Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 127 reacties

De overheid bevoordeelt KPN met de voorwaarden voor de veiling van de frequenties die nu in gebruik zijn voor Digitenne. Dat stelt concurrent Vodafone in een reactie op de openbare consultatie op de wetgeving voor de veiling.

In de voorwaarden voor de veiling staat dat een nieuwe aanbieder een tv-dienst moet aanbieden die gelijk is aan Digitenne op 1 februari 2017, een half jaar na afloop van de veiling. Volgens Vodafone is dat niet mogelijk. "Deze eis lijkt in de praktijk slechts te kunnen worden ingevuld door gebruik te maken van het huidige dvb-t-netwerk van KPN, door het netwerk te kopen of KPN als service provider in te schakelen. Het bouwen van een nieuw netwerk is niet realistisch, zowel wat betreft tijdsplanning (naar verwachting zes maanden tussen uitgifte en vergunningverlening) en de vereiste investeringen."

Een andere technologie dan het voor Digitenne gebruikte dvb-t is volgens Vodafone ook geen optie. "Hoewel in de geconsulteerde documenten gesproken wordt over een 'technologie-neutrale' vergunning, (lijkt, red.) deze in de praktijk uitsluitend dvb-t toe te staan. De nieuwkomer zal ook afspraken met KPN moeten maken met betrekking tot dvb-t-klanten van KPN."

Vodafone wil daarom in de voorwaarden van de vergunning terugzien dat gedurende de hele looptijd het bedrijf dat de vergunning krijgt dvb-t moet gebruiken. De provider wijst er verder op dat er een Europees voorstel is om op de gebruikte frequenties, 470 tot 694MHz, mobiele communicatie toe te staan. Als dat gebeurt, heeft KPN ineens voor een lage prijs de laagste frequenties voor mobiel internet in handen.

De KPN-concurrent wil dat de overheid de veiling met een paar jaar uitstelt en tot die tijd KPN Digitenne laat aanbieden. Vervolgens zouden de frequenties geveild moeten worden met de mogelijkheid die in te zetten voor mobiele communicatie.

KPN en de overheid hebben nog niet gereageerd op het antwoord van Vodafone op de veiling. De veiling voor de Digitenne-frequenties moet later dit jaar plaatsvinden. Het aantal klanten van Digitenne is afgelopen jaren fors afgenomen, vermoedelijk vooral omdat de prijs is gestegen en er meer alternatieven zijn gekomen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (127)

Deze hele veiling is aanfluiting, en Vodafone heeft hier zeker een punt mee.
Doordat er geen eisen gesteld zijn over de gebruikte DVB-T techniek, heeft KPN al een voordeel, ze hebben namelijk al een DVB-T netwerk. Alle andere gegadigden zullen of dat netwerk moeten overkopen, of opnieuw beginnen en dat in een half jaar tijd. Doordat KPN een netwerk heeft, kunnen die ook hoger bieden, aangezien ze niet hoeven te investeren, terwijl anderen dat wel moeten.

Als ze DVB-T 2 als eis hadden gesteld was het al wat eerlijker geweest, en hadden we hoe dan ook vooruitgang gekregen. Wel had mijn voorkeur hier bij geweest om de standaarden te gebruiken (DVB-T H264) omdat dit ondersteund wordt door de meeste tv's. H265 is dan weer een afwijking van de standaard en zal er voor zorgen dat er een aparte ontvanger aangeschaft zal moeten worden.

Daarbij komt dat KPN actief bezig is geweest klanten over te laten stappen naar hun IP-televisie platfom, prijzen omhoog, klanten benaderen e.d. En natuurlijk wil KPN dat de veiling uitgesteld wordt, kunnen ze nog even een paar jaar de digitenne klanten uitzuigen zonder dat ze maar iets hoeven te investeren. Als je aangewezen bent op digitenne omdat er geen andere opties zijn laat KPN je in de kou staan, geen verbeteringen en een prijs die alleen maar omhoog gaat. Heb je wel een kabelaansluiting, dan ben je gek om bij digitenne te blijven, voor 4,70 meer heb je TV van Ziggo, met meer zenders en een betere kwaliteit. KPN heeft digitenne gewoon de das omgedaan met de absurde prijsverhogingen.

DVB-T is een prima alternatief voor basis kabel-tv, mits het versie 2 is en voor een redelijke prijs. Er zijn genoeg mensen die met de basiszenders tevreden zijn, en de kwaliteit is bij versie 2 ook beter. Helaas vrees ik dat met gestelde eisen van de veiling er niemand op vooruit gaat en dat het KPN gegund gaat worden.

[Reactie gewijzigd door Alexander_v_H op 25 maart 2016 12:14]

De NPO heeft reeds aangegeven dat ze volgend jaar naar DVB-T2 willen overstappen. Hoewel de NPO niets te maken heeft met Digitenne ligt het voor de hand denk ik dat als de NPO overgaat en iedereen dus een andere ontvanger nodig heeft, de rest van Digitenne ook mee gaat.
http://www.totaaltv.nl/ni...erstap-hd-via-dvb-t2.html
Het is mij bekend dat dit de wens is van de NPO. Maar tussen willen en kunnen zit een groot verschil. Ze zullen dan een partner moeten vinden die het uitzenden gaat verzorgen. Dat is nu KPN, maar als deze of de toekomstige partner niet over wilt naar DVB-T 2, heb je alsnog een probleem. Anders zou je meerdere netwerken moeten creeren, ook niet ideaal.

Daarom had mooi geweest als in de voorwaarden voor deze veiling had gestaan, dat de techniek DVB-T versie 2 moet zijn.

[Reactie gewijzigd door Alexander_v_H op 25 maart 2016 15:42]

Gezien de recente en komende bezuinigingen bij de NPO en het niet mogelijk zijn van HD uitzendinggemist (rechtenkwestie en missende inkomsten) gaat het verschijnen van DVB-T2 met de publieke omroepen er niet komen.

http://www.mediacourant.n...iteit-dat-kost-miljoenen/

De omroepen verdienen nu nog geld aan Ziggo dat betaald om in hogere kwaliteit NPO door te geven. Als iedereen dat gratis kan kijken en/of kan streamen zeggen mensen de kabel op en dat gaan ze in Hilversum verre van leuk vinden.
Dat staat ook in de voorwaarden en uiterlijk bij de introductie van LTE700 (ik meen 2020)
Voor 2 tientjes heb ja al een dvb-T2 ontvanger voor de free to air zenders en zit dat al niet standaard in de recentste teklevisies?
T2 komt natuurlijk wel maar de vraag is welke video en audio compressie gaat er gebruikt worden? De meeste Tv's zullen wel mpeg4 ondersteunen maar ook dat is alweer zo oud dat het natuurlijk niet zeker is of er geen nieuwere technieken zoals HEVC gebruikt gaat worden. Ik denk dat we tot na 4 juli (de veiling) moeten wachten om de plannen van de winnaar van de veiling te horen.
Hoewel de NPO niets te maken heeft met Digitenne
Ze zijn de grootste huurder van Digitenne kanalen, dus daar is wel degelijk een relatie.
NPO is zelf eigenaar van hun Bouquet en hebben Digitenne ingehuurd om het in de lucht te krijgen en dat is natuurlijk een win/win.
Hou er ook rekening mee dat Vodafone tegenwoordig een onderdeel is van Ziggo en er al het belang bij heeft om DVB-T uit de markt te werken ten behoeven van hun Kabel aansluitingen.

Dat levert namelijk ook extra spectrum op in de coax kabels waar nu DVB-T voor verstoring zorgt. En ze willen graag mobiele communicatie in die band hebben. Mogen duidelijk zijn dat ze voor hun eigen belangen praten.

DVB-T is vooral populair bij mensen op een camping of met een bootje dan kan je heel eenvoudig TV kijken zonder schotel gedoe en dat zal de komende tijd nog wel zo blijven denk ik totdat je technieken als 5G gaat krijgen en mobiel streamen betaalbaar gaat worden.
Helaas is je opmerking niet correct.
Vodafone Nederland en Ziggo zijn nog steeds twee aparte bedrijven die van plan zijn om in Nederland een Joint Venture op te richten. Dit plan moet nog goedkeuring krijgen van diverse mededingingsautoriteiten. Komt die goedkeuring met acceptable voorwaarden dan zal zowel Vodafone Group, het moederbedrijf van Vodafone Nederland, als ook Liberty Global aandeelhouder worden van deze joint venture.
Of je neemt kpn tv en krijgt digitenne er gratis bij :P

Maar ik zie niet in waarom het KPN's probleem zou moeten zijn dat andere providers nooit genvesteerd hebben in een DVB netwerk... Dus omdat KPN zo'n netwerk heeft, heeft het een voordeel bij die veilingen omdat de rest geen zin heeft om in zo'n netwerk te investeren. Heu...? Dan ligt het probleem toch echt bij die providers. Alsof KPN niet jaren heeft moeten investeren in hun DVB netwerk, dusja: als de providers de licentie overnemen KUNNEN ze het DVB netwerk van KPN overkopen. Maar daar trekt KPN geen mega voordeel uit...

Storm in een glas water imho.
Er is maar 1 DVB-T netwerk in Nederland, logisch ook, meer frequenties zijn er niet.
Het probleem nu is, dat KPN niet wil investeren in nieuwe techniek en klanten probeert over te halen van Digitenne af te stappen ten gunste van het eigen IP-TV platform. Tel daarbij op de bizarre prijsverhogingen, en dan is het beeld dat KPN af wil van digitenne wel compleet.

Maar, als ze nu niet mee doen aan de veiling, zijn ze hoe dan ook klanten kwijt die nu 14 euro per maand in het laadje brengen, dat willen ze waarschijnlijk ook niet. Vandaar dat KPN vindt dat de veiling uitgesteld moet worden, mogelijk zijn er dan nieuwe technieken zoals tv over 4G waar ze wel in willen investeren.

Wat betreft het voordeel van KPN. Digitenne is uitgerold door een stichting waar meerdere belanghebbende in zaten. Uiteindelijk heeft KPN alle aandelen wel opgekocht, geen idee voor wat voor bedrag. Aangezien KPN het netwerk nu heeft, kunnen ze doen wat ze willen mochten ze de veiling niet winnen, wel verkopen, niet verkopen. Andere partijen konden niet investeren in DVB-T aangezien er maar voor 1 partij frequenties zijn. KPN is dus nu gewoon in het voordeel, en kan dus veel hogere prijzen gaan bieden omdat ze niet hoeven te investeren in een netwerk. Daarnaast moeten nieuwe partijen binnen een half jaar een netwerk hebben, en Vodafone twijfelt dus al aan de haalbaarheid. Je kan je zelfs afvragen of een veiling van frequenties voor DVB-T een goed idee is, je zou beter een soort aanbesteding kunnen doen, en de partij die de beste plannen heeft de frequenties gunnen.

DVB-T versie 1 is achterhaald, en toen KPN investeerde (aandelen overnam) wisten ze dat het eens klaar zou zijn met deze techniek. Dankzij KPN zitten we nu nog steeds op versie 1, en ik vermoed dat als ze de veiling winnen, we dat ook blijven. Dus met andere woorden, je hebt partijen nodig die wel willen investeren, en door DVB-T 2 als eis te stellen is de veiling voor iedereen gelijk en komen we vooruit.
Volgens mij heeft Vodafone het goed gezien: het is voor KPN niet duur om Digitenne in de lucht te houden. Ze hebben immers al het netwerk liggen. De antennes zijn er, de infrastructuur is er en ook de contracten met de content leveranciers zijn er. O ja, en ze hebben abonnees. Ik verwacht dus dat het op zijn minst kostendekkend is. Als ze in de komende tijd proberen zo veel mogelijk mensen van de Digitenne af te krijgen en naar IPTV probeert te krijgen, dan hebben ze straks een vrijwel leeg frequentiespectrum. Als de EU dan ook nog eens toestaat om de frequenties voor mobiele communicatie te gebruiken, dan heeft KPN voor een appel en een ei hele mooie frequenties gekocht.
Hadden de anderen dan wel een vergunning voor een DVB-T netwerk? Volgens mij niet. Je kan natuurlijk niet zomaar een netwerk gaan bouwen.
DVB-T2 als voorwaarde is leuk, maar dan kunnen heel veel abonnees hun hardware weg gaan gooien; de meesten kijken namelijk via een Digitenne-kastje en niet direct via de tv. De vraag is hoeveel abonnees er dan nog overblijven.

Het bovenste deel van het spectrum moet sowieso naar mobiel gaan straks vind ik. De rest voor Digitenne-diensten. De vergunning mag hoe dan ook niet technologieneutraal worden afgegeven, want dan zou KPN inderdaad dezelfde goedkope frequenties voor mobiel kunnen gaan afgeven.

Trouwens, de LTE700-band (al in gebruik in de VS) begint pas boven de 694 MHz dus dat wordt al niet opnieuw geveild nu. Voorstellen om de rest te gebruiken voor persoonlijke mobiele communicatie zijn volgens mij nog redelijk pril.
Dat mensen een andere ontvanger nodig hebben moet zo'n ramp niet zijn, Digitenne is in deze vorm al meer dan tien jaar in de lucht. Als je via satelliet kijkt mag je ook iedere 5 jaar weer een andere ontvanger kopen omdat canalditigaal weer iets heeft veranderd. En hoeveel mensen zijn er ondertussen wel niet overgestapt op een nieuwe ontvanger voor kabel? (denk UPC Horizon)

Daarbij is de beeldkwaliteit van Digitenne cht niet meer van deze tijd, als KPN met Digitenne relevant wil blijven (wil KPN dat eigenlijk wel?) zullen ze een keer moeten investeren.
Merkwaardige redenering: omdat een ander systeem om de 5 jaar spullen opzettelijk verouderd, moet digitenne het ook maar doen?
DVB-T2 als voorwaarde is leuk, maar dan kunnen heel veel abonnees hun hardware weg gaan gooien;
Nou en ?

Wat is je alternatief ? Nooit upgraden ? Had jij liever gehad dat we nu allemaal nog naar een zwart-wit CRT zaten te kijken alleen om maar te zorgen dat mensen niet hoeven te upgraden ?
Verkeerd voorbeeld KTV analoog was downwards compatible. Evenals stereo op en mono radio te ontvangen is.
Ben het opzich met je eens qua nieuwe kastjes, maar veel mensen hebben nu een huurontvanger van KPN, mocht KPN de gunning alsnog krijgen dan zal KPN deze moeten vervangen. Als er een nieuwe provider komt, kan deze ook werken met een huurmodel, of ze laten mensen inderdaad een nieuwe ontvanger kopen. Als de prijs per maand lager is dan wat KPN nu rekent, houd dat ook weer mensen aan boord van DVB-T.
Overigens hebben nagenoeg alle recentere tv's een DVB-T 2 tuner aan boord, dus in hoeverre het echt een probleem gaat worden is de vraag.

Met DVB-T 2 heb je ook minder bandbreedte nodig, dus als de laagste frequenties dan voor mobiel gebruikt gaan worden heb je niet echt een probleem. Als je door gaat met DVB-T zoals deze nu is, ga je wel problemen met bandbreedte krijgen, en kan je dus nog minder zenders aanbieden.
Ik ken mensen die gewoon met de TV zonder een kastje kijken.
Dat kan ik hier ook. gewoon met een stukje draad in de antenne aansluiting.
Daar ben ik ook bang voor ja.

Wel ben ik benieuwd naar wat de NPO gaat doen.

De NPO heeft een eigen vergunning voor een bepaalde frequentie en heeft alleen een partij nodig die hun DVB-T of DVB-T2 uitzending verzorgt.

Naast nog behoorlijk wat betalende abonnees voor Digitenne, ken ik ook nog best veel mensen (die dus in principe niet zichtbaar zijn in statistieken) die DVB-T gebruiken voor allene het ontvangen van de NPO kanalen (omdat ze toch vrij te ontvangen zijn).
Het is eigenlijk niet: een paar jaar de Digitenne klanten uitzuigen, maar: een paar jaar extra de tijd om bonding en vectored VDSL uit te rollen. Verdienen doen ze er echt niet meer aan met zo weinig betalende klanten.
Het aantal Digitenne klanten loopt ongeveer net zo hard naarbeneden als het aantal prijsverhogingen omhoog ging:
2010 - 900.000
1-2-2013 - 705.000
1-2-2015 - 478.000
1-11-2015 - 300.000

2008 6,95 /maand
2009 7,50 /maand
2010 8,50 /maand
2011 9,50 /maand
2012 9,66 /maand
1-7-2013 12,50 /maand
28-6-2015 14,00 /maand

Een meer dan verdubbeling in prijs heeft ook een meer dan halvering van het aantal klanten gehad. Inmiddels zijn er steeds meer alternatieven en betere producten (6% TV kijkers stopt de komende twee jaar sowieso al met lineaire TV kijken). Voor mijn gevoel een erg onhoudbare situatie.

Bronnen klantenaantallen:
http://www.mediamagazine....jgt-fors-digitenne-daalt/
http://www.automatisering...nne-blijft-zeker-tot-2020
http://www.telecompaper.c...-voor-medio-2016--1114332
Je vergeet hierbij een grote en belangrijke groep: de gratis kijkers.

Wij kijken NPO 1, 2 en 3 + regionaal met Digitenne zonder kastje of abonnement voor 0,- En kijken verder alles streaming, live, on demand en Netflix. Geen geleuter van de commercile zenders met die ellenlange reclame's.

Ideaal zo. Betalen voor een TV-abonnement met ook nog eens een meuk reclame is totaal achterhaald.

[Reactie gewijzigd door Grasfluiter op 25 maart 2016 18:47]

Helemaal met je eens.

Mijn kijkaanbod komt ook gratis binnen.
Satelliet voor amusement, info, nieuws, eigenlijk alles behalve nederlandse zenders.

Toch prettig om wat contact te houden over wat nederland bezighoudt via de npo-zenders op digitenne. En om wat te kunnen kijken als de satelliet uitvalt bij zware regen of sneeuw.

Wat mij betreft dan ook introductie van dvb-t2 in de toekomst. En geen stoorzenders op deze frequenties introduceren.

Zonder digitenne is er geen gratis basisaanbod van audiovisueel materiaal meer beschikbaar in nederland en sluit je dus een groep mensen uit van de nederlandse cultuur.

- Of wordt iedereen geacht een internetaansluiting te hebben en moeten ze dan maar via de computer gaan kijken ? Een optie die ik niet reeel vind, maar die breed gedragen wordt.

Als je internet zo'n belangrijke plaats wilt laten innemen in het dagelijks leven, dan wordt het tijd dat het gratis als een basisvoorziening wordt aangeboden voor bijv. 10Mb/s voor iedere burger.

- Of je maakt de npo-zenders op de satelliet FTA.
Wat mij betreft dan ook introductie van dvb-t2 in de toekomst. En geen stoorzenders op deze frequenties introduceren.
Daar sluit ik me bij aan. Dvb-t(2) biedt de mogelijkheid tot onbetaalde informatievergaring op een laagdrempelige manier. Dat is een publiek goed, wat opweegt tegen de mogelijkheid om geld te verdienen aan frequenties. In de Haagse politiek is helaas de lobby vanuit de commercie vaak zwaarwegender.
- Of wordt iedereen geacht een internetaansluiting te hebben en moeten ze dan maar via de computer gaan kijken ? Een optie die ik niet reeel vind, maar die breed gedragen wordt.
Hier zijn twee problemen mee. Voor de minder digitaal vaardigen is dit geen laagdrempelige oplossing. Daarnaast heeft niet iedereen een internetaansluiting die dat aankan.
- Of je maakt de npo-zenders op de satelliet FTA.
Satelliet is voor veel huishoudens geen optie omdat het niet is toegestaan door de verhuurder of vereniging van eigenaren.
Dit zijn alleen de mensen die een digitenne aansluiting hebben afgenomen als een abonnement, daarnaast zijn er nog een hoop andere digitenne aansluitingen die niet zichtbaar zijn als digitenne abonnement.
Namelijk 3e en meer TV aansluitingen bij DSL providers zijn ook digitenne aansluitingen, mijn Vader en Moeder hebben er zo een en dan betaal je niets als je de apparatuur niet huurt zoals in hun geval.
Als je alleen Nederlandse publieke omroepen wilt bekijken dan betaal je helemaal niets, spriet in de lucht en ontvangen maar. Die komen ook niet in de aantallen terug.
je weet dat dat ook de bedoeling is? KPN wil van digitenne af dus maken ze het zo oninteressant mogelijk.
als ze er echt vanaf willen moeten ze de prijzen gelijk op gaan schroeven naar 50 euro P/M

dan is het echt niet meer interesant om te kijken/gebruiken.
KPN wil vooral van de gebruikers van Digitenne af, om zo in 2020 de frequenties te kunnen gebruiken voor de downstream (data)verbinding met mobiele telefonie. Dat is waarom Vodafone hier tegen ageert: ze zijn bang dat KPN die verbinding goedkoop krijgt (want er is geen serieuze concurrentie) en vervolgens (deels) gaat gebruiken voor het verbeteren van hun mobiele netwerk.

Wat ze dan ook willen is dat de concurrentie een kans krijgt. Oftewel: ze moeten de tijd krijgen om een DVB-T-netwerk op te kunnen bouwen. Alternatief is dat de licentie alleen geldig is voor DVB-T(2) en dat dit expliciet gemaakt wordt. Daarmee wordt de techniek dusdanig oninteressant voor KPN dat Vodafone verwacht dat ook zij niet gaat bieden.
die verlaging in klanten is te begrijpen.

aangezien er bijna overal wel een DVB-C aansluiting is. (in de buiten wijken bij steden met glasvezel/kabel)

echt in de afgelegen gebieden waar er pas op 10KM de eerste stad/dorp is, is dit te begrijpen dat daar nog wel digitenne word gebruikt.

het is wel slim van kpn om dit zo ongeintereseerd mogelijk te maken zodat mensen een beter aanbod krijgen via kabel indien mogelijk. (dit is dan ook gelijk weer hogere qualiteit beeld)
Vergeet niet dat Digitenne heel veel wordt gebruikt op (plezier)boten en vermoedelijk ook op vrachtboten en -autos. Daarbij is een kabeltje niet echt een oplossing.
Digitenne ook niet. Ouders hadden digitenne voor op de boot. Van ellende maar opgezegd vanwege ontzettend slecht bereik.
Zelf had ik een autoradio met DVB. In nederland amper ergens iets fatsoenlijk te ontvangen. Vanwege die ervaringen ben ik ook erg kritisch richting richting DAB+
Wacht wel tot analoog echt uit de lucht is, dan zal het intussen hopelijk wel op orde zijn.
DVB is een techniek die gebruikt wordt om TV signalen te broadcasten, jij kon dus TV kijken op je autoradio? Van DVB is het bekend dat het storingsgevoelig is in snel bewegende voertuigen met enkele antenne set-up. DAB(+) is een heel andere techniek die op een andere frequentie werkt en dus ook gebruik maakt van compleet andere transmitters.

Je ervaring met DVB spreek ik niet tegen, want ervaringen zijn persoonlijk en zijn dus altijd waar, alleen je redenatie om door je ervaring met DVB ook kritisch te zijn naar DAB (+) is mijns inziens niet terecht.
Ja dat kon ik. En in nederland was het ruk ontvangst. Keek alleen maar als de auto stilstond. In duitsland stuk betere ontvangst, hoop duitsers rond de auto op de raststatte tijdens het EK.
En kritisch zijn is wat mij betreft goed. Ik zeg ook niet dat DAB+ niks is, maar ik kijk de kat wel even uit de boom. Noodzaak is er nu ook nog niet echt.
DAB+ zijn al de eerste kritische geluiden over. Wegvallende verbinding bij een VW Golf 7 met DAB+ waren eerder regel dan uitzondering. Niemand die ik ken gebruikt het verder.
De verlaging van klanten is de oorzaak dat de prijs is verdubbeld, digitenne is gewoon niet rendabel.
KPN heeft er niets aan indien klanten overstappen naar dvb-c.
Maar wel als ze overstappen op IPTV.
De prijs is natuurlijk een belangrijke factor, voor 6,95 was Digitenne een beste redelijke optie voor plaatsen daar je niet directe TV kabel neer kunt leggen.

Digitenne is echter zeer beperkt in haar mogelijkheden, als voorbeeld; wanneer je eerder Eredivisie Live (huidig fox sport) afnam bij een kabelmaatschappij kreeg je 4 HD zenders met daarop een voetbal gerelateerd aanbod. Bij Digitenne kreeg je er maar 2 door dat KPN maar een beperkt aantal zenders kan aanbieden over de frequentie ruimte die ze hebben.

Ik denk dat er best vraag is naar een dergelijke oplossing als Digitenne maar dit door een andere techniek ingevuld gaat worden. Bijv. over het 4G netwerk, echter wordt de ontwikkeling en gebruik van dergelijke techniek voor TV kijken nog tegengehouden door de datalimieten....
Niet alleen door datalimieten, maar ook door capaciteit.

Zelfs al zouden mobiele aanbieders nog vandaag de datalimieten afschaffen, dan nog is het vrij snel afgelopen als heel veel op een bepaalde mast aangemelde toestellen ineens streaming video willen gaan openen

Je zal dus, zeker bij Lineaire TV (maar ook lineaire radio) waar op enige moment toch veel kijkers op hetzelfde moment dezelfde informatie ontvangen, iets met een multicast of broadcast techniek moeten gaan doen.

Dat schijnt via LTE bijvoorbeeld wel te kunnen en in dat geval kan ook een eventuele datalimiet voor dat doeleinde worden afgeschaft (als de netneutraliteit tenminste geen roet in het eten gooit). Maar een broadcast techniek blijf je dus nodig houden.

En Digitenne is an sich beperkt in mogelijkheden, maar dat heft het niet te zijn. DVB-T2 heeft per frequentie een veel hogere totale bitrate, wat dus meer zenders mogelijk maakt. Zeker als je het ook gaat combineren met h.264 of zelfs h.265.

Digitenne is in NL dus vrij beperkt door keuzes die in het verleden zijn gemaakt. Niet door de techniek an sich. Er zijn genoeg landen waar men via de lucht gewoon vrolijk naar HD-kanalen kijkt.
Capaciteitsproblemen voor omroep via LTE worden opgelost door de broadcast-variant. Stel dat je daarnaast via LTE gebruik kunt maken van 30 MHz blokken in de UHF band in plaats van de van 800 MHz bekende 10 MHz blokken per provider en van LTE picocellen via routers bij mensen thuis. Dan zijn die grofweg 300000 gebruikers van DVB-T gemakkelijk te servicen.

Vodafone heeft dus wel degelijk een sterk punt over de gebruikte techniek.
inderdaad..
dit is voor mij ook de laatste maand bij Digitenne, een andere provider kwam met een mooie aanbieding + gratis tv voor de eerste maanden.

probleem met deze prijsverhoging is dat ze zich zelf in de voet hebben geschoten willen ze ooit gaan upgraden naar DVB-T2, de prijs kunnen ze niet gelijk houden.. en verplicht upgraden naar DVB-T2 kunnen ze niet maken aangezien je een nieuwe decoder moet krijgen/kopen.
Ja, echt bizar! Ik ben altijd een zeer tevreden klant geweest van Digitenne, maar nu de prijs gelijk ligt aan de kabel ben ik overgestapt. Nu zit ik sinds een jaar met allemaal zenders die ik nooit kijk, terwijl Digitenne echt de kracht van de eenvoud was :(.

Het lijkt er verdacht veel op dat KPN dik aan het inzetten is op all-in-one-pakketjes. Aan internets van DDS en TV van Digitenne verdienen ze natuurlijk geen moer.

[Reactie gewijzigd door Miuccia op 25 maart 2016 11:32]

De triple en quad play abo's ja. Dat is het ultieme doel. Zowel internet als bellen als tv als mobiel dat is wat Ziggo en Vodafone willen. One stop shopping. En als Spotify niet door de rechter verboden was zat dat er ook nog bij inclusief je cloud (elke grote provider biedt "gratis" cloud opslag) evenals je cloud video recorder, internet gebaseerd navigatiesysteem en in de toekomst nog meer services waaronder IoT toepassingen.

[Reactie gewijzigd door W00fer op 26 maart 2016 01:29]

Je vergeet wel dat er nog een belangrijke doelgroep is, Campings. Loop daar eens rond, Wint het vaak van de schotel
Ja dat zijn prijzen voor enkel Digitenne.
Bij een vast abo krijg je Digitenne er gratis bij, door heel Nederland...
NPO 1-3 is gratis.
Gewoon met je TV zonder abonnement.
Ze schroeven langzaam de prijs op naarmate de dekking van VDSL met vectoring en pair bonding groter wordt. Dan is er geen probleem met meerdere ontvangers op IPTV.
Ik vraag me eigenlijk af hoeveel mensen er nog via Digitenne kijken. Dat systeem is toch eigenlijk nooit fatsoenlijk van de grond gekomen. De beeldkwaliteit en het zenderaanbod via kabel, glasvezel, satelliet en IPTV zijn toch vele malen beter en uitgebreider.
Alleen maar omdat KPN het heeft verzuimd om het systeem te upgraden. En nu er nog onduidelijkheid bestaat is de kans klein dat er die upgrade er ook zal komen.


Grootste deel van de consument heeft een televisie met de optie dvb-t, je stopt een (digitale) antenne in je televisie en je kunt de de NPO-zenders en lokale zender digitaal ontvangen. Iedereen kan dan zelf oordelen dat KPN een concept voor dood heeft laten liggen.

https://en.wikipedia.org/wiki/DVB-T2 Bestaat al vrij lang en wordt door verschillende landen ook actief gebruik van gemaakt. Je kunt daardoor veel meer kwijt op de kanalen met een veel hogere bitrate.
We hebben het misschien niet hard nodig in ons kikkerlandje, maar dat is groter dan de Randstad en Brabant. Voor veel mensen kan dit een prima uitkomst zijn zonder terug te vallen op satellietdiensten.
Ja, bovendien zijn er ook de transponders die ooit voor dat nutteloze DVB-H gebruikt werden (TV op mobiel), die zouden ze kunnen gebruiken om naast het bestaande pakket een pakketje HD zenders aan te bieden.
Die zijn al in gebruik voor het betaalde aanbod.
Ik heb er anders 2.5 jaar prima plezier van gehad. Beeldkwaliteit boeide mij niet, maar de lage prijs wel :) Ten tweede had ik DSL waar maar maximaal 30 mbps door heen kwam, dus internet + TV was echt geen optie. Ten tweede was die combi ook duurder, dus Digitenne was een prima uitkomst!
Precies, zo zit ik er ook in.En voor het overige: de Nederlandse televisie is echt tamelijk verschrikkelijk (vroeger hadden ze het woord "treurbuis" geloof ik daarvoor). Dus ik kijk echt heel weinig Nederlandse TV en ik wil me sowieso ook niet graag door de lokale Ziggo's laten vertellen wat ik wel of niet mag zien. Ik heb dan weer wel een schotel TV staan, en dan ben je sowieso nogal rijk gezegend met kanalen die er wel toe doen.
Gezeur over de beeldkwaliteit slaat eigenlijk nergens op, dat was met een analoge antenne namelijk ook al niet denderend, en met Digitenne alleen maar verbeterd. Digintenne is de opvolger van de analoge ether TV en wat dat betreft een vooruitgang..
Alles koek en ei ? Nee, dat ook niet. Het is namelijk waar dat KPN de abonnees heeft weggejaagd door onredelijk hoge prijzen te gaan vragen. Vermoedelijk zitten er tussen de blijvers heel wat card-sharers tussen de abonnees (1 abonnement en 2 of 3 kaartjes), dan heb je nog steeds een mooie prijs.
De beeldkwaliteit: ik merkte al op: ik vind het allemaal wel best, maar ik zie via de schotel natuurlijk ook wel dat SD (= standard definition) beeld daarop doorgaans echt een stuk beter is dan wat Digitenne biedt. Als de techneuten (?) hier klagen over gebrek aan de toegewezen bandbreedte per kanaal, zullen ze daar dus wel een punt hebben. Maar KPN heeft er natuurlijk om een aantal redenen op dit moment geen enkel belang bij er iets aan te doen, hoewel ik toch op Tenerife al jaren geleden heb gezien dat de kwaliteit van DVB-T daar vl en vl beter was dan wat we hier hebben (en dat had niets met DVB T2 te maken).
Ik zou dus best graag van KPN af willen, maar om vervolgens dan weer in handen van Ziggo te vallen (Vodafone / Ziggo) komt natuurlijk neer op de vraag of je liever door de kat of door de hond wordt gebeten. Moge ons dat ook bespaard blijven.....
Gezeur over de beeldkwaliteit slaat eigenlijk nergens op, dat was met een analoge antenne namelijk ook al niet denderend, en met Digitenne alleen maar verbeterd. Digintenne is de opvolger van de analoge ether TV en wat dat betreft een vooruitgang..
De beeldresolutie is hoger dan bij analoge antenne, maar de zware MPEG compressie op het beeld is echt verschrikkelijk. Let de volgende keer maar eens op bij bijvoorbeeld een praatprogramma. Je ziet een pratend hoofd in beeld dat iets heen en weer beweegt, maar de textuur van de wang blijft gewoon stil staan :/
DVB-T heeft veel meer ghosting en is tov kabeltv op een 100hz Matchline CRT tv eigenlijk troep. Daarbij is het geluid geen Dolby.
Waarom was dat geen optie? TV trekt een mbit of 6 a 8 en met de overige 24 kan je niet leven? Ik zit op 10 mbit en dat deel ik met vier man.... 30 mbit dat zou een luxe zijn voor mij. Het heeft puur met de afstelling te maken of de TV blokjes gaat geven. Met die Xperiaboxen hoorde je dat vaak (Tros Radar) maar heb het altijd raar gevonden.

[Reactie gewijzigd door W00fer op 26 maart 2016 01:21]

Ik gebruik KPN digitenne voor de slaapkamer omdat ik daar geen Coax heb. Moet zeggen weinig problemen ermee tot nu toe, Alleen als het stormt buiten dan wilt het wel eens moeilijk doen.

Mag niet klagen voor 5 euro per maand 8)7
Probeer eens met een veer een kabel te trekken, het is redelijk makkelijk en met max 30 minuten heb je een coax kabel aangesloten. (hooguit dat je n stroomaansluiting moet opofferen)
Ik heb geen Digitenne genomen omdat ik lui was om een kabel te trekken, Maar omdat ik maar een stroom toevoer heb op de kamer.
Dat hebben wij dus ook.betalen 8 euro per maand voor 2 ontvangers,alleen omdat Telfort via VDSL maar 2 digitale ontvangers aanbied, en de kids willen toch tv kijken.(al word het steeds minder via digitenne en meer via de laptop).
kabel, glasvezel, satelliet en IPTV
Alleen zijn er ook nog veel mensen in het buitengebied die er zo niets aan hebben ;)

Edit: true. Satteliet kun je overal ontvangen. Helemaal over heen gelezen. Het is nog maar vroeg zullen we maar zeggen ;)

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 25 maart 2016 11:05]

Mensen in het buitengebied zijn sowieso beter af met een schotel. Want wanneer er geen eens is een fatsoenlijke CAI verbinding is dan kun je natellen hoe stabliel / goed het internet moet zijn.
Satelliet kan je gelukkig overal ontvangen.
Ik zit in een studentenhuis wat net buitenaf ligt (denk aan maximale internetsnelheid van 10Mbit/1Mbit) en bij ons thuis is digitenne een goeie uitkomst omdat we zo in elke kamer tv kunnen regelen zonder er elke keer de huisbaas bij te hoeven betrekken!
En schotel was geen optie?
En schotel was geen optie?
Vaak zijn in steden schotels niet toegestaan, tenzij het echt om je eigen woning gaat en je hem buiten het zicht kan installeren. Dit om het 'schotelbuurt' stigma te voorkomen.

In buitengebied (waar een schotel nog meer toegevoegde waarde heeft) is dit over het algemeen geen probleem. ;)
Kleine kanttekening op dit verhaal: je mag wel degelijk een schotel installeren, ongeacht wat je huisbaas er van vindt. Er is echter een maar... Helaas gaat dit verhaal niet op als je een autochtone Nederlander bent, wel als je een allochtone medelander bent. Je hebt namelijk recht op vrijheid van meningsuiting en die mening moet je ergens op kunnen baseren. In dit geval dus de media uit je land van herkomst. In dergelijke gevallen mg de huisbaas niet eens de schotel verwijderen. Het staat hem wel vrij om een centrale schotelinstallatie ter beschikking te stellen, waar alle gebruikers gebruik van mogen maken.
Wanneer een gemeente op basis van een Algemene Plaatselijke Verordening stelt dat schotels het aangezicht van gevels en daken nadelig benvloed, is het prima dat je een schotel plaats. Binnen, in je huiskamer of onder het zolderdak of achter in je tuin. Maar niet op/aan je balkon of gevel. Een gemeente zal zich beroepen op alternatieven waaronder Digitenne.

/eigen ervaring
Volgens mij heeft dat toen zowel nl rechter als eu rechter dat van tafel geveegt.
Nou, niet helemaal, oa in Nederland hebben we er genoeg regels over.

Ten eerste heb je het huurcontract, tegenwoordig wordt in praktisch elk contract een dergelijk beding opgenomen. Koopappartement hetzelfde verhaal omdat je in een VVE zit.
Serieuze optie is een huis, maar dan is de kans klein dat die aan de voorkant komt, vaak beland die boven de straat en dat is gemeentelijk eigendom,
als je een voortuin hebt dan kun je trammelant krijgen met de omgeving die ook nog eens in het gelijk kunnen worden gesteld.


Uitspraak van de rechter leek heel interessant, maar de uitwerking daarvan is heel erg beperkt.
Ik wist niet dat je met Digitenne ook je tv-zenders uit Turkije of Marokko kon bekijken. Weer wat geleerd.
Niet helemaal waar, of misschien zelfs wel helemaal niet. Dat dit in het verleden wel eens als argument gebruikt werd klopt, maar door de komst van buitenlandse kanalen op de kabel en internet zal een rechter in het geval van een geschil, niet altijd de gene die een schotel wilt in het gelijk stellen. Vaak ga je al akkoord met een schotelverbod als je de voorwaarden van een Woonstichting of de VVE ondertekend, en er is al uit meerdere rechtzaken gebleken dat deze voorwaarden door de beugel kunnen.
Je hebt gelijk dat de komst van buitenlandse kanalen op de kabel en via het internet inderdaad steeds meer meegenomen wordt in de afweging om wel of geen schotelverbod te handhaven. Op het moment dat de huurder echter kan aantonen dat het aanbod op de kabel of het internet niet voldoet, dan heeft de verhuurder echter niets meer in te brengen. Ongeacht wat er in de VVE staat.
Got a point there. :) .
Er zijn ook (deels) doorzichtige schotels
Ik heb het heel lang gebruikt omdat ik niet meer wilde betalen voor het NL tv aanbod. Ik keek toch al jaren 'ondemand'. Dus digitenne was puur de aanvulling om af en toe te kunnen zappen.

Maar Digitenne werd steeds duurder (van 7 naar 9,50?). Internet kostte minimaal 20 per maand. Bij Telfort kon je voor 32 IPTV+internet krijgen. Dus toen was de overstap gauw gemaakt. Inmiddels is Telfort naar 34 gegaan, zonder dat mijn snelheid omhoog is gegaan en het TV aanbod is alleen maar beroerder. Maar ik zie het nergens anders goedkoper voor mijn adres.
Ik gebruik het als Free To Air (NL 1,2,3 +uitzending gemist), in combinatie met schotel. Geen RTLxx en geen Belgie.
Voor de rest: ik versta frans, duits en engels. En kijk in UK, USA, Oostenrijk, Duitsland, Rusland, China, Japan, India, Polen, Schotland, Wales, Frankrijk, Spanje, etcetera... en natuurlijk omroep Noord, Oost, Friesland, etcetera.
Bij mijn internetpakket kan ik dus zonder TV-abo.

Maar ik gebruik dus, zoals misschien wel de meesten, wl digitenne.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 25 maart 2016 11:15]

Digitenne is veel gemakkelijker op te zetten dan bijvoorbeeld Satelliet.
Ik woon in het buitengebied, tot voor kort maar 2,5mbps down via koperlijntje, en kabel is niet aanwezig.
Jarenlang schotel gehad bij CanalDigitaal, die maakten de zenders HD en daardoor moest er voor ~200 aan nieuwe apparatuur komen om dat te kunnen ontvangen, veel zenders verdwenen in enkele weken, toen besloten om Digitenne te nemen bij KPN, veel goedkoper op de korte termijn en de lange termijn eigenlijk ook nog goedkoper.

Enfin, je krijgt zo'n bakkie die je in de vensterbank zet, bereik is 's zomers veel slechter door de bomen, en bij slecht weer al helemaal brak. Voor de rest prima aanbod, geen HD maar daar valt mee te leven.

Nu hebben wij nog zo'n oude hark-antenne staan, je weet wel, zo'n lichtgewicht ding van aluminium. Die blijkt ook geschikt om als antenne te gebruiken, even weten waarnaar hij moet richten en dan een kwart slag draaien (heeft met de manier van zenden te maken) en de voeding eraf (anders brandt er iets door) et voila, VELE malen beter bereik, geen haperingen meer en dat lelijke ding kon uit de vensterbank. Richtantenne kan zelfs onder het dak nog prima bereik hebben dus niks op het dak.

Veel mensen in het buitengebied hebben alleen schotel of Digitenne tot hun beschikking, vandaar dat dat aantal toch nog aanzienlijk hoog ligt tot op heden.
Genoeg mensen die geen internet hebben, denk aan hierbij oudere die alleen tv/ en telefonie hebben.
Mijn Oma voorbeeld heeft geen pc hoeft ook geen pc, deze maakt er al een hele tijd tevreden gebruik van.

Of op een camping of iets genoeg op te noemen.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 25 maart 2016 11:42]

Een kabel is natuurlijk niet handig als je op een bootje zit middel op het ijsselmeer of de waddenzee. Een schotel is dan ook een lastige optie op kleinere boten, al zie je tegenwoordig wel faaie oplossingen en ook nog eens bruikbaar als je naar de middellandse oost zee en botnische golf gaat
Als ze nou gewoon al dit soort diensten er uit gooien en al die vrijgekomenfrequenties gebruiken voor mobiel internet dan is er genoeg bandbreedte om datalimieten op te heffen (FUP lijkt me wel verstandig) en dan kunnen die diensten zoals digitenne omgezet worden in IPTV e.d. Iedereen blij.
En de mensen in buitengebieden waar geen 3G/4G dekking is... die hebben pech?
Nou zouden die lage frequenties nog beter kunnen zijn in het bieden van dekking daar, maar ik denk dat er toch altijd nog genoeg mensen buiten de boot vallen, vooral in de eerste periode als die nieuwe frequentie nog uitgerold moet worden.
In mijn voorstel worden diezelfde frequenties dan ingezet voor internet, naast de bestaande. Dat betekend dus dat als je eerder geen digitenne kon ontvangen, je dat nu f nog steeds niet kan f een andere verbinding (glas/kabel/adsl) kan gebruiken om de service te ontvangen. Als je wel digitenne had maar geen 3G/4G, dan heb je dat in mijn voorstel wel aangezien die frequenties dan voor mobiel internet worden gebruikt. (op voorwaarde dat de telefoonfabrikanten deze frequenties ook gaan ondersteunen uiteraard.

Dus om kort samen te vatten: Ja die hebben pech, maar met mijn voorstel misschien niet meer.
Het keyword in deze is 5G. Elke grote provider zet in op het IoT met 5G netwerken. Daar wordt nu reikhalzend naar gekeken, daar gaan de investeringen naartoe. Aangezien een 5G frequentieveiling nog wel even op zich laat wachten verwacht ik dat als DVB-T nog een tijdje in de lucht blijft vooral de vrijgekomen frequenties over gaan naar 5G. 4G(+) heeft een te hoge latency voor de zorgsector, zelfrijdende auto's enz.
De zorgsector? Hoe snel moeten die patienten geholpen worden dan?
Er is meer dan alleen patinten maar ook machine to machine communicatie van Healthcare apparatuur.
is er wel een goed alternatief voor digitenen dan ? volgens mij zijn er wel een aantal groepen voor wie digitenen vere weg de makelijkste optie is. Als je bijvoorbeeld op een varend schip woont. Toe gegeven het is een kleine groep maar toch. (schotel is echt ontzetend gezeur op een schip)
(schotel is echt ontzetend gezeur op een schip)
Als de schipper niet voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten niet hoor.
Er zijn localizers die de boel uitgelijnd houden, die niet eens zo heel groot zijn ( ook op campers te gebruiken )
Een beetje schip heeft tegenwoordig een meer dan prima internet verbinding. Ik ken wat mensen die op zee werken en ze communiceren prima elke dag met me via internet.
Moeilijk te traceren (denk ik), maar ik ben wel benieuwd naar het aantal FTA-klanten bij Digitenne. (Free To Air) Ik ben al jaren best blij met Ned 1,2,3 en paar regionale zenders.
Sinds ik mijn abonnement bij Ziggo heb opgezegd ontvang ik nog steeds 24 zenders analoog. NPO 1 - 3 ontvang ik zelfs digitaal. Het enige waar ik eigenlijk naar kijk is Euronews en soms National Geographic. Om het analoge signaal uit te schakelen moeten ze in de wijkcentrale rommelen. Dat doet Ziggo waarschijnlijk niet omdat ze anders weer een monteur moeten sturen zodra ik wel weer een abonnement bij ze af wil sluiten (wat niet gaat gebeuren).

Inmiddels kijk ik al bijna een jaar gratis analoog; met een abonnementsprijs van 18,95 per maand heb ik dan toch een kleine 230 bespaard. TV-kijken deed ik voorheen ook al zelden; ik moest het helaas verplicht afnemen vanwege kabelinternet.
Toen mijn Oma weg ging bij ziggo kon ze ook nog een jaar ongeveer analoog door kijken, toen was het toch ineens afgelopen(Blijkbaar toch iemand even in de wijkcentrale geweest).

Inderdaad de analoge tv gooien ze niet gelijk eruit, maar kan zo zijn dat je ineens geen tv meer heb.
Afsluiten gebeurt in straatkastje niet in wijkkast, maar goed.

provider komt alleen langs als er een storing is, dus je hebt gewoon geluk dat er nog niemand in de straat kast geweest is om de kabel los tehalen.
Sinds ik mijn abonnement bij Ziggo heb opgezegd ontvang ik nog steeds 24 zenders analoog. NPO 1 - 3 ontvang ik zelfs digitaal.
Je ontvangt alle zenders in het basispakket digitaal. Alleen Nld 1-3 ontvang je ook in HD.

Overigens wat je doet heet zwartkijken.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 25 maart 2016 12:00]

Op locaties waar je geen alternatieven hebt. Buitengebied, camping enz.
Meer dan je denkt waarschijnlijk.

Minder dan half miljoen, cijfers 2014 : http://www.totaaltv.nl/ni...n-abonnees-digitenne.html

Maar laten ze eens upgraden naar DVB-T2, dan is HD ook mogelijk

[Reactie gewijzigd door mountainbiker op 25 maart 2016 11:00]

Dat upgraden naar DVB-T2 is ook een voorwaarde voor de nieuwe partij. Het aanbod wordt dan groter en je hebt inderdaad de technische optie voor HD. Alleen het probleem is dat alle decoders bij de eindgebruikers vervangen moeten worden.
Buiten dat is DVB-T2 binnen een tien a vijftien jaar ook wellicht toe aan vervanging, het is er al sinds 2007. De ontwikkelingen gaan snel en men wil de techniek ook terugverdienen.
Met een schotel kun je geen publieke omroep bekijken zonder abonnement.
Dat is juist de functie van Digitenne/DVB-T; het zonder kosten beschikbaar maken van de publieke zenders.
Men had jaren geleden al over moeten stappen naar DVB-T2.
De uitzendingen van de NPO worden technisch verzorgd door KPN maar dit is onder verantwoordelijkheid van de NPO zelf (de zogenaamde NPO mux).

Daarom is de NPO ook zonder smartcard te bekijken
Ik vind dat DVB-T verplicht moet worden. Anders blijven we achterlopen ten opzichte van de ons omringende landen.

De Duitse publieke omroep gaat dit jaar al uitzenden in 1080P/50 in DVB-T2.

Wat een geklungel toch weer hier.
Als eerst eens begonnen wordt met een fatsoenlijk platform over heel Europa af te spreken, anders blijf je investeren in iets wat over een paar jaar weer verouderd is en je al je masten kan gaan ombouwen. Frankrijk heeft de DMB standaard, Amerika ATSC (wat op termijn ook verouderd is) en China ISDB-T wat t/m 480p kan leveren. Op den duur komen ook daar nieuwe standaarden zie ITU.int
Het lijkt er op dat Vodafone valide punten heeft maar toch vind ik het moeilijk, Vodafone en Ziggo zijn verloofd het kan dus zijn dat we hier Ziggo woorden uit de mond van Vodafone horen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True