Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 135 reacties

Vodafone-klanten hebben in het afgelopen kwartaal 7285TB aan data verstookt. Dat is een groei van meer dan 19 procent ten opzichte van het kwartaal ervoor. In dat kwartaal leek de groei juist af te vlakken.

Ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden, is de toename van het dataverbruik zelfs 63 procent. De hoeveelheid verbruikte data komt neer op gemiddeld 467MB per maand per Vodafone-klant. De groei van 19 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2015 is opvallend: destijds bedroeg de groei slechts 3,8 procent.

Een verklaring voor de groei geeft Vodafone Nederland niet. Het aantal klanten groeide in het kwartaal slechts licht van 5,16 miljoen naar 5,2 miljoen. Het aantal klanten dat dankzij hun toestel en abonnement van 4g gebruik kan maken staat bij de provider op 1,3 miljoen, een aantal dat het bedrijf een kwartaal geleden ook al noemde.

Het aantal klanten met een Vodafone-abonnement steeg ten opzichte van vorig jaar met 1,9 procent tot 3,888 miljoen. Het aantal prepaidklanten daalde met 9,9 procent tot 1,285 miljoen. Dat was wel weer meer dan in het vorige kwartaal, toen Vodafone een aantal van 1,281 miljoen klanten in zijn bestand noteerde.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (135)

Dit komt gewoon weer door de absurd slechte scam praktijken van vodafone die ervoor zorgen dat je ineens veel meer data verbruikt dan je echt heb verbruikt... Google er is over... Je komt genoeg van deze taferelen tegen...

[Reactie gewijzigd door rickieboy57 op 24 juli 2015 10:31]

Dat heet een "verdienmodel". Elk bedrijf zet 'laag' in zodat hun klanten bereid zijn extra diensten af te nemen. En dat gebeurt niet alleen bij Vodafone, zoals je zelf al zegt.

Maar scam is het zeker niet, omdat op voorhand duidelijk is wat je krijgt en waarvoor je betaalt. Je bent een overeenkomst aan gegaan namelijk.
Vodafone heeft een extra proxy (Citrix ByteMobile) om sites sneller te laten laden. Dat bereiken ze door serverside (aan hun kant) alle CSS en JS te bundelen zodat jouw telefoon slechts één http-request doet naar een Vodafone-server. Alle CSS en JS zit dus in de opgehaalde HTML.

CSS en JS is in de regel vrij statische content en zou je cliënt (telefoon) prima kunnen cachen. Bij Vodafone krijg je echter geforceerd alle CSS en JS (opnieuw) mee, bij elke request naar een webpagina! Je verbruikt daardoor meer data dan nodig is. Wat mij betreft absoluut not-done.

Sowieso wil ik niet dat providers rommelen in mijn http-verkeer. Ze moeten het één-op-één doorgeven. Al helemaal omdat als ze geen optie bieden om het uit te zetten.
Op onze site gaf dit geknutsel van Vodafone behoorlijk wat problemen. Is te voorkomen door:

Cache-Control: private, no-transform

mee te sturen in de HTTP headers.
Als aaanvulling een goede link voor uitleg van deze headers.

Dat geeft ook mooi aan dat caching niet inherent slecht is. Het is 'enkel' slecht als de provider het verkeerd doet. Helaas gebeurt dat nogal eens als men te aggressief cached.

VPN en HTTPS zijn dan dingen die je kan doen aan de client-kant. De keerzijde is dan soms meer datagebruik.

Aan de server kant HTTP headers en HTST (HTTPS only). De keerzijde is dan een extra load op jouw servers.
Aan de server kant HTTP headers en HTST (HTTPS only). De keerzijde is dan een extra load op jouw servers.
Tenzij server en client SPDY ondersteunen, dan is HTTPS verkeer zelfs lichter dan HTTP. (bench)
Je verwart performnce met load.

Als je HTTP gebruikt en servers tussen jou en de client cashen de content is dat content die jij niet hoeft te leveren. Met HTTPS schakel je die caching uit en krijg jij dus al die eerder gecachde requests zelf te verwerken.

SPDY en diens opvolger HTTP 2.0 kunnen requests parallel maken en andere methoden om het sneller te maken. Maar het is jouw server die nog steeds al die bits moet versturen.
Die optie is juist erg prettig voor bezoekers van websites. Het maakt websites tot 60% sneller namelijk. Ik doe dat al jaren voor mijn klanten en het is omzet verhogend. Sterker: ik denk dat juist de toekomst is.

Ik vind dan ook dat telecom providers rekening moeten houden met hun datalimieten ivm het nieuwe web
Het lijkt me de juiste aanpak om dat op ontwikkelaarsniveau neer te leggen. De voordelen van dit mechanisme snap ik wel, ik gebruik het zelf ook in mijn websites.
Maar het is m.i. totaal onwenselijk dat een provider dit gaat forceren. Die moet niet rommelen aan de data, maar gewoon doorgeven. Een gewone proxy die zaken versnelt/bandbreedte bespaart kan ik nog begrijpen, maar dit echt niet.
Helemaal mee eens. Een (apache module) database optim en/of varnish like oplossingen aanvullen met externe proxys gaat het doel voorbij.

Aan de andere kant verlaagd het de server druk van telecom providers aanzienlijk voor niet geoptimaliseerde websites/data applicaties.

Maw iedere partij probeert zijn eigen handel te beschermen

[Reactie gewijzigd door drogeworst op 24 juli 2015 13:18]

Die optie zit gewoon ingebouwd in de smartphones. De Provider hoeft dit voor mij niet te doen, dit doet MS in mijn geval al. En voor Android gebruikers kan Chrome of Opera dit en iOS iig Opera (geen idee of Safari ook die optie heeft)

Provider dient -zoals Tom ook al zegt- gewoon 1 op 1 je de de data toe te sturen zonder dat ze ermee gaan lopen kloten.
Via https gebeurt het niet. Als je het verder een probleem vindt kun je het beste contact opnemen met de ACM. Hoe meer mensen dit doen hoe beter. Verder vind ik deze vorm van 'optimalisatie' ook vrij nutteloos voor bijvoorbeeld 4G. Ook maken ze soms javascript keihard kapot.
Ik heb deze verhalen vaker gehoord (kan me er ook een T.NET artikel van herinneren), maar heb mn verkeer via Vodafone regelmatig bekeken (zojuist speciaal nog even gedaan), maar kan er geen proxy in ontdekken. Alles is gewoon "normaal".

Het is dus geen 100% regel dat je die proxy gebruikt als Vodafone klant.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 24 juli 2015 12:35]

Het is dus geen 100% regel dat je die proxy gebruikt als Vodafone klant.

Je hebt gelijk dat het geen 100% regel is. Vodafone kan naar eigen smaak dit soort proxies aan/uit zetten. Zij kunnen dit doen op soort verkleer, soort abbonement, drukte, etc. Ik verzin maar wat, want mijn punt is dat zij eigenlijk hier geheel vrij in zijn.

Maar ... 10 tegen 1 dat jij we degelijk een proxy hebt. Mobiel verkeer gaat namelijk altijd via een APN-server en dat is effectief een proxy.

Elke provider van enige omvang op aarde doet dit, dus zo goed als zeker dat Vodafone het ook doet. O-)

Enige uitweg is HTTPS of VPN gebruiken.

Nu zijn proxies overigens helemaal niet slecht. Het merendeel van de gebruikers merkt het niet eens. Jij zelf als voorbeeld _/-\o_ Alleen als het slecht geconfigureerd wordt gaat het wel eens (flink) fout.

Het is ook niet tegen netneutraliteit. Caching etc om performance redenen mag gewoon. En als je mobiele provider het niet doet, gebeurt het soms op hoger niveau wel. Zo krijgen Ziggo gebruikers ook (potentieel) een andere Facebook of Windows Update server dan KPN gebruikers omdat die bedrijven talloze contracten met caching provdiers hebben. Zelden tot nooit zul jij bij Windows Update je payload data van een daadwerkelijke Microsoft server krijgen.
Sowieso wil ik niet dat providers rommelen in mijn http-verkeer. Ze moeten het één-op-één doorgeven. Al helemaal omdat als ze geen optie bieden om het uit te zetten.
Jij vraagt om netneutraliteit. En die is er. Ik denk dat een klacht bij de ACM hierover wel eens zinvol kan zijn.
Google nou maar eens...

Je ziet dat ook gewoon als je 3 apps gebruik om je 3g te meten je veel mer verbruikt.. of mensen die hun telefoon in vliegtuigmodus hebben en volgens vodafone 150mb hebben gebruikt
@rickieboy57, klopt weet er alles van, rekeningen zijn dubbel zo hoog sinds enkele maanden. Vrijwel alles staat uit op mijn iPhone, bij thuiskomst dan nog eens mobiele data uitzetten. iPhone is bijna onbruikbaar geworden, alle onnodige apps verwijderd, 4G uitgeschakeld enz. enz., zoveel mogelijk vliegtuigmodus en toch verbruik ik 100MB per dag. De waarschuwing dat ik mijn bundel van 2GB overschrijdt komt dan ook nog eens veel te laat en de snelheid is niet terug te zetten naar 64KB zowel niet via SMS als telefonisch overleg met Vodafone. Overweeg nu na 4 maanden de SIM card er maar uit te trekken en een nieuw (dubbel) abonnement te nemen bij een andere provider.
Ja dat bedoel ik...
Gelukkig zit ik bij Hollandsnieuwe... geen 4G maar ook nooit bullshit en raar verbruik.. Ook werkt het als volgt: ik betaal 11 euro per maand voor 275 mb/sms/min en 500mb extra.
Nu is die 275 11 euro waard en als ik wat overhoud dus byv 150 mb/sms/min heb ik laat ik zeggen 6 euro over en gaat dat gewoon bij me bundel van volgende maand . Ook kan ik hiermee dus dingen zoals games kopen via instant-gaming.com
Ik weet niet of Vodafone dit ook doet :P
Maar zolang providers elke sessie naar 100kb afronden naar boven, kan ik zulke cijfers slecht inschatten.
Zou het niet gewoon komen doordat meer mensen 4G hebben én het goede weer?

Ik verstook met goed weer altijd flink meer data want dan ben ik simpelweg vaker niet thuis. Veel muziek streamen buitenshuis enzo.

Heb geen data voor je maar zou het wel eens interessant vinden om de invloed van het weer te zien op mobiel data verbruik.
4G helpt zeker. Het werkt zoveel beter dan public WIFI hotspots dat je eigenlijk niet meer terug gaat zolang het nog binnen je bundel past.
En met het afsluiten van mijn nieuwe abonnement enkele maanden geleden is de bundel niet meer per se iets om binnen te blijven. Ik heb nu 2 GB + 1 GB gratis, en als ik daarbuiten kom wordt de snelheid langzamer tenzij ik mijn bundel vergroot.

Oftewel, nu let ik er al helemaal niet meer op en stream wat geruster Spotify bijv :)
Klopt maar ik denk dat het goede weer, waardoor veel meer mensen buiten (oftwel: zonder wifi) zijn ook meespeelt.
Nee wordt afgerond op 10kb.
En daarnaast vermoed ik dat deze cijfers gewoon uit de routers van Vodafone komen, niet uit het billingsysteem.
Volgens mij is Vodafone daar niet uniek in. Dat doen meer providers. Ik denk alleen dat de stijging met name heeft te maken met het 4G netwerk. Steeds meer mensen maken hier gebruik van al dan niet alleen bij Vodafone. Ik denk dat het belangrijkste is dat er ook steeds meer toestellen komen met 4G ondersteuning.
Volgens mij is Vodafone daar niet uniek in...
Vodafone doet dat dus niet.
En hoe verhoudt dat zich met de groei? Opmerking raakt beetje kant noch wal, tenzij ze dit in het laatste kwartaal hebben ingevoerd, wat niet het geval schijn te zijn (gezien de opmerkingen hieronder). ;)
Het gaat erom dat je niet een goede vergelijking kan maken met zulke cijfers. Niet dat het de groei verklaard (dat zeg ik ook nergens :P )

Als Facebook of Youtube bijvoorbeeld iets nieuws bedenkt waarbij je meer data verbruikt (zoals facebook-autoplay.... zeg niet dat DAT het is, maar een voorbeeld) zul je dat dus ook terugzien in deze grafiek. Of dat facebook vaker voor updates checkt... etc.

En dan is die afronding dus funest voor de cijfers, waardoor je er geen duidelijke data uit kan halen.
Hollands nieuwe doet dit wel. Al vind ik dit erg verwarrend. Ik gebruik 20x 10KB en betaal vervolgens 2MB
bij vodafone is dat op 10kb
Sinds de komst van 4G verbruik ik ook een stuk meer, ruim anderhalf tot 2 keer m'n bundel. Gek genoeg is het goedkoper om over m'n bundel heen te gaan dan een GB extra te nemen voor ¤10.

Wat me op valt aan m'n dataverbruik is de Facebook app. Alleen deze maand (vanaf 1 juli, dus 24 dagen) heeft deze app al 520MB aan mobiele data verbruikt. Het dataverbruik via Wifi zit inmiddels op 2,5GB deze maand. Waarschijnlijk gaat alles wat ik doe op m'n telefoon ook naar de servers van FB, maar ik ben benieuwd wat er nou precies verstuurd wordt. Is er ergens een data tracker te vinden? In de Play store kom ik nog niks tegen.
Sinds een aantal maanden laadt Facebook standaard alle filmpjes op de tijdlijn. Kan je uitzetten bij de instellingen
Ik vraag me serieus af waarom Facebook dit doet? Meer tijd op facebook doorbrengen, dus meer reclameinkomsten? Gebruikersgemak? Of een stiekeme deal met telefoonproviders?
Gebruikersgemak, dan kan je gewoon op play duwen.

Maar je kan het afzetten, dat scheelt toch wat!
Klopt, dat heb ik meteen uit gezet toen ik er de eerste keer achter kwam dat ik over m'n bundel ging. Alsnog is het dataverbruik erg hoog.
Zou dat het zijn? Ik heb geen app op mijn mobiel voor facebook, doe het gewoon via de chrome browser op mijn telefoon. Laadt ie dan ook standaard alle filmpjes op je tijdlijn en hoe zet je dat uit dan? Zit deze maand ineens op 2x zoveel data als normaal en mijn bundel begint ver op te raken...
Waarschijnlijk komt dat omdat op Facebook filmpjes beginnen met afspelen, ook al klik je zelf niet op play. Kan je overigens uitzetten in de instellingen.

EDIT: Net te laat

[Reactie gewijzigd door macmellow op 24 juli 2015 10:51]

Waar ik even naar zou kijken is de instellingen van Facebook. Vaak staat video automatisch afspelen aan en als je deze op alleen WiFi zet, scheelt je dat veel data.
Ik heb de laatste tijd ook het probleem dat mijn iPhone 6 geen verbinding meer wil maken met mijn access point, pas na een herstart werkt het weer. Soms heb ik pas na een tijdje youtuben door dat ik op 4g zit.. Vroeger merkte je aan de snelheid wel dat wifi was weggevallen, maar tegenwoordig moet je de beol zelf goed in de gaten houden. En als Apple/Facebook dan ook nog niet meewerken gaat het snel..
Sorry, zal me een beetje inhouden :*)

Ik merk zelf dat ik, sinds ik op 4G zit, meer data verbruik dan vroeger. Omdat de pagina's veel sneller ladn, kan je meer doen in dezelfde tijd.

[Reactie gewijzigd door Marc H op 24 juli 2015 10:30]

Ja plus dat voor veel mensen het wifi bereik steeds slechter word op de 2.4 ghz. Steeds meer wifi punten dus steeds slechtere wifi verbinding thuis waardoor sommige mensen zoiets hebben van ach ik heb een groot data bundel +4g waarom nog de wifi aanlaten. En inderdaad 4G zorgt ook voor mij voor meer data, voorheen had je pauze, deed je een poging om tweakers te laden en daarna kon je weer terug. Nu kan je veel meer, ook merk ik dat ik nog weleens youtube filmpjes wil afspelen, gewoon omdat het kan en goed werkt. Op 3G was het gewoon niet om te genieten.
Elke keer als ik deze reactie leest op tweakers vraag ik af wat ik verkeerd doe. Leef ik in een ander land dan jullie? In het land waar ik leef zijn de databundels nog steeds belachelijk laag. Om 4G te krijgen betaal je nog steeds belachelijk veel per maand (KPN/Vodafone/tmobile), moet extra betalen (simyo) of is niet beschikbaar (ziggo). Dat is ook de reden dat ik steeds meer WiFi gebruik. Denk voornamelijk laatste half jaar dat mijn 3G dataverkeer drastisch verlaagd is. Met de ook steeds sneller WiFi is wat mij betreft de 3G/4G periode een beetje voorbij. Ook in mijn omgeving merk ik hetzelfde. Kennelijk vinden sommige mensen het nog steeds normaal in meer dan 30 euro per abbonement te betalen.
Vodafone Red essential 2GB/mnd voor ¤22 of de normale Red, 3GB/maand (incl onbeperkt bellen) voor ¤28/maand. Prijzen incl Friends&Family korting. Dat valt toch wel mee?

Waar ik woon is bizar veel storing op 2.4GHz, in de browser zie je dat hij begint te laden en vervolgens een time out krijgt, wifi even wordt verwisseld voor 4G. Alleen in de woonkamer (waar de router staat) gebeurd dit niet omdat ik dan op 5GHz zit. Dusja, ook thuis gebruik ik af en toe 4G. Wat heel raar is. Wifi moet natuurlijk gewoon werken.
Een extra 5GHz accespoint is nog altijd veel goedkoper, heb je waarschijnlijk wel dekking overal.
Tsja niet buitenshuis he, ik ben bizar weinig thuis over een week gekeken. Wifi werkt, dus thuis zit ik wel gewoon op de wifi. Maar buitenshuis doe ik veel meer met mijn data dan in het 3G tijdperk. Hotspots? Nah dat hoef ik niet, zit liever op me eigen internet.

Maar dan nog, boven de 1gb kom ik maandelijks niet hoor, ben zelf geen groot gebruiker lijkt mij.. Meestal rond de 400-700mb per maand. Maar goed in het 3g tijdperk kwam ik niet eens aan de 400mb per maand :D Toen had ik maar een 500mb bundel, en nu voor hetzelfde geld, zelfde provider ( kpn ) een 4gb bundel, of 5 weet het nie eens -.- op het 4G netwerk. Maar goed ik heb een high end toestel erbij (iphone 6) en voor de rest alles ''onbeperkt'' voor geen 50 euro per maand ( ja 50 euro per maand is redelijk veel, maar als ik kijk naar wat ik verbel en dat is ontzettend veel, haal ik de 50 euro makkelijk eruit vergeleken een prepaid kaartje bijv )

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 24 juli 2015 11:33]

Plaats een extra access point? Wifi werkt heel mooi dat als je storing hebt, het op te lossen is door zelf meer uit te gaan zenden waardoor je de buren hun signaal uit je huis wegdrukt.

Bijkomend nadeel is wel dat als je buren dan slecht bereik krijgen en hetzelfde trucje uithalen, je weer terug bij af bent.

Ga anders in overleg, voor hetzelfde geld zitten de buren op 20dBm uit te zenden terwijl misschein 10 dBm voldoende is voor hun.

[Reactie gewijzigd door batjes op 24 juli 2015 17:18]

ik heb een piepklein huis en een prima Asus AC router. Als ik je een screenshot van Wifi Analyzer laat zien snap je het probleem direct. Het gaat om 78 andere signalen die eigenlijk 3 frequenties delen (1, 6, 11, alle andere kanalen vallen eigenlijk hieronder en overlappen) dus logisch dat je storing hebt.

Ik heb kanaal 14 unlocked, maar smartphones gaan tot 13. Dus dat is geen oplossing. Ik heb ook (dankzij Asus MerlinWRT) het aantal mW kunnen verhogen maar dat is absoluut geen oplossing. Nu heb je extreem sterk bereik maar de interferentie blijft.

Ik probeer daarom zoveel mogelijk op 5GHz te doen, helaas heeft mijn router (AC56u) niet zo een geweldig bereik. Om nou ¤100 of zelfs ¤160 voor een supergoeie AC router te betalen vind ik ook overdreven. 4G is een goedkopere oplossing, want onbeperkt bellen heb ik sowieso nodig en die 3GB gaat niet op buitenshuis.
Ik heb Telfort. Onbeperkt bellen, sms'en en 5GB aan data. Kost me ¤28

Verder heb ik ook Telfort internet en tv. Hierdoor verdubbelt al mijn belminuten, sms en data. Nu heb ik al onbeperkt bellen en sms, dus ik heb nu een bundel van 10GB voor ¤28.

edit: tone of voice aangepast :-)

[Reactie gewijzigd door arthur-m op 24 juli 2015 16:13]

Tja ik betaal 10 eur/mnd en gebruik Wifi.

Want ik leef in Holland en ben dus een echte Hollander.
Weet je nog dat de overheid miljarden heeft verdiend op het veilen van de frequenties? Dat moet terugverdiend worden.
Weet je nog dat de overheid miljarden heeft verdiend op het veilen van de frequenties? Dat moet terugverdiend worden.
Wat heeft dat te maken met feit opvallende feit dat users vrijwel allemaal meer data gebruiken?

En natuurlijk moet dat terug verdient worden, het lijkt wel alsof je daar verbaasd over bent.
Ik reageer op iemand die zit te zeiken dat het allemaal zo duur is. Even blijven opletten he!
sinds ik vodafone + 4G heb gebruik ik veel minder data als voorheen (T-Mobile).
heb toch nergens bereik in die gehuchten waar ik meestal ben.
Dat probleem heb ik ook, ik ben maar radio gaan luisteren ipv spotify omdat het toch nergens werkt. (nee ik wil niets preloaden)
Dat scheelt een hoop in het dataverbruik.
Als T-Mobile klant verstook ik met 4g in 3 dagen 1Gig aan data. Wat ook gelijk mijn limiet is. Alleen met een 12Gig abo zou ik misschien net goed uitkomen.

Telefoon maar weer terug gezet naar 3G. En dan verstook ik nog geen 1Gig in 3 maanden.

Overduidelijk zijn de hedendaagse abo's niet in lijn met "normaal" dataverbruik op 4G.
Dan doe je ook wel echt heel andere dingen dan je normaal deed of niet? Lijkt me heel bijzonder dat je dataverbruik als zo dramatisch veranderd als je naar 4G gaat.
Even los van 3G/4G duwen mijn kinderen er ook rustig een paar GB in de maand doorheen. Op bezoek bij iemand of in de auto, YouTube / Netflix aan en je bent zo een paar 100 MB verder in luttele minuten. Ik heb hun toestellen een harde limiet ingesteld anders zouden ze in no time over hun bundels zijn. Het gevolg is wel dat ze vaak al binnen een week aan hun limiet zitten.
Herkenbaar.

4g gaat idd veel sneller. Maar het weegt niet op tegen de databeperking ná het bereiken van het limiet van de databundel.

YouTube, Dumpert, Google Music en een filmpje op Tweakers verstookt zo extreem veel data op 4g dat het voor mij bijna niet meer te voorkomen is. Afgelopen vrijdag was ik binnen een dag door 800mb heen. Google Maps navigatie, paar keer website checken en Google Play Music. En direct een waarschuwing. 800mb bereikt en van T Mobile een smsje.

Toen de databeperking aangezet. En toestel terug naar 3g. Wel jammer, maar helaas.
Ja maar jij bent nog altijd de gene die de data verstookt toch??
Het verschil zit niet in 3G of 4G maar in wat de gebruiker ( jij dus ) aan het doen bent.

Je brengt het alsof het door 4G komt:P maar het komt gewoon door wat JIJ ermee doet.
Je kan toch gewoon 4G aan hebben staan en je telefoon op diezelfde manier gebruiken als hoe je het toestel met 3G gebruikt? En dat is denk ik ook wat jip_86 bedoelt.

Maar goed geef een gokker 100 euro en die maakt het op, geef hem 50 euro en die maakt het ook op. Kan je hem beter 50 euro (3g) geven zodat hij zichzelf in de hand heeft.. Maar goed het komt niet door de euro's of de gok apparaten, nee het komt allemaal door de gokker die het opmaakt.

Hoe dan ook, als jij jezelf in de hand kan houden door het op 3G te zetten is het een prima oplossing toch :D Maar nogmaals, het is niet de schuld van 4G.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 24 juli 2015 11:38]

Dat is dus niet helemaal zo. Veel apps passen het aanbod aan jouw bandbreedte aan. Zoals Netflix; die gaat hogere kwaliteit streams aanbieden dan het doet op 3G. Zo kun je dus met hetzelfde 'gebruik' meer 'verbruik' hebben puur omdat je toestel 4G pakt.

Heeft verder niets met gokken te maken, maar met de gokmachine die voor 1 spelletje opeens stiekem nog 80 euro uit je hand pakt waar het eerst een tientje kostte.

Overigens @drogeworst: je vebruik met Maps kan ik niet plaatsen, maar gebruik anders eens HERE Maps dan is je verbruik nul, je kunt je data bundel gewoon uitzetten en op GPS met gedownloade map rijden. Werkt perfect. Zojuist 3000km op HERE gereden (Spanje en terug), vind het bijna fijner dan Maps.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 juli 2015 12:08]

Netflix kijkt naar je totale bandbreedte, niet of jij 3g of 4g gebruikt.
Ik besteed graag 5 euro per maand aan een reële datalimiet, maar geen 20 euro ex btw (ik heb een zakelijk abo).

Bovendien red ik het niet kwa datalimiet met het duurste internet abo, als normale gebruiker. Dat is het punt juist. 12Gig per maand is nog te weinig. Paar keer op en neer in de auto met Google Maps aan en ik ben al de Sjaak.

Iets reëler internet abo voor 4g zou een uitkomst zijn
Maar hoe doe je het dan als je op 3G zit? Dan lijkt me dat je al die apps niet gebruikt?
Nou maak op diezelfde manier gebruik van 4G, dan merk je dat je helemaal niet veel meer data verbruikt, maar het alleen vlotter / fijner werkt met dat gene wat je nu op 3G doet.
win win toch?

Ik begrijp je punt dat je met 4G veel meer kan, wat automatische veel data nodig heeft en daar de abo's nog niet volledig op zijn ingericht. Maar ik maak gewoon gebruik van de win win situatie, ik kan hetzelfde als vroeger op 3G maar dan sneller / beter. Enja dat ik nu 10x zoveel data mag verstoken is leuk dus kan ook weleens een youtube filmpje van tweakers.net afspelen.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 24 juli 2015 11:48]

Apps gebruik ik sowieso zo min mogelijk (privacy hazard van jewelste) en zijn dus uberhaupt tot een minimum geïnstalleerd. Ik gebruik voornamelijk mijn chrome app om mobiele websites te raadplegen.

Op 3g is Maps prima te gebruiken. Wel even terrein modus aanzetten

Op 4g is Maps binnen een paar uur over de 700Mb heen. Zelfde afstand. Zelfde modus. Zelfde tijdspanne.

En ik ben niet de enige. Mijn zakelijk partners hebben hetzelfde "probleem". Eerste wereld issue, dus geen halszaak :)
Ik dacht al hoe krijg jij zo veel data met Maps.. Maar je laad gewoon highres terrein plaatjes constant..

Tja dan vraag je om. Gewoon met Maps met navigatie gebruikt zeker op dagelijkse routes door dat ze cachen haast niks bij mij
ik weet niet wat jij met google maps doet, ik zit met waze (praktisch hetzelfde gezien het nu ook van google is) maar aan een MB of 500 per maand met gemiddeld 18-20 dagen 130km/dag rijden
Bijvoorbeeld niet rijden met de kaartlaag maar met de satellietlaag aan.
Waarom geen gratis navi software gebruiken?

Bv SYGIC werkt navi offline, de pro wereld versie kost slechts ¤29.99
Ik denk dat het komt omdat je met 4G een (veel) hogere bitrate download. Ik heb een 10GB bundel, telefoon staat regelmatig aan als hotspot in de auto, maar 100 MB in een paar minuten overkomt mij echt niet. Meest van tijd moet ik het nog met 3G stellen.

[Reactie gewijzigd door pegagus op 24 juli 2015 12:02]

Met Youtube en Netflix is dat ook een fluitje van een cent inderdaad. Dat je door 4G nu in 3 dagen verstookt wat je normaal in 30 dagen nog niet op krijgt wil er bij mij niet in.
netflix bitrate is afhankelijk van de verbinding (is ook hun kracht btw) Je zult bij netflix praktisch nooit "bufferen" De bitrate (kwaliteit) word gewoon terug geschroefd door een zeer goed algoritme.

bij 4G heb je een veel hogere snelheid (gemiddeld zelfs hoger dan adsl!!) waardoor je een vrij hoge bitrate streamt. Hierdoor gaan de GB's dus ook harder :)
3g is ook gewoon ~22mbps (KPN 14mbps) , daar gaat Netflix HD ook wel overheen gezien dat op ~5mbps zit, dankzij het bufferen maakt het latency verschil niets uit en brand je net zo hard door je 3g als 4g bundel.
Ik had 10 GB bij T mobile.
door de inflatie hebben ze dat gratis verhoogt naar 12 gb en dat is ook geen overbodige luxe moet ik zeggen.
ik zit elke maand tussen de 9 en 11 GB, afhankelijk hoeveel ik in de auto zit en spotify draai.
Kan iemand mij uitleggen waarom het door 4g komt?
enigste manier die ik kan bedenken is dat je er langer opblijft omdat het prettig werkt.
Maar of ik nu 100mb download met een snelheid van 3g of 4g dat maakt toch geen donder uit dat blijft toch hetzelfde?
In de zelfde tijd kun je meer pagina's bezoeken op internet omdat het sneller laad.
verder zijn er apps die kwaliteit van video's/streamen/muziek omhoog gooien en je dus meer gaat gebruiken.
ja ok das waar maar ik kijk nooit geen youtube of dergelijke op mijn telefoon :P alleen als ik op wi-fi zit.
Voor mij persoonlijk geldt dat ik door 4g minder op wifi zit. Voorheen logde ik in op ieder gratis wifipunt dat er maar te vinden was, maar nu niet meer. Iedereen logt in op die gratis punten, en ze zijn niet gratis omdat ze een dikke gbit backbone hebben. Dus je bereik en snelheid is over het algemeen slechter via dat soort wifi-punten dan via 4g. Dus dan lekker 4g, en dus meer data over 4g.
Ik heb een databundel van 1000 MB op 3G, waarvan ik er gemiddeld 150 - 200 verbruik. 4G begin ik niet aan omdat ik daar maandelijks ¤ 5,- extra voor moet betalen. Voor dat beetje Whatsappen / saldo checken / mailtje typen heb ik helemaal geen snelle 4G verbinding nodig. De 3G dekking die het KPN-netwerk biedt is goed genoeg. Ik wil nog wel een keer muziek gaan streamen, maar daar begin ik pas mee zodra databundels zijn afgeschaft.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 juli 2015 10:46]

Hell veel winkels houden daar rekening mee door je wifi te bieden zodat je kan internet bankieren op je telefoon.
Internetbankieren op een openbare hotspot ? Liever niet ...
Via de app van je bank? Is toch geen probleem.
Als je dat niet vertrouwt kan je beter gewoon niet internet bankieren. Encryptie is tussen end-points en het maakt dus weinig drollen uit waarover je data loopt.
Met de komst van 4G gebruik ik zelf ook steeds meer data, ook in huis als ik in een kamer minder goede wifi bereik heb.
Naar mijn mening heeft het heel weinig te maken met het internetten, maar met een ander fenomeen;

Reclame

Het klinkt misschien vreemd,
maar er zit dus wel een dikke stijgende lijn in die sowieso niet te verklaren is door stijgend aantal klanten, want die zijn er niet, maar andere providers hebben dezelfde issue. Bepaalde diensten worden ook sporadisch afgenomen zoals YouTube en Spotify ivm dataverbruik. Desondanks blijft verbruik hard stijgen.

Als je de ontwikkelingen van de afgelopen twee jaar in de gaten hebt gehouden, dan zie je dat met name reclames steeds sjieker zijn geworden, in negatieve zin!!
Je ziet dat oa terugkomen in verbruik van apps, in het verleden was dat binnen te perken, tegenwoordig zie je dat ze echt 100den MB binnentrekken per periode. En dan ben je echt geen filmpjes aan het kijken oid.

Mobiele sites hebben dezelfde probleem, steeds grotere stukken worden opgeslokt door reclame.
Blijf me elke keer weer verbazen over het aantal MB´s. Vraag me dan af hoeveel mensen er zijn die dan bijna niks gebruiken.

Zou wel eens willen zien welk percentage klanten opmaken van de bundel. Als je bedenkt dat het gros van de klanten wel 1GB data heeft..
Veel die zitten overal op wifi in plaats van 4G te gebruiken. Ik doe het zelf ook. Is veel goedkoper. Ik gebruik gemiddeld 280MB per maand aan 4G gebruik. De helft is Chrome datagebruik en de andere helft is voornamelijk flitsmeister en spotify(laatste heb ik deze maand ook uitgezet, want mijn muziek staat toch gewoon offline).

Bij android is dat goed in te zien en is ook uit te vinken dat apps 4G mogen gebruiken. Dit scheelt een sloot aan data als je niet geregeld je apps allemaal afsluit.

Gebruik hostspots van je internet provider en of van kpn erbij. En over het algemeen ben je dan veel goedkoper uit dan je te laten uitkleden door je mobiele provider.
Hoeveel data heb je dan in je bundel zitten?
1GB zakelijk abonnement via mijn werkgever.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 24 juli 2015 13:00]

Sorry maar ik begrijp echt niet waarom mensen Wifi verbindingen prefereren boven 4G. Tenzij je natuurlijk thuis en enkel op het werk gebruik maakt en daarbuiten 4g gebruikt.

in mijn situatie zou ik echt niet zonder een grote bundel kunnen, gemiddeld verbruik zo'n 5GB per maand.
Als je overal wifi instelt waar je komt dan heb je geen 4G dataverbruik meer omdat je niet of zelden onderweg internet en wat je dan opzoekt kost geen sloot aan data. Neem daarbij de hostpots van je provider bij en er is helemaal geen noodzaak meer voor een grote databundel. Waarom betalen voor iets dat je niet nodig hebt? Laat ze lekker met een onbeperkt abbo komen voor een acceptabele prijs. Dan wil ik het wel overwegen. Dat is wat ik had, tot de providers daar gezamenlijk een stokje voor staken. Als ik alle data die ik verstook via wifi, via 4G zou laten lopen dan ben ik een berg geld kwijt.

Prima dat ze daar voor kiezen, maar dan pak ik wel het alternatief.

Ik zie veel liever dat de overheid het onderhoud van een landelijk dekkend netwerk op zich neemt en vervolgens alle mogelijke virtuele providers toe laat. Maar die verdienen natuurlijk veel te goed aan die frequentie veilingen.
Ik snap dat het in heel veel situaties zo werkt, maar er zijn er ook genoeg die zo'n brakke wifi hebben dat 4G een goede uitkomst is.
Beschik zelf over een ADSL verbinding met een snelheid van, schrik niet 4MB binnenkomend, reken voor het gemak 2MB ontvangst door WIFI. Je snapt dat dan 4G 10x zo snel aanvoelt.
Ik woon en werk in de randstad. Overal waar ik kom kan ik gebruik maken van Ziggo hotspots die sites laden niet merkbaar sneller of trager dan met 4G. Je kan er zelfs prima Netflix op kijken en dat op zichzelf zegt al genoeg. Providers maken je wijs dat je supersnel internet via 4G nodig hebt. Maar dat is verre van waar.
In jouw situatie zou ik ook genoeg hebben aan 1GB, maar nu heb ik net genoeg aan 6GB omdat ik boven al amper bereik heb met WIFI
Zelf reis ik elke week minstens 3 uur met de trein en stream en update ik alles via 4g. Ik heb dan ook een 20 gb bundel waarvan ik iedere maand toch wel rond de 16 verbruik op een iPhone 6 (Netflix, spotify maar dat gaat niet van mijn bundel af). Heb ik het nodig, nee, maar het is wel makkelijk en fijn :).
Kijk iemand die het wel snapt ;) ik heb ook 20gb met gemakt dat je over altijd alles kan doen en niet om elke mb hoeft na de denken is het wel nodig dat ik deze verbrijk en mijn provider rond af naar 100kb ipv 10.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True