Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Ontwikkelaar Grinding Gear Games maakt bekend dat rpg Path of Exile op 10 juli wordt uitgebreid met The Awakening. De uitbreiding voegt Act Four toe aan de gratis speelbare game, waarmee de game onder andere een nieuwe eindbaas krijgt.

Na een uitgebreide bètatest van The Awakening is ontwikkelaar Grinding Gear Games zover dat The Awakening vrijgegeven kan worden. De uitbreiding verschijnt op 10 juli. The Awakening voegt Act Four toe aan de game, waarin speler nieuwe gebieden kan verkennen, nieuwe monsters kan verslaan, zes bosses voorgeschoteld krijgt, vijf nieuwe skills kan bemachtigen en de nieuwe eindbaas van de game tegenkomt.

Het gratis speelbare Path of Exile is sinds 2013 op de markt en heeft een trouwe schare fans. Het wordt door veel spelers als alternatief gezien voor het een jaar eerder verschenen Diablo III. Path of Exile heeft een duisterder sfeer en geeft spelers bovendien meer mogelijkheden om uitrusting en mogelijkheden van spelpersonages aan te passen.

The Awakening

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Super spel kan niet wachten op 2.0!
Tweakers heeft ook een eigen PoE guild: Tweakers of Wraeclast :)
Hier het tweakers forum topic: [PC/Linux] Path of Exile

[Reactie gewijzigd door SMD007 op 1 juli 2015 12:26]

Grappig, ik log net in op pathofexile.com en zie dat ik me bijna precies 2 jaar geleden heb aangemeld. Ik heb toen met n (hardcore) character tot level 43 gespeeld, ging dood en ben gestopt. 8)7
Dan heb ik toch meer tijd gestoken in Diablo 3, waar ik met elke class level 60 heb gehaald.

Zijn er mensen die dit wel veel spelen? Hoe bevallen de updates?
Poe, het spel hoe diablo had moeten worden. Enige probleem wat ik ondervonden heb was het rubberbanden (desync) maar na 3 respecs heb ik hier, gelukkig, geen last meer van.
De nieuwe patch schijnt een bijzonder mooie te worden dus ik hoop dat dit wat meer spelers aantrekt wat het handelen eventueel zou kunnen bevorderen. Ben zelf destijds gestopt omdat het trading systeem echt 10x niets is.
Met 2.0 hoort dysinc tot het verleden! Zit een hele mooie oplossing voor dat probleem in deze uitbreiding.
Really? Dan kom ik (weer) terug naar PoE. De desync was het enige dat mij echt tegenhield, vooral omdat je constant merkbaar online aan het spelen was, ook solo.

Het blijft qua mechanics n van de sterkste ARPG's van dit moment.
Uit een stukje op de PoE site:

Massively Improved Combat Sync

Our new Lockstep mode doesn't suffer from desync. Huge improvements to the older Predictive mode mean that regardless of how far away from a server you are, you're having a good experience. Speaking of servers, we've opened new ones around the world.

En ik heb de beta al geprobeerd het werkt echt heerlijk gewoon een cyclone attack uitvoeren zonder bang te zijn dat je vast komt te zitten. Of gewoon lekker flicker strike zonder ook maar 1x vast te komen te staan. Echt dysinc hoort tot het verleden! ;)
Juistem, ik ga m'n flicker strike build weer opgraven :)

Zoveel toffe skills die je nu EINDELIJK kan gaan spammen zoals het hoort. Zin in :)
Flicker was de eerste skill waar ik aan dacht toen ik SMD z'n post las, nice!
Goed om te horen, dan is iig de helft van mijn probleem met poe opgelost.
(de andere is dat ik de manier van traden niet leuk vind)
Met deze patch is het goed vertoefen voor de self-found spelers onder ons :-). Veel van de gems kun je nu via vendor's verkrijgen, en divination cards geven je een specifieke manier om bepaalde items te farmen!
Dit is inderdaad het meest nieuwswaardige punt zo'n beetje aan deze update.

Het brengt mij in ieder geval weer terug naar jullie. :)
PoE was niet mijn ding vanwege de onmogelijkheid tot aanpassen van je build. Eenmaal punten gespendeerd kan je ze bijna niet terughalen. Na 3 keer opnieuw beginnen had ik er geen zin meer in.

Diablo 3 was bij release een flinke uitdaging. Ik heb 200 uur gespeeld en kon maar net act4 inferno farmen. Heb daarmee wel een leuk zakcentje verdiend met de real money AH.

Ik heb een paar weken geleden de uitbreiding gekocht, en was binnen een dag level 70 en binnen een week op torment 6 aan het farmen, totaal uitdagingsloos. Jammer.

[Reactie gewijzigd door Dekar1 op 1 juli 2015 12:34]

PoE is ook niet mijn ding heel kort geprobeerd maar ik blijf ook steeds terug gaan naar D3.
Ik heb een paar weken geleden de uitbreiding gekocht, en was binnen een dag level 70 en binnen een week op torment 6 aan het farmen, totaal uitdagingsloos. Jammer.
Het spel begint pas op Lv70 en T6, de focus is alleen verhuist van de acts naar Greater Rifts en Seasons. Opzich een goede zet want ook ik log veel regelmatiger in doe 3 of 4 grifts met de clan/tweakers en ga weer offline(of blijf de rest van de avond grinden en gezellig ouwehoeren op teamspeak).
Diablo 3 is nu n grote faceroll geworden laten we eerlijk zijn.

Vr de expansion van die game was er nog een beetje skill nodig, maar waren tegelijkertijd de droprates geestdodend laag. Na RoS is het leuk farmen, maar kun je doodleuk naar T6 en zeggen 'dat het dan pas begint' is natuurlijk bullshit. De hele charme van Diablo is dat je naar een power plateau TOE WERKT en niet dat je het binnen een dag bereikt en daarna nog halve procentjes verschil gaat zien van je drops.

Steeds opnieuw is het heel even leuk om een nieuwe patch van D3 te spelen, tot je weer tegen de cap aan zit, en dat is met elke grote patch steeds sneller het geval. Alles is aangepast naar de gamer met een zeer korte 'attention span'. Erg jammer. Blizzard heeft misschien wel iets t goed geluisterd naar de massa en daarmee D3 vanaf de release lopen verkrachten. En steeds denken we dat het n beter is maar in feite is er niets veranderd, D3 is een beetje broken by design vind ik. Blizzard hanteert een principe van de overtreffende trap met elke content patch maar het is gewoon meer van hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 1 juli 2015 13:11]

De hele charme van Diablo is dat je naar een power plateau TOE WERKT en niet dat je het binnen een dag bereikt en daarna nog halve procentjes verschil gaat zien van je drops.
Binnen een dag kan je redelijk mee komen, maar dan praten we wel over een situatie waarin jij gewoon keihard geboost word door medespelers. Het zogenaamde power plateau waar je naar toe werkt is een set van volledig "Optimale Ancient" gear en daarna ga je inderdaad halve %tjes increase zien.

Tussen de periode, ik kan aardig meekomen op T6(grift22/23) en Optimale Ancient gear (grift 60+) zit echt nog een hele lange weg die er gevolgd dient te worden, en daar zit een veelvoud aan tijd in.

Daarintegen blijven zowel POE als D3 gewoon grind games, het is leuk dat er een "verhaal" in zit en "levels", maar dat was D2 ook zelfs nog wel erger dan D3.
Blizzard heeft misschien wel iets t goed geluisterd naar de massa en daarmee D3 vanaf de release lopen verkrachten.
Dit ben ik helemaal met je eens D3 staat niet in vergelijk met D2 kwa speelstijl, maar laten we eerlijk wezen als ze niet luisteren lopen we te zeuren "Ze luisteren niet naar hun betalende klant" en als ze wel luisteren, lopen we te zeuren "Ze luisteren t goed naar hun klant waardoor ze doorslaan".

Helaas hebben we hiermee te maken maar dit is een heel ander probleem dan Blizzard, dit heeft puur te maken dat de Gamer geen moeite meer wil doen. De Gamer wil alles op een gouden dienblad aangereikt krijgen omdat ze ook "Elite" willen zijn zonder dat ze daar 1000-en uren insteken.

En dat zie je niet allen bij Blizzard maar bij alle game developers, en dat is ook wat de korte aandachtspannen veroorzaakt want men hoeft geen moeite te doen het "komt allemaal wel aanwaaien of we gooien er gewoon wat euro's tegenaan".
Veel mensen zijn toch niet tevreden met de huidige staat van het spel. Het lijkt erop dat patch 2.3 veel goeds gaat brengen maar dat moet nog in praktijk worden gebracht.
Ik vind zelf dat RoS veel dingen heeft recht gezet wat over duidelijk fout was maar dan vervolgens compleet de verkeerde kant is opgeslagen qua endgame en loot.
Loot 2.0 heeft wel het probleem opgelost met legendaries, namelijk dat deze geupgrade rares zijn maar vervolgens hebben ze het 4-2 systeem bedacht waardoor er nog minder variaties is in keuze voor affixes. Daarnaast hebben ze legendaries zo gemaakt dat ze voor veel builds nodig zijn anders zijn bepaalde skills gewoon zeer slecht. En dan vervolgens rolt de legendary slecht als je hem eindelijk hebt.

Daarnaast is de endgame op het moment Grifts maar vervolgens zijn Grifs eigenlijk zwaar imbalanced. Soms kun je level 50 aan als je veel zombies krijgt, gemakkelijke elites en een boss die snel dood gaat en andere keren ga je compleet nat op rift 40 omdat de rift guardian je constant zijn abilities spamt of omdat er veel monsters zijn die je stunnen of de elites hebben affixes die je enorm ophouden.

En dan heb je nog dat levelen helemaal niks betekent. Al je kracht komt van je gear in tegenstelling tot meeste RPG's. Dat betekent ook dat je compleet afhankelijk bent van drops om sterk te zijn,
Dat laatste is niet helemaal waar. Hoewel het een verschrikkelijke en saaie grind is; Het verschil tussen paragon 800 en 1000 bijvoorbeeld is 1000 main stat points. Dat maakt wel degelijk een verschil. Haal maar eens 4 flawless royal gems uit je gear...
Serieus? xD Regret orb = 1 passive refund, geen idee hoe je erbij komt dat je je build niet kan aanpassen.
Deze -1 :? veel PoE fans op hun teentjes getrapt denk ik.

Ja en toen ik speelde waren die regret orbs bijna onverkrijgbaar. Je build helemaal omgooien is er dus absoluut niet bij. Op een wat hoger level er achter komen dat je veel te defensief of offensief bent gegaan of w/e en continu doodgaat, en vervolgens helemaal opnieuw beginnen, dat trok mij gewoon niet. En eeuwenlang theory craften is ook niet aan mij besteed.
Ik heb je -1 even gecompenseerd, want het is inderdaad niet fair.

PoE vraagt wel degelijk een ander soort inspanning als een Diablo 3. Maar 'eeuwenlang' theorycraften is overdreven, het is meer zo dat PoE je net zoals Diablo 2 meer duwt in de richting van het maken van meerdere characters waarop je een andere 'stijl' of richting in gaat. Waar Diablo 2 classes had, is de class in PoE gewoon een startpunt op de grid. PoE biedt dus heel veel vrijheid, maar het doel is nog steeds om een gefocust character te hebben dat de juiste dingen van de grid pakt.

Heb je eenmaal 2-4 characters een flink eind gelevelled, dan heb je een heel aardig idee van de goede en minder goede kanten van een build. Daar zit ook de replay waarde in en dat is ook waarom Diablo 3 bijvoorbeeld zichzelf heeft 'gepigeonholed' in het eindeloos toevoegen van hogere tiers aan gear en challenges, die in essentie meer van hetzelfde zijn. PoE zegt in plaats daarvan: begin eens opnieuw, maar op een andere manier. Dat concept is velen malen krachtiger maar vergt wel een hogere investering van de speler, vooral qua aandacht. 'Lui' doorfarmen kan ook, maar alleen wanneer je echt een sterke build te pakken hebt.
Regret Orbs, maar vooral ook de grote patches die je gewoon een 100% respec geven maar je level behoud je.

Ik denk als je nu weer inlogt dat je al je characters gewoon vanaf level 1 weer kan levellen en dus aanpassen :)
Het is een stuk houdbaarder dan Diablo 3.

De afgelopen 2 jaar heb ik m'n "RPG-tijd" verdeeld over PoE, D3 en MH15.

Bij D3 is enkel en alleen de endgame interessant en is het puur een rush naar rifts toe, om daarna heel langzaam rijk te worden voor rerolls, build items verzamelen en paragon puntjes pakken.

In PoE moet je heel goed van te voren je build plannen, wat zowel een voor als nadeel is. Alles wat dropt kan je nodig hebben, zij het voor crafts, voor inwissel recepten of om te gebruiken. Levellen is net even wat interessanter en houd eigenlijk nooit op, net als D2 waarbij je ook tot in den eeuwigheid kon doorspelen om level 90+ te worden.

Maar alles bij elkaar voelt PoE toch net wat meer grindy. In D3 kan je binnen niet al te lang je gems / crafters naar de max brengen, in PoE zal dat je vele sidequests duren. XP loss als je doodgaat. En een hogere moeilijkheidsgraad in het algemeen. Maar PoE kent daarbij dan ook een soort Raid Bosses, alleen helaas moet je eerst weer grinden om ertegen te mogen vechten.
Ben nu wat in de beta bezig vooral om de nieuwe act alvast een beetje te testen voor ik straks bij release weer aan de hc league begin. Er zijn enorm veel verbeteringen gedaan. Zowat elke zone heeft wel een aantal aanpassingen waardoor je bijvoorbeeld minder ver hoeft te wandelen naar een waypoint e.d.

Het is duidelijk dat GGG hard gewerkt heeft om 2.0 een enorm goede expansion te maken terwijl ook de vanilla op de schop genomen is. Met lockstep is er eigenlijk geen reden meer waarom liefhebbers van dit genre PoE niet zouden spelen.
Een reden voor mij om geen PoE te spelen is dat het niet zoals Diablo 3 op de console te spelen is.
Poe word ook door een relatief klein groupje mensen gemaakt met een veel lager budget in vergelijking tot d3. Dus logisch erwijs is het moeilijker voor GGG om hun spel ook op consoles te laten werken. En ik ben van mening dat het genre hack en slash helemaal niet thuishoort op een console.
Waarom zou dat genre PC only moeten zijn? Ik kan geen argument bedenken, jij misschien?
Om dezelfde reden dat een CS:GO, RTS of een MOBA zoals Dota 2 niet op de console gespeeld wordt.

Reactiesnelheid.

Diablo 3 is een game die zonder kan, de skill cap is bijzonder laag en het hele skill systeem is erop aangepast.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 juli 2015 10:59]

Toen het spel nog in beta verkeerde veel tijd gestoken in het spel.
Maar op den duur was ik de verschrikkelijke crashes meer dan zat.
Crashes die veel verder leken te gaan dan het spel zelf.
Heel mijn systeem werd er in mee gesleurd terwijl tig andere grote titels op hetzelfde systeem nergens last van hadden.
Toen het spel uiteindelijk beta af was en werd gereleased stonk ik er in en paf weer een dramatische crash.
Toen was ik het zat.
Nooit meer gespeeld en dat terwijl mijn dual wielding hero echt wel een baas was.
In het begin ook wat crashes gehad. Bleek dat het door mijn geluidskaart kwam. Dat probleem verholpen en daarna zo goed als geen crashes gehad. Moraal... crashes liggen vaak aan iets software- of hardwarematigs bij de client. Als alleen de crashes t probleem waren en je t verder wel leuk vond zou je het gewoon nog een keer moeten proberen.
Hoe heb je die ooit opgelost? Ik heb meerdere oplossingen geprobeerd en uiteindelijk mijn geluidskaart uit mijn pc gehaald omdat geen enkele oplossing op de lange termijn werkte
je kon destijds een regeltje in je launcher toevoegen om geen hardwareversnelling te gebruiken oid. Daarna was t gefixed.
Hmm, die had ik ook gezien ja, maar afgelopen maand nog eens crash gehad op dit issue, zal wel aan andere shit met mijn pc liggen :P
Ik had hetzelfde probleem en dezelfde oplossing inderdaad. Daarna geen last meer gehad.

Deze oplossing werkte voor mij destijds :

https://www.pathofexile.com/forum/view-thread/51323
Poe leuk spel , maar drops zijn crappy, nog nooit een goeie 5 linked armor piece gevonden , laat staan kunnen maken, moet je gaan traden met gasten die je allemaal proberen op telichten , nee failed ...
Totdat je op level twee ineens een 6-linked chestpiece vindt...

https://d2items.com/buy/p...rmour/tabula-rasa-529920/

Deze dropt nog best aardig.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 juli 2015 11:05]

Op lv 2, ben lv 67 ..
Begin eens opnieuw :) Doet wonderen, ook voor je drops, omdat je vaak veel sneller door bosses e.d. heen gaat.

Verder heb ik m'n 5- en 6-linked chestpieces allemaal zelf gefused, ook dat is goed te doen, al is het RNG.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 3 juli 2015 16:22]

Ik ga de nieuwe content zeker weer doorlopen in de singleplayer. Misschien dat ik nu ook een keer serieus multiplayer ga doen of daadwerkelijk ga traden.

Krijgen alle characters weer een volledige respec?
Ja elke mega patch = full respec. Moet ook wel want de passive tree is weer flink op de schop gegaan.
Nou ik geloof ook niet dat ik nu crash vrij kan spelen.
Als ik hoor dat er nog steeds mensen praten over hardwareversnelling uitzetten en geluidskaart issues blijf ik lekker ver weg van PoF.
Dat was toen de oplossing he. Die workaround is allang niet meer nodig.
Het spel is gewoon gratis dus je zou t natuurlijk altijd even kunnen proberen :)
Crash je nog steeds en heb je geen zin om te kijken of je t op kunt lossen dan gooi je m dr gewoon weer af.
Erg mooie game, super uitgebreid en hoge replay. grafisch goed en heeft inderdaad veel dingen die Diablo 3 had moeten hebben.

Alleen ik zit zelf al even in de knup met een goeie build vinden voor solo melee :+
5 nieuwe skills? er zijn wel meer hoor :) denk aan de golem's fortify ed die al in de beta zijn toegevoegd maar nog niet in de gewone PoE zitten..
Plus nu eindelijk geen desync meer omdat ze de netcode hebben aangepast naar lockstep =D gaat helemaal geweldig worden ^^
Ben vooral blij rond de nieuwe defensieve mogelijkheden. Melee heeft het in mijn ogen altijd relatief zwaarder gehad dan ranged, en met zaken als fortify-support gem wordt het (hopelijk) een serieuzere mogelijkheid in combinatie met Soul of Steel en endurance charges.

Het nieuwe jewel systeem is ook enorm interessant. In dergelijke slots kun je verschillende items stoppen wat betreft stats/bonussen. Deze zijn veel flexibeler, maar de 'onbekende' factor maakt de afweging ook lastiger tegenover static nodes waar je exact weet wat het je oplevert.

Dat gaat de afweging een stuk lastiger maken binnen je passive tree over te kiezen nodes en paden. Kiezen tussen x en y, waarbij je y (nog) niet kent, of mogelijk niet te pakken krijgt, zal zeer interessant worden om uit te zien spelen in de verschillende builds.
Maar ook het veranderen van de tree door bepaalde jewels, betekend dat delen die je normaal gesproken hebt genegeerd nu interessant kunnen worden.


Voorbeeld is 'leap jewel' waarbij je alle nodes in het bereik kunt selecteren zonder dat je een pad nodig hebt. Er zit toevallig een slot vlakbij acrobatics en CI, waardoor je misschien straks bij de minor dodge nodes kunt (toch +10% dodge) of de infused shield node (15% more ES) zonder aan de voorgaande keystones vast te zitten.


Voor de geinteresserden is er ook al een 'beta' passive tree builder om beetje mee te experimenteren.
http://cb.poedb.tw/us/fullscreen-passive-skill-tree/

[Reactie gewijzigd door Xanaroth op 1 juli 2015 14:03]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True