Eneco verkoopt Toon ook aan niet-klanten

Eneco biedt zijn 'slimme' thermostaat en energiemeter Toon voortaan ook aan niet-klanten aan. Het apparaatje van de energieleverancier gaat voor tenminste 275 euro over de toonbank. Daarbij kan voor meer features nog een maandelijks abonnement worden afgenomen.

ToonHet is voor het eerst dat Eneco Toon ook aan klanten van andere energieaanbieders verkoopt, nadat eerder al bekend werd dat het bedrijf dit van plan was. De energieleverancier meldt dat Coolblue de eerste winkel is waar de meter te koop zal zijn. Het is nog niet bekend welke andere winkels er gaan volgen.

Wie geen Eneco-klant is en Toon aan zijn muur wil hangen, moet 275 euro voor het apparaatje neerleggen. Voor dat geld komt ook een Eneco-monteur langs die de thermostaat installeert. Na installatie kan Toon efficiënter met een cv-ketel omgaan en deze moduleren door harder of zachter te zetten. Ook 'leert' de energiemeter van het gebruik in huis en past hij deze kennis toe.

Eneco waarschuwt dat Toon voor niet-klanten niet meteen hetzelfde werkt. Om van alle features gebruik te kunnen maken, moet namelijk een maandelijks abonnement bij de energieleverancier worden afgenomen. Pas dan zijn functies, zoals realtime inzicht in stroom- en gasverbruik en het bedienen van Toon door middel van apps, mogelijk. Ook kunnen alleen met een abonnement updates worden geïnstalleerd. Een abonnement kost 4,95 euro per maand en is binnen een maand opzegbaar.

Toon maakt gebruik van een wifi-verbinding. Eneco breidt de features en gebruikstoepassingen met enige regelmaat uit door middel van updates. Zo voegde het ondersteuning voor zonne-energie toe, waardoor huishoudens met zonnepanelen ook de opbrengst van hun fotovoltaïsche installatie kunnen monitoren.

Door Yoeri Nijs

Nieuwsposter

10-07-2015 • 17:59

137

Reacties (137)

137
133
101
5
1
0
Wijzig sortering
Ik lees hier een aantal dingen in de reacties en zal even een beetje toelichting geven, ik heb in het verleden toons geïnstalleerd en ben er goed bekend mee.

Wat kan de Toon:

Programmeerbare thermostaat ( niet veel anders dan bijv. Honeywell chronotherm)

Modulerend stoken op opentherm ketels ( zoals de honeywell modulations of remeha isensr)

Op afstand bedienen

Verbruik wordt LOKAAL opgeslagen, bij het vervangen van de toon is je data dan ook kwijt. ( toon functioneert dus ook uitstekend zonder Wifi verbinding )

Een aantal apps ( weer etc)

Z wave apparaten bedienen met een beloofde API

Zonnepanelen uitlezen met een 200 euro + meerprijs

Wat kan de toon niet:

Verbruik doorgeven ( dit doet de slimme meter en heeft niks met de toon te maken)

Anders dan aan/uit of opentherm sturen ( dus geen atag bus of nefit moduline i.t.t. tot wat het nieuwsbericht beweerd)

Of het de moeite waard is laat ik in het midden, voor veel mensen is de smoes van bezuinigen een goede reden om een leuke gadget op te hangen en hij ziet er ook leuk uit maar voor mij persoonlijk hoeft het niet. Met name bij nefit ketels ( mijn lievelings) kun je beter een old school moduline thermostaat ophangen, die is ook prima te programmeren en moduleert veel beter.
Ik heb een nefit moduline ketel. Dank voor de info. Scheelt een hoop geld.
Ligt eraan hoe je dat bedoelt, je vergelijkt namelijk een thermostaat met iets dat meer functionaliteit heeft dan de Moduline thermostaat. Ik had een Nefit met Moduline thermostaat maar ben overgestapt op Toon met de bijbehorende adapter voor Nefit omdat dat CV merk zich niet aan de Opentherm standaard wenst te houden. Reden te meer om CV ketels die niet aan de Opentherm standaard voldoen links te laten liggen, er is juist deze standaard afgesproken om uitwisselbaar te zijn met thermostaten van welk merk dan ook.

Dat de Toon slechter zou moduleren zoals gesuggereerd is klopt niet, ik kan het weten want ik ben direct minder gaan verbruiken door de Toon terwijl mijn CV ketel ongewijzigd modulerend is gestookt en het werkt vlekkeloos. Wat blijkt bij verder onderzoek... doordat je direct je stroom- en gasverbruik ziet merkte ik dat de ketel 's morgens veel verbruikte om weer alles op temperatuur te krijgen: je ziet in een grafiek precies de tijdstippen dat het gas-verbruik toenam. Door de thermostaat timer aan te passen en 's nachts niet te laag te zetten bespaarde ik tot bijna 20% op mijn stookkosten en is het 's morgens sneller behaaglijk.
Daarnaast heb je op de Toon de bediening van lampen, weersvoorspelling en actuele buitentemp (internet nodig), grafische voorstelling en voor stroom en gas het precieze bedrag in Euro's dat je op die dag verstookt, vergelijk met anderen maar ook actuele verkeersinformatie en nog wat andere handige zaken die men hier niet noemt. Ik pak dus niet meer de tablet/smartphone om file-meldingen en het weer te controleren voordat ik de deur uit ga.. even op de Toon kijken en klaar.
Ben ik niet thuis en wil ik de lampen uit-/aandoen of de thermostaat lager/hoger zetten dan kan dit via de App op mijn smartphone, toch erg handig als je vergeten bent de thermostaat lager te zetten of het huis er bewoond uit wilt laten zien als je iets later thuiskomt.
Destijds was het apparaat voor mij "gratis" bij een energiecontract en ik ben dus bewust overgestapt omdat ik anders een zeker zo dure thermostaat van het CV merk zelf moest kopen. Inmiddels de Nefit CV ketel eruitgedonderd en vervangen door een fijnere ketel van ander merk en heb me zodoende dus een duurdere thermostaat bespaard want Opentherm op de Toon als standaard werkt met alle Opentherm ondersteunende CV ketels. Vergelijk de Toon dus niet met alleen maar een thermostaat, dat is appels met peren vergelijken.

Als je een werkende thermostaat hebt en niet geinteresseerd bent in de extra functionaliteit dan is het maar de vraag of je moet overstappen, maar als je toch op zoek bent naar een thermostaat met wat extra's dan kun je de Toon gerust in je overwegingen meenemen. Ieder moet voor zichzelf uitmaken of de aanschaf (en maandelijkse kosten voor extra functionaliteit en remote bediening) het je waard is.

[Reactie gewijzigd door rhk22463 op 22 juli 2024 13:47]

Ook met veel plezier een Nefit.
275 euro voor de toon, en dan nog 5 euro per maand. Dat ga je nooit terugverdienen.
Daarom, dan moet je wel heel veel gaan besparen (lees: minder verbruiken). De grootste besparing qua bewust wording moet tussen je oren zitten. Toon is een handig gadget en duur hulpmiddel, meer niet.
Volgens mij stuurt toon wel verbruiksgegevens door.

De sensor van de gas meter zat niet goed aangesloten waar door er geen verbruik op het display kwam (was toch niet heel boeiend) en het volgende jaar waren de geschatte kosten voor gas naar ongeveer -5 euro gezakt (geld toe krijgen voor gas) omdat er niets verbruikt zou worden (oeps). (Natuurlijk is de boel snel gecorrigeerd door meterstanden door te geven.

Als je toon gebruikt bij met een concurrent van Eneco zou het logisch zijn als het verbruik niet wordt doorgegeven.

Wat toon niet kan is de gas en stroom toevoer uitschakelen

Vervelend is wel dat verbruik geschiedenis lokaal wordt opgeslagen maar er wel per maand betaald moet worden om die locale data te kunnen inzien, voor remote toegang is wel een inlog en registratie van het device nodig bij Eneco.

[Reactie gewijzigd door Splorky op 22 juli 2024 13:47]

"Als je toon gebruikt bij met een concurrent van Eneco zou het logisch zijn als het verbruik niet wordt doorgegeven."

Gezien vanuit het verdienmodel van Eneco (die naarstig op zoek zijn naar nieuwe diensten en manieren om geld te verdienen) willen ze ook van hun niet-klanten de verbruiksgegevens maar al te graag in hun databases stoppen zodat ze dat voor nieuwe diensten kunnen gebruiken (Big Data, BI etc.).
Nefit heeft een converter naar opentherm. Die werkt goed. Heb hem via deze combi al een paar jaar hanger.

Mbt nieuwsbericht vind ik het raar dat je een abo moet afnemen voor de realtime gas en elektriciteitsverbruik. Daar zou geen abo voor nodig moeten zijn
Natuurlijk stuurt de Toon wél de verbruiksgegevens door aan Eneco, dat zit namelijk in het verdienmodel van Eneco. Voor Eneco zelf is dat zo ongeveer de enige meerwaarde van het apparaat. Een slimme meter mag namelijk alleen maar 1 keer per etmaal de gegevens doorsturen aan de netbeheerder en de Toon stuurt (near) real-time verbruik door aan Eneco.
300 euro en 5 euro per maand (buiten je eigen kosten bij je leverancier) voor een hip touchscreentje die niets toevoegd tegenover een gewoone thermostaat. Ik bedoel, je zet hem aan als je het koud hebt, en weer uit als je het warm hebt, hoe ingewikkeld moet het allemaal zijn.

Of denk ik nu te ouderwets?
Ik denk het wel. Ik heb bijna 3 jaar Toon (zit bij Eneco, dus ik heb er niet zo veel voor hoeven betalen) en het heeft mij een veel beter inzicht gegeven in mijn energieverbruik. Ook worden de meterstanden nu op tijd doorgegeven, iets wat er op de ouderwetse manier nog al eens bij inschoot bij mij. :+

Nu ben ik niet zo vreselijk milieubewust ingesteld; ik bedoel ik ben er niet op tegen maar het moet niet teveel moeite kosten en vooral geen geld kosten. Maar aan de andere kant als ik makkelijk geld kan besparen op mijn vaste lasten zodat ik dat geld op een leukere manier kan uitgeven, dan graag. Je kunt het tenslotte maar 1 keer uitgeven, toch? :)

Dat verbeterd inzicht in mijn energieverbruik heeft er dus wel voor gezorgd in 2 jaar tijd 500 euro heb bespaart op mijn kosten. Nu stelt dat per maan natuurlijk niet zoveel voor, maar het is meer dan wisselen van energiebedrijf. Puur omdat ik nu kan zien wat ik verbruik op het moment dat ik verbruik. Zo kon ik op dat hippe touchscreentje zien dat mijn koelkost elke 10 minuten voor 5 minuten aanging en dat ik door diezelfde koelkast 1 streepje hoger te zetten mijn drank nog steeds koel kon houden terwijl het verbruik van die koelkast gehalveerd werd. Het zijn maar kleine beetjes, maar het tikt wel aan met dingen die 24/7/365 aan staan.

Nu kun je dit soort dingen met een beetje logisch en bewust nadenken ook prima zelf doen zonder hulpmiddelen, maar hoe vaak denk je nu echt na over wat je gebruikt? Ik bedoel, je steekt een stekker in het stopcontact en het werkt. We denken verder niet na over wat het verbruikt en wat het kost. Nu met Toon zie ik grafisch weergegeven wat er gebeurt en als er iets afwijkt van de norm kan ik ook even checken wat dat veroorzaakt.

Al met al vind ik het een nuttige toevoeging in mijn huis.
Top!
maar per saldo heb je nog niet echt veel bespaard.. €275 (betaling Toon in je tarieven) + €120 (24x€5) = +- €400

En ja, je Toon betaal je echt wel. Ik heb variabel tarief, en met mijn contract bij Eneco zou ik ook de volle mep voor de Toon moeten betalen.
Maar het ergste is nog: op een bepaald moment kun je niet veel meer extra besparen, maar je Toon abonnement loopt gewoon door.

En dan ben je dus onnodig duur uit.
Dan kun je 60 euro per jaar besparen door Toon op te zeggen.
Als je definitie van besparen is: ik sluit een abo af om die vervolgens op te zeggen om te gaan besparen, dan doe je iets niet goed. ;)
Nee, besparen is overbodige abonnementen opzeggen. In het begin had het misschien wel nut. Mijn abonnement op de Bobo loopt ook niet meer.
Ik heb Toon bij de introductie aangeschaft, en toen een stuk minder hoeven betalen (120 euro eenmalig) en ook de abonnementskosten zijn een stuk lager als in het artikel (3.50/maand).

Daarnaast heb ik het niet genomen om te besparen, maar omdat het een erg hoog gadget gehalte voor mij had. :) De besparing is het resultaat van het gebruik van het ding na aanschaf.
Ik gebruik geen kachel, zet alleen licht aan waar ik ben. Weet hoeveel mijn apparaten verbruiken. En betaal 75€per maand aan gas en licht. Kan ik nu besparen met toon? (inclusief het stroom verbruik van toon zelf)
Je moet natuurlijk niet je eigen verbruik extrapoleren naar de hele bevolking; jij zal er misschien niet veel aan hebben maar gemiddeld wordt er in Nederland per huishouden véél meer verbruikt dan dat. En dan kan het best de moeite waard zijn om wat bewuster daarmee om te gaan.
Maar dat is toch nou juist wat die energie maatschappijen doen? Neem onze slimme thermostaat en bespaar 250 euro per jaar op je energie rekening. Dat is wat ze je verkopen. Terwijl daar geen hout van klopt als je al milieubewust bezig bent in je huis.

Zo'n slimme thermostaat bespaard alleen zoveel als je zelf dom bezig bent. Leef en denk milieu bewust en je kunt je die slimme thermostaat besparen.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 22 juli 2024 13:47]

Mee eens.
De eerste besparing is: geen toon met bijbehorend abonnement kopen.
Bij Conrad kun je een goedkope energiemeter kopen en dan kun je per apparaat zien hoeveel kWh het verbruikt. Daar heb je wat aan.

Voor de rest is het logisch nadenken. Daar heb je toon niet voor nodig, en ook als je toon aanschaft zul je zelf moeten bedenken dat die Ziggo box niet 24/7 aan hoeft te staan.

Toon geeft inzicht, maar dat kun je ook op een goedkope manier krijgen.
Elk jaar de thermostaat een graadje lager gezet, zoals in de overheidscampagnes werd voorgesteld. Staat nu op 5 graden in de winter......
Ik zit ook bij Eneco, heb geen Toon en mijn besparing de afgelopen twee jaar is ook zeker 500 euro geweest en dat was vooral omdat de energiekosten zelf ook flink zijn gedaald en omdat de afgelopen twee winters ook erg zacht zijn geweest. Ik neem aan dat jouw energiekosten dan ook vast staan voor 3 jaar o.i.d.? Want anders vind ik het niet zo gek en weet ik niet of dat wel aan Toon ligt. ;) Ik heb zelf variabele kosten.

Zelf blijf ik van mening, dat niets op kan tegen de thermostaat handmatig lager en hoger zetten als nodig (en zelf ben ik daar wel bewust mee bezig, dat scheelt).

Met drie jaar vastzetten denk ik sowieso dat je teveel voor energie hebt betaald de afgelopen drie jaar.

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 22 juli 2024 13:47]

Ik heb ook variabel en een deel is vast ook door dalende prijzen, maar ik ben serieus minder energie gaan verbruiken. Een hoop mensen zeggen hier onzin, heb je geen Toon voor nodig. En dat klopt. Maar ik denk dat ik meer als de gemiddelde Nederlander met energie: je steekt de stekker in het stop contact en het werkt en je hebt geen idee wat verbruikt (en dus kost) en eigenlijk interesseert je dat ook niet zo vreselijk veel zolang het werkt.

Zo heb ik bijvoorbeeld nog een VR ketel. Die hebben een waakvlam. Denkt iemand daar ooit over na? Ik niet. Maar die waakvlam verbruikt wel 1 kuub gas per dag. En dat is 215 euro per jaar, alleen voor het feit dat de ketel aan staat. Dus zo het kan best interessant zijn om de ketel te vervangen voor een nieuwste generatie HR ketel, want een HR ketel gaat uit om het moment dat er geen verwarming cq warm water nodig is. Zo'n ketel betaald zich over de levensduur van het ding 2x terug alleen vanwege die waakvlam. Als ie dan ook nog goedkoper stookt, wordt het alleen maar meer.

Of een paar zware tower PC's met ditto voeding, batterij 3.5" harddisken, grafische kaart enz die 24/7/365 aan staat als server/werkstation v een laptop-in-a-box als een Mac Mini als server en een laptop als werkstation.

Of een waterbed, wat in de winter doodleuk 5 uur per dag 500W aan elektriciteit verstookt.

Of 3 40W gloeilampen v 3 7.5W(?) LED lampen in de woonkamer.

Het is allemaal geen rocket science, maar een ding als Toon drukt je gewoon met de neus op de feiten, of je het nou wil of niet. Ik heb nu een rustverbruik van 80W zonder dat ik daarvoor mijn levensstijl heb moeten aanpassen. Dan is mijn netwerk actief, mijn server en NAS bereikbaar, TV en stereo gewoon op standby enz.
Bedankt voor je reactie. :) Een lager verbruik is in mijn ogen altijd positief, waardoor het ook komt, dus hulde! Als dit voor mensen die er normaal niet zo bij nadenken zo goed kan helpen, is dat top en bereikt het zeker zijn doel.
Het is altijd goed om te zien wat iemands ervaringen zijn. Hulde daarvoor!

Ik snap dan ook dat je daardoor graag bij Eneco blijft, maar je geeft aan dat je eigenlijk goedkoper uit bent met Toon + abonnement, dan wanneer je zou switchen zonder de inzicht die je nu hebt.
Dat verbeterd inzicht in mijn energieverbruik heeft er dus wel voor gezorgd in 2 jaar tijd 500 euro heb bespaart op mijn kosten. Nu stelt dat per maan natuurlijk niet zoveel voor, maar het is meer dan wisselen van energiebedrijf.
Ik heb de prijzen de laatste 5-7 jaren een beetje in de gaten gehouden, doordat ik zelf een switcher ben. Als ik switch van energleverancier, dan doe ik dat met 1 jarige contracten. Hierbij vielen de prijzen van Eneco eigenlijk wel erg tegen. Als ik overstap, dan doe ik dat naar een bekend "merk" of een leverancier met zeer goede ratings.
In mijn geval doel ik dan op: Nuon, Essent, Energiedirect, Greenchoice en Eneco.

Doordat ik niet weet wat je verbruik is, is het lastig te stellen dat een besparing van 500 euro per jaar veel of weinig is. Als voorbeeld heb ik 3500/1500. Dat komt op dit moment neer op ongeveer €1555 per jaar bij Eneco en €1375 bij Nuon of Energiedirect. Als ik nu zou overstappen zou ik ongeveer 180 euro per jaar meer kwijt zijn bij Eneco en daar heb ik het abonnementsgeld van 42 euro nog niet bij opgeteld, tevens heb ik dan nog geen Toon bij mijn 1-jarig abonnement. Dit loopt uiteraard op als ik niet zou overstappen, maar zou blijven zitten waar ik zit. Als ik de tarieven van vorig jaar bekijk, dan is het verschil gelukkig wat kleiner. In dat onderzoek zat Eneco ongeveer €50 euro boven de goedkopere leveranciers. (zie mijn blog daarover).

Ik vind Toon prima voor de normale consument die niet graag overstapt. De Tweaker die graag echt geld bespaard op een goedkopere manier. Die kan denk ik beter jaarlijks overstappen via een vergelijkingssite en een universele verbuiksmonitor aanschaffen vor zo'n 200-400 euro. Na ongeveer 2 jaar is deze persoon goedkoper uit, dan met Toon + Eneco.

Edit: berekening aangepast naar 3500/1500, zodat dit overeenkomt met de berekening uit de blog

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 22 juli 2024 13:47]

Ik wil bewust niet switchen omdat ik bij storingen geen zin heb in discussies in de trend van: "nee sorry meneer, voor dit probleem moet u eneco bellen" en dan vervolgens van Eneco te horen dat ik bij de andere partij moet wezen, of dat ze best langs willen komen maar dat ze dan wel even 500 euro voorrijkosten in rekening brengen. Ik wil dus gewoon mijn energie kopen bij de partij die de infra beheert, zolang dat nog mag. Geen gezeur.
De netbeheerders zijn meestal al gesplitst. En Stedin komt ook volledig los te staan van Eneco. Zie ook de recente uitspraak van de rechter over de splitsingswet mbt EU wetgeving. Dus dat is in de toekomst geen argument meer om bij Eneco te blijven.
Mooi om ook eens gebruikersverhalen te horen. Gebruik je toevallig ook de zwave kant van de Toon? Ik zou daar wel wat meer van willen weten.
Nee. Heb wel eens gekeken naar home automation, maar nog niet echt de tijd gehad om me er in te verdiepen. Er zijn zoveel verschillende systemen en protocollen dat je daar wel een beetje tijd voor nodig hebt om te bepalen wat de beste keus zou zijn voor wat je wilt gaan doen.
Ik geloof hier echt geen ene r**t van. Je geeft zelf al aan bij Eneco te werken gelukkig...

Iedereen met 2 hersencellen kan de thermostaat uit en aan zetten. Al naar gelang of ie het warm heeft of niet. En verder is inderdaad vanalles van invloed op je rekening, zoals hieronder al aangegeven.
Dan geloof je het niet. Ik geef alleen mijn ervaring, wat de lezer er mee doet (of niet) mogen ze zelf bepalen. En ik werk niet bij Eneco, ik ben er klant.
Ik vind het vooral fijn dat ik op afstand dat ding aan kan zetten. Ik werk te onregelmatig om een programma erin te zetten dus ik kan de verwarming netjes aanzetten als ik naar huis rij. Daarnaast geeft ie ook inzicht in je verbruik, kan je er Z-Wave stekkers mee aansturen en uitlezen en je hue lampen mee aansturen. Dus het is meer dan een "normale" thermostaat. Maar als je dat allemaal niet nodig hebt dan is het inderdaad maar een hip touchscreen schermpje wat je dan waarschijnlijk toch niet koopt.

[Reactie gewijzigd door Myrdhin op 22 juli 2024 13:47]

En op deze manier krijg je dus een variatie op het zogenaamde spaarlamp effect (och het is een spaarlamp, dus hij mag wel blijven branden --> uiteindelijk een hoger verbruik)

Iedere minuut dat je de verwarming "alvast" aangezet hebt verbruik je energie waar je dat voorheen niet deed: je denkt te besparen, maar de enige echte winnaar is het energiebedrijf.
dat is een redenatie - maar een andere is, ik heb straks echt geen zin in een koud huis dus laat maar branden ...

wij hebben een tempertatuur gestuurde aan-uit thermostaat en dus geen modulatie vette pech voor ons dus, en daarom stook ik standaard tot 15 graden c. als ik niet thuis ben maar gebeurd het echt af en toe wel eens dat ik snachs dat ding vergeet omlaag te zetten en blijft het dus 19. een op afstand te bedienen ding dat ik alvast aan kan zetten als ik bijna thuis ben of uit kan zetten als ik dat vergeten was zou fijn zijn. evenals een beetje inzicht in hoeveel we nu hebben gestookt en of dit strookt met wat we hadden moeten doen ... als ik ook ga verhuizen naar iets met een normale hr ketel dan komt er zeker een systeem zoals dit alleen heb ik dan net iets meer wensen (zoals per kamer instelbare tempmeratuursettings).
Dan kun je je geld beter investeren in bijvoorbeeld een Honeywell Evohome: http://getconnected.honeywell.com/nl/thermostats/evohome
Deze Honeywell is vele malen beperkter qua aansturing van overige apparatuur dan een Toon: geen z-wave stekkers, geen hue lampen, geen zonnepanelen, etc.
Niet iedereen heeft die dingen nodig.
Toon is gewoon geldklopperij. Het is een heel duur ding, en dan heb je ook nog een abonnement nodig.

Mijn zonnepanelen kan ik op afstand al uitlezen via de gratis service van SMA op hun website en op de app. Daar hoef ik hen niet maandelijks voor te betalen.
Jij noemt het geldklopperij, prima, mag.

Andere mensen hebben een abonnement op een krant of tijdschrift.....who cares?

Voor de maandelijkse bijdrage wordt ook de toon regelmatig ge-update. Je hoeft het abonnement niet te betalen, dan krijg je ook geen updates en heb je beperkte functionaliteit.

Voor Tweakers zijn er ongetwijfeld andere oplossingen, voor andere mensen voldoet de Toon prima.

Het ding Is bovendien in aanschaf niet veel duurder dan een slimme thermostaat van B.v. Honeywell. Bovendien wordt voor dit bedrag de Toon ook nog eens door een monteur thuis voor je geinstalleerd.
Het maakt mij ook niet uit waar iemand zijn geld aan uitgeeft.
En dat het voldoet geloof ik ook. Maar ik blijf het een te duur ding vinden wat ik nooit zal afnemen.
Mijn abonnementloze Nefit thermostaat die rond de 200 euro kost heeft notabene functionaliteit die toon niet heeft.
Ik koop een thermostaat om comfort in mijn hele huis te hebben. Ik heb en hoef geen hue lampen, vind gewoon normaal licht prima en hoef geen kermis van licht en heb geen zonnepanelen. Denk dat het voor iedereen anders is. Alleen ik vind het veel geld met wat je ervoor terug krijgt zeker door die abonnementskosten.
Dan is toon dus niks voor jou...andere mensen zien wel deze toevoeging als een welkome extra.
Precies! Zit je niet ook nog eens aan maandelijkse kosten. Evohome, een Raspberry Pi en emoncms is alles dat ik gebruik om een beter systeem tegen lagere kosten (en zonder abonnement) te krijgen.
Het ideale product: Toon met daar ook in de feature van EvoHome; een sensor per radiator en per radiator (programmatisch) kunnen sturen.

Hoeveel tijd zou het Eneco kosten om dat in te bouwen? Heeft iemand al die feature request gedaan?
En eh heeft iemand de communicatie van het apparaat (Fiddler?) of app (decompile) al gehackt? (of heeft Eneco die al gepubliceerd?) dan kun je zonder abo zelf verder met je NAS die de boel aanstuurde via nodejs ofzo. - idem voor de app.
Met een klassieke thermostaat deed je dat ook al natuurlijk. Als je meestal om 5 uur thuiskomt regel je die zodat die om 4 uur begint te verwarmen.
Werk je wat onregelmatiger dan is het nog steeds om 5 uur warm, zelfs als je pas om 6 of 7 uur naar huis komt.
Nu kan je beginnn te verwarmen wanneer je effectief op weg bent, waarmee je dus wel degelijk kan besparen.
op die manier heb je gelijk, maar mijn perspectief is dat als je op een koude dag van buiten binnen komt, het binnen sowieso al warmer is en voelt dan buiten. Als je op dat moment pas de verwarming aanzet is het warm tegen de tijd dat je geacclimatiseerd bent (het koud zou gaan krijgen).

Het is natuurlijk aan ieder om zijn eigen gewenste comfort te bepalen, maar het heeft met besparing niets te maken. Minder verspillen is nog steeds verspillen.
Het probleem is ook deels omdat in Nederland veel huizen nog steeds via trage en ontzettend inefficiente warmwater radiatoren verwarmt worden.

In dat geval ga je met een hippe en toegegeven moderne 'Toon' nauwelijks besparen of comfort voordeel halen.

Hoogstens kun je - indien je de 'draaiknop' op die radiatoren ook vervangen hebt door een dure 'moderne' - op afstand de kamer temperatuur regelen. Dat is natuurlijk een godspe, want het enige wat er gebeurd is de watertoevoer aan/uit zetten.

Pas als de verwarming van het huis zelf ook via een slim systeem (warme lucht) gaat is zo'n slim kastje pas echt zinnig (IMHO O-) )
Een Nefit thermostaat kan met een app bediend worden. Zonder abonnement.
Daar bedien je geen hue lampen en z-wave devices mee.
Die heb ik, en de meeste mensen, niet nodig.
Zoals zovele dingen niet....

Het gaat om het verschil tussen het een en het ander....dit is een verschil.

Dat jij dat niet nodig hebt, prima, maar de meeste mensen......kom, kom....nuanceer jezelf eens een beetje? Overdrijven is ook een vak....
Waarom dan een abbo nemen voor een apparaat waarvan je die onderdelen niet gebruikt?
Ik heb ook geen hue of z-wave devices. In mijn omgeving (buren/vrienden/familie/kennissen/collegae) ken ik ook niemand die dat heeft dus ik sluit me aan bij andreetje: de meeste mensen inderdaad.
.oisyn Moderator Devschuur® @Alxndr10 juli 2015 19:06
Behalve dan dat je hem niet "alvast aan" zet, maar instelt hoe warm hij op een bepaalde tjidstip moet zijn.
en dat het systeem zelf leert wat de beste 'opwarmtijd' is om het huis zo efficiënt mogelijk warm te hebben op de gewenste tijd.

ik heb een Toon en ben er blij mee. Via internet uitlezen is handig en ook om de temperatuur met de app te regelen als het iets te warm of koud is. (ja ik ben lui)

de vergelijk optie met andere huishoudens, het inzicht op de wekelijke kosten t.o.v. verwachte kosten, etc. stimuleert mij om actief stroom en gas te besparen. Bewust met energie omgaan is iets waar je altijd op moet letten en dit helpt daarbij.

daarnaast heb je direct inzicht als je plotseling een hoger verbruik hebt en kun je onderzoeken wat er aan de hand is.

binnenkort komt er een nieuwe firmware update die het systeem weer wat sneller en frisser gaat maken. Ben ik erg benieuwd naar.
Het zit allemaal op de Nefit thermostaat, zonder abonnement.

Daar kan ik zelfs het (door de ketel geschatte) gasverbruik voor zowel verwarming als warm water op zien. Dat kan toon niet.
Precies!!!
Jij snapt het!!!
300 euro en 5 euro per maand (buiten je eigen kosten bij je leverancier) voor een hip touchscreentje die niets toevoegd tegenover een gewoone thermostaat. Ik bedoel, je zet hem aan als je het koud hebt, en weer uit als je het warm hebt, hoe ingewikkeld moet het allemaal zijn.
Of denk ik nu te ouderwets?
Ja je denkt te ouderwets want dit kan heus wel meer dan een gewone manuele thermostaat.
Ik ben nogal vergeetachtig van nature (ik zou mijn hoofd nog vergeten moest het niet vast hangen.) en een gewone stomme thermostaat schakelt niet vanzelf naar omlaag als ik lig te slapen, en vervolgens ga werken. Al teveel mee gemaakt dat het huis tijdens de dag lekker warm is terwijl er niemand thuis is.
Deze regelt het na een paar keer instellen zo, en kan je bij uitzondering ook eens laten aanschakelen als je thuis bent met verlof of gebroken been.
dat is de kracht van slimme thermostaten.
hoe meer ik een thermostaat kan programmeren hoe liever ik het heb.
Maar dat kan toch met elke thermostaat? Tenminste, ik heb er niet om gevraagd, maar ik heb thuis gewoon een thermostaat waarin ik heel wat programma's in kan programmeren! Zonder touchscreen of wifi!

Ook heb ik vloerverwarming, en dat is dermate zuinig dat het bijna geen zin heeft om die uit te zetten. Snachts 2 graden lager als overdag, verbruik hierdoor minder dan buren in een vergelijkbaar huis. Die de gewone radiatoren alleen aan hebben als ze thuis zijn!
Heb je de prijzen van een slimme/klokthermostaat die kan moduleren wel eens opgezocht?

Ben je ook al snel €150-200 kwijt. voor mij was het economisch voordeliger om een 'gratis' Toon te nemen dan los een Slimme thermostaat aan te schaffen.

Als jij een modulerende klokthermostaat bij het huis hebt gekregen is dat een mooi extraatje.
Toon kost abonnement tot in lengte van dagen.
De aanschafprijs van de gratis Toon is nu ook bekend, en die is hoger dan bijvoorbeeld een top Nefit thermostaat. De Nefit thermostaat laat afzonderlijk het gasverbruik voor warm water en verwarming zien. Daar heb je wat aan. Toon kan het niet.

Bij mij komt Toon over als leuk, misschien bespaar je er het eerste jaar wat mee maar daarna ben je duurder uit dan bij de alternatieven.
Aangezien het om besparen gaat, kun je dus beter geen Toon nemen.
Nee dan heb jij een al iets slimmere thermostaat.
Mijn vorige thermostaat was de meest eenvoudige die enkel werkte door een bimetaal in te stellen, net zoals ,laat ons zeggen, bij een strijkijzer het geval is.
nu ben ik aan het verbouwen en kijk dus uit naar veel slimmere thermostaten zodat het verbruik geoptimaliseerd kan worden.
Nee hoor je denkt het gewoon goed. Je kan ook nog gewoon steeds in de meterkast zelf kijken hoe het met je verbruik zit natuurlijk. Alleen maken velen die nooit meer open. Aan te raden om dat wel te doen..
Eenmaal per maand je meterstanden opnemen Gas/Licht /Water
En dan b.v bij www.meterstandenmonitor.nl opgeven .
Krijg je de mooiste grafiekjes en zelfs als je de tarieven hebt ingevuld een energiefactuur.
Zo is verbruik dan heel inzichtelijk
..en geef je een boel commercieel interessante data gratis weg aan een derde partij.
Tja, bij Toon moet je 4,95 per maand betalen om die data weg te geven...
bedenk wel dat daardoor het systeem wel onderhouden wordt. Je betaald de energieprijs om energie te krijgen en het netwerk te onderhouden. Als ze de prijs voor stroom moeten verhogen om het Toon platvorm verder te ontwikkelen jaag je klanten weg. nu maken ze iig inzichtelijk wat je extra aan Toon kwijt bent. Als ze geen geld hadden gevraagd had je Toon na 1 jaar alweer vervangen, omdat het platvorm achter gaat lopen op de concurrentie. Of ze moeten je verleiden om Toon2 oid aan te schaffen. Net als de telefoon markt, wil je de nieuwe Android? Moet je vaak een nieuwe kopen... (mits je niet tweakt)
Volgens mij is het simpelweg cashen van een private onderneming. Groot gelijk dat ze dat doen overigens: dat is hun bestaansrecht.

Ik blijf wel lekker met mijn Raspberry Pi mijn emoncms installatie voeden. Vele malen goedkoper en ik hou lekker alles in eigen beheer.
Ze hadden er ook voor kunnen kiezen dat je zelf de keuze had voor lokale opslag van je energie gegevens of bij hun (tegen betaling). Als ik een klik-aan-klik-uit of homewizard koop krijg ik ook updates en ondersteuning zonder maandelijkse kosten.

Zeker voor een apparaat met deze prijs, vind ik 60euro per jaar om inzicht te krijgen in je energie gebruik wel veel geld. Dan moet je erg hard besparen om dat terug te zien.
Top! Deze kende ik nog niet.
Ga ik zeker gebruik van maken.
Een digitale thermostaat van 20€ regelt de temperatuur net zo slim op een domme ketel.

[Reactie gewijzigd door 119961 op 22 juli 2024 13:47]

Anoniem: 417623 @mdj84nl10 juli 2015 18:24
Wat mij betreft denk je inderdaad niet aan een aantal zaken.
- wakker worden en het huis is net warm geworden
- niet kunnen vergeten om de verwarming 's avonds uit te zetten
- verschillende tijdzones instellen zoals overdag een lagere temperatuur als je toch bezig bent

En het zou eerder vreemd zijn als op een modern apparaat geen buienradar en file-info zit.
En ook de mogelijkheid om mijn verbruik te vergelijken met die van de buurman die in een precies hetzelfde huis naast mij woont. Of hij er nu is of niet.

Aan het begin van de maand een overzicht krijgen van de afgelopen maand.

En dan nog een aantal zaken waar ik niets aan heb als Philips Hue lampen en de rest van het z-wave gebeuren.
elke iets of wat recente ketel kan dit en dan ben je met zo'n ding niets, want hij kan waarschijnlijk er niet mee overweg zoals de Nest
Het kan wel degelijk slimmer dan vroeger, hoewel het lijkt dat dat bij Toon niet echt het geval is.
Via de website kom ik in ieder geval niet verder dan weekprogramma's. Dus ben je een keer later thuis zul je nog steeds handmatig via de app de verwarming moeten uitzetten (dat dat kan vanop afstand is natuurlijk wel al iets verder dan een klassieke thermostaat)

Zelf ben ik bezig met een eigen domotica-systeem, en dat combineert gegevens van de verbonden wifi-clients op de router en bewegingssensoren om te weten wie er thuis is, en welke in welke kamers er iemand is.
Op die manier kan wel degelijk de airco/verwarming/verlichting uit op het moment dat je het huis verlaat (dus geen vooraf vastgesteld programma nodig), en weer aan onmiddelijk als je het huis binnenkomt, zonder dat ook maar enige interactie noodzakelijk is.

Met een app zou dit zelfs uit te breiden zijn zodat de verwarming al aan kan als je in de buurt komt van je huis, maar zo ver ben ik momenteel nog niet.
Fijn dat gespioneer door eneco.
Opzouten.
Gewoon gezond verstand gebruiken.
fijt is alleen dat termostaten dit 15 jaar geleden allemaal al konnen, alleen dan zonder internet verbinding
Ik was zo overdonderd door de andere 2 fouten, dat ik die niet eens zag :P
Anoniem: 382732 @mdj84nl10 juli 2015 18:14
Tsja, geluk hebben we de vrijheid om zelf te beslissen waar we ons geld aan uit willen geven. Er zullen ook genoeg mensen zijn die het volstrekt belachelijk vinden zoveel geld aan een high-end gaming PC uit te geven, terwijl die games het op een goedkopere PC voldoende goed doen.
Anoniem: 7175 10 juli 2015 19:41
Is een steeds groter wordende trend, periodieke abonnementjes slijten.
Is geen kwestie van dat het niet kan zonder abbo maar dat ze het niet willen dat het zonder kan.
Ze zouden het gewoon gratis als service voor hun klanten aan moeten bieden of hooguit eenmalig een paar euro extra vangen voor een pro versie van de bijbehorende app.

In plaats dat je geld krijgt voor de data die je naar hun cloud upload hopen ze dat de consument er nog voor betaald ook, moet niet veel gekker worden.
En niemand die je kan garanderen dat de data niet misbruikt wordt, natuurlijk onder het mom van anonimiseren...

Wat mij betreft moet je wel heel erg naïef zijn om hierin te stinken.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 7175 op 22 juli 2024 13:47]

Ik heb begrepen dat er zo'n 80 man aan toon werken. 100.000 klanten.
Stel gemiddelde loonkosten van €3500,- en een prijs per maand van €3,95 per klant, een reclame campagne van €630.000 per jaar. Dan heb je €750.000 per jaar voor resterende operationele kosten (platform bijvoorbeeld) en marge.

[Reactie gewijzigd door djwice op 22 juli 2024 13:47]

Anoniem: 105569 @djwice11 juli 2015 19:39
3500 aan netto loonkosten zal overeen komen met 2000-2200 bruto voor medewerker. Veel te laag dus. Er zullen gemiddeld mensen met een hoog niveau werken dus je zit eerder aan minimaal 5000 loonkosten.
OK in dat geval bij €4,- houden ze €0,- over voor platform en marge. Dus vandaar €4,95 per maand :)

OT: thanks voor de loonkosten/bruto vertaling, die factor wist ik inderdaad nog niet, thanks!
Die periodieke abbo's zijn ook mijn probleem in het hele Toon verhaal. Ik zou die 275 euro er misschien wel voor over hebben maar de 4,50 (dacht dat het 3,50 was) vind ik weer iets overdreven.

Vraag me af of er niks vergelijkens op de markt is. Ik zou best wel wat meer informatie willen hebben over het verbruik en dan een beetje op de toon manier weergegeven. Toon is verder ook niks dan een tablet in een jasje. Verder heb ik alle digitale meters al in mijn kast hangen dus dat zou al moeten schelen.

Ik hoef ook verder niet alles via een app te bedienen.. Als ik thuis ben is het vroeg zat.. je wilt toch besparen ? dan maar even een kleine 30 minuten iets kouder in huis.

Alleen kom ik er niet echt uit hoe en wat..

[Reactie gewijzigd door F-I-X op 22 juli 2024 13:47]

...en nog steeds geen oplossing om je slimme meter zelf draadloos uit te lezen en je EIGEN gegevens volledig in eigen beheer te houden. Mijns inziens is dit puur een gadget dat zeer slim vermarkt wordt en bijna niets met besparing te maken heeft.

Bij het efficiënter aansturen van een ketel heb ik ook zo mijn bedenkingen, er wordt gesuggereerd dat je hiermee dus alle ketels volledig kunt besturen. Als ze al alle ketels van alle merken ondersteunen, vraag ik me af of en hoe dat dan beter gaat als met de software die de fabrikant er zelf in gestopt heeft.
Ik heb hier een Plugwise op mijn 'slimme' meter en dat werkt perfect ook op je mobiel. En thermosstaat is een I-sense die bij de Rehama ketels horen en volgens mij zijn die een stuk 'slimmer' dan Toon.
mag ik uit het feit dat heb op je mobiel werkt concluderen dat je gegevens ergens in de cloud van een commercieel bedrijf staan?

Dat is dus precies wat ik niet wil; ik zoek een plug-and-play systeem waarmee ik mijn slimme meter rechtstreeks op mijn eigen (draadloze) netwerk kan aansluiten en niemand anders er inzage in heeft (tenzij ze mij ervoor gaan betalen misschien).
Je kan dat gewoon uitschakelen.
...en nog steeds geen oplossing om je slimme meter zelf draadloos uit te lezen en je EIGEN gegevens volledig in eigen beheer te houden.
Een beetje tweaker maakt zo'n oplossing zelf, men neme:
-documentatie p1 poort
-iets als een raspberry pi/beagle bone
-usb to serial die met een geinverteerd signaal kan omgaan (bv FT232RL)
-scriptje om de zooi uit te lezen en in een db te gooien
-tooltje om te graphen (rrdtool is handig)

Er zijn genoeg mensen die dit wiel al een paar keer hebben uitgevonden en onlinge gezet hebben: gejanssen bv.

Een opentherm ketel kan je monitoren/aansturen met bv deze gateway.

Je poweroutlets kan je met bv plugwise spul monitoren/schakelen. Zolang je niet de plugwise software gebruikt wordt er niet gerapporteerd naar de cloud.

Voor verlichting is er bv Philips Hue, die heeft een zinnige API, vergeet niet de basestation toegang tot het internet te ontnemen. Anders weet Philips binnen 30s na je acties (ook als je direct de API gebruikt en dus niet de mobile applicaties) wat je gedaan hebt.

Genoeg te vinden als je enige tijd wilt investeren, raadzaam als je privacy iets waard is.
thnx voor het overzichtje, misschien moet ik toch mijn tweaker-level maar eens opkrikken ;)
Die oplossingen zijn er al lang, bijvoorbeeld een Raspberry Pi met Domitcz.
Dit is mooi voor Eneco! Zo verdienen ze aan het apparaat wat al 3 jaar op de markt is, halen ze abonnementskosten binnen, en weten ze exact wat hun klanten bij de concurrenten verbruiken.
Ik snap je bewaar niet echt, ik zou me nog eerder druk maken dat ze mijn eigen verbruik weten dan dat bedrijf A iets van bedrijf B komt te weten.

Ik weet ook niet of Eneco gegevens van de klanten van de Toon dienst zomaar mag gebruiken om er voordeel uit te halen en daar bijvoorbeeld een actie voor te maken om die klanten weg te trekken. Wellicht dat er een jurist meeleest? :)
Bezwaar? Wie maakt er een bezwaar? Ik ben het helemaal met de eerste post eens. Voor Eneco 3x winst. Ik zou zelf die Toon wel willen hebben, maar een abonnement vind ik naar.

Ik betaal nu 44€ aan gas en licht samen (nieuw rijtjeshuis en zuinig met energie) dus dan is meer dan 10% extra betalen om inzicht te hebben wel duur...
Wouw jij bent wel erg zuinig als jij maar €44,- per maand betaal aan Gas en Stroom, man ik betaal +/- €145 per maand aan Gas en Stroom.

Al is het elke jaar minder omdat ik steeds zuinigere spullen heb, Led lampen en vooral Computers, en ga maar zo door.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 13:47]

Het was niet zozeer een bezwaar, meer een constatering.
Anoniem: 451761 13 juli 2015 13:25
Het is alleen jammer dat niet het hele bericht van Eneco klopt.
Niet klanten van Eneco kunnen een Toon via Coolblue kopen, zo ver nog niks aan de hand, alleen als je een tweedehands Toon koop bijv. via Marktplaats, dan kan je geen maandelijks abonnement afsluiten.
Ga mij uitleggen wat het verschil is..........
Ik heb dus een tweedehands Toon gekocht, zelf aangesloten, werkt perfect, alleen kan geen abonnement afsluiten, bij Coolblue krijg je ook nog de installatie erbij dmv een monteur, die hoef ik niet, dus bespaart Eneco een monteur, en toch kan het niet.

Jammer dat het bericht niet helemaal compleet is..
Ik ben benieuwd of dit zo is. De toon heb ik ook via marktplaats gekocht en ik had ze vanmiddag gebeld om dat toon abonnement te nemen. De mevrouw aan de lijn gaf aan dat het mogelijk moet zijn. Ze bellen mij zo terug en dan weet ik of bovenstaande echt zo is.

edit;
Vandaag teruggebeld. Iedereen die zelf een Toon heeft gekocht/overgenomen via bijv een marktplaats is de sjaak. Je kan alleen een abonnement krijgen wanneer je hem bij eneco of bij coolblue koopt, aangezien je er dan een voucher bij krijgt om de toon te activeren.

[Reactie gewijzigd door Wimlem op 22 juli 2024 13:47]

Anoniem: 451761 @Wimlem15 juli 2015 17:59
Dat bedoel ik, dat het bericht niet helemaal klopt, je mag als niet klant klant worden, maar ze gaan wel bepalen waar je hun spullen moet kopen, met de bij behorende prijs.
In de tussentijd bij Eneco ook gevraagd hoe het zit via de twitter. Daar gaven ze het volgende aan;

"Hoi, We zijn er druk mee bezig om los een abonnement te regelen als je Toon via een andere weg hebt aangeschaft. In september is een abonnement dan mogelijk. ^Danielle"

Dus er is nog hoop :)
Leuk dat hij kan moduleren, maar dit werkt natuurlijk alleen op ketel met openterm.

Oftewel bij 80% van de ketels zal dit niet werken dan alleen aan het uit zetten van verwarming.

[Reactie gewijzigd door devil-strike op 22 juli 2024 13:47]

vrijwel alle ketels van de afgelopen 10 jaar doen opentherm. De enige die dat niet doet is Nefit, maar die heeft een converter.
vergeet atag ook niet, die ik hier heb heeft ook zijn Eigen communicatie protocole en werkt alleen met de atag q en brein series.

en afgelopen 10jaar dan valt nog maar tezien, genoeg ketels die gewoon geen openterm aanboord hebben jammer genoeg.
gWe hebben nu iets meer dan een half jaar zo'n ding aan de muur hangen en al best veel bespaard, puur omdat je meer met je neus op het gebruik wordt gedrukt. Ja, je kunt in de meterkast kijken, maar dat doe ik net iets minder vaak dan gewoon in het zicht in de huiskamer :)

Overigens heeft mijn schoonmoeder een Toon aan de muur hangen zonder abonnement, en dat is vrij nutteloos. Reken er dus op dat die bijna 5 euro per maand toch echt wel nodig is. Reden is dat je wilt kijken naar je (historische) gebruik en dat wordt helaas in de cloud opgeslagen. En geen abonnement = geen gegevens. Dan wordt het gewoon een niet zo heel bijzondere thermostaat.

Voor tweakers is de Toon (nu nog) niet heel interessant. De API zou eerst Q4 vorig jaar komen, toen "begin 2015", en nu is het al "najaar 2015". Het is nu echt een puur consumentenproduct, ik had er graag tegenaan willen programmeren, maar dat zal dus wel 2080 worden of zo.
Domoticz heeft support voor Toon dus je kan er al enigszins tegenaan programmeren. Hetzij beperkt wellicht.
slecht apparaat vindt ik.,
apps zijn leuk, maar die kan iedereen al op de telefoon installeren. waarom extra voor betalen? dat ding hangt vast aan de muur, handig, je raakt hem niet kwijt.. maar verder?

modulerend aansturen doen zoveel andere thermostaten die je ook net zo goed kunt programmeren, en voor 200 euro en maandelijks abonementskosten monitor je je energieverbruik op legio manieren veel beter, en zeker goed genoeg..
er wordt veel tijd en energie gestoken in het combineren van deze functies, maar ik denk dat een samsung of apple of microsoft dit veel beter en goedkoper zou kunnen doen.

het enige dat deze apparaten het voordeel geeft is de open therm modulatie, en de stookalgoritmes, die nu nog niet goed bekend zijn bij de app programmeurs, maar dat is toch echt niet zo heeeeel erg moeilijk zou ik zeggen...

eigenlijk absurd dat ze er zoveel geld voor durven vragen en dat mensen het er nog voor betalen ook...
Ach, ik kreeg hem gratis incl installatie vanwege langdurig vaste klant.
Ik vind het een leuk ding, lekker schrikken als wasmachine en droger aanstaan. :o
Hallo, is het abonnement dan 1euro duurder geworden dan of is dit omdat je niet bij Eneco zit?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.