Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 85 reacties

Apple heeft een toggle toegevoegd aan de testversie van iOS 8.3 waarmee gebruikers kunnen instellen dat de App Store niet langer om een wachtwoord vraagt bij het downloaden van gratis apps. De App Store vraagt nu nog altijd om een wachtwoord.

De optie is verschenen in iOS 8.3, maar is nog niet actief, zegt 9to5Mac. De mogelijkheid is niet te vinden in eerdere versies van iOS, waardoor het echt om een nieuwe functie zou gaan. De optie is te vinden onder wachtwoordinstellingen in het iTunes & App Store-gedeelte van het instellingenmenu.

Met de optie moet het sneller en makkelijker zijn om gratis apps te downloaden. Nu is het wel mogelijk om een kwartier gratis apps te downloaden na het invoeren van het wachtwoord, maar na dat kwartier vraagt de App Store weer om het in te voeren.

Apple heeft iOS 8.3 uitgebracht als testversie voor ontwikkelaars en voor consumenten die het alvast willen proberen. Die publieke testversie kwam anderhalve week geleden uit.

App Store wachtwoord gratis apps iOS 8.3

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (85)

Ik wacht eerder op een funtie als gast modus die android heeft. Lijkt mij een heerlijk gevoel om mijn iphone onbezorgd aan iemand te geven zonder dat die gene overal mee kan klooien.
Je kunt anders aardig ver komen door restrictions in te schakelen op je telefoon. Probleem is alleen wel dat hier standaard geen toggle voor is, dus wanneer je je telefoon op bijvoorbeeld een feestje aan iemand anders geeft, moet je wel even door het instellingen-menu bladeren om eea in te schakelen.
Je kan beter bij 'Guided Access' kijken, 'Begeleide toegang' als je een Nederlandse iOS gebruikt. (zit verborgen onder accessibility / toegankelijkheid)
Daarmee lock je je iOS device (3xhomebutton klikken) en de gebruiker kan dan slechts de APP gebruiken die je open had staan. (bijv. AngryBirds)
Ideaal om je iPhone of iPad te beveiligen tegen kids of klunzen.....
Om er uit te komen heb je een pincode nodig, die je apart voor deze functie kan kan instellen. (dus niet je unlock of security code)
Je kan middels guided access ook gedeeltes van je touchscreen afschermen zodat ook je control en notification panel niet te benaderen zijn.

Onder accessibility zitten niet alleen handige features voor de gehandicapten onder ons trouwens, kijk er maar eens rond.

[Reactie gewijzigd door Dopehead op 23 maart 2015 15:39]

Dat is handig voor een tablet, ik zie geen reden waarom een andere persoon aan mijn mobiele telefoon moet zitten. Dat is veel te persoonlijk.
Dat is ook zoo. Maar sommige mensen willen bijvoorbeeld even ervaren hoe een iphone werkt. Dan is het toch lullig om niet even je iphone te geven? Of kinderen die even een spelletje willen spelen?
Nee? Daar heb je toch een winkel voor?

En (jonge) kinderen een toestel van 600+ euro in de hand geven 'om even een spelletje te spelen' is ook niet direct verstandig. Je moest eens weten hoe hoog het percentage verzekeringsclaims is op dit soort zaken.

Het is wel handig om een stap voorwaarts te maken in het denken over dit soort spullen. Je doet er vanalles mee dat erg privacygevoelig is, het apparaat is duur en kwetsbaar, en een kwaadwillende gebruiker heeft niet veel tijd nodig om iets met je toestel te doen, helemaal niet met NFC toepassingen en clonen. De nieuwere toestellen kunnen en gaan gebruikt worden voor betalingen, meestal sta je ingelogd op diverse accounts, etc. etc. etc.

In mijn optiek is het slimmer om je toestel te behandelen als je portemonnee want dat is-ie in veel gevallen al. Fysieke toegang is een grote no-no.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 maart 2015 11:50]

Nee? Daar heb je toch een winkel voor?
Zeg je dat ook tegen je vader/moeder/broer/zus?
Als je ze niet vertrouwd? Zeker weten.
Als jij je eigen vader en moeder geeneens kan vertrouwen dan heb ik medelijde met je.
Ooh ik m'n familie wel, maar helaas is de hoeveelheid "minder-gezonde-thuis-relaties" niet nul. Sterker nog verre van. Zeg maar de soort waardoor mensen contact geheel verbreken enzo.
Lullig om te horen.

Maar als het contact verbroken is, hoe wil je dan een iPhone uitlenen?
Dan niet meer natuurlijk. Als je alleen niet ouder bent dan 18 dan is dat helaas pindakaas voor jou en kunnen je ouder je het leven super zuur maken. (en vice versa)
Lullig? Ik weet niet wat er op jouw telefoon staat, maar bij mij en veel anderen staat er best persoonlijke dingen op, sinds wanneer is het lullig om dat niet aan anderen te willen laten zien?
Sjone jonge nou daarom wil ik toch ook een gast modus zodat ze die persoonlijke dingen niet kunnen zien.
Zou je apart kunnen instellen dat dit niet geldt voor applicaties met in-app aankopen? Overigens nooit last mee gehad. Touch-ID vind ik wat dat betreft helemaal fantastisch.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 23 maart 2015 11:06]

Zolang je voor het daadwerkelijk kunnen doen van een in-app aankoop wel je wachtwoord moet invullen maakt het niet zo heel veel uit lijkt me.
Dot geld inderdaad niet wanneer je iap gaat doen. Als de app zelf gratis is dan kan je die wel downloaden.
Voor zover ik weet worden apps met in-app aankopen niet als gratis beschouwd door de App Store. Die zouden hier buiten vallen. Sowieso moet je voor een in-app aankoop alsnog je password invoeren.
In de tweede screenshot:

"PURCHASES AND IN-APP PURCHASES

- Always Require
- Require After 15 Minutes"

Dit doet mij denken dat je dus wel "GET+" (zo duidt Apple freemium apps aan) apps kunt downloaden, maar dat in-app aankopen alsnog een wachtwoord nodig hebben. Kind-veilig, dus.
Lekker handig, kunnen de kids automatisch alles installeren wat ze willen...
Alles wat geen geld kost.. Dus de schade is nul. En vanzelfsprekend kan het uit.
Dat ligt er nogal aan hoe groot de schade is. Welke permissies wil die gratis software precies? Toegang tot mijn contacten, foto's en locatie wellicht?

De financiële schade mag dan meevallen (als in: geen app gekocht), maar wat die app allemaal aanricht aan privacy schade of gelekte data valt te bezien.
Dan zet je de optie uit.. Schade NULL..

Daarnaast kan je in IOS ook aangeven welke apps wel en geen toegang krijgen tot o.a. foto's e.d.

Deze instellingen kan je blokkeren
Dat klopt, maar dat kan ik pas nadat de app geinstalleerd is, niet al van te voren. Dan krijg je gewoon een popup die toestemming vraagt. Als die kids de app kunnen installeren op deze manier, dan zullen ze ook rucksichtloss op "ok" klikken als er permissies gevraagd worden. Dan ben je dus te laat en ligt je data al straat. Je kan later alsnog de permissies intrekken (als je door hebt dat er een app geïnstalleerd is en dat deze permissies hebt die je niet wil dat hij heeft), maar in feite ben je al te laat dan.

Ik hoop dat deze optie standaard UIT staat.
Je kunt ook gewoon van te voren beperkingen instellen.
You can prevent changes to privacy settings, including these:
Location Services
Contacts
Calendars
Reminders
Photos
Bluetooth sharing
Microphone
Twitter
Facebook
Advertising

[Reactie gewijzigd door martijnsch op 23 maart 2015 13:44]

En elke ouder weet dat te vinden?
Als die ouder weet te vinden hoe hij kan aanzetten dat je je wachtwoord niet meer hoeft in te voeren bij het downloaden van een gratis app, dan weet hij ook hoe hij beperkingen kan instellen. Zo moeilijk is het überhaupt allemaal al niet. En dan nog is dit een Opt-in dus staat het standaard uit.
Een telefoon heeft geen gebruikersprofielen, dus die instellingen gelden dan ook voor jezelf. Zelf wil je de apps die je installeert waarschijnlijk wél de benodigde permissies kunnen geven.
Elke keer als je je telefoon even aan je kind geeft (in de praktijk is dat vaak om hem of haar even snel afleiding te geven) eerst een paar minuten van alles moeten instellen is ook niet handig.

Windows Phone heeft daarvoor wel een handige functie: de Kids Corner. Daarin kun je apps kwijt die je kind mag gebruiken, verder kan hij of zij niets met de telefoon.

[Reactie gewijzigd door Canaria op 23 maart 2015 14:09]

Je hebt ook geen gebruikers profielen nodig op een telefoon, Dat is een persoonlijk device die alleen jij zou moeten gebruiken.

Mocht je toch je kinderen willen laten spelen met een Telefoon zorg je er voor dat zij geen aankopen kunnen doen en gekke dingen. Dus ja dan dien je van te voren dingen te blokkeren zoals nooit locatie service en Foto toegang enz.. Als je dat wel wil toestaan dan pas je dat aan in je instellingen..
Nee, die toegang geef je pas bij het opstarten (dmv een popup)
Apple is natuurlijk niet verantwoordelijk voor de opvoeding van je koters.
Die van mij heeft een tablet met complete afscherming. Een iPhone of iPad krijgt mijn kind pas in de hand als ie daar zelf verantwoordelijk mee om kan gaan, zonder afscherming.

Dit is overigens echt irritatie nummer 1 voor mij op een iPhone/iPad. Met stipt de reden waarom de iPod bij mij in de la bleef liggen en een iPhone/iPad mij totaal niet trekken. Een iPod wordt hiermee in ieder geval weer ietsje interessanter.

[Reactie gewijzigd door Michaelr1 op 23 maart 2015 14:18]

Ik laat de kinderen sowieso niet spelen op mijn spullen. Die hebben hun eigen spul.
Dan geef je die toegang niet.
Bij iOS moet de gebruiker voor elke extra zet een JA of een NEE geven.
Er wordt bijvoorbeeld toestemming voor het gebruik van de microfoon/camera/toegang tot contacten etc. gevraagd aan de gebruiker.
Zeg je 'NEE' dan is er geen toestemming en dus geen toegang door de app mogelijk.
Het punt is dus dat een "onschuldige" app als een gratis spelletje geinstalleerd door een van je kinderen om dit soort permissies kan vragen. De permissies vereisen op zichzelf geen wachtwoord o.i.d., en dus kunnen die zonder problemen gegeven worden door dat kind zelf.
Dat klopt inderdaad, maar via het instellingen menu kan dat weer worden teruggedraaid.
Een beetje ouder installeert zelfstandig de app en loop zelfstandig de instellingen door.
En dan heb je dus niets aan deze feature.
Moet Apple op jouw kinderen passen omdat je ze zelf niet opvoedt? Een kind dat nog niet toe is aan een tablet geef je er geen. Jij bent de ouder, niet Apple.
Kom kom, niet op de persoon spelen. Ik ga in op hoe deze thread begon: met Grimlock die stelt dat dit "lekker handig is als kids alles installeren wat ze willen", en Calloborator die stelt dat dat geen schade kan opleveren.

Of ik mijn kinderen opvoedt (en hoe ik dat doe) staat hiet buiten. Maargoed, ik ga er maar van uit dat jij die überhaupt niet hebt.
Het is helemaal niet op de persoon bedoeld maar kennelijk voel jij je snel aangevallen. Ik zeg ook niet dat jij je kinderen niet goed zou opvoeden,maar in het algemeen vind ik het raar als mensen dit soort dingen afschuiven op technische beperkingen in apparaten in plaats van zelf grenzen te stellen en kinderen wegwijs te maken in wat wel en niet mag.
Overigens zie ik wel dat ik verkeerd heb gepost mijn reactie Was op de oorspronkelijke post van grimlock bedoeld.

[Reactie gewijzigd door Citroentjuh op 24 maart 2015 18:15]

Maar....in de App zelf kan je wel aankopen doen!
Maar inderdaad...je kan deze zinloze feature ook weer uitzetten
En daarom staat er ook duidelijk dat het gaat om alles wat gratis is. Als je in een app iets wil kopen moet je daar natuurlijk je wachtwoord voor ingeven. Nog steeds is de schade nul. Wil je deze functie niet, dan kun je hem uitzetten. Functie wat voor mij iedergeval zeer fijn is.

[Reactie gewijzigd door grote_oever op 23 maart 2015 13:17]

was een toeving...opmerking van bovenstaande....maar thansk voor info
Het is een optie, die waarschijnlijk standaard UIT staat.
Vind het juist een beveiligd gevoel dat je bij elke aankoop deze moet bevestigen met een wachtwoord of Touch ID!
Toch, door het wachtwoord het neemt het aantal handelingen dat je moet doen, om een functionaliteit te gebruiken toe.

Wat dat betreft scoorde IOS out of the box, ook al een klein beetje beter dan android vanilla, en maakt deze toevoeging, voor die gene die het willen, het besturingssysteem nog makkelijker om te gebruiken op telefoon en tablet.

Als je het niet wilt, dan laat je gewoon de beveiliging met pincode aan.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 23 maart 2015 11:02]

Daar en tegen is je vinger op de homeknop leggen voor de meesten van ons (5s en hoger gebruikers) natuurlijk niet echt een grootse handeling :)

Voor Ipads kan het praktisch zijn dat de 'kids' toch iets kunnen installeren zonder mama of papa en blijft de virtuele portemonee veilig
Eindelijk!
Op mijn Nexus hoefde ik sowieso nooit een wachtwoord in te voeren voor gratis apps. Maar dan pakte ik mijn iPad weer en dat voelde dat altijd als zo'n extra rompslomp dat ik wel al een paar keer de instellingen had doorzocht om het uit te kunnen zetten..
Mooi dat iedereen al gelijk reageert zonder dit te lezen. Hoeveel reacties er wel niet staan met "het is niet zo handig in deze en deze situatie"... Het is een OPTIE. Dus kan je zelf bepalen of je het wel of niet wil.

Voor mij ideaal, ik download eigenlijk bijna altijd al, als ik al een app nodig heb, een gratis app en dan vind ik het altijd irritant dat ik dan me wachtwoord in moet voeren. Voor mij ideaal dus! Hadden ze veel eerder moeten doen.
Dit is wel interessant voor oudere toestellen. Voor de 5s en nieuwer is de vingerafdruk snel genoeg.
Dit was het eerste wat ik dacht toen ik voor het eerst een iPhone in gebruik nam. Tuurlijk, het is veiliger, maar de meerwaarde bij gratis apps is naar mijn mening minimaal.

Mooi om te zien dat men nu in ieder geval de keuze krijgt om dit uit te schakelen, zo heb je in ieder geval een klein beetje meer controle over je eigen iPhone :Y)
Kan je dan ook gratis applicaties gaan kopen zonder creditcard? Ik moest gisteren deze gegevens updaten om een gratis app te installeren bij mijn vriendin op de telefoon. Aangezien zij nog geen eigen creditcard heeft, heb ik dus niets kunnen installeren. Ik heb haar uiteindelijk maar mijn Android tablet gegeven met de betreffende app erop :/
Je kunt ook aangeven dat je geen credit card hebt en dan niks invullen...

[Reactie gewijzigd door Dutchdeveloper op 23 maart 2015 13:43]

Eindelijk. Nu nog de optie dat je aangekochte aankopen, definitief kunt ontkoppelen en weg kunt gooien van je account. Nu kun je ze alleen maar verbergen.....