Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 21 reacties
Bron: Electic|Tech

[CoSD]Headbanger schrijft: "Volgens electic.com zijn Toshiba en Fujitsu bezig met de ontwikkeling van 0.11 micron DRAM geheugen. De bedrijven die ook al bezig zijn met 0.13 micron DRAM verwachten het geheugen eind 2002 te kunnen leveren":

Fujitsu Limited and Toshiba Corporation today announced that Winbond will join their collaborative development program for next-generation memory devices. Begun in January 1999, the 30-plus-billion-yen project has pursued development of 0.13um DRAM technology for next-generation ULSIs. With Winbond's participation in this program, development will be extended to cover 0.11um DRAM process technology. The companies aim to fabricate a 0.13um stacked 1giga-bit (Gb) DRAM by the end of 2001, and follow up with a 0.11um 1Gb DRAM by the end of 2002.

Dat duurt dus nog wel een tijdje... maar ja, zijn we in ieder geval klaar voor de toekomst.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (21)

Geheugen loopt meestal al voor wat betreft grootte van de lijntjes. Dit omdat de dichtheid van transistoren bij een geheugenchip veel belangrijker is dan bij processoren. Bij geheugens zijn de marges een stuk kleiner, dus is het ook veel belangrijker dat het proces zo goedkoop mogelijk is. Dat doe je door zoveel mogelijk chipjes op een die te zetten, en dit gaat weer doordat de lijntjes dunner worden.
</div><div class=b4>He Klont,

Ik denk niet dat het handig is om je RAM op je processor te bouwen. Ten eerste is dat meer warmte (Wat niet handig is) en ten tweede moet je meer RAM hebben moet je een nieuwe processor kopen. (Kan ook zijn dat je RAM kapot gaat, ook een nieuwe processor kopen.</div><div class=b1>
cache geheugen is al steeds groter aan het worden, dit is geheugen in/op de processor, als dit errug groot kan worden kan het misschien gedeeltelijk en op langere termijn misschien geheel het ram geheugen vervange, de snelheid van het on-die cache geheugen is veel groter dan dat van gewoon sd-ram geheugen
Het cache geheugen werkt anders dan het RAM geheugen... Daarom is het sneller... Ze zijn nu bezig met het RAM geheugen... Wat wel heel wat anders is. (Daarom is het sneller) Ik zie dat ook niet binnenkort gebeuren dat je 64 Mb cache hebt. Ze hebben al jaren cache geheugen en het is nog steed weinig, want het is veel te duur.
//quote
Dat doe je door zoveel mogelijk
chipjes op een die te zetten, en dit gaat weer doordat de lijntjes dunner worden.
//qoute

chipjes op een die zetten? Een die bevat het circuit van de chip, ik denk dat je hier wafers bedoeld.
-

Voor geheugen erg leuk die nieuwe breedte van de lijntjes, alleen zal een inkrimping van de circuits meer warmte veroorzaken, zodat het moeilijk is om dit in een cpu toe te passen.
Eigenlijk hoor je nooit iemand praten over de dikte van de lijntjes, de nieuwste machines van ASM kunnen deze al op atomair niveau (= 1 atoom) produceren.
en hoe lang duurd het nog voordat we overgaan op magnetische rammetjes? :D ;)
laatst overgelezen in technisch blaatje mag wel opschieten, veel sneller opstarten, omdat gegevens kunnen blijven staan iop je ram geheugen?
Wilddancer,

de huidige cpu's gebruiken 0.18 micron technologie, dat is percentueel een stuk groter dan dit geheugen.

Ik bedoel met de dikte niet de breedte en lengte van de lijntjes, deze worden bepaald door het masker in de wafersteppers. Hierin heb je gelijk, de maskers kunnen niet al te klein worden omdat er dan tralievorming komt en buiging van het licht optreed. Maareh.. zouden de dikte en breedte dan juist niet gelijk moeten zijn? Ik geloof dat er nu onderzoek gedaan naar licht met kleinere golflengtes, rontgen en dergelijke. Van deze ontwikkelingen in de lithografische sector ben ik verder niet zo goed op de hoogte.

De hoogte van de lijntjes word wel bepaald door machines van ASM. Misschien dat je ASM verward met ASML (ooit in het leven geroepen door Philips en ASM). ASML maakt wafersteppers, ASM (International) maakt opdampreactoren, diffusieovens, die/wire bonders, wafercutters enzovoorts. De nieuwste opdampreactor, de ALCVD van ASM, zorgt ervoor dat er op een wafer een atomair laagje van verschillende chemische verbindingen kan worden aangebracht.
Bonzo,

over de hoogte van de lijntjes, groot gelijk. Nooit gezien dat ASM inderdaad de non-litho machines uit de semiconductor biz maken. Mea culpa.
YO, skip Janus!
----
Wat mij naast dit alles een veel interessantere ontwikkeling lijkt, is het betaalbaar maken van solidstate HD's, geintegreerd in de CPU. Goed snel, zelf instelbaar en dicht bij je core.
Vooral het dichterbij je CPU plaatsen van het geheugen zal een hoop snelheid schelen, denk je bijvoorbeeld maar eens in wat er gebeurt als de CPU niet meer langs de bus hoeft om naar het geheugen te schrijven... Scheelt een hoop.

Maar dat is voor later en nu nog wel heel erg duur, so let's see what happens :)
ik heb het al vaker uitgelegd dus houdt ik het voortaan kort :

cache=SRAM=duur
in nintendo dolphin goedkoop SRAM :
www.mosys.com
</div><div class=b4>
Eigenlijk hoor je nooit iemand praten over de dikte van de lijntjes, de nieuwste machines van ASM kunnen deze al op atomair niveau (= 1 atoom) produceren.
</div><div class=b1>

Hoe je deze uitspraak ook went of keert, hij klopt niet.
* Als je met de dikte de breedte van de lijntjes bedoeld, die zit in de nanometer schaal, altijd nog twee ordegroottes kleiner dan de 100 nanometer lijntes die vandaag de dag mogelijk zijn.
* Als je met de dikte de hoogte van de lijntjes bedoeld, die wordt niet bepaald door de machines van ASM.

Hoewel het voor geheugen belangrijker is om dunnere lijntjes te produceren, is het ook moeilijker omdat de lijntes dichter bij elkaar liggen. Hierdoor gaat het masker, waar het "negatief" van de chip op staat, als tralie werken en krijg je allemaal rare effecten.

Door deze twee factoren (en nog VELE andere) blijkt dat de lijnbreedtes voor RAM productie ongeveer gelijk blijft aan die voor Logic productie (CPU's).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True