Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties

Google heeft zijn plannen voor zijn eigen virtuele provider ontvouwd. Gebruikers betalen bij de mvno 20 dollar, omgerekend 18,63 euro, per maand en vervolgens 10 dollar voor elke gigabyte. Alleen gebruikers van een Nexus 6 kunnen op het netwerk.

De plannen voor Google Fi komen overeen met de omschrijving die een Amerikaanse krant woensdagochtend gaf. Gebruikers betalen alleen voor dataverkeer 10 dollar per GB en krijgen terug wat ze niet hebben gebruikt. Daardoor is het een mix van een abonnement en prepaid. Google mikt op het gebruik van wifi-netwerken, maar als fallback kunnen gebruikers op zowel het 4g-netwerk van Sprint als dat van T-Mobile. Dat zijn in bereik de twee mindere netwerken onder de grote Amerikaanse providers.

Gebruikers kunnen ook roamen in Nederland, voor eveneens 10 dollar per GB. Dat gaat dan wel alleen via 3g met een maximale snelheid van 256Kbit/s. Het is nog niet mogelijk om klant te worden, alleen om een uitnodiging te vragen. Dat kunnen vooralsnog alleen Amerikanen. Of en wanneer Google Fi ooit uitkomt in de Benelux, is niet bekend.

Google Fi

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Omdat het niet in het artikel staat:

Our plan starts with the Fi Basics for $20 per month. This includes:

Unlimited domestic talk and text
Unlimited international texts
Low-cost international calls

Wi-Fi tethering
Coverage in 120+ countries

Then it's $10 per GB for data. $10 for 1GB, $20 for 2GB, $30 for 3GB and so on. That's it. With no annual contract required.

[Reactie gewijzigd door nanoChip op 22 april 2015 19:51]

Voor Nederlandse begrippen lijkt dat redelijk prijzig, maar ik weet niet wat de huidige Amerikaanse aanbieders vragen.

Geen extra roamingskosten is wel een enorme plus.
Voor US standaarden is dit wel netjes. Mobiel in NL is gewoon extreem goedkoop, niet zo gek ook, een hoop mensen met weinig infrastructuur.

Ik zit bij een behoorlijk goedkope provider en betaal 55$ voor unlimited talk & text + 1GB data.

[Reactie gewijzigd door Megamind op 22 april 2015 20:13]

Nederland is niet goedkoop, kijk naar Duitsland of Denenmarken, daar liggen de prijzen nog een stuk lager, zeker in Denenmarken.

Ik heb vodafone en betaal voor 2 jaar incl toestel 55 euro voor onbeperkt bellen, smsen en 4gb data. Dat is nogsteeds vrij duur in vergelijking tot andere landen. Al is het in Amerika wel gebruikelijk dat je daar 100 tot 300 euro betaald voor je toestel als je een abbo afsluit.
Vodafone is een ontzettend dure provider voor wat je krijgt. Zelfs KPN is tegenwoordig stukken goedkoper dan VF.
Nou...dat is niet mijn ervaring.

Hoewel dit topic daar helemaal niet over gaat eigenlijk... ;)

Steeds als ik een nieuw abo wil, vergelijk ik van alles en steeds is KPN echt tientjes per maand duurder dan Vodafone voor dezelfde of vergelijkbare abos. Ik neem dan altijd incl.telefoon. Misschien is dat het verschil want ik heb wel vaker mensen dit soort dingen horen roepen en die hadden het dan over sim only. Maar uit prijsvergelijkingen komt KPN er nooit echt als goedkoopste uit.
Ahja, dan kan het inderdaad weer heel anders zijn. In mijn situatie (toestel los kopen, vooral data) heeft KPN op dit moment een veel aantrekkelijker aanbod dan Vodafone.

Op dit moment heb ik Vodafone Red (2 GB data) + 3 GB extra data. Normaalgesproken zou dit € 59 per maand kosten, maar ik heb een flinke korting gekregen zodat ik maar € 27 per maand betaal. Dit omdat ik nog een oud abonnement had (Bel+Sms+Web 150, met FUP) dat Vodafone vorig jaar heeft uitgefaseerd.

Toch heb ik onlangs een SIM Only aangevraagd bij KPN. Voor € 25 per maand (normaal € 30, maar € 5 korting gedurende looptijd van het abonnement) heb ik eveneens 5 GB aan data. Dat wordt verdubbeld wanneer ik straks ook glasvezel en tv van KPN neem, waarna ik ook nog eens een gratis pluspakket krijg (KPN Compleet).

De combinatie van vast en mobiel maakte het voor mij toch iets te aantrekkelijk om níet over te stappen.
Het is wel goedkoop in vergelijking met de US, dat Google fi abbo lijkt mij duur
Is die $55 niet inclusief subsidie voor je toestel?
Nee. Een normaal abon is 55$ + X$ voor een toestel, zeg maar +300$ voor iPhone 6.

Vergeleken met Europa is het hier in de VS absurd duur! Maar dat komt (in mijn ogen) door dat ze hier meteen onbepert bellen & smsen nemen en dan wat data erbij. Terwijl in NL data veel belangrijker is dat onberkt sms of bellen, want bellen kan ook via data. En smsen.... wie doet dat nog? Terwijl hier iedereen nog smst, en als je vraagt of ze Whatsapp hebben vragen ze je waarom het niet via sms kan?!
Klopt, toestel bij abo is niet gewoon, het kan wel, maar wordt wel apart afgerekend.
Oftewel als je het toestel er niet bij neemt betaal je alsnog de €500 meerprijs via het abonnement. Je denkt toch niet dat ze je zoveel korting geven op een telefoon he? Dat zit gewoon verrekend is de maandelijkse kosten.
Overigens vind ik €55 p/m schreeuwend duur voor een abo waar je geen telefoon bij krijgt. Ik betaal een tientje voor een sim-only.
Dat is dus inclusief subsidie aangezien de iPhone 6 rond de $750 (16GB versie) is.
Mobiel in NL is extreem duur, in Sweden heb je 4G abbonementen met 1 GB aan data voor 10 Euro met extreme lage kosten om het buitenland te bellen. Tele2 heeft hier zelfs abbonenmenten zonder bellen waar je voor 10 euro 5GB per maand krijgt met volle 4G snelheid.

Ook prepaid is hier veel goedkoper ik krijg met prepaid hier voor 5 euro 1GB met 4G verbinding per maand.

[Reactie gewijzigd door NC83 op 22 april 2015 22:48]

Klopt. Bespottelijk goedkoop bij Tele 2. Dit even gedeeld door 10 doen en je hebt ongeveer de Euro prijs:

0,5 GB kostar 49 kr/månad
5 GB kostar 99 kr/månad
20 GB kostar 149 kr/månad
50 GB kostar 249 kr/månad
100 GB kostar 399 kr/månad
Hetzelfde hier in Noorwegen, met een verschil, normale abbos naar je huis toe zijn wel weer hartstikke duur tenzij je glasvezel kunt krijgen. Als je dat niet kunt ben je van Telenor haar zooi afhankelijk en het nooit eindige "Het zijn oude lijnen dus meer betalen minder snelheid!" melken.
In België heb je bij LycaMobile voor €32 5 GB op 4G, onbeperkt bellen in BE en onbeperks SMS in BE en EU. Ook mag je overal onbeperkt bellen waar ze Lyca hebben in de wereld.

Een tijdje geleden zat ik bij Dommel: 36EUR per maand met 10GB op proximus, onbeperkt bellen en sms + 125m iedere maand Roaming en 100Mb. Echter zijn ze daarmee gestopt en is het nu pay as you use.
Zonder toestel is dat eigenlijk heel erg duur, ik betaal nu E12 voor 1GB en 100SMS + 100bel maar zou voor E23 onbeperkt bel&sms kunnen hebben (met die 1GB erbij natuurlijk)

Edit: Ah "hier in de V.S." excuses verkeerd begrepen.

[Reactie gewijzigd door rutierut op 22 april 2015 22:03]

$55 is nog steeds behoorlijk veel voor unlimited talk & text. Ook talk is op de telefoonnetwerken absoluut geen last, de kwaliteit is al dermate laag dat er relatief weinig bits verzonden worden. Laat staan voor text, wat in deze tijd uberhaupt niets meer mag kosten.

Het zal wel een van de betere opties op de markt zijn voor iemand die weinig Internet nodig heeft, maarja.. t is 2015 en we zitten nog steeds aan dergelijke dure abbo's vast. Jammer.
Ben ik het niet helemaal mee eens. NL is betaalbaar maar niet extreem goedkoop. Dat is Roemenië ofzo (minder dan 10 euro per maand voor onbeperkt alles).

In de VS heb je ook best mooie abo's. Voor sommigen zal Google best OK zijn maar als je meer dan 5 GB per maand verbruikt zijn andere providers al snel goedkoper (met unlimited abo's bijvoorbeeld). Voordeel van Google is wel dat je niet vast zit aan een contract en dat je ook goedkoop (zelfde prijs) internet kunt roamen en goedkoop naar het buitenland kunt bellen. Dus da's inderdaad "wel netjes." Spectaculair helaas niet. :|
In Roemenië is het inkomen ook veel lager, daar is 10 euro voor een abbo redelijk veel, valt eigenlijk niet met elkaar te vergelijken
Dat is toch niet duur.
Push to talk kost hier 50 euro en


Komt op 39euro voor de dispatcher (basis abbo waar je groepen in kan aan maken)en dan voor een basis abbo 9 tot 15 euro permaand dan zit je ook op 50 dollar.
https://www.kpncriticalco...sh-to-talk1/8?origin=1350

En onbeperkt bellen en 1gb data is ook 49 euro sim only.


Iedereen zegt dat prijzen in de vs duur zijn ik vind het altijd wel mee vallen en kijk er bewust naar als ik er ben.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 23 april 2015 08:23]

Heb nu voor T-Mobile $100 voor 2 lines (dus voor mij en mijn vrouw) unlimited text, voice en data. 5GB tethering data. Free text and data in het buitenland.
Naar NL bellen is $1.99 per minuut! maar voor $10 per maand kan dat naar $0.20 per minuut.
En dit is een redelijk goede deal.
Wel een mooie deal inderdaad, maar Tmo "unlimited" werkt een beetje net zoals in NL bij sommige providers. Als je over je limiet heen gaat vertragen ze het gewoon drastisch. Als je echt unlimited wilt kan dat ook wel maar dan mag je wel een paar tientjes extra lappen per maand.

Hoe snel is je internet in het buitenland trouwens?
Geen limiet.

Buitenland is 3G
Van Google had ik toch wel wat meer verwacht dan een mage GB per $10. Wat een schande. Het enige bedrijf dat nog enige disruptie kan veroorzaken en ook de mobiele markt -eindelijk- de toekomst in te helpen, gedraagt zich haast niets anders dan elke andere mobiele ISP.

Ik had minstens 10 GB per 10 muntstukken verwacht. Maar helaas.

Daarnaast ook nog eens de service beperkt houden tot de Nexus 6? Lekker eerlijk, Google.
Verkijk je niet op het prijsverschil tussen Nederland en de VS, prijzen voor mobiele abonnementen liggen daar een stuk hoger. Verder heeft Google gewoon geen eigen netwerk dus ze zullen de netwerk capaciteit zelf ook weer in moeten kopen bij een van de bestaande netwerken. Om jouw idee van een GB per dollar dus waar te maken zou of Google er enorm op toe moeten leggen (en het is geen liefdadigheidsinstantie), of een van die netwerken moet om een of andere reden het nog goedkoper dan dat aan Google verkopen en dat gaat gewoon echt niet gebeuren. Een netwerk operator is ook niet gek, ze geven wel wat korting waardoor MVNO's (wat Google hier dus is, net zoiets als alle virtuele operators hier in NL die geen eigen netwerk hebben) qua prijs onder de operator zelf kan duiken, maar het gaat geen enorm groot verschil zijn natuurlijk.
En die beperking, tja, dat is een beetje standaard bij Google dat ze dit soort beperkingen gebruiken om de toestroom aan gebruikers een beetje in de hand te houden.
Als het nou $10 voor 10 GB wereldwijd is wordt het natuurlijk wel interessant.
Het is wel jammer dat je perce de Nexus 6 nodig hebt voor dit abbonment. Toen het toestel uitkwam, was het bepaald niet een telefoon die bang4bucks gaf toen hij uitkwam.

Het abonnement is wel heel aantrekkelijk voor als je veel internationaal reist. $10 per gig internationaal is dan niet zo duur.
Meh, erg teleurstellend. Voor de USA wellicht een verbetering maar geen revolutie.

Google is normaal het bedrijf van de grote getallen, wat in een klap iets 10 keer beter/groter maakt. Dit lijkt veel meer op een sub optimalisatie. En gezien je bij Google te maken zult hebben met het privacy/aftap aspect, had ik eigenlijk prijzen verwacht die richting nul gaan.
Het opzetten van een mobiel netwerk is ook voor Google een enorme klus. Als de plannen voor 'Google Fi' een half jaar geleden bedacht zijn is het voor Google onmogelijk om nu al zelf een landelijk dekkend netwerk te hebben.

Met deze mvno-constructie, waarmee Google gebruik maakt van bestaande netwerken, kan er wel in het hele land worden geboden. Ook is het een relatief goedkope manier om te zien of er wel voldoende vraag is naar hun dienst. Keerzijde van de medaille is dat Sprint en T-Mobile kunnen vragen wat ze willen, wat terug te zien is in die $10/GB. Mocht Google ooit een eigen netwerk uit de grond stampen (of, Google kennende: Sprint overnemen) dan zal die prijs vast wel zakken.

[Reactie gewijzigd door Alex) op 22 april 2015 20:13]

Ik vraag me af wat voor techniek ze gebruiken.. De Nexus 6 ondersteunt het, andere toestellen nog niet. Dat wekt de indruk dat er iets hardwarematigs is toegevoegd om de nieuwe technieken van Google te ondersteunen, maar tot op heden hebben we iFixit oid. daar nog niet over gehoord voor zover ik weet.
Waarschijnlijk gaat het niet om de gebruikte techniek, maar hebben ze er voor gekozen om in eerste instantie alleen hun eigen Nexus 6 toe te laten op het netwerk.
Ik denk dat ze van VoLTE gebruik maken, waarmee telefoongesprekken bijvoorbeeld kunnen worden overgedragen naar een WiFi netwerk (of elk anders netwerk wat met internet verbonden is). VoLTE support is nog erg schaars onder nieuwe telefoons, en tevens niet altijd compatibel. Daarom denk ik dat ze beginnen met de Nexus 6, welke VoLTE support heeft waar ze zelf bekend mee zijn.
Het is de enige telefoon die zowel de Sprint Spark (tri-band LTE) als Tmo LTE frequenties ondersteunt.
The Nexus 6 is the first smartphone that supports our network of networks. It works with the Project Fi SIM card, which supports multiple cellular networks, and a state-of-the-art cellular radio tuned to work across network types.
Maar als ze het de 'Project Fi SIM card' noemen en de speciale functionaliteit door de kaart wordt verzorgd, dan zou het dus niet exclusief op de N6 moeten werken.
je moet ook de rest lezen want er staat
which supports multiple cellular networks, and a state-of-the-art cellular radio tuned to work across network types.
$10 per GB wereldwijd. Fenomenaal.

Komen de EU-lidstaten aan met hun 10MB gratis per maand binnen de EU. Mag je in het buitenland nog steeds 10 euro per MB betalen. Te belachelijk voor woorden.

Dat het maar snel naar Europa komt. Heel snel. Doei telecom uitzuigers. Dit vind ik typisch Google, iets 100x beter maken in een klap. Innovatie die hen geld gaat opleveren. Geen een van de huidige telco's durft dit en doen ze dus ook niet en hebben dus een achterstand. Stilstand = achteruitgang. Vodafone ed. hebben sowieso echt de innovatie van een pinda.

[Reactie gewijzigd door Xeanor op 22 april 2015 21:40]

Het is dan ook typisch Google die ~200 euro aan profiling van jou verdient door je bestaan op het web, daarom kan alles zo "goedkoop", dat komt wel met een privacy prijs.
$10 per GB wereldwijd. Fenomenaal.

Komen de EU-lidstaten aan met hun 10MB gratis per maand binnen de EU. Mag je in het buitenland nog steeds 10 euro per MB betalen. Te belachelijk voor woorden.

Dat het maar snel naar Europa komt. Heel snel. Doei telecom uitzuigers. Dit vind ik typisch Google, iets 100x beter maken in een klap. Innovatie die hen geld gaat opleveren. Geen een van de huidige telco's durft dit en doen ze dus ook niet en hebben dus een achterstand. Stilstand = achteruitgang. Vodafone ed. hebben sowieso echt de innovatie van een pinda.
Werkelijk ?

Een rant tegen de EU planten, terwijl de Google deal helemaal niet zo geweldig is.
OK, er is wereldwijd roaming, maar kom op, 256Kbit/s ??

Je mag per GB aanschaffen á 10$, dat zijn de prijzen ( voor Nederland ) uit 2012/2013
Terugrekenend zou mijn huidige abonnement dan 220€ gaan kosten.
Voor de mogelijkheid om af en toe in het buitenland niet meer te gaan betalen ....
Ik denk dat in het verschil tussen mijn huidige KPN en Google van ruim 80€ ik elke maand op de normale snelheid van roaming gebruik kan maken EN geld overhouden.
Zo fenomenaal wil ik het niet noemen nog.... als ik als KPN klant mijn mobiel bij KPN weg haal (waar ik 20 GB heb aan data verkeer met 4G snelheden door mijn KPN compleet pakket omdat ik ook de vaste aansluiting bij KPN heb) moet ik dus bij Google 20 * 10 = 200 Euro betalen voor een vergelijkbare data bundel maar met een idioot lage snelheid...per maand..... Nee, ik pas, ik blijf nog wel even bij KPN gezien snelheid, prijs, dekking, noem maar op.... Voor NL / Europa zijn deze prijzen denk ik iets te hoog gegrepen, nou blijft het de vraag natuurlijk OF Google dit ook in NL / Europa gaat introduceren... als ze dat willen zullen ze meer marktconform moeten gaan met de prijzen en dus zwaar omlaag moeten gaan.
Google heeft er baat bij dat mensen online zijn, daar verdienen ze indirect aan via advertentie inkomsten.
Met dat model zouden ze goedkoper mobiel internet aan kunnen bieden dan concurrenten.
En je data gaat over een Google VPN. Weet niet of ze er iets mee doen maar de mogelijkheden zijn er; je data gaat wel door de Google Cloud bij wijze van spreken. Altijd iets om in het achterhoofd te houden bij diensten/producten van Google: het is een marketinginformatiebedrijf; 90% van de inkomsten komen uit advertenties enzo.

Vragen die je jezelf moet stellen zijn onderandere: Wat gebeurt er met de metadata, de telefoonnummers die je draait en de websites die je bezoekt? Facebook gebruik door het Google VPN, email verkeer... Winkelwagen cookies die voorbij komen. Ik zou persoonlijk nooit een dergelijk abo bij Google afnemen.

[Reactie gewijzigd door alfredjodocus op 22 april 2015 20:12]

Staat dat ergens dat je via een VPN werkt?
Ja, het staat in de FAQ als een groot pluspunt natuurlijk :
How does Project Fi help protect my data when I'm on public Wi-Fi?
When Project Fi automatically connects you to an open Wi-Fi network, we help protect your data by sending it through a secure connection, known as a Virtual Private Network (VPN). This secure connection protects your data from being looked at by other users on the open Wi-Fi network.
https://fi.google.com/about/faq/#wifi-connection-and-calls-2

Lijkt me dat het Google VPN er altijd is voor dataverkeer, ook als je niet op het open Wi-Fi netwerk zit. En in de verzameling 'other users' zit natuurlijk niet Google zelf :)

[Reactie gewijzigd door alfredjodocus op 22 april 2015 20:17]

Nee, dit is specifiek voor open Wi-Fi netwerken omdat je daar afgeluisterd kan worden.
Je hebt gelijk. Echter, bij gebruik van het mobiele netwerk gebruik je een APN. Dat is in feite ook een soort VPN. Je data loopt dus alsnog via Google alvorens het het Internet bereikt.
Tsja.. bangmakerij als je het mij vraagt want ISPs mogen verkeer helemaal niet afluisteren voor eigen doeleinden. Google heeft daar ook vrij weinig mee te winnen, meeste mensen gebruiken al Android en Google Search. Al heb je gelijk wat die APN betreft.

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 23 april 2015 11:55]

Google's VPN is nogal eng als het gaat om je privacy.
Om er mee te verbinden op de Nexus6 moet je aanvinken dat je 'begrijpt' dat al je verkeer gemonitord wordt.
After clicking on the created shortcut, the app greeted with a pop-up message that reads, "Google VPN: [..]."
The pop-up also has the "learn more" and "got it" options. However, since Google VPN feature is currently not in a functional state, you get redirected to a support page from Google if you click on "learn more" option.
But if you click on the "got it" option, you are taken to the regular VPN connection request window, where you are asked if you would like the Wi-Fi assistant to set-up a VPN connection "that allows it to monitor network traffic."
De meeste mensen die voor een vpn kiezen, kiezen vaak juist voor een vpn die geen log's maakt, en geen verkeer monitord.

Volgens de privacy voorwaarden van Google mogen ze die data ook vrijwel 'ongelimiteerd' gebruiken 'om hun services te verbeteren'.
We verzamelen gegevens op twee manieren:
  • Gegevens die u aan ons levert.. [...]
  • Gegevens die we ontvangen op basis van uw gebruik van onze services..[...]
Hoe we gegevens gebruiken die we verzamelen

We gebruiken de gegevens die we uit al onze services verzamelen om de services te leveren, te onderhouden, te beveiligen en te verbeteren, [..] We gebruiken deze gegevens ook om gepersonaliseerde inhoud aan u te leveren, zoals relevantere zoekresultaten en advertenties.
Deep package inspection is niet illegaal in Nederland maar wel vrij controversieel, het alsof de postbode die je briefen leest. Google's FI abbonment en VPN zorgt er dus voor dat 'alles' wat je doet gelogd zal worden, en gebruikt mag worden door Google.
Google's VPN is nogal eng als het gaat om je privacy.
Om er mee te verbinden op de Nexus6 moet je aanvinken dat je 'begrijpt' dat al je verkeer gemonitord wordt.
Deze melding is een standaardmelding van Android: ik heb zelf een VPN-servertje opgezet met L2TP/IPSec en bij het verbinden waarschuwt mijn Oneplus ook dat er mogelijk verkeer wordt afgeluisterd. Waarschijnlijk hebben ze gewoon gekozen de bestaande Android API te gebruiken voor hun VPN-verbindingen. Die VPN verbinding is dan weer nodig om veilig met open netwerken te kunnen verbinden.

Echter ben ik het met je eens dat de kans dat Google kijkt naar de inhoud van je VPN-verbinding zeer groot is. Dit hoeft niet per se logging etc. te zijn, als het gebeurt zal het alleen geautomatiseerde DPI zijn om een geavanceerde vorm van Google Analytics te kunnen bieden.

Daarom zou ik, als ik Fi zou nemen, ook direct een VPN instellen om mijn verkeer binnen Google via mijn eigen verbinding te laten lopen.
OK, voor open wifi vind ik het, omdat ik zoals de meeste mensen die geen privé VPN gebruiken, toch ook wel een USP. Ik kan uit deze text niet afleiden dat je ook op het VPN zit als je op 4G of 3G zit. Dat zou inderdaad raar zijn.
Dit maakt me hoopvol voor de toekomst. Goede eerste stap van Google.
ze mogen van mij ook in nederland wel kabel aan gaan bieden hoor :) ik vind de 15mb/s verbinding die ik hier heb toch net niet snel genoeg ;)
Alles staat of valt bij de kwaliteit van het WiFi netwerk. Google speelt het slim, ze weten dat de Tech Crowd hier op af komt en als de data te goedkoop is gaan ze er helemaal kapot aan. Ik denk dat dit een eerste grote test voor het WiFi netwerk is en dat ze zo willen zien hoeveel data de gemiddelde gebruiker over het wifi netwerk gaat gooien en hoeveel over het 3G/4G netwerk.

International Roaming voor het zelfde tarief (maar met lagere snelheid) is natuurlijk een hele mooie ontwikkeling.
Google mikt op het gebruik van wifi-netwerken, maar als fallback kunnen gebruikers op zowel het 4g-netwerk van Sprint als dat van T-Mobile.
Is het andersom niet beter? Dus 4G maar fallback naar WiFi? 4G is namelijk vaak sneller dan WiFi.
Het enige pluspunt is dat de data internationaal te gebruiken is, maar in vergelijking met mijn huidige bundel zou dit Google abonnement nog altijd duurder uitkomen. Ik heb nog een wat ouder Vodafone abonnement met 11GB en 4G voor ongeveer 32 euro per maand. Per maand verbruik ik hiervan zo'n 5 tot 7GB en heel af en toe gebruik ik een beetje data in het buitenland, wat via de Blox geregeld kan worden. Maandelijks ben ik hierdoor in totaal zo'n 35 tot 37 euro kwijt.

Bij Google zou ik voor datzelfde geld nog geen 4GB aan data krijgen. Daar zou ik dus per maand eerder 50 tot 70 dollar moeten neertikken. Kortom: het is een leuk begin en een goede stap naar het afschaffen van roaming kosten, maar op dit moment (voor mij in ieder geval) nog niet aantrekkelijk wanneer dit hier in Nederland en Europa beschikbaar zou zijn.

[Reactie gewijzigd door Moi_in_actie op 22 april 2015 21:50]

Als ze dezelfde prijs hier in Nederland zouden hanteren krijgen ze denk ik geen voet aan de grond. Ik betaal nu €22,50 per maand bij KPN voor 16 GB op 4G, 200 belminuten en onbeperkt sms.

Voor de duidelijkheid ik ben begonnen met 6 GB en 100 belminuten op een 2 jarig HI contract. KPN Compleet verdubbelde dit aantal. Daarnaast is er nog eens 4 GB bijgekomen bij de overgang van HI naar KPN.