Omgekeerd terugstoppen stylus Samsung Galaxy Note 5 kan schade veroorzaken

De bij de Samsung Galaxy Note 5 meegeleverde S Pen blijkt schade aan het toestel te kunnen veroorzaken na het omgekeerd insteken van het pennetje in de stylus-houder in het toestel. Het omgekeerd insteken gaat net zo makkelijk als de juiste manier.

Dat meldt de site Android Police nadat het hier problemen mee op het spoor kwam tijdens de review van het apparaat. Het probleem ontstaat omdat het mogelijk is de S Pen omgekeerd in de daarvoor bedoelde opening te steken zonder dat de gebruiker doorheeft dat het andersom moet. Daarbij is geen weerstand te voelen en is ook niet op een andere wijze merkbaar dat het niet de bedoeling is de S Pen omgekeerd in te steken. Bij vorige versies van de S Pen kan dat niet, omdat die aan de bovenkant breder zijn.

Als de stylus er omgekeerd inzit, zal het verwijderen 'waarschijnlijk wel lukken', maar is de kans aanwezig dat het systeem dat de stylus detecteert, stukgaat. Als dat mechanisme stuk is, 'weet' de smartphone niet of de stylus er wel of niet inzit en werken bijbehorende softwarefeatures niet meer.

Samsung heeft nog niet gereageerd op het probleem. De Note 5 zal niet in de Benelux uitkomen, omdat Europeanen volgens Samsung de stylus in beperkte mate gebruiken. In plaats daarvan komt Samsung met de Galaxy S6 Edge+, die geen stylus heeft.

Door Krijn Soeteman

Freelanceredacteur

25-08-2015 • 10:44

181

Submitter: PPie

Reacties (181)

181
163
91
5
0
0
Wijzig sortering
Hoewel ik de opmerkingen begrijp van mensen die zeggen: "Welke debiel stopt er dan een ook pen verkeerd in?" moeten we toch ook echt erbij stilstaan dat niet alle gebruikers apparatuur op de juiste manier gebruiken.

Van de oude grappen als: "Waarom werkt mijn koffiebeker houder van mijn computer niet meer? (CD Drive)", mensen die hun hond in de magnetron stoppen: "Ik wilde hem alleen maar drogen!" tot mensen die warme koffie tussen hun benen morsen omdat ze deze tussen hun benen klemden.

Het zijn wellicht karikaturen, maar ze gebeuren in werkelijkheid echt, ook al is het voor ons niet voor te stellen. Meestal worden producten "hufter-proof" gemaakt met weerstand. Bijvoorbeeld door een bepaalde pasvorm aan een kabel te geven. De hudige USB-kabel past maar op 1 manier. Daardoor voel je wel wanneer de kabel er niet of wel goed in zit. En zelfs daar krijgen genoeg mensen het voor elkaar om de kabel er nog verkeerd om in te doen.

Dat Samsung dan een stylus maakt die er zonder weerstand op twee manieren in past is gewoon een flinke misser en vragen om problemen!

[Reactie gewijzigd door MarvinJames op 1 augustus 2024 05:29]

In veel industrieën wordt het vaak poka yoke genoemd. Oftewel dat wat je maakt, zo ontwerpen dat er geen fouten mee gemaakt kunnen worden.
Leuk! Die term kende ik nog niet. Die ga ik onthouden.

In ieder geval moeten we concluderen dat daar bij de Note 5 absoluut geen sprake is van een poka yoke. Die zijn ze volledig vergeten!
Ik kende deze term ook niet! Moet vaker toegepast worden. :)

Zelf ooit meegemaakt dat een kennis langs kwam omdat de accu-schroef/boormachine het niet deed. (oud model Makita 7,2volt met langwerpig model accu).

Zo gemaakt dat je de accu maar op één manier in de houder gezet kon worden. En ja hoor, gewoon met geweld de accu er in gedrukt/perst. Bij sommige mensen gaan er geen alarmbellen af als iets moeilijk in gaat.
Grappige, ik kende alleen de term 'hufter-proof' :)
En ze hadden het zo makkelijk op kunnen lossen, pen verbreden aan 1 kant of de bovenkant groter maken.

Ik zeg #spengate!
Inderdaad, als Steve Jobs destijds zei dat ze hun iPhone4 normaal moesten vast houden werd dat weggelachen. Je moest toen echt wel je telefoon in rare houding vasthouden om antennagate te creëren. Je pen er verkeerd insteken is veel gemakkelijker gebeurd dus ja #sylusgate!

[Reactie gewijzigd door monojack op 1 augustus 2024 05:29]

Voor ontwerpen gelden de zelfde regels als programmeren die mooi samengevat werden door de schrijver Rich Cook;

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot- proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning."
Meestal worden producten "hufter-proof" gemaakt met weerstand.
Ik zou dit eerder "idiot-proof" noemen. Tsja, slim is het niet, en door de bovenkant een klein beetje breder te maken dan de rest van de pen voorkom je dit soort geintjes (en de pen kan nog steeds flush met de rand in het toestel gestopt worden). Inderdaad een redelijke misser, maar de vraag is of, en zo ja hoe, Samsung hierop gaat reageren. Brengen ze op korte termijn een Note 5.1 (ik zeg ook maar wat) uit, vervangen ze alle toestellen die op deze manier stuk gaan, of zetten ze simpelweg een waarschuwing in de handleiding/online met de mededeling dat de pen niet andersom in het toestel gedrukt moet worden (om vervolgens klachten af te doen met "tjsa, we told you you shouldn't do that").
Waarschijnlijk staat deze disclaimer al duidelijk in de manual en zal Samsung dan ook geen moeite hoeven te doen dit te fixen. Maar ja wie leest tegenwoordig nog manuals
En welke fabrikant levert nog manuals? Meestal staan ze op de telefoon zelf of wordt je naar de site verwezen.
Is dat relevant? Het gaat er om dat Samsung een manual/quick start levert (bij al hun telefoons)! En dat is zowel digitaal (online) alsmede in het doosje!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 augustus 2024 05:29]

Precies. En als mensen ervoor kiezen om dit niet door te lezen en vervolgens door improper gebruik van hun apparaat schade aan het apparaat aanrichten vind ik niet dat ze de producent aansprakelijk kunnen stellen.
Als jij een airco koopt en in de handleiding staat dat je de lucht inlaten vrij moet houden, en jij legt er vervolgens een kleed overheen waarop de airco kapot gaat of brand veroorzaakt dan is het de schuld van de gebruiker en kunnen er gewoonweg geen kosten op de maker verhaald worden.
De kans dat je één keer niet oplet en de pen er per ongeluk verkeerd om in steekt is vele malen groter dan dat iemand zijn AC vernaggelt. Ook al staat het honderd keer in de handleiding, maw. ik vind het een ontwerpfout van Samsung.
Dat ie het zeker maar het is op legaal gebied erg moeilijk om dit sterk te maken doordat Samsung ervoor waarschuwd.
Dit heeft juridische waarde. Als er in de handleiding (of zelfs een aparte correctie) een waarschuwing staat dat je deze pen zeker niet mag omdraaien, kan samsung zich er zelfs vanaf maken dat dit niet onder garantie valt, wanneer zo een toestel met omgekeerde pen binnenkomt voor herstelling.

Hoedanook, een blunder van Samsung. Je moet je producten altijd idiot proof maken en als je dan al eens iets verkeerd doet, zou het al helemaal niet kapot mogen gaan.
Goede spullen hebben geen handleiding nodig, een goed ontworpen product wijst zichzelf.

Ik denk dat Samsung zo'n haast heeft met nieuwe producten bedenken dat ze dit vergeten zijn. Enorme misser, de klant is de dupe.
Dit was een wilde gok van me maar leek me logisch. Voor Samsung is het vele malen goedkoper om een notitie in de handleiding te maken dan om het hele apparaat opnieuw te ontwerpen omdat een test roep dit waarschijnlijk al heeft ontdekt.
Hmm, maar als je gehaast de pen terugschuift omdat je de trein wilt halen of je ziet je kleuter naar de weg lopen dan ga je niet eerst aandachtig kijken of je het wel goed doet.

Dat het in de handleiding staat betekent dat ze wisten dat hun product een mankement had en dat ze het toch op de markt brachten. Dat maakt ze alleen maar meer verantwoordelijk.

Stel je voor dat je een TV hebt die stuk gaat als je naar kanaal zes schakelt of een camera die stuk gaat bij een sluitertijd van 0,25 seconden. Al staat het in de handleiding, je wilt gewoon niet dat een apparaat bij dagelijks gebruik kapot kan gaan,
Hoe Samsung gaat reageren weet ik niet.

Belangrijk daarbij, en dat kan ik niet helemaal uit het filmpje kan opmaken, is het antwoord op de vraag: "Hoeveel kracht moet je zetten voordat het pennetje muurvast zit?"
Als ik de video zie, lijkt het alsof het geen enkele moeite kost om het pennetje te blokkeren in de telefoon.
Als het dan ook nog een interne schade kan veroorzaken, dan wordt het voor de gebruiker wel heel makkelijk om (al dan niet expres) de telefoon te beschadigen.

Misschien niet helemaal een kloppende vergelijking:
Stel je hebt een computermuis met twee knoppen waarvan je alleen de linker mag gebruiken. Dat staat ook in de handleiding: gebruik de rechtermuisknop niet. Als je de rechtermuisknop indrukt, die net zo makkelijk klikt als de linker, is de muis beschadigd.

Gaan we dan zeggen: eigen schuld, want je was gewaarschuwd? Of gaan we zeggen: de fabrikant had niet zo'n foutgevoelig apparaat moeten maken?
Ik zeg het laatste en ik gebruik voor mezelf de note 4 als precedent ga gebruiken. Daar kan het pennetje er niet andersom in omdat hij aan de voorkant breder was. Samsung heeft 4 jaar lang een niet omkeerbare pen gebruikt, de continuïteit is er uit en niet iedereen zal het vanaf het begin weten en meteen doorhebben dat het beproefde concept veranderd is.

Voor mij is Samsung wel degelijk deels schuldig. Maar als iemand dat niet zo ziet is het ook prima, dit is nog een grijs gebied.
Eens. Dit zou vergelijkbaar zijn als een usb poort die stuk gaat zodra je de kabel ondersteboven erin probeert te duwen.
Dat zal hij ook gaan als je maar hard genoeg doordrukt :) Of als je er een displayport-/hdmi-kabel in wil drukken bijvoorbeeld.
Alleen bij de Note voel je geen extra weerstand bij de onjuiste manier; hij schuift er zonder extra weerstand in, maar bij het eruit halen, sloop je je sensor.
Omdat de gebruiker van het filmpje deze actie al vaker heeft gedaan gaat hij er deze keer zonder weerstand in. De mechanische blokkering is dus al gesloopt volgens mij.
Dit overkomt iedereen, beetje spelen met dat pennetje en niet opletten.
De meest oplettende persoon overkomt dit een keer. Kwestie van kans.
Dat je, op het moment van schrijven, een -1 voor je post hebt vind ik niet terecht.
Wellicht vinden een aantal mensen je redenering "overkomt iedereen" wat kort door de bocht en licht overdreven, maar volgens mij heb je gewoon een punt.

Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn (geen domme, maar nieuwsgierige mensen) die zoiets hebben van: "Hey, kijk nou. Dit pennetje gaat er ook ondersteboven in. Zonder weersta... Sh*t... Nu zit hij vast..."
Dat het misschien niet de slimste actie is, okay. Maar dat een het pennetje meteen muurvast zit en zelfs intern beschadigingen kan veroorzaken is wel heftig.

Gewoon een normale +1 voor jou, al kan ik die niet geven want het is een reactie op mijn eigen bericht.
Omdat volgens het artikel het voor de gebruiker niet merkbaar is dat de pen er in een bepaalde houding in hoort, vind ik het absoluut geen fout van de gebruiker maar van de ontwerper. Het lijkt voor de gebruiker gewoon een kwestie van eigen voorkeur (of willekeur) maar één van de oriëntaties maakt stiekem de telefoon kapot. Dat kan natuurlijk echt niet. Dat het in de handleiding staat maakt het niet goed en het is onterecht om gebruikers die het anders doen als 'dom' weg te zetten.
Helemaal mee eens, een flinke misser die ze correct horen te herstellen.
Iedereen een nieuwe pen oid.

Na het filmpje gekeken te hebben is het echt schandalig.
Hoe stom kun je zijn om een telefoon die een hoop geld kost zo te ontwerpen. Wat een stel stommelingen bij Samsung zeg.

[Reactie gewijzigd door Drewssap op 1 augustus 2024 05:29]

Het staat overigens wel in de manual aangegeven, toch vreemd dat ze het zo hebben gelaten.
De handleiding is hier te vinden.

[Reactie gewijzigd door luuj op 1 augustus 2024 05:29]

Lijkt me nogal logische dat je de pen er niet om ze kop in doet... Gedraaid kan ik me nog in vinden maar zoals in het filmpje dat is gewoon eigen schuld om heel eerlijk te zijn.
Het is een indicatie van een slecht ontwerp als de stylus er verkeerd om ingestopt kan worden. Zouden ze het klikdeel net een fractie dikker hebben gemaakt, of het uiteinde van het gat taps toelopend dan zou dit geen probleem zijn. Een functie als deze zou idiot-proof moeten zijn, aangezien elke gebruiker hier in het gebruik mogelijk tegenaan kan lopen...
Zo kun je natuurlijk voor alles wel een oplossing maken... Zo is het wel bekend dat je geen ei in een magnetron moet doen want dat is geen succes.. Ga je daar dan ook meteen maar een oplossing voor maken? Er komt natuurlijk ook een beetje logisch nadenken bij van de gebruiker zelf. En je merkt het natuurlijk direct als je hem verkeerd om erin doet als je hem wil aandrukken..
Zoals de persoon in het filmpje zegt. Dit kan makkelijk gebeuren bij

- Kinderen
- Oudere mensen

Dan maak je daar toch een fail safe voor? Of is het papa's schuld als zn kind de s-pen er verkeerd om in stopt?
Ja.

Net als het papa's schuld is als het kind papa's koffie over papa's laptop morst.
Kinderen dien je in de gaten te houden.

Dat wil niet zeggen dat het geen dom ontwerp is van Samsung.
Je zegt tegen het kind

"Doe de pen even terugi n de telefoon"..

Hoe moet dat kind dan weten welke kant hij erin moet. Hij/zij doet gewoon wat er gevraagd word.. Samsungs schuld dat hierdoor dingen kapot gaan.

Dit soort dingen zijn eenvoudig te voorkomen.. en maakt het product alleen maar beter.

Ik snap niet dat mensen dit geen design flaw noemen :o


Floppy disks konden maar op 1 manier in de floppydrives
Video stekkers passen maar op 1 manier
COM kon maar op 1 manier geconnect worden

Maar nee.. dat die pen er op 2 manieren in kan.. dat is je eigen schuld.

8)7
Een ei in de magnetron (of wat dan ook in de magnetron) en de magnetron aanzetten heeft toch echt wel meer oplettendheid en handelingen nodig dan een pennetje even terug schuiven. Stel je hebt gewerkt met de stylus en vervolgens de stylus naast de telefoon neergelegd op tafel. Je wilt snel nog even opruimen en pakt telefoon en stylus en HOP, pen vast en telefoon kapot. Ik zie hierin hetzelfde probleem als de microSD cardslot en (ik meen) microsim cardslot waarbij je niet echt door had de foute slot te hebben, maar de kaart daarna wel muurvast in het foute slot zit.
In mijn ogen is dit absoluut een design fout en is de oplossing van "je moet maar gewoon een beetje opletten" in de handleiding niet echt toereikend.
Zo kun je natuurlijk voor alles wel een oplossing maken...
Natuurlijk moet je dat doen. Dat is het werk van een ontwerper. En als die een magnetron zou kunnen ontwerpen waar geen eieren in kunnen moet een ontwerper dat doen. Maar die uitdaging is een stuk groter dan een stylus en houder ontwerpen waarbij de stylus er maar op 1 manier in kan.
Oh, maar dan is dit al een opgeloste zaak. Samsung geeft het dus aan, mensen lezen niet, en vervolgens kijken ze ook niet, ze VOELEN ook niet (je voelt of de stylus verkeerd om in je hand ligt) en klagen vervolgens dat iets stuk is.

Als ik m'n hoofd tegen de monitor ram kan ie ook wel eens stuk gaan. Design flaw? :P Er staat immers geen sticker op.

Move along....

[Reactie gewijzigd door Vayra op 1 augustus 2024 05:29]

Als je het scherm met je hoofd uit zou doen, geef ik je gelijk...

Jesus wat een vergelijking :s

Wat nu als de USB standaard zo was, dat als je hem er verkeerd om in doet, de stick niet meer / nooit meer werkt.. Dat kun je toch niet verkopen als fabrikant?
Nee het is niet zo'n gekke vergelijking. Het alternatief voor Samsung is dat ze een dikke disclaimer sticker over je Note heen plakken met een waarschuwing.

Zijn we écht zo diep gezakt? De pen is niet aan twee kanten hetzelfde, het is overduidelijk een punt- en achterkant. Dat móet je voelen. Voel je dat niet, dan is met je hoofd op je monitor rammen ongeveer net zo plausibel in mijn ogen. Als Samsung er dan ook nog eens wél melding van maakt in de handleiding, wat wil je dan nog meer?

Daarmee is het niet zo dat Samsung meteen een perfect product heeft gemaakt, en het had vast ook wel anders ontworpen kunnen worden, maar dat is het niet. Zo zijn talloze producten gemaakt op een manier die wellicht beter kan. Denk aan de monitor met slappe bezel, die pak je ook niet aan de bezel op maar aan de voet. Doe je dat niet, en heb je dan schade... is dat dan de schuld van de monitor?

Het probleem van internet en het gemak van klagen op internet, is dat hele volksstammen uiterst domme en onvoorzichtige mensen dankzij de stem van de massa opeens denken dat ze een valide argument hebben terwijl hetzelfde argument, als individu, volslagen onzin is. Dit is zo'n onzin argument. Je moet gewoon voorzichtig zijn met je spullen. Je moet je gewoon een beetje inlezen. Zo werkt het. Dat mensen daar te lui voor zijn is niet de schuld van de fabrikant.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 1 augustus 2024 05:29]

Mijn telefoon heeft een vrij herkenbare vorm, met knopjes aan de rechterkant lukt het me toch af en toe het toestel ondersteboven vast te hebben en me af te vragen waar dat home/lockscreen knopje gebleven is.

Veel handelingen doe je half onbewust en een heel eind op de automatische piloot.... Erg makkelijk dan even niet op te letten en je doet alles zo achterstevoren en ondersteboven. Dat heeft iedereen, ook jij.

En schijnbaar is 1malig dat ding ondersteboven in zijn houder stoppen genoeg om het allemaal te slopen. Dan is er gewoon bar slecht product testing gedaan, dit kan niet door te mand vallen, de stylus zou in het geval van "Het kan de boel slopen" gewoon niet ondersteboven in zijn houder moeten passen.
Waarom denk je dat een diesel mondstuk niet in een benzinetank past en vice versa.
Je zou zeggen dat mensen dat mensen wel weten of ze een benzine of diesel auto hebben , maar blijkbaar ging het toch genoeg mis dat ze er een onderscheidt in gemaakt hebben.
Slecht voorbeeld. Dit heeft eeuwen geduurd en is vaak alleen een kant op (diesel past niet in een benzine tankdop).
Vergeet ook niet de autohuurmarkt.
Ik las het. Maar eeuwen??
Zo lang zijn er nog geen auto's. :)
Waarom denk je dat een diesel mondstuk niet in een benzinetank past en vice versa.
Je zou zeggen dat mensen dat mensen wel weten of ze een benzine of diesel auto hebben , maar blijkbaar ging het toch genoeg mis dat ze er een onderscheidt in gemaakt hebben.
Bij vliegtuigen idem dito. Een AV100LL tankspuit is rond, een Jet-A tankspuit is rechthoekig. Terwijl je toch zou verwachten dat de mensen die een vliegtuig aftanken wel opletten en weten wat er in moet.

Alle apparaten die ik ooit heb gehad met een stylus, maakt niet uit of het een PalmPilot, Handspring Visor, Dell, Acer of Compaq was, ze hadden allemaal een opstaand randje aan het uiteinde van de stylus waardoor de stylus maar in 1 houding in het apparaat paste.
En een PalmPilot 1000 bestond in 96 of 97 al, dus het idee van dat randje is zeker 20 jaar oud.

Dat ze zo'n randje weglaten bij Samsung om, neem ik even aan, esthetische redenen is gewoon een stomme fout. Wat mij betreft is Samsung dan ook aansprakelijk voor de gevolgen van hun eigen ontwerpfout.
Lol hoezo gaat hij niet op?

Pen verkeerd om erin stoppen.. telefoon half kaduuk
in mijn hypothetische verhaal Usb stick verkeerd erin.. USB stick kapot..

prima vergelijking dacht ik zo
pak eens een balpen en een usb kabel.
hoe lang moet je naar de balpen kijken, of aan de balpen voelen, om er achter te komen met welke kant je schrijft?
en hoe lang moet je naar de usb kabel kijken, of er aan voelen, voor je weet hoe deze er in moet?

zelfs als je er op let kan je een usb plug nog verkeerd in een computer pluggen, dit gaat helemaal snel als je de computer niet kent.
bij de s-pen hoef je maar een moment er naar te kijken om te zien waar de punt zit, daarnaast is de punt heel makkelijk te voelen en zal je de s-pen meestal met de punt boven vasthouden.
Slechts een paar.. honderd.. duizend.. per jaar. Vandaar dat op dat vlak ook allemaal beveiligingen (worden) ingebouwd. Van stikkers tot veiligheidskleppen.
Als je snel bezig bent, of vanuit gewoonte iets doet, gebeurt het vaak zat dat je iets verkeerd ergens in stopt. Net zoals de dop op je pen niet goed vastklikken bijvoorbeeld, of in de haast een verkeerde sleutel gebruiken op de deur.
Denk dat iedereen wel wekelijks of maandelijks 1x zo een actie heeft, dat je A denkt en onbewust toch B doet.

Het is dus eerder apart dat een fabrikant een dergelijk probleem niet bij het intern testen heeft opgemerkt. Kan me namelijk niet voorstellen dat elke tester, elke keer na gebruik, de stylus bekijkt om goed te bepalen wat boven/onder is vooraf aan het terugstoppen.

[Reactie gewijzigd door Xanaroth op 1 augustus 2024 05:29]

De testers hebben waarschijnlijk het verkeerd om erin steken wel gedaan, maar als hier geen defect aan de sensor uit onstaan is blijft het een vrij onschuldig iets.
Aangezien het in de handleiding staat, heeft men het wel opgemerkt tijdens het testen.
Het is dus vooral apart dat men de situatie bewust zo heeft laten bestaan.
Daar zal ongetwijfeld ook weer een reden voor zijn. Dit kunnen er velen zijn, tijdgebrek aan het eind van het ontwikkeltraject, een andere usability-feature die prioriteit heeft, om er maar een paar te noemen.

Ik ben dan ook benieuwd naar de reactie van Samsung.
Erg jammer overigens dat de Note niet in Europa op de markt komt. Ik had de range al langer op het oog juist vanwege de stylus...
Tot je het ding even hebt neergelegd en dan weer oppakt...
Als de stylus er niet op die manier in hoort en hij zelfs stuk kan gaan, hadden ze het zo moeten maken dat hij er maar op één manier in kan. Er is blijkbaar helemaal geen weerstand, dus je merkt niet of je hem er verkeerd in stopt.

Ze hadden het uiteinde, wat het knopje wordt iets breder moeten maken, dat die er gewoon helemaal niet in past ondersteboven.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 1 augustus 2024 05:29]

Nee dat is nergens voor nodig. De vorm van de stylus is duidelijk genoeg om boven en onderkant te kunnen onderscheiden.

Het probleem is dat het verkeerd om insteken van de stylus daadwerkelijke schade kan veroorzaken. Een van de oplossingen is zoals je aangeeft het pennetje aanpassen zodat het fysiek maar op een manier past.
Eleganter zou het zijn als de stylus sensor zo ontworpen was dat deze niet door het verkeerd om insteken van een stylus of zelfs dunne schroevendraaier kapot zou kunnen gaan.
Anoniem: 387522 @CEx25 augustus 2015 17:46
Dat zou mooi zijn inderdaad: pennetje op twee manieren erin kunnen doen zonder dat er stuk gaat, als feature dus ipv bug.
Het probleem hier is zoals de in het artikel staat; je voelt niet aan meer of minder weerstand dat het pennetje er verkeerd in zit. Dit is gewoon een grote design flaw van Samsung, hoe je het ook draait of keert.
Als je het niet interessant vindt dan moet je het niet lezen.
Ik gooi toch ook geen diesel in mijn benzine auto.
Niemand doet dat, het dieselpistool is te breed om in een bezineauto te passen.
Volgens mij is het andersom, benzine in een diesel gooien gaat prima en kan nog steeds :)

Eigenlijk hadden ze bij de tankstations net als die kleuterblokkendozen van die vormpjes aan de tuitjes moeten maken, benzine is dan een driehoek, en diesel een vierkant xD Dat is blijkbaar wat mensen willen ipv zelf na te denken...
Helemaal mee eens.

De mensheid het slimste op aarde vinden we van onszelf , maar we moeten vervolgens alles monkey proof maken.

Wat zeiken mensen de laatste tijd toch veel over alles....pffff (sorry voor het woord)
Je geeft zelf al aan dat men toch de fout in gaat. Zou het dan niet slim zijn dit soort problemen te ondervangen?
Ja, de handleiding lezen.
Nou misschien toch maar gewoon alle waarschuwingsbordjes overal weg halen en het probleem zichzelf op laten lossen.
Natuurlijke selectie, opfrissing van de gene-pool.
Cousins should not mix en dat soort dingen.
Bij mijn Note 4 kan het pennetje er inderdaad maar in een richting in. Je voelt ook een "klik" zodra ze binnenin vergrendeld. Het toestel reageert daar vervolgens ook op. In de andere richting steekt ze ruim een centimeter uit. Redelijk fool-proof.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 1 augustus 2024 05:29]

Ik heb ook een Note 4 en ik kan het pennetje echt op beide manieren erin stoppen.
Hij gaat er niet helemaal in. Daaruit zou een gebruiker toch kunnen concluderen dat ze fout om is ingevoerd ?

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 1 augustus 2024 05:29]

Ik geloof je hoor, maar hij hoort er echt op beide manieren erin te kunnen. Misschien heb je er wat in zitten ofzo?
Er zijn nogal wat versies van de Note4 (SM-N910(x)). Zelf heb ik de SM-N910F. Misschien dat er in die versies nog verschil zit qua stylus ? Of zeg ik nu iets geks ?
Anoniem: 395895 @Ethnic25 augustus 2015 11:16
Dat het kan betekend niet dat het hoort.
Ik kan iemand stompen maar het hoort niet.
Ik kan een stylus met de pen kant naar buiten in me telefoon stoppen, echter ben ik geen debiel.
Kijk nog even naar het filmpje
Een -1 reactie, maar in principe gewoon heel logisch, ik heb al jaren een note (2 en 4) en gebruik het pennetje regelmatig (handig bij sommige games).
Maar ik kan me met geen mogelijkheid voorstellen dat je het pennetje er verkeerd om in zou stoppen...

Dat het kan en je het daarom test is tot daar aan toe, maar er vervolgens een probleem van maken vind ik wat overdreven. Dat is net zo iets als je telefoon op de grond gooien en dan terug naar de winkel gaan en je af vragen waarom de telefoon daardoor een barst in het scherm heeft.
Om een zelfde reden ga je ook niet achterstevoren op een fiets of motor zitten. Dat het mogelijk is wil niet zeggen dat je het moet doen en zo ja dan moet je de gevolgen daar van in zien.

Een oplossing zou echter simpel zijn door een kleine groef in de stylus te doen of om deze aan het einde iets breder te maken zodat deze taps uitloopt.
Een gebruiker duwt vaak genoeg gewoon door helaas, ik heb wel eens paar keer iemand gehad die een usb stick verkeerd om in de pc stak(Met als gevolg na verwijderen van de usb dat het blokje van de stick nog in de usbpoort van de pc stak)
ik heb wel eens paar keer iemand gehad die een usb stick verkeerd om in de pc stak(Met als gevolg na verwijderen van de usb dat het blokje van de stick nog in de usbpoort van de pc stak)
Sorry hoor, maar dan doe je wel echt iets goed mis...

[Reactie gewijzigd door Boost9898 op 1 augustus 2024 05:29]

Klopt ik zat ook echt te kijken hoe krijg je dat nou weer voor elkaar :?
Er zijn mensen (klanten) die dat voor elkaar krijgen hoor.. Gewoon hard drukken en alles kapot maken... Zelfde lukt ze met netwerk poorten door er een USB stekker in te drukken. En als het dan niet werk gewoon nog even wat harder drukken :)
Precies je heb echt mensen tussen die dat gerust doen, past niet goed effe door duwen waarschijnlijk :)
Dat is ook niet zo vreemd hoor, de USB aansluiting past namelijk in de netwerkpoort.

Aangezien netwerkpoorten langer bestaan dan USB aansluitingen kan je dat geen design flaw van de netwerkpoort noemen maar van de USB aansluiting.

En veel netwetkpoorten zitten boven op USB poorten dus die fout is makkelijk gemaakt.
Sorry hoor maar dat is een algemeen probleem.

Ik heb dat vaak genoeg gezien, waarschijnlijk zijn dat dus de nog goedkoper ontworpen USB aansluitingen, die laten blijkbaar makkelijker los.
Jij gaat op de puntige kant van een stylus duwen om hem op te bergen?

Je hebt het filmpje bekeken HOE die verkeerd om wordt gedaan? Als je dat per ongeluk doet kan ik echt geen medelijden als er daardoor wat defect raakt...
Ik zeg niet dat ik dat doe maar genoeg gebruiker gerust wel
Ik doelde ook niet specifiek op jouw als persoon, ik zal met geen 1 gebruiker medelijden hebben als die zo dom of lomp is zoiets te doen.

Sowieso hebben we hier de Note 5 niet dus het probleem gaat ons helaas niet eens overkomen...
Zou wel zo vriendelijk zijn geweest om er een kleine beveiliging op te zetten. Het is toch een hele kleine actie die elke grootgebruiker kan overkomen en daardoor grote schade heeft.

Zoals het voorbeeld hierboven over verkeerde brandstof tanken; daar is tenminste nog iets aan te doen na het feit.
Zoals het voorbeeld hierboven over verkeerde brandstof tanken; daar is tenminste nog iets aan te doen na het feit.
Hier ook toch ook? Is gewoon een vervangbaar onderdeel hoor ;)

ANWB of vergelijkbare dienst die je tank leeg komt slurpen kost overigens ook gewoon geld hoor.
Dat klopt, maar bij de ANWB is in de prijs inbegrepen van de jaarlijkse van te voren afgesproken prijs. Vergelijkbaar met toestel garantie. En het is binnen een uurtje opgelost.

Stomme fout, maar deze handeling is toch wel erg makkelijk fout te doen. We zijn allemaal slim genoeg om de pen op de juiste manier in het slotje te steken, maar je kan best wel talloze situaties bedenken waar het toevallig net even mis gaat.

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 1 augustus 2024 05:29]

De vraag is dus meer of Samsung het onder garantie laat vallen? Want daar is helemaal geen woord over gerept en als dat zo is is er helemaal niks aan het handje...

Daarnaast is het niet echt eerlijk om een betaalde verzekering (ANWB) te gaan vergelijken met de garantie. Je kan ook een betaalde verzekering nemen voor je telefoon om jezelf te beschermen. Dezelfde reden dat je lid bent van de ANWB dus...
Ik heb verminderd gevoel in mijn vingers en mijn ogen doen het niet echt goed. Dus dan druk je wel eens op de verkeerde kant van een pennetje. Maar ook als je top fit bent, kan dit je gewoon gebeuren. Blij dat ik het weet, want voor mij reden om hem niet te kopen. Note 4 is wel interessant, want daar gaat het minder snel verkeerd om.
Ach klasieke pebkac in dit geval problem exists in idiots
Ik heb ook een Note 4 maar waarom zou je hem verkeerd om erin stoppen? Je merkt het toch meteen?

Het is echt niet moeilijk om hem op de juiste manier erin te steken, toch?
Dat is het net: Bij alle vorige modellen voelde je dit inderdaad meteen door het lichtjes asymmetrische ontwerp van de pen (iets dikker aan de bovenkant), waardoor ie er andersom veel moeilijker ingleed en je dit dus onmiddellijk kon voelen.

Blijkbaar is dat bij de Note 5 dus niet meer het geval, en glijdt hij aanvankelijk in beide richtingen even gemakkelijk naar binnen. Als je je stylus er bv. eerst blind instopt in de 'schrijfhouding' (vingers langs beide kanten) en dan pas op het topje duwt, merk je dan pas dat je hem er verkeerd in hebt, en is volgens het filmpje het detectie-mechanisme al stukgemaakt.
Net als ik de auteur van het YouTube filmpje al zei: hij gaf aan dat hij het al een paar keer eerder had geprobeerd. Hierdoor zat het pennetje al vast!
Ik heb je hypothese net op de proef gesteld, en ik moet zeggen dat ik je opmerking niet kan bevestigen. Ik kan de stylus in beide richtingen inbrengen, waarbij het toestel erop reageert. Enig idee hoe dit verschil veroorzaakt wordt?
Klopt het probleem bij de Note 5 is vooral dat wanneer je het pennetje er omgekeerd terug in stopt, het net zo aanvoelt (geen extra tegenkracht) als wanneer je hem er goed om indrukt. Nu zal het niet al te snel gebeuren, maar het kan best wel eens voorkomen dat je, omdat je niet aanvoelt dat je het pennetje er verkeerd om in steekt, je hem er in duwt.

Het vergrendelingsmechanisme gaat dan ook werken (die ook normaal detecteert of pennetje geactiveerd is of niet) en als je het pennetje er dan weer probeert uit te halen blijkt het dus voor te komen dat je het mechanisme 'sloopt' of dat het pennetje zelfs blijft vast zitten door het mechanisme.
Is dit enkel een probleem met de Note 5? Gezien behoorlijk wat apparaten uit de Note gebruik maken van dit type stylus. Heb zelf een Note 10.1 2014, en daar kan hij er op 2 manieren in. Nog nooit problemen mee ondervonden. (Of ik moet per toeval hem altijd op dezelfde manier teruggestopt hebben :+ , maar dat lijkt me stug.)

De Note 2 heeft nog zo'n driehoekige stylus die maar op 1 manier past, soms is dat wat rottig met het terugstoppen. Daarom vind ik die platte stylus zo prettig... erg jammer dat de nieuwste generatie ineens kuren vertoond. (Dan toch maar weer naar een stylus die maar op 1 manier past?)
het gaat hier niet om knop kant boven/onder maar om punt boven/onder.
bij de note 3 en 4 kan je deze fout ook maken, maar kost het behoorlijk wat meer kracht als je de metallic kant er eerst in schuift.
ook gaat bij de note 3 en 4 de pen maar 1.5cm naar binnen, terwijl de note 5 pen bijna helemaal naar binnen gaat.

bij de note 5 is dit probleem heel eenvoudig te voorkomen, raak de achterkant van je pen aan terwijl je hem er in duwt.
voel je een scherp puntje, dan zit ie verkeerd.
bij de note 5 is dit probleem heel eenvoudig te voorkomen, raak de achterkant van je pen aan terwijl je hem er in duwt.
Nog een oplossing is gewoon je ogen gebruiken om te zien (nee niet voelen met je oog) waar het puntje zit
Ik wou net zeggen, mijn Note2 stylus kan er toch echt maar op 1 manier in :)
Anoniem: 310985 25 augustus 2015 11:08
Ik heb een Note 2 gehad en heb nu een Note 3. Ik kan me niet voorstellen dat ik hem er ook maar 1x verkeerd in teruggestopt heb. Dit lijkt me echt spijkers op laag water zoeken.
Dat was ook gewoon niet mogelijk bij die modellen (zie artikel) door een asymmetrisch ontwerp van de pen. Het feit dat je het op zo'n eenvoudige manier KAN stukmaken is in mijn ogen zeker weten een ontwerpfout, die Samsung hopelijk onder garantie zal repareren en oplossen.
Dat was ook gewoon niet mogelijk bij die modellen (zie artikel) door een asymmetrisch ontwerp van de pen.
Dan kan je het nog wel (per ongeluk) geprobeerd hebben toch?
Dat wel, maar je voelde het onmiddellijk dat het er fout in zat door de grotere weerstand. De kans dat je daardoor per ongeluk iets stukmaakte is veel kleiner dan bij de Note 5 nu het geval is. Je krijgt eigenlijk geen enkele feedback dat je het verkeerd doet, tot iets stukgaat. Dan kan je nog blijven doorbomen over 'idioot gebruik' en 'common sense', als ontwerper is het evengoed 'common sense' om ervoor te zorgen dat je product niet zo snel kapot kan :+
Zijn punt was alleen dat ie dat dus nooit heeft gedaan of is overkomen :) En zodoende denkt hij dat het hem ook nooit zal overkomen. En zo denk ik er ook over maar ik gebruikte de pen toch zelden.
Leest er dan werkelijk niemand het artikel en wil iedereen bewijzen dat het niet kan aan de hand van eigen ervaring met een product waarover het artikel helemaal niet gaat? |:(
Hij kan dezelfde ervaringen hebben met een ander toestel, iets wat jij niet lijkt te snappen...

Met de oudere modellen kan je dan misschien niks stuk maken, maar je kan wel iets (per ongeluk) proberen wat gelijk is aan dit toestel. En uit ervaring weet hij dat hij dat niet doet...

Is begrijpend lezen dan echt zo moeilijk?
Wat zegt het gebruik van een pen die er helemaal anders uitziet in een ouder toestel over het gebruik van een nieuwe pen in een nieuw toestel. Helemaal niets. Er is geen verband. Nada. Het vermogen om begrijpend lezen valt helemaal weg als Samsung fans iets negatiefs over Samsung te horen krijgen.
Je doet net of het oude systeem zo anders is dat het niet te vergelijken is. Het mag duidelijk zijn dat veel mensen daar anders over denken.

De pen hou je altijd met de punt dezelfde kant op vast bij gebruik. Dat is bij geen 1 note telefoon anders.
Of het in de handleiding staat of niet maakt niets uit, als je als gebruiker geen feedback krijgt dat je iets fout doet (moeilijker om er in te krijgen, notificatie van de telefoon), dan is het gewoon een designfout van Samsung.

Dit doet mij denken aan de PS4: Die kan prima zonder voet op z'n kant staan, echter staat er in de handleiding dat je een voet moet kopen om 'm op z'n kant te zetten. Blijkbaar zitten er luchtgaten aan de zijkanten die zonder voet niet genoeg warmte af kunnen voeren. Echter kan je als gebruiker totaal niet weten (zonder de handleiding door te lezen, maar wie doet dat?) dat de PS4 niet op z'n kant hoort te staan zonder voet, aangezien ie helemaal plat is aan die kant.

Een oplossing voor de PS4? Maak die kant net ietsje bollend, of een klein stukje plastic dat uitsteekt dat zorgt dat de PS4 niet blijft staan en een gebruiker weet uit eigen ervaring dat het niet zo hoort, dat je er iets bij moet kopen (denk aan de voetjes bij de Wii U; zonder voetjes kan het ding onmogelijk op z'n kant blijven staan zonder boekensteunen).

Oplossing voor de Note 5: Ze hadden het pennetje net even anders moeten vormen aan de platte kant. 5 minuten Photoshop leverde de volgende oplossing op. Resultaat: de pen kan er onmogelijk met de platte kant ingestoken worden.

Zo simpel is het en als bedrijf hoor je zulke dingen te weten en kan je je echt niet verschuilen achter "maar het stond in de handleiding". Het eerdere voorbeeld van "ik sla toch ook m'n hoofd niet tegen m'n monitor, omdat er geen sticker op zit" is natuurlijk onzin, omdat dat gewoon heel vreemd gedrag is. Een pennetje op de ene of andere manier er insteken is heel normaal, als je geen verschil merkt. Als iets lijkt te passen, waarom zou je dan moeten denken dat het niet zo hoort?
Veel beter zou zijn om te zorgen dat het verkeerd inbrengen simpelweg de sensor niet kan vernielen.
Ik kan er soms niet bij waarom dit NIET uitvoerig wordt getest alvorens men gaat launchen..

Ik vraag me uberhaupt af hoe zo'n testing phase wordt doorlopen omdat ik met enige regelmaat dit soort "fails" zie (spontaan barstende screens, software die bij normaal gebruik vastloopt, Google Nexus One no 3G coverage, krassende behuizing bij minimaal gebruik, S6 clear covers die het hele scherm vernaggelen ipv beschermen etc, etc, etc)... |:(

[Reactie gewijzigd door JDL15 op 1 augustus 2024 05:29]

Aangezien het in de handleiding staat is dit geweten en dus geen design flaw.
Of ze zetten het in de handleiding omdat ze weten dat het een design flaw is maar geen zin hebben om het op de simpelste manier dan ook op te lossen. Zelfs als het gewoon een klein herontwerp van de stylus omvat, hoeveel kost een klein herontwerp en distributie?

Als dit Apple was had gelijk iedereen moord en brand geschreeuwd en gezegd hoe slecht Apple is enz. enz. enz.
Heh ik zie hier iedereen roepen dat Samsung dit anders had moeten ontwerpen. Tevens een hoop gebruikers die aangeven dat je een halve retard moet zijn om de stylus er verkeerd om in te drukken. Zeker bij het bron artikel is voldoende "moord en brand" en wordt naar mijn mening dit te breed uitgemeten.

Wat me wel tegenvalt is dat iedereen direct de stylus wil verbeteren. Terwijl het probleem toch echt zit bij de sensor die defect kan gaan door de stylus.
Als je het monkey proof wil maken moet je ervoor zorgen dat welke stylus je er ook instopt (bijv. CheapChinaCopy Stylus) de sensor hier tegen beschermd wordt.
You can make something idiot proof, but after that someone will make a better idiot. |:(

Je kan het bijna niet bedenken, maarja, je moet er toch rekening mee houden dat iemand dit wel eens zou kunnen proberen...
Vanwaar alle irritatie op tweakers over dit artikel. Er zijn vast mensen die de pen er verkeerd insteken (anders geef je dat ding even 5 seconden aan je kind, dan is het zo gemold).

Als het om een budget toestel ging had ik dit probleem nog begrepen.
Ik weet zeker dat hier een hoop tweakers zijn die nu een grote mond hebben dat dit onzin is, wel eens iets stuk hebben gemaakt omdat ze het product verkeerd hebben gebruikt. Tevens staat in het artikel, let op en lees:Het omgekeerd insteken gaat net zo makkelijk als de juiste manier. Je bent niet perse dom als je iets verkeerd om in doet. Je kan het perongeluk verkeerd op hebben gepakt, bijvoorbeeld midden in de nacht of bij slecht zicht. Tevens kunnen ouderen hier ook problemen mee hebben.

Misschien is het beter een conclusie te trekken dat de tweaker die dit dom vind nooit aan consumenten producten heeft gewerkt. En hij verwacht dat gebruikers van een product het product gebruiken zoals hij dat ook doet. Ik moet die tweakers helaas van hun roze wolkje afstoten, want dat doen gebruikers niet altijd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.