Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

Android-applicaties die in de Google Play-applicatiewinkel worden uitgebracht mogen vanaf nu dubbel zo groot zijn als voorheen. De limiet op de grootte van het .apk-installatiebestand wordt verhoogd van 50MB naar 100MB.

Play StoreGoogle maakte het nieuws bekend op zijn Android Developers Blog. Ontwikkelaars die applicaties in de Play Store willen publiceren mogen een installatiebestand van maximaal 100MB groot uploaden. Wie meer opslagruimte nodig heeft moet gebruik maken van externe bestanden die na installatie binnengehaald worden. Onder andere ontwikkelaars van spelletjes maken gebruik van zulke externe datapakketten.

De limiet van 100MB geldt overigens voor applicaties die zich richten op Android 4.0 en hoger, wat overeenkomt met api-niveau 14 en hoger. Wie van een lager api-niveau gebruikmaakt, dus vanaf 13 en lager, blijft te maken krijgen met de limiet van 50MB, aldus Google.

Ondanks de toename in de toegestane applicatiegrootte probeert Google om ontwikkelaars aan te sporen om applicaties juist klein te houden. De internetgigant wijst erop dat er veel gebruikers zijn met datalimieten, en dat grotere apps voor langere installatietijden en meer ram-gebruik zorgen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Super! Hier liep ik als app dev tegenaan. Ik snap de keus van kleine installatiebestanden, maar 50MB is wel erg weinig. Nu had dat ook te maken met telefoon die een cache hadden van slechts 50MB of minder. Maar dat draait allemaal op Android 4.0 of lager.
Maar dat draait allemaal op Android 4.0 of lager.
Ja en? Daar hoef je geen rekening meer mee te houden? Ik heb weinig begrip voor appbouwers die te belazerd zijn om een app ook bruikbaar te maken voor wat lagere OS versies. Neem bijv. het appje van PostNL. Dat liep tot voor kort bij mij ook op een HTC Flyer met Honeycomb 3.2.1. en op een iPhone 3GS met iOS 6.1.6. Melden op een gegeven moment dat ik moet updaten want die versie werkt niet meer. En dan blijkt de nieuwe versies niet down te loaden te zijn op devices met Android 3 of iOS6. Domme simpele appjes vaak die helemaal geen ingewikkelde zaken doen die niet mogelijk zouden zijn op die Android/iOS versies en waar je per se die hogere OS-versies voor nodig zou hebben maar je moet in de developers kit wel de noodzakelijke onderdelen installeren en up-to-date houden en aanvinken dat je in de te bouwen app ook ondersteuning voor die versies wilt inbouwen. Alleen die moeite schijnt te veel gevraagd te zijn.

Dat zijn hele slechte ontwikkelingen. "Gooit u die apparaten maar na drie jaar weg en koop een/gebruik alleen nog maar nieuwere." lijkt men te willen zeggen. Daar zouden Google en Apple ook wel eens beleid voor mogen formuleren. Er is nog te weinig oog voor het bewaken van app compatibiliteit met oudere OS versies. Deze maatregel zou dat helaas wel eens nog slechter kunnen maken.
Het is zeker géén kleine moeite om <4.0 te blijven ondersteunen. Paar voorbeelden:
- enorme spaghetticode vereist om instellingen er enigzins behoorlijk uit te laten zien, en dan nog steeds niet material gethemed en veel issues
- veel plugins ondersteunen het niet meer omdat ze gebruik maken van de animatie class die 4.0+ is, plugins voor bijvoorbeeld de navigationdrawer die mij een heleboel custom code bespaart en dus een boel potentiële bugs.
- bepaalde material features zijn niet <4.0 gebackport door google, dus als je dan een fatsoenlijke material app wilt houdt het al snel op
- gek gedrag bij de nieuwe httpsurlconnection class <4.0, maar de oude manier wordt op 6.0+ niet meer ondersteund, dus wat dan?
- nog veel meer kleine dingen die het allemaal tijdrovend maken om het te supporten, en ik snap dat als bedrijf de kosten dan hoger zijn dan de baten
Je moet ook niet <4.0 blijven ondersteunen maar zorgen dat de apparaten geupdate worden naar een recente versie. Dat ligt aan de fabrikanten, maar ook aan Google.
Drie jaar? De iPhone 3GS is van 2009. Het is nu 2015. Dat is toch echt 6 jaar. De HTC flyer is ook alweer van begin 2011. Dat is toch echt 4,5 jaar.

De flyer wil ik je dan wel geven, maar apparaten van 6 jaar oud blijven ondersteunen? Kom op zeg..... Blijf alsjeblieft wel een beetje realistisch. Je kan als developer niet iets tot in de lengte der dagen blijven ondersteunen omdat enkele users het nog gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Lars. op 28 september 2015 21:22]

Nou en of. Als die apparaten technisch gewoon nog werken en die apps prima zouden kunnen werken op die dingen? Het is een hele kleine moeite om die compatibiliteit intact te houden. Altijd een hele slechte gewoonte om jezelf als norm te nemen en te denken dat omdat jij dergelijke hardware niet meer gebruikt de rest van de wereld dat dan ook maar niet meer moet doen.

Zou je ook zo denken als nieuwere auto's andere brandstof zouden gebruiken en men na 5-6 jaar de brandstof voor auto's van die leeftijd niet meer zou leveren?

[Reactie gewijzigd door CaptJackSparrow op 29 september 2015 11:44]

Dat is natuurlijk iets heel anders. Auto's kosten, nieuw tenminste, tienduizenden euro's. Een telefoon Is voor maximaal 1k te vervangen en dan heb je een top of the line, overpriced, Apple iPhone 6S plus 128GB.

Zoals gezegd, ik gebruik mijzelf niet als norm, ik gebruik gemiddelden als norm. Er zullen altijd mensen zijn die nog oud spul gebruiken, mijn opa gebruikte tot 2007 nog Windows 95. Maar moet je dan als developer zolang rekening blijven houden met dat, relatief gezien, handjevol users? In mijn ogen is dat geen realistische verwachting. Nogmaals, langere support kan wel maar dan betaal je er zelf ook maar voor. :) als je genoeg geld op tafel legt willen ze je 3GS vast langer ondersteunen, maar het is financieel gezien dan een betere beslissing om hem gewoon te vervangen.
Het is niet voor niks dat veel bestuurders van klassiekers tegenwoordig met loodvervanger in de weer moeten om hun auto rijdbaar te houden, of - in het geval van tweetaktmotoren zoals in de Trabant nog tot ruim in de jaren '80 bruikbaar was - olie zelf handmatig bij moeten mengen omdat mix in de juiste mengverhouding slecht verkrijgbaar is en de olie die in het mengsysteem in de auto kan evenmin meer te krijgen.

Sterker nog: Voor m'n Toyota Starlet moest ik 5 weken wachten op een stom klein onderdeeltje omdat Toyota de spullen voor een dergelijk oude auto niet meer op voorraad wilde houden.

De investering in een auto is hoger, de economische levensduur is langer, maar ook daar geldt dat je op een gegeven moment gewoon niks meer kan krijgen.
Na 4.5 jaar zou ik ook niet iets willen weggooien omdat het niet meer wordt ondersteund. :) Tóch is het zonde, als je het nog goed gebruiken kan is het zuur dat je tegen zo'n barricade aanloopt dat relatief simpel werkende apps het niet meer doen. 't zou toch fijner zijn als je zelf de keuze hebt wanneer je je telefoon weg doet of inruilt, in plaats van dat je haast wordt 'gedwongen'.

@ CaptJackSparrow: Soms kan het helpen om je tablet te rooten, op xda bijv. worden sommige modellen (vooral als ze populair zijn geweest) nog langer ondersteund dan dat de fabrikant het ondersteunt (ik weet niet of jailbreaken bij je iPhone zin heeft, de laatste iPhone die ik had was de 3G :p ).

[Reactie gewijzigd door GS88 op 28 september 2015 21:30]

Ik snap ook best dat hij er niet vanaf wil als het voor hem verder nog voldoet. :) maar vanuit een developer is het gewoon niet realistisch om een, relatief gezien, handjevol users van 6 jaar oude devices ondersteuning te bieden. Op een gegeven moment houd het nou eenmaal op met de ondersteuning, zo werkt het met alles. Wil je toch langer ondersteuning? Dat kan wel, maar dan betaal je daar ook maar voor. (zie bijvoorbeeld Windows XP)
precies veelste veel geode om alles te ondersteunen.
daarom doe ik alleen maar 64-bit computers.
(voor me werk moet ik regelmatig software schrijven om automotive hardware in te kunnen stellen)
moeten monteurs maar met een 32 bit computer anno 2001 iets nieuws aanschaffen
Kom op zeg....
Honeycomb draait op minder dan 0.1% van de apparaten die nog in 't veld zijn.

IOS6 draait op minder dan 8% van de apparaten die nog in 't veld zijn (die 8% is IOS 1t/m7 samen).

Je kan werkelijk nog niet verwachten dat die kleine marge supported wordt?
Nou en of. Ik weet niet hoe zuiver de gebruikte meetmethoden zijn maar daarnaast kan het ook meer een self fulfilling prophecy zijn. Als je geen ondersteuning meer levert in apps voor die versies gaan mensen ze daardóór ook minder gebruiken natuurlijk.

En ik heb nog drie nieuwere Android devices dan die Flyer maar toch zijn die apparaten nog nuttig. Toen mijn Nexus 7 weg moest voor reparatie bijv. maakte ik nog dankbaar gebruik van die Flyer gedurende die periode.

En die 3GS heb ik gekregen om eens kennis te maken met het Apple ecosysteem. Ik ben Android gebruiker. Maar juist voor dingen als die PostNL app was ie handig omdat het ding hier constant aan de lader ligt en die app op dat ding op de achtergrond mag en kan lopen zodat ik pushmeldingen kreeg. Op mijn Android devices zal die app gewoonlijk gekilled worden. Ook voor een simpel timer appje heeft die 3GS nog een functie.

IK maak wel uit of en hoe een device nog nuttig is voor mij. Dat hoeft een ander niet vóór mij te doen. En 0,1 procent van heel heel heel heel veel mensen zijn nog steeds heel veel mensen in absolute zin. Relatieve getallen zijn niet alleszeggend. En ik heb wel alternatieve devices. Maar het zal maar je enige device zijn dat voor jou verder ook nog prima voldoet. Dan is het mateloos frustrerend dat appbouwers jou en tig duizend andere mensen niet meer hun moeite waard vinden.
Prima joh. Als jij de investering voor PostNL wil doen om die app ook beschikbaar te maken voor een iPhone 3G(S) en een HTC van bijna vijf jaar geleden zullen ze je waarschijnlijk dankbaar zijn.

Zo niet? Jaag dan voor ons de prijs niet op en koop gewoon een jonger toestel om mee te spelen. Een moderne instapper heb je voor 75 euro.
Nou en of.
IK maak wel uit of en hoe een device nog nuttig is voor mij. Dat hoeft een ander niet vóór mij te doen.
Ik vind de mate van 'entitlement' die je hier tentoonspreidt erg hoog.

Schijnbaar jij ben diegene die voor jezelf bepaalt ÉN bepaalt waar de App Dev zijn tijd aan moet besteden.
Kan je je voorstellen dat een developer geen zin meer heeft om een bug te fixen in een release die <1% van de mensen gebruikt? Waarom zou hij dat moeten doen? Op welke grond is hij dat aan je verplicht? Omdat hij ooit een release heeft gemaakt in een verleden dat wel op je telefoon werkte?

Je hebt geen enkel support contract met die betreffende dev. Je hebt in het verleden misschien een euro of twee voor de app betaald, maar hij was waarschijnlijk gratis.

Ik kan me totaal niet vinden in je argumenten.
Dan is het mateloos frustrerend dat appbouwers jou en tig duizend andere mensen niet meer hun moeite waard vinden.
Ik durf zelfs harder te stellen dát je niet meer de moeite waard bent. Iedereen die zinnig met zijn tijd zal willen omgaan ontwikkelt voor die andere 99% gebruikers.

[Reactie gewijzigd door JackBol op 28 september 2015 22:46]

In het voorbeeld van de PostNL app had men alleen de oude versie werkend hoeven te laten in plaats van die af te sluiten. Dan hoef je helemaal geen werk te steken in een nieuwere versie. Ik heb er geen probleem mee om die oudere versie te blijven gebruiken. Het is een beetje tekstcommunicatie. Hoe veel simpeler kan het? Ik heb er wel een probleem mee als een developer de functionaliteit van die oude versie willens en wetens kapot maakt terwijl dat helemaal niet hoeft.
Je kan niet iets 'werkend laten'. Software moet je maintainen. Wat nu als er een bug in die oude versie zit? Of erger nog, een exploit? Moet de developer die dan patchen? Of is dat het risico van de gebruiker?

Als bedrijf zijnde moet je je indekken voor dergelijke risicos. Daarom worden die oude versies terug getrokken.

[Reactie gewijzigd door JackBol op 28 september 2015 23:04]

pas terugtrekken als zoiets zich voordoet?
Ben het ermee eens als je iets werkends hebt, is het behouden van beter dan te zeggen koop maar iets nieuws wat voldoet aan onze nieuwste app die weigert te werken met de oude.
Dat betekent voor hen ook de oude API instant houden, dat kost gewoon geld. Zou ik ook niet doen.
Ik snap wat je zegt (en deel je menig ook wel), maar de verplichting ("moet maintainen") snap ik niet: de software is niet gekocht, is niet van jou en is alleen in bruikleen gegeven. Moeten is er dus niet bij. Netjes is het wel als ik je de volgende keer weer vraag om iets van mij te gebruiken.
In het voorbeeld van PostNL kun je ook gewoon een browser gebruiken.

Die app voegt niks toe, alleen dat de maker van de app zich makkelijker (onder Android dan, onder iOS kun je dat dichtzetten) toegang kan verschaffen tot irrelevante zaken zoals je contactenlijst of je kalender of de geinstalleerde apps dan via een browser. Ik weet niet of PostNL dat doet, maar voor mij heeft zo'n app geen toegevoegde waarde, net zo min als de nu.nl app of de Rabo app.
Nouja op iOS geeft de app push notificaties, dat kan toch wel handig zijn. Dus nieuwe zendingen die aangemeld worden zonder de 3S code in te voeren meteen een push notificatie soms zelfs eerder dan de verzend mail.
Wat is eigenlijk het probleem, je devices werken nog prima (naar jou zeggen). En of een bedrijf hun app voor jou device beschikbaar houdt mogen ze toch zelf weten? Als zij dat financieel gezien niet rendabel vinden doen ze dat niet blijkbaar. Niemand verplicht jou gelukkig om PostNL te gebruiken natuurlijk, je bent vrij om DHL of UPS te gebruiken en alleen bij webwinkels te bestellen die geen PostNL gebruiken. Daarnaast kun je ook op de mobiele site Track&Trace zien.
Dat zijn hele slechte ontwikkelingen. "Gooit u die apparaten maar na drie jaar weg en koop een/gebruik alleen nog maar nieuwere." lijkt men te willen zeggen.
Zelfs als je gloednieuw spul hebt komt dat voor. In de pricewatch staan telefoons vermeld die nog steeds te koop zijn en geleverd worden met Android 2.1 (1ex) 2.2 (4ex) en 2.3 (37ex), iOS4 (3EX), iOS5 (4ex), iOS6 (3ex), iOS7 (22ex), Windows Phone 7.5 (5ex).
Bij prepaid telefoons is het 2.1(1ex), 2.2 (2ex), 2.3 (7ex) dus die moet je daar nog bij optellen.
Voor tablets geld het zelfde: Android 2.1 (1e), 2.2 (4ex), 2.3 (6ex) 3.1 (1ex) 3.2 (1ex).

Phones en tablets met Android 4.0 heb ik dan nog niet meegeteld. Maar ook daarvoor is de ondersteuning van Chrome al beëindigd. (resp. 25 en 12

Daar staan tablets van Kruidvat, Trekpleister, Intertoys e.d. nog niet bij en daar is het nog erger, zij het dat daar de vooral 4.0 is (en restanten 3.0).
Nou moet ik zeggen dat als je nu een iPhone 4 koopt, je niet "gloednieuw spul" koopt en dat ook zeker wel mag weten... En daarbij upgrade die iPhone 4 door tot iOS 7.1.2
Je koopt een ongebruikt, dus fabrieksnieuw exemplaar. Daar mag je een bepaalde levensduur van verwachten, ongeacht hoe oud het ontwerp van dat apparaat is. Gedurende die levensduur mag je ervan uitgaan dat het apparaat bij juist gebruik geen gevaar of schade oplevert. Als dat dus een iPhone 4 is, dan geld dat net zo goed als wanneer het een iPhone 7 is. Apple dient daar dus nog steeds fabrieksgarantie op te geven, en gezien de prijs van een iPhone 4, de vergelijkbaar is met een midrange telefoon met Android 5.x of WindowsPhone 8.1/10 is het niet zo dat die levensduur op enigerwijze ingekort is. Ik doe inmiddels ook al 2 jaar met mijn ¤50,- Wolfgang qwerty-telefoon.

Overigens doet Apple het wat dat betreft een stuk beter als alle Android-fabrikanten. Zo'n dumbphone als die van mij behoeft meestal geen updates, dus dan speelt dat in ieder geval niet.

Maar het punt dat ik wilde maken is dat
- of de fabrikant die oude versies moet blijven ondersteunen zolang er telefoons verkocht worden die zwaardere versies van het OS niet aankunnen
- of de fabrikant moet zorgen dat die telefoons met die oude versies (en meestal niet updatebaar) niet meer verkocht mogen worden (schanddalig als dat dus nog gebeurt)

-of schandalig is d

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 30 september 2015 16:40]

Apple dient daar dus nog steeds fabrieksgarantie op te geven, en gezien de prijs van een iPhone 4, de vergelijkbaar is met een midrange telefoon met Android 5.x of WindowsPhone 8.1/10 is het niet zo dat die levensduur op enigerwijze ingekort is.
Dat is niet helemaal waar, de verkoper moet 2 jaar garantie geven, naar support van Apple kun je wel fluiten, ze repareren ook al geen 4S'en meer. Eigenlijk mag de 4 niet eens verkocht worden. Dus dan kan Apple dat spelletje gaan spelen met de verkoper, kort gezegd, je krijgt dus helemaal niets. (Tenzij de verkoper er nog had liggen en niet moeilijk doet over een vervanging, of je ze nog geactiveerd krijgt bij Apple is een ander verhaal)

Kortom, heel erg dom dus om er nu 1 te kopen.


De fabrikant wil heel graag dat shops ze stoppen te verkopen maar omdat wereldwijd goed in de hand te hebben is geen beginnen aan. Dus het gebeurt niet. Dus jouw verlangen is zo goed als onmogelijk, tenzij er een controlerende instantie zou zijn die de voorraad van shops af zou nemen als de fabrikant een product EOL verklaard of de fabrikant dwingt software te schrijven en is dit geval dus ook alle app developers, iOS zelf werkt prima op de oude telefoons, dus hij voldoet nog prima aan zijn functie omschrijving, het is dus geen ondeugdelijk product. (zoals het in de wet genoemd wordt)
Daar hoef je geen rekening meer mee te houden? Ik heb weinig begrip voor appbouwers die te belazerd zijn om een app ook bruikbaar te maken voor wat lagere OS versies.
Aan de andere kant zou het fijner zijn als die apparaten gewoon de nieuwste OSen zouden (kunnen) draaien..
Wat voor apps gaan er over de 50 MB heen dan? Ik ben oprecht benieuwd :)

Wat betreft games, daar kan je de textures natuurlijk in een losse download aanbieden na de APK-download (wat ook heel veel games doen).
Er is nog een type app dat al snel kan lopen in grootte: hybride apps gebouwd met bv Phonegap/Cordova. Plugins kunnen de grootte doen toenemen, maar vooral als een hybride app veel gebruik maakt van hardware rendering kan dit op Android nog weleens tegenvallen qua performace. Om dat tegen te gaan kan het bijvoorbeeld een keus zijn voor de ontwikkelaar om Crosswalk toe te voegen. Dit zorgt ervoor dat de Webview waarin de app draait altijd wordt geüpdatet naar Google Chromium (dat weer zorgt voor een verbeterde performace op oudere devices). Plus het maakt het leven van de ontwikkelaar wat gemakkelijker, aangezien elke device dan dezelfde Webview draait. Het zorgt er echter wel voor dat de applicatie fors in omvang toeneemt (met zo'n 20/30 mb) en als je dan al een applicatie bouwt met behoorlijk wat assets, (slecht gecomprimeerde) resources en een stapel plugins, zal je zien dat je app toch snel oploopt in grootte.
Crosswalk was in het verleden nodig, maar dat is op zich verleden tijd vanaf Android 4.4, natuurlijk heeft nog niet iedereen dat, maar het is wel een erg vergankelijke eis. Daarnaast heb ik zelf meerdere Crosswalk apps gemaakt maar zo te zien iedere keer bij verre na de 50mb niet gehaald. Grootste is 29mb, en die heeft twee (data) bestanden van 8mb erin zitten, dus je moet wel heel slecht bezig zijn om de 50mb te halen.
Eens, ik haalde het ook aan als voorbeeld voor hoe je app flink groot kan worden. Maar Crosswalk is natuurlijk geen verleden tijd voor (zoals je zelf aangeeft) oudere versies van Android. Hoe dan ook, die 50mb wil niemand aantikken met een app die geen enorme grafische toestanden aan hoeft te kunnen natuurlijk.
SimCity Buildit is 92 MB.

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 29 september 2015 09:02]

Dat is een game waar je onderdelen als losse download kan aanbieden.
Een geweldige app is Neos: The Universe. 157 mb. Niet verkrijgbaar in de store, wel een aanrader om te proberen. Het is een 3d vr app dat je een rondreis door het universum geeft, te beginnen bij de kleinste elementaire deeltjes. Leuke plaatjes van goeie kwaliteit. Weet alleen niet of de grootte daardoor komt.
TomTom, 3 a 4 Gb aan een extra bestand.
De TomTom appliactie is zelf niet 3 á 4Gb groot, dat zijn de kaarten.
Je zal zelf moeten kiezen welke kaarten je wil hebben en deze worden appart gedownload. Dat zal ook zo blijven.
Oprechte vraag: wat ontwikkel je dat 50MB te weinig is? Heel veel assets, of een spel, of een enorme database in de applicatie zelf? Ik heb enkele applicaties ontwikkeld (even geen Play Store-linkje vanwege identiteit), maar zelfs als ik 20 tot 40 libraries van anderen moest importeren en een enorme lading aan resources in verschillende xDPI's meevoegde kwam ik met moeite boven de 10MB uit. En dan zie ik apps zoals Spotify of apps die ontwikkeld zijn met PhoneGap of Cordova...beginnend bij 20MB oid. terwijl ze die grootte in geen velden of wegen rechtvaardigen. M.i. konden ze beter games de extra ruimte geven, maar alleen Java-code en wat assets om 100MB nodig te hebben, waar gaat het naartoe.. Ik blijf wel mijn apps deployen met de uitdaging om iedere MB mogelijk te besparen.
3d graphics en textures.
Die "sideload" je toch na de install via het internet? In de APK hoeft dan alleen maar gegevens te staan waar alles te downloaden is. Dat doen heel veel spelen.
Ja dat kan. Waarom zou ik dat doen als ik het nu in een keer mee kan nemen? Mensen vragen zich dan af waarom mijn single playergame internettoegang vereist.

[Reactie gewijzigd door ErwinPeters op 29 september 2015 20:00]

Raar. Skysafari 4 is een bestand van 1.3GB. Laatst kreeg ik een update en toen ging Play 1.3GB binnenharken. Gelukkig heb ik geen mobiel internet, dus dat ging prima.
Ik neem aan dat Android zo slim is omdat sowieso niet over 4G binnen te trekken tenzij je dat expliciet aangeeft?
Klopt ja, Android gaf bij mij netjes aan dat je het beter over Wifi kan doen, maar daar zat ik al op.

Maar ik wil aangeven dat deze app (ver) over de hier genoemde 100MB is.
Heeft dit met de resolutie van de apps te maken? Aangezien we telefoon hebben met 2k/4k displays.
Dat zou natuurlijk kunnen, als je allerlei 4K background images erachter gaat gooien ofzoiets. Maar wanneer komt zoiets nou voor?
Zelfs de scherpste xxxhdpi icons kosten slechts enkele KB's. Ik vraag me wel af wat voor apps zoveel data nodig hebben dat ze die 50MB vol weten te proppen.
Huh? Fallout Shelter staat ook in Google Play, maar die is 141 MB groot. Hoe kan het dat deze app wel in de store kan staan?
Misschien wel omdat ze een erkende ontwikkelaar zijn of iets dergelijks? Want er zijn meerdere grote apps die wel een hogere installatiebestand hebben.
Zoals in het artikel aangeven staat via externe datapakketten. Als je zo'n dergelijk grote app downloadt geeft Android aan in je statusbalk dat hij extra bestanden aan het downloaden is.
Nee, die hebben de in het artikel vernoemde "Uitbreidingsbestanden", welke al langer tot 2 GB groot mogen zijn.
Ondanks de toename in de toegestane applicatiegrootte probeert Google om ontwikkelaars aan te sporen om applicaties juist klein te houden. De internetgigant wijst erop dat er veel gebruikers zijn met datalimieten, en dat grotere apps voor langere installatietijden en meer ram-gebruik zorgen.
Dat, maar ook de beperkte opslag op hun telefoon. Er zijn nog steeds telefoons (vaak de budget modellen) die maar een kleine partitie hebben waar apps op geïnstalleerd kunnen worden en lang niet alle apps kunnen standaard op de SD-kaart geïnstalleerd worden.
Is deels schuld van de app en deels van de ontwikkelaar die er eigenlijk lak aan heeft dat iemand beperkte ruimte heeft; mensen met budgetmodellen zijn nou niet meteen de groep die geld uit gaat geven aan een app.

Wel is het jammer - sommige apps die ik vroeger op m'n Android gebruikte zou ik nu niet eens meer zo 1-2-3 kunnen installeren omdat die apps zo nodig graphics voor een dozijn resoluties meeleveren. i.p.v. dat er makkelijk verschillende APKs uit de play store zouden kunnen worden geserveerd is het nu gewoon einde verhaal en zonde van de ruimte die het inneemd. Komt bij natuurlijk dat dat ding vanuit de playstore naar hoofdgeheugen download (ruimte weg #1) en bij installeren ook nog eens naar hoofdgeheugen gaat (ruimte weg #2). Kan je achteraf wel met link2sd enzo in de weer, maar moet je wel op dat punt aan kunnen belanden :)

Met m'n huidige mobiel minder last van omdat er meer interne opslagruimte in zit, maar dat zal over een jaar of wat ook wel weer voorbij zijn, en zelf ben ik niet zo van het kopen van een nieuw mobieltje elke 2 jaar :)
De cm-12.1-versie van LegacyXperia lost dit probleem op door de tweede partitie op de SD-kaart als /data te mounten. I.c.m. met een stabiele OC naar 1.4 GHz is het enige probleem op m'n Ray dat er wat weinig RAM is.

Zonder LX had ik na een jaar of twee al een nieuwe telefoon moeten kopen. Dankzij LX zie ik wel wanneer de batterij nog maar een dagje meegaat en tegen die tijd hoop ik dat er een nieuwe Jolla is o.i.d.
Dit is bullshit. Het was helemaal geen 50MB. Er zijn zat apps te vinden die groter dan 50MB zijn.
Maar die apps gebruiken de in het artikel genoemde "uitbreidingsbestanden" en die mogen max 2GB zijn.
Dat zijn toch bestanden die ná installatie uit de Play Store gedownload orden? Dan krijg je een notificatie met iets van "downloadg additional files..." of zoiets. Weleens gezien. Maar wat *in* de store staat, nu, kan nog altijd >50MB zijn...

De hamraag is natuurlijk: waarom uberhaupt een limiet?
Kan iemand mij uitleggen waarom er per sé een limiet moet zijn? Ik snap het verhaal met datalimieten, maar daar zijn waarschuwingen toch voor? Langere installatietijd en meer ram-gebruik? Wordt dat niet overdreven? Of wordt er serieus 90% van het geheugen gebruikt omdat een apk-bestand 250MB is?

Voor grote apps en games wordt de gebruiker uiteindelijk in de game of app toch gevraagd om de overige bestanden te downloaden. Is het datalimiet nu niet meer belangrijk?
Die 'grote' apps en games waren de externe datapakketen. Je krijgt dan de melding of je zeker bent of je die nu wilt downloaden. Voor zover ik weet kwam die melding nooit in beeld bij 'losse' apk's, waar geen externe dingen gedownload hoefden te worden.
Mijn Oneplus one download geen enkele update automatisch als die geen wifi verbinding heeft. Er word altijd gevraagd of ik het nu wil downloaden, wil ik dit niet dan doet die het alsnog automatisch zodra er een wifi verbinding is. Op al mijn vorige Android telefoons (Nexus 4, galaxy nexus, HTC one V, HTC desire) ging dat allemaal ook zo.

[Reactie gewijzigd door Lars. op 28 september 2015 21:24]

Updates zijn sowieso een ander verhaal. Hier krijg ik ook enkel een melding, en wordt er niks automagisch gedownload. Ik bedoelde het downloaden en installeren van nieuwe apps.
Iemand met weinig data zou dat sowieso niet buiten wifi bereik moeten doen. :P
Daar heb je een punt maar in het geval van bijvoorbeeld 1GB data kb maand ( wat in mijn ogen niet weinig is alhoewel ik het er zelf niet mee red) is een appje van 100+ MB toch al ruim 10% van je bundel. Zou het toch prettig vinden als je daar mee geassocieerd wordt voor je hem downloadt.
"Ondanks de toename in de toegestane applicatiegrootte probeert Google om ontwikkelaars aan te sporen om applicaties juist klein te houden. De internetgigant wijst erop dat er veel gebruikers zijn met datalimieten, en dat grotere apps voor langere installatietijden en meer ram-gebruik zorgen." LOL goed gezien van Google, programmeurs zijn lui.
Maar er zijn apps die gewoon echt zo groot zijn...

Denk aan MS Office of Photoshop. Die kunnen niet in de Play Store, ook al zouden ze voor Android bestaan.
En wat te denken van de beperkte opslagruimte bij budget phones.
Afgezien van beperkte opslagruimte, vind ik het al zeer vervelend als ik mijn Nexus-tablet aanzet en weer eens 21 updates moet binnenhalen. Nou gebruik ik mijn tablet inderdaad niet regelmatig (hoogstens 2x per week) maar niet alleen krijg ik dan 9 updates van Google zelf maar ook nog eens 12 updates van applicaties waarvan je kan denken: waarom moet dat zo groot zijn?

Gelukkig zit ik alleen op WiFi, want geen LTE/4G-versie aangeschaft, maar kan me ook zomaar voorstellen dat budgetphones ook niet allemaal een dik 4G-abbo hebben en dat je dan ook graag je verbruik beter in de hand wil houden.
Budgetphones ondersteunen toch ook gewoon WiFi?
Jahoor,die van mij heeft wifi. en nadat ik ccleaner er op los gelaten heb kreeg ik ineens weer updates.;-)
Dat kan ook makkelijk, want je kan Android-telefoons zo instellen dat updates alleen worden uitgevoerd als je een WiFi-verbinding hebt. Updaten hoeft dus nooit ten koste van je databundel te gaan.
Leuk allemaal dat Google de grootte van installatie packages heeft aangepast, maar wordt er ook nog wat gedaan aan de grootte van apps als ze eenmaal geïnstalleerd zijn? De Facebook app is al 220mb, en als je messenger er bij doet zit je totaal al op 300mb. En wat zit er allemaal in die 300mb?
Daar gaan de 'nuchtere' onder ons dan die alsmaar roepen "4/8/16GB is toch genoeg? Krijg ik nooit vol". Om die reden houd ik zelf altijd liever een buffer aan (dus altijd meer ruimte kopen dan ik op dat moment nodig denkt te hebben). In de laptop wereld kennen we dit probleem gelukkig niet (want ruimte vergroten na aankoop is maar een kleine moeite). Hoefde overigens voor de smartphones ook niet te gelden, als zo ontzettend veel bedrijven mensen toegang tot uitbreidbaar opslag niet hadden ontnomen.
Het zou leuker zijn als je de APK bestanden gewoon op je SD kon installeren...
Wat niet altijd kan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True