Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

In een testversie van iOS 8.4 zit een nieuwe muziekspeler. Functies die Apple heeft toegevoegd zijn een zoekfunctie die vanaf elk scherm op te roepen is en een Up Next-functie met een wachtrij voor komende liedjes.

In de muziekspeler zit nog niet de verwachte streamingdienst die in zoveel geruchten naar voren kwam. Apple zou deze dienst, op basis van het vorig jaar gekochte Beats, in juni willen presenteren op zijn eigen ontwikkelaarsconferentie WWDC.

De muziekspeler heeft een gewijzigd ontwerp, waarin onder meer de albums en playlists die gebruikers net hebben toegevoegd bovenaan staan, meldt 9to5 Mac. Ook is er een 'miniplayer', die zichtbaar blijft als gebruikers door hun muziekcollectie browsen. Het is dan nog altijd mogelijk om muziek op pauze te zetten.

De functie Up Next is een manier om de volgende liedjes in te stellen met een wachtrij. Na het toevoegen kunnen gebruikers de Up Next-lijst zelf aanpassen. In dat menu staat ook een manier om Up Next-liedjes die het apparaat eerder heeft afgespeeld na te gaan.

Er is ook functionaliteit weg. Zo werkt de muziekspeler op de iPhone alleen nog in portrait-modus en is de landscape-modus weg. De stap is een breuk met het verleden. Bij de presentatie van de eerste iPhone legde Apple nog veel nadruk op de landscape-modus en noemde het de iPhone een 'widescreen iPod'.

Apple heeft iOS 8.4 als testversie voor ontwikkelaars uitgebracht. Daarin heeft de fabrikant onder meer audioboeken verplaatst naar de iBooks-app. Die staan tot aan iOS 8.3 in de Muziek-app.

Muziekspeler iOS 8.4Muziekspeler iOS 8.4Muziekspeler iOS 8.4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Het zou fraai zijn als Apple ook eens een keer de externe besturing (via bluetooth of lightning) zou laten koppelen met 3rd party muziekspelers. Als ik in de auto stap kan ik via de MMI alleen de standaard muziekspeler bedienen. Browsen door afspeellijsten van Spotify of Google Music is er niet bij. Speel ik een nummer af in Spotify en druk ik op 'next track' (in de auto) dan springt die meteen weer naar de standaard muziekspeler. Echt super irritant...
Uhm, ik heb dat wel, als ik spotify gebruik over bluetooth of USB dan werken mijn knoppen op mijn stuur gewoon in spotify.

Ik weet niet wat voor auto je hebt maar die van mij is 1,5 jaar oud, mischien heeft je auto een te oude variant van de besturing?
Ik heb een Audi A4 (2011) met Audi Music Interface. Die werkt via de dock-connector. Wellicht dat daar het verschil in zit.
Dat heb ik ook, maar dat ligt dus aan je auto. Ik heb een Pioneer autoradio en daar werkt het perfect mee, irritante is alleen dat die standaard begint met muziek afspelen via de Muziek app, helemaal omdat ik Nick & Simon met kerst een keer als 'cadeau' heb gekregen van Apple.
Denk dat het verschil inderdaad komt door de dock-connector. Ik heb een Audi uit 2012 en gebruik Spotify via Bluetooth en dan werken de controls op het stuur/MMI unit prima.
Dat is raar. Normaal nemen actieve apps die muziek afspelen de system muziek controls over. Dus skippen moet ook gewoon werken.
Ze willen dat je overstapt op carplay :)

Nee even serieus, ik speel via bluetooth af op een systeem van Toyota en kan prima nummers doorzappen met de knoppen op mijn stuur.
Ik kan bij Grooveshark en Spotify gewoon vanaf mijn Kenwood 7230DAB nummer vooruit drukken. Soms werken alleen de ID3 tags niet helemaal.
Wat is 'zet in volgende' op de 2de screenshot, is dat hetzelfde als de eerste optie?

Nederlands in een besturingssysteem is echt not done imho :P
Het zijn de zelfde opties als in iTunes op de PC/Mac
Dat zegt mij niks :P Ik gebruik het niet, maar ik mis hier het gebruiksvriendelijke/duidelijke waar Apple als ik om mij heen hoor voor garant moeten staan.

Misschien dat het in het Engels wel duidelijker is, maar in het Nederlands zie ik niet wat die 2de optie anders doet dan de 1ste.
Heel simpel, de eerste optie speelt direct na het nummer dat je aan het luisteren bent en de tweede zet hem in de wachtrij achter de andere nummers die je in de wachtrij hebt gezet.
Was het dan niet beter geweest om de benaming aan te passen naar iets van "Zet in wachtrij". Lijkt me duidelijker voor mensen dan dit.
iedereen die iTunes gebruikt (overgrote meerendeel van iPhone gebruikers) weet hoe dit werkt en zet in volgende is niet heel anders dan zet in wachtrij.

[Reactie gewijzigd door acst op 14 april 2015 12:54]

Nee het is niet heel anders, maar "zet in wachtrij" of "plaats achteraan wachtrij" was een logische naam geweest. Ook ik begreep niet wat hier wordt bedoelt, en blijkbaar is het me in iTunes niet opgevallen omdat ik het daar niet gebruik.

Dus OP , ik ben het (wel) met je eens: het was ook mij onduidelijk.
Volgens mij zijn het weer de niet-Apple gebruikers die dit soort vragen stellen......
Als mensen niet dat kleine beetje verstand hebben om te het verschil tussen beide te bedenken kunnen ze beter hun smartphone helemaal weg doen en terug gaan naar een nokia 3310.

Ik gebruik nauwelijks itunes en snap binnen 3 seconden het verschil tussen beide... niet heel spannend.
Dit is nog een vroege testversie, best kans dat de betiteling van de knoppen nog anders gaat worden.
Dat is inderdaad een reŽle mogelijkheid!
Ik denk dat 'Volgende' een tijdelijke playlist is om zo een langere rij te kunnen maken van wat er afgespeeld moet worden. Maar dat is pure speculatie van mijn kant.
Hier meer info: https://www.youtube.com/watch?v=g3jKuVo1aM4

Mee eens, vandaar dat ik vrijwel altijd alles op Engels zet.
mee eens, laatst werkte ik op de laptop van mijn moeder met NL windows en ik kon niks vinden... Bij mij gaat het zo ver dat ik al 15 jaar mijn IRL omgeving op engelstalig heb gezet ;)
Play next?
Google Music heeft dit functie al een lange tijd, vooral handig als je een lange afspeelwachtrij hebt en een nummer bovenaan de lijst wilt toevoegen.
Heb je de schermafbeelding wel bekeken? "Play next" is de eerste optie. Watercoolertje vraagt naar de tweede optie.
Ik neem aan dat al je purchased music overgezet wordt?
Hoe bedoel je? Alles staat opgeslagen in iCloud.
Tuurlijk. Er is nooit een iOS update geweest die het niet deed en ook nu zullen ze dat niet doen.
Lekker belangrijk. Alsof er nog mensen zijn die de gecompliceerde weg van iTunes synchronisatie en muziek lokaal op de iPhone gebruiken. De meeste zijn volgens mij als overgestapt op streaming diensten als spotify en deezer.

Ikzelf gebruik al jaren DSAudio icm met mijn NAS. Ik ga toch niet ook nog eens muziek lokaal op mijn iphone zetten.

Of vergis ik me nu?
Ik gebruik het. Beetje met tegenzin wel, maar ik heb veel tracks van Beatport die in iTunes zitten (DJ software gebruikt iTunes). Ik sync het naar m'n iPhone zodat ik het in de auto kan luisteren.

Werkt erg goed opzich. Ik kan alleen niet swipen naar een volgende track vreemd genoeg. Op alle apps en systemen kan dat, behalve bij Apple natuurlijk.. de uitvinders van het swipen.. 8)7 Wellicht hebben ze het nu wel toegevoegd (zal wel niet, maar ik blijf hopen)

DSAudio zou ik ook nog kunnen doen, maar dat kost wel veel data.. (70MB per liedje ofzo) als het al AIFF ondersteund. Daarbij heb ik geen 4G (abbo van de zaak) dus zal het wel niet werken.

Alles in iCloud stoppen wellicht, maar dan moet ik betalen voor storage.. ook geen zin in.

Spotify heb ik gehad, staat de helft niet op, ook niet echt een optie. Leuk voor top 40 spul enzo. Zet ik de radio wel aan.

[Reactie gewijzigd door Fewture op 14 april 2015 13:24]

Ik stream ook inmiddels en vind iTunes ook een draak van een programma (op Windows, maar "gecompliceerd" is echt een urban legend. Muziek syncen bestaat uit deze in de juiste map plaatsen en op een knop drukken, daar is niets gecompliceerd aan.
Er is ook functionaliteit weg. Zo werkt de muziekspeler op de iPhone alleen nog in portrait-modus en is de landscape-modus weg. De stap is een breuk met het verleden.
Het is een testversie hŤ, grote kans dat de uiteindelijke versie wel in landscape werkt.
Ik hoop het niet. Persoonlijk vind ik het lastig dat terwijl je de telefoon wilt bedienen je deze scheef houdt deze opeens naar een coverflow mode springt. Dus als dat eruit zou vliegen, ja graag!
Je kan ook gewoon de rotatievergrendeling gebruiken.
Eindelijk de 'Up Next' queue er in. Dat heeft maar twee jaar geduurd.
Ik heb zo lang zitten wachten op deze feature! Ideaal op OSX, en eindelijk komt het nu ook naar iOS. Erg handig om eindelijk on-the-go je eigen, niet permanente playlist aan te maken
Gebruik die Apple-players sowieso niet op mijn iPad. Ondersteunen amper bestandsformaten.

Als ik muziek wil luisteren gebruik ik MoliplayerHD en voor films (ook MKV's met DTS / DD5.1) heb ik Infuse. Beide pakketten kunnen ook bestanden op mijn NASsen openen.
Vind ik ook nogal idioot. Net zoals iTunes die het ondertussen erg gangbare .flac formaat niet eens wil ondersteunen, maar dan wel weer Apple's eigen lossless formaat. Best mooi spul dat Apple, dat meen ik echt, maar soms...
FLAC > ALAC conversie is zo gedaan. Omdat beiden lossless formaten zijn, zelfs zonder verlies van data. Ik gebruik XLD. Deze tool is zo simpel als "drop je audio files (WAV, FLAC, noem maar op), haal eventueel automatisch album info op (geen idee hoe, het werkt), en importeer direct naar iTunes.
Wat een onzin; het ene lossless formaat in het andere converteren. Ik heb wel wat beters te doen. Is bovendien helemaal nergens voor nodig. FLAC bestaat aanzienlijk langer dan ALAC, dus Apple had genoeg mogelijkheden om FLAC te ondersteunen.

Afgezien daarvan draait iTunes niet op mijn Ubuntu-machine.
Hoe zet je muziek op je iFoon in ubuntu?

En ja, het is onzin. Apple's rede was geloof ik dat hun eigen formaat efficiŽnter was te decoderen o.i.d. (hardware matig ofzo).

Ach ja, dat is Apple: zij hebben liever 5% (ik noem maar wat) minder cpu gebruik met eigen standaard dan een open standaard pakken. (ervan uitgaande dat het inderdaad zo is)

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 14 april 2015 14:36]

Ik heb geen iPhone, enkel een iPad. Mijn smartphone draait Android, dus daar kan ik probleemloos muziek op zetten via de bestandsbeheerder (Nautilus) in Ubuntu.
Het enige dat ik jammer vind is dat ik maar liefst § 9,95 moest betalen voor de volledige versie van Infuse, zodat ik ondersteuning kreeg voor DTS en DD5.1.

Maar goed; het werkt super voor videobestanden. Eigenlijk zonde dat Infuse geen muziekbestanden lijkt af te willen spelen, dus ben ik daar weer op een andere player aangewezen (Moliplayer HD). Zo krijgen we de interne opslag van mijn 16GB Mini 2 wel volgepropt...
En het is extra gek aangezien FLAC volgens mij gewoon gratis is, dus het argument kan ook niet zijn dat ze niet voor licenties willen betalen.
Apple moet en zal op ieder gebied anders zijn dan de concurrentie. Aan de ene kant valt daar wat van te zeggen, maar aan de andere kant zorgt het ook voor een hoop frustraties.
Ze hebben er vooral zichzelf mee.

Zo zouden een stuk meer mensen de Apple TV kopen als die gewoon net als andere media-spelers een UpNP stream etc. kan afspelen in alle formaten. Nu is het voor velen een no-go.
En voor minstens 25 miljoen mensen wel een Go-Go.

Misschien moet je ook nog even zeggen dat het je zo tegenvalt dat je er geen xbmc/kodi op kunt installeren.....

Waarom klaagt iedereen altijd? 8)7 8)7 8)7
Ooit gehoord van opportunity costs?

De vraag is dus: hoeveel meer waren het er geweest als ze het wel hadden gedaan.

Zie alleen al het feit dat de ATV2 meer waard is dan een nieuwe ATV3 op Ebay.
Plex doet het anders prima hoor....ook op een atv3

[Reactie gewijzigd door Isheara op 15 april 2015 09:33]

met Infuse had ik het probleem dat ongeacht dat ik geen DTS wil afspelen hij ook niet wat anders wilde afspelen en dus de video geheel niet afspeelde.
DTS werkt alleen met de volledige versie die § 9,95 kost. Dit heb ik al uitgebreid getest.

Je kunt de app altijd kopen en 14 dagen uitproberen. Als het niet bevalt verwijder je de app en laat je je geld gewoon terug storten via Apple. Gewoon op de betreffende link klikken zodra je de factuur ontvangt via e-mail.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 14 april 2015 13:24]

Dat is lang geleden, dat ik gebruik heb gemaakt van de standaard audio player van iOS. Sinds 2010 overgestapt op Spotify en sindsdien nooit meer terug.
Ik ook spotify werkt ideaal.
De stap is een breuk met het verleden
Niet een beetje overdramatisch? Feature als zeven jaar oud en zal waarschijnlijk niet meer erg veel gebruikt worden. Waarom legacy features blijven ondersteunen?
In de muziekspeler zit nog niet de verwachte streamingdienst die in zoveel geruchten naar voren kwam.
Boehoe, dan zitten we nog langer zonder Taylor Swift :)

Ik ben toch wel beniewd naar deze nieuwe dienst. Het verkopen van losse nummers is in mijn ogen ook wel erg achterhaald. Apple moet dus wel met een streaming dienst komen en dan concurreren met het huidige aanbod. Ik ben benieuwd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True