Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties

De volgende update voor horloges met Android Wear geeft watchfaces de mogelijkheid interactief te zijn, meldt een Android-fansite. Door een druk op de watchface toont de software meer informatie of opent het horloge een achterliggende applicatie.

Als de gebruiker op het scherm drukt, kan bijvoorbeeld de kleur van de watchface veranderen of de status die zichtbaar is in de watchface wijzigen, meldt Android-fansite Phandroid op basis van nog geheime documentatie voor ontwikkelaars. Er zijn al watchfaces die het drukken op het horloge ondersteunen, maar dat gebeurt via een niet door Google ondersteunde methode.

Naast de interactieve watchfaces zal er ook een watchface komen met de functie Together, waarmee gebruiker naar elkaars horloge een tekening of bericht kunnen sturen. Die functie lijkt in het gerucht voorbehouden aan een enkele watchface, maar daarmee zou de functie beperkt zijn. Together lijkt op een functie die Apple ook bouwde in de Apple Watch.

Het is onbekend wanneer de update zou moeten uitkomen en of een functie als Together daar dan in zal zitten. Google heeft Android Wear al diverse malen van een update voorzien afgelopen jaar.

Android Wear - interactieve watchfacesAndroid Wear - interactieve watchfacesAndroid Wear - interactieve watchfacesAndroid Wear - interactieve watchfaces

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

Wearables lijken het toch niet helemaal te gaan worden. Zelfs de Apple Watch heeft "maar" tot 5 miljoen exemplaren weten te verkopen en nu na 2 maanden lijkt er een complete inzakking van de verkoopcijfers plaats te vinden.

Android Wear horloges worden zo marginaal verkocht dat je eigenlijk gewoon mag spreken van een niche-product voor een hele kleine markt.

Misschien is de techniek toch nog niet goed genoeg; exotische sensoren voor stress, bloeddruk en andere zaken zijn er vooralsnog niet (althans niet in een mooi compact totaalpakket) en de batterij die alles van stroom voorziet is eigenlijk gewoon ruk voor een apparaat dat je geacht wordt om altijd om te hebben.1 tot 2 dagen is gewoon niet genoeg.

Ik denk dat men veel meer verwacht van wearables en dat de vraag simpelweg nog niet beantwoord kan worden, niet door Google en niet door Apple. Men zit nog in een soort ontdekkingsfase en wellicht dat het moment ooit komt waarin men de gulden snede vindt, naar mijn vermoeden duurt dat in ieder geval nog een paar jaar.
Ik wil er echt super graag één hebben maar ik vind dat je voor een goede smartwatch nog te veel moet betalen en wacht er daarom nog even mee.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat de accuduur echt ruk is, met mijn g-watch r had ik aan t einde van de dag nog iets van 30 tot 40 procent batterij over. En de g-watch r wordt beschouwd als een van de betere smartwatches qua accuduur. Mooi spul hoor maar het is verre van praktisch met deze accuduur. (Eigenlijk moeten we een volwaardige smartwatch krijgen met een accuduur van een pebble)

[Reactie gewijzigd door Blauwmaceje op 13 juli 2015 09:21]

@Blauwmaceje puur een vraag uit nieuwsgierigheid (omdat ik al tijden aan het kijken ben zo'n ding aan te schaffen): wat doe je er nou echt meer of anders mee t.o.v. een 'normaal' horloge? Loont zo'n telefoon zich of is een blijft het vooralsnog meer een wannahave?
- Muziek bedienen (inclusief "OK Google, Listen to <...>" om een random playlist op te starten op basis van wat je zegt)
- Navigatie (vooral op de fiets of te voet zeer handig)
- Snel reminders instellen (op basis van plaats of tijd)
- Snel berichten sturen
- Antwoorden op berichten door het tekenen van emoticons
- Je Hue lampen bedienen (eventueel voice controlled)
- Je av-tuner bedienen (heb hier zelf een appje voor geschreven maar hoop dat fabrikanten hier in volgen)
- Snel agenda afspraken opslaan
- Snel een timer instellen (tijdens het koken)
- En natuurlijk al je notificaties meteen kunnen lezen
- Snel zaken googlen door gewoon een vraag te stellen.
- ...

Dat is waarvoor ik het in ieder geval gebruik (o.a.)

Veel mensen zeggen dat een smartwatch totaal overbodig is maar dat zijn meestal degenen die nog nooit zo'n ding (langdurig) gebruikt hebben. Ik zal niet snel iemand aansporen om het te kopen maar eens je het hebt wilt je echt niet meer terug :)
Je moet jezelf wel even opleggen om bepaalde zaken niet meer via je smartphone te doen maar via voice commands en je moet je ook even verdiepen in wat er allemaal mogelijk is want het horloge leert je dit jammer genoeg (nog niet) aan.
De voice commands gebruik je meestal enkel als je ergens alleen bent hoewel er tegenwooridg niemand je nog vreemd bekijkt als je in het ijle aan het praten bent, dus tegen een horloge lijkt dit zelfs terug "normaal" :P

Als mijn vrienden en kenissen me mijn horloge zien gebruiken (echt gebruiken, niet de 'verplichte demo') dan geeft iedereen steeds toe dat het best wel handig is maar ze zeggen er natuurlijk meteen bij dat het ook wat overkill is (vermits het gewoon een uitbreiding is van je gsm).
De meesten zeggen ook zo'n watch te kopen moest het rond de 70 euro liggen.

[Reactie gewijzigd door binair op 13 juli 2015 11:01]

Ik twijfel niet aan het nut van een smartwatch, maar precies wat je zegt: de accuduur is ruk. Ik vond dit een prachtig compromis, een hybride smartwatch, maar die is helemaal bizar duur :o

En een smartwatch zie ik toch een beetje als een wegwerphorloge. Ik wed dat je over 2-3 jaar niks meer hebt aan je Apple Watch, G-watch R omdat de techniek zwaar achterhaald is en de nieuwste apps er geen ondersteuning meer voor bieden. Om nog maar te zwijgen van de accuduur die nu al tekort schiet, laat staan na 2-3 jaar dagelijks laden :o

Aan zo'n "wegwerpproduct" ga ik zeker geen 1200 euro uitgeven... Het geld groeit me niet op de rug, maar ik hoop wel dat dit de trend wordt: wijzers en een conventioneel uurwerk voor de hoofdfunctie van een horloge en een semi-transparant display voor de rest.
Ook dan is de hardware na 2-3 jaar verouderd.. Zo gaat dat met de technologie van nu.
Dat zeg ik ook, voor zo'n wegwerpproduct dat na 2-3 jaar hopeloos achterhaald is, geef ik geen 1200 euro uit. Het ging me alleen om het concept: een conventioneel en zuinig horloge met alleen de smartwatch toeters en bellen via een lcd-schermpje.

Al zou je accu leeg gaan, dan nog kun je gewoon de tijd af blijven lezen, jarenlang.
1200 euro? Wow. Ik ben nog geen horloge tegengekomen waar ik dat bedrag bij heb zien staan.
Overigens doe ik makkeijk 2 dagen met mijn LG G Watch R. Aan het einde van de 2 dagen nog 20% over. Dat gaattie aan de lader en is hij binnen anderhalf uur vol.

Ik ben er best wel blij mee =)
3 posts hoger zie je dat horloge, 1200 euro lijkt een "vanaf-prijs" te zijn :P

Het is ook een heel andere klasse dan Apple Watches, Pebble Time Steel's en G-Watch R's... Maarja, hij veroudert net zo snel.
- Muziek bedienen (inclusief "OK Google, Listen to <...>" om een random playlist op te starten op basis van wat je zegt)
- Navigatie (vooral op de fiets of te voet zeer handig)
- Snel reminders instellen (op basis van plaats of tijd)
- Snel berichten sturen
- Antwoorden op berichten door het tekenen van emoticons
- Je Hue lampen bedienen (eventueel voice controlled)
- Je av-tuner bedienen (heb hier zelf een appje voor geschreven maar hoop dat fabrikanten hier in volgen)
- Snel agenda afspraken opslaan
- Snel een timer instellen (tijdens het koken)
- En natuurlijk al je notificaties meteen kunnen lezen
- Snel zaken googlen door gewoon een vraag te stellen.
- ...

Dat is waarvoor ik het in ieder geval gebruik (o.a.)

Veel mensen zeggen dat een smartwatch totaal overbodig is maar dat zijn meestal degenen die nog nooit zo'n ding (langdurig) gebruikt hebben. Ik zal niet snel iemand aansporen om het te kopen maar eens je het hebt wilt je echt niet meer terug :)
Je moet jezelf wel even opleggen om bepaalde zaken niet meer via je smartphone te doen maar via voice commands en je moet je ook even verdiepen in wat er allemaal mogelijk is want het horloge leert je dit jammer genoeg (nog niet) aan.
De voice commands gebruik je meestal enkel als je ergens alleen bent hoewel er tegenwooridg niemand je nog vreemd bekijkt als je in het ijle aan het praten bent, dus tegen een horloge lijkt dit zelfs terug "normaal" :P

Als mijn vrienden en kenissen me mijn horloge zien gebruiken (echt gebruiken, niet de 'verplichte demo') dan geeft iedereen steeds toe dat het best wel handig is maar ze zeggen er natuurlijk meteen bij dat het ook wat overkill is (vermits het gewoon een uitbreiding is van je gsm).
De meesten zeggen ook zo'n watch te kopen moest het rond de 70 euro liggen.
Klopt, eigenlijk komen de meesten tot de conclusie dat 200¤ voor een G Watch R te duur js
Het is echt meer een hebbeding, je kan het wel gebruiken als sporthorloge omdat er een stappenteller op zit en soms een hartslagmeter maar verder kan je lichtere versies van sommige applicaties openen zoals bijvoorbeeld shazam maar als je niet te lui bent om je telefoon te pakken moet je gewoon je telefoon pakken want op zo'n klein scherm werkt het vaak voor geen meter.
Ik weet natuurlijk niet welke smartwatches jij hebt gebruikt maar wat een verschil met mijn ervaringen..

Volgens mij doen alle smartwatches het op dit moment prima, de dingen waar ze voor bedoeld zijn. Als je dat niet snapt kun je inderdaad gewoon beter je telefoon pakken en überhaupt geen horloge of smartwatch kopen, want je smartphone kan alles al. Verkoop ook gelijk je tv want tv kijken kan makkelijk op een smartphone.
Mja, ik denk dat het ook een beetje een kwestie is van meerwaarde. Natuurlijk kun je wel aardig wat met een smartwatch, maar de daadwerkelijke meerwaarde ten opzichte van de telefoon is voor velen maar beperkt.

Vergelijk het met een laptop: wat is daar de meerwaarde van als je al een tablet en een desktop hebt? Natuurlijk functioneert zo'n laptop prima en heeft het voor velen echt wel een meerwaarde, maar ik gebruik mijn laptop tegenwoordig ook nog maar nauwelijks. Terwijl aan de andere kant wellicht velen zullen denken: wat is de meerwaarde van een desktop als ik al een laptop heb?

Punt is dat iedere potentiële smartwatch-koper al een smartphone heeft. Aangezien de smartwatch maar beperkte functionaliteit toevoegt, je nog steeds niet zonder smartphone kunt, maar zo'n apparaat wel honderden euro's kost, wordt de doelgroep wel heel beperkt.
Ik ben het geheel met jou eens, de opmerkingen waar ik het niet mee eens ben zijn dan ook dat een smartwatch maar een hebbeding is of:

"maar als je niet te lui bent om je telefoon te pakken moet je gewoon je telefoon pakken want op zo'n klein scherm werkt het vaak voor geen meter."

Sommige dingen werken simpelweg wel beter om de pols (tijd aflezen, notificaties ontvangen, muziek bedienen, agendapunten, het weer, tussenstanden, treintijden enz.), vandaar dat er überhaupt polshorloges zijn gemaakt van de ouderwetse zakhorloges. Die horloges worden door miljoenen mensen gedragen. Dat ze de functies daarvan willen uitbreiden lijkt me een prima keuze, al kan de uitwerking zeker nog veel beter dan met de huidige smartwatches het geval is.
Ik zie er zeker wel het voordeel van in. Persoonlijk heb ik een chinese en dus enigzins goedkopere variant. Hij zal zeker minder betrouwbaar zijn, maar het werkt. Eigenlijk t enige waar ik hem echt nuttig voor vond zijn de notificaties. Mijn telefoon staat vaak op trillen en ik heb gewoon geen zin om bij elke notificatie mijn telefoon uit mn broekzak te halen, nu kan ik heel simpel en snel zien of iets belangrijk is of niet.

En verder ja accuduur... Ik weet niet hoe het bij jullie is maar ik ben toch al gewend om mijn telefoon elke nacht aan de lader te hangen, waarom is dat voor een smartwatch dan ineens veel moeite? Het zou wel echt slecht zijn als ie een dag niet haalt, maar dat hoor ik niet vaak...
Vreemd dat de g-watch in één dag 60 tot 70 procent batterij gebruikt.
Mijn Moto 360 durf ik zelfs nog een derde dag te dragen zonder op te laden als ik hem niet intensief gebruikt heb de twee voorafgaande dagen. Wel zet ik de smartwatch helemaal uit als ik slaap.
Scherm is altijd aan bij G Watch R, totaal andere display technologie. En als je wilt kan je er 2 volle dagen uithalen.
Ik haal er regelmatig 3 dagen mee, met het scherm altijd aan.

*met de G Watch R dus

[Reactie gewijzigd door Thomas18GT op 13 juli 2015 13:38]

Wat is eigenlijk het probleem om 'm einde van de dag op een lader te hangen ipv naast je neer te leggen?
Volgens mij is dat vooral een probleem voor degene die geen smartwatch gebruiken/bezitten. Het is weer even wennen om ook je horloge op te moeten laden. Als het concept van de smartwatch gaat slagen is dat wennen ook zo gepiept, net als met de mobiele telefoon die we opeens op moesten gaan laden, en ondertussen doet half Nederland dat elke dag.
Ik ben superblij met mijn Samsung Gear 2. Ik gebruik de ingebouwde camera vaak en de battery tijd is goed te noemen. Na een dag intensief gebruik heb ik toch nog 70% over. Soms sla ik opladen wel eens over en de dag erna heb ik nog 30-35%. Ik vind het geweldig. Normaliter hang ik de Gear 2 elke avond aan de kabel om op te laden. Heeft me nog niet in de steek gelaten. Een dag gaat gemakkelijk. (mijn normale dagen zijn van 07.00-01.00)
Volgens mij gaat dit om android wear? De samsung draait op Tizen. Opzich maakt dat niet uit. Maar de processor draait op een relatief lagere snelheid dat de meeste android watches (veel hebben de snapdragon 400) . Desalniettemin red ik dit niet met mijn lg watch r....
Helaas is het Tizen die op de Gear 2 draait... maar het werkt goed. Ik zou liever deze hardware en features hebben met Android Wear... Wie weet de Gear 3 ;)

PS Ik wilde aangeven dat mijn Gear 2 in het begin ook als binnen 1 dag leeg werd gereviewed en blijkt dus niet zo te zijn in de praktijk.

[Reactie gewijzigd door hawkeye73 op 14 juli 2015 12:33]

Ik vind de prijs en de accuduur inderdaad niet acceptabel genoeg om dit in te wisselen voor mijn reguliere horloge.

Een horloge moet minstens een week meegaan op de batterij, wil ik er gebruik van maken. Nog liever dat je hem bijna nooit moet opladen door iets als zonne-energie of kinetische energie die het apparaat van sap zou kunnen voorzien.

Daarnaast betaal je nu gewoon 250+ euro voor een smartwatch. Dat is mwa. Goedkoper, als in 150 euro ongeveer zou al beter zijn, maar dat zal te maken hebben met massaproductie. In principe is het natuurlijk niet echt dure technologie, simpel cpu'tje, klein scherm, paar sensoren.

Maar goed, mensen betalen ook wel 300+ euro voor een regulier horloge, mits de kwaliteit goed is en hij als fashion statement kan dienen...
"Minstens een een week" was ook een criteria voor telefoons toen ik mijn eerst kocht (Nokia 3410).
Tegenwoordig ben je blij als je zonder al te veel zorgen het einde van de dag haalt :/
Klopt, maar mijn telefoon uit mijn broekzak halen en op mijn nachtkastje leggen aan de lader vind ik toch anders dan elke dag mijn horloge af moeten doen om ook te laden.
Ik zou willen dat mijn smartphone net zo makkelijk op te laden was als mijn smartwatch (Moto 360). Het horloge doe ik sowieso af 's nachts en deze hoef ik dan enkel op de draadloze lader te leggen. Met mijn mobiel moet ik eerst de kabel juist in de ingang weten te steken.

De Moto is trouwens ook in prijs verlaagd, dus deze komt al aardig in de buurt van jouw ¤ 150,-
Veel telefoon gebruiken dezelfde Qi-standaard die Moto360 gebruikt
Het is even wennen inderdaad, na 3 dagen weet je niet beter meer :)

Maar je hoeft er ook niet aan te wennen, je kan gewoon legaal je ouderwetse horloge blijven dragen.
Ik begrijp het accuduur stukje nooit zo goed... maar dat komt wellicht omdat ik niet met mijn horloge om slaap. Mijn Moto 360 haalt een accuduur van 2 dagen... best gemakkelijk zelfs, mijn horloge gaan elke avond in zijn houdertje en elke ochtend er weer vanaf. Het apparaat is feitelijk dus nooit leeg.

FF ontopic. Android Wear ontwikkelt zich echt snel! Heerlijk om te zien. mijn Moto360 krijgt regelmatig updates gepusht die ook nog eens erg significant zijn.
Mijn niet-smart-horloge doe ik ook elke nacht af, dus mijn G Watch R ook, alleen laadt deze dan.
Prijs vind ik niet echt overdreven.
Kijk naar een gewone horloge of naar een sporthorloge.
Dan mag de vraagprijs toch wel gemakkelijk tussen de 150 - 200 euro liggen . . .
Als je een mooi horloge koopt ben je ook al snel ¤ 150,- kwijt, wil je nog mooier ontworpen horloges hebben kan de prijs behoorlijk oplopen.
Dus ¤ 189,- voor een Moto 360 is niet duur.

Er zijn een hoop mensen die klagen over de accuduur, maar ruim 1 dag is toch echt voldoende. Eind van de dag doe je 'm toch af, en of je' m op het nachtkastje legt of 'hangt' maakt naar mijn idee toch echt niets uit. Overigens laden de smartwatches onwijs snel op, in een kwartier is ie al bijna hele opgeladen.

Ik zou zeggen, gewoon doen, het is echt briljant. Niet alleen voor de notificaties, maar ook voor het aftikken van checklist of AH boodschappenlijst (telefoon uit je broekzak halen om te kijken wat je nog meer moet halen is zo 2014).
Ik heb mij een Pebble Time aangeschaft en ben er bijzonder tevreden over.
Is volledig open source en heeft een een lange accu duur van minstens één week.
Wanneer je er dan bij neemt dat je je eigen apps vrij snel kan ontwikkelen dan is het één van de betere keuzes.
Helaas vind ik de Pebble absoluut niet mooi, anders zou ik het zeker met je eens zijn en hem overwegen om te kopen/dragen. Waterdichtheid, goede accuduur en basale functies zonder teveel poespas is wellicht beter dan een Watch die alles wilt doen en daardoor onnodig complex is.
Ik vind de Pebble Time (die ik ook heb) erg mooi :), helemaal het gevoel van die goede oude digitale horloges. En de accuduur is geweldig vergeleken met andere smartwatches.

Verder is het ding licht, heeft een kleurenscherm en toont notificaties van mijn telefoon. Heeft alles wat ik nodig heb, dus. Plus is het scherm altijd aan, je hoeft hem niet uit te zetten en hij gaat een week mee op z'n accu.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 13 juli 2015 15:53]

Wacht maar af tot de nieuwe 2e generaties smartwatches uitkomen, Moto 360-2, Samsung Gear A, Asus Zenwatch-2 etc.

Dan zakt de Apple watch verkopen nog meer in.
Zolang Android Wear niet met de iPhone werkt en andersom niet met Android, maakt het geen enkel verschil.

Bovendien is Android Wear ook nog totaal niet op niveau en zijn de verkoopcijfers dusdanig marginaal dat je niet eens kunt spreken van een impact L.
Je begrijpt ook dat in dit stadium van het smartwatch productconcept men het echt van de innovators moet hebben?
Zelfs Apple kan "the law of diffusion of innovation" niet overrulen.
We zijn nog niet eens in de fase beland van de early adopters, laat staan op het moment van "crossing the chasm";het moment waarop de massa overtuigd raakt van het nut van een innovatie.
Innovators zullen het eerst moeten testen, voordat early adopters eraan willen en zij zijn nodig, voordat de massa er warm voor begint te draaien. Het succes is nu simpelweg nog niet te bepalen. Al ben ik niet teleurgesteld in de schattingen die nu lopen. En vergeet niet; het zijn schattingen.

Daarnaast is het haast ongemakkelijk te noemen hoe nauw de huidige reacties op de Apple Watch parallel lopen aan het eerste jaar van de iPhone.

http://bgr.com/2015/04/07/original-iphone-reaction-comments/

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 13 juli 2015 17:30]

Je beseft dat de Apple Watch sinds z'n lancering sneller verkoopt dan de iPhone of iPad in hun eerste maanden?

Op basis van die cijfers zou ik zeggen dat het juist wel een succes is. Maar he, ik ben ook maar iemand die alleen naar de feiten kijkt en m'n onderbuikgevoel geen rol laat spelen.
Niet helemaal. Er zijn gegevens waaruit blijkt dat het niet het succes is wat men verwachtte. Voor Apple termen misschien zelfs een flop (hoewel de cijfers nog steeds indrukwekkend zijn, echter voor Apple niet).

http://www.engadget.com/2...pping/?ncid=rss_truncated

Er is een reden dat Apple geen verkoopcijfers bekend gemaakt heeft en zeker nu de earlyadopters/de gehypte mensen er 1 hebben aangeschaft komt het meest cruciale moment: de normale mensen die het aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 13 juli 2015 10:38]

Ik denk dat de uitgestelde launch in overige landen ook wel invloed heeft op de huidige verkoopaantallen.

In de landen waar hij sinds eind april verkrijgbaar is zal iedereen er al wel eentje hebben die er een had willen hebben. Pas vanaf aankomende vrijdag komen daar nu andere landen bij. Dit zal vermoedelijk toch de verkoop weer stimuleren.

Wat ik wel uit eigen ervaring kan zeggen is dat een Apple Watch zeker niet voor iedereen is, hoe graag Apple dat ook anders zou zien. Ik denk dan ook niet dat de Watch ooit de verkoopaantallen van een iPad gaat halen.
Ik heb hetzelfde idee. heb de Apple Watch gehad, maar vooralsnog is het echt een niche-product voor een kleine groep mensen.
Dit zeg ik al een jaar, en iedere keer zijn er tientallen mensen die me uitlachen, zeker toen apple de markt ging betreden.
We hebben op dit moment krachtige, vloeiend werkende smartphones, en dan wil je niet gaan pielen op een laggy klein apparaatje wat niets kan in vergelijk met je telefoon.
Daar komt bij, ontzettend veel mensen betalen een telefoon op afbetaling, en ontzettend veel mensen hebben geen dure telefoon. Waarom zouden deze mensen ineens meer als 300 euro willen/kunnen betalen voor een smartwatch? Think about it..
300 euro voor wat de smartwach vandaag de dag biedt is inderdaad teveel. Ik heb voor 74 euro een LG G Watch (niet de R) gekocht tijdens de Coolblue blauwe dagen. Voor die prijs is het leuk om eens wat te pielen met Android Wear. Het is vooralsnog best grappig: als een mailtje of berichtje binnenkomt hoef je niet je telefoon te pakken om te zien wat er binnenkwam, pas als het wat is waarop je wilt reageren pak je je telefoon. Verder kun je op de fiets navigatie instructies krijgen op je horloge - best handig als je ergens heen probeert te fietsen waar je niet bekend bent. Het is nog niet fantastisch allemaal, maar dat waren de eerste PocketPC 'smartphones' ook niet 15 jaar geleden... ;)
De smartwatch is gewoon een heel nieuw concept, niet iets wat een doorontwikkeling is geweest zoals de smartphone (vaste lijn, mobiel-bellen, sms'en, mms, 'wap', etc etc). De horloge en smartwatch staan wat dat betreft te ver van elkaar maar de een zou wel de ander vervangen.

Daarnaast weet ik zelf nog wel hoe ik rond liep met een I-Mat Jam niemand die dat nodig vond en ook pas ten tijde van de iPhone kwam de smartphone van de grond (discussies zijn er altijd)
Mijn ervaring met de Apple Watch en daarmee mijn verwachting voor smartwatches in het algemeen:

- Notificaties op de pols zorgen ervoor dat je minder op je telefoon kijkt. Je bepaalt met 1 blik of je nu actie wilt ondernemen of dat het kan wachten. Actie onderneem je vervolgens snel vanaf de pols of uitgebreid met je telefoon.
- je kijkt minder op je telefoon -> aan het eind van de werkdag nog 80% accu in mn iPhone 6.
- Je personal assistant altijd binnen 1 blik beschikbaar. Siri werkt erg handig op deze manier.
- De afstandsbediening voor alles die ook alle pasjes en sleutels overbodig zal maken. Zodra je omgeving hier klaar voor is, dat wel. In dit opzicht een product dat zijn tijd ver vooruit is.
Al is muziek luisteren op dit moment al geniaal met de Watch als remote; nr niet mooi? Skip binnen 2 seconden. Evenals het bedienen van Apple TV. Interessante bijkomstigheid; ik heb de neiging om op de TV te scrollen in lijsten met de digital crown... Dat voelt als vanzelfsprekend, maar wordt nog niet ondersteund.
- Een geavanceerde personal trainer met als bijkomend voordeel dat een workout tracken met GPS niet 30%(telefoon) accu per uur kost, maar slehts 5-8%(telefoon). Een fietstocht van meer dan 2 uur wordt ineens mogelijk om te tracken, zelfs na een dag werken geen probleem. Dat is voor mij erg interessant.
-Opladen zie ik vooralsnog als een non-issue. Wel zou het mooi zijn als hij niet opgeladen hoeft te worden of meer dan 3 dagen mee zou kunnen.
-Last but not least. 0 distraction. Een klein tapje op mn pols geeft subtiel aan dat er iets is dat mijn aandacht vraagt. Niemand hoort of ziet dit. Zelf bepaal ik wanneer ik er naar ga kijken. Als ik in gesprek ben of in overleg is dit erg waardevol. Het gesprek wordt niet verstoord.
-Grootste verassing;doordat ik weet dat ik nooit een notificatie zal missen ben ik meer in het moment. Ik voel het als ik ergens van op de hoogte gebracht wordt. Ik kijk daardoor minder op mn telefoon en verzuip daardoor veel minder in alle mogelijkheden van een complete computer die je altijd bij je hebt. Dus meer rust. En dat is nog wel het meest waardevolle. Niet de hoeveelheid gebruik die je er van maakt, maar de hoeveelheid rust die het oplevert.
-Rest mij een belangrijke vraag. Hoe verkoop je dit? Een iPad, iPhone was overtuigend vanaf het moment dat je hen gebruikte. Het voordeel was meteen duidelijk. Bij een smartwatch is het voordeel pas echt merkbaar als je hem voor langere tijd zelf gebruikt. Mijn grootste waardering "meer rust" en minder afleiding zijn waarden die je pas op waarde kunt schatten als je ze zelf ervaart. Dat lukt in mijn ogen niet online en ook niet in een kort bezoek aan een winkel.
- Closing thoughts; de pols is een logische plek voor techniek. Niet voor niets werden bandjes ontwikkeld voor zakhorloges. En pas toen "horloges" klein genoeg werden werd het normaal ze om de pols te dragen ipv in je zak. Ja er is veel wat je ook op je telefoon kunt en niet op je watch, maar er is ook veel wat juist op je watch alleen kan of net zo goed kan en ik zie niet in waarom je daarvoor dan nog je telefoon zou pakken.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 13 juli 2015 12:46]

- Een geavanceerde personal trainer met als bijkomend voordeel dat een workout tracken met GPS niet 30%(telefoon) accu per uur kost, maar slehts 5-8%(telefoon). Een fietstocht van meer dan 2 uur wordt ineens mogelijk om te tracken, zelfs na een dag werken geen probleem.
Kan je mij dit eens uitleggen? want de Apple watch heeft geen GPS aan boord, hij gebruikt nog steeds de GPS van je smartphone
Met app op mn iPhone kostte het +- 30% per uur. Als ik de workout app op de Watch gebruik kost dit, ja op telefoon, slechts 5-8%. Ik was echt verbaasd en blij verrast. Was in eerste instantie vooral benieuwd naar de hartslag. En toen zag ik het lage verbruik:D.
Zoals ik al zei; na een dag werken kan ik zo de dag alsnog afsluiten terwijl ik een fietstocht van 2,5 uur track.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 13 juli 2015 12:55]

had je dan in het eerste geval 'app op je iPhone' je iphone in de hand en keek je regelmatig naar het scherm? zoja kan dit het wel verklaren.
+ Misschien zorgt Apple er inderdaad toch voor dat enkel de GPS in de iPhone gebruikt wordt, maar sensors zoals kompas, accelerometer enzo toch in je watch gebruikt worden.
In dat geval zat m'n iPhone ook in een zak op mijn vest. Ik keek er dan niet naar ;)
Het zal overigens ongetwijfeld komen door slim gebruik van sensoren, maar het resultaat is zeer welkom :)

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 13 juli 2015 13:33]

Leuk om te horen dat ze hun optimalisaties van hardware-software combo nog niet verleerd zijn.
Dit is nu nog eens een comment die z'n read waard is. Ik kan niet wachten tot je een (nog meer) uitgebreide review schrijft. De eerste keer dat ik bij de Apple Watch een review onder m'n neus krijg waar ook naar het intensief gebruik gekeken wordt en het algeheel gevoel ervan, in plaats van specs en nummertjes, waarvoor dank.
-Grootste verassing;doordat ik weet dat ik nooit een notificatie zal missen ben ik meer in het moment. Ik voel het als ik ergens van op de hoogte gebracht wordt. Ik kijk daardoor minder op mn telefoon en verzuip daardoor veel minder in alle mogelijkheden van een complete computer die je altijd bij je hebt. Dus meer rust. En dat is nog wel het meest waardevolle. Niet de hoeveelheid gebruik die je er van maakt, maar de hoeveelheid rust die het oplevert.
Hier ben ik het hartgrondig mee eens. Ik heb mijn smartwatch voornamelijk gekocht om eens te pielen met androidwear, maar dit is voor mij het grootste bijkomende voordeel waar ik van tevoren helemaal geen rekening mee had gehouden. Ik heb een baan waarbij ik 'altijd' bereikbaar moet zijn en het geeft heel veel rust nu ik in een oogopslag kan zien of iets belangrijk is, zonder dat ik daarvoor midden in een gesprek, film, diner etc. naar mijn telefoon moet grijpen.

Voor mij is het alleen daarom al een geslaagd product.
Laatst mijn Gsam statistieken bestuderend vanwege de steeds grotere, steeds minder stabiele en steeds meer batterij verslindende Google Services, viel mij op dat o.a. fit en wear batterij snoepen. Ik wil die ongebruikte rotzooi in Services uit kunnen zetten (zonder root).

Ik heb verdomme alle apps van Google uitgeschakeld op de Play Store na. Heb alleen die klote services nodig om de licenties van aangeschafte in alle gevallen 1000 keer betere alternatieve niet-Google apps te checken. Als er een acceptabel alternatief voor Play Store kwam zonder dat wanproduct Google Services, zou ik mijn ¤150.-aan apps zonder nadenken direct opnieuw kopen.

Google Services verpest Android.

(PS. Ale sync staat uiteraard uit. Helpt niet. Sommige syncs worden zelfs ongevraagd weer aangezet op alle apparaten).

[Reactie gewijzigd door Juliatan op 13 juli 2015 11:44]

Heb je locatie geschiedenis ook uitgezet via Google Settings?
Maar google services voegt ook nuttige dingen toe
Wat zeg je nou eigenlijk? Je wilt zorgen dat Play Services minder verbruikt? Kwestie van locatietoegang en locatiegeschiedenis uitzetten in de Play Services app en andere zaken die mogelijk batterij kunnen verbruiken. Je vergeet echter dat al die zaken die Play Services toevoegt daadwerkelijk wat toevoegen voor een hoop gebruikers. Voor mensen zoals jij kan je het gewoon uitzetten.
Ik hoop eigenlijk dat de rechterzijde vrij blijft van gestures, die gebruik ik namelijk om de appdrawer te openen. De watchface mag in mijn ogen zo simpel als mogelijk blijven qua interactie, aangezien dit al redelijk lastig gaat met een smartwatch. Het moet niet te druk worden.
De app-drawer is tegenwoordig gewoon 1 keer tikken.
Ik kon mezelf ook niet meer bedwingen en heb mezelf een smartwatch gegund van 120e Alcatel onetoutch.

Ik moet zeggen dat het mij goed is bevallen. Doordat je niet direct op je telefoon zit te kijken creerd het veel meer rust. Niet alleen voor jezelf maar ook voor je omgeving (die anders snel denkt dat je bent afgeleid). Verder denk ik wel dat een watch de toekomst is. Op deze manier kan je telefoon een hele andere rol gaan spelen. Want de notificaties krijg je via je horloge..

Verder ben ik tot nu toe zeer tevreden met de onetoutch ook al is hij wat beperkt. (Geen apps) maar hierdoor kan hij langer dan 3dagen met de accu en is hij binnen een uur opgeladen via USB in het bandje. Het jammere is wel dat er maar one way notificaties op zitten voor de iOS. Hierdoor kan je de notificaties niet als gelezen maken. Maar misschien in de toekomst. Verder ben ik er nu wel achter dat ik wat te weinig beweeg, we gaan meemaken of hier verandering in komt ;)
Ik heb de Pujie Black watchface waarmee ik nu al kan switchen tussen de klok-watchface en een agenda-overview watchface. Dat is dus niets nieuws al wordt het weinig gebruikt..

[Reactie gewijzigd door ovdtier op 13 juli 2015 14:43]

Ik heb zelf ook een lg g watch. :) en kijk erg uit naar deze update ! Lijkt me veel toe te voegen. Ook ik was eerst zoals iedereen, een smartwatch is onzin. Tot ik er 1 kon kopen voor ¤80, zelf een metalen bandje toegevoegd. En het voegt heel rust toe. Niet constant kijken op de telefoon, of iemand een bericht heeft gestuurd. Maar ook dingen als navigatie en muziek controls zijn echt heel handig ! Ik raad mensen wel aan om het eens te proberen. :) maar meer dan ¤100 vind ik het ook weer niet waard ...
Ik heb de moto 360 en ik haal er 2 dagen mee als ik hem in de avond uitzet. Verder gebruik ik hem om mijn muziek te skippen volume harder zachter te zetten en notificaties te lezen en te reageren.

Super handig allemaal!

Ik kan niet meer zonder!
*knip*
Toch een extra bakkie koffie dan...

[Reactie gewijzigd door Blauwmaceje op 13 juli 2015 09:16]

"Dit is helemaal niet nieuw en was al mogelijk met sommige watchfaces."
Er zijn al watchfaces die het drukken op het horloge ondersteunen, maar dat gebeurt via een niet door Google ondersteunde methode.
Vandaar :D

Vindt het wel een goede zaak dat dit native gaat worden ondersteunt.
We willen tenslotte alles in één simpel opzicht kunnen bekijken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True