Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties
Submitter: Sonicfreak

Shenmue 3 is officieel de meest succesvolle Kickstartercampagne voor een videogame tot nu toe. De game van Japanse ontwerper Yu Suzuki heeft op het moment van schrijven 5,6 miljoen dollar binnengehaald, omgerekend zo'n 5,2 miljoen euro.

Het vorige record was in handen van de game Bloodstained: Ritual of the Night, dat 5,5 miljoen dollar wist op te halen. Daarmee heeft die game al zijn stretch goals wel gehaald, wat bij Shenmue nog niet het geval is. Bij de Shenmue-campagne gaan de stretch goals door tot 11 miljoen dollar, en mogelijk nog hoger dan dat.

De campagne heeft nog ongeveer tien uur te gaan. In die tijd zou het stretch goal van 6 miljoen dollar, waar een advanced battle system tegenover staat, wellicht nog te halen zijn. Yu Suzuki had 2 miljoen dollar - circa 1,8 miljoen euro - nodig om de game te maken.

De campagne voor Shenmue 3 werd aangekondigd tijdens de E3-persconferentie van Sony en werd enthousiast ontvangen door het publiek. Na afloop van de campagne zal Yu Suzuki, de man die ook achter deel 1 en 2 van Shenmue zat, de backers van de campagne toespreken via een livestream op Twitch. De stream vindt komende nacht plaats om 1 uur Nederlandse tijd. Dat kondigt Yu Suzuki aan in een update.

Shenmue staat nu op nummer 8 in de ranglijst van Kickstartercampagnes die het meest hebben opgeleverd. Projecten als de Pebble Time, Ouya en de Veronica Mars-film staan nog boven Shenmue 3.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Grootste kickstarter reclamestunt ooit.... Alsof die 2 Miljoen kickstarter iets uitmaakt gezien ze full support van Sony hebben.
Daarnaast hoop ik niet dat dit een trend zet voor toekomstige games, die eigenlijk al volledig gefinancierd zijn door een publicher. Imo schiet het zijn doel voorbij.
6 miljoen dollar. Dat is niet niets. Daar kun je 40 man een jaar aan het werk zetten. Japan is vrij duur als het gaat om de lonen. Gerekend met 150.000 dollar per jaar aan kosten per ontwikkelaar.
Klopt, maar dat is toch wel érg royaal ingeschat hoor. ;) Zelfs in Amerika zal een game-dev niet snel ook maar $100k verdienen. En in Japan ligt het gemiddelde nog een stuk lager. Zie hier:

http://www.gamasutra.com/...alaries_Average_57590.php

Maar goed, ik begrijp dat je een voorbeeld schetst. Maar dit maakt het dan nog positiever want hoe lager het salaris, des te meer man je aan het werk kan zetten. :)
De kosten om iemand aan het werk te zetten zijn niet beperkt tot iemands salaris. Daar komen de werkgeverslasten onder andere bij. Daarnaast zijn er nog dingen als loonadministratie, mogelijk verzekeringen en faciliteiten die een je een werknemer meot bieden zodat hij z'n werk kan doen, zoals onder andere een werkplek. Nu is in de IT branche de werkplek over het algemeen goedkoper dan bij andere banen maar het tikt allemaal aan.

Random google search:
She figures that for her professional engineering consulting business the fully functioning managed employee costs about 2.7 times the base salary.
http://web.mit.edu/e-club...oes-an-employee-cost.html

Dat gaat natuurlijk afhangen van het lokale belasting en het soort werk maar er zit een groot gat tussen de werkgevers kosten en wat de werknemer mee naar huis neemt aan salaris. In Nederland zit daar alleen al op het loon zo'n 30% tussen.

https://www.ondernemenmet...kosten-van-personeel.html
http://www.digitale-onder...kosten-van-een-Werknemer/

[Reactie gewijzigd door Mr_Light op 19 juli 2015 23:16]

Hey bedankt voor je inzicht. Natuurlijk wist ik wel dat er meer kosten bij kwamen kijken dan enkel het salaris (werkplek, verzekeringen, trainingen, extraatjes etc), maar ik had eerlijk gezegd geen idee dat een werknemer zóveel meer kost!

[Reactie gewijzigd door Forsakeneyes op 20 juli 2015 16:05]

Het gaat niet alleen om het geld ophalen, maar ook of er genoeg animo is om het überhaupt te maken. KS is nog relatief klein, in twee maanden alleen genoeg ophalen om Shenmue 3 te maken gaat niet werken, maar het geeft wel aan of een publisher de rest bijlegt.

Ik denk dat er maar weinig video games zijn geweest op KS die zich zelf volledig hebben gefinancierd, maakt het uit of het dan uit iemands eigen zak komt, de zak van de developer of de publisher?

Daar komt bij dat bv. StarCitizen zichzelf zo goed heeft gefinancierd via Crowdfunding (voornamelijk buiten KS om) dat ze uiteindelijk geen investeerders meer nodig hadden. Of SC nu het 'perfecte' voorbeeld is van crowdfunding durf ik niet te zeggen, maar tot op heden zijn ze erg succesvol...
sony heeft geen invloed op development hoor, daar gaat het juist om
Daarom dat Sony deze kickstarter uitvoerig getoond heeft op hun e3 event?

Dit is puur een promotiestunt die de spotlight wegneemt van indie kickstarter projecten die het geld/aandacht WEL nodighebben.
Maar uiteindelijk is het het publiek dat bepaald waar die z'n geld aan uitgeeft. Als dat is voor een product dat gesponsord wordt door een grote uitgever, dan is het vast iets dat veel mensen willen hebben, anders zouden ze geen miljoenen binnenharken.
Dat klopt, maar die mensen zouden het dan net zo goed kunnen pre-orderen. Een titel als Shenmue 3 zou echt wel de nodige pre-orders binnen slepen, maar ik geloof best dat er nu aardig wat mensen zijn die gebacked hebben omdat ze dachten dat het spel anders niet uit kwam.

De rede dat mensen kickstarer zo leuk vinden is omdat de grote publishers er niks mee te maken hadden. Ik persoonlijk vind het al erg als een kickstarter een verkapte pre-order actie is, grote publisher of niet.

[Reactie gewijzigd door 24hourpartypal op 18 juli 2015 11:50]

En dan geloof je niet dat Sony zelf wat geld op die kickstarter gestort heeft?
Als je je hierin hebt verdiept dan weet je dat sony voor de marketing en distributie zal voorzien. Het spel word mede door investeerders en de kickstarter backers bekostigd.
Sony neemt alleen de marketing en het publiceren voor zijn rekening, development blijft in de handen van Suzuki. Op deze manier heeft Suzuki alle creatieve vrijheid en zeggenschap bij development van de game zonder dat ze bij elke scheet het goedkeuren van Sony nodig hebben. Promotie van de kickstarter tijdens e3 valt dan ook onder marketing :)
Development is het andere deel van het kostenplaatje. Hierboven heb ik al uitgelegd waarom Suzuki dat in eigen handen wilt houden. Wie betaald, bepaald en dat zal dus Suzuki zelf zijn en niet Sony. Puur om de game te maken zoals hij dat zelf voor ogen heeft en zonder inmenging van een geldschieter. Daarvandaan dus de Kickstarter.
Zolang er gekke zijn die het geld blijven neer leggen zal dit ook doorgaan.
Heb zelf nog nooit mee gedaan met een kickstarter campagne van een product waar al een grote naam achter zit.
Kickstarter blijft in mijn ogen een plek waar kleine start bedrijven naar toe gaan om hun droom waar te maken maar niet het geld hebben om het te realiseren.
erg vet, ben zelf geen gamer maar kan dit soort initiatieven wel waarderen
games niet betaald door achterlijke studio's die hun wil doordrukken maar door de community

geweldig
Dat is bij deze dus nog maar de vraag want Sony wil na de kickstarter het project financieren geloof ik. Dit is hun nieuwe manier van 'proof of concept' als er genoeg backers zijn dan wil Sony er geld in steken. Betekent uiteraard niet dat het spel niet goed gaat worden maar KickStarter betekent niet meer dat studio's geen vinger in de pap zullen hebben.
Sony lijkt inderdaad nog wel betrokken, maar ik denk niet op de manier hoe jij het schrijft. In de faq onderaan de kick-start pagina staat er iets over.
Vind het niet erg duidelijk allemaal, maar Sony lijkt wel geïnvesteerd te hebben, en heeft een rol in de productie en publicatie.

How are Sony and Shibuya Productions involved?
Sony and Shibuya Productions have been wonderful partners because they believe in Shenmue and want to see the best for the fans and the game. Their investment in (and support of) Shenmue have helped to realize a sequel that will stand proud with its predecessors. While it is not business practice to discuss the specific details of such arrangements, their assistance on the production and marketing end, and in Sony’s case with some publishing support, Ys Net is able to use more of the money collected through Kickstarter purely for Shenmue 3’s development. It is also important to note that your funds are going strictly to Ys Net for development of Shenmue 3 – Sony and Shibuya Productions are not seeing a cent of your Kickstarter dollars.
Het gaat er niet om wat er met het geld gebeurt, de betrokkenheid van de publisher is niet meer te ontkennen en dat doen ze ook niet. Ik geef ook aan dat ze een vinger in de pap hebben, niet specifiek hoeveel maar ik reageer op iemand die stelt 'niet betaald door achterlijke studio's' terwijl Sony er gewoon geld in gaat steken.
Zoals @Decalies zegt, Sony is er niet erg bij betrokken wat development betreft.
Het is vooral dat ze een publisher en marketeer nodig zijn.

Sony zal op marketing misschien invloed hebben, maar niet op ontwikkeling want dat zou tegen de regens van kickstarter zijn
Mooi dat dat tegen de regels in zou zijn, maar dat is dus niet controleerbaar. Echter is Sony geen verkeerde publisher om te hebben hoor, zij hebben er veel baat bij een supertitel neer te zetten voor hun Playstation in plaats van een afgeraffeld hoopje stront.

Het toont alleen aan dat KickStarter in de toekomst wellicht vaker dit soort constructies zal zien waar de onafhankelijkheid van het project niet meer vanzelfsprekend is.
ik vind dat niet erg
op voorhand mogen mensen bepalen waar ze voor willen betalen en zal een developer betere games maken, of het nu onder invloed van grote bedrijven is of niet.

goede ontwikkeling
Ik zeg het nog 1 keer, het is een flut idee van heb ik jou daar.
Sony moet helemaal niet op zoek naar kickstarter-achtig crowdfunding geld. Echt een raar idee.
Ze zouden op zoek moeten naar informal investors.
De informal investor heeft veel voordelen t.o.v. de bank/ eigen kasgeld.
Sony is ook helemaal niet op zoek gegaan naar "kickstarter-achtig crowdfunding geld", dat is Ys Net.

"We" hebben nu als crowd laten zien dat we het spel developed willen hebben, middels 6,33Mio aan te reiken. Als nu Sony aangeeft er dik vertrouwen in te hebben en alsnog een handreiking gaat doen middels x-Mio, vind ik dat allemaal best. Misschien wil SEGA ook nog wel "op te trein springen", mijn goedkeuring hebben ze.

Mijn pledge blijft zijn waarde behouden, het spel gaat nog dikker worden dan we zelf gefund hadden als community, Win-Win-Win. De "Twijfelaars" zitten toch in de < $100 tiers, en die krijgen dan nog meer "bang for the buck".
dus omdat dat jouw mening is, is dat de waarheid?
Ik vind van niet
Ik heb altijd een dubbel gevoel bij dit soort succesverhalen. Niemand houdt ze tegen om dat extra geld gewoon in eigen zak te steken en het verder te doen met de vooropgestelde 2 miljoen.

[Reactie gewijzigd door Joecatshoe op 17 juli 2015 19:47]

Met 2 miljoen kan je helemaal niks. Als je zit dat een gemiddelde ontwikkelaar 150.000 dollar per jaar kost (@Maulwurfje hierboven) kan je daar een man of 10-15 een jaar lang mee bekostigen, maar dan houd het toch echt op. Dat is veel te weinig voor wat ze voor ogen hebben.

Kijk naar games als Star Citizen die ruim $85 miljoen hebben opgehaald met crowdfunding. Die game is ook nog steeds niet echt af af. Supermooi spel, met goede graphics, physics en gameplay. 6 mil is nog niks vergeleken met de grote games als GTAV (256 mil USD) en wat meer indiegames achtig als SC (85 mil USD).
Ja meer cash houd in grotere werk fource. Maar het is niet zo dat je een productie zo can opdelen dat je 1000 werkers continu bezighoud. Nee er zijn delen die afhankelijk zijn van andere dus er is beperkt meer mensen op te zetten. grote teams vereisen ook management overhead. Dus er is punt waar meer mensen gewoon niet productief is maar de boel ophoud. Dus grotere productie houd in grotere game meer werk meer afhankelijkheden meer tijd nodig. Ook kan de detail en polishe en optimizing van hogere niveau zijn. Dat vereist gewoon meer tijd. Meer werk besteed aan asset.

Een Spacecraft in SC is iets dat als eigenschap heeft dat het een klein mini FPS mapje is. Dat ook in de main game iunivers bewegen kan. Destructie model een Physics model en ook in hoog detail. Dat is veel werk.

Een kleine productie zou het hele FPS feature kunnen weg laten.
Of MMO gedoe. Alleen lijk mij dit just kern feature.
De singleplayer campaign was hoge stretch goal dacht ik.

Grotere producties duren lang. Twee jaar is veel voor kleine productie maar de grotere is 2 jaar niet veel.
Ben ik met je eens, maar ga er eens vanuit dat je met die 6 miljoen ook designers aan het werk moet zetten, mensen die de audio regelen, storyline bedenkers en weet ik veel wat allemaal niet. Voor de uitwerking van het idee dat bestaat zijn echt wel meer dan tien man nodig.

Twee teams van 5 man wat zich bezig houd met het programmeerwerk, 2 designers, 2 audio engineers en 1 componist, 2 man voor storyline. Dan zit ik al op 17 man voor een redeijk spelletje maar dat is met 6 mil nog steeds erg lastig.
Het is eerder andersom. Als je bedenkt dat de originele Shenmue een budget had van 70 miljoen dollar in 1999, dan zal er waarschijnlijk nog een heleboel bijgelapt moeten worden eer het spel in de winkel ligt.
Nee dit zijn dus kleine producties dus je krijgt ook te maken met kleinere scope en dus geen tripleA 100+ mil iets. Maar iets dat door kleinere studio wordt gemaakt. Dat zal je ook wel merken.

Het voordeel van deze kleinere games is ze hoeven zich niet op de massa te richten. De development is al betaald dus ze kunnen hun artistieke vrijheid er op los laten. En het zo hardcore mogelijk maken zoals de fans van IP willen.

Ideaal voor niche games.

Crowed funded games zijn games en hun devs die gamers willen. Dat kan kleine group zijn dus kleine producties mogelijk.
Een publisher heft als doel investeringen met als resultaat veel profits. ze richten zich sneller op grotere markten en voor hun zien de console er heel solide uit voor hun comerciele gedrevenheid.
Ik dacht dat Star Citizen bovenaan stond... echter pas na de campange is het veelvoudig meer geworden. Persoonlijk zou ik beide spellen niet spelen, echter op het oog, lijkt Star Citizen mij aantrekkelijker, maargoed.
Die staat ook vol bovenaan.. ($85,005,543 opgehaald).. dus hoe deze game als meest succesvolle naar voren komt is beetje vreemd.

Edit: Wiki link met de list of highest:
https://en.wikipedia.org/...ded_crowdfunding_projects

Al vermoed ik dat omdat ze ook geld hebben binnen gekregen via hun eigen site dat ze daarom niet als meest succesvolle kickstarter staan.. (maar 6 mil...)

[Reactie gewijzigd door Devion op 17 juli 2015 19:31]

$2,134,374 is dus niet meer dan ~6 miljoen. :)
ik geef je gelijk, dit is een echt revolutionaire game, freeplay and all that.
vet
Als dit project op nummer 8 staat, is er dus niet écht een record verbroken ;)
Shenmue 3 is officieel de meest succesvolle Kickstartercampagne voor een videogame tot nu toe.

Jawel dus
Record voor het genre videogames ...
Shenmue 3 is officieel de meest succesvolle Kickstartercampagne voor een videogame tot nu toe.
Wel in de categorie videogames dus :Y) .
Sony geeft samen met Yu Suzuki een deal gesloten, animo op kickstarter en zij financieren de rest van de game. vandaar de pc en playstation exclusive voor deze game.
sony wilde een garantie dat er animo was, die hebben ze gekregen!
Reden temeer voor Sony hier een fiks budget tegen over te stellen met zeer strenge QC eisen. Dit kan namelijk een hele goede manier zijn om echt goede en gewilde games de grond uit te stampen. Gaat dit goed, dan gaan de sluizen open en wordt dit voor publishers een prachtige manier om heel snel te zien of er inderdaad animo is en voor developers om aan te tonen dat hun concept dus werkt.
Dit was toch echt de vetste game op de dreamcast.. 1 en 2 kapot veel gespeeld.
Mooi dat 14 jaar na deel 2 er nu eindelijk weer schot in de zaak zit! volgens de planning zou die december 2017 in de schappen moeten liggen:)
Toch stiekem maar een digital order geplaatst. Vroeger had ik het geld niet om de games betaald te spelen, op deze manier kan ik toch iets terug geven :) Hopelijk haalt men de 6 Mil nog, zou een mooi strech goal zijn en komt de game alleen maar ten goede.
hoe heerlijk moet dat zijn, dat een spel al betaald is door de klant voordat je het spel gaat maken. Bijna geen risico, je spel is al verkocht en alles wat je meer verkoopt is pure winst.

Beste manier van pre order ooit! (Voor de uitgever dan)

Overigens staat deze ook hoog op mijn verlanglijst.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True