Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties
Bron: The Tech Report

Rene59 schrijft: "The Tech Report heeft een artikel geplaatst waarin de huidige en nieuwe nVidia en 3dfx kaarten worden vergeleken aan de hand van specificaties.
Misschien maakt dit de keuze tussen een nVidia of 3dfx videokaart wat makkelijker."

Er wordt in het artikel erg positief gesproken over de 3dfx Voodoo5:

The new Voodoos have killer fill rates, so they do very well in higher resolutions and in 32-bit color. However, at lower resolutions, they don't do so well, even in a machine with a fast CPU. The consensus is that 3dfx's early drivers for the new Voodoos aren't yet up to speed, and once they get a little better, the cards should be much more competitive—even without hardware transform and lighting like the NVIDIA cards. [...] The GeForce 2 GTS, despite its huge pixel and texel fill rate advantages over the GeForce DDR, has gained very little in memory bandwidth. The V5 5500 looks pretty good on this front, matching the GeForce 2 in theory and threatening to beat it in some real-world scenarios. (It's tough to say how these things will play out in terms of real-world performance, of course, but the possibility is there.) And 3dfx's monster, the V5 6000, might just rule the 3D roost (while doubling as a space heater).

Laten we eerst maar eens wachten tot we al die spullen ook werkelijk in de winkel kunnen kopen met final drivers (Maak haast, 3dfx! Jullie missen de boot!).

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

Ik ben blij dat 3dfx zelf ook aangeeft dat er wat mis is met hun release data. De problemen begonnen al met de Voodoo3 en worden nu helaas voortgezet met de V4 en V5 en mogelijk ook met de Rampage. Nog niet zo lang geleden ( 6 maanden) hebben ze een nieuwe CEO aangesteld en ik verwacht toch wel resultaten over een maand of 6. Gelukkig behoeden ze ons er in elk geval voor dat we niet net zoals S3 halfgebakken kaarten voor geschoteld krijgen. Want ik wil toch graag nog een voodoo in mijn PC.
Beter dan dat je een half jaar met brakke drivers zit. En mensen testen de drivers wel welke de beste zijn. Dan wordt de keuze makkelijk. Heb je altijd snelle en goed geoptimaliseerde drivers.
</div><div class=b4>Ahum, Majestic. 3Dfx heel wat innovatiever? Ik dacht het niet. 2 of 4 chips op een kaart kan ik niet innovatief noemen. Dat wil gewoon zeggen dat 3dfx niet in staat is om 1 hele snelle chip te maken.</div><div class=b1>
lol; als NVidia multichip zou kunnen maken zouden ze dat echt wel doen; waarom zouden ze t niet doen, maar ze kunnen t gewoon niet
3dfx is qua multichip gewoon veel verder dan NVidia, ze hebben hierdoor een meer flexibel produkt te leveren, met een chip kunnen ze meerdere marktsegmenten tegelijk bedienen, de low-end met de single-chip, de mid/high-end met de dual kaarten en de nogal high-end met de quad chip
</div><div class=b4> Als nVidia 2 geforce2 chips op een kaart zou bakken (wat ze niet doen) Zou die sneller en vermoedelijk even duur zijn als een V5-6000.</div><div class=b1>
als ze dit zouden kunnen zouden ze t graag doen, maar ze hebben de technieken gewoon niet
</div><div class=b4> Maar nvidia houd gewoon strak vast aan een nieuwe chip elk half jaar en das heel wat beter.
Over innovatief gesproken, nVidia is begonnen met T&L en inmiddels hebben Ati en nog een (weet niet precies meer welke)</div><div class=b1>S3, zit wel op de kaart maar is nog niet te gebruiken door slechte drivers</div><div class=b4> videokaartenbakker dit ook in hun nieuwe chip geprakt. 3dfx zei ook altijd dat 32 bit kleuren nergens goed voor is maar dat hebben ze nu toch ook maar in hun chip gezet. </div><div class=b1>
3dfx heeft niet gezegd dat 32bits kleuren nooit wat zou worden, ze hebben alleen gezegd dat t ten tijde van de V3 nog bijna nutteloos was, wat t ook was, en nog steeds isset niet heel errug nuttig, hoewel t wel steeds meer terreinwinst begint te boeken, als de v4/5 gewoon op de origionele releasedatum, wat afgelopen oktober was, was gereleased, dan waren ze ruim op tijd geweest met de 32bits kleuren kaart
</div><div class=b4>NVidia heeft trouwens ook bergen drivers waar je uit kunt kiezen, en 3dfx komt eens om de zoveel maanden/half jaar met nieuwe drivers.
</div><div class=b1>
wtf?
heb je zelf maar ooit een 3dfx kaart gezien vraag ik me ineens af, 3dfx doet er echt geen half jaar over om nieuwe drivers te releasen, t duurt meestal minder dan een maand voor ze nieuwe drivers hebben, vooral de laatste maanden hebben ze vaak drivers gereleased
en hoezo kan je uit veel drivers kiezen bij NVidia?
ze hebben gewoon ook afentoe nieuwe drivers en je kan de oude drivers ook blijven gebruiken als je t graag wilt, maar dit geldt natuurlijk precies tzelfde voor 3dfx
</div><div class=b4>Nee, ik vind nVidia echt heel wat beter.
</div><div class=b1>
das jouw mening en ik bennet er niet mee eens :)

ik vindt dit een nogal flame-bait artikel
dit keer vanuit 3dfx oogpunt die NVidia afkraakt, de volgende keer weer vanuit NVidia oogpunt met t afkraken van 3dfx
waarom produkten op deze manier met elkaar vergelijken
doe t gewoon met goede benchmarks op verschillende punten van de kaarten
zodat je de sterke en zwakke punten van de kaarten laat zien.
als we ons gewoon bij feiten houden en niet dit soort gezever zou de wereld er een heekl stuk vriendelijker uitzien ;)
hoewel er natuurlijk wel terecht wordt opgemerkt dat nvidia hun eigen verwachtingen bijna nooit waarmaakt :)
</div><div class=b4>2 of 4 chips op een kaart kan ik niet innovatief noemen. Dat wil gewoon zeggen dat 3dfx niet in staat is om 1 hele snelle chip te maken</div><div class=b1>
Hoezo zou het moelijker zijn om 1 snelle te maken dan 2 minder snelle die met elkaar samenwerken? Hiermee kunnen ze ook direct meerdere markten tegelijk bedienen. De voodoo4-4000 voor de low end, de voodoo5-5500 voor mid end en voodoo5-6k voor highend.
Ik zou niet inzien waarom dat niet goed is.

</div><div class=b4>Als nVidia 2 geforce2 chips op een kaart zou bakken (wat ze niet doen) Zou die sneller en vermoedelijk even duur zijn als een V5-6000. Maar nvidia houd gewoon strak vast aan een nieuwe chip elk half jaar en das heel wat beter.</div><div class=b1>

Een nieuwe chip?? Je bedoelt gewoon een hogere geclockte chip? Dat word bereikt dmv verkleining van de produktie proces. Dus nu heeft Nvidia alle productie technologie ingezet met ddr en 18u productie. Terwijl 3DFX (bijna) even snel met de v5-5500 (en goedkoper) en sneller met de v5-6k (en duurder) die beide worden gemaakt met 25u en sdram.
En trouwens ik vraag me af of Nvidia uberhaubt een dual chip solution kan maken van de tnt core.

</div><div class=b4>Over innovatief gesproken, nVidia is begonnen met T&L en inmiddels hebben Ati en nog een (veet niet precies meer welke) videokaartenbakker dit ook in hun nieuwe chip geprakt.</div><div class=b1>

3DFX matrox en ati moeten wel T&L nemen omdat Nvidia het zo gigantisch heeft opgehypt. En heeft nvidia ook niet zomaar FSAA overgenomen?

</div><div class=b4>3dfx zei ook altijd dat 32 bit kleuren nergens goed voor is maar dat hebben ze nu toch ook maar in hun chip gezet.</div><div class=b1>

3DFX zij dat de videokaarten nog niet snel genoeg waren voor 32 bit kleur. Want hoevaak zou jij het gebruiken op een tnt1?


</div><div class=b4>NVidia heeft trouwens ook bergen drivers waar je uit kunt kiezen, en 3dfx komt eens om de zoveel maanden/half jaar met nieuwe drivers.
</div><div class=b1>

Jup, maar die 3DFX drivers werken wel met elk spel, terwijl de nvidia drivers niet op alle spellen werken. En ze verkeren bijna constant in beta :r.

</div><div class=b4>Bovendien komt 3Dfx op hun toekomstige chipset ook met T&L ondersteuning. Wie is hier nu innovatief?</div><div class=b1>

En bovendien komt nvidia met een 3d accelerator voor de 3d spel fanaten.......


*sigh* QuiXilver was eerder :'(
maar hoeveel waren er destijds waarbij het duidelijk te zien was? Niet veel, dus het was destijds nutteloos.
</div><div class=b4>2 of 4 chips op een kaart kan ik niet innovatief noemen. Dat wil gewoon zeggen dat 3dfx niet in staat is om 1 hele snelle chip te maken</div><div class=b1> Met dat argument zou bv Ferrari 1cylinder motoren bouwen ipv van 12 pitters. Hmmm ik ga dit jaar toch naar Italie, misschien kan ik ze nog een nieuwtje brengen... :D

Nee, er zijn meer wegen die naar Rome leiden, dat er uiteindelijk op een bepaald moment een beter systeem is betekend het nog niet dat een ander systeem niet nog beter kan worden.
Jongens, jongens waar gaat nog over? We zitten lekker met zijn allen koffiedik te kijken. Schieten we niets mee op. Geen enkele kaart is nog leverbaar in Nederland. Dus er kan pas echt iets gezegd worden als er meerdere kaarten beschikbaar zijn. Kun je met je eigen ogen zien wat je zelf het beste vind. Ik vind het persoonlijk wel leuk deze ontwikkelingen. Maar er valt nog niet zoveel te vergelijken. Dus nVidia of 3Dfx afkraken helpt ook niet. :P
who cares...die 3dfx kaarten worden nauwelijk beter dan de nvidia kaartjes (v5 6000 vs geforce2 gts 64 mb ddr) maar wel duurder...en dat terwijl in multitexture games je (met een beetje mazzel) bij 3dfx maar de helft vd fillrate overhoudt.
Ik ben niet pro nvidia, maar zoals het er nu uitziet hebben die een beter product....jammer voor 3dfx.

btw..ik heb wat van dat fsaa in actie gezien (ok>op een nvidia) en de kwaliteit verbeterde zeker..echter als ik op 1280x1024 alles vloeiend speel let ik (zeker in 3dshooters) niet echt op dat soort details.
</div><div class=b4>who cares...die 3dfx kaarten worden nauwelijk beter dan de nvidia kaartjes (v5 6000 vs geforce2 gts 64 mb ddr) maar wel duurder...en dat terwijl in multitexture games je (met een beetje mazzel) bij 3dfx maar de helft vd fillrate overhoudt.
Ik ben niet pro nvidia, maar zoals het er nu uitziet hebben die een beter product....jammer voor 3dfx. </div><div class=b1>

hm
de v5 5500 lijkt ongeveer even snel te worden als de Geforce2 DDR, dus de "gewone" Geforce2.
als er bij de Geforce2 wat meer Mb op wordt gegooid maakt het heel weinig uit voor de snelheid, kijk maar naar t verschil tussen de GeforceDDR en de Geforce DDR met 64 Mb
het verschil tussen de V5 5500 en V5 6000 zal echter wel ong een factor 2 zijn, de fillrate en bandwidth van het geheugen verdubbelt nl gewoon, dit zijn de 2 belangrijkste bottlenecks in videokaarten atm, bij de Geforce2 isset vooral de bandwidth, die gelijk ligt aan die van de v5 5500, door de hogere fill-rate van de Geforce ligt de performance wel iets hoger, maar naar t laat aanzien niet errug veel.
Ik verw8 dus zkr dat de V5 6000 veel sneller wordt dan de Geforce2, of deze moet nog veel sneller geheugen gaan gebruiken.
voorlopig zie ik niet echt de grote winnaar in nvidia
3dfx is gewoon bagger. Niet vanwege die kaarten, maar die brakke OpenGL implementatie
die om de haverklap crasht. Ik ga al huilen als ik terugdenk aan mijn Voodoo2 tijd.......nee ik ben ERG blij met mijn huidige Riva TNT2 !!!!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True