Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

De aanbieders van de Humble Bundle komen met een abonnement waarbij leden tegen betaling van 12 dollar per maand een aantal Steam-games krijgen. Het is nog niet duidelijk hoeveel en wat voor games het abonnement behelst. Op 6 november start de dienst.

Naast de reguliere Humble Bundle en de diverse andere bundels van games, boeken en apps, gaat Humble een game-abonnement aanbieden. De Humble Monthly-dienst gaat op 6 november van start. De aanbieders beloven een maandelijkse selectie van hun favoriete games aan te bieden. Het aanbod zou bestaan uit 'van alles, van recente hits tot hidden gems en tijdloze klassiekers'.

Humble laat weten dat het om Steam-games voor Windows gaat, maar dat het ook mogelijk is dat er games in de maandelijkse bundel zitten die ook op andere platforms werken. Hoeveel games er maandelijks beschikbaar komen voor de leden is niet duidelijk.

Humble Monthly kost 12 dollar per maand, omgerekend ongeveer 10,50 euro. Vijf procent van de abonnementskosten komt ten goede aan een goed doel. Het abonnement, dat enkel met een creditcard betaald kan worden, kan iedere maand stopgezet worden. Eerder verkregen spellen blijven dan eigendom van de gamer. Wie zich voor 6 november inschrijft, krijgt direct de rpg Legend of Grimrock 2.

Humble Monthly

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Beter laat dan ooit nooit? IndieGameStand heeft al 7 maanden zoiets met Indie Elite.

Omdat het bij beide "shops" niet mogelijk is om invloed uit te oefenen op wat je krijgt, loop ik sowieso niet warm voor dit soort abbo's. Ikzelf zou het leuk vinden als de maandelijkse game DRM-Free is èn op Windows èn Linux draait. En als het even kan een originele game die me kan boeien en niet de zoveelste clone van een successvolle indiegame, of overbekende/retro puzzlegame als tetris in een ander jasje.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 2 oktober 2015 22:59]

Ja, was wel leuk toen de Humble Bundles DRM free en cross-platform als vereiste hadden. Veel games werden specifiek daarom geport. Natuurlijk ook onspeelbare ports (weet nog dat in Super Meat Boy de controls helemaal verkeerd waren op OSX), maar toch positief. Nu hadden ze vorige week een GameMaker bundel en die DRM servers lagen meteen de hele week plat.
Waarom is iedereen gek op DRM free games? De kans dat Valve of zelfs Ubisoft (Uplay) en EA (Origin) failliet gaat is kleiner dan de kans van verwoesting van de aarde.

En zelfs als dat zou gebeuren, dan heb je legaal het recht om het spel te downloaden van torrents.
Waarom is iedereen gek op DRM free games? De kans dat Valve of zelfs Ubisoft (Uplay) en EA (Origin) failliet gaat is kleiner dan de kans van verwoesting van de aarde.
Heb je het laatste deel van mijn comment ook gelezen? DRM systemen veroorzaken vaak problemen. Steam en Origin tegenwoordig niet meer, maar als developers zelf iets gaan implementeren dan gaan de servers sowieso eraf op release day.
En zelfs als dat zou gebeuren, dan heb je legaal het recht om het spel te downloaden van torrents.
Waar haal je dat uit? Ik denk niet dat dat als uitzondering in de copyrightwet staat, of in de Steam TOS.
Ook Steam en Origin veroorzaken zo hun problemen met de DRM. Afgelopen zondag zat ik Total War Shogun 2 te spelen en toen de Steam servers er even een paar minuten uit lagen had ik in mijn coop-campaign direct een desync. Dat is natuurlijk niet alleen de fout fan steam, maar zeker wel een deel ervan. En terwijl dit een downtime van luttele minuten was, waren er in het verleden ook wel eens downtimes van meerdere uren. Dan zijn de meeste games ineens niet meer te spelen omdat de DRM, de MP, de matchmaking, de uitnodigingen etc allemaal via dat ene systeem loopt. Lekker makkelijk (en kostenbesparend) voor de uitgever, maar zeker niet wenselijk voor de consument. Tegelijkertijd worden spellen steeds duurder en ben ik dus niet verbaasd dat ook voor dat soort always-on drm onzin gewoon cracks worden gemaakt (ondanks die veel moeilijker zijn te maken dan een simpele no-cd dat ooit was).
Alleen heeft dat minder met DRM te maken want steam heeft gewoon een eigen matchmaking systeem wat developers kunnen implementeren in plaats van hun eigen matchmaking te maken. Vroeger was daar gamespy voor of zo maar die zijn er niet meer.
Gamespy is dood inderdaad en het is idd niet strikt deel van de DRM. Maar door het te koppelen aan de DRM van steam heeft valve juist ook dit deel makkelijk uit handen van de devs kunnen nemen, die toch al de DRM moesten integreren. Het is dus niet de DRM zelf maar wel een vrij direct gevolg ervan. Die centralisatie heeft voor en nadelen. In de totale som zullen games misschien minder vaak last hebben van dergelijk downtime (hoewel dat natuurlijk verre van gegarandeerd is. WoT heeft het afgelopen jaar minder totale downtime gehad dan steam in de tijd dat ik heb gespeeld en ik heb toch echt veel meer tijd in WoT toegebracht dan met steamgames). Tegelijkertijd hebben dan ineens een grote meerderheid van de games er last van waardoor het veel erger is dan de downtime bij een enkele game. Draait een beetje uit op de afwegingen over centralistatie: Het KAN efficiënter en stabieler zijn (hoewel ik daar toch echt twijfels aan heb bij steam) en er staat tegenover dat het wel de impact van problemen veelvuldig vergroot.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 3 oktober 2015 17:22]

DRM vrij is de meest klantvriendelijke vorm van distributie omdat dit totaal onafhankelijk werkt.
Ik heb geen concreet probleem met Steam maar een game waar ik Steam niet persé voor hoef aan te slingeren vind ik nog altijd beter. Zeker als het Linux games betreft zie ik het liever zonder.

Gaben speelt altijd wel mooi weer maar zelfs bij zo'n tent als Valve draait het om geld. Als er een reden is om jou toegang tot je games moeilijker te maken zullen ze dat gewoon doen.
Ik maak me niet onmiddelijk zorgen om verlies van mijn account maar ik zie het wel als gewoon een rieele mogelijkheid.
Sterker nog, ik vind dat vertrouwen in die waargenomen ongeschendbaarheid van Valve maar raar.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 4 oktober 2015 18:58]

Maar ik vind het juist leuk dat mijn 500 games op Steam zijn zodat ze mijn uren tellen, achievements, steam trading cards en dat ik altijd binnen 10 seconden kan installeren zonder wizard.

Bij een DRM free game voelt het net alsof je het van torrents afhaalt.
Je kan een DRM vrij spel ook gewoon via Steam (of elke andere stattracker) laden als je daar vrolijk van wordt.
Je analogie met Torrents snap ik niet.
Dus waar betaal ik bij DRM games dan voor?

Ik betaal voor mijn games voor gemak, niet omdat ik Ubisoft weer geld gun weer voor een broken game.

Toevallig zijn de Steam servers nu weer net down, dan ga ik toch 5 minuutjes op Tweakers kijken ipv wensen dat mijn games DRM free waren.
Ik zie de relatie niet tussen een defect spel en een DRM loos spel?
Tevens is het gemak van steam prima te harmoniseren zonder DRM implementatie.
GOG Galaxy bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 4 oktober 2015 21:21]

Leuk concept, maar het lijkt me alleen geschikt voor gamers die een brede interesse hebben in game genres. Waarschijnlijk zal de markt waarde van de games die je krijgt een stukje groters zijn dan wat je er voor betaald, maar dat zegt niets over de persoonlijke waarde die het voor jouw heeft. Altijd een risico en ik vindt 10 euro per maand dan net iets te duur om zo'n risico te nemen.
Ik maak me meer druk om de term 'humble'. Normaal kan je aangeven welk bedrag waar heen gaat (Humble Bundle/Developer/Goed Doel). Dat mis ik hier, en de reden dat een groot deel naar een goed doel ging was voor mij altijd de reden om nog wel eens wat te halen.
Alleen bij bundles kan je dat kiezen en lang niet iedereen doet dat. In het Humble Store zelf gaat altijd 10% naar een goed doel, nooit meer of minder.
Dat niet iedereen het doet is een keuze, maar je had de keuze wel. Die ontbreekt nu.

Meestal kocht ik een bundel als ik het goede doel erachter wilde steunen. Dan deed ik 80/10/10, maar de games heb ik zelden tot nooit gespeeld (ook een keuze).

Naar mijn idee valt het hele humble nu in het water, en kan je beter kiezen voor een abonnement op IndieBox ofzo.
Het heeft inderdaad niet echt meer iets te maken met de achterliggende gedacht van de oorspronkelijke humble-bundles. En daarom zou ik het persoonlijk ook niet doen (het is bovendien best een vors bedrag per maand om te besteden aan een random game waarvan je niet eens weet of het ueberhaupt binnen je sfeer van interesse ligt).
Maar ik snap wel waarom ze niet meer dan 5% kunnen doen. Een aardig percentage gaat weg aan VAT en transactiekosten via paypal (in totaal zo'n 25%+) en ze moeten wel genoeg geld binnenhalen om elke maand een game aan te kunnen bieden. En juist door die periodieke karakter hebben de uitgevers die hiervoor games aanleveren een veel sterkere onderhandelingspositie. Voor een humblebundle is het in het verleden best vaak voorgekomen dat er een tijdje (een paar weken) geen bundle te koop was omdat ze nog aan het onderhandelen waren voor de volgende. Die mogelijkheid voor uitstel hebben ze bij die soort abo niet. Dan wordt het direct een stuk moeilijker want je moet elke keer precies op tijd zo'n game klaar hebben liggen. En hij moet alsnog waarschijnlijk aardig korting opleveren tov een normale winkelaankoop, want anders lopen mensen rechtstreeks weg bij je abo. Dat te onderhandelen met een uitgever is geen makkelijke taak. Door het percentage van de gift beperkt te houden is het makkelijker om dat elke maand ook daadwerkelijk te halen zonder er enorme verlies op te draaien.
Zo'n groot risico brengt het niet met zich mee, je kunt maandelijks opzeggen.

Bevalt het niet, dan heb je toch wat variatie en kun je eens wat anders proberen op een sympathieke manier.
Vooral als maar 50 cent naar een goed doel gaat inderdaad, anders kun je nog zeggen van ach we helpen er iemand mee (anders dan de dev/publisher/humble natuurlijk) en het is altijd wel leuk om maandelijks een goodiebag (digitaal dan in dit geval) te krijgen om mee te spelen en te zien wat er mogelijk voor juweeltjes tussen zitten... Maar in dit geval denk ik dat ik toch ook even de kat uit de boom kijk om te zien wat ze er precies mee doen.
Waar het geld naartoe gaat boeit me ansich niet zo, ik stelde toch al in dat Humble Bundle aankopen voornamelijk naar ontwikkelaars gingen, een beetje naar HB en niets naar goede doelen.

Wat mij zorgen baard is dat er helemaal niets bekend is over de scope van de dienst, krijg je twee spellen of 20 spellen? Wat voor spellen? Is het ook andere content zoals zoveel andere Humble Bundles?

Ik heb bijna op het punt gestaan om het te doen, maar ik vind niet dat je iemand moet belonen die zo een ondoorzichtige dienst aanbied. Wellicht verander ik nog van gedachte (known to happen)...
"De action-rpg Legend of Grimrock".... Vreemde omschrijving voor een TURN BASED spel 8)7
Ik heb het spel zelf niet, maar ik lees juist dat het niet turn based is. Correct me if I'm wrong!
Het navigeren door de wereld is turn based, het vechten is timer-based, dat klopt. Maar het is alleszins géén action-rpg :)
Bedankt voor de uitleg. Dan houden we het op rpg, dat is het sowieso :)
Het is in ieder geval geen turnbased game, je moet aanvallen proberen te ontwijken en vlug reageren dus er komt genoeg actie in voor. Alleen beweeg je groep in vlakken en draai je 90 graden. Maar de monsters bewegen gewoon door de wereld ook al sta jij stil. Kwa bediening lijkt het een beetje op Hired Guns op de Amiga, alleen had je in Hired Guns 4 van dit soort schermen op je beeld voor elke character, een van de spellen waar je muisknop goed kon slijten door het geklik op de pijltjes voor elke beweging.
Kennen jullie dat moment. Je kijkt een filmpje. Je bent hyped voor al die games. Je installeert ze. Daarna: Je doet er niks mee en een maand (of eerder) later verwijder je het.
Erger nog, ik activeer ze zonder installeren en vergeet daarna dat ik ze heb 8)7
Ja ik heb door de jaren wel een aantal bundels gekocht omdat het zooo goedkoop was en er A titels bij zaten..
Veel mensen weten niet wat ze zien als ik mijn Steam open.. 100den games.. "Heb je dat allemaal gespeeld??? Oo"
Nee.. niet eens geïnstalleerd..

Maw. ELKE maand een bundel? Ik zou niet weten wat ik met die overdaad moet..
Ik wacht wel op de nieuwe Fallout ;) en concentreer mij daar op.
ik heb over de 1000 games, en allemaal installed ...
ik heb aparte steamdisks in mijn pc zitten... puur en alleen librarydisks voor steamgames ..; (op mijn windowsdisk staat geen enkel game)
Misschien is het geen gek idee om de eerst maanden of eerste maand even mee te doen. Als ik zo'n dienst zou lanceren zou ik de eerste paar maanden mooie lekkermakertjes serveren zodat mensen denken 'shit die had ik ook willen hebben.' Ik heb me niet echt goed ingelezen of kun je jezelf ook lid maken tijdens de maand?
Nee, eens de spellen zijn aangekondigd kun je ze niet meer bestellen voor die bundle
12 dollar per maand betalen voor een pre-order waarbij je niet eens weet wat je besteld. Voor mensen die nul games op Steam hebben kan het misschien leuk zijn, ik en vele andere die al langer meedoen hebben er rond de 500~. Grote kans dat het spellen zijn die ik al heb. Met een Steam sale kan je voor 12 dollar ook een AAA titel kopen zeg maar. En 5% naar het goede doel? Mweh niet echt meer een goed excuus om egoïstisch philantropisch te doen hehe.
Klinkt helaas teveel als de formule van de oude ECI boekenclub. Je krijgt elke maand een selectie games ongeacht je smaak. Als je nog geen games collectie hebt is het een leuke manier manier om een library op te bouwen maar Ik betwijfel of je er aan toekomt om die ook nog daadwerkelijk te spelen.


Tijd is kort, teveel games uit mijn Steam library heb ik niet eens of amper gespeeld.

[Reactie gewijzigd door CapTVK op 2 oktober 2015 18:31]

Enerzijds heb ik zoiets van "ah tof", anderzijds zijn ze nog wat te geheimzinnig met wat erin komt te zitten. Denk dat ik de eerste nog even afwacht om te kijken of het de moeite waard is. Want als het 1 (of handvol) muffe 2d pixel-art indie titels zijn, dan mogen ze het abonnement houden. Zitten er echter nog wat mooie titels tussen, dan lijkt het me wel de moeite waard.

Grimlock die ze weggeven trekt me sowieso niet dus laat maar lekker zitten nog.
Ik vermoed dat dit een tactiek is omdat de inkomsten van de 'normale' Humble Bundles terug begint te lopen. De gemiddelde prijs van de bundles ligt ver onder de 12 US$ die ze voor deze constructie vragen. Met deze vorm zijn ze zeker van inkomsten. Ook zal de afdracht richting goede doelen voor de reguliere bundles hoger zijn dan de 5% - transactiekosten die ze nu gaan rekenen.

Mocht je besluiten om een abonnement te nemen, let dan wel op. Hoewel je het elk moment kunt opzeggen, kun je dat niet binnen de week voor de release van de volgende bundel.

[Reactie gewijzigd door Rarz op 2 oktober 2015 20:35]

Ik kijk hiermee de kat even uit de boom. Bijna elke Humblebundle blijkt dat ik meer dan de helft van de games zelf al heb, en de rest meestal niet zo interessant vind. Laatst wel weer een bundel gepakt vanwege Gang Beasts, omdat je deze voor de helft minder had dan via Steam zelf, en de rest van de games in de bundle kan ik nog altijd giften naar vrienden, of kunnen een leuk verjaardagscadeau zijn.
Plus ik zie vaker dezelfde games in bundels terugkomen, hoop niet dat dit straks ook het geval zal zijn in de monthly bundle.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True