Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 108 reacties

WhatsApp-gebruikers krijgen via een software-update de mogelijkheid om hun berichten, foto's en video's op te slaan in Google Drive. Dat moet het terugzetten van backups gemakkelijker maken. De dienst heeft inmiddels 800 miljoen actieve gebruikers.

De nieuwe functie zit in versie 2.12.45, waarvan het installatiebestand op internet circuleert. Volgens Android Police zit er in deze nieuwe versie een mogelijkheid om ontvangen berichten, foto's en video's op te slaan in Google Drive. Daarbij kan de backupfrequentie worden ingesteld; bijvoorbeeld een keer per dag, of juist een keer per week of maand. Door een koppeling te maken met het bijbehorende Google-account kunnen backups gemakkelijker worden teruggezet: nu moeten gebruikers nog handmatig bestanden van de ene naar de andere smartphone overzetten, als zij willen overstappen.

Versie 2.12.45 wordt momenteel nog niet uitgerold en staat ook nog niet op de website van WhatsApp, waar versie 2.12.44 de laatste is. Waarschijnlijk wordt de software binnenkort officieel uitgerold, maar de makers hebben zelf nog niets bekendgemaakt.

In de afgelopen tijd zijn veel features toegevoegd aan WhatsApp. Zo kwam er de mogelijkheid om de dienst via het web te gebruiken en om te internetbellen. Een recente update bracht Material Design naar WhatsApp: dat is de design language die Google heeft bedacht voor Android en webdiensten. Oprichter Jan Koum liet onlangs weten dat de berichtendienst inmiddels meer dan 800 miljoen actieve gebruikers heeft.

Whatsapp-backup via Google DriveWhatsapp-backup via Google DriveWhatsapp-backup via Google Drive

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (108)

toch nog niet zo goed als telegram. een paar dagen terug mijn telefoon gereset. voor telegram hoef ik niets te doen. alle berihten stonden er meteen in tot en met de laatste aan toe.
met whatsapp moest ik een backup vinden ergens op mijn sd kaart en terug zetten. hoop gedoe.
(wat overigens een aantal keer mis ging ook nog, pas toen de backup op mijn interne kaart stond ging het goed). de backup was van 04:00 in de nacht dus alle berichten van die dag was ik kwijt.

nu zie ik dat je kan dat je per dag kan backupen, terwijl ik gewoon per bericht wil.

[Reactie gewijzigd door tibi op 19 april 2015 10:55]

Ik was niet blij dat Facebook WhatsApp overnam, en heb toen ook een tijdje Telegram gebruikt. Op de app zelf is niet zoveel aan te merken, maar juist omdat Telegram alle berichten op de server op slaat, ben ik eigenlijk weer van die app afgestapt. Ze proberen de indruk te wekken dat het veiliger is dan WhatsApp, om vervolgens al jouw normale berichten (dus niet de secret chats) gewoon op de server op te slaan. Als iets duidelijk is geworden sinds Snowden is dat zoiets niet bepaald wenselijk is. De privacy policy van Telegram verbiedt ook niet de doorverkoop van jouw gegevens.

WhatsApp komt tegenwoordig met "beunoplossingen": WhatsApp web dat met je telefoon verbonden moet zijn, backup van berichten via een andere clouddienst, etc. De reden dat het op deze manier gebeurt is simpelweg omdat ze zelf jouw berichten niet hebben. Die staan alleen op jouw telefoon. En dat geeft mij tegenwoordig weer meer vertrouwen in WhatsApp, ondanks dat Facebook de eigenaar is.
Maar wie garandeert jou dan Facebook niet alle berichten op een server heeft staan van alle gebruikers vanaf het begin aan toe? Toch maar op blauwe ogen vertrouwen?
Zo werkt het ook met whatsapp op Windows Phone, ik snap niet precies dat dit zolang heeft geduurt op android
Juist en hoe denk jij dat al die berichten weer op je toestel komen? Ze worden dus wel opgeslagen op de servers.
Ik mis eigenlijk (klinkt heel vreemd) de Dropbox optie om berichten in de cloud op te slaan. Google Drive heb ik wel, maar gebruik dat totaal niet. Hopelijk een feature in de toekomst :)

Admin-edit:Linken naar onofficiële bronnen van software met copyright, gratis of niet, is niet toegestaan.
Lees de Algemene voorwaarden (art. 4.6.v) voor meer info.

[Reactie gewijzigd door Dirk op 19 april 2015 20:31]

Ligt het aan mij of is de menu knop weg? Ik loop te zoeken maar vind hem niet..
Welke knop bedoel je precies? De drie 'puntjes' welke het overflow-menu openen, rechtsboven in de appbar? Bij mij staan deze er nog gewoon namelijk.
Als je 1 knop/handeling ingesteld hebt om het menu op te roepen. Bijvoorbeeld de knop: 'multi-task menu' lang in gedrukt houden.

Dan verdwijnen de 3 puntjes in de nieuwe update. Is voor mij ook erg wennen. Heb op mijn OPO de bovengenoemde knop ingesteld voor sommige apps die de 3 puntjes niet laten zien.

OT:
Vind dit een mooie toevoeging, hopelijk betekent dit dat ze ook dropbox support toevoegen. Ik heb graag al mijn spullen op 1 plek. In dropbox heb ik een map app gemaakt waar alle backup bestanden in komen van de verschillende apps. Hiermee blijft het overzichtelijk.
Ik heb dat dus niet. Ik heb de multitask knop ingesteld maar heb niet de 3 puntjes maar het bericht icoontje.

Heb CM 12 momenteel draaien. Op een Galaxy s5.

[Reactie gewijzigd door flipkipse op 19 april 2015 13:20]

Heb je het wel ingesteld of niet? Met andere woorden, als je lang de multi-task knop ingedrukt houdt, krijg je dan het menu? Zoja, dan is dat de reden dat je de menu knop niet ziet in WhatsApp.
Nee heb dus het nu op multitask staan als ik de knop lang in hou
En als je hem kort in drukt, heb je dan wel het optie menu?

Anders dat het dan misschien dat het gewoon een CM kwaaltje is.
De S5 heeft ook nog een "fysieke" menu-toets, dus die drie puntjes zijn niet in elk programma aanwezig.
Is toch mooi op deze manier, dan gaat het ook niet van je dropbox ruimte af :)
Klopt! Maar op elke plek een beetje wat is ook zo vervelend :p Met wat referrals, gratis dingetjes om MB te verdienen enzovoort kom je er wel. Genoeg ruimte :Y) :P
Mooie van Drive is dat app data in principe uit je folders gehide wordt. In Dropbox zou je gewoon een folder WhatsApp zien, en dan wordt het best wel snel een rotzooitje als ze dat allemaal zouden doen. Drive verbergt appdata, en dat vind ik eigenlijk wel prima :)
In Drive heb je echter wel zwakkere sync instellingen: je kunt enkel top directories syncen of unsyncen. Dropbox is heer en meester op dat vlak met Selective Sync, al zijn er wel enkele kleine partijen die dat weten te evenaren.
In Dropbox nest de app dit onder de map "Apps" net als alle andere Dropbox-applicaties, dus je hebt hier feitelijk weinig last van.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 19 april 2015 13:35]

Ik vind juist van niet. Zo is het bij mij misgegaan met de HTC backup. Ipv de backup terug te zetten ging hij een nieuwe backup maken, dit heb ik onmiddellijk gestopt door de telefoon uit te schakelen.

Gevolg: HTC backup app ziet geen backup meer in Drive. Terwijl als ik naar Drive ga en zie hoeveel data die app in beslag heeft genomen is er weldegelijk een backup aanwezig.

Nu ben ik alles kwijt, als ik bij de bestanden kon komen dan kon ik tenminste nog een aantal zaken terugvinden.
Het zou eens tijd worden zeg... Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Dit is een functie waar men al jaren om roept. De grote vraag is natuurlijk of je op deze manier ook gemakkelijk kunt switchen tussen OSen of dat de backup nog steeds OS specifiek is. Cross-platform support is tot op heden echt een lachertje. Als ze dat eens weten te fixen en misschien ook andere cloud-opslag gaan supporten zou dat erg fijn zijn. Daarnaast zou een dual-sim optie ook wel mogen.
Dat vraag ik me ook af. Want ik ben sinds kort overgestapt op een iPhone en ik kan dus niet mijn chatgeschiedenis meenemen. Maarja, iPhone heeft ook nog steeds geen bellen via whatsapp dus vraag me of die gdrive beschikbaar komt voor iPhone.
Waarom zouden ze dat doen? Whatsapp gebruikt al jaren iCloud voor backups. Nog beter, op iPhone heb je dubbele backups: van het systeem en WA via iCloud Drive.
Zoals gezegd: voor wanneer je overstapt van Android naar iOS.
Functie waar men al jaren om roept? Waarom dan?
Je chats worden toch al opgeslagen op je SD kaart... mocht je zo graag je chats willen behouden bij aanschaf nieuwe telefoon of zo.

Nee, whatsapp web was een functie waar men al jaren op wachtte.
Heb het idee dat er dan in de backup bestanden inzage hebben van de desbetreffende dienst die je gebruikt. In dit geval Google drive.

Hmmm ik weet het niet zo zéker of ik daarvan gebruik ga maken. Laat mij als gebruiker 2 x over nadenken.

Edit;
Aangezien whatsapp de gesprekken niet enqrypted opslaat. Wordt het wel heel makkelijk in te zien.


No go for me.

[Reactie gewijzigd door aygul12345 op 19 april 2015 10:54]

[...]
Edit;
Aangezien whatsapp de gesprekken niet enqrypted opslaat. Wordt het wel heel makkelijk in te zien.
Nog go for me.
Je weet niet of WA de boel alsnog gaat encrypten als het bij "de concurrent" opgeslagen gaat worden?
En ik weet niet wie erger is voor je persoonlijke data. Google of Facebook. (eigenaar van Whatsapp)
Maar je maakt de veronderstelling dat Facebook geen kopie maakt.
Zou me niet verbazen als ergens in de voorwaarden staat dat whatsapp de data mag gebruiken voor bepaalde doeleinden.

En Facebook heeft al een soort eigen ad-service om reclames persoonlijk te maken zoals bij google.

Een plus een moet nog drie worden bij deze aankoop, en het moet uit de lengte of uit de breedte komen.
Super nieuws voor Google! Dan weten ze nog meer van iedereen.

Het is allebei waardeloos natuurlijk. Ze hadden beter een onafhankelijk cloud aanbieder kunnen nemen. Waarschijnlijk betaalt Google grof geld om over de Whatsapp data te beschikken. Mijn vrienden, buren en ik gebruiken Telegram gelukkig.

[Reactie gewijzigd door tinoz op 19 april 2015 11:27]

[...] Mijn vrienden, buren en ik gebruiken Telegram gelukkig.
Waarschijnlijk kun je Telegram ook wel backuppen bij een Google dienst ;)
Daarnaast weet Google vast al lang wie jouw buren zijn.
Net zo goed, als dat Facebook waarschijnlijk al heel veel van mij weet, ondanks dat ik er geen account heb en actief heb aangegeven geen mails met invites enzo van hen te willen ontvangen.
Aangezien whatsapp de gesprekken niet enqrypted opslaat. Wordt het wel heel makkelijk in te zien.
De backups die momenteel elke nacht op je SD kaart gemaakt worden zijn sinds een jaar(?) encrypted. Gok dat whatsapp na de DB backup naar de SD, de hele whatsapp map van de SD kaart synct naar Drive.
Hopelijk bouwen ze voor windows phone onedrive in!
WhatsApp op WP doet dit al met chats. Om de zoveel tijd wordt er een automatische backup gedaan op OneDrive. Je ziet dan ook dat de livetile grijs wordt, dan moet je wachten tot de backup klaar is. Ik weet zeker dat chats worden opgeslagen op OneDrive, of foto's enz. worden opgeslagen weet ik niet.
En waar staan ze dan volgens jou? De map met foto's van WhatsApp worden zowieso niet gesynchroniseerd op OneDrive. Die chats ook niet naar mijn weten.
Daar is deze uservoice voor.
Die staan verborgen. En volgens mij zijn het alleen de chats inderdaad. Maar ik weet het niet 100% zeker.
Ga naar onedrive.com > klik links onder op get more storage > klik op device backups in die linker kolom.

[Reactie gewijzigd door enomiss op 19 april 2015 14:16]

Hier komt alleen data van apps die dit in hebben gebouwd. Dit heeft Whatsapp naar mijn weten niet. Whatsapp backup is alleen via SD kaart. Je word bij instellen ook gevraagd om backup vanaf sd terug te zetten.

Als apps data in de cloud hebben word er bij installeren ook aangegeven dat er data terug word gezet. Doet Whatsapp niet. Bijvoorbeeld Bing Weer wel.

[Reactie gewijzigd door svenvNL op 19 april 2015 16:17]

Leuk idee, helaas is Whatsapp nou net een paar dagen geleden gecrashed waardoor ik al mijn berichten al kwijt was.
Je kunt instellen dat er regelmatig een backup gemaakt wordt. Dan raak je bij datacorruptie alleen de laatste berichten kwijt.
Probleem is dat hij die backup niet terug kon zetten omdat deze corrupt was, ze werden dagelijks om 04:00 gemaakt.
Whatsapp bewaart 7 backups (van de laatste 7 dagen). Zijn die bij jou/hem allemaal corrupt?
Ik heb er zelf maar 1 kunnen vinden, ik zal nu snel kijken of ik de oudere backups kan terug vinden. :)
Laat ons niet in spanning :)
Helaas heeft hij maar 14 berichten uit de backup kunnen halen, dus helaas zijn mijn gesprekken van tot 2 jaar oud kwijt.
Achja, had ik zelf maar backups moeten maken daarvan.
Balen!
Misschien valt hier nog iets mee te redden?http://www.backuptrans.com/tutorial/decrypt-read-chats-from-whatsapp-backup-file-on-android.html
Op zich een goede gedachte, het is alleen jammer dat het niet op de servers van Whatsapp blijft.
Doordat ik regelmatig van telefoon wissel (userreviews) komt het regelmatig voor, dat niet als goed is opgeslagen of dat je niet altijd de juiste rechten hebt om je msgstore.db.crypt8 te kopiëren.
In het verleden konden de foto's uit oudere berichten niet meer worden weergegeven uit geïmporteerde berichten. Gelukkig is dat sinds enkele maanden netjes opgelost. Het zou dus een welkome feature zijn als je de berichten online kunt opslaan, maar liever op de servers van WA, zoals joo5ty ook al deels aangeeft.
Je zou dan in elk geval de keuze moeten hebben. Ik vind het wel best dat de berichten niet op hun centrale server staan. Nu heb ik nog enigszins een gevoel van privacy.
Interessant wel dat ze de gegevens verbergen binnen Google Drive. Er wordt dus geen folder aangemaakt die je zomaar kan openen en bekijken wat er in zit.

Ga naar drive.google.com, dan Instellingen > Apps bheren > Whatsapp

Hier staat er: Verborgen appgegevens: 5 MB

De enige optie die je hebt is om deze appgegevens te verwijderen of Whatsapp los te koppelen.

Zou Whatsapp dan de chats encrypteren? Ik vermoed van wel, vermits het even duurt vooraleer de chat backup werkelijk wordt geüpload (dit moet eerst worden voorbereid en pas dan zie je de upload vooruitgang). Het verbergen van de chat geschiedenis lijkt me dan eerder een maatregel om ervoor te zorgen dat gebruikers niet per ongeluk hun chat geschiedenis wissen.

[Reactie gewijzigd door GigaPixels op 19 april 2015 11:07]

Zo werkt elke app die Drive gebruikt voor opslag of backup, is niks bijzonders aan.
Ik hoop dat ze in de toekomst nog andere cloud storage diensten gaan toevoegen, zodat je als eindgebruiker een keuze kunt maken. Vind alleen Google Drive nogal beperkt qua keuze.
Ik gebruik heel Google Drive niet, wil er ook niet mee gaan beginnen voor alleen WhatsApp.
Hoop derhalve dat ze Dropbox/OneDrive ook gaan toevoegen in de toekomst.

Komt deze feature trouwens ook beschikbaar op het Windows Phone platform?
Of alleen weer voor Android & iOS?
Dit is al standaard op Windows Phone.
Leuk voor google drive, had 1 app die ook verplicht google drive moest gebruiken. Door een verandering in google drive moest ik uitwijken naar dropbox.
Zorg dat het mechaniek algemener is zodat ik kan kiezen voor mijn eigen backup plaats.
Gewoon thuis op HD of een server. Transparantie zou fijn zijn in al deze could handel.
Edit sorry, reactie in verkeerde topic

[Reactie gewijzigd door poststamp op 19 april 2015 10:47]