Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Dell komt met nieuwe mobiele workstations in de Precision-serie. Het 15,6"-model wordt uitgerust met een full-hd- of uhd-scherm dat over zeer dunne randen beschikt. Alle nieuwe workstations worden geleverd met Intel Core- of Xeon-processors van de Skylake-generatie.

Dells nieuwe line-up van mobiele workstations in de 3000-, 5000- en 7000-serie bestaat uit laptops met 15,6"- en 17,3"-schermen. Volgens de fabrikant zijn de nieuwe modellen lichter en krachtiger geworden. Voor de behuizingen gebruikt Dell aluminium, de achterkant van de schermen zijn gemaakt van koolstofvezel.

In de mobiele workstations huisvest Dell een Intel Core- of mobiele Xeon-processor, in alle gevallen gaat het om Skylake-chips met ddr4-ondersteuning. Kopers kunnen kiezen voor een AMD FirePro- of Nvidia Quadro-videokaart en het is mogelijk om de mobiele workstations uit te rusten met een touchscreen dat honderd procent van de Adobe-rgb-kleurruimte en een resolutie van 3840x2160 pixels kan weergeven. Het 17,3"-model krijgt een startprijs van 1699 dollar, omgerekend en inclusief btw komt dat neer op ongeveer 1837 euro. De prijzen van de 15,6"-uitvoeringen beginnen bij 1199 dollar.

Net als de Dell XPS 13 en de komende XPS 15 krijgt het 15,6"-model een Infinity Edge-scherm. Dit is Dells marketingterm voor een scherm met zeer dunne randen. Door deze dunne randen is het formaat van de Dell Precision 5510 met zeventien procent afgenomen ten opzichte van zijn directe voorganger, terwijl de schermgrootte gelijk is gebleven: de behuizing is nu vergelijkbaar met die van een 14"-laptop. De 5510 weegt 1,78kg en is 1,7cm dik op het dikste punt. Ondanks het compacte formaat kan de 5510 volgens PCWorld cpu's met tdp van 45 watt huisvesten, zoals de Core i7-6820HQ, Core i5-6300HQ en de Xeon E3-1505M v5. Ook is er ondersteuning voor ssd's met nvme-interface en m.2-formfactor. De prijs begint bij 1399 dollar.

Dell Precision 5510

Naast de mobiele workstations heeft Dell twee nieuwe instapworkstations in de Precision Tower 3000-serie aangekondigd. Volgens de fabrikant gaat het om 's werelds kleinste workstations met sff-chassis. Net als de laptops worden de towerbehuizingen uitgerust met een Intel Core- of Xeon-processor van de zesde generatie. Er kan een pci-express-ssd met m.2-formfactor gebruikt worden en optioneel is een thunderbolt 2-insteekkaart verkrijgbaar. Prijzen beginnen bij 679 dollar.

Wanneer de nieuwe Dell Precision-workstations in de Benelux verschijnen en tegen welke prijzen is nog niet bekend.

Dell Precision Workstations 2015

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Hopelijk komen deze laptops ook met Ubuntu!
Lijkt me een kleine moeite om Ubuntu erop te zetten? De linux-markt is te klein om speciale ubuntu versies van een laptop te maken
Dell heeft Developer edities van somigge laptops: http://www.dell.com/us/business/p/xps-13-linux/pd

Dan weet je zeker dat alle features ook werken met linux

[Reactie gewijzigd door jerkitout op 2 oktober 2015 11:50]

Dankje voor de uitleg, dit wist ik niet. Is er anders wel een kans dat bepaalde features niet werken? Het enige probleem dat ik kan bedenken zijn de drivers voor linux
DELL workstations zijn gecertificeerd voor Ubuntu 14.04
Ik neem aan dat een Precision met Skylake processor ook uitgerust gaat worden met Thunderbolt 3? Hopelijk zit er ook nog een VGA aansluiting op. Ik kom bij veel verschillende klanten en je ziet (helaas) toch nog vaak monitoren met een VGA aansluiting.
Ze noemen mooie specs. maar ik zat ook al te kijken naar de bruikbaarheid, hopelijk komt er ook een versie met een normaal chassis en een (voor laptop begrippen) "shitload" aan data poorten(dat wat ik van een workstation verwacht) hiervan zie ik namelijk weinig terug op de foto's.
Als dit de standaard gaat worden vrees ik voor de inzetbaarheid van laptops op het werk.(op een tas vol hubs, VGA adapters EDIT: Docking station en andere ellende zit ik niet te wachten).

[Reactie gewijzigd door Canule op 1 oktober 2015 19:27]

Als ze aansluiten op een dockingstation heb je die opties toch ook? Of zie ik iets over het hoofd?
Er staat 5x "mobiel" in het artikel. Dat betekent, in alle marketingpraat, dat je dus een volledig draagbaar werkstation hebt.

Impliciet zou dat ook voor mij betekenen dat ik geen dockinstation nodig zou moeten meeslepen of aanschaffen. Ik heb 3 werkplekken (voor werk) en tientallen werkplekken bij klanten. Overal staan andere monitoren, andere kabelgoten etc. Ik wil er dus niet over moeten nadenken hoe ik mijn laptop overal wel/niet aansluit; er "moeten" dus voldoende gangbare aansluitingen in de laptop zelf zitten.
Die zitten heus wel op het dikkere model, maar als je de ultra-thin en light wil, tja dan moet je concessies doen.
Dan denk ik dat het groter afgebeelde model het niet voor je gaat worden ;) Gezien de plaatsing van het scharnier heeft die de achterkant niet meer beschikbaar voor eventuele aansluitingen. Verder biedt de render dan weinig zicht/hoop, maar het zou me niet slim van Dell lijken om een grote bestaande klantenbasis weg te laten lopen.
Als zo'n docking station slechts 2-300 gram weegt en er direct onder opgeklikt kan worden.. dan zit je net maar aan de 2kg.

Maar ik verwacht bij deze genoeg aansluitingen, displayport en USB zijn nou niet echt enorm qua omvang
Ik wil ook een alles-in-één oplossing en niet allerlei kabeltjes, verloopjes en dockingstations meesleuren. Die raak je alleen maar kwijt of heb je net niet bij je als je het nodig hebt...
De 7710 en 7510 hebben de volgende aansluitingen.
1 x SD Card Reader (SD, SDHC, SDXC, supporting up to 64GB)
1 x Thunderbolt® 3 optional (coming Jan. 2016)
4 x USB3.0 with PowerShare
1 x mDP
1 x HDMI
1 x Headphone and microphone combo jack
1 x SmartCard Reader (optional)
Vaak gaan die via dockingstations of (actieve) verloopjes.
Althans dat is mijn ervaring :+
Begin 2016 komen er 2 nieuwe docking stations, 1 met usb-c en 1 met thunderbolt 3.

http://en.community.dell....ptions-for-mobile-workers
Ik heb hier van m'n werk een Dell Precision m2800 staan. Godzijdank genoeg poorten voor alles. Nadeel: zwaar

[Reactie gewijzigd door TheAshcat op 1 oktober 2015 21:28]

haha en zwaar zijn ze zeker ik heb een m3800. ik hoop dat het hitte probleem ook word opgelost bij de nieuwe versies :S
Ah, je bedoeld die ingebouwde föhn? :)
Pff ja ze zijn nu 10 keer lamgsgekomen om alles te repareren allen scherm en behuizing is niet vervangen zon beetje .... Ding doet nog niet wat het hoort te doen .

Service daarin tegen is wel erg ! Goed !
Ik zit ongelofelijk op de XPS15 Infinity te wachten, maar persoonlijk had ik liever een grote accu en een ULV-chip dan een Xeon en een dedicated videokaart... Ook een optie voor 1440p lijkt me mooi voor dit schermformaat. En waarom moet ik per se de 4K-versie nemen als ik een touchscreen wil?

Hij leek me zo geweldig toen hij op Computex opdook, maar ik begin toch een beetje te twijfelen nu. Hopelijk maakt Dell het goed!
Denk dat je de specs van de Precision en de xps doorslaat haalt
Dit zijn de Precision specs inderdaad, maar ik verwacht dat Dell de XPS met vrijwel dezelfde hardware gaat uitrusten.
Uitgelekte specs voor de XPS15 zijn de laatste dagen online verschenen. Het lijkt dit te worden:

TOUCH XPS 15 9550 - Machined Aluminum Display Back and Base in Silver. 15.6" 4K Ultra HD (3840 x 2160) InfinityEdge touch. 6th Generation Intel Core i7-6700HQ Quad Core (6M Cache, up to 3.5 GHz). 16GB (2x8GB) 2133Mhz DDR4 Memory. 512GB PCIe Solid State Drive. Windows 10 Home 64bit English. NVIDIA GeForce GTX 960M with 2GB GDDR5. HDMI. 3-in-1 Media Card Reader and USB 3.0. DW1830 3x3 802.11ac 2.4/5GHz + Bluetooth 4.1. Stereo speakers + MaxxAudio. Backlit Keyboard - English. Dell 84 WHr 6-Cell Lithium-Ion Battery. Widescreen HD (720p) webcam with dual array digital microphones . HDMI, USB 3.0 (x2) with PowerShare; Headset Jack (1); SD card reader (SD, SDHC, SDXC); Kensington Lock slot; Thunderbolt 3 (1), Thunderbolt 3 supports: Power in / charging, PowerShare, Thunderbolt 3 (40Gbps bi- directional), USB 3.1 Gen 2 (10Gbps), VGA, HDMI, Ethernet and USB-A via Dell Adapter (sold separately). Optical drive not included (supports external USB optical drives sold separately).

Bron oa: http://www.provantage.com/dell-xps9550-4444slv~7DELL57E.htm

Daarnaast komt er waarschijnlijk ook nog een model met (matte) 1920x1080 scherm zonder touchscreen. Zonder dedicated videokaart. En iets mindere CPU.
Hopelijk valt er zelf nog iets te configureren aan de systemen.
En zelf hoop ik vooral op een beeldscherm met goede kleurweergave, zodat ik deze kan kalibreren voor professionele fotobewerking. Zoals in de wat oudere M3800 van Dell.

[Reactie gewijzigd door ikbensam op 1 oktober 2015 19:59]

Formatting:

TOUCH XPS 15 9550
Machined Aluminum Display Back and Base in Silver.
15.6" 4K Ultra HD (3840 x 2160) InfinityEdge touch.
6th Generation Intel Core i7-6700HQ Quad Core (6M Cache, up to 3.5 GHz).
16GB (2x8GB) 2133Mhz DDR4 Memory.
512GB PCIe Solid State Drive.
Windows 10 Home 64bit English.
NVIDIA GeForce GTX 960M with 2GB GDDR5.
HDMI. 3-in-1 Media Card Reader and USB 3.0.
DW1830 3x3 802.11ac 2.4/5GHz + Bluetooth 4.1.
Stereo speakers + MaxxAudio.
Backlit Keyboard - English. Dell 84 WHr 6-Cell Lithium-Ion Battery.
Widescreen HD (720p) webcam with dual array digital microphones .
HDMI, USB 3.0 (x2) with PowerShare
Headset Jack (1)
SD card reader (SD, SDHC, SDXC)
Kensington Lock slot
Thunderbolt 3 (1), Thunderbolt 3 supports: Power in / charging, PowerShare, Thunderbolt 3 (40Gbps bi- directional), USB 3.1 Gen 2 (10Gbps), VGA, HDMI, Ethernet and USB-A via Dell Adapter (sold separately).
Optical drive not included (supports external USB optical drives sold separately).
geen 32GB interne geheugen bij de "normale" i7/i5? ik las wel dat bij de xeon versie zelf 64GB mogelijk is.
Inderdaad, het verschil zal wel in de videokaart zitten, de (oude/huidige) Precision m3800 is voor cad gecertificeerd.
Deze zijn dat ook, de FirePro en Quadro zijn resp. AMD's en Nvidia's kaarten die specifiek voor dit soort doeleinden zijn. In de tekst staat omschreven dat er uit één van die twee gekozen kan worden.

Voor de desktop kan ik me nog herinneren dat Quadro/FirePro ontiegelijk duur zijn (of waren iig), destijds een HD7950 gekocht waarmee ik gewoon hetzelfde kon :)

Wat mobiliteit betreft had ik een paar maanden voor mijn afstuderen een HP 8540w gehaald (ik typ er nu op), qua stevigheid niks op aan te merken, qua intern gaat het allemaal wel erg snel achteruit de laatste tijd.

[Reactie gewijzigd door GS88 op 1 oktober 2015 23:09]

Met zo'n dunne schermrand is er blijkbaar geen plek meer voor een numeriek gedeelte op het toetsenbord. Toch een groot nadeel wat mij betreft.
Voor mij is het ontbreken van een numeriek toetsenbord juist een voordeel, omdat de touchpad dan in het midden zit.
Als je een dergelijke machine wilt met numeriek TB, dan kun je beter wachten op de Lenovo P50. Ook een prachtige machine, maar die ga ik niet kopen vanwege het numerieke TB.
Hoezo geen plek? Het gaat toch om de dunne scherm en niet om de case om de moederbord? :?
Ik heb zelf de M4800 van Dell en die heeft randen van een centimeter aan beide kanten van het scherm. Het toetsenbord heeft een keypad en staat zo'n 2-3 mm van de randen af. Zie ook http://i.imgur.com/zmvc9JU.jpg . Nu de randen langs het scherm wegvallen wordt de laptop in geheel smaller en is er geen ruimte meer voor een keypad, tenzij ze het toetsenbord smaller maken. Een smaller toetsenbord gaat echter niet écht lekker typen, en ik denk dat ik dan een understatement maak.
Volgens mij heeft dat gewoon met verlagen van de productie kosten te maken,
Zo heeft de oude XPS 15 ook het zelfde keyboard als de XPS 13,
Dat zal bij deze nieuwe ook wel zo zijn.
Ik vind dat wel jammer, ik mis overigens vooral de "home" en de "end" keys.
Deze zitten onder een functie toets.
Precies... Ik heb hier een xps-12, en dat is best een fijne laptop. Maar geen home, geen end, geen pgup, geen pgdn maakt het moeilijk om te gebruiken bij het developen.
Dat is wat ik concludeer uit de foto's. Ze hebben er in ieder geval niet voor gekozen om er een numpad bij te plaatsen. Ik kan me zo voorstellen dat als je geen schermranden meer nodig hebt dat dan de hele laptop kleiner gaat worden. En het toetsenbord smaller maken is ook geen goede optie wat tdw ook al aangeeft.
Ok. ik zit al maanden te F5-en op een XPS 15 van Dell. Nu ziet deze er ook wel sexy uit. Moeilijke keuze...
De Dell XPS 15 zal ook wel elk moment worden aangekondigd. Ik vermoed dat ze dit misschien zelfs volgende week gaan doen aangezien het volgende dinsdag de event van Microsoft in New York is. En Dell en Microsoft werken de laatste tijd nauw samen om een producten te leveren die een optimale Windows 10 ervaring bieden. Hoe dan ook, het zal niet lang meer duren...
En de XPS15 is inmiddels verdwenen uit de online store van Dell. Op twitter heeft Dell eerder aangegeven dat de XPS15 op 15 oktober uitkomt.
Wauw inderdaad, dat had ik zelfs nog niet opgemerkt dat je hem niet meer kan kopen.
XPS 15 krijgt het 15,6"-model een Infinity Edge-scherm.
Kijk hier wachtte we al op :)
Precies wat ik dacht toen die 13 inch uit kwam (die eigenlijk net te klein is)

Quad core erin niet zo'n Ultra Low Voltage ding en gaan :D

De normale Laptop-CPU's zijn al heel zuinig.
Vroeger deed een i7 Quad core (mobile) zo'n 65Watt.
Tegenwoordig is het een ULV dual core ding - 15 Watt.

Een ding weet ik wel, doe mij die oude i7 Quad core maar terug, dan maar wat minder zuinig, maar dat was een stuk sneller dan zo'n ULV ding. Ik heb nu een i5 5300U, is helemaal niks.

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 1 oktober 2015 21:38]

Gezien de ' throttling' problemen die Dell in het verleden gehad heeft (XPS16 iemand?), vind ik de keuze voor een wat lichtere cpu in een dergelijk dun model niet vreemd.

Hardware die veel warmte genereerd moet die ook goed kwijt kunnen, daarvoor wordt het chassis wat ruimer bemeten.

[Reactie gewijzigd door guapper op 1 oktober 2015 21:00]

Klinkt goed, zo te zien op het plaatje een mat scherm. Vind ik persoonlijk het fijnste werken. En een gecentreerd toetsenbord, helemaal top.
Precies wat ik ook wil hebben. Laat maar komen, Dell!
Voor het eerst een mobile quadcore i5, interessant. Hiervoor waren het toch enkel de i7's quad core? (HQ, MQ, ...)
Zou een mooie opvolger zijn van mijn Latitude E6230 :)
FHD+ schermen lijken nu dan toch eindelijk in opkomst te raken in laptops.
Dell lijkt met de workstation desktops toch wel de oude IBM ThinkCentre's kwa model na te doen, of niet?

bron

Het zijn verder verdorie wel kekke bakkies, joh! Zou graag ter vervanging van mijn Dell XPS 17 L702x een mooie Precision willen aanschaffen. Toch maar even kijken wat deze met de prijzen doen... Simpele quadro of FirePro erin, 3840x2160-schermpje, puike NVME-ssd en een flinke i7 uit de SkyLake-serie! :D *kwijlt*

(dat wordt waarschijnlijk een 17,3" i.v.m. het numpad op het toetsenbord ;) )

[Reactie gewijzigd door InjecTioN op 1 oktober 2015 21:02]