Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

General Mobile zou van plan zijn om eind deze maand een Android One-telefoon met 4g op de Nederlandse markt uit te brengen. De Turkse fabrikant doet dit naar verluidt op eigen initiatief, en dus niet op verzoek van Google.

Volgens Androidworld gaat het om de GM-113, die General Mobile in mei al aankondigde. Het toestel biedt een 5"-scherm met een resolutie van 1280x720 pixels en draait op een Snapdragon 410-cpu, die is geklokt op 1,2GHz. Dat is dezelfde processor als in bijvoorbeeld de 4g-versie van de Moto E 2015. Verder beschikt de GM-113 over 2GB aan werkgeheugen en 16GB aan opslag, die uitbreidbaar is met een micro-sd-kaart.

Wat betreft camera's komt de GM-113 met een 13-megapixelcamera aan de achterzijde en een 5-megapixelcamera aan de voorzijde. Het toestel is 140,5 bij 69,75 bij 9,3 millimeter en weegt 135 gram. De GM-113 is de eerste telefoon in de Android One-lijn die 4g ondersteunt.

Android One is een lijn van toestellen van diverse vooral kleinere fabrikanten, waarbij Google de software maakt en ondersteunt en waarbij de fabrikant alleen wat eigen apps kan toevoegen. Daardoor krijgen goedkope toestellen gegarandeerd twee jaar lang na de release de nieuwste Android-versies. Google kan dit doen, omdat veel componenten van de telefoons hetzelfde zijn. Doordat Google de smartphones zelf voorziet van updates, krijgen de apparaten feitelijk dezelfde status als de bekende Nexus-toestellen.

Volgens Androidworld gaat de GM-113 in Nederland 229 euro kosten. Een dual-simvariant is voor twintig euro meer te krijgen. Daarmee is de GM-113 voor een Android One-toestel niet bijster goedkoop, terwijl Google dit wel graag ziet. Het bedrijf meldde onlangs nog dat het graag ziet dat Android One-toestellen een aanschafprijs van omgerekend tussen de 30 en 45 euro krijgen.

Android One-toestel General Mobile

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

¤ 230 is veel te veel voor zo'n toestel. De 16GB versie van de OnePlus One kost maar ¤ 39 meer en heeft beduidend betere hardware aan boord. Als ik zo naar de specificaties van deze GM-113 kijk vind ik een prijs van ¤ 150 wel het maximale.
Nou pak je ook wel even de telefoon uit Azië, met hardware welke vergelijkbaar is met de 'Westerse' modellen van ruim ¤500 en hoger.

Ik ben het wel met je eens hoor, ¤230 voor dat toestel is niet goedkoop maar als je aan de gemiddelde Nederlandse en ik denk ook Turkse persoon vraagt wat een OnePlus is dan hebben ze geen idee waar je het over hebt. Aangezien dit een Tukse fabrikant is ga ik er van uit dat de gemiddelde inwoner meer van dit bedrijf weet dan van OnePlus en dan liever een toestel als dit koopt.

Als je dit toestel dan vergelijkt met modelletjes van bijvoorbeeld Samsung of LG dan valt de prijs nog niet eens zo heel hoog uit. Vooral wanneer je er even van uit gaat dat dit een adviesprijs is en hij waarschijnlijk wel wat lager uit zal vallen.

Lang verhaal kort; Ja hij is niet goedkoop en je kan beslist beter krijgen voor je geld. OnePlus One niet meegerekend is dit alsnog geen toestel dat ik iemand snel aan zou raden maar meer concurrentie is nog altijd beter voor de consument, vooral nu de meeste mensen (in mijn omgeving althans) toch vaker van Samsung af willen stappen.
Dan vergeet je simpelweg dat LG nog de G2 heeft voor rond de 280 euro.
Wat duurder, maar nog steeds een toptoestel die ook beschikt over 4g. Je bent dan alleen beperkt tot 16gb (11 als je het besturingssysteem eraf haalt).
Dan is de prijs niet al te best

De Moto g 2015 is zelfs goedkoper met dezelfde specs.
http://tweakers.net/price...015)-zwart/specificaties/ Als je kijkt bij specs zie je dat de Moto G maar 1GB RAM heeft en 8GB opslag. Zou daarentegen een nieuwe Moto G blind kopen en bij deze telefoon eerst even wat echte (lees geen verkoop/reclame versie) reviews willen zien.
Er komt ook nog een moto g met 16gb opslag en 2 GB geheugen...
Het is alleen niet bekend wanneer deze naar Nederland komt.
De AOSP ondersteuning van Android One is vrij goed. Je hebt dus voor dat geld een leuke hacker telefoon met 4G.
Voor de grote massa is dit niet interessant, maar voor mensen die non-standaard kernel modules willen en dergelijke kan dit best een goede aankoop zijn.

De 1+1 heeft overigens geen sd-slot.

[Reactie gewijzigd door SuperNull op 11 augustus 2015 20:54]

Gezien de meerprijs voor 64 ipv 16 GB flash op de OPO is dat ook niet zo'n denderend probleem. Goed, de price gap wordt wel groter maar het is echt het verschil tussen matige/low-end hardware VS flagship (afgezien van camera dan :P ) hardware.
Ik ben ook niet heel erg onder de indruk eerlijk gezegd.
Voordeel wat je met deze telefoon wel hebt, zijn de updates die je van Google af krijgt.
Dat is in het specifieke geval van de one+ niet zo van belang. Het OS hiervan is momenteel 5.0.2 en wordt deze maand geüpdatet naar 5.1.1. Ook de update naar Android M is toegezegd. Ik vind CyanogenOS niet onprettiger dan stock en ik gebruik ze beiden.

OT, iets te duur. De camera maakt misschien wat goed tov de Moto G maar dat is de meerprijs niet waard.

NOT, zou er een Erdogan firewall inzitten die kritische websites blokkeert? ;)

[Reactie gewijzigd door oef! op 11 augustus 2015 20:47]

Ik vind dat voordeel niet bepaald opwegen tegenover de vele nadelen ten opzichte van bijvoorbeeld de OnePlus One.
Voor de mensen die graag goedkoop 4g willen is dit wel een uitkomst. De OnePlus One ondersteunt de 800 (en 900?) band niet namelijk
Volgens mij erg vergelijkbaar met de nieuwe Moto G, maar dan duurder...
dan heb je geen research gedaan want de moto G heeft nochtans exact dezelfde prijs voor de 2gb/16gb variant
En de G heeft een 1,4 ipv.1,2 GHz CPU...
Ja dat klopt idd, maar zou dit enig merkbaar verschil opleveren? (Buiten dat een benchmark een paar puntjes meer zou krijgen)
Daarbij is deze telefoon uitbreidbaar(:
Je bedoelt dat er een SD-kaart in kan? Dat kan de G ook :*)
De Moto-G 2015 maakt 'm denk ik redelijk kansloos in dit prijssegment.
Ik weet wel wat ik zou kiezen voor rond die 200 euro in elk geval.
En dat is ? Ik wil nog een andere aanschaffen voor rond die prijsklasse of iets meer, maar wel met 2 gb werk geheugen, 16 gb opslag en 5 inch scherm en 4 g? Zat al naar China te kijken, maar heb een Mlais op dit moment met zelfde soort specificaties en bevalt me nou niet echt.
De Moto-G 2015 dus, op dit moment is dat denk ik de beste keus in dit segment.
Goede degelijke toestellen waar ook updates voor uit komen.
Toch ook niet een onbelangrijk punt om rekening mee te houden gezien de recente lekken die zijn ontdekt in Android.
2 gb versie en 5 inch scherm is nog niet verkrijgbaar op dit moment in Nederland.
Volgens Androidworld gaat de GM-113 in Nederland 229 euro kosten. Een dual-simvariant is voor twintig euro meer te krijgen.
Wilde net zeggen: erg goede specs.. dacht dat AndroidOne toestellen rond de 100 - 150 euro zaten.
Voor 230 euro kan het nog steeds interessant zijn.
De nieuwe Moto G kost ongeveer even veel, en heeft zowat exact dezelfde specs.

Als ik dan moet kiezen tussen een onbekend Turks merk en motorola, kies ik motorola.

Je hebt wel gelijk hoor: voor de prijs een mooi toestel, maar het is geen unieke deal, en aan dezelfde prijs kies ik dan voor het bekende merk. Zeker omdat de nieuwe Moto G ook waterproof is :)
Tja wat dit dus wederom laat zien is dat google geen grip heeft op haar licentiemodel.

google wil zelf android one toestellen voor 30-45 euro en dan komt deze voorbij fietsen met 225 eruo. Dat is niet heel erg verwijderd van wat google wil het is een compleet andere prijsklasse.

Had je nu 100 euro gezegd ok, dat zou nog kunnen maar 225 euro, laat maar zitten.
Daarnaast 2 jaar ondersteuning, wow na 2 jaar kun je het ding dus weggooien ?
Hoezo? Google wil *ook* dergelijke budget-telefoons - ook een dergelijk low/mid-end assortiment in de Android One lineup is ook voor Google alleen maar goed.
Goede lezen is ook een kunst en dat moet je echt gaan doen.

Ik het bovenstaande artikel staat een link naar dit artikel: nieuws: Google wil dat fabrikanten toestellen maken van 30-45 euro met stock Android

Daarin staat letterlijk:

Google wil dat fabrikanten in de komende tijd Android-toestellen gaan uitbrengen met stock Android in zijn programma Android One met een aanschafprijs van omgerekend tussen 30 en 45 euro. Huidige Android One-toestellen zijn rond 100 euro en daarmee te duur, vindt Google.

Het zijn niet mijn woorden maar die van google. 100 euro is nu al te duur volgens google ze willen naar 30-45 euro. Vul zelf dan maar in of een 225 euro Android One telefoon in dit rijtje kan.
Er is hier maar en die moeite heeft met begrijpend lezen, en dat veen ik toch echt niet. Google wil OOK die extreem goedkope toestellen zien. OOK. Niet enkel.
Waarom zou je het toestel weg gooien na 2 jaar?
Met ondersteuning bedoelen ze Android updates.
2 jaar ondersteuning is vrij mager voor een telefoon waar je toch 3 tot 5 jaar mee kan doen. Ik doel hiermee puur op het falende update beleid van google. 2 jaar voor android.

Stel j eens voor dat MS maar 2 jaar updates geeft voor haar software. Iedereen staat dan meteen te roepen en tieren. Google komt er schijnbaar nog steeds mee weg, met een slecht en falend update beleid.
2 jaar als je hem direct koopt, tijd gaat lopen vanaf de release, koop je hem halfjaar later en neem je abbo van 2 jaar heb je na 1.5 jaar al geen ondersteuning meer. Ben helemaal mee eens dat dat gewoon niet de bedoeling kan zijn voor apparaat waar iemands hele hebben en houden op kan staan.
Ik snap de connectie niet helemaal.
Wat heeft 2 jaar support te maken met dat mensen hun hele hebben en houden op een smartphone zetten?

Dat er geen support meer op zit betekend niet dat hij het niet meer doet.

Veiligheid? Nou, langere support betekend niet dat het ook veiliger is aangezien nieuwe updates ook weer nieuwe lekken met zich mee kunnen brengen.
Lekken zullen er altijd zijn maar 2 jaar nadat het ding is uitgekomen heb je dus geen updates voor lekken meer.

2 jaar is veel te weinig en langere support is normaal. zoals ik al aangaf stel je voor MS geeft maar 2 jaar support op haar OS, iedereen zou daar staan gillen en roepen. Leg mij eens uit waarom dat met een OS voor een telefoon anders zou moeten zijn ?
MS? heb je het dan over PC of smartphone.
Want een gsm vergelijken met een PC is krom aangezien de meeste mensen sneller van telefoon wisselen dan van PC.

En als je het hebt over MS op de smartphone dan heb je het automatisch over de Lumia's.
En de Lumia's komen van Microsoft zelf af en de Android telefoons niet. Dus dat is ook niet echt een eerlijk vergelijk.
Nou zal 'eerlijk' mij eerlijk gezegd wordt wezen (en de gemiddelde consument nog héél veel meer) als dat de reden is dat mijn telefoon door niet meer opgeloste beveiligingsproblemen een fancy pressé-papier wordt.
Voor 'eerlijk' koop ik als consument bitter weinig; een partij als google hoort z'n zaakjes voldoende op orde te hebben om te concurreren op productkwaliteit, niet op calimerocomplex.
Een pc niet vergelijken met een smarphone is krom.

Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone deels als pc, surfen, zaken bestellen.

Ik vraag me af of de meeste mensen heel snel van hun telefoon wisselen, denk dat dat nog meevalt maar zelfs al is het zo dan is er ook in Nederland een 2de hands markt en die mensen moeten dan maar de lul zijn omdat jij van mening bent dat ze geen updates meer kunnen krijgen. Triest en zelfs asociaal zou ik zeggen.

Niet eerlijk omdat lumia's van ms zelf komen. Jij begrijpt het echt niet. Ook telefoons met windows 8 er op kunnen gewoon updaten naar 10. Het update beleid van MS is heel anders dan Google als je dat nog niet duidelijk was. MS blijft gewoon updaten en stopt niet naar 2 jaar.
Wordt deze telefoon werkelijk in Turkije gemaakt of komt hij eigenlijk gewoon uit China?
Deze wordt echt in Turkije gemaakt.
Hier zie je waar en hoe ze de telefoons in elkaar zetten:
http://shiftdelete.net/tu...-fabrikasina-girdik-15700
(Scroll wel even naar beneden voor het filmpje!)
Bij het lezen van het bericht waar als eerst de specs zijn genoemd dacht ik aan een prijs van 150,-.
Deze prijs is dus veel en veel te hoog.
Een voor ons Nederlanders een onbekend merk dat met zo'n telefoon aankomt zetten voor die prijs wordt natuurlijk 3 keer niks.
Kom maar terug met een realistischere prijsstelling en doe dan nog een poging want dit is bij voorbaat al een flop.
Volledig mee eens.

Even offtopic waarvoor mijn excuses.
Probeerde je zonet +1 te geven waarna er blijkbaar uit het niets tweemaal -1 moderaties tevoorschijn komen...ok dan
Ik denk zacht gezegd niet dat deze telefoon een denderend succes gaat worden, onder andere Microsoft en Motorola hebben betere toestellen voor minder geld, en zijn bij het grote publiek een stuk bekender. Ook de Tweaker heeft hier weinig aan, bijvoorbeeld verschillende Chinese (OnePlus One!) telefoons zijn veel aantrekkelijker.
Hoe wil google dit bereiken? 320p scherm,vga camera en sd 200 gok ik. Ik vons de specs van de meest recente android onw devices al laag voor die prijs.
İk ben momenteel in turkije en heb deze vast gehad, de bouwkwaliteit lijkt goed in orde het design is ook goed.
Scherm is goed helder kijkhoeken zijn ok , nu kan ik niks zeggen over de batterij maar ik merkte een beetje lag in het ui(ivm. Mijn oneplus one) ongeveer evenveel lag als met de lg g3 dus niet storend maar is wel aanwezig.
Dus ik vind dat ¤180 ofzo een eerlijkere prijs zou zijn.
Mooi ding. Ik zou hem wel willen kopen. De prijs zal nog wel paar tientjes omlaag gaan. Dat is altijd zo.

[Reactie gewijzigd door Tengri op 12 augustus 2015 20:20]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True