Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

Chipfabrikant Marvell heeft uit de doeken gedaan welke hardware aan boord van Googles nieuwe Chromecast 2 en Chromecast Audio zitten. Volgens het bedrijf is de 88DE3006-SoC 2,5 keer zo krachtig als de 88DE3005, die te vinden is in de originele Chromecast.

Marvell logoAan boord van de 88DE3006, die Marvell ook wel de Armada 1500 Mini Plus noemt, zit een Cortex-7-dualcore van het Britse ARM. De processor levert maximaal 4900 Dmips. Dit vertaalt zich naar ondersteuning voor 1080p60-output met 12-bit kleurdiepte. Een kloksnelheid in GHz maakt het bedrijf niet bekend, afgezien van de uitspraak dat de cpu '2,5 maal zo krachtig' is. Daarnaast heeft de gpu ondersteuning voor OpenGL ES 2.0 en zijn er meerdere energiebesparingsmechanismen. Dergelijke specificaties van de hardware van de originele Chromecast doet Marvell niet uit de doeken, en teardowns hebben niet alle mogelijke informatie opgeleverd.

Voor videodecoding maakt Marvell gebruik van zijn eigen Qdeo-technologie. Deze ondersteunt codecs als Quicktime, AVC/h.264, Mpeg-1 en -2, DivX, VC-1 en Mpeg-4-Visual. Daarnaast biedt het functionaliteiten als noise reduction, compression artifact reduction, vector interpolation en adaptive contrast enhancement. Marvell zegt ook drm-technologieën als Googles Widevine en Microsofts Playready te ondersteunen.

De radiochip aan boord van de nieuwe Chromecasts is de Avastar 88W8887. Deze ondersteunt 802.11ac-wifi, Bluetooth 4.2, nfc en fm-ontvangst met rds. Van deze functionaliteiten gebruiken de nieuwe Chromecast en de Chromecast Audio alleen de ac-wifi en zijn bandbreedte van 433Mb/s. Het staat niet vermeld op de productpagina van de nieuwe Chromecast of het apparaat gebruik maakt van de mogelijkheid om 60fps-video in 1080p weer te geven. Ondersteuning vanuit de hardware en bijvoorbeeld Googles eigen YouTube is er in ieder geval wel.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Chromecast2
- voordeel : Spotify afspelen zonder Spoticast, dus "native" in Spotify client
- probleem : indien ik op WiFi 5Ghz connect dan is de audio kwaliteit van Deezer slecht (maar Spotify goed)
indien ik op 2.4 Ghz connect is audio van Deezer goed
Ik heb een Netgear R7000 router.
Ik vermoed toch een probleem met STBC (space-time block coding is an optional feature in 802.11AC.) zie ook : https://support.google.co...97313985926556-1480374028
In de Google play store zag ik dat spotify nu ondersteuning biedt aan de nieuwe chromecast, met de text erachter: voor huidige chromecast binnenkort.
Ik twijfel wel nu om mijn Chromecast door te schuiven, en zelf de nieuwe te halen. Vooral de snelheid van de wifi verbinding bij deze spreekt me aan.
Ik heb de mijne vervangen door een nieuwe maar je merkt in de praktijk bijna geen verschil. Het laden gaat iets sneller maar dan hebben we het over 2 seconden bufferen in plaats van 3-4 seconden bij een Netflix HD stream. Aan de rest van het netwerk ligt het niet, dit is 'gemeten' op een 1Gbit internetverbinding met een 900Mbps AP op 3 meter afstand. De interface is dan wel weer net iets sneller maar goed, dat de apps een seconde sneller in beeld komen is ook niet echt revolutionair.

Anders gezegd: prepare to be underwhelmed

Edit: de CPU loopt op 1.2 GHz:http://kinoma.com/buy/hd-reserve.php

[Reactie gewijzigd door oef! op 6 oktober 2015 13:34]

je vergeet dat je je gemiddelde bitrate + max bitrate omhoog gaat , dus de kwaliteit is velen malen hoger.
je moet niet kijken of je 2 of 9 sec moet bufferen .

Gaat om de constante gemiddelde dat hoger ligt.

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 6 oktober 2015 14:38]

Inderdaad, de beeldkwaliteit is wel beter, in de zin van minder zichtbare artifacten bij YouTube video's.
Wij spelen veel video af met nogal egale oppervlakken (Nijntje-video's ;) ) en daarbij is het mij opgevallen dat de video-kwaliteit verbeterd is.
Of dit nu ligt aan een mogelijk hogere bitrate, of de artifact-filters in de nieuwe SoC, zou ik niet durven zeggen, maar het gaat wel beter.
Ik vermoed echter dat mijn dochter van 1.5 jaar oud het verschil niet echt zal merken ;)

Ik had ook het idee dat een chrome-pagina casten ook soepeler liep, maar zodra er geanimeerde reclame op het scherm staat, gaat het net zo stroperig als met de oude chromecast.
Heb gelijk beide mijn chromecast's vervangen door de nieuwe, mogelijkheden verschillen niet echt maar alles is wel sneller geworden.

Ook was de 2.4 band bij mij in het flatgebouw te vol waardoor de streams soms wisselende tusssen 1080 en 720 nu met gebruik van 5Ghz heb ik dit probleem helemaal niet meer.

Ook Plex en mirroring gaan een stuk vloeiender.

Dus zeker aan te raden als je 2.4Ghz band super druk is.
Sluit ik me bij aan, ook hier drukte op 2.4 Ghz, waarbij regelmatig mijn huidige Chromecast vrolijk meldt dat hij de internet verbinding probeert te herstellen. Lekker als je net in een film zit 8)7
Ik heb nu bij wijze als test een 2 gehaald (die ik eventueel weer kan retourneren). Hij start veel sneller op, Wifi streams laden veel sneller desondanks ik nog steeds alleen maar op 2.4 uitzend. Echter, echter hij kan niets wat de Chromecast 1 niet kan. Wat wel handiger is is de flexibele HDMI kabel die er aanzit, alleen is dit voor andere weer een nadeel.

Heb hem als test gehaald omdat mijn Netflix het niet goed meer doet, van alles geprobeerd inclusief andere Chromecasts 1 en raar doet 2 het wel prima terwijl ik verder niets heb aangepast. Dat gezegd hebbende vind ik hem mooier en sneller werken dan de 1. Alleen heb ik er geen 40 euro voor over. Mocht ik de volle pond terug krijgen voor mijn 1 dan zou in het overwegen maar nu realiseer ik dat ik in totaal dan 80 euro al heb betaald aan Chromecast, iets te veel van goede. Nee Netflix moet maar zorgen dat dit zsm gefixt wordt want probleem ligt niet in mijn netwerk noch aan mijn Chromecast 1.
Bij een test heb je meer vergelijkingsmateriaal nodig, helaas ontbreekt dat maar al te vaak.

Zelfs tweakers laat het achterwege om eens te kijken welke players er op de markt zijn. Zo zijn er verschillende Android-sticks, Amazon heeft een eigen stick, Apple heeft zijn eigen doosje, en je kunt zelfs een complete Windows-versie op een stick krijgen en met een Raspberry kun je zelf gaan knutselen.

Het lijkt appels met peren vergelijken, maar aan de andere kant is deze chromestick toch wel erg beperkt en kan het verstandiger zijn om net dat beetje meer te investeren om veel flexibeler te zijn.

https://www.roku.com Heeft bijvoorbeeld verschillende spelers met een ethernet-aansluiting. Kost wat meer, maar de bijbehorende flexibiliteit en mogelijkheden zijn er ook naar.
Wat mij interesseert is of je iets aan een chromecast hebt als je
1) geen Android-smartphone hebt (m'n vrouw heeft een Windows Phone)
of eigenlijk
2) helemaal geen smartphone hebt (zoals ik).
en als
3) de PC ook niet beschikbaar is omdat daar al iets anders mee gedaan wordt.
(bv een ander filmje mee bekijken en dat luisteren via de headphone)

Volgens mij heb je dan niets aan je chromecast, en ben je beter af met een reguliere mediaspeler, maar ik kan het mis hebben.
Ik had zelf een Windows Phone en de originele ChromeCast werkt daar inderdaad niet erg lekker mee. Vaak mist de gehele cast-ondersteuning gewoon in de apps (en voor zover ik weet is er nog steeds geen YouTube app voor WP, dus dat kun je al vergeten).

Mijn oplossing was een oude Samsung Galaxy S2 die in de kast stof lag te happen. Als je alles uit zet en hem zonder SIM gebruikt kun je hem een paar dagen als ChromeCast afstandsbediening gebruiken voordat hij weer aan de prik moet. Gewoon een dedicated oude smartphone dus, die kun je voor een paar tientjes van Marktplaats halen. Dan ben je voor pak 'm beet 60 euro klaar en de meeste streaming diensten werken er prima op. Je kunt er ook lokale video's naartoe streamen met Videostream maar daar heb je dan wel weer een PC of laptop voor nodig.

EDIT: Correctie, Videostream, niet Videocast.

Ondertussen heb ik trouwens weer een HTC M8S dus ik gebruik nu weer gewoon m'n smartphone. Op de iPhone 4 en 6 van m'n vriendin werkt het ook allemaal prima.

[Reactie gewijzigd door canterwoodcore op 6 oktober 2015 22:59]

heb jij enig id hoveel cast apps er zijn voor windows phone?
tevens, jij zoekt een youtube app met cast support ,, wat dacht je van een cast app die alles kan casten?

en boven alles ,, youtube speeld het chromecast zelf af , dus zeggen dat youtube niet goed werkt ,, is wel een hele grote misvatting ( je stuurt alleen een link naar dat ding wat tie moet afspelen , zit er native in )

allcast ( niet zeker of dit voor windows phone is )
av cast
tubecast voor youtube
tig andere

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 6 oktober 2015 22:41]

Dat zal er allemaal wel zijn. Ik wil gewoon klik klak streamen, en dan het liefst native; dat werkt namelijk gewoon.

TubeCast en soortgelijke apps heb ik geprobeerd maar vaak werkt het gewoon niet lekker. Dat doet verder niks af aan WP hoor, ik vind het OS en de verticale integratie met het toestel heel goed. Je zult maar weinig telefoons vinden voor zo'n lage prijs met een dergelijk soepele gebruikerservaring. Het mag echter geen geheim heten dat Google en Microsoft elkaar op handset-gebied lekker in de haren vliegen. Anders was er immers wel een YouTube app geweest.
helemaal waar en helemaal eens mee. maar of ze dat ooit gaan doen :/ denk eerder dat ms zelf met iets vergelijkbaar komt , nou ja hebben ze al min of meer , windows media extender ofzo hoe dat ding ook heet . altijd mooi gevonden maar slecht support voor andere formaten.
om te beginnen hou wou je casten zonder een andere iets , tevens windows phone ondersteund gewoon app install dus zal der ongetwijfeld wel een cast app zijn.

dus nu heb je een media speler :/ schat welke film gaan we kijken ,, :O weet nie er staat niets op even de notebook(wat dan ook) pakken |:(

en besef wel dat je kan casten op pc en wat anders kan doen , dus ook met je headphone die x kijken O-)

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 6 oktober 2015 22:10]

En wat als het niet aan Netflix ligt maar aan de firmware op de Chromecasts?
Wacht even op de nieuwe firmware voor de 1, komt deze maand dacht ik?
Ik hoop vooral ook beter bereik. Ik zit er wel aan te denken om me chromecast te vervangen voor de 2. Zeker ook met die h.264 codering. Hoeft me Plex server minder te stampen.
Probleem met de chromecast is het gebrek aan subtitle support. Als je deze gebruikt met Plex zal Plex ze moeten 'inbakken' waardoor hij toch moet transcoden. Dus het levert je niks op.
Hier werken de niet-ingebakken ondertitels van Plex anders prima i.c.m. Chromecast...
Dat klopt, dat werkt ook wel. Maar je Plex server codeert ze dan zelf ipv de chromecast. Daar had ik niet bij stil gestaan.
Je snapt de thread niet:

Keitje:Zeker ook met die h.264 codering. Hoeft me Plex server minder te stampen.

m3gA:Probleem met de chromecast is het gebrek aan subtitle support. Als je deze gebruikt met Plex zal Plex ze moeten 'inbakken' waardoor hij toch moet transcoden. Dus het levert je niks op.

Subtitles werken wel gewoon, echter worden ze niet meegezonden als aparte stream maar moeten ze erin worden getranscodeerd. MAW er moet worden transcodeeerd, dus minder stampen is er niet bij.
Met videostream voor Chromecast hoef je dit niet te doen. Dan kan je ondertiteling gewoon apart 'meezenden' en is er geen transcodering nodig. :)
Videostream voor chromecast? Wat is dat precies?
Pardon, had wat duidelijker moeten zijn dat het een applicatie is, zoals nhartjes22 al zegt. Voor mij heeft het de Chromecast in ieder geval nuttig gemaakt. Kon tot dan toe geen goede app vinden om video van mijn laptop naar mijn televisie te stromen.

Overigens komt 5ghz heel erg goed uit, want de 2.4 ghz band zit echt overvol hier. Soms houd de Chromecast 1080p niet vol zonder te bufferen.
Het is zeker aan te raden. Ik heb gisteren mijn Chromecast 2 binnen gekregen en het apparaat is echt merkbaar sneller. Het laden van apps en films gaat echt razendsnel.
Dit komt natuurlijk ook deels door Fast Play iets wat nieuw is en nog als update naar de Chromecast 1 moet komen.
Fast Play werkt niet met alle apps, op het moment niet met Plex bijvoorbeeld. Met Plex merk ik ook dat het laden en afspelen van films veel en veel beter gaat.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 6 oktober 2015 13:39]

Hoelang duurt het laden nu en voorheen als ik vragen mag (Plex) en merk je ook dat de Plex server minder druk is qua CPU of ?
Naar het CPU gebruik heb ik niet gekeken, daar had ik nooit problemen mee dus ik weet ook niet wat het gebruik was met de Chromecast 1. Ik kan nog wel even kijken of daar verschil in zit als ik thuis ben.

Het starten van de Plex app op de Chromecast 2 (wanneer je verbinding maakt vanuit de Plex app op je telefoon) duurt ongeveer drie seconden. Als je op play drukt op de telefoon duurt het ongeveer een of twee seconden voordat hij begint te spelen op de CC2. Zonder stotteren of iets dergelijks. Bij de CC1 had ik nog wel eens dat de eerste tien seconden van een Full HD film een beetje hortend en stotend ging.

Het starten van de Plex app duurde met de CC1 vijf seconden of meer (het varieerde soms wat) en het starten van een film ook.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 6 oktober 2015 14:11]

Fast Play moet nog ondersteund worden vanuit de verschillende applicaties. De demo die men deed tijdens de presentatie met de Netflix app is nog niet beschikbaar in de store.
Ondanks dat de WiFi is geupgrade van 802.11n naar 802.11ac, is er geen sprake van dat de Chromecast 2 hogere resoluties / meer frames kan afhandelen voor video-streaming. De daadwerkelijke noodzaak voor 5GHz zie ik dus niet meteen als "voordeel" maar kan wel een stuk helpen in drukbezette gebieden waar alle 10 de buren allemaal een 2.4GHz WiFi hebben liggen.
Dat is zeg maar elke willekeurige plek in een willekeurige grote stad :).
Ik woon in een simpel dorp in een redelijk normale straat denk ik en ook daar zijn al aardig wat Accespoints te zien :) Kan me dus voorstellen dat het in een grote stad helemaal niet leuk meer is.
In een studentenflat haal ik ongeveer 40 accespoints, waardoor mijn 2.4 router gewoon niet meer werkte. Op 5 lukt het gelukkig wel, omdat studenten niet het geld hebben voor een betere router.
Ik moet toegeven, dat ik nu de nieuwe chromecast enkele dagen in mijn bezit heb. De vernieuwde app is fijn, maar zou je met de oude Chromecast ook nog hebben.

De nieuwe chromecast heeft helaas nog steeds buffermomenten tijdens het afspelen van Netflix, dus dit valt mij nog wat tegen (toegegeven, mijn internet thuis is niet altijd even stabiel). Wat wel tegenvalt is het feit dat bijvoorbeeld Fastplay (nog) niet beschikbaar is. Ook het nog steeds niet bekabeld kunnen gebruiken van de Chromecast is jammer, want qua functies is het nog steeds een goed product (zeker t.o.v. smartfuncties van menig smart-tv).
Kijk anders is of je deze adapter ergens kunt scoren: speciaal gemaakt voor de Chromecast door Google.
Is er al iets bekend over de prijs? Als deze weer +- 35 is wil ik hem graag hebben. Gaat de huidige naar de slaapkamer. Had toen ik een chromecast kocht niet verwacht dat ik zo'n goedkoop apparaatje zo veel zou gaan gebruiken.
Beiden kosten 39 euro en zijn te koop bij de google store
Bij coolblue gelijk binnen een dag in huis, via Google 2 dagen. Plus de uitstekende retour service van 60 dagen bij Coolblue zou ik hem kopen bij Coolblue.
De Mediamarkt in Groningen heeft hem ook volop, 39 euro als ik mij niet vergis.
Je kan hem gewoon al kopen:

https://store.google.com/category/tv_and_audio

39 euro ex. verzendkosten.
Verzendkosten zijn gratis.

Overigens ook al te halen bij de Media Markt voor dezelfde prijs.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 6 oktober 2015 13:09]

Je kan de chromecast kopen voor 39 euro

Chromecast 2015
39, hij is gewoon al te koop hè
Ik heb die van mij voor 39¤ thuisbesteld gekregen vanaf coolblue.be
Ik heb hem vorige week besteld bij Bol.com voor ¤39,- met gratis verzending. Hij moet alleen nog geleverd worden.
60fps is niet zo interessant. Hoe zit het met de 24fps (24p) weergave? De meeste films zijn geschoten op 24p, afspelen op 60fps geeft judder. Dit is een bekend probleem van de chromecast 1
Ik zou graag kunnen streamen op 60 fps maar als het dan lijkt dat er frames worden herhaald laat maar.
Ik heb de mijne al vervangen door de cc2, waar ik voordien soms gestotter zag bij 1080p netfllix is het nu helemaal smooth!
raar, ondervind dat probleem helemaal niet met de chromecast 1 maar juist wel weer met de ATV3 :{
Ondersteund hij nu ook MKVs met DTS geluid?
Precies, met die vraag zit ik ook. Het ontbreken van diverse audio codecs zorgt bij mij vaak voor een try en shoot samen met DS Video van Synology. Hierdoor is de chromecast voor mij eigenlijk niet werkbaar behalve voor netflix.
Als je download via spotnet kun je altijd zien wat voor codec gebruikt wordt. Ik gebruik ook DS video icm chromecast. Het is idd een nadeel dat de chromecast niet alle codecs vreet. Daar heeft mijn WD tv live nooit last van. Maar die begon regelmatig vast te lopen, vandaar de chromecast 2 aankoop.
Maar de Chromecast 2 speelt voor zover ik dus begrijp ook nog niet alles af net zoals de eerste?
Nee avi niet. Mkv wel
MKV is een container formaat. Dus het is de vraag wat er in zit? De chromecast doet zover ik weet alleen stereo geluid.
De oude chromecast ondersteunt Dolby Digital +
Deze ondersteunt codecs als Quicktime, AVC/h.264, Mpeg-1 en -2, DivX, VC-1 en Mpeg-4-Visual.
Opvallend: geen VP8 of VP9 ondersteuning, Google hun eigen codecs. OVerigens ook geen HEVC/H265.

Niet dat daar iets mis mee is: H264 zal nog lang de quasie standaard blijven, maar ik vond het toch opvallend: van een Google product had ik eigenlijk verwacht dat zeker VP8 zou zijn ondersteund, want hardware decoders voor die codec zijn in meerdere chips te vinden.
Ja dat viel mij ook op inderdaad. Volgens dit lijstje heeft Marvell wel al eerder hardware support gehad voor VP8. Daarentegen wordt VP9 door vrijwel niemand ondersteund.

http://wiki.webmproject.org/hardware/socs

Ik had persoonlijk gehoopt op HEV/h.265 ondersteuning, zeker gezien veel (budget) apparaten dat al beginnen te krijgen.
Je moet daar wel bij opletten dat de redacteur algemene informatie over Qdeo heeft opgeschreven hier.

Deze SoCs en technologie wordt voornamelijk gemarket op embedded apparaatjes als kioskjes, schermen en dat soort dingen. Die moeten video's afspelen die de klant al heeft, en dan zijn alle genoemde codecs veel populairder dan VP8+9 - grootste use case daarvoor is YouTube en andere internetvideo. Het is daarom niet raar dat Qdeo niet deze technologie market of ondersteunt.

Echter is het zo dat als je in hardware H.264 implementeert je al zoveel hardwarepaden hebt liggen, dat het dan ook mogelijk is om VP8 te implementeren met weinig extra werk. Het kan zomaar zo zijn dat deze Chromecast gewoon VP8 ondersteunt - Marvell zou daar geen bergen voor hebben hoeven verzetten.

Wel interessant dat er nog geen "next-gen" codec (VP9/H.265) support + 4K-support in de Chromecast zit. Ik vermoed dat dat lastig is om te doen in een apparaatje dat 35 euro moet kosten, en dat het uberhaupt niet een groot genoeg selling point. De Chromecast 3 dan maar.

[Reactie gewijzigd door DCK op 6 oktober 2015 19:38]

2.5 is gebaseerd op het omrekenen van "advertised" speeds. De nieuwe Marvell ARMADA 1500 Mini Plus SoC staat op de site van Marvell als ~4900DMIPS (Dhrystone Million Instructions per Second) terwijl de vorige versie, Marvell ARMADA 1500 Mini SoC, ongeveer op 1300DMIPS komt.

Nou is lineair doorrekenen inderdaad 2.5x zoveel maar de vraag is meer of het daadwerkelijk gaat lukken/merken. De Chromecast lijkt voorlopig alleen maar 1080p aan te kunnen en dus is de noodzaak voor een veel snellere / multicore CPU niet aanwezig te zijn.
die getallen zeggen alleen hoe de cpu presteert, het zegt niets over de media decoder of de gpu

het zal hoog uit zeggen dat het sneller kan op starten en verwerken van taken.
Ik heb de nieuwe Chromecast nu enkele dagen in gebruik; en kan beamen dat alles een stuk vlotter lijkt te gaan. Wegens een change in de thuis-infrastructuur kan ik helaas geen zinnige tests doen, maar streams (Netflix / Youtube maar ook vanuit Plex) lijken sneller tot stand te komen en ook wat stabieler te draaien.
Waarom vertaal 4900 Dmips (dhrystone mips) van de processor zich naar ondersteuning voor 1080p60-output met 12-bit kleurdiepte? De video-output wordt toch door de gpu bepaald? En videodecodig door een aparte decoder.

[Reactie gewijzigd door Rudie_V op 6 oktober 2015 13:15]

Kan je hem ook aan een wifi koppelen waar een captive portal op draait, en dan nog kunnen bedienen met je smartphone?
Die situatie komt nogal eens voor in hotels en vakantieparken en dergelijke.