Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties
Bron: Hardware Zone

Hardware Zone heeft een interview gepost met Doug Hopkins, Multimedia Technologist bij Creative Labs. Uiteraard gaat het vooral over de nieuwe 3D Annihilator 2 alhoewel de meeste info min of meer al wel bekend was. Hieronder een gedeelte:

DukeRem: We recently interviewed some guys at 3dfx. They are quite sure that T&L is not the way to go, since CPUs are more and more powerful, and so they can handle all the geometry calulations in modern games, without loosing speed. They are focusing on FSAA (full scene anti aliasing), and on a very high fill-rate, obtained with more processors in parallel. What do you think about these two currents of thought? Will there be an hardware FSAA in future nVidia chips, as well?

Doug: The current NV10 (GeForce256) and NV15 (GeForce2 GTS) both support FSAA in Hardware using the Super-Sampling technique. 3DFX has stated this position since they have not been able to develop a mature T&L process yet. Their T-Buffer approach is destined to fail -- it is a very old technique (the T-Buffer is nothing more than parallel Accumulation buffer). Also, to get significant quality improvement, we need to get to 4x4 Sub-Pixel Anti-Aliasing -- which at the current time is a true memory bandwidth limitation. The 2x2 T-Buffer approach from 3DFX is totally inadequate.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Het vervelende aan 3dfx en ook nVidia is dat wat zij niet hebben is ook totaal niet nuttig.

Kijk nou naar de opmerking van 3dfx dat snellere processoren sneller zijn in T&L dan de Geforce. Echter op een PIII 1000 MHz zien we nog steeds de Geforce winnen.

Dan komt er nog eens bij dat bij een benchmark belangrijke CPU vretende dingen niet gebruikt worden zoals AI, collision detection, etc. omdat het niets anders is dan een filmpje afspelen. Dus je meet eigenlijk alleen de T&L snelheid van je CPU/hardware T&L unit.

Echter tijdens het echt spelen van een spel moet die AI, collision detection, etc. gedaan worden door de CPU. Dat betekent dat de CPU naast T&L ook bezig is met die andere dingen, waardoor het aantal fps dan lager ligt dan tijdens een benchmark.

Echter bij hardware T&L kunnen AI, etc. door de CPU gedaan worden terwijl de T&L unit tegelijkertijd bezig is. Dus wat de benchmark toont wil nog niets zeggen over de snelheid die je tijdens het spelen haalt.

En dat is iets wat 3dfx natuurlijk heel slim iedere keer omzijlt.
</div><div class=b4>Ja en quake3 is geoptimaliseerd voor tnt's... </div><div class=b1>

Sorry shevar, maar dat is lulkoek ! Quake3 is geschreven voor OpenGL. nVidia maakt drivers die OpenGL heel goed ondersteunen.

Misschien dat nVidia stiekem bij de driver ontwikkeling meer aandacht schenkt aan OpenGL dan aan Direct3D, dat zou wel kunnen, maar dat is iets héél anders dan wat jij beweert. 3dfx kan ook voorrang geven aan de doorontwikkeling van de OpenGL kant van hun drivers.

nVidia, 3dfx, ze doen allebei hetzelfde: Hun sterke kant laten zien met behulp van Quake 3.

- nVidia laat een bizar Quake 3 level bouwen met 8 keer zoveel polygonen, om de kracht van T&L te tonen, het NV15 level. (En tussen haakjes: dat ziet er héél erg mooi uit.)

- 3dfx kreeg van iD de source van Quake 3 en pastte die speciaal aan om de T-buffer effecten te kunnen demonstreren.

Unreal, Return to Na Pali en Tournament zijn geschreven voor Glide. DAT is pas optimaliseren voor een bepaalde API. Met als gevolg dat iedere non 3dfx gebruiker zit met een zeer matig presterend systeem bij Unreal.
Hallo waar zijn we hier mee bezig?
3DFX is beter dan NVidia, NVidia beter dan 3DFX, joh ga huilen.
Ik heb een NVidia TNT (V550 noem ik het allang niet meer)
en een banshee (ook geen Monster Fusion meer, dankzij de driversupport van Diamond)
en ze werken beide goed met de reference drivers. Quake 3 gaat nog steeds snel op 1024*768. Al die marketing praatjes dat je die nieuwe features nodig hebt...
3D textures bv van Ati, heel leuk idee, maar wanneer wordt het pas gebruikt?
T&L heeft nu ook nog steeds geen goede ondersteuning en FSAA kost teveel perfomance, dat schiet op dit moment dus ook nog niet op.
De Gigapixel en Glaze3D hadden leuke oplossingen (zonder performance verlies) voor FSAA, maar wanneer we iets van Glaze gaan horen en 3DFX de techniek van Gigapixel gaat gebruiken zijn we weer een jaar verder.
TSpawn, heb jij een contract getekend toen je die kaart bij 3DFX kocht, Jesus "VOODOO RULEZ", doe niet zo triest. Ik denk maar zo hoe meer concurrentie hoe beter.

Ik heb gezegd wat ik kwijt moest.
DE GeForce gaat het gewoon maken (heeft het al gemaakt). Wanneer komt de GeForce 3 dan..?
Weinig nieuws eigenlijk. Alleen dat de geforce2 gts ook ebm ondersteunt, ik dacht dat het alleen een alternatief daarvoor ondersteunde.

En natuurlijk het stukje dat onze hardware en onze visie een stuk beter is dan de rest...

Mr2Cool4U, die komt over 6 a 7 maanden.
Over een half jaar, zekers?
Ik vind het wel sneu voor 3DFX dat ze het met hun paradepaardje waarschijnlijk weer net niet redden. Persoonlijk zie ik liever wat minder polygonen met mooie strakke randen dan veel gekartelde polygonen. Wat dat betreft geeft ik 3DFX wel gelijk.
Nu de Geforce2 beide (FSAA en T&L) ondersteund heeft deze natuurlijk wel een groot voordeel...
Op zich zou het denk ik wel goed geweest zijn als 3DFX weer even de leiding over zou nemen van NVIDIA. Dankzij 3DFX zit er tenslotte nu wel FSAA in de Geforce 2.
en die Geforce3, loop die dan op 256 MB???
Het is jammer dat het eens zo machtige 3DFX compleet dood gaat, en dat allemaal door vernieuwingskoppigheid, ik kan me nog herinneren dat ik jaren geleden mijn eerste voodoo1 kocht, en dat alles er zoveel beter uitzag en er blij mee was.

Maar goed, de Geforce2, zoals Shevar al zei, weinig nieuws, maar de kracht van deze kaart is onvoorstelbaar.
NVIDIA! GO GO GO! ;)
Enne wanneer komt die gts 2 dan in NL?
Want dan wordt de GeForce tenmeinste betaalbaar.... ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True