Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Yahoo zal maandag aankondigen dat er gesneden gaat worden in de kosten van het geplaagde internetbedrijf. Verschillende bedrijfsonderdelen zullen afgestoten worden en tot vijftien procent van het personeel zal ontslagen worden.

Dat heeft The Wall Street Journal vernomen uit betrouwbare bron. Naar verluid zal ceo Marissa Mayer dit meedelen in een video later vandaag. Met het kleiner maken van Yahoo koopt Meyer tijd bij investeerders om het gevecht met hedgefonds Starboard Value LP. verder uit te vechten. Het hedgefonds stuurt aan op nieuw management en een verkoop van het bedrijf of delen daarvan voor 26 maart.

In oktober had Mayer al aangekondigd de focus van het bedrijf te richten op minder verschillende gebieden, zonder verder in detail te treden. Yahoo probeert sindsdien al enige tijd aandelen van de Chinese handelssite Alibaba van de hand te doen.

Verizon Communications heeft al publiekelijk duidelijk gemaakt dat het interesse heeft in het kopen van het bedrijf. Verizon wil dan de advertentietak van Yahoo combineren met die van AOL. Verizon kocht AOL in 2015 voor 4,4 miljard dollar. Met het verlagen van de kosten zou Yahoo een betere overnamekandidaat kunnen worden, schrijft de WSJ verder.

De kosten bij Yahoo stijgen nog steeds, maar de omzet daalt. Een groot deel van de gestegen kosten komt door deals die Yahoo sloot met Mozilla en Oracle om verkeer naar de zoekmachine toe te leiden. Met nu nog een kleine 11.000 werknemers, verdient Yahoo zo'n 345.000 dollar per werknemer, wat minder is dan Twitter, die zo'n 359.000 omzet per werknemer. Alphabet en Facebook zitten daar ruim boven met 895.000 en ruim een miljoen per werknemer.

Analisten verwachten dat de winst voor belasting van Yahoo in 2015 voor het eerst in zes jaar onder de miljard dollar valt. De inkomsten van het laatste kwartaal stijgen wel met een procent tot 1,19 miljard dollar ten opzichte van een jaar eerder, wordt verwacht.

Vermoedelijk wordt aangekondigd dat er meer focus komt te liggen op Project Index, een intern project om een betere zoekmachine te bouwen speciaal gericht op mobiele telefoons, heeft een bron aan WSJ laten weten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Yahoo vind ik persoonlijk een van de irritantste bedrijven die er zijn. Hun zoekmachine dauwt alles door je strot. Ook zit het volgens mij in bepaalde programma's, die je laten aanvinken "maak Yahoo mijn standaardzoekmachine".

Ik heb dan ook nooit wat van Yahoo gebruikt. Geen mail, geen zoekmachine, niks. Of zijn er mensen die mij er van kunnen overtuigen dat het tóch niet zo'n slecht bedrijf is?

Edit: nu bedenk ik me, dat alleen Yahoo Answers me af en toe wel eens helpt. Dan GOOGLE ik een probleem of iets dat ik wil weten, en kom ik op een antwoord uit van answer.yahoo.com. Dat zijn de enige redenen dat ik ooit wel eens op een Yahoo site ben gekomen.

Hier een link waar je duidelijk de winst ziet dalen: https://finance.yahoo.com/q/is?s=YHOO

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 1 februari 2016 18:43]

Flickr was ooit het walhalla van fotografie. In termen van omvang is het dat nog steeds, maar mevrouw Meyer heeft ook deze oudgediende van het web vergald met een afzichtelijk nieuw design. Maar goed, ook Flickr is gekocht, en geen uitvinding van Yahoo.

Verder was/is Yahoo altijd groot in de USA met zijn content. Denk aan finance, sportuitslagen, etc, dingen waar we hier minder van meekrijgen.

Anyway, Meyer heeft de boel niet kunnen redden. Toch sta ik te kijken van de financiele resultaten. Ik dacht dat het verliesgevend was, en dat hun aandeel Alibabi het enige nog van waarde was, blijken ze nog gewoon een miljard winst te draaien.

Dat is niet niks. Vergelijk dit met Twitter, welke nog nooit een cent winst gemaakt heeft. Met 1 miljard in winst kun je overeind krabbelen. Maar niet als je weer een kwart van het bedrijf ontslaat (de zoveelste keer).
Bij een normaal bedrijf zouden ze hartstikke tevreden zijn met 1 miljard winst. In een wereld van gestoorde investeerders die enkel beschikken over een korte termijn visie is dat te weinig. Als je dit soort dingen leest kun je beter begrijpen dat Dell zijn bedrijf van de beurs heeft gehaald om met private investeerders te werken aan een lange termijn visie.

Op zich beschikt Yahoo met Tumblr en Flickr over goed lopende diensten. Misschien zouden ze nog een acquisities in de mobile wereld kunnen doen :)? WhatsApp en Instagram zijn immers ook maar door Facebook gekocht en niet zelf bedacht.
Ja, dat was ook Meyer's strategie toen ze aantrad: mobile, mobile, mobile. Ik heb het niet op de voet gevolgd dus ik weet niet wat er van terecht is gekomen.
Anyway, Meyer heeft de boel niet kunnen redden. Toch sta ik te kijken van de financiele resultaten. Ik dacht dat het verliesgevend was, en dat hun aandeel Alibabi het enige nog van waarde was, blijken ze nog gewoon een miljard winst te draaien.
Yahoo is niet het enige miljardenbedrijf dat moeite heeft om overeind te staan. Hoe groot een bedrijf ook is, de diepe afgrond staat er altijd naast.

[Reactie gewijzigd door Jael_Jablabla op 2 februari 2016 09:22]

Gebruikte vroeger yahoo mail. Tot ze het opeens zo user onvriendelijk maakte ben ik maar naar gmail verhuist.
yahoo.com is dan ook geen zoekpagina, maar een startpagina (net zoals msn.com bij microsoft). Wil je een relatief lege pagina zoals bij google.com dan moet je naar https://search.yahoo.com/ gaan
Het enige wat Yahoo goed doet is Flickr. Flickr is prima en is dat al jaren

....al moeten ze wel in de dienst blijven investeren om bij de tijd te blijven en om niet te worden ingehaald door bijvoorbeeld Google Foto's (als dat inmiddels al niet is gebeurd...)

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door versc049 op 1 februari 2016 21:08]

Zie mijn comment. Je bent absoluut niet de enige. ;)
Ik had hem inderdaad al gelezen, al toen je hem net postte :P.
Met dat soort acties keer je de gebruikers tegen je en ga je ook terecht failliet, toch?
En dan met een dergelijke marktpositie ook nog gefinancierd zijn door een hedgefund dat natuurlijk alleen maar hoge winst wil zien, tsja...

Gewoon geheel terecht ten onder laten gaan,

Misschien moeten ze een smartwatch gaan maken :+
Goh, flickr vind ik nog altijd schitterend en yahoo mail werkt voor mij ook nog altijd goed (als junk adres).
Dan ken jij Yahoo als bedrijf dus overduidelijk niet en hoe belangrijk/waardevol Yahoo is geweest voor het internet en de computer industrie.

Dat jij van een andere generatie komt en het ervaart als irritant is jouw probleem.
Maar Yahoo is altijd al wat het geweest is, minus de evolutie's.

Yahoo deed vroeger de dingen die Google nu doet basically.

[Reactie gewijzigd door TecHHeaD op 2 februari 2016 16:44]

Jammer dat er meteen weer zo aangevallen gereageerd wordt ("Dat jij van een andere generatie komt en het ervaart als irritant is jouw probleem.")

Het is de waarheid, meerdere mensen zijn dit met mij eens. Het mocht dan vroeger wel een goed bedrijf zijn, maar ze hebben het de afgelopen jaren goed verknalt waardoor bijna iedereen er nu een hekel aan lijkt te hebben.
Dat het jouw mening is wil niet zeggen dat het gelijk de waarheid is.
Dat heb je al fout.

En wat hebben ze zogenaamd "verknald" volgens jou?
Het is nog steds het zelfde bedrijf met dezelfde producten, hier en daar een app of service meer (Aviate android launcher etc.) Maar veel veranderd is het niet, niet meer dan de concurrenten/tegenhangers.
Ze stoppen tegenwoordig overal zooi in. Daarom hebben ze ook conctracten met Mozilla en Oracle ;).

Zie deze reacties:

Simmeh in 'nieuws: Yahoo komt met plan om kosten te drukken'
MakesYouDie in 'nieuws: Yahoo komt met plan om kosten te drukken'
Want dat is direct representatief voor heel Yahoo?
Ja. Waarom ga jij de politiek niet in? Dat zal veel beter bij je passen dan ICT. Want je wilt kosten wat het kost gelijk hebben, en loopt alleen maar alles af te katten van iedereen. Ik hou het hier bij, fijne avond.
Je bent zelf degene die probeert te bewijzen dat je gelijk hebt terwijl je zelf een mening geeft.

Je logica klopt niet helemaal.
Omzet van bijna 3.8 miljard en een winst voor belating van net onder een miljard is toch niet bijster slecht in de markt waar Yahoo zich in begeeft?
Wel als je investeerders in je nek hebt hijgen...
Misschien moeten ze die investeerders met een waterpistool naar buiten duwen...
Investeerders = Aandeelhouders = De baas.

Dan ga je dus zelf naar buiten. Immers je kunt niet én lekker een paar miljard ophalen door aandelen te verkopen, en vervolgens dan eisen dat die niets te zeggen hebben. Dwz dat kan, door niet-preferente aandelen uit te geven, maar die leveren doorgaans dan ook veel minder op.

Nu ben ik het er op zich ook wel mee eens dat deze aandeelhouders niet noodzakelijk de beste lange termijn visie hanteren, maar Yahoo is dan ook niet veel meer dan een advertentiebedrijf dat tevens grootaandeelhouder is in Alibaba en Yahoo Japan (hetgeen een onafhankelijk bedrijf is). En enkele hedge funds willen graag die aandelen verkopen. Echter dat heeft belastingimplicaties.

Ga je nu Yahoo zelf uitkleden en onderdelen verkopen (hetgeen al besloten was in december betreft het internet deel, dus nu staat enkel de andere delen ter sprake), houd je uiteindelijk enkel een dunne laag om die aantrekkelijke aandelen heen. En dat is wat die hedge funds willen.

Grootste probleem is dat zowel omzet als winst al jaren aan het dalen zijn kwartaal na kwartaal. Als je namelijk geen winst maakt, kun je geen divident uitbetalen, en dan is het al snel afgelopen met het bestuur. De winst die men nu maakt is vooral externe winst, geen operationele winst van de eigen onderdelen.
Niet perse, je kan ook investeren voor een x percentage over x tijd. Maar los daar van: vaal zijn er gewoon contracten en vergaderingen waar de plannen gemaakt worden, in principe moeten de investeerders en aandeelhouders daar hun wensen en eisen kenbaar maken, en daarna opdonderen tot aan de volgende revisie/vergadering.

Stel dat de uitvoerende partij bij Yahoo een onmogelijke taak op zich genomen heeft in de contracten of bij de vergadering, dan zijn ze gewoon stom bezig en is het niet zozeer 'de adem van de investeerders' die ze voelen maar hun eigen stommiteit ;-) Hopelijk hebben ze niet beloofd dat ze een 'google-search-killer' konden engineeren, want dat gaat ze niet lukken (niet dat het zoiets zal zijn), of een vergelijkbare opgave, daar krijg je problemen van. Stel dat er downsizing besproken was, of in een contract vastgelegd dan is er ook niet echt sprake van 'de hete aden van de baas' voelen, maar gewoon een plan opvolgen. Ik vind dat er altijd zo veel sensatie in dit soort artikelen gepropt wordt terwijl het vaak gewoon normale gang van zaken is. Dat Yahoo de boot gemist heeft en eigenlijk geen heersende producten weet te handhaven is niet leuk voor ze maar het moet dan toch niet zo verbazingwekkend voor het bedrijf, de investeerders of de pers zijn dat ze als resultaat minder moeten uitgeven als ze waarde willen houden in plaats van geld te branden op projecten of werknemers die geen productie kunnen verzorgen.
Noodlijdende internetbedrijf? Ze maken toch aardig wat winst ?
Volgens mij bedoelen ze dat ze de winst erg zien dalen.

https://finance.yahoo.com/q/is?s=YHOO

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 1 februari 2016 18:43]

Ik ken nog wel een andere oplossing om de kosten te drukken: de tent sluiten. :)
Een tent sluiten die 1 miljard winst per jaar maakt?
In Nederland merk ik weinig van de aanwezigheid van Yahoo. In Azië is het bedrijf veel groter. Mijn vriendin, een Aziaat, gebruikt af en toe de messenger van Yahoo, maar het zit zo vol gepakt met reclame dat het wel shareware lijkt.
Alleen al bij de installatie moet je goed opletten dat je niet allerlei rotzooi installeert.

Misschien te makkelijk gedacht (ben verre van een kenner) maar lijkt mij een gebrek aan marktkennis en innovatie.
Ik heb alleen de weer app van yahoo gebruikt. Dat is het enige wat ik ooit van yahoo heb gebruikt.
En die zat standaard op de iphones maar is al vervangen door theweatherchannel.
Snijden in de kosten, personeel eruit en bedrijfsonderdelen verkopen is allemaal maar een lap middel. Yahoo heeft de laatste 15 jaar niet echt meer iets gepresteerd waar de tech wereld bij stil staat. Het is een stervende reus, en als mevrouw meyer niet echt drastisch het roer omgooit zal er voor yahoo geen lange toekomst meer zijn.
Dit is het einde van Yahoo. Enige wat ze nog zou kunnen redden is juist innoveren. Dat doe je niet door 15% van het personeel naar huis te sturen. Aandeelhouders zullen er op deze manier nog wel een tijdje wat aan kunnen verdienen maar op lange termijn is het onhoudbaar.

Jammer, want Google als alleenheerser zie ik niet zitten, ook al is het best een cool bedrijf.
Yahoo is misschien wel het laatste "grote" internetbedrijf dat niet voldoende is meegegaan met z'n tijd. Jammer dat ze nog steeds proberen Yahoo toch nog relevant te maken. Het is wachten tot het opgekocht wordt door 1 van de grote zes (Google, Facebook, Apple, Amazon, Microsoft en EBay) en de naam Yahoo verdwijnt...
Yahoo is volgens mij een van de heel erg weinige Amerikaanse Internet bedrijven die niet (hoofdzakelijk via Ierland, wel of niet in combinatie met Nederland) de Amerikaanse belasting ontduiken. De woordjes "winst voor belasting" zijn dan denk ik ook een heel stuk belangrijker dan je in eerste instantie zou vermoeden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True