
Beetje hetzelfde verhaal als met de ontwikkeling van de mobiele telefoon..
Op een gegeven moment kon je er van alles mee maar de basis functie (bellen) was zwaar achter gesteld.
Ik heb vloerverwarming, trage opwarmtijd dus, en ik werk in 3 ploegen, dus van leren kan hier niet veel van in huis komen ? + ik heb een gashaard welke ik snel de kamer kan opwarmen.

Heeft een slimme thermostaat zin voor mijn situatie ?
Nee, je kan wel een op afstand bedienbare nemen zoals mij, dan bepaal je op afstand zelf de temperatuur, waar je wilt en wanneer je wilt. Hoe slim ze een thermostaat ook noeme, zolang het niet in je agenda/hoofd kan kijken is het een dom stuk hype-electronic. Als je dag in dag uit als een voorgeprogrammeerde robot leeft zou het wel eens kunnen werken. Maar ja, is het zoveel moeite om de thermostaat te verzetten?

Op afstand bedienen heeft wel veel toegevoegde waarde. Hoef je geen rekening te houden met hoe laat je weer vandaag thuis bent en dan al in de ochtend moeten instellen. Nee op het moment dat je ergens van vertrekt richting huis, hoppa via de app in 2 seconden de temp weer op 20 graden, en je stap zo van de bittere kou in een voorverwarmd huis.
hoppa via de app in 2 seconden de temp weer op 20 graden, en je stap zo van de bittere kou in een voorverwarmd huis.
Dat zou ideaal zijn, maar als je enkel vloerverwarming hebt dan heeft ook dat niet veel zin, de opwarmtijd is in het beste geval 3 uur ofzo.
Eigenlijk kan ik beter de vloerverwarming instellen op 19 graden vast, en dan met de gashaard op afstand gaan bijverwarmen.
Of je kan er rekening mee houden, in mijn situatie zonder vloerverwarming zet ik hem meestal afhankelijk van hoe koud het buiten is tussen een half uur en 1 uur van te voren aan, dan is het misschien niet 20 graden binnen, maar al aardig opgewarmd zodat je niet ijskoud binnenstapt. Kwestie van rekeninghouden met de opwarmtijd en hoeveel comfort je wilt voor hoeveel centjes. Want eerder stoken is dus meer verbruik, maar aan de andere kant: Hoe vaak we vroeger wel niet waren vergeten om de thermosaat dicht te draaien. Nu op afstand uitzetten, hoppa scheelt weer de hele dag stoken voor jan doedel. Denk dat het uiteindelijk voordeliger is. Heb er maar 75 euro voor betaald 2e hands, e-thermostaat van essent. Staan nu voor 5 tientjes te koop 2e hands. Doet ook netjes moduleren en aansluiten is een eitje.

[Reactie gewijzigd door FlyEragon op 13 april 2016 16:56]

Ik vind dit hele verhaal erg bizar. Ik heb een "aan-uit" thermostaat, die gewoon aan de ketel laat weten "ik heb warmte nodig" of "ik heb geen warmte meer nodig". De ketel gaat branden, en gaat aan de hand van de return temperatuur het modulatielevel naar beneden schroeven. De ketel moduleert dus met andere woorden volledig zelf.
Dat had ik ook, een ketel die zelf de aanvoer temperatuur regelde middels modulatie in de ketel. Daar had ik een niet modulerende programmeerbare aan/uit thermostaat op zitten die wel naar de buitentemperatuur etc. keek.
Maar na een paar jaar toch maar een Honeywel modulerende thermostaat gekocht.
Resultaat veel minder gasverbruik en veel comfortabeler.
Ofwel in mijn situatie ben ik erg blij met die modulerende aansturing.

[Reactie gewijzigd door t-force op 13 april 2016 16:47]

Dan is het wellicht niet zozeer de "modulatie" van de thermostaat, maar eerder dat de thermostaat de setpoints van de ketel (de stooktemperatuur) aanpast waardoor de ketel bijvoorbeeld maar tot 50 graden stookt in plaats van 70 wanneer er slechts een paar graden moet opgewarmd worden. Which makes sense.
Je uitleg is duidelijk, bedankt.
Ik vermoed dat het wel zo iets is geweest.
Zeer goed.
Ik heb een nest v3 gehad en vond het onacceptabel dat dit niet werkte zoals beloofd. Nu dus ook een tado, die wel vanaf het begin moduleerde.

Ik was wat sceptisch over de beloofde oplossingsperiode van "begin 2016", maar ze hebben het gehaald :)

Tweakers, bedankt voor de aandacht rond dit onderwerp, het heeft vast en zeker geholpen om tot deze oplossing te komen! :)
"[...] een belofte die later werd gespecificeerd tot eind eerste kwartaal" en dat hebben ze net niet gehaald :+
Kijk maar naar Microsoft die beloofde ook dat bepaalde toestellen w10 mobile kregen wat uiteindelijk niet gebeurde, dus om 3 maanden te wachten valt toch mee?
Kan je met die Nest ook al verschillende kamers onafhankelijk van elkaar bedienen. Honeywell heeft daar volgens mij iets voor
Ja, dat kan. Door in elke kamer een nest op te hangen.
https://nest.com/support/...rmostats-in-the-same-home

En idd Honeywell heeft een kit voor 4 radiators.
http://www.robbshop.nl/ho...me-radiatorpakket-aan-uit

En dan heb je een nog wat opener protocol, zwave
http://www.robbshop.nl/ov...ve-zone-verwarming-deel-2

geen bewuste reclame voor robbshop
Ik kijk naar mijn zeer oude thermostaat, welke dit al jaren doet, direct uit de verpakking. Zonder een update of wat dan ook.
Niet kunnen updaten van je spul had blijkbaar het voordeel, dat fabrikanten wat meer moeite deden om iets goed uit te leveren ipv nu de beta producten aan de consument te verkopen.
Als je een zeer oude thermosstaat hebt is hij niet modulerend, gelijk aan de nest met de problematische firmware. Waarschijnlijk kan jouw thermosstaat wel een modulerende regelaar aan, zal je meer comfort e.d. opleveren.
modulerend thermosstaten bestaan al meer dan 10 jaar. En dat noem ik zeer oud, voor een stukje techniek. Maar het blijft het gelukkig gewoon doen.
De onze is ruim 15 jaar oud en modulerend. Ik heb er een programma ingezet die rond 16 uur de verwarming aanzet en hem tegen 23 uur weer uitzet. Overdag zijn we toch aan het werk en in het weekend uiteraard wel de hele dag stoken tot 0:00 's nachts (vrijdag ook wat later).

Als we weggaan (voor langere duur) kunnen we aangeven hoeveel dagen we weg blijven. Dan gaat hij op de ECO-stand, wat betekent dat de temperatuur in huis tot 16░C mag dalen. En als je terug komt is hij sinds 12 uur 's nachts weer netjes op het gebruikelijke programma gesproken.

Het enige nadeel aan zo'n systeem is dat een vrije dag tussendoor betekent dat ik met de draaiknop het programma moet "overrulen" en dat je niet op afstand je thermostaat kunt bedienen (zou ik best handig vinden). Zo'n slimme thermostaat komt er nog wel een keer, maar ik weet niet of dat een Nest wordt :)
Er is nog wel 1 nadeel. Het is de enigste klok in huis die zich niet automatisch aanpast aan zomer/winter tijd :)

Het niet remote kunnen bedienen heeft wel zijn voordelen in een huishouden die uit meerdere personen bestaat. :)
Tsja, wat is zeer oud? Opentherm bestaat al 20 jaar. Oud genoeg?
Diezelfde Nest die bij hoog en laag beweerde dat moduleren onzin was en niet nodig ? :+

[Reactie gewijzigd door kdeboois op 13 april 2016 18:23]

Tja dit doet me atag brain al jaren zonder problemen, echt ideaal dat moduleerende ketel, scheelt je ook een hoop gas verbruik.
Mooi, het modulatieprobleem is opgelost! Nu het spionageprobleem nog... ;)
Humor, maar helaas waar...
Ik kreeg bij mijn Remeha ketel een prachtige Sense themostaat bij geleverd en zie derhalve dan ook geen enkel toegevoegde waarde om een Nest thermostaat V3 te kopen ß Ą244 euries