Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties

Li Nan, vice president van de Chinese smartphonefabrikant Meizu, heeft gereageerd op de geruchten over de komst van een Pro 5 mini met 4,7"-scherm. Volgens de topman is het mogelijk dat het kleine toestel begin 2016 verschijnt.

Meizu Pro 5 miniDe uitspraken over de komst van de Meizu Pro 5 mini deed Li Nan tegenover AndroidHeadlines. Hij reageert daarmee op de geruchten over een op komst zijnde 4,7"-smartphone, een kleinere variant op de Pro M5 die Meizu in september presenteerde. Dat toestel heeft een 5,7"-amoledscherm en maakt gebruik van dezelfde soc als de Samsung Galaxy S6. Over de specificaties van het kleine toestel gaan veel geruchten en in een Duitse webshop is een complete lijst met details verschenen. Als de lijst klopt, krijgt de Pro 5 mini net als het grote model een 1080p-amoledscherm.

De gebruikte soc is echter compleet anders. In het kleine toestel zou een MediaTek Helio X20 huisvesten, een chip die in totaal over tien cores beschikt. De soc werd in mei al aangekondigd, maar producten met de chip zijn nog niet verschenen.

Volgens de specificatielijst wordt de soc bijgestaan door 3GB ram en er is 32GB opslagruimte. Het kleine toestel zou op Android 5.1 draaien, plaats bieden aan twee simkaarten en een vingerafdruklezer hebben.  Opvallend is dat de specificaties een accu met capaciteit van 3050mAh vermelden, dat is gelijk aan de grote Pro 5. Gezien het kleinere formaat zou een lagere capaciteit aannemelijk zijn en mogelijk is de specificatielijst dan ook niet volledig juist. Hoewel de topman van Meizu door heeft laten schemeren dat het kleine toestel waarschijnlijk op komst is, reageerde hij niet op de mogelijke specificaties.

Naast de Sony Xperia Z5 Compact zijn er zo goed als geen high-end Android-smartphones met een relatief klein scherm op de markt. Als Meizu daadwerkelijk de genoemde specificaties in de Pro 5 mini stopt, lijkt het een interessant alternatief te worden voor het toestel van Sony.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

4,7" en mini? :?

Dat is gewoon een groot toestel.
Schermgrootte is de juiste manier om gsm groottes te vergelijken. De bezels zijn net zo belangrijk.
Precies mijn gedachte...
Rond 2011 was 4.7 het grootste scherm te krijgen. Dat is toch niet ineens mini als er een grotere beschikbaar is? Een maat is toch niet relatief?
Natuurlijk is een maat relatief. Als ik tegen jou zeg dat een tablet 5" is vind je dat waarschijnlijk klein, terwijl je dat bij een smartphone niet vindt. Namen zijn bedoeld om consumenten een beeld te geven bij het product. In een wereld waar bijna elke smartphone 5+" is, is 4.7" mini.
Volgens mij heb ik het gevoel dat Meizu een opkomend merk is? Wat ik er de laatste tijd van zie, zijn het zeer goeie en mooie GSMs, voor een redelijke prijs.

Ook is het chique dat sommige van deze Meizu's Ubuntu Phone draaien. Wat wel een kleine duw in de rug voor Linux zou kunnen zijn om bekend te raken bij het volk (als het inderdaad opkomend wordt).
Moest Asus geen GSMs zou maken, zou dit het merk zijn dat ik wel zou overwegen.

Ik hoop nog veel van dit merk te zien.

[Reactie gewijzigd door ONiel op 5 november 2015 19:11]

Een telefoon moet functioneel zijn en dat gecombineerd met het feit dat er jaarlijks tientallen smartphones uitkomen is het niet verwonderlijk dat er designelementen overeenkomen. De knop onder het scherm lijkt erg veel op de Galaxy S6. De 2 lijntjes aan de achterkant lijken op de IPhone 6S. En zo kan je wel doorgaan.

Feit is dat er beperkte keus is in materialen, hardware, knopjes en dergelijke. Ik denk niet dat er iemand zit te wachten op knopjes in de vorm van driehoeken of sterretjes omdat je vingeroppen domweg rond zijn en daar heeft de fabrikant zich naar te schikken.

Absoluut unieke smartphone designs komen zelden voor en worden in de toekomst net zo zeldzaam als de Dodo.
Mooi, eindelijk weer eens een zaktelefoon. Als de specs goed zijn en als ie betaalbaar is... koop ik hem.

Kan wat mij betreft dus een gat in de markt vullen.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 6 november 2015 09:23]

Iedereen die een telefoon weet die net als mijn eerste generatie Moto X in mijn broekzak past, en beschikt over NFC, GPS, Compass & Gyro (jaja, deze nieuwe heeft dan weer geen NFC, laten we NFC weglaten dan?) en niet mijn Moto X, een Z# Compact of de iPhone 6(s) is (die een cm langer is dan de andere genoemde modellen!) mag roepen! Ik ben een niche, joepiejeej, wanneer mijn telefoontje stuk gaat mag ik aan de glazen bloatware Z# Compacts want dat het enige alternatief...

Deze nieuwe ziet er mooi uit, hoop dat ie idd een mooie accu blijkt te hebben :) indien mijn Moto X stuk gaat, zou ik graag mijn requirement van NFC laten vallen zodat ik deze kan nemen, ipv die glazen gevallen... Hoesjes maken telefoons groter, en aangezien de kleinste al nouwelijks in mijn broekzakken passen zijn hoesjes geen optie.

Kleiner dan mijn broekzak is trouwens kleiner dan een Nexus 5. die past er niet in.
"Als Meizu daadwerkelijk de genoemde specificaties in de Pro 5 mini stopt, lijkt het een interessant alternatief te worden voor het toestel van Sony."

Opzich wel ... maar ik denk dat veel mensen nou niet bepaald zin hebben om een toestel uit China te importeren :) , aangezien er geen Meizu toestellen in Nederland te krijgen zijn (Op misschien een enkele speciale winkel na). Daarnaast is het nog maar hopen of het toestel wel de Nederlandse 4G banden heeft, want de momentele Meizu Pro 5 mist er nogal wat. :s

[IPhone mode]
Dat de behuizing wat op een IPhone lijkt verbaasd me niet eens meer, dat doet Meizu al jaren lang. Origineel is het inderdaad niet, maar de behuizing is wel lekker functioneel en houd goed vast. Echter vind ik dat Meizu de behuizing zelfs wat beter maakt dan Apple, want de toestellen van Meizu hebben tenminste kleine bezels. (Die van de IPhones vind ik persoonlijk wat groot, hou ik niet van) Ik zou best wel eens een wat originelere designkeuzes willen zien van deze fabrikant, want kwa Hardware kant hebben ze toch aardig wat in hun mars.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 5 november 2015 19:18]

Klopt,

Ik snap ook niet goed dat dit een goede aanpak blijkt. Instinctief zou ik net denken dat dit copieergedrag meer kwaad dan goed doet aan het success van Meizu (en andere chinese merken die net dezelfde fout maken).

Dat het een goede strategie is voor die echte low-end 13 in een dozijn oem chinese meuk van ¤ 100 en minder kan ik ergens nog begrijpen, maar als je ¤ 350 + neertelt wil je toch een origineel product, niet? Ik bedoel maar, meer dan 2 sec duurt het zelf niet voor een leek om te zien dat het geen 'echte' iPhone is.
Sorry, 2x geplaatst, probleem, na update vectoring upgrade

[Reactie gewijzigd door m_snel op 5 november 2015 19:32]

Stop toch eens met het vergelijken met een IPhone of welk merk dan ook, een Volvo lijkt ook op een Porsche ook 4 wielen en een stuur, of een Daf..pcies hetzelfde..
Tuurlijk hebben phones een aantal gedeelde eigenschappen, zeker qua vorm..dat kan nou eenmaal niet anders..
Nou ja, normaal gesproken ben ik niet zo van het vergelijken, maar je gaat mij gewoon niet vertellen dat dit niet ontzettend veel op een iPhone lijkt. 8)7

En nee, dat is nog niet eens zo erg. Je kunt het goed doen of slecht doen, maar Meizu doet het wel ontzettend goed. Ik vind dit er echt veel beter uitzien dan wat Apple heeft geleverd. Dat geldt eigenlijk ook voor de vorige toestellen. Prachtige dingen zijn het.

En wat je in je voorbeeld doet.. Echt, stop daar maar gauw mee. :P

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 5 november 2015 19:18]

Ik vind em gewoon op een telefoon lijken.
Natuurlijk, dat is het ook. :P Alsnog kan een bepaald toestel toch zeer veel gelijkenissen hebben met een ander toestel? En dat is in dit geval ook zo, of kijk ik naar een andere foto?
Ik begrijp niet wat zoiets er toe doet, ik denk dat op teelfoongebied er al zoveel verschillende "modellen"zijn geweest en nog zullen komen. Maar waneer je bedoelt dat de Iphone een referentiemodel voor jou is, so be it. :)
Oh, het doet er ook niet veel toe. Ik probeer alleen te zeggen dat ik het snap dat mensen het erop vinden lijken. That's all. :)
vanvoor misschien een beetje, maar de UI die Meizu gebruik (FlyMe OS) lijkt niet op iOS, en de achterkant lijkt meet op een One M8 dan op de iPhone, daarbuiten is de homeknop ook anders
buiten de manier dat hoeken afgerond zijn en een klein beetje de voorkant (al lijkt die door de homeknop meer op een samsung) en het feit dat de achterkant plat is. als je die 2 dingen enkel bekijkt en de rest gewoon totaal negeert ja dan is het idd een iPhone kloon :+
Je bedoelt hij lijkt veel op de HTC M7, want dat heeft Apple weer nagemaakt...

Zo jammer als mensen een design pas herkennen als Apple ermee aan komt zetten.

En zelfs het design van de M7 lijkt weer op een Jiayu toestel...
Onzin. Verdiep in wat design überhaupt is voor je zulke kortzichtige uitspraken doet. Het iPhone 6 design is gebaseerd op het frame als antenne ontwerp van de iPhone 4. Daarin zaten al de antenne lijnen waar dit geneuzel over gaat. De iPhone 5 verving vervolgens de glazen achterkant met zoveel mogelijk metaal, behalve boven en onder i.v.m. glaasjes voor het radio signaal.
De 6 verving vervolgens ook de boven en onder glaasjes met metaal, maar de antenne lijnen zijn daardoor wat groter geworden. Allemaal in de visie om een unibody design te realiseren.
Door de toegenomen grootte van de telefoon werd het handig om de randen af te ronden, wat ook nog eens aansluit op de software UI waarbij je van links naar rechts en vice versa swiped om vooruit of terug te navigeren in menu's en tijdens het browsen. Dat werkt beter met afgeronde randen, dat merk je ook goed op de Apple Watch. En die afgeronde randen had ook de iPhone 1 al. In feite is de iPhone 6 de uitgekristalliseerde visie van de iPhone 1. Technisch was dit nog niet haalbaar ten tijde van de eerste iPhone, maar dit design was al het uitgangspunt vanaf dag 1.
De HTC one had ipv van een rechte achterkant een bolvormige achterkant met recht opstaande randen. En dat is nu precies wat de iPhone niet doet. De achterkant is sinds de iPhone 1 en 4 recht en sinds de iPhone 6 lopen de randen rond.
Sindsdien heeft HTC het design aangepast om dat te reflecteren. De visie van HTC is pas enkele jaren oud en was anders dan die van de iPhone, tot ze de iPhone 6 zagen. Sindsdien hebben 1 op 1 gekopieerd em doen ze geen enkele moeite meer om dat te verdoezelen. Dat is doodzonde, want iedereen is gebaat bij vooruitgang in design. Het is een teken dat ze geen kapitaal hebben om een eigen design language, trade dress te ontwikkelen en dat is ronduit jammer te noemen. Van de prijsvechtende Chinezen is het te verklaren, voor HTC is het een kwestie van pompen of verzuipen. Als de industrie stopt met linnoveren en maar gaat kopiëren dreigt er stilstand.

Wat ik echt bizar vind; klonen mag niet, althans niet via legale kanalen verhandeld worden, maar klonen en dan je eigen naam erop printen is helemaal prima. Wat een doodzonde voor de hele industrie is dit.
Het is jammer, maar waar. We zullen moeten wachten op de iPhone 7 voor we weer een echt nieuw ontwerp gaan zien.
De Samsung Edge daargelaten.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 6 november 2015 10:43]

Sjezus wat een fanboy praat: 'In feite is de iPhone 6 de uitgekristalliseerde visie van de iPhone 1. Technisch was dit nog niet haalbaar ten tijde van de eerste iPhone, maar dit design was al het uitgangspunt vanaf dag 1.' - Volgens mij hebben we hier Jonathan Ive tussen ons. Deze bewering is incorrect; dit blijkt uit de design patents en schetsen van toentertijd. Laten we deze ideologie op iets anders toepassen: In feite is de Mercedez AMG-GT de uitgekristalliseerde versie van de eerste Carl Benz. Technisch was dit nog niet haalbaar ten tijde van de eerste Benz, maar dit design was al het uitgangspunt vanaf dag 1...

Mensen (ja, ook het Apple-design team) worden geïnspireerd door (niet-Apple) producten die door andere mensen in het verleden zijn gemaakt. Dit heeft in de geschiedenis alleen maar geleidt tot vooruitgang. Is daar nou iets mis mee?

Verder snap ik niet waarom je opeens een gevaarlijk woord als 'klonen' gebruikt. De Meizu Pro 5 is geen kloon van de iPhone 6. Laten we eerst eens naar de definitie van klonen kijken: "Klonen of kloneren is een kunstmatige wijze van reproductie, waarbij een identieke genetische kopie van een organisme wordt geproduceerd" - Wikipedia. Er is dus alleen sprake van klonen wanneer twee objecten of organismen identiek zijn. Dat is hier niet het val; er zijn namelijk verschillende componenten die niet op het heilige Apple-plekje staan of op het heilige Apple-design lijken: vorm van home-knop, camera-en-flitser-plaatsingen, 3.5mm audio jack plaatsing etcetera. Als je nu nogmaals beweert dat de Meizu Pro 5 een kloon is van de iPhone 6, door weer een waardeloos argument erin te gooien, dan zal je je eigen manier van argumentatie ontkrachten (zie je legendarische dikgedrukte alinea).

[Reactie gewijzigd door TallyO op 6 november 2015 17:57]

Ik zou zeggen lees eens meer over de originele design visie voor de eerste iPhone. Dan zul je zien dat het enerm veel raakvlak heeft met wat de iPhone 6 nu is.
Verkoper prietpraat uit de fanboy boeken over wijlen Jobs. Het interesseert echt niemand wat de design visie van Apple ten tijde van de iPhone 0 was.

Je doet jezelf tekort door Apple als de standaard te zien waar je alles aan afmeet. Apple is slechts 1 van de velen, en niet bepaald de top imho.
Ja maar als je ook nog eens de achtergrond nagenoeg het zelfde maakt dan ga je wel even een andere kant op dan alleen de vorm..
Sterker nog, het is één groot langwerpig touchscreen van zo'n vijf inch in diameter. Hoezo mag je niet vergelijken?
Nou je vergelijking is onzin. Volvo en porsche proberen niet op elkaar te lijken. Duidelijk ieder een eigen gezicht.

Dit is gewoon goedkoop willen scoren met designelementen van Apple. Die streepjes aan de zijkanten, precies dezelfde kromming van de hoeken etc, puur jatwerk. De achterkant ziet er iets anders uit, waarschijnlijk om rechtszaken te voorkomen.

Nee, echt een merk om trots op te zijn als je dit koopt :X
Meizu staat bekend om het klonen van Apple. Als je kijkt naar die tablets zijn het net iPads.

Samsung, Lumia, LG en zelfs de meeste htcs lijken niet op de iPhone 6. Bovenstaande toestel overduidelijk wel.
Aan de ene kant heb je daar wel een punt, maar al tel ik de vorm, de achtergrond die hetzelfde is als bij de iPhone en het lettertype van de klok wat exact hetzelfde is als het lettertype wat Apple speciaal voor hun retina schermen heeft ontwikkeld en dan is het wel duidelijk waar ze de inspiratie vandaan hebben gehaald.
En nu ga jij deze Meizu kopen omdat de presentatie ervan lijkt op de presentatie van een iPhone?
Inderdaad, absoluut, zeker omdat de scherm achtergrond volledig in de thematiek/sfeer/kleurtoon van de standaard iPhone achtergrond is.
Ofwel, in Europa alleen op de grijze markt verkrijgbaar via webshops die klein genoeg zijn om onder de radar te blijven. O-)
Ik heb op mijn M1 note vorige week nog een software update ontvangen. Is ook verder een erg degelijk toestel voor een heel schappelijke prijs!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True