Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties

Asus heeft een nieuwe GeForce GTX 980 aangekondigd, ter gelegenheid van het feit dat het bedrijf 20 jaar geleden zijn eerste grafische kaart uitbracht. De GTX 980 20th Anniversary Gold Edition is de snelste GTX 980 tot nu toe van het bedrijf.

Asus heeft de coreklok van de GTX 980 20th Anniversary Gold Edition op 1317MHz gezet, met een Boost van 1431MHz. Daarmee zijn de kloksnelheden hoger dan van de andere GTX 980-versies van Asus, zoals de ROG Matrix, de ROG Poseidon en de Strix OC. Er is verder 4GB geheugen dat nog wel op de standaardsnelheid van 7010MHz loopt.

De overige eigenschappen lijken op die van de ROG Matrix GTX 980.  Zo is er een 14-fasige stroomvoorziening en is de Direct CU II-koeler met 10mm-heatpipes en twee fans aanwezig. De kaart is in het goud en zwart uitgevoerd met instelbare led-verlichting aan de zijkant. Asus claimt hoogwaardige onderdelen gebruikt te hebben voor overklokmogelijkheden.

Asus zegt nog niets over prijs en beschikbaarheid. Mogelijk gaat het om een gelimiteerde oplage, die waarschijnlijk duurder zal zijn dan de ROG Matrix, die momenteel voor een vanafprijs van 718 euro in de Pricewatch staat.

Asus GTX 980 AGEAsus GTX 980 AGEAsus GTX 980 AGEAsus GTX 980 AGEAsus GTX 980 AGEAsus GTX 980 AGEAsus GTX 980 AGEAsus GTX 980 AGE

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

Is het die meerprijs nou echt waard. Je hebt een gtx 980 nu 'al' voor 560 euro. Dat is een verschil van 150 euro 8)7
Je kan voor dat geld ook 2x 970 kopen idd.. vind het wel wel erg forse meerprijs voor een overclock die je met een beetje geluk ook wel met een normale 980 haalt. Deze zal wel gebinned zijn maar om daar nou zoveel extra voor te betalen...
meeste mensen kunnen niet overclocken of willen dat risico niet nemen? Tja dan moet je meer lappen en sommigen hebben het er voor over.
Welk risico? Fabricanten moedigen overclocken juist aan en bieden hier gratis tools voor. Zolang je die tools gebruikt en niet zelf gaat rommelen en voltmodden op je kaart kan er weinig mis gaan.

Bovendien koopt iemand die niet kan/durft over te clocken niet een kaart van ruim 700 euro...
Oh?
http://imgur.com/w6YMUaX

Ik kan via Overdrive als ik wil mijn CPU door het mobo heen laten smelten en de GPU in brand laten vliegen.

[Reactie gewijzigd door batjes op 2 april 2015 18:58]

Ben niet zo bekend met AMD videokaarten maar de tools voor nvdia zorgen iig dat je gpu niet boven een bepaalde temperatuur uit kan komen en is het voltage gelimit.
bovendien gaat je kaart errors geven voordat je hem uberhaubt hoog genoeg clockt. Enige echt serieuze schade gebeurd pas als je er echt extreme voltage doorheen gaat jagen en dat is (met nvidia kaarten) met de software van de fabrikanten zelf niet mogelijk.
daarom zeg ik ook: zolang je niet zelf gaat voltmodden kan er weinig mis gaan.
overigens kunnen ze ook niet echt checken of je kaart door overclocken gesloopt is en zal je waarschijnlijk in de meeste gevallen gewoon garantie hebben.
Nvidia's tools zijn dan ook niet super voor OC en dergelijke naar mijn ervaring.

Nee zolang je niets met voltages doet kan er weinig mis gaan, AMDs Overdrive laat je gewoon vrij en je kan alle waardes (verkloten) instellen wat je normaal in een BIOS ook zou kunnen.

Maar ook bij Nvidia vervalt je garantie gewoon zodra je gaat OCen.

En met Nvidia, ik heb een GTX760, nix boeiends, maar mee mogen spelen van Nvidia ho maar.
Blijkbaar zijn die kopers er wel? Het is meer een patsfactor kaart of evt voor overclockers dan voor de gemiddelde gamer.
Volgens mij kan je dit ding ook gewoon nog overclocken hoor zie tekst:

"Asus claimt hoogwaardige onderdelen gebruikt te hebben voor overklokmogelijkheden."
Dat zal ongetwijfeld nog wel hoger kunnen. Maar wie dat niet wil of kan heeft met deze kaart de snelste versie stock van de 980 :)
Ach, als iemand dat er voor over heeft om net die 1fps meer te krijgen, wie zijn wij om te oordelen? En misschien wil zo iemand er wel 4 van, 8x970 lukt niet zo goed :)
Ieder zijn ding.
Nja als je toch al zoveel geld uitgeeft kan je net zo goed nog 250 meer uitgeven en een Titan X kopen toch :p
Dan heb je geen Direct CU cooler he :9 :+
Voor dat geld kun je net zo goed water coolen :+
Beter wacht je in dat geval dan nog even op de GTX980Ti, zelfde specs als een Titan X ongeveer, maar dan met hogere clocksnelheden. Denk dat die deze 980 20th anniversary edition er wel uit trekt.
Er zijn genoeg mensen die het geld er voor over hebben, vrijwel zeker dat deze kaarten zijn gebinned dus het zou mij niets verbazen als je er nog meer uit kan halen, de matrix kaarten zijn ook al niet verkeerd, een bekende van mij draait er een op 1550 Mhz standaard zonder problemen, niet over the top, maar niet verkeerd voor een every day gaming systeem.
Deze kaarten passen in ieder geval erg mooi bij de moederborden.
Precies als ik een nieuwe PC zou samenstellen en 2000 euro uit wil geven zou ik ook gewoon deze erin zetten, dan maakt die 150 euro meer of minder ook niet meer uit.

Dit soort kaarten stoppen mensen toch niet in een Core i5 pc-tje met 8 GB RAM. Dit is voor de die-hards die minimaal 2K uitgeven aan een game pc en niet bezuinigen op bepaalde onderdelen.
Koop dan 2x een MSI 970 bij mycom
krijg je er ook DX12 bij, althans dat staat daar.
Dx12 kost welgeteld nul euro, dus daar hoef je het niet voor te doen.
Ik weet dat DX12 gratis word, naar dat mycom dat nu al meelevert bij een MSI 970 vind Ik knap. 😀
Maar dan zit-ie er extra hip uit. Als je een kast hebt met een raampje, en al je gaming buddies zien die 20th anniversary gold card zitten... Dan ben je echt vet the man! (sarcasmegenerator weer uit; maar als je toch geld zat hebt, is het wel een cool hebbedingetje)
Welke meerprijs?
Ook voor degenen hieronder: "Asus zegt nog niets over prijs en beschikbaarheid."
Het is de ROG Matrix die voor ¤718 in de pricewatch staat. Kans is groot dat deze nog duurder wordt, alhoewel die dan wel erg dicht in de buurt van de Titan X komt...
Maar hij is wel van écht goudkleur!
Ja, een laagje bladgoud van 16k ;)
Ik ken een paar rijke mensen. Daar wil ik niet mee patsen, maar serieus, als ik hen uitleg dat ze beter dat-en-dat kunnen kopen, dan gaat dat ze niets aan. Daar geven ze niets om.

Het lolligste is dat als je zegt dat er over een maand bij wijze van spreken weer iets beters zal zijn, dat ze dan zeggen dat ze dat dan ook gewoon kopen.

:)
Ik heb zelf het gevoel dat we iets missen en dat je er een waterblock bij krijgt ofzo.

Want voor dit is toch wel veel voor wat bling.
en voor 150 meer krijg je een titan X
Zeker!!! Hij heeft namelijk een Memory Defroster, da's natuurlijk toch wel mooi meegenomen. Je zult maar net die 150¤ willen besparen en dan met vorst op de Memory zitten!

edit: net een video gekeken. Het gaat om vorst bij LN2-koeling... tja, als je het leuk vindt en kunt betalen, waarom niet?

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 1 april 2015 23:35]

Waarom zoveel meer uitgeven aan een kaart die jezelf ook zover kan overklokken (als je het goed doet)? Ja okee, het is mooi. Maar als je gamed kijk je toch niet de hele tijd in je kast? Het enige wat ik me kan bedenken is wat mensen tegen hun vrienden gaan zeggen: "Kijk mijn mooie gouden videokaart eens".
Als je een open kast hebt, dan kan het uiterlijk van de grafische kaart best een factor zijn die je meeneemt in je beslissing
Ik heb zelf ook een window in mijn kast. Tijdens het gamen kan je er toch niet naar kijken, want je bent geconcentreerd op de game. Ik heb puur een window genomen om er naar te kijken wanneer ik dat wil (niet tijdens het gamen).
De grafische kaart ziet er toch niet anders uit als je niet aan het gamen bent? Op zo'n moment kan iemand best zo'n mooie grafische kaart er in willen hebben
Maar om daar nou 150 euro meer voor te betalen..

Okee, er zijn mensen die het puur om de aandacht etc doen. Ik persoonlijk zou het niet doen, maar dat is mijn mening.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 1 april 2015 20:49]

Begrijp die mode trends meestal ook niet, maar goed, vrij land enzo ;)

Zo schijnt het toch te werken en al helemaal zodra er LIMITED bij staat.
Zo zijn er wel meer marketing zaken en voorbeelden te noemen.
- 4GB DDR3 op een low end kaart
- Overkill koelers op bv. een 60W GTX750ti

Genoeg zaken die geen enkel doel dienen maar toch verkopen, veelal omdat het beter lijkt. Zo ook hier met een 14 fase stroomvoorziening.
Hij zal iets hoger clocken als je mazzel hebt, is het zinvol, vrijwel nooit.
Deze kaart is voor de niche, de mensen met verstand, en budget, zullen naar een Titan X kijken.

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 1 april 2015 22:21]

Ik denk dat die mensen eerder zullen wachten op R9 390X en 980ti.

Titan X is voor gaming net zo min een slimme aankoop als deze 980 - veel geld voor zinloze features, in het geval van de Titan die 12GB VRAM. De originele Titan ging precies dezelfde cyclus door.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 april 2015 11:18]

De recente Titan is een geforce model waar de vorige eerder een Quadro model was. Ja hij blijft stevig duur maar IMHO beter te verantwoorden vs deze 980 van ¤850,-??

Denk ook niet dat er een 980ti gaat komen op basis van de huidige generatie, de Titan is (door zijn gemis aan DP quadro spec) dan exact gelijk behalve 12GB/384bits waar een 980ti dan wss 8GB over 256 bits bus zou krijgen.

Het zou kunnen en mij benieuwen maar voordat de 390x arriveert doet Nvidia ff niks denk ik. Als je nu iets wilt hebben blijft deze Asus 980 gewoon een dure/exclusieve showcase.
980ti krijgt gewoon de helft op dezelfde bus, dus 6 GB - 8 GB kan niet met de 15 SMM's en Maxwell Arch zonder weer een assymetrische setup te hanteren, dus dat wordt 't sowieso niet. Dat is al min of meer bevestigd en ligt ook in de lijn der verwachting. Ze gaan 'm gewoon wat hoger klokken.

In de praktijk is het verschil tussen Titan en 780ti ook bijzonder klein, dus er is geen reden voor Nvidia om datzelfde trucje niet te herhalen. Ik denk overigens ook dat ze het achter de hand houden en wachten op 390x.

Ze hebben de DP er dan wel uitgehaald maar de originele Titan verkocht niet vanwege de aanwezigheid van DP, maar omdat het een tijdje de snelste kaart was. De vorige Titan was ook geen Quadro, ook niet een beetje, want Geforce Drivers. Zo ook met Titan X.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 april 2015 14:17]

Dat kunnen ze IMHO niet doen omdat er dan letterlijk geen enkel verschil meer is met de Titan serie. Het enige verschil, 6GB vs 12 GB ga je nooit terug zien in de reviews dus die conclusie zal zijn dat de Titan per direct obsolete is.

Daarmee helpen ze de Titan serie dus om zeep.

780ti en Titan was het verschil indd klein maar die had het DP/Quadro argument, waardoor hij interessant bleef voor een bepaalde doelgroep. Tis dan geen quadro maar met de DP had ie iets wat de ander niet had.
Titan X heeft zeker zin tov 980ti voor compute performance zonder de prijs van een quadro. Hier zal hij het met double point precision een stuk beter doen aangezien ze dat op de andere Gtx kaarten afknijpen
Zoek de verschillen ;)
De Titan X heeft juist die DP niet meer.

Complicating matters slightly however is the fact that unlike the Kepler Titan cards, the GTX Titan X is not a prosumer-level compute monster. As we’ll see it lacks its predecessor’s awesome double precision performance, so NVIDIA does need to treat this latest Titan as a consumer gaming card rather than a gaming + entry level compute card as was the case with the original GTX Titan.

http://www.anandtech.com/...eforce-gtx-titan-x-review
Oke, dan is ie inderdaad als de gtx980ti uit is vrij nutteloos ja..
Zinloos?
What about VR?
What about it ? Daar heb je toch ook never nooit iets aan 12 GB?
Eerder omdat deze kaart perfect past bij de gouden tinten van de sabertooth borden. Een computer bouwen volledig volgens één thema is al snel doorslaggevend om dit soort hebbedingetjes aan te schaffen terwijl ze amper toegevoegde waarde hebben. Heeft verder niets met aandacht te maken.
Ik kijk naar dit soort kaarten op dezelfde manier als naar een nieuwe CPU: Toen ik van een 386 SX20 naar een 386 DX40 ging was dat een zichtbaar en merkbaar verschil. Gewoon 2 a 3x sneller je de volgende zet kunnen doen met Civilization (de eerste ja). Dergelijke verschillen merk ik al een jaar of tien niet meer (stapsgewijs per jaar, niet de CPU/GPU van vandaag direct met 10 jaar geleden vergelijken).

Deze GTX 280 haalt dan misschien 120fps in de benchmark terwijl het vorige 'maar' 117 deed (werkelijk niet merkbaar). Ik wordt niet lyrisch van een synthetische benchmark die juichend aangeeft dat het nieuwe model wel 1,6% sneller is dan het vorige model... Ik wordt ook niet geprikkeld om een nieuwe CPU te kopen, als die dezelfde taak in 13 minuten doet als het vorige dat in 14 deed.

Maar het gaat natuurlijk om de heb hè, dat weet ik ook wel ;)
Klopt. Een 5 tot 15 MHz overklok was in die tijd magisch en bracht meteen performance winst met Zich mee. Tegenwoordig doet een 600 MHz oc al bijna niks meer.

Terug op de kaart, wil je het beste van het beste, is dit je kaart. Simpel zat. :)
Wat grafisch betreft was ik zelf (en de community) destijds al in extase over een Diamond Monster 3dfx-kaart (zo'n beetje de voorloper van SLI-techniek, want je kon ze doorlussen!) want Tomb Raider (1996) zag er opeens super uit! (op je 14" monitor VGA kleurenmonitor, model koelkast). Ook dat verschil kon je zien én merken. Ik ging zelf onlangs van een 4890 naar een R9 290, dat is zeker de moeite waard, de tussenliggende stappen vond ik 't geld niet waard.

Ik weet wel dat je gelijk hebt: Er zijn altijd mensen die ergens een speciale editie van willen hebben, ook voor expo's en dergelijke. Voor Asus denk ik dat dit meer een tussenstap is die ervoor zorgt dat ze weer eventjes wat extra reclame hebben.
Klopt. De 3DFx voodoo2 was de gamechanger terug in de tijd. Op Hardware.info vind je nog een heel nostalgisch artikel over terug. Kan niet wachten tot deel 2 eerlijk gezegd.
Superartikel, bedankt! (ook namens de andere oudjes hier ;)). De meeste van die kaarten en termen herinner ik me nog wel.
20 jaar geleden was ik 12. En dat was de tijd dat ik nog in het Duke nukem, raptor en whacky wheels tijdperk leefde. De tijd vliegt zo snel. ^^
Asus heeft de coreklok van de GTX 980 20th Anniversary Gold Edition op 1317MHz gezet,
Net 20Mhz te weinig, toch jammer. :p
ter gelegenheid van het feit dat het bedrijf 20 jaar geleden zijn eerste grafische kaart uitbracht.
Welke kaart was dat?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 1 april 2015 20:52]

Dat was de Asus 375. Kennelijk had dat een S3 Virge GPU aan boord. Zie de tijdslijn op http://www.asus.com/event/VGA/20THANNIVERSARY/

S3 was in de jaren 90 wel een keyplayer maar is helemaal verdwenen. Wellicht overgenomen?
http://www.s3graphics.com/en/index.aspx :p

Heb zelf nooit gehoord van S3 Chrome kaarten..

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 1 april 2015 23:42]

Dezelfde mensen die bijvoorbeeld een pricewatch: Asus Maximus VII Formula kopen, zouden ook deze kaart overwegen. Het gaat puur om het luxeconcept en het hoge 'collector's item' gehalte. Er zijn altijd mensen die enorm veel geld neerleggen voor functionaliteiten die ook voor de helft van de prijs te krijgen zijn. Dit zijn de mensen die iets speciaals willen hebben. Zonder die mensen zou die hele markt instorten.

Een ander leuk voorbeeld is pricewatch: Corsair Dominator Platinum CMD16GX3M4A3000C12, een setje geheugen van 1200 euro. Dat is natuurlijk allemaal wat beter als het budget spul, maar alleen bovengenoemde mensen zullen dit kopen (uitzonderingen daargelaten).

[Reactie gewijzigd door JoepD op 1 april 2015 23:27]

Ik vind 16GB geheugen van 1200 euro nog wel iets anders dan een graka van 800-900 euro. Maar dat ligt misschien aan mij.
Ik wil alleen maar aangeven dat er altijd mensen zijn die een enorme meerprijs willen betalen voor speciale producten. ;)
Eindelijk eens een grafische kaart die ook bij hun goud getinte moederborden passen..
* _eXistenZ_ gelooft het allemaal wel met z'n 290x die op hoge reso's (bijna?) net zo snel is en maar 250 euro kostte :D
Beetje genoeg van voedingen van 150 euro, Grafische kaartjes die net zoveel kosten als een leuke scooter and bling bling moederbordjes waar je een week voor naar ibiza kan, bij wijze van spreken.

Ok ik weet dat de Euro laag is op het moment en dat we ook nog met een absurder 21% BTW zitten, waardoor dit soort grapjes in Europa nog eens een stuk duurder zijn t.o.v. ons inkomen dan voor de altijd op rozen zittende Amerikanen.

1 stapje "lager" en je pc is ineens 500 euro goedkoper voor 98% van de snelheid van het bling spul.
Natuurlijk wel leuk om over te lezen altijd, dat dan weer wel.
Beetje het zelfde als een EVGA Classified. Ben wel benieuwd of er voor deze kaart ook een bios word geschreven die de voltages en power limits helemaal vrij geeft?
Ik vind hem mooi en hij zal vast wel goed klokken.
Deze kaart moet minimaal 100 euro zakken, mocht het nog enigszins een logische keuze worden in je rig.
Meh tis een limited edition ws. Raken ze dus wel kwijt. Ik denk dat dit soort kaarten altijd wel goed verkopen doordat ze en zeldzaam zijn en een verhaal erachter hebben zitten. Het is niet "zomaar" een videokaart.