Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 12 reacties
Bron: ATi Technologies

ATi Technologies heeft vandaag de Radeon 256 aangekondigd. Hiermee worden eerdere vermoedens over de officiële naam van de Rage6 bevestigd. De specs van de Radeon 256 zijn niet fout: max 128MB/200MHz DDR SDRAM, 30 miljoen triangles per sec en een theoretische fillrate van 1,5Gigapixel/s. Hierbij moet wel rekening gehouden worden met het feit dat de twee rendering pipelines van Radeon 3 texels per kloktik kunnen verwerken. Bij gebruik van multi-texturing komt je dus uit op een theoretische fillrate van 1Gigapixel/s, wat in vergelijking met de GeForce2 GTS en Voodoo5-6000 al weer een stukkie minder heftig overkomt. Verder heeft de Radeon 256 wel een aantal interessante beeldkwaliteit bevorderende features, zoals 3D texture support, EMBM en dot product 3 bumpmapping, 3D shadows en pixel shaders:

ATI Technologies Inc. (TSE: ATY, NASDAQ: ATYT) today introduced the most powerful graphics processor ever designed for desktop PCs, the RADEON 256™ at Microsoft's annual Windows Hardware Engineering Conference (WINHEC).

The new chip is a quantum step forward in 3D acceleration for both high-end gaming and 3D workstation graphics. RADEON 256 has the world's fastest hardware transformation, clipping and lighting (T&L) geometry engine and will drive the creation of an entirely new generation of 3D applications and content.

[...] The new chip supports the following firsts:

  • Most advanced graphics chip ever designed, featuring 30 million transistors, in an .18 micron technology, giving it a higher transistor count than CPUs such as the Pentium III and Athlon.
  • First chip to support up to 128MB of double-data rate (DDR) memory at 200MHz
  • ATI's Charisma Engine™ which incorporates a 30 million triangle per second geometry engine as well as radical new 3D character animation techniques
  • First graphics chip to break through the Gigatexel barrier with an awesome 1.5 Gigatexel per second rendering engine
  • First PC graphics chip to include an on-chip hardware HDTV decoder

[...] At the core of the RADEON 256 GPU is a trio of new technologies unique to ATI: The Charisma Engine for geometry processing, Pixel Tapestry™ for rendering, and Video Immersion™ for digital video.

Charisma Engine: ATI's Geometry Engine

Charisma combines the world's fastest geometry engine along with revolutionary new techniques for bringing 3D characters to life. The geometry engine supports full transformation, clipping, and lighting (T&L) at 30 million per second processing capability, resulting in a 10x improvement in 3D modeling detail relative to current CPU based geometry. Charisma supports cutting-edge character animation features, such as advanced vertex skinning and key frame interpolation. These effects are required in bringing game characters to life with realistic behaviors, fluid movements, and believable facial expressions including lip-synching.

Pixel Tapestry: ATI's Rendering Engine

Pixel Tapestry combines the world's fastest rendering engine along with an unprecedented new set of 3D special effects. It is the first graphics chip to break through the Gigatexel barrier with an awesome 1.5 Gigatexel per second rendering engine. The new chip's ability to process up to 3-textures concurrently, means unsurpassed performance in accelerating the coming wave of multi-textured game content. Because of its awesome rendering capability, RADEON 256 enables full performance in 32-bit color, which finally makes 16-bit color obsolete.

The list of unique features in Pixel Tapestry includes:

  • First with 3D texture support for new volumetric effects
  • First with all DX7 bump mapping effects (emboss, dot product 3 and EMBM)
  • First with hardware support for 3D shadows
  • First with advanced DX8 pixel shader effects
  • Comprehensive support for full scene, order-independent anti-aliasing

Voor de complete press release kun je terecht op ATi.com.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (12)

Waarom betwijfel ik toch zo sterk dat ATi een goede marktpositie krijgt in het high-end segment? Door de tegenvallende Fury Maxx? Omdat we bijna alleen nog maar desktop-office kaartjes gezien hebben? ATi heeft een goede positie in het OEM-en notebook segment, ik denk dat daar vor ATi veel meer te verdienen valt. In het high-end segment is al erg veel gevestigde concurrentie (jullie weten wie ik bedoel) en het zal moeilijk worden voor ATi om zich daar tussen te wurmen.

en Femme; wat was de fillrate in multitexture van de V5 6K en GF GTS in multitexture ook al weer? Dat was toch dacht ik echt lager dan 1 GPixel. Magoed, de Radeon zal wel weer tegenbvallen door slechte drivers, net als de Fury Maxx. Verder valt het me op dat er een overkill aan geheugen op zit (128MB 200 Mhz DDR ) . Dit wordt een zeer prijzig kaartje!
Multi-texturing:
ATi Radeon 256: 250x2x2=1000MTex/s
nVidia GeForce 2 GTS: 200x4x2=1600MTex/s
3dfx Voodoo5-6000: 166x4x1x2=1333MT/s
3dfx Voodoo5-5500: 166x2x1x2=666MT/s

De Voodoo5-6000 heeft daarbij het voordeel van de grotere geheugen bandbreedte, maar dat lijkt bij FSAA weer minder belangrijk te zijn. Als de ATi Radeon echt 200MHz DDR SDRAM krijgt dan is dat ook meer dan de GeForce 2 GTS (aannemende dat ze met 200MHz DDR niet de datarate maar de kloksnelheid bedoelen).
Uh femme, ik dacht eigenlijk ook dat met multitexturing de v5 6000 een veel lagere fillrate had als 1gigatexel/s.
Maar waarom zou ATI het niet kunnen worden? Het lukt je gewoon als je een goed produkt aflevert, das heel simpel. En ik zie die ATI wel zitten.
De pixel fillrate bij single texturing:
ATi Radeon 256: 250x2=500MPix/s
nVidia GeForce 2 GTS: 200x4=800MPix/s
3dfx Voodoo5-6000: 166x4x2=1333MPix/s
3dfx Voodoo5-5500: 166x2x2=666MPix/s

De pixel fillrate bij multi texturing:
ATi Radeon 256: 250x2=500MPix/s
nVidia GeForce 2 GTS: 200x4=800MPix/s
3dfx Voodoo5-6000: 166x4x1=666MPix/s
3dfx Voodoo5-5500: 166x2x1=333MPix/s
Ik denk dat dit kaartje wel een potentiele winnaar is, als ati de drivers meteen goed heeft en er ook daadwerkelijk veel spellen komen met die shaduw effectjes van ze, ik heb screenshots van de q3a update gezien waar ze schaduwen bij de players hebben, en dat ziet er gewoon niet uit: daar waren echt soft shadows samen met dat van ati nodig.

En de fillrate van dit kaartje mag dan wel iets minder zijn maar ik denk dat die 200 mhz ddr ipc 166 mhz ddr wel een heel stukje verschil uit gaat maken aangezien het lijkt dat het geheugen bij de nieuwe kaarten de bottleneck is ipv zoals gebruikelijk de fillrate (bitboys nu wordt het toch echt tijd dat ik de xtreme bandwith troep zie)...

Die features van 3d textures lijken mij wat zinloos, je kan als game ontwerper misschien 1 3d texture gebruiken van 64x64x64 anders gaat het enorm veel performance kosten.
Laten we ook niet vergeten dat ATI normaal gesproken wel gewoon op tijd is met zijn produkten, hoewel de drivers soms wat te wensen over laten.

Let er ook op dat deze chips VSA-ready zijn. Dus alsof 1.5GPixel nog niet genoeg was, je kan ze nog op de MAXX/V5-manier naast elkaar plaatsen ook...

Ondertussen blijft het natuurlijk afwachten wat nVidia gaat doen, maar ook al vind ik mijn GeForce vrij goed, het ontbreken van echt goede Windows 2000 drivers tot op de dag van vandaag laat me toch uitkijken naar iets beters...
Ik denk dat op het moment als ATI 200Mhz DDR ram kan krijgen ( dat is er nu nog niet, anders was de GeForce2 GTS daar ook wel mee uitgerust) Dat op
dat moment Nvidia wel een GeForce2 ULTRA GTS gaat produceren.... waarna zij weer absoluut het toppertje zijn..

Het wachten is op 200Mhz DDR SDRAM.
Femme, FSAA kost echt wel meer geheugen (& bandbreedte) Ten eerste moet de z-buffer WEL op sub-pixel-level worden opgeslagen, anders valt volgens mij het hele voordeel van de jaggies die verdwijnen weg.
2) als er meer dan 2 textures op 1 pixel moeten, wat dan? Wordt er een hele clock-cycle gebruikt voor die ene texel? Das nogal on efficient, en in die cycle kan de core niet met de volgende pixel beginnen omdat hij moet wachten tot 4 pixels klaar zijn voor hij die naar de framebuffer kan sturen.
Verder klinkt het allemaal een beetje te simpel, volgens mij gaat het gewoon niet zo.

Gillish

Ps. ik zit hier op school, kweet niet of dit allemaal goed gaat.... :)
Qua prijs zal het misschien wel niet zo prettig worden, maar ik denk dat dit zeker een goed kaartje zal worden. Laat ze deze dan ook maar aan de OEMS leveren voor game pc's. Krijgen die ook nog eens een koel product. Tweakers bouwen het wel zelf, natuurlijk. Verder zien de specs. er goed uit, van de MAXX had ik eigenlijk meer verwacht, hij was (theoretisch ?!?)sneller dan de GeForce. Das niet mis, want dan weet je blijkbaar wel hoe je een snelle videokaart moet maken...
misschien een beetje offtopic maar zo'n 1.5 jaar geleden had ik die presentatie gezien van de toen nieuwe mac, de g3.Daar zat toen de nieuwe ati in en daarmee werd een level van q3 geshowed.Iedereen was onder de indruk ect, iedereen wachte met smart op die kaart.Die kaart is toen nooit aangeslagen door concurrentie van de tnt2.Ik loop dus niet echt warm voor nieuwe ati vga's.Allemaal leuk nieuws maar tegen de tijd dat ie ook echt uit is zal er wel weer een andere kaart zijn waardoor de ati weer word "vergeten".Goed ik zal wel weer te veel zeiken.... :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True