Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

Microsoft laat zijn toekomstige browser Edge wachtwoorden, favorieten en de geschiedenis synchroniseren met verschillende apparaten. Daarmee volgt de softwaregigant zijn meeste concurrenten, die al een soortgelijke functionaliteit aanbieden.

EdgeDat heeft een medewerker van het Edge-team deze week via Twitter laten weten tijdens een vragenronde. De ontwikkelaar, Charles Morris, zegt dat de functie in een toekomstige update van Edge verschijnt. Hij vertelt niet wanneer dit precies moet gebeuren. Het lijkt er echter op dat het om een latere versie van Microsofts nieuwe browser gaat.

Microsoft laat zijn andere browser, Internet Explorer, al langer bladwijzers delen. Ook andere browserbouwers als Apple, Mozilla en Safari laten hun browsers dit doen. Het Noorse Opera voegde bovendien pas opnieuw ondersteuning toe voor het synchroniseren van bladwijzers aan zijn browsers. Dat deed het nadat de fabrikant eerder de functionaliteit weghaalde.

Neowin bericht vrijdag ook dat een aantal functionaliteiten van Edge pas na het vrijgeven aan het publiek beschikbaar komt. Dit betekent dat de browser nog niet helemaal compleet is op het moment dat Microsoft de software tegelijkertijd met Windows 10 uitgeeft. Microsoft zou voor nu te veel werk hebben aan het optimaliseren van de browserengine.

Microsoft maakte afgelopen maand bekend dat zijn nieuwe browser de naam Edge zal dragen. Het programma, dat voorheen bekend stond als Spartan, zal worden gebundeld met Windows 10. Voor ontwikkelaars zal het onder andere eenvoudig worden om Chrome- en Firefox-extensies te porten naar Edge.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Ik weet niet onder welke steen Tweakers heeft geleefd, maar toen ik upgrade naar Windows 10 build 10049 (de eerste build met Spartan), waren al mijn bladwijzers uit Internet Explorer al gesynchroniseerd met Spartan en nu nog steeds beschikbaar in Spartan/Edge. Niet echt nieuws dus, zeker niet omdat dit eigenlijk door OneDrive wordt gedaan en niet echt een functie van de browser zelf is (ook niet van IE).
Dit betekent dat de browser nog niet helemaal compleet is op het moment dat Microsoft de software tegelijkertijd met Windows 10 uitgeeft.
Wat een onzin. Een browser is NOOIT compleet, wanneer Microsoft doelt op nog te komen features, zie ik extensies, syncronisatie en een enorm lange lijst van delen van standaarden die ze willen inbouwen. Edge is af als het wordt vrijgegeven en Microsoft gaat vanaf dan gewoon regelmatig updates mee geven. Of zijn Firefox en Chrome ook niet "af".
Dit kan IE11 ook al lang. Niks nieuws.
Inderdaad, ik vind het vreemd dat dit bericht het doet voorkomen alsof dit Microsoft "nu pas" op niveau van de concurrenten komt.
Daarmee volgt de softwaregigant zijn meeste concurrenten, die al een soortgelijke functionaliteit aanbieden.
Sinds Windows 8.1 is het al mogelijk om geschiedenis, tabbladen en wachtwoorden te syncen tussen alle Internet Explorer 11 varianten (zowel desktop, tablet als Windows Phone varianten): http://www.thewindowsclub...tings-windows-8-1-devices en http://www.winbeta.org/ne...s-phone-81-and-windows-pc

Dit haalt natuurlijk niet weg dat het mooi is dat deze feature ook naar Microsoft Edge komt, maar het was eerder nieuws geweest wanneer deze feature niet werd meegenomen.

[Reactie gewijzigd door RadiusK op 8 mei 2015 20:13]

Geschiedenis werd al gedeeld in Windows 8. Alleen wachtwoorden en tabbladen is nieuw met IE11. Maar dit is inderdaad niks nieuws. Ook niet voor Edge, want die syncroniseerd ook al gewoon grotendeels met Internet Explorer (als in: de interface voor de dingen die zouden moeten worden gesynchroniseerd is er nog niet altijd, zoals tabbladen, die waarschijnlijk op de nieuwe tabs pagina komen te staan, maar die zitten pas in nieuwere versies van Edge).
Persoonlijk vind ik dat delen maar eng. Als ik thuis alleen echter de computer zit schaak ik weleens. Maar dat hoeven mijn collega's niet te weten. Maar sinds dat synchroniseren, denk ik wel twee keer na, om mijn laptop/telefoon door een collega tijdens de lunch te laten gebruiken om iets op te zoeken.
Je verwacht toch niet van Tweakers dat ze dat weten. Een accu test doen ze ook in Chrome. Totaal blijven hangen in een oubollig beeld van Microsoft.
chrome, waarvan we weten dat het een timing issue heeft waardoor het jarenlang batterijen heeft gevreet ??? pas onlangs werd dit probleem aangekaart (en opgelost?)
Misschien deel je het mee aan MS... ;)
Goede gebruikersbeveiliging zou dat moeten voorkomen.
Je hebt niet percé centrale servers of opslag nodig om wachtwoordinformatie naar jezelf te synchroniseren.
Ga er maar vanuit dat het via hun servers gaat, omdat je anders ook moet forceren dat apparaten aan staan.

Maar gezien de nieuwe extensies, zal er vast wel een extensie komen die dit beter beveiligd.
Niets nieuws overigens, dat is bij de andere aanbieders ook het geval.

Maar over de extensies kun je idd nog wel wat ontwikkeling verwachten. Zeker als Edge echt soepeler gaat werken met extensies, zoals Chrome of Firefox
Moet ik dit zien als een functionaliteit gelijk aan die van Office 365, waar je wachtwoorden kunt delen met collega's zonder ze de wachtwoorden daadwerkelijk te hoeven geven? Zodat je bij uitdiensttreding alleen het Office 365 account hoeft uit te schakelen en je dus niet alle internetdiensten af hoeft om de wachtwoorden te wijzigen?

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 8 mei 2015 19:09]

Nee, je wachtwoorden op allerlei sites worden gewoon opgeslagen in je MS-account, zodat je deze op een ander apparaat of nieuwe Windows installatie niet meer hoeft in te vullen.
Zoals eerder al werd gezegd, dit zit al tijden in bv Chrome
Het zit al tijden in IE..
Wat is dat voor feature?
Azure Active Directory
Hey thanks, wordt hier gewoon een password reset bedoeld? Ik begrijp echt niet wat hij bedoelt. Off Topic, ik weet het :)
Onder 'delen' versta ik toch wel het delen met andere gebruikers, en niet het synchronizeren met andere apparaten...
Titel is zo te merken al aangepast. Vond het ook verwarrend.
Zoals het er nu staat is het ook geen nieuws. Chrome en FF hebben dit al jaren, en t zal me verbazen als safari dat niet kan.
De beste titel voor dit artikel zou dan ook iets zijn als "edge krijgt feature parity met andere browsers voor password sync".
Edge is een goede ontiwkkeling maar zoiets triviaals (in de zin dat t gewoon een expected en anno 2015 nogal standaard feature is) is geen nieuws te noemen. Omgekeerd was dat het wel geweest, als edge daar géén support voor had gekregen. Anders kunnen we ook op artikelen gaan wachten in de trend van "edge krijgt HTML rendering capabilities" of "edge kan door HTML pages scrollen".

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 8 mei 2015 20:18]

De beste titel voor dit artikel zou dan ook iets zijn als "edge krijgt feature parity met andere browsers voor password sync".

Aangezien IE 11 dit ook al kan, is een nog beter titel:

"Edge mist bij release de functie tot password synchronsiatie".

O-)
Dit inderdaad...

Usernames, wachtwoorden en bladwijzers worden al tijden gesynchroniseerd met IE11 tussen verschillende PC's en Windows Phone bijvoorbeeld.

Omdat er zo nodig moet staan dat Google en Mozilla browser dit ook al kunnen leidt weer tot onnodig MS bashen. Beetje jammer.
Ik bash niemand, ik vind dit artikel enkel zwaar overbodig omdat dit evenveel nieuws is als "mensen halen adem" of "planten groeien". Het is niet meer dan logisch én verwachtbaar dat Edge deze feature krijgt, tenzij MS geen feature parity wil (en als browserbouwer moet je wel, én er nog overheen gaan ook)..

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 9 mei 2015 10:02]

Excuses als het onduidelijk was, ik refereerde eigenlijk meer naar het artikel zelf. Dat lokt weer een beetje anti-MS reacties uit door compleet te negeren dat Microsoft al lang en breed dezelfde functionaliteit biedt met IE (en het inderdaad dus niet meer dan logisch is dat de in ontwikkeling zijnde browser het ook krijgt).

Het is inderdaad een beetje een non-artikel met een anti-Microsoft smaakje eraan.
Beetje aparte verwoording in de titel: "... wachtwoorden delen", onder delen versta ik (en waarschijnlijk de meeste mensen) dat je het wachtwoord verspreid onder de mensen OID, maar dat lijkt me met een wachtwoord nou net niet de bedoeling. Misschien aanpassen naar het in het artikel ook al gebruikte woord synchroniseren?
Mee eens. Die titel is verwarrend en niet geheel overeenstemmend met hetgeen er in het artikel bedoeld wordt.
worden de wachtwoorden nu ook gecrypt als je hem opslaat in je browser?

want momenteel is het nog bij elke browser gewoon uit te lezen! per ongeluk een virus? weg wachtwoord XD
Edge is op zich wel een rare naam voor de nieuwe IE.

Microsoft heeft deze naam al eerder ( en nog steeds) gebruikt voor Exchange Edge Transport. .
En welke consument behalve de systeembeheerder kent die term?
Gaat het erom wat de consument denkt? Het is een naam die bij Microsoft al reeds gebruikt is. Daar heeft de consument toch niet mee van doen? Ik ben ook geen marketeer maar dit viel mij zo op......

Een autofabrikant kan toch ook niet 2 auto die misschien veel later na elkaar gebouwd zijn het zelfde noemen?
Het is niet "de nieuwe IE". Internet Explorer en Edge zijn 2 totaal verschillende browsers. Ze hebben enkel hun oorsprong gemeen, meer niet. En wat de naam betreft, mwa, ik vind het een goede naam voor een browser.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 9 mei 2015 00:04]

Microsoft's IE is jaren lang van af versie 4 de beste browser geweest, maar ze hebben te lang achter over geleund. FF, Chrome en Safari hebben veel terrein gewonnen omdat ze sneller waren, persoonlijk vindt ik dat FF de laatste tijd niet meer zo stabiel is en veel geheugen gebruikt.
Het is geen 2009 meer, even bijblijven hoor. Wat is in vredesnaam je doel van deze post.
Slechte naam Spartan was vooral erg populair op 9gag :P
De 'e' behouden is natuurlijk heel logisch. Als mijn ouders een computer zien met Chrome dan weten ze niet hoe ze op het internet moeten komen. ;)
Die E haat ik juist doordat IE erg traag was en veel virussen er doorgingen.
Vooral bij mijn ouders en anders familie leden en kennis daarna installeerde standaard Chrome met benodigde addons :P

[Reactie gewijzigd door DarklordLelouch op 8 mei 2015 20:53]

IE was inderdaad verschrikkelijk, nu valt het allemaal wel mee. Mijn familie heeft nog nooit geklaagd over IE, dus ik zie ook geen reden om het te veranderen. Ik gebruik IE11 ook regelmatig, is tegenwoordig een fijne browser.
Je kauwt op een gummetje uit 2009 toen Chrome je al je resources van systeem kaapte (ook als het uitstond) en in een paar testen (veel) sneller was dan IE. Dit beeld is tot de dag vandaag blijven hangen en is een voorbeeld hoe oubollig mensen en zijn en elkaar na praten.
Dat is alleen maar meer reden om de naam niet te handhaven :*)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True