Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Yu Suzuki, bedenker van de twee Shenmue-games die tot nu toe zijn verschenen, probeert via Kickstarter geld in te zamelen voor een derde deel. De benodigde 2 miljoen dollar lijkt binnen 24 uur binnen. De game verschijnt voor Windows en de PlayStation 4.

Voormalig Sega-medewerker Yu Suzuki kondigt aan dat hij via Kickstarter geld probeert in te zamelen om de ontwikkeling te bekostigen van Shenmue III, het derde deel uit de rpg-serie. Suzuki kondigde de inzameling aan tijdens de persconferentie van consolebouwer Sony, tijdens gamebeurs E3 in Los Angeles.

Sega bracht de eerste twee delen van de serie op de markt, maar lijkt niet betrokken bij het derde deel. Suzuki denkt 2 miljoen dollar nodig te hebben om de game te maken. De belangstelling voor de campagne, die direct na afloop van de persconferentie van start ging, is groot. Het doel lijkt binnen 24 uur gehaald te gaan worden. Suzuki wil van Shenmue een openwereld-rpg maken, net als de voorgangers. De game zou moeten verschijnen voor Windows en de PlayStation 4, en wordt gemaakt met Unreal Engine 4. Wanneer Shenmue III op de markt komt, is niet bekend.

Update, 12:36: De game heeft het doel behaald op Kickstarter.

Kickstarter Shenmue III

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Ik heb het gevoel dat Sony niet het risico wou lopen dat er te weinig Shenmue's verkocht zouden worden dus kwamen met ze met dit plan. Als de 2 miljoen word gehaald ondersteunen hun het project verder (ps4). Een dag later is de 2 miljoen ruim gehaald and still counting.

Ik heb er iig heel veel zin in! Shenmue 1 en 2 helemaal aan gort gespeeld op mijn DC('s)! Mijn hemel, wat was dat een avontuur van jewelste! Kijk er al zo lang naar uit dat hij daadwerkelijk zou worden aangekondigd/gemaakt zou worden!
Sony is inderdaad codeveloper/financierder: 'It was just announced by Gio Corsi during their Live from E3 Stream on twitch. It was something to gauge interest and since it hit it's goal they are officially partnering up to help fund and develop with YS Net.'
Is dit wel mogelijk zonder de betrokkenheid van Sega ivm rechten en dergelijke? Ik herinner me iets dat Sega de rechten niet verlengd had oid, maar zo simpel werkt het volgens mij niet. Er schijnt immers ook een spirituele opvolger van Wonderboy te komen van dezelfde maker, maar die mag ook geen Wonderboy heten omdat Sega die rechten heeft, en die zullen ze toch ook niet steeds verlengd hebben.

Anyway, ik vraag me af wat hij met die 2 miljoen gaat doen. Waarschijnlijk bij uitgevers shoppen. Maar of mensen dit dan willen? Sowieso is Shenmue wel wel erg lang geleden. Dit zou betekenen dat veel mensen een 3e deel moeten spelen van iets dat ze niet kennen (behalve van naam).

Ik heb verder ook het idee dat veel mensen vooral kicken op de naam, maar de game niet eens echt kennen. Je hoort zo veel mensen spreken over titels als Shenmue maar op het moment dat Sega een goede console had kochten niet zoveel mensen het, net als die andere games uit de Dreamcast-tijd die zo vaak genoemd worden.
maar ik had wel een dreamcast, n de shenmue games n dead or alives n een andere hoop toppers ...
ik heb altijd sega consoles gehad, van de master system tot de dreamcast ...
ik ben met sega opgegroeid; het was gewoon het beste systeem als je graag arcade games thuis wilde spelen ... op de master system zagen games er bv veel beter uit dan op de nes, ik dnek bv maar aan out run, chase hq, shinobi, ....
dan later de megadrive met mortal kombat waar wl bloed in zat :p en de talloze fifa games die je op de snes niet had, daarna heb ik de sega saturn gehad; ook een zeer goede console maar helaas slechte marketing en daarna was het dan de dreamcast...

op die laatste heb ik zelfs nog online gespeeld, lang voordat er van xbox live sprake was.. ik speelde phantasy star online. en ik had een hoop accessoirs zoals lightguns om lekker op je tv te schieten. toen de consolegames niet meer te krijgen waren begon ik ook te pirateren (tjah; ik zeg het maar hoe het is), en wat bleek; je kon zonder chip of wat dan ook kopies afspelen... op een mum van tijd had ik alle, maar dan ook ALLE dreamcast games verzameld; ik had namelijk ontdekt dat er een nieuwsgroep was waar men juist begonnen was met het volledige assortiment te posten.... ik voelde mij er nooit schuldig over aangezien de console al 'gestorven' was en ik dus geen geld meer steelde; de games werden niet meer verkocht en tweedehands was moeilijk geworden om eraan te komen, ik had alle populaire games al origineel, en miste dus vooral minder bekende en JAP games. en daar zaten toch een paar pareltjes van jrpg's tussen die hier niet te krijgen waren.

uiteindelijk heb ik na een aantal jaar alles verkocht voor 200: mijn klant was zr tevreden en ik denk niet dat er iemand ooit een betere deal had kunnen doen... +200 games, (waarvan zo'n 70 originelen), 2 controllers, 2 vmu's, 2 lightguns, 2 carambas en een complete console met extra kabels voor rgb signaal (zodat je us/jap ook in kleur hebt) over scart

edit: ik was vergeten te zeggen; Ik ga dus zeker backen ... ik wil deel 3 kunnen spelen (ik geloof dat shenmue oorspronkelijk uit 12 delen bedoeld was)

[Reactie gewijzigd door bogy op 16 juni 2015 13:24]

Ik ben ook altijd een Sega-fan geweest. Had meer attitude dan Nintendo, en daar voelde ik me bij aangetrokken. Maar feit is dat de Dreamcast een toffe console was met toffe games, maar dat mensen het niet interessant genoeg vonden en meer voor de typische arcade-games gingen en minder voor de originele gameplay.

Vandaag de dag is die trend alleen maar verder doorgezet, gezien het succes van de CoD's en FIFA's en dat we op het moment van de E3 grotendeels HD-versies, refreshes en deel nummer zoveel in een franchise zien.

Nu past Shenmue daar natuurlijk ook in, maar voor de meeste gamers zal het toch een nieuwe titel zijn met een gameplay die ze nog niet meegemaakt hebben. Het zou me ook niet verbazen wanneer deze langs een GTA-lat gelegd wordt terwijl het een compleet andere game is.

Anyway, Shenmue III, als je het goed wil doen is een enorme game om te maken en ook het vertalen en geschikt maken voor de westerse markt is een enorme klus. Een meerjarenplan. Dit gaat een indie nooit kunnen doen. Gaat Sega, die van plan is de focus naar mobiel te brengen hier achter staan? Of gaan ze die rechten verkopen? Ik weet dat er bij Sega sowieso een bepaalde bitterheid leeft rondom die Dreamcast hype (en deels Saturn hype, wat een favoriete console is voor de 2d-beat'em up fans en shmup-fans) die achteraf ontstaan is. Hoop positief gelul en gevraag om games, maar toen ze het brachten kochten mensen het niet. Hetzelfde zagen ze met de Yakuza-reeks. Iedereen vond het geweldig, iederen vond het origineel en iedereen vond het tof dat het er is, maar niemand kocht het (niet genoeg om het een commercieel succesvolle game te maken). Valt nog mee dat ze deel 5 toch naar het westen gebracht hebben.
Ik kan me die verbittering ook goed voorstellen. De Dreamcast met name bood zoveel waar voor zijn geld; mooie graphics en online gameplay, erg veel toffe titels in meer dan alleen het arcade-genre (ook al wordt nog wel eens gedacht van niet) maar ook de VMU bijvoorbeeld, die uitwisseling van high-scores tussen de arcade en thuis in theorie mogelijk maakte evenals wat andere zaken. Ik voelde destijds zelfs al enige teleurstelling dat ik mensen om me heen nog moest gaan vertellen wat een Dreamcast uberhaupt was terwijl ze toch best games speelden, ook al heeft ook Sega hierin aandeel gehad door de niet al te beste marketing in bepaalde regio's.
ik hoop dat we ook gewoon in het japans/kantonees kunnen spelen met engelse ondertitels ... kwestie dat de lipsync in orde blijft... bovendien vond ik dat de originele games betere stemmen hadden in die talen.... ik vind dat ze meestal veel te diepe stemmen nemen voor de hoofdkarakters; precies of er staat een rambo-type voor je te praten terwijl je een chinees/japanner ziet staan, dat klopt gewoon niet..

net zoals bv dragonball enzo; die stemmen uit de JAP & FR vs de ENG versies moet je maar eens vergelijken (de FR voiceovers zijn wl goede stemmen, die zijn gelijkaardig aan de JAP stemmen)
Is dit wel mogelijk zonder de betrokkenheid van Sega ivm rechten en dergelijke?
Staat in de faq bij de kickstarter, Is this game affiliated with SEGA?
SEGA has officially given us the rights to use the "Shenmue" license.

2 regels verder staat overigens dat een hd versie van de eerste 2 delen vanwege de sega rechten (nog) niet mogelijk is
De vraag is natuurlijk wat 'given' betekent. Ik neem aan dat ze dit toch niet gratis hebben gedaan en team Yu Suzuki de inkomsten gunnen die ze met een Sega-IP maken, ondanks dat het Suzuki's kindje is?
Shenmue 1 en 2 waren extreem duur. En nu Sega er niet meer is om de rekening te betalen vraag ik me af of het mogelijk is om 60 miljoen op te halen.
En Shenmue was meer een culthit.

Edit 2 million? Lol.

[Reactie gewijzigd door YangWenli op 16 juni 2015 09:31]

Het plan zal wel zijn om aan te tonen dat er interesse is in Shenmue III en zo serieus geld los te krijgen van investeerders.

Een Shenmue maken voor $2M is inderdaad een belachelijk idee.
Ten eerste zal het proces anders gaan, waar ze eerst een flinke zak met geld kregen om alles van te betalen, inclusief flinke lonen, zullen de developers nu het met een klein loon of zelfs geen loon moeten doen, met de hoop om straks flinke bakken met geld binnen te halen.
Op die manier investeren zij zichzelf in dit project.
Verder zijn de technieken veranderd, wat toen heel moeilijk was om te doen, is nu veel en veel makkelijker gemaakt en dus ook goedkoper.
En dan heb je nog de waarschijnlijkheid om investeerders te vinden, nu zijn die nog moeilijk te vinden, maar ligt een product die al best ver af is, die echt gigantische potentie heeft, dan kan je vaak wel investeerders vinden.

Ik geloof dan ook zeker dat ze met 2 miljoen Shenmue 3 een realiteit maken, dat de salarissen nog moeten worden uitbetaald, geen reclame heeft en mogelijk nog investeerders nodig heeft voor de laatste loodjes, dat wil ik best geloven, maar met 2 miljoen krijg je wel een speelbaar spel, niet alleen een concept.
Dat geloof ik niet. Je kunt zoveel mensen als er nodig zijn om zo'n spel te maken niet gratis laten werken. Je kunt zo'n spel niet maken met een klein team van 10 man of minder, niet als het nog uit moet komen voor de volgende generatie consoles. Kosten van spellen gaan voor elke console generatie omhoog, dus ik denk niet dat dingen nu ineens goedkoper worden. Je kunt een spel niet al ver af maken zonder geld voor alle assets (verhaal, models, textures, muziek, sound effects, voice acting) die je nodig hebt. Met $2M kom je echt niet ver.
Volgende generatie consoles?

Gratis werk? Waar zei ik dat. Ik had het over het echte loon achteraf komt wanneer het geld oplevert (dit is vrij normaal bij dit soort dingen), en tevens ook dat er wel kleine lonen kunnen worden gegeven om rond te komen.

Er zijn zat mensen die graag aan zo'n game werken ook al levert dit nu weinig op. Dit is namelijk wel een manier om echt de industrie in te komen.

Games gaan in kosten omhoog, maar tegelijkertijd kan je hele mooie spellen maken met een relatief klein budget. Dit hoeft niet een super gelikt spel te zijn he. Als jij denkt dat 2 miljoen niet genoeg is om een echt goed spel te maken, dan ben je echt de realiteit kwijt geraakt door budgetten van games zoals GTA V.

Verder ga is kijken waar het meeste geld in zit? Man uren is precies dat, man uren, en wat ik al zei, er zijn zat mensen sis dolgraag voor een relatief laag salaris nu, hier aan willen werken, om straks het volledige salaris te krijgen en tevens een naam voor zichzelf te maken. Dus wat nog meer? Licentie kosten? Adverteren? Bekende voice actors? Al deze dingen kunnen gedaan worden wanneer het spel (zo goed als) af is, wanneer je weet dat het geld komt.

Als jij je ooit enigzins tijd hebt gestoken in hoe bedrijven ontstaan, dan weet je dat dit soort ondernemingen heel veel tijd en energie kosten, terwijl de opbrengst pas heel wat later is. Door de duidelijk steun en de wens van mensen, de nog populariteit van het spel, zal er genoeg vertrouwen zijn van mensen om met deze man aan de slag te gaan.
Ik wou als voorbeeld The Witcher 3 en Dragon Age 3 aangeven.

Ik geloof dat The Witcher 3 de helft van het budget van Dragon Age 3 had(Althans volgens AngryJoe, heb de exacte bronnen niet).

Maar ze leveren een game af die veel beter is dan DA3, veel groter en complexer?

Nou zijn hier dus een hoop variabelen van afhankelijk(o.a dat CDPR ook GoG beheert, de locatie, lonen etc).

Maar ook met een klein team, en een kleiner budget is men in staat om een top game te ontwikkelen.
We hebben het hier niet over de helft van een budget maar over minder dan een twintigste van een realistisch budget...
http://www.polygon.com/20...-sony-funding-development

In een interview komt naar voren dat de kickstarter specifiek is opgezet 'to gauge whether there was enough fan interest'.

Dat is inmiddels gelukt, dus nu zal er wel serieus geld loskomen van Sony en/of andere partijen.
Ik ken het artikel Embee.

Ik was te vermelden dat Kickstarters vaak initial funds zijn, maar dat de totale kosten van die games daar genoemd vaak een stuk hoger zijn dan dit soort games.

Externe financieers vullen meestal het gat op, dat is bijna zo bij elke kickstarter.

Echter de totale kosten, ik denk dat er vaak een overhead is(oid) bij de grote bedrijven(nutteloze managers etc). Waardoor de kosten veel hoger uitvallen, dan nodig.
Ja ik denk dat je gelijk hebt. Alleen Sony of MS kunnen een game zoals dit financieren en ik gok op Sony.

De intro alleen kost waarschijnlijk 2 miljoen ;) ik ga hier wel wat geld instorten.
Wow geweldig dit. Shenmue op de dreamcast was destijds echt een topper. Jammer dat de console niet wereldwijd een groot succes was.

Ik ga hem zeker backen.
OMG, Zie die teller gaan. Ik denk niet dat ik een spel zo snel gebacked heb zien worden op kickstarter. Als dit zo doorgaat gaan ze vlot over het bedrag heen wat Star Citizen heeft opgehaald.
Briljant! Eindelijk!
Ik heb wel een dubbel gevoel bij de 'trailer'. Op het eerste gezicht dacht ik: waarom ziet het er zo outdated uit? Maar na enkele seconden komt er een stukje nostalgie en herkenning naar boven. Vooral het stukje herkenning is denk ik erg belangrijk als je 14 jaar na het laatste deel een vervolg gaat maken. Goed om te zien!
Mooi voor de fans, voor slechts 29 dollar krijg je de game al. Over 2,5 jaar waarschijnlijk, maar toch, een leuk prijsje voor een 'nieuwe game'.
Geweldig om dit te zien, ik wil HEEL graag pledgen maar ik heb geen credit card :-(
Zou je niet een prepaid credit card kunnen gebruiken?
Dan moet ik m'n V3 kaart weer geregeld krijgen aangezien ik hem niet meer heb, laatste keer duurde het 2 weken om dat te doen, daarbij er gaat pas geld van af wanneer het project succesvol gepledged is.
Wanneer komt er nou Paypal support :-(
Te gek! Ik hoop dat het spel een vlotte release gaat meemaken… als dat nog 2 jaar op zich laat wachten zou ik 't wel jammer vinden :) Maar een nieuwe Shenmue is een welkome verrassing!
Het minimum om het spel te gaan maken is 2 miljoen dollar, echter, hoe meer er op word gehaald, hoe uitgebreider het spel word. Als er 4 miljoen wordt opgehaald wordt alles gemaakt wat op de planning staat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True