Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

MediaTek heeft zijn X20-soc voor midrange en high-end smartphones en tablets uit de doeken gedaan. De soc bestaat uit drie clusters met in totaal tien rekenkernen. De drie bouwstenen zijn met door MediaTek zelf ontworpen interconnects verbonden.

De Helio X20 of MT6797 is MediaTeks tweede soc onder de nieuwe Helio X-naamgeving: de eerste was de X10 of MT6795. De X20 heeft een opvallende architectuur van drie clusters, waar de meeste ARM big-little-configuraties uit twee delen bestaan. Het zuinigere cluster bestaat uit vier Cortex A53-cores die hun werk op 1,4GHz doen en voor het doorsnee werk is er een vergelijkbaar cluster met vier A53-cores met een hogere kloksnelheid van 2GHz. Daarnaast voegt MediaTek echter nog een blok met twee krachtige A72-cores met kloksnelheid van maximaal 2,5GHz toe voor het zware rekenwerk.

MediaTek claimt dat de traditionele big.little-architecturen niet toereikend genoeg zijn omdat deze aan de ene kant niet zuinig genoeg zouden zijn en aan de andere kant te weinig zware rekenkracht zouden bieden. Bovendien zou de combinatie van een krachtig en een zuinig cluster niet efficiënt in kunnen spelen op doorsnee rekentaken, iets wat MediaTeks 'mid-cluster' dus wel zou kunnen.

De gpu van de soc is een model uit de Mali T800-serie maar details over de videochip meldt MediaTek volgens AnandTech nog niet. De X20 bevat verder een Cortex M4-core die enkele taken extra zuinig voor zijn rekening kan nemen. Zo draagt de core zorg voor audioweergave, wat de accuduur bij het afspelen van mp3-tjes ten goede moet komen. De Cortex M4 kan ook ingezet worden voor stemherkenning en het verbeteren van de audiokwaliteit bij spraak en daarnaast dient deze als hub voor het afhandelen van sensor-data. De soc ondersteunt verder lte cat. 6 met 2x20Mhz carrier aggregation. Dat maakt 4g mogelijk met maximaal 300Mbit/s down.

De eerste samples van de chip verschijnen in de tweede helft van 2015 en producten met de Helios X20 verschijnen pas begin 2016. Waarschijnlijk gaat het model dan niet de concurrentie met Qualcomms krachtigste chips aan, maar wel met de Snapdragon 620 die tegen die tijd de bovenkant van de midrange markt moet bedienen.

MediaTek Helios X20MediaTek Helios X20MediaTek Helios X20MediaTek Helios X20MediaTek Helios X20

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Grappig dat ze spreken over energie besparingen maar in de praktijk als je niet gamed op je smartphone / tablet, zal je nooit je cores echt aanspreken. 50%+ van de energie word gebruikt door je scherm. DAAR zit de echte energie besparing en maar weinig fabrikanten dat dit aanhalen voor energie besparing. Het is altijd de CPU cores waar ze over zagen.
De CEO van Huawei haalde dat een tijdje terug nog aan in een interview, dat ze daarom voor telefoons geen hogere resoluties aan willen bieden dan full HD, omdat je bij hogere resoluties oa een steeds fellere backlight en meer rekenkracht nodig hebt om evenveel lichtopbrengst voor de gebruiker te hebben.

Hij gaf aan dat ze de meerwaarde op een +-5 inch scherm niet zo zagen in verhouding met de hoeveelheid extra energie die het verbruikt in rekenkracht en lichtopbrenst. De reacties op diverse sites daarover waren nou niet bepaald alsof de consumenten het met hem eens waren...
Feiten en fictie is normaal in marketing.

UHD + 16 cores op een doos zetten is voor mensen aantrekkelijker dan full hd + quad core ongeacht dat in de praktijk je het verschil niet zult merken me ja batterij veel langer mee zal gaan.

Uiteindelijk zullen telefoons qua specs meer van hetzelfde worden en ik hoop dat er een fabrikant tussen zit die praktische toestellen maakt. Een telefoon die bij gemiddeld gebruik een maand meegaat.
Gaat een week mee op 1 accu lading kijk dat spreekt mensen meer aan dan hoge resolutie of meer dan 4 cores
dat spreekt andere mensen aan, en dat is het segment waar je nog aardig wat markt kan veroveren. De mensen die geen smartphone willen omdat je ze zo vaak moet opladen.

Mijn huawei Sonic van een jaar of 3,5-4 oud (schat ik) die tot werk telefoon is gedegradeerd gaat 1 werkweek mee (5-6 dagen ongeveer) op 1 lading. Maar die heeft ook bijna geen tijd dat het scherm aan staat. Mn honor2/G615 gaat bij (voor mij) normaal gebruik nu na ruim 2 jaar nog net aan 1 dag mee, dat is voor mij helemaal niet erg, prive even niet bereikbaar zijn vind ik niet zo erg, maar voor mn werk vind ik wel dat een nachtje vergeten op te laden niet direct tot gevolg moet hebben dat ik de volgende dag in de knoop kom.

En dat zie je bij gebruikers ook. Veel mensen willen echt power en luxe, en anderen willen een telefoon die gewoon werkt als ze hem nodig hebben. En die laatste groep word door de telefoonmakers vaak een beetje vergeten.
En dat zie je bij gebruikers ook. Veel mensen willen echt power en luxe, en anderen willen een telefoon die gewoon werkt als ze hem nodig hebben. En die laatste groep word door de telefoonmakers vaak een beetje vergeten.
Het is ook vaak die groep mensen die wensen niet al te veel te spenderen aan hun toestel, en het dan vaak ook nog langer gebruiken. Aan de personen die telkens het nieuwste willen hebben, en daar ook mee willen pronken, verdienen de producenten nu eenmaal veel meer, en dus zal hun voorkeur altijd blijven uitgaan naar het produceren van "de grootste/snelste/meest vernieuwende product..."
Hetzelfde geld voor het feit dat er geen goede high-end alternatieven zijn die met een kleiner scherm (4.3" tot 4.5") werken, dat is volgens mij ook een markt die onderschat wordt, want ik denk dat wel meerdere mensen niet graag met een tablet-sized smartphone in hun broek rondlopen.
Mediatek heeft natuurlijk nul invloed op de schermen - het beste wat ze kunnen doen is hun chips zo zuinig mogelijk maken, de rest zal van iets anders afhangen.
Behalve dan dat sinds ik mijn SGS4 heb onderklokt naar max 918Mhz, ipv 1800nogiets, mijn accu nu net geen 2 dagen meegaat met voornamelijk onderweg zijn (aanmelden masten), spelletje op z'n tijd en via BT bellen, 60-90 min per dag.
Drie verschillende architecturen op 1 chip? En dan zoveel cores?
Dat je een high-performance core niet energiezuinig genoeg kan krijgen door middel van downclocken, lijkt me een goede reden om energiezuinige cores toe te voegen. Eentje, of twee. Geen vier of meer. En dan nog een soort mid-performance core cluster erbij? Ook die multicore? Is dat niet een beetje overdreven?

Mediatek zal er ongetwijfeld meer verstand van hebben dan ik, maar dit lijkt me toch echt marketing.

[Reactie gewijzigd door Richh op 12 mei 2015 14:33]

Klinkt overdreven inderdaad, waarom worden deze chips niet gethrottled net als mijn desktop CPU als die niets staat te doen. Zie liever zuinigere high performance chips dan deze oplossing ziet er nogal vreemd uit, wel knap dat zoiets samen kan werken. Maar of dit nou beter is voor prijs/performance vraag ik me af. Gewoon één architectuur die alle segmenten kan bedienen lijkt me meer kostenefficiënt.
Da's goed en wel, maar waar moet Mediatek die dan vandaan halen? ARM heeft zo'n architectuur niet in huis, en de Apple's en Intels van deze wereld houden hun designs lekker voor zichzelf.
ARM throttled net zo goed al jaren (M'n note 1 schaalde de klok per core ook dynamisch terug). Ook power gating passen ze al tijden toe. ARM wordt juist zo zuinig mogelijk gemaakt. Op een gegeven moment kan je alleen nog maar zuiniger door andere hardware architectuur die bijt met performance. Daarom zie je nu dit soort 10 core ontwerpen ontstaan.

En met die Coretex M4 erbij is het dus eigenlijk al een 11 core ontwerp. Of het echt zin heeft hangt voornamelijk van de software af die bepaald welke cores wanneer gebruikt moeten worden. Laten we eerst maar een benchmark afwachten.

[Reactie gewijzigd door PuzzleSolver op 13 mei 2015 10:15]

De CPU-frequentie van de cores schaalt wel degelijk, maar een high-end core is kennelijk heel lastig ook echt zuinig te krijgen.

@Richh:
Eentje, of twee. Geen vier of meer. En dan nog een soort mid-performance core cluster erbij? Ook die multicore? Is dat niet een beetje overdreven?
Het hebben van veel cores kan ook handig zijn, doordat voor een paar taken er dus minder vaak een task-switch hoeft plaats te vinden.
Een task-switch is vrij duur, omdat geheugen en register-data verplaatst moet worden.
En je onderbreekt een taak ook nog eens, wat voor real-time zaken vervelend kan zijn.
Dus dan kun je beter een paar cores extra hebben die elk nog net even wat lager geklokt kunnen blijven.
ridicuul net als de ppi/megapixel race maarja je moet wat om de specsheet race te winnen in de ogen van de (domme) consument.

Doet Apple naar mijn mening toch slimmer met kleiner aantal cores met goede singe thread performance, die hoeven zich niet druk te maken over specsheet wars.
Niet alleen Apple, ook nVidia, Intel en Qualcomm volgen die route met hun CPU designs voor mobile chips.

Probleem voor Mediatek is dat ze (nog) niet voldoende R&D kennis hebben om hun eigen snelle cpu architecturen te ontwikkelen, en dus geen andere keus hebben om de wel verkrijgbare kleine, trage designs van ARM bij elkaar te knopen in multi-core configuratie.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 mei 2015 15:01]

Plus dat voor de gemiddelde consument een 10-core marketingwise wel erg lekker klinkt natuurlijk....
Ik denk dat de gemiddelde consument er niet zoveel om geeft - die zullen eerder kijken naar dingen als batterijduur en prijs. Ik ken eigenlijk geen non-Tweaker die uberhaupt weet hoeveel cores er in z'n smartphone zit...
Het gaat om de marketing. Als een verkoper tegen een 'gemiddelde consument' zegt "deze heeft 10 cores, en die andere maar 8 cores", dan klinkt die 10core voor de gemiddelde consument beter. Die weet niet beter en volgt het advies van de verkoper.
Als je het ontwerp bekijkt dan zie je dat het hen helemaal niet om de spec sheet te doen is. 4 cores die zeer zuinig zijn, 4 cores die een goede balans vormen tussen energie en prestaties en 2 cores die zeer goede prestaties weten neer te zetten maar waarschijnlijk je batterijmeter zienderogen doen dalen. Het is een kwesite van de nodige performantie te hebben als het erop aankomt en toch een lang batterijleven te hebben wanneer je het rustig aan doet.
Je bent pas echt goed bezig als je een 4 GHz high performance quad core kunt maken die zo zuinig is dat andere cores niet meer nodig zijn... Ze kunnen ook eens tijd en geld steken in de accu technologie met nano tubes... Accu's die in 2 minuten opladen, lichter zijn, kleiner zijn en veel meer capaciteit hebben. Onderzoekers roepen al jaren over deze technologie maar je ziet er nog steeds niets van terug. Met geweldige accu's kun je ook meer performance bieden. Al zie je nu al dat alles steeds meer in de cloud wordt verwerkt. En rekenkracht in een telefoon steeds minder belangrijk wordt. Als je nu een qualcomm 801 hebt dan loopt je telefoon als een trein. Waarom moet het nog sneller? Ze kunnen beter de huidige technieken gebruiken om zuinigere niet snellere cpu's te maken. Maar goed ik denk dat heel dat CPU geneuzel icm de accu eigenlijk ook maar een beetje onzin is. De grootste stroom vreter is gewoon het scherm. Als die niks meer zou verbruiken dan kun je makkelijk een standby tijd halen van 5 dagen. Maar dan moeten ze eens ophouden met 2k en 4k resoluties in een scherm van 5 inch te stoppen wat ronduit belachelijk is.
Je haalt 2 zaken aan die van belang zijn

1 accu
Hoe hard wetenschappers ook roepen. Een bepaalde techniek voor accu's moet betaalbaar zijn. Opladen in 2 minuten is leuk. Maar als dit prijzen voor telefoons verdubbeld, is er geen consument die dit gaat kopen.

2 performance Vs zuinig

Dit roepen ze al 10 a 15 jaar voor x86/64 bit. Processors en toch worden ze steeds sneller
De complexiteit van software vraagt extra performance van soc's. Dus moeten ze wel sneller en beter worden. De TICTOC van intel is een goede uitwerking hiervan. Eerst sneller, dan kleiner goedkoper en zuiniger
Als je nu een qualcomm 801 hebt dan loopt je telefoon als een trein. Waarom moet het nog sneller?
Dat zei ik inderdaad ook toen ik mijn eerste 386 had. Maar de realiteit is dat de software de hardware altijd inhaalt, en de processors dus altijd sneller moeten worden om de software bij te houden. Hoeveel programmeurs kunnen nog een applicatie schrijven die in 512 Mb draait (inclusief het OS) ? Hoeveel programmeurs nemen nog hun tijd om hun applicatie op performance te optimaliseren ? Time is money, en hoe eerder het verkocht word hoe sneller het geld opbrengt. Er is zelfs geen tijd meer om fatsoenlijk te debuggen, laat staan om te optimaliseren.
Waarom niet dat 4x A53 2GHz cluster dynamisch laten schakelen naar 1,4GHz (ipv een extra cluster)?
Dat vroeg ik me ook af, maar ik vermoed dat de zuinige 4 A53 core een ander en zuiniger procede gebruiken dan de 4 A53 cores die op 2 GHz draaien, deze zullen wel een procede gebruiken gericht op performance.
Precies dit. Net zoals nVidia bij de Tegra chips ook deed.
Als het goed is schakelen de huidige mediateks al core's uit zoals in die 1.3ghz a7 quadcore processors en waarschijnlijk ook wel in de hudige octa cores. Wel vreemd dat ze 3 clusters nodig zijn.. lijkt me zonde van de ruimte die het inneemt.
Alle cores INT/Float of wat? Als de helft alleen INT blijkt te zijn schiet dat ook weinig op.
Alles heeft float aangezien volledige support is voor ARM-v8A instructie set.
Vraag me af hoeveel cores er over 5 jaar in een smartphone zitten als we zo door blijven gaan.....
Moet je eens kijken bij een moderne GPU,
daar is parallel computing de norm en heb je talloze chips.
Wel mooie techniek om te switchen tussen 3 verschillende setups qua cores.. vraag me af of we dit ook in andere apparaten zullen gaan zien
Met de launch van de MediaTek 6592 Octa-Core zeiden ze op de launch presentatie dat veel apps gebruiken zouden gaan maken van die ach rekenkernen. Als voorbeeld haalden ze de Chrome browser aan die dat al zou moeten kunnen. Ik heb echter nog geen bewijs gevonden.. wel dat bij quad-core's processen van Android een kern toegewezen krijgen en er bijvoorbeeld drie of twee voor naar de app gaan.

Ik denk dat het veel marketing is. Puur het feit dat ze Antutu gebruiken als performance meetlat zegt ook al wel wat. Ik las ergens dat de A53's op 2Ghz gewoon voor de show zijn. Ze zijn niet gemaakt voor zulke snelheden en zullen geen lange periode op 2Ghz kunnen blijven zonder throttling. Ze zijn echter perfect voor Antutu...en dus marketing.
De meeste Android-apps zijn nog steeds geoptimaliseerd voor single-core hardware, dus waar een 10-core smartphone goed voor is, is voor mij een raadsel.
De GPU van mediatek chips liep altijd wat achter op de concurrentie, hopelijk geven ze deze een boost. Daarnaast zijn de chips momenteel nog op 28nm gebakken, volgens Wikipedia word deze op 20nm gebakken maar dat wil ik nog wel eens zien.

10 Cores klinkt overkill, maar ik ben toch wel erg geintereseerd wat voor prestaties / gebruik de chip heeft. Daarnaast zijn de Cortex-A72 kernen nog nooit gebruikt (?) dus ook dat is wel eens interessant om naar te kijken.

Ikzelf denk dat de chip OF een groot succes word, OF een grote faal.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True