Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

Asus heeft een nieuw Maximus-moederbord en de Matrix-versie van de GeForce GTX 980 Ti aangekondigd. Het moederbord wordt geleverd met een expansiekaart die ethernetverbindingen op maximaal 10Gbit/s mogelijk maakt.

Het Maximus VIII Extreme/Assembly-moederbord ondersteunt onder andere de 5-Way Optimization-software voor automatisch overklokken en Pro Clock om de kloksnelheid op te krikken. Daarnaast kan met de T-Topology-software het ddr4-geheugen worden overgeklokt.

Het bord met Intels Z170-chipset biedt plek aan vier ddr4-geheugenrepen, vier pci-e 3.0 x16-sleuven en een pci-e 3.0 x1-sleuf. Er zijn twee sata-express-aansluitingen en acht sata 600-interfaces. Verder is er een m2-socket voor ssd's en een u2-variant voor opslagmedia in die formfactor. Naast de interne Intel I219-V-gigabitkaart levert Asus de RoG 10G Express-expansiekaart mee, die ethernetsnelheden op theoretisch 10Gbit/s zou kunnen bieden. Verder moet het moederbord het van zijn audiokwaliteiten hebben; hiervoor is onder andere een ESS ES9018K2M-dac aanwezig. Asus levert ook een externe TPA6120A2-koptelefoonversterker mee.

Ook nieuw van Asus is de RoG Matrix 980 Ti. De fabrikant rust de videokaart uit met zijn DirectCU II-koeling en een veertienfasige stroomvoorziening. De kaart wordt overgeklokt geleverd. De basekloksnelheid ligt in gamemodus op 1190MHz en in OC-modus op 1216MHz. De boosted snelheden zijn 1291MHz in de gamestand en 1317MHz in de OC-modus; Standaard loopt de GTX 980 Ti op 1000MHz en heeft deze een boostclock van 1075MHz.

Het gddr5-geheugen heeft een effectieve snelheid van 7200MHz; bij de referentiekaart van de GTX 980 Ti is dat 7010MHz. Asus heeft de kaart voorzien van een duallink-dvi-interface, hdmi 2,0 en drie displayport 1.2-aansluitingen.De adviesprijs van het Maximus VIII Extreme/Assembly-moederbord is 569 euro, die van de Matrix GTX 980Ti Platinum is 849 euro.

Asus Maximus VIII Extreme/Assembly  Matrix GTX 980 TiAsus Maximus VIII Extreme/Assembly  Matrix GTX 980 TiAsus Maximus VIII Extreme/Assembly  Matrix GTX 980 TiAsus Maximus VIII Extreme/Assembly  Matrix GTX 980 TiAsus Maximus VIII Extreme/Assembly  Matrix GTX 980 TiAsus Maximus VIII Extreme/Assembly  Matrix GTX 980 Ti

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

Even wat leuke informatie voor 'erbij'
The new ROG Matrix GTX 980 Ti gaming graphics card is packed with DirectCU II with the patented Wing-Blade Fan Design for maximum air flow with 30% cooler and 3 times quieter performance. Only the very best GPUs which rank in the top 15% are hand picked and reserved for ROG Matrix! The result is up to 18.7% faster performance than reference and 21.6% faster in The Witcher 3: Wild Hunt.
Bron: ASUS Republic of Gamers Announces Maximus VIII Extreme/Assembly and Matrix GTX 980 Ti

De ROG Matrix GTX980Ti van ASUS zou dus 30% koeler en 3x stiller (ligt ingewikkeld bij geluidproductie i.v.m. de eigenschappen van decibellen) moeten zijn. (Dan wat? Reference kaart denk ik dan?) Daarnaast worden alleen de beste GM200 chips met de hand uitgekozen om een ROG Matrix 980Ti mee te maken. Dit zijn de chips die in de top 15% qua prestaties komen (denk aan benchmarks) en leveren 18,7% betere performance dan reference kaarten (zie hierboven met koeler en stiller claim) en 21,6% betere prestaties in The Witcher 3: Wild Hunt. (Was de Witcher 3 echter niet een game die beter presteerde op nVidia? Correct me if I'm wrong please! (Hoewel het dan nog niet uit mag maken tegenover een reference GTX980 Ti kaart :P))
Tremendous effort has been put into developing the new ROG SupremeFX Hi-Fi audio solution, the Extreme/Assembly edition features an ESS ES9018K2M digital-to-audio converter (DAC) along with two Texas Instruments LM4562 operational amplifiers for superior audio signal amplification, lower distortion and audio jitter, and delivers audiophile-grade 32-bit/384kHz and DSD128 playback. A front-panel headphone amp is bundled, the TPA6120A2 headphone amplifier has an output of over 6VRMS to drive 600Ohm high-fidelity headphones!
Bron: ASUS Republic of Gamers Announces Maximus VIII Extreme/Assembly and Matrix GTX 980 Ti
Als audiofiel zou je dus (volgens ASUS) met de ASUS ROG Maximum VIII aan je trekken moeten kunnen komen. Dat echter wel voor het stevige prijskaartje van ¤415,-!

Edit:
The liquid-nitrogen (LN2) switch enables overvolting options for access to uncharted overclocking territory if you want to try your hand at some LN2 fun. If that’s not for you, you don’t have to be an expert to push the card to extreme levels, you can use GPU Tweak II, as well as a convenient one-click Safe Mode that restores VBIOS to its original settings. On the top of the Matrix is a color-coded ROG LED load indicator which you can use to check the GPU load levels, four color gradients correspond to each load level range.
Bron: ASUS Republic of Gamers Announces Maximus VIII Extreme/Assembly and Matrix GTX 980 Ti
Wordt in het artikel niet genoemd, maar de ROG Matrix 980 Ti wordt dus geleverd met GPU Tweak II en heeft onder andere een VBIOS knop die je in kan drukken om de GPU Bios naar zijn originele settings te resetten.
Uiteraard mag ook de LED die de belasting van de GPU aan geeft niet ontbreken, zoals te verwachten bevind deze zich onder het ROG logo :).

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 9 november 2015 17:20]

Even over die "audiofiele" dingen: 415 euro voor een DAC is in de hi-fi wereld niet bijzonder veel geld.
En een echte audiofiel die geluid van zijn computer trekt zal altijd een externe DAC gebruiken, ook al zit die bijvoorbeeld in een receiver, hoe goed de chip op het moederbord ook is...

--- Voor de volledigheid ook nog even het waarom... Ideaal is een zo'n kort mogelijk analoog signaal tussen de DAC en de versterker wat je bereikt door een in de versterker ingebouwde DAC te gebruiken zodat je een digitale verbinding hebt tussen de PC en de versterker ipv een analoge verbinding. Een ultra-audiofiel zal vast wel een helemaal externe DAC gebruiken met hele dure analoge kabel tussen de DAC en de versterker (geen mini-jacks iig), en verder is een DAC en een analoog signaal op een moederbord gevoelig voor allerlei storingen binnen de computerkast en van het moederbord zelf...

Maar ja, ze doen in ieder geval hun best en de hoofdtelefoon versterker zit in een apart kastje dus het gaat wat mij betreft tenminste/iig wel heel erg de goede kant op, voor de audiofielen onder ons...

[Reactie gewijzigd door Yalden op 9 november 2015 17:55]

Ik heb altijd geleerd dat men kiest voor externe processoren puur en alleen om de audioprocessor te isoleren van de rest van het systeem(en dus storingselementen).
Als ik mijn speakers aan mijn onboard geluid hang hoor ik mijn computer van alles doen, door mijn speakers. Het zijn studio monitoren, dus die filteren niets en dan hoor je erg goed dat er nog een flink pak ellende uit die audio jack komt zonder dat je iets van geluid aan hebt.
Met mijn (optisch aangesloten) V-DAC is er geen geluidsvervuiling. Dit maakte het voor mij logisch dat buiten mijn PC te doen in het vervolg.

Maargoed een echte audiofiel ben ik niet. Wellicht dat mensen die speakerskabels gebruiken van 50 euro de strekkende meter daar een andere mening over hebben.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 9 november 2015 18:23]

Heel waarschijnlijk is wat jij hoort vervuiling op het analoge signaal na de DAC maar nog steeds binnen de computer-kast omdat analoog signaal veel gevoeliger is voor dat soort storingen dan digitaal signaal, inclusief de DAC. Vandaar ook dat ik zei dat ideaal is een zo'n kort mogelijke afstand van het analoge signaal pad tussen de DAC en de versterker, maar dus in ieder geval liefst geen analoog signaal binnen de PC-kast en helemaal niet op het moederbord zelf (en vandaar dan ook dat op dit moederbord de analoge koptelefoon-versterker in een apart kastje zit in plaats van op het moederbord zelf). Het was dan ook mooi geweest als Asus de DAC ook in dat aparte kastje had gestopt wat voorzover ik het goed begrijp helaas niet het geval is.

Het is dus ook isolatie van de processor/DAC maar vooral isolatie van het analoge signaal pad wat belangrijk is. Dit is ook een verklaring voor dure speakerkabel, zo min mogelijk last van externe storingsbronnen, al is speakerkabel daar minder gevoelig voor dan analoge kabels tussen componenten zoals tussen de PC of CD speler en de versterker of binnen de versterker tussen de DAC en de versterker elektronica in de versterker kast.

En dan helemaal voor de volledigheid, ik zie mezelf niet als audiofiel maar ik ben wel een gecertificeerd geluidstechnicus...

[Reactie gewijzigd door Yalden op 9 november 2015 18:55]

Hahaha ja dan kan je wel verwachten dat je het een en ander weet ja ;)

Het is in der daad vrijwel onmogelijk om last van 'ruis' te heben op een digitaal kanaal, simpelweg omdat dat zou betekenen dat de ruis dusdanig sterk is dat hij een 0 bit in een 1bit kan flippen (of vice versa) en dat is eigenlijk zeeeeeer onwaarschijnlijk. Uitgangspunt is dus dat digitale signalen ruisvrij zijn en ongevoellig voor storing.

Hoe korter de afstand die je analoge signaal moet afleggen deste minder last van ruis je hebt.
Hoe sterker het analoge signaal over die afstand deste minder last van ruis je hebt relatief (ruis in je signaal vóór de versterker betekent dat je ruis meeversterkt wordt, ruis áchter je versterker betekent dat je het waarschijnlijk niet eens kunt horen)
Dus ja, digitaal uit vanaf je PC (optisch of over koper maakt dus niet uit, het is immers digitaal!!!) naar je AMP en dan via goeie kwaliteit analoge kabels naar je speakers.
Ik snap niet waarom ze nog steeds niet de versterker in de speaker monteren. Het liefst gepowered door een accu die opgeladen wordt buiten luister tijd en een digitaal signaal via glasvezel aanleveren. Vrijwel geen storing meer als dat toch zo belangrijk is. Misschien kan je zelfs de speaker digitaal maken door meerdere spoelen met machten van twee te winden.

Ga toch lekker muziek luisteren ipv geluid!
Die zijn er wel hoor, 'active' speakers zogenaamd.
Probleem hiervan is dat je dan voor elke speaker een versterker in moet bouwen.. en dat elke speaker ook een stroomkabel nodig heeft.. en als je het goed doet elke speaker ook een DAC nodig heeft (immers zou het nutteloos zijn om een analoog signaal naar je speakers te sturen dat niet versterkt is vanwege de ruis die je dan oppikt)... plus dan heb je een splitter nodig die het digitale stereo/5.1/7.1/whatever signaal split in x aantal kabels (1 per kanaal)...

Al met al dus niet echt een ideale oplossing als je het mij vraagt. ;)
Dus ja, digitaal uit vanaf je PC (optisch of over koper maakt dus niet uit, het is immers digitaal!!!) naar je AMP en dan via goeie kwaliteit analoge kabels naar je speakers.
Als je het hebt over een stereo signaal maakt het inderdaad niet uit, elektrisch digitaal of optisch digitaal, zolang je niet "extreme" hoge bitrates en zo wenst maar "gewoon" cd kwaliteit of iets hoger.

Het grote verschil, waar elektrisch het voorlopig nog wint van optisch, is als je multichannel signaal hebt (surround sound, 5.1, 7.1, enzovoort) omdat voor zover ik weet er nog geen optisch consumenten systeem bestaat waar je meer dan stereo (2 kanalen) over optisch kan laten lopen. Vandaar dat ik zelf dus HDMI gebruik ipv optisch spdif.

Dit is trouwens niet helemaal waar want het is met een elektrische digitale verbinding makkelijker om storingen op te pikken dan met optisch, maar dan kom je inderdaad wel in een vrij extreem gebied waar je echt moeite moet doen om het verschil te horen... (in een standaard situatie... Je moet natuurlijk niet je HDMI kabeltje tegen je magnetron aan leggen of zo...)

[Reactie gewijzigd door Yalden op 10 november 2015 17:52]

Het is in der daad vrijwel onmogelijk om last van 'ruis' te heben op een digitaal kanaal, simpelweg omdat dat zou betekenen dat de ruis dusdanig sterk is dat hij een 0 bit in een 1bit kan flippen (of vice versa) en dat is eigenlijk zeeeeeer onwaarschijnlijk. Uitgangspunt is dus dat digitale signalen ruisvrij zijn en ongevoellig voor storing...
"Ruis" is bijna per definitie een analoge storing... Digitaal heeft zijn eigen storingen die in sommige gevallen nog veel storender (en veel gevaarlijker!) zijn dan analoge ruis.

Los daarvan, met een (slecht) analoog signaal binnen een computerkast en/of op het moederbord zelf wat altijd het geval is als de DAC op het moederbord zit heb je last van veel meer analoge storingen dan alleen ruis. Zoals bijvoorbeeld hierboven al werd gezegd,,, Als je niets afspeelt en je volume op 10 zet hoor je je computer werken over je speakers.... Dat is niet fijn en waarschijnlijk ook niet goed voor je speakers...

Dat zal ik uitleggen; Speakers zijn gemaakt om een analoog audiosignaal weer te geven. Een analoog audiosignaal is altijd een golf waardoor de speakers alleen maar die golf hoeven te volgen, waarvoor ze zijn gemaakt... Als je storing hebt op je signaal is dat vaak geen golf maar kan dat een signaal zijn met blokjes in plaats van golven. Ineens van nul naar honderd in plaats van van 0 naar 100 via 1, 2, 3, 4, enz.. Denk aan een lamp die je met een gewone schakelaar ineens van uit naar aan zet tegenover dezelfde lamp die je met een dimmer geleidelijk van uit naar vol aan zet. Lampen zijn ervoor gemaakt om van uit ineens naar aan te gaan. Speakers niet! Speakers kunnen daar binnen een milliseconde helemaal kapot van gaan...

[Reactie gewijzigd door Yalden op 10 november 2015 18:33]

Ik ben het in principe met je eens .... maarre ......
http://www.tomshardware.c...end-pc-audio,3733-12.html
Daar laten de Tom's Hardware mensen (niet de eerste de beste) tamelijk overtuigend laten zien hoe bij een goede opzet ook de verwendste audiophiel de high-end DAC niet van een PC kan onderscheiden. Zeer de moeite waard te lezen al vertellen ze er helaas niet bij hoe ze de PC hebben opgebouwd.
Het geluid wat uit een normale PC komt is vaak vreselijk, en storingen vermijden is een kunst apart. Ik heb b.v. de Audioquest Dragonfly aan de USB poort van mijn vorige PC gehangen... en er snel weer afgehaald: de knallen deden me het ergste vrezen voor mijn speakers/versterker/oren/hart/muren. Dat ding is erg populair en zal vast goed zijn bij een stabielere USB, maar bij mij had ik liever naar een ¤10.- transistorradio geluisterd. Heb nu een externe REGA DAC (nieuw zo'n ¤800.-) tussen PC en analoge versterker maar hoop die er nogeens uit te kunnen halen en direct het signaal van de ASUS Sabertooth via de mini jacks (oops... ) naar de versterker te jassen als ik de boel genoeg gestabiliseerd en afgeschermd heb.
Keywords hier zijn "bij een goede opzet"... Iets wat ze bij Toms Hardware vast wel kunnen maar wat niet iedere user zelf zomaar voor elkaar krijgt...

Ik adviseer dan ook niet om losse DACs aan te schaffen... Die zijn voor gewone consumenten wat mij betreft volledig overbodig en alleen nuttig voor bijvoorbeeld prosumer opname studiootjes... Of audiofielen die het gewoon leuk vinden teveel geld uit te geven...

Mijn standaard advies is, koop een mooie digitale receiver (met dus een ingebouwde hoge kwaliteits DAC) van bijvoorbeeld Yamaha, Sony, Pioneer, enz... En sluit je computer via HDMI daar op aan... En geef dan je centen uit aan zo goed mogelijke speakers. Klaar...

[Reactie gewijzigd door Yalden op 10 november 2015 18:10]

415 euro is ook in DAC land best veel geld hoor... zelfs de door jou aangekaarte voorbeelden kosten minder.
Je kan er vast wel een vinden van achterin de 1000 euro als je er op zoekt maar over het algemeen heb je een heel competent apparaat voor laten we zeggen 100 tot 300 euro.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 9 november 2015 18:19]

Alles is relatief... Echte high-end audiofiele losse DACs beginnen rond de 1500 a 2000 euro... Kijk maar s hier bijvoorbeeld met als topmodel de Chord Electronics QBD76 HDSD van 4995 Engelse ponden...

Zelf gebruik ik de in mijn Yamaha receiver ingebouwde DAC via HDMI van mijn computer omdat HDMI betere specs heeft dan optisch SPDIF voor digitale audio (vooral multichannel), ook al heeft theoretisch glasvezel (optisch) ook weer minder last van externe storingen dan HDMI...

[Reactie gewijzigd door Yalden op 9 november 2015 19:05]

Zoals ik zeg.
Maar als je serieus om audio geeft ga je natuurlijk niet 415 euro betalen voor een moederbord met een fancy geluidskaartje maar ga je gewoon naar de winkel om daar een DAC uit te zoeken die je bevalt.

Zeker gezien de kans groot is dat je dan ook nog substantieel minder geld kwijt bent dan 415 euro en als je eens een nieuw moederbord gaat kopen behoud je gewoon je audio oplossing.
Gezien audio apparaten doorgaans veel langer leven dan de gemiddelde computer die vervangen moet worden vanwege het een of het ander lijkt me ook dat wel een serieuze factor.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 9 november 2015 19:07]

Helemaal mee eens... Maar dit is dan ook vooral een gaming bord en er zullen vast een heleboel gamers blij zijn dat ze met dit bord hun hoofdtelefoon gewoon in hun computer kunnen pluggen zonder last te hebben van het soort extra geluid waar je met een minder bord al snel wel last van hebt.

Audiofielen (of gewoon mensen die graag goed geluid hebben) hebben hier dus inderdaad niet echt veel aan en dus zou Asus dat woord eigenlijk beter niet in zijn marketing kunnen gebruiken, tenzij ze die DAC ook in dat externe kastje zouden hebben gestopt. Maar dan wordt het weer lastig qua aansluitingen aan de achterkant...

[Reactie gewijzigd door Yalden op 9 november 2015 19:11]

Even ter complete overbodigheid. Alleen het moederbord kost 415. Voor de extreme/assembly is nog geen prijs bekend. Het is dus nog niet duidelijk wat de DAC en netwerk kaart extra kosten.

pricewatch: Asus Maximus VIII Extreme
pricewatch: Asus Maximus VIII Extreme/Assembly
Ik denk dat de DAC op beide SKU's gewoon hetzelfde is en op het moederbord zit... Verschil is waarschijnlijk de koptelefoon versterker die in de break-out box zit bij de "extreme assembly" variant...
Heel erg netjes idd, zowel de ESS ES9018 als de LM4562 opamps behoren, iig meet technisch, tot zo ongeveer het beste wat je kan krijgen.

Datasheet LM4562
Datasheet ES9018

Als er net zoveel zorg is besteed aan het verdere analoge gedeelte zit het met het geluid wel goed. (en het filteren van storingen vanuit het moederbord natuurlijk)
Waar quote je van? Asus zelf? Vreemd dat ze het hebben over een digital to audio converter ipv een digital to analogue converter...
Direct van ASUS inderdaad, staat achter dezelfde bron als de bovenste quote: Bron: ASUS Republic of Gamers Announces Maximus VIII Extreme/Assembly and Matrix GTX 980 Ti

Voor de duidelijkheid even overal achter gezet.

Het lijkt erop dat hij het geluid dat uit de SupremeFX geluidskaart komt omzet in een analoog signaal, kijk maar naar het plaatje van de Front-panel hier. Zal dus een beetje ongelukkig geschreven zijn ;).
Ja, beetje heel erg ongelukkig zelfs... Beetje stoer doen (asus, niet jij) met een goede (lees: redelijke) DAC en dan laten zien dat je geen idee hebt waar DAC voor staat (Digital to Analogue Converter, niet Digital to Audio, want het is allebei audio, digitaal en analoog en de Converter zet dus om van Digitale audio naar Analoge audio) maar goed...

[Reactie gewijzigd door Yalden op 9 november 2015 17:36]

Handig voor een dedicated verbinding met je NAS?
Dit is inderdaad handig om een snelle en stabiele verbinding te maken naar bijvoorbeeld een NAS systeem. Hoe hoger de snelheid, hoe fijner het werken is. Daarnaast moet er natuurlijk wel rekening mee worden gehouden dat deze snelheid niet wordt behaald door een simpele CAT5E kabel. Ook hebben de meeste NAS systemen geen hogere snelheid dan 1Gbit/s...

[Reactie gewijzigd door Celioxis op 9 november 2015 16:23]

Dit is niet handig voor een snelle of stabiele verbinding naar een NAS omdat geen consumenten NAS 10GBit ondersteunt over ethernet.
Daarnaast zijn er betere directe bussen zoals Thunderbolt, USB 3 en eSATA. Als je een snelle en/of stabiele verbinding wilt moet je daar voor kiezen.
Als tweaker zou je natuurlijk altijd zelf een FreeNAS kunnen bouwen met 10Gb/s NIC (er zijn al wel enkele relatief betaalbare kaarten).
De goedkoopste 10Gbit kaarten in de Pricewatch zijn als nog 300+ euro. Zeker voor huis-tuin-en-keuken gebruik dus nog veel te duur.
Dan is het maar goed dat er op Tweakers.net niet alleen huis-tuin-en-keuken gebruikers zitten...
Kan je mij wijzen naar relatief betaalbare 10Gb netwerk kaarten? Want ik heb ze nog niet kunnen vinden, tenzij je 250-300 euro relatief goedkoop vind.
Relatief betaalbaar is niet hetzelfde als relatief goedkoop. Maar als je 2x 6TB in een NAS zou plaatsen, ben je ook 500 euro kwijt, dus dan vind ik pakweg 300 euro "relatief betaalbaar".
ik heb 11x4TB in me nas zitten ter waarden van zo 1300-1400 euro. Maar ik vind 250-300 300+ euro nog steeds niet relatief betaalbaar. Ik zou het ronduit duur willen noemen. De techniek is niet nieuwe meer en een Gb kaartje koopje voor een 10tje.

Het contrast is gewoon belachelijk zeker als je kijk dat dit mainboard met dual Intel X540 10Gb porten pak weg net zo duur is als deze dual Intel X540 10Gb kaart. Iets zeg mij dat we met die kaart veel te veel betalen of vind jij niet?

[Reactie gewijzigd door AndreStarTrek op 10 november 2015 10:41]

De discussie over of je die 10Gbit/s daadwerkelijk voltrekt met welk gebruik dan ook laat ik aan anderen over maar die 10Gbit/s hoef je niet per se met 1 apparaat vol te trekken (wil je dat wel, kan je bijvoorbeeld in jouw genoemde geval ook zelf een NAS bouwen met 10GBit poort). 10x een "consumenten" NAS die 1GBit/s ondersteunt en je trekt die 10GBit/s vol.
Ik vind het wel meevallen.... pricewatch: Netgear Prosafe GS728TXS Smart Switch - Switch - Beheerd - 24 x

Mijn eerste 16 ports 1Gb switch was ook 800 euro.

Met deze switch van 500 euro kun je 4x 10Gb doen en de devices 24x 1Gb, is netwerk niet je bottleneck meer :) Investering is wel te overzien.

Nu alleen die HDD/SSDs in RAID zetten om maar iets te kunnen profiteren, daar zit nog echt de bottleneck. NVMEs gebruiken louter als opslag in NAS is wel dure hobby. Je krijgt een NAS met HDDs of SSDs niet met 10 Gbit/s belast...
Die switch heeft 4 sfp poorten maar er worden geen sfp's meegeleverd! Een beetje sfp 10GB module kost je ook rond de 200 Euro. Daarnaast gebruik je dan waarschijnlijk glasvezel ipv ethernet dus ben je voor je kabels ook nog aardig wat kwijt voor je een 10G netwerk hebt.

Niet echt een goede vergelijking dus
sorry bedoelde deze:

http://www.downloads.netg...8TXP_GS752TX_GS752TXP.pdf

pricewatch: Netgear Prosafe S3300 28PT Stackable Smart Switch W/10G

Is 600 euro... maar wat ik bedoelde te zeggen is dat mijn eerste 1Gbs switch ook duur was... zelfs duurder als deze... gaat sneller en goedkoper... mooie ontwikkeling.
Wat duurdere NASsen (wat is de meervoud eigenlijk?) hebben 2 of meer Gbit poorten, dus dan kan het wel handig zijn, mits je HD's/SSD' s in RAID hebt staan.
CAT5E niet nee, maar ik heb toen ik mijn huis kocht al CAT6 getrokken gezien dit amper duurder was, en CAT6 is wel goed genoeg voor 10Gbit.

Grootste probleem is een switch/router voor 10gbit, die zijn wat prijzig...
Goede zet, het aanleggen van CAT6 kabels. CAT6 is in opzichte van CAT5E ook niet veel duurder nee. Daar komt natuurlijk nog bij dat CAT6 meer toekomst gericht is.

De switch/router is inderdaad op dit moment nog vrij prijzig, maar ik denk dat de prijzen nog wel gaan dalen door de jaren heen, aangezien 10Gbit/s wel de toekomst is.
Het zou me niet verbazen als er over 1 jaar of hooguit 2 jaar gewoon consumenten moederborden te koop zijn, waar standaard een 10Gbit/s ethernetaansluiting op zit.
Binnen enkele jaren hebben we de stap gemaakt van 10 naar 100Mbps. De stap van 100Mbps naar 1Gbps duurde al wat langer en 10Gbps naar de desktop is nog steeds niet gemaakt. 10GE voor servers is nu wel standaard, maar dat komt door virtualisatie waardoor die 10GE ook echt gebruikt wordt.

10GE naar de desktop zie ik in het bedrijfsleven ook nog niet, omdat er gewoon geen vraag naar is. Gigabit naar de desktop wordt zelden echt vol getrokken. Met de de nieuwe wireless AC Wave II standaard gaat wireless naar 3,5 Gbps en sneller. Het access point moet de bedraad ook die throuput kunnen leveren, wat een probleem is over bestaande CAT5e en CAT6 bekabeling. Hiervoor is de NBASE-T standaard ontwikkeld om over bestaande bekabeling toch 2,5 en 5 Gbps te kunnen doen.

Dit speelt alleen bij bedrijven die een groot aantal access points moeten vervangen. 99% van de consumenten hebben een router van hun provider, waar hun apparaten draadloos aan hangen. Op termijn zal dit wel naar de AC Wave II standaard gaan, maar die radio zit in de router. De meeste consumenten hebben geen losse access points, dus geen behoefte voor NBASE-T of 10GE poorten. Daarnaast moet de internetlijn het ook aan kunnen. Ik heb zelf nu een 100Mbps glasvezel. 500 Gbps is voor mij echt overkill en met die 100Mbps glasvezel ben ik vooral blij met de upload die toegenomen is. 10GE naar de desktop zie ik nog niet snel gebeuren en zeker niet bij consumenten.
Was het in de tijd van de 100mbit ethernet, een 100mbit Lan lijn geen overkill? De intrede van de 1000mbit leek mij toen overbodig. Ondertussen groeit alles mee, een beetje het kip en het ei verhaal.

De prijzen komen vanzelf omlaag :)
Maar daar moeten we dus steeds langer op wachten. Bovendien is de desktop dood. Alles is wireless tegenwoordig. Voor 23k heb je overigens tegenwoordig al een 32 poorts 100GE switch. Nog niet zo heel lang geleden betaalde je tonnen voor een paar poortjes. Maar dat is allemaal datacenter. Geen consumentenmarkt.

Een tijdje terug heeft Cisco weer een 100Mbps switch in de markt gezet. Hoewel alles richting gigabit ging. Oorzaak: Dingen als VDI en cloud services vragen gewoon niet zoveel..
Het is niet zo zeer een kwestie van prijs, maar aanbod. Het zal uiteindelijk 1GbE gaan vervangen als standaard aansluiting, natuurlijk. Maar de bandbreedte van 1GbE is nog dusdanig veel groter dan de snelheden die onze ISP's kunnen bieden, dat het (gezien de ontwikkeling van internetsnelheden) nog wel even gaat duren voor er >1Gb aansluitingen gaan komen.
Heck, in dat opzicht is zelfs een 100Mbit aansluiting nog steeds voldoende voor ruim de helft van de nederlandse aansluitingen!

Ook in de IT zie ik 10GbE weliswaar veel gebruikt worden, maar echt puur en alleen voor gevirtualiseerde omgevingen. Voor een habbekrats (relatief) heb je al een 10GbE NIC (al dan niet met SFP's), wat voor een beetje server met NAS al ruim voldoende is. Draai je zo 50-100 werkplekken op.
een machine er op aansluiten zou daarin tegen natuurlijk wel kunnen, die een dedicated connectie geven. en vervolgens de 1gbit gewoon op de switch aansluiten :)
Voor grotere afstanden 10 Gbit/s zul je CAT6a moeten hebben, CAT6 ondersteund maximaal tussen de 35 - 55 meter en CAT6a tot 100 meter.

De kwaliteit van CAT6a is doorgaans ook een stuk beter, waardoor je de 10 Gbit/s snelheden ook daadwerkelijk haalt.

CAT6a is echter wel een stukje duurder...
Cat5E gaat gewoon tot 10G over een meter of 40 hoor.
De meeste consumenten NASsen komen nog niet boven de 1Gbit/s uit. Met 10Gbit/s kaarten die op het moment nog 300+ euro zijn natuurlijk niet heel erg vreemd.
Hoewel het nu nog zeldzaam is zal het toch ergens moeten beginnen, in de high-end zoals bij dit moederbord. Misschien dat het nuttig is als er meerdere van deze moederborden aan elkaar worden verbonden met een 10GB switch? Ik ben benieuwd of dit soort netwerkchips snel standaard wordt op de gemiddelde moederborden.
Dit zal inderdaad op moederborden op een gegeven moment de standaard gaan worden, aangezien internetverbindingen ook steeds sneller worden.
Dat gaat snel veranderen als SSD's hun intreden doen in de thuis-NAS-wereld.
Een enkele hedendaagse SATA SSD doet al makkelijk 500MB/s, en NVME gaat daar nog een paar keer overheen.

Naast bandbreedte is 10gbit in combinatie met SSD ook interessant voor de latency. Roestschijven hebben zo'n hoge latency dat de vertraging van je netwerk niet echt relevant was. Een SSD is zo ontzettende veel sneller dat het wel weer een rol speelt.
Ik mis hier misschien iets, maar wat is hier nu extern aan de ethernet kaart? Dit is toch gewoon een interne ethernet kaart of vergis ik me?
Extern is in dit gewoon bedoeld als 'niet-onboard' meer niet.
Insteekkaart had netter/begrijpelijker geweest

[Reactie gewijzigd door NBK op 9 november 2015 22:27]

Inderdaad. Het feit dat het een losse kaart is zegt al dat het geen on-board chip is. Extern is gewoon fout -- een insteekkaart is per definitie intern.
Nah, handig voor een dedicated verbinding met je tweede Maximum VIII PC }>

Op zich is het een logische stap; ASUS is gewoon hiermee een voorloper, de rest zal binnenkort wel volgen. Switches, NAS, etc, etc voor consumenten zijn allemaal meestal ook nog 1 GBit. Dat betekent dat je er op dit moment nog niet zo veel aan hebt -- maar mijn verwachting is wel dat dit standaard wordt in de (blijkbaar nabije) toekomst.
Leuk om te zien, leuker om te hebben, maar waarschijnlijk voor 99% van de kopers volstrekt overkill.
Gigabit is voor de meeste consumenten (al durf ik dat geen 99% te noemen) al overkill: De kwaliteit van de rest van hun netwerk (mn kabels en geïntegreerde routers) is meestal zo triest dat ze het verschil met een goede 100 Mb/s-kaart niet zouden merken.
De meeste consumenten gebruiken wifi en zullen het allicht daarom niet merken. Maar die consumenten kopen, gok ik, niet dit soort hardware...

Ik denk dat de mensen die dit soort dingen kopen ook wel weten hoe ze alles er uit kunnen halen. Zeker als je geinterresseerd bent om daadwerkelijk die 10gbit te benutten, want dan heb je ook speciale 10gbit netwerkhardware nodig.
En als je daar geld aan uitgeeft heb je gewoon geen chinese discounter ellende in je huis waar de helft van het koper stiekem vervangen is door een of ander pisbakken staal is met een weerstand van heb ik jou daar. :)

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 9 november 2015 18:36]

Dat zeggen we in het begin over alles. 8GB is ook momenteel genoeg voor gamepc's, echter is de eerste game die meer recommended heeft ook werkelijkheid...
Tja, alleen zijn er over 2 generaties ook borden uit van 8 tientjes met 10Gb connecties.
Nog wel, maar je moet ooit beginnen.
Eindelijk 10gbit op een consumenten mobo!
Hopelijk gaan de prijzen van de losse NICs nu snel zakken :)
En hopelijk steekt zowel Intel als AMD ze dan ook snel mee in de chipset :D
Ik wacht al vele jaren tot die prijzen zakken. Tot dan gewoon een quad poort kaartje, verschil daarmee is wel dat ik geen nieuwe switch nodig heb.
"Het moederbord wordt geleverd met een externe kaart die ethernetverbindingen op maximaal 10Gbit/s mogelijk maakt."

Nogsteeds een losse NIC dus, alleen deze keer met het moederbord bijgeleverd ;)
Je kan Infiniband kaarten af en toe goedkoop krijgen, is nog wat sneller ook.

[Reactie gewijzigd door Pinkys Brain op 9 november 2015 17:07]

Kabels zijn echter duur, switches nog duurder en het is een enorme belasting voor je CPU. Of kun je kaartjes met TCP offloading nu ook al voor een prikkie kopen?

Verder inderdaad prima speelgoed.
Ik heb twee Connect-X 2 kaartjes gekocht op ebay voor een ongelooflijk lage prijs, en ja die hebben in principe wel offloading. Ik heb ze echter nog niet kunnen uitproberen door wat hardware problemen :/ Ik had er ook niet bij stil gestaan dat het low profile kaarten waren, ik probeer ze eerst even zonder bracket en dan bestel ik wat PCIE 8x verlengkabels van dx.com.

Ik heb ook heel goedkoop een 0.5m QDR kabel gekocht bij Stordirect op ebay, maar degene die ik kocht hebben ze niet meer. Ze hebben wel bijv. een pre-QDR tijdperk 8 meter kabel voor 15 Euro met 24AWG, dat is een behoorlijke lading koper en het lijkt me stug dat die geen DDR doet. Nog steeds sneller dan 10 GbE.

Ik had geen switch nodig, maar die zijn volgens mij ook goedkoper dan 10 GbE.
Of indien je bij een bedrijf werkt waar deze hardware in grote aantallen wordt ingekocht, dan kun je heel af en toe nog wel een leuke korting regelen...
vier pci-e 3.0 x16-sleuven en een pci-e 3.0 x1-sleuf.
Is dit tweakers of PC totaal?! Er zijn 4 16x mechanisch sloten, maar zoals je links van de sloten (half verborgen) kan zien zijn het op één na geen 16x electrisch sloten. Dit is niet gewoon het vermelden waard, dit is een essentieel onderdeel van de spec!
Mechanisch ≠ Fysiek

En je hebt gelijk dat ze niet allemaal @16x te gebruiken zijn, maar dat staat er dan toch ook niet bij?
Van een Tweaker mag je in ieder geval verwachten dat die weet dat de Z170 chipset nooit vier PCI-E16x (@16x) sloten ondersteunt.

Uitgebreide specs kun je hier vinden:
http://www.asus.com/nl/Mo...I-EXTREME/specifications/
Ik zou de term Fysiek in dit geval vermijden, juist omdat ik onderscheid maak tussen mechanisch en electrisch. Fysiek kan als beiden uitgelegd worden.
Daarnaast vindt ik dat het nu typisch aan de redacteur is, niet aan de lezer, om erop te wijzen dat het hier om 4 16x mechanisch sloten gaat, als je ze dan toch benoemd.
Zolang er geen 10Gbit consumenten routers & Nas systemen zijn, compleet nutteloos.

Maar wie weet komt asus binnenkort met een 10Gbit router en overige hardware.
Het verhaal van de kip en het ei :)

Zodat sommige dit relevanter vinden:

men kan discussieren wie het hele verhaal moet opgang trekken:
NASmakers, NIC makers of Router/Switchmakers.
Als 1 van de 3 start met met massaproductie, het goedkoper te maken en marktpositie te verwerven dan zullen de anderen waarschijnlijk rap volgen. Dit vraagt natuurlijk veel R&D en vooral, omdat de anderen nog geen compatibele producten tegen een goede prijs hebben is de verkoop in het begin niet denderend.

Daarom hebben ze enkel er iets aan als ze tegelijk starten met een rappe revolutie naar common 10Gbit. Jammer genoeg blijkt dit niet het geval en krijgt men dit trage evolutieproces, en vandaar de opmerking:
Het verhaal van de kip en het ei

[Reactie gewijzigd door Clemens123 op 9 november 2015 17:40]

Interessant bordje voor de mensen die een massa aan data over en weer sturen, anders is het nogal overkill.. Ben benieuwd naar builds waar deze in gebruikt wordt.
waar iedereen direct naar die 10gbps netwerk adapter gaat
vind ik persoonlijk de u.2 socket veel interessanter, zeker omdat het de "opvolger van de m.2 is
een "sata port on steroids" met 4 pci-e lanes met een max doorvoer van 4GB/s

een snel lees artikeltje
http://www.overclock3d.ne..._new_u_2_ssd_connection/1
Ik heb veel liever dat we 10GE koper overslaan en direct naar 10GE glas gaan. De prijs van koper blijft alleen maar stijgen, en die van glas alleen maar dalen. Ik dacht dat glas en koper (volledig koper) kwa prijs tegenwoordig op hetzelfde niveau staan. De voordelen voor glas t.o.v. koper zijn:

Dunner kabels, en dus makkelijker weg te werken.
Koperen kabels worden alleen maar dikker na mate de bandbreedte toeneemt.
Energie zuiniger.
De kabels zijn toekomst bestendiger (als we bijvoorbeeld nu voor 10GE gaan via glas, kunnen we dezelfde kabels laten liggen als we ooit upgraden naar 100GE).
Storingen over de kabel zijn onmogelijk.
10 GB, dat wordt dan mijn CAT5E bekabeling opnieuw doen.
meestal niet nodig. als de afstanden vrij kort zijn en je goede kwaliteit 5E hebt en beetje kwalitatieve NICs (intel) werkt het rustig op 10gbit.

niet vergeten: goede 5E is meestal/altijd beter dan goedkope 6+
Volgens mij is Cat 6 net zo goed als 5E: http://www.tomshardware.c...net-bandwidth,2321-8.html

Pas vanaf Cat 6A wordt 10 gbps ondersteund. Ik weet geen tests van cat 6A / 7; heb jij meer info?

Je kan het natuurlijk wel gewoon proberen... in het slechtste geval krijg je gewoon wat minder.
als aanvulling
http://www.excitingip.com...-pair-utp-network-cables/

volgens mij heeft het vooral met de shielding te maken
op korte afstanden (<5m) kan je zelfs gewoon patchkabel gebruiken. maar in (flat) gebouwen met veel storende factoren (gsm mast op dak, veel magnetrons en wifi en oude huisinstallatie) kan je dan snel tegen problemen aanlopen. de hogere CAT's zijn eigenlijk ook alleen maar hogere shielding eisen.
hmm volgens mij is 10Gbit not supported op Cat5E, maar goed misschien werkt het wel over hele korte afstanden.

https://en.wikipedia.org/wiki/10_Gigabit_Ethernet#10GBASE-T
Een goede fiets werkt ook beter dan een slechte auto die je vooruit moet duwen.
Ik heb koperen CAT5E gebruikt, niet van die koper cladded Aluminium.
Maar ze liggen er al een aantal jaar, nog even wachten tot 10 GB gemeengoed gaat worden dan wordt het tijd om het te vervangen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True