Adobe helpt Microsoft bij ontwikkeling Spartan-browser

Adobe helpt Microsoft met de ontwikkeling van zijn nieuwe browser, die nu nog bekendstaat als Spartan. Dat maakte Microsoft bekend in een blogpost. De softwaregigant hoopt dat Adobe de komende tijd verbeteringen gaat toevoegen aan de browser.

Adobe voegt al jaren verbeteringen toe aan de engines van verschillende browsers, waaronder WebKit, Blink en Gecko. In het verleden probeerde het ook bij te dragen aan code van Internet Explorer, maar dat ging moeizaam. Daardoor ontbeerde Microsofts browser functionaliteiten die concurrenten wel kregen.

Microsoft zegt nu dan ook de samenwerking met Adobe te hebben gezocht. Het bedrijf gaf het Adobe Web Platform Team de mogelijkheid om bij te dragen aan Project Spartan, de codenaam van Microsofts nieuwe browser. Het team heeft intussen bijgedragen aan de layout, de typografie, het design en beweging.

Inmiddels heeft het Adobe-team bijgedragen aan de maart-update van de Windows 10 Technical Preview. Een van de verbeteringen betreft een css-verbetering, die ontwikkelaars toestaat om zogeheten gradient midpoints te selecteren.

Microsoft sleutelt momenteel nog flink aan Spartan, dat de standaardbrowser van Windows 10 moet gaan worden. Spartan krijgt onder andere ondersteuning voor extensies en beschikt standaard over spraakassistent Cortana. Daarnaast zou Spartan ook een nieuwe methode bieden om de tabbladenchaos te verminderen, door gebruikers tabs te laten groeperen.

Bijdrage Adobe aan Spartan

Door Yoeri Nijs

Nieuwsposter

24-03-2015 • 18:14

86 Linkedin

Reacties (86)

86
81
49
1
0
0
Wijzig sortering
Veel tweakers hier lijken alleen Adobe als het bedrijf achter Flash en Photoshop te kennen en vooral vanwege de eerste van de twee zijn er veel comments over de onveiligheid enzo van Flash.

Flash. Nu, ten eerste moet ik zeggen dat Flash voor z'n tijd een geweldig platform was, maar intern was het net zo uitgebreid als een browser zelf en daardoor had het ook net zo veel problemen als browsers hadden. Niettemin bracht Flash ook performance en mogelijkheden naar browsers die nu pas native in browsers beschikbaar zijn, dus in de eerste plaats is die kritiek best onterecht. En er zijn nog steeds bepaalde soort dingen die makkelijker in Flash te doen zijn dan in HTML5.

Adobe Edge, PhoneGap & Web Platform Hoe dan ook, nadat de tweede browser oorlog uitbrak en het duidelijk werd dat Flash niet meer even waardevol zou zijn als in het verleden heeft Adobe dat volledig erkent en hebben ze erg veel in HTML5 als platform geïnvesteerd. In hun product line up kun je dat terug zien in de Adobe Edge producten (Adobe Edge Animate, Adobe Edge Reflow, Adobe Edge Code Brackets.io, Adobe Edge Inspect, Adobe Edge Webfonts) en door Phonegap te kopen. Daarnaast hebben ze onder de noemer Web Platform ook heel veel bijgedragen aan het ontwerpen van HTML5 specs en ook het concreet bijdragen aan de implementaties daarvan.

Nu, het mag wel worden gezegd dat Adobe's manier van naar het web kijken altijd extreem design gecentreerd is en dat zorgt niet altijd voor de beste resultaten. En ook hun Adobe Edge producten zijn zeker knappe stukjes werk, maar ik geen van die producten ooit aan iemand aangeraden (al kan dat ook zijn omdat ik meer een programmeur ben dan designer :+ ). Toch al met al is iedere samenwerking met Adobe door Microsoft zeker een goed plan en verdiend dat niet de kritiek die veel comments hier hebben.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 24 maart 2015 19:31]

De Adobe edge lijn, is flash all over again.
Lomp en zwaar en het werkt slecht programmeren in de hand.
Ja het heeft een nieuwe naam. Maar het is een typische line-up van Adobe techniek.

Of zoals Paul Boag schreef
Adobe Edge: Wrong technology, wrong job.

Do we really need to recreate Flash as CSS animation? Apparently Adobe think we do. I am not so convinced.

Adobe have just released an alpha version of something called Adobe Edge. The product enables you to create CSS/jQuery animation without writing everything by hand.
My curiosity got the better of me and so I downloaded the alpha release.
I have no intention of reviewing the product at this early stage, because it is far from ready. However, playing with the software has left me with one fundamental question – why?


Do we really need a CSS animation tool?
To understand my concerns you must understand the direction that this tool is taking. For those of us who used early versions of Adobe Flash the similarities will be apparent. Adobe appears to be recreating the animation functionality provided within Flash using CSS and jQuery.

You may consider this a good thing. But is it really? Do we really need a “flash equivalent” that produces CSS-based animation?


What website needs a tool like this??
From my perspective most website animation falls into two categories.

There are those websites which make heavy use of animation. These are typically sites for sectors such as gaming or movies. They are high impact, visually appealing sites that are more about branding than content.
Then there are websites that use animation as small enhancements. On these sites animation is not critical. An example of this may be an e-commerce site where items visually move into the basket when selected

If we look at these 2 scenariosit becomes apparent that there is no place for a product like Adobe Edge..

CSS animation should not always replace Flash..
For those websites that make heavy use of animation the basic features provided by CSS animation probably are not going to do the job. These sites typically include large amounts of interactivity, video and sound. It strikes me that in such situations Flash is by far the superior tool and should be used.

Do you really need a tool from Adobe to create basic CSS animation?
As for sites that only use animation to create small visual enhancements, a tool such as Adobe Edge feels like a sledgehammer to crack a walnut. There are a number of simple, free, online tools that can produce these basic animations. Alternatively you can just hand code them, it really isn’t hard!

To me this just feels like another example of using the latest technology simply because it is trendy to do so, rather than it being the right tool for the job.

A tool that encourages bad practice.
Maybe I’m turning into a snob, but as I look at Adobe Edge I fear we will see the same horrors that the web experienced when Flash came on the scene. This tool cries out for you to create pointless animations that add little value to your site. Worse still it requires any animation to occur within a fixed area (no responsive design here) and produces code that many will not have a hope of understanding.

Perhaps this tool is meant for the the low-end of the market, where websites are produced using WYSIWYG editors and next to no money. However just because this segment of the market has been the domain of bad design in the past does not mean it should be perpetuated. In my opinion a tool like Adobe Edge could well do exactly that.
Ik denk dat de kritiek van veel tweakers juist wel terecht is en dat we met Edge geen lichte of snelle code of standaard zal toevoegen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 601896 op 24 maart 2015 20:10]

Zoals ik al aangaf zijn het tools die zich richten op designers. Ja, Adobe Edge Animate genereert absoluut vreselijke code, maar zelfs 99.99% van de programmeurs die ik ken kunnen het nette equivalent daarvan niet met de hand schrijven en er is wel degelijk een markt voor, namelijk advertenties. En ik heb ook super artistiek ingerichte sites gezien die gemaakt waren met Adobe Edge Reflow door een designer die nauwelijks kon programmeren. Ja, het klopt absoluut dat Adobe Edge Animate en Reflow, Flash all over zijn, maar ik ben het absoluut oneens met Paul Baog dat dat een slechte zaak is. Het geeft tools aan mensen om hun talenten te gebruiken. Zijn het tools die ik aan iedereen zou aanraden? Zeker niet! Maar zonder Flash zou het internet niet eens in de verre verte lijken op wat het nu is. En deze tools brengen enkele van de goede kanten van Flash naar HTML5 (de tooling) en dat gaat ten koste van semantiek en mooie code, maar goed, je moet relatief groot zijn voor je je daar druk om moet gaan maken.
Hoewel ik jouw standpunt best sympathiek vind, vind ik dat je van een vakman vakkennis moet kunnen verwachten. Dus als je websites wilt gaan bouwen, dan moet je gewoon de techniek leren die je daarvoor nodig hebt.
Ik begrijp dat je zelf ook programmeur bent, dan heb je vast wel eens een stuk code onder ogen gekregen van, of samen moeten werken met, iemand waarvan je denkt 'ik snap niet dat iemand jou hiervoor betaald'.
Als onze beroepsgroep word ontdaan van dat soort mensen, dan levert dat imho uiteindelijk meer op dan het uitvinden van het zoveelste klikkerdieklik wysiwyg tooltje dat sites oplevert die niet door een niet-codegenerator aangepast kunnen worden.
Als je automonteur wilt worden maar je kunt alleen banden wisselen, ga je bij de kwikfit werken. Als je webontwikkelaar wilt worden maar je kunt alleen ontworpen, word je maar designer.
Mwah ben ik maar ten dele met je eens. Wel eens naar de assembly gekeken die een gemiddelde C++ compiler genereerd als je een simple windows applicatie maakt? Een Assembly programmeur zal toch ook niet zeggen, als je applicaties wil schrijven moet je assembly kennen. C++ is voldoende. Het is maar net vanuit welk perspectief je het bekijkt. Zolang de website goed performed is er niks aan de hand. Want een designer kan nu zijn talent optimaal benutten.
Als ik mij niet vergis bestaat Adobe Edge Code niet meer. Vlak voordat het naar stable zou gaan, is het project gestaakt ten voordelen van Brackets.
A code-based HTML editor, Edge Code is designed to complement the other applications in the suite. It is built on the open source Brackets platform, which Adobe launched in June 2012. Rather than replacing Brackets, Edge Code is designed to make it more accessible, and integrate its functionality into existing Adobe applications. As with Edge Reflow, Edge Code is available as a public preview, launched alongside the announcement of the Edge suite. In November 2014 Adobe announced development of Code is discontinued and all Adobe's efforts will go into Brackets.
Je hebt gelijk, my bad. Wel droog dat ze het nog wel groot op hun html.adobe.com site hebben staan.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 24 maart 2015 19:37]

Ik zie Macromedia vooral als het bedrijf achter Flash, wat adobe gekocht heeft. Photoshop en Illustrator zijn natuurlijk de oer-adobe telgen.
Ja, heb ik ook wel, alles wat met het web te maken heeft is voor mij Macromedia nog steeds en alles wat met design te maken heeft is Adobe. Maar goed, Adobe heeft bijna alles van Macromedia vernietigd (Fireworks discontinued, Flash & Coldfusion staan stil, Dreamweaver is ook niet meer bij de tijd), dus ik vraag me soms af waarom ze het uberhaupt hebben gekocht. Nu, gelukkig zal ik alleen Fireworks missen, maar niettemin blijft het jammer als een dergelijk groot bedrijf gewoon geheel verdwijnt.
Veel tweakers hier lijken alleen Adobe als het bedrijf achter Flash en Photoshop te kennen
Idd, maar vergeten bij de eerste ook direct dat Flash niet uit de koker van Adobe komt, maar een product is dat in hun schoot is gevallen toen ze Macromedia overnamen. Adobe vond het echter nooit de moeite om Flash from scratch opnieuw te schrijven.
Ik moest inderdaad even lachen toen ik het artikel las, de blinde die de dove leid als het gaat om veiligheid op internet.

In elk geval krijgen we nu met elke update van Spartan gratis Mcaffee internet security plus er bij }:O
Krijgt Spartan eigenlijk ondersteuning voor (NPAPI/PPAPI/ActiveX) plugins, zoals Flash Player?
Anoniem: 604167
@lonaowna24 maart 2015 18:38
Tot IE5 heeft het er in gezeten. Waarom zouden ze het terug brengen? Het is alleen maar een beveiligingslek. Microsoft heeft zijn eigen systeem en met de intrede van HTML5 is de dood aan Java, Flash, etc. Zelfs Adobe denkt Dit.
Ik hoop het zeker, en het lijkt me ook logisch, maar ik heb nog nergens een bevestiging gezien.
Nee, krijgt ondersteuning voor extensies, zoals nu in chrome.
Flash zal wel werken, maar meer zoals het in de Metro IE10 werkt
Ze lijken het eindelijk toch te gaan leren, ook mooi te zien hoe Microsoft weer terugkomt ipv achter de geraniums* :)

* zoals Ballmer liet gebeuren

- Mooie OneDrive aanbiedingen en gratis acties
- Windows 10 luistert naar de gebruikers lijkt het voorlopig
- Een snelle browser

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 24 maart 2015 18:24]

Ze lijken het eindelijk toch te gaan leren, ook mooi te zien hoe Microsoft weer terugkomt ipv achter de geraniums* :)

* zoals Ballmer liet gebeuren
Behalve natuurlijk dat het Ballmer was die vele van de recentere veranderingen binnen Microsoft daadwerkelijk in gang heeft gezet. Office for iPad? Dank Ballmer daarvoor. Office for Android? Idem dito. Zelfs de beslissing om Spartan te bouwen viel nog onder Ballmer's bewind. En ga zo maar door. En vele van die gratis OneDrive acties trouwens ook.
Mja dit soort dingen red je niet binnen een half jaar. Al kan ik me voorstellen dat de nieuwe CEO ook wel eerder betrokken is geweest omdat het binnen het bedrijf natuurlijk niet een last-minute beslissing was.
Het zal me niet verbazen als de kandidaten allemaal een pitch mochten houden zoals zij Microsoft willen besturen en dat het bestuur destijds daarmee de keuze heeft gemaakt.

Al met al is het wel mooi om te zien en ik denk zeker dat Nadella wel een vinger in de pap heeft gehad. Maar dingen als de Hololens hebben wel wat meer jaren aan ontwikkeling nodig gehad. Net als de herstructurering, wat wel het laatste is geweest wat Balmer heeft gedaan welke toch behoorlijke invloed heeft gehad.

Ik moet zeggen dat degenen die nu de divisies draaien ook wel prima mensen zijn. Niet direct uit op meer dollars maar ook daadwerkelijk goede producten proberen te maken. Beter zijn dan de concurrentie dan na-apen of afwijzen.

Enige wat ik nu nog op te merken heb is dat ze nog erg US-only bezig zijn. Allerlei mooie diensten moeten hier nog worden uitgerold of echt worden toegepast op de Nederlandse markt. Bing loopt al jaren achter de feiten aan en ook dingen als Nederlandse spraakherkenning staat al zo lang op diverse verlanglijstjes. Het is jammer dat hier in Nederland bij MS NL de focus vooral ligt op zakelijke licenties verkopen en niet op het volledige assortiment.

Met een relatief kleine investering had de app-gap in Nederland vrij snel opgelost kunnen zijn. Het zal me niet verbazen als Windows 10 uitkomt bij Tweakers de reviews vooral gaan over "beste MS OS ooit maar wederom weinig apps" oid.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 24 maart 2015 22:48]

Was het zelfs niet zo dat Balmer al een compleet plan had liggen, maar was afgetreden omdat hij vond dat bij vernieuwing een nieuw gezicht hoort?
Iemand dat weet of Internet Explorer (met ActiveX ondersteuning) basis in Windows 10 zal zitten? Op de DEV blog van Microsoft (http://blogs.msdn.com/b/i...anuary-preview-build.aspx) melden ze dat IE wel beschikbaar zal zijn, maar ze zeggen niet of het er ook standaard in zal zitten.
Ik kan dit echter nergens vinden. Ook het feit dat MS nog steeds hun nieuwe browser niet in de technical preview zet van Windows 10 baart mij grote zorgen.
Internet Explorer zit, voor nu, standaard ingebouwd in Windows 10. Maar er kan nog het een en het ander veranderen. Tot zonet zouden zowel "Project Spartan" als Internet Explorer in Windows 10 voorzien worden van een dual render engine bestaand uit Edge en Trident. Maar nu krijgt enkel "Project Spartan" nog Edge, en enkel Internet Explorer nog Trident.
Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden, maar bijzonder is het zeker. Ik was al benieuwd.
Ik heb al geen hekel aan IE en zie ook hierdoor erg uit naar Windows 10.
Eigenlijk vond ik al dat ze goed bezig waren bij MS, maar ben dan ook wel een fan van MS.
Ja ben ook ERG BENIEUWD! O-)

Zu moeten nu wel laten zien wat ze in hun huis hebben.
Heb vol vertrouwen in Satya Nadella :)

ie11 is nog steeds een goed browser, en en gebruik ik nu ook opera.
Ik weet niet wat MS in zijn hooft heeft maar ze hebben wel een nieuw pad ingelagen
"Spartan krijgt onder andere ondersteuning voor extensies en beschikt standaard over spraakassistent Cortana standaard". Just saying.. Netjes opgelost, fout is er al uit gehaald!

[Reactie gewijzigd door bzzctje op 24 maart 2015 20:48]

Ik dacht even dat het een grap was maar het is nog waar ook. Dus binnenkort mogen we (of degenen die de moeite gaan doen om Spartan te gebruiken) 5 keer per dag mogen updaten en zullen er nog security flaws gevonden worden. De twee grootste veiligheidsproblemen waren ook niet toevallig Adobe producten (Flash en PDF). Maar nog een geluk dat Adobe zich (tot nu toe) enkel bezighoudt met de layout, de typografie, het design en beweging.
Ik hoop vooral dat Adobe weer niet gaat zitten sleutelen aan de CSS standaarden zodat webdesigners zich opnieuw de haren uit het hoofd moeten trekken omdat IE (sorry Spartan) hun webpagina's anders weergeeft dan al de andere browsers (na IE6 zouden ze toch beter moeten weten).
+2
Jij begrijpt het, en niet allen op het gebied van veiligheid, ze leveren gewoon rommel
Adobe levert goeie software maar dit is iets anders. Ik vrees er namelijk een beetje voor dat ze 'extra features' zullen toevoegen die vooral tot hun recht komen met een Spartan browser (en gemakkelijk te implementeren met hun Dreamweaver en co software). Het wordt overigens tijd dat we van een degelijke HTML5 en CSS3 standaard kunnen spreken na al die jaren en het zou kunnen (met nadruk op zou) dat dit weer op de helling komt. En uiteraard heeft Adobe niet echt een geweldig track record qua veiligheid, dat zou wel duidelijk mogen zijn (het eerste wat ik veel mensen aanraad is om Flash uit te schakelen in hun browser).
Volgens jou theorie zijn chrome, Firefox, opera en safari ook een en al lek. En vooral niet aan te raden te gebruiken. Adobe levert al jaren bijdragen aan allerlei engines waaronder dus webkit, gecko en blink die respectievelijk worden gebruikt in safari, Firefox en chrome. Dat is heel wat anders dan de software toevoeging flash die is geproduceerd door Adobe. Nu gaan ze dus ook bijdragen leveren aan de engine die spartan gaat gebruiken.

[Reactie gewijzigd door icratox op 24 maart 2015 20:24]

Beetje. makkelijk dit. Chrome heeft anders ook flash ondersteuning op een veilige manier. Het is dus maar net hoe je er mee omgaat. Flash-in-browser=recept voor ellende is dus te kort door de bocht.
Anoniem: 118226
24 maart 2015 18:19
De laatste poging van Adobe om Flash te verspreiden?
Waar slaat deze reactie op? Alsof Flash het enige Adobe product is. Ook hoeft Flash niet gepushed te worden, mensen en developers houden Flash en dus ook de noodzaak om Flash in browsers te hebben in stand. Adobe heeft zelfs tools om Flash om te zetten naar HTML5 en om deze content te creëren.
Anoniem: 118226
@ItsNotRudy24 maart 2015 18:35
Voornamelijk wishful thinking.

Het zou schelen als websites stoppen met flash zodat de mobiele platforms (Android en IOS) gewoon elke website kunnen benaderen.

En ik zou er wat voorover hebben om van de vele update meldingen op de desktop voor flash af te zijn. Nu heb ik het wel zo'n beetje van al mijn computers afgegooid, maar nu klagen websites dat ze hun flash advertenties niet kunnen tonen. Helemaal vervelend op telefoons en tablets, zie mijn andere punt.
Ik bezoek volgens mij geen sites die afhankelijk zijn van Flash. Kan me de laatste keer dat ik het nodig had niet herinneren.
Veel videoplayers zijn nog niet op HTML over en dat is wel irritant, maar het sterft inderdaad mooi uit.
Dat is denk ik onzin. Flash is al enige tijd ten dode opgeschreven. Leuk dat Adobe mss een nieuwe weg inslaat HTML5..

Extra kans voor Adobe

[Reactie gewijzigd door i7 930 op 24 maart 2015 19:59]

Anoniem: 601896
24 maart 2015 18:19
Ik dacht dat men bij Microsoft met de Sparta juist een lichte, snelle en veilige Browser wilde maken.

Als snel en licht ken ik de meeste huidige software van Adobe niet.
"Adobe voegt al jaren verbeteringen toe aan de engines van verschillende browsers, waaronder WebKit, Blink en Gecko."

Dus de bekendste browsers zijn niet snel en niet licht. Sterk. Ik denk dat dit niet echt aan de orde is binnen het browsergebeuren. Je kunt ze namelijk niet allemaal gelijk behandelen als hun eigen software.

Daarnaast, het is wel hun software dat je het meeste tegenkomt, dus dat wilt ook wel weer wat zeggen denk ik.
Exactly!

Adobe kan alles doen met zijn eigen software, terwijl wanneer ze verbeteringen toevoegen aan opensource projecten of andermans projecten ze toch wel even nadenken voordat ze iets doen. Ze moeten dan nadenken over wat de wens van in dit geval Microsoft is.
Geen problemen hier met snelheid van flash of een webbrowser. De huidige pc's zijn meer dan snel genoeg om een website snel weer te kunnen geven.
ja maar dat is Firefox ook niet meer, Firefox 3 was licht en snel, nu niet echt meer.
Ligt eraan hoeveel extensies je je browser meegeeft. Ik vind de versies van Firefox momenteel stabieler en sneller geworden als Firefox3. Maar als je voor licht en snel gaat, neem dan Opera.
Of luakit als gebruiksgemak geen factor is.
En vooral niet als veilig..
Wat heeft flash te maken met optimalisaties voor een browser? Flash is gewoon een plug-in. Wat zij hier laten zien is compleet wat anders.
Anoniem: 601896
@Tourmaline24 maart 2015 19:07
Je kan flash zien als totaal iets anders dan een Browser component die een weergave-taak heeft. Maar in mijn optiek is flash, ook al is het een plugin, wel.

De taak is om dingen in de browser weer te geven, en dat lijkt erg op zaken als die bij de layout, tekstweergave, design en beweging van toepassing zijn.
Vind ik niet, Flash is een optionele plug-in. Dit is een optimalisatie die in de browser wordt ingebakken. Daarnaast heb je vele varianten of concurrerende plug-ins. Dat heb je met deze feature/optimalisatie niet.

Dat veel websites niet goed werken zonder flash wil niet zeggen dat het een essentieel onderdeel is van een webbrowser. Zoals gezegd, je kunt flash zo omzetten naar html5!

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 24 maart 2015 19:13]

Nou dat voorspelt veel goeds, ik heb nou niet echt een hoge pets op van adobe
Omdat? Een beetje onderbouwing zou niet misstaan. Adobe levert over het algemeen hoogwaardige software en heeft zoals al gezegd in het artikel bijgedragen aan vele webstandaarden.
Adobe reader > traag, bloatware, lek, en heeft een hekel aan grote PDF (bouwtekeningen) + plotters...
Lang leve foxit reader :)

Flash > uhm, lek, traag

Andere overpricede software gebruik ik niet.
Jammer dat je dat zo ervaart, ik juist niet. Ook snap ik het puntje bloatware niet echt. Volgens mij krijg je enkel virusbestrijder aangeboden op de consumentenpagina van Reader die erg makkelijk uit te schakelen is, niet zo'n rottig Accept/Decline ding die in de installer zit.

Ook is er geen schappelijk alternatief voor Photoshop, Illustrator en InDesign die even fijn (samen) werken. Dus tja, hoe kun je iets zonder gelijke overpriced noemen? Het blijft mooie software.
Elke keer als ik klachten van klanten krijg over PDF wil niet openen, printen etc, dan weet ik wel genoeg. Dus gaat het er af en wordt foxit er op gezet. En werkt het vaak niet lekker met Terminal servers/RDS.

Het zelfde is met Flash, drama meuk.
Ik ben dan geen Apple fan, maar hun keuze om geen flash te gebruiken op hun apparaten vond een prima iets :P
Klinkt als een erg specifiek probleem. Waarom zou een pdf niet openen? Ik doe systeembeheer in een bedrijf dat honderden mensen bedient die alleen veel PDFs gebruiken. Daar zit nooit een klacht over PDFs openen tussen die uiteindelijk niet elders ligt, zoals een krotte PDF toegestuurd krijgen die bij voorbaat al prut was of met een of ander freeware tooltje in elkaar is gefrutseld. Af en toe wat geneuzel dat ie niet lief speelt met custom printer drivers of de preview in Windows Explorer niet laat zien (dll opnieuw reggen) maar daar blijft het bij.
Het kan natuurlijk verschillen. jij hebt 1 omgeving van 1 bedrijf.
Ik beheer enkelen (10-20), welliswaar kleiner dan 100 mensen, maar verschillende beroepen, omgevingen en software. Dus de kans is voor wat groter dat ik problemen tegen kom ;)
Maar dan vraag ik me toch af wat voor melding je krijgt wanneer een PDF simpelweg niet opent.
Reader is idd nogal log, maar dan kun je er wel veel mee. Flash wordt bijna niet meer gebruikt, is er hier nog een recente versie voor dan?

Wat betreft Photoshop/aftereffects/dreamweaver etc., dit zijn zware programmas maar je kan er dan ook wel HEEL VEEL mee. ;)
Juist die overpriced software geeft aan dat Adobe best prima dingen kan maken. De dingen die ze gratis leveren zijn ook niet echt top (meer). Vooral Flash hakkelt er nog een beetje bij en ook Reader is al ingehaald. Maar als het aankomt op media en design is Adobe nog wel marktleider en daarom is het niet verwonderlijk dat ze meehelpen. Ook web-kennis hebben ze daar zeker wel.

Zelf had ik liever gezien dat ze wat meer gingen samenwerken met Google. Niet alleen vanwege web maar omdat de ruzie mbt apps nu wel lang genoeg geduurd heeft.
Definieer "overpriced". 50 euro per maand voor de volledige Master Collection is een schijntje.
Misschien dat het nu p/m is, maar het aanschaffen was vroeger tig duizend euro. En als er een nieuwe versie was, mochtje je weer in je buidel duiken.
En moet ik zeggen dan 50 p/m nog steeds veel geld om wat software te gebruiken.
Je weet dat de Master Collection professionele software is waar doorgaans serieus geld verdient wordt? Als je dat afzet tegen branchespecifieke software, boekhoudpakketen of CRM of ERM zou je het bijna een schijntje kunnen noemen.
Het is nooit een schijntje aangezien je het levenslang gaat betalen, als je ten minste nog je bestanden wilt kunnen openen.
Er zijn 101 programma's om PSD's te openen, veel andere software levert standaard formaten op (html etc), en verder blokkeert veel commerciele software ook al tijdens de loader splash als je het wilt starten.
De doelgroep is niet hobby/thuis gebruik. Als je voor je werk die software nodig hebt en daarom een licentie huurt, en opeens heb je die software niet meer nodig, ben je kennelijk gestopt met werken in die sector.
Moet wel zeggen dat ik veel ZZP'ers en studenten/starters ken die niet zijn aangesloten bij een onderwijs-instelling met kortings-regeling, die redelijkerwijs bijna geen licentie kunnen betalen/krijgen. Daar zouden ze wat aan moeten doen, maar met de CC is dat al veel beter geworden dus.
Ja echt geweldig, elke maand meerdere kwetsbaarheden in Reader en Flash en dan hebben we het maar niet over de distributie en tools die ze daar voor leveren.

Misschien is het je nog niet opgevallen maar als je de niewste versie download krijg je een oude msi en een of meerdere msp's, als je die samen voegt tot 1 werkt het niet eens en dat toolbars die ze er bij stoppen, wie zit daar op te wachten.

Ze hebben een Cloud package tool, die werkt gewoon niet en wat moet je met een distributie tool als je in de cloud werkt??
Adobe heeft hier gewoon msi zonder adware e.d. Geen idee hoe je hierbij komt. Op het door jou beheerde Windows netwerk komen er toolbars mee wanneer je Flash uitrolt?

Creative Cloud is niet voor Reader, maar de andere producten en vooral bedoeld om enkele gebruikers op meerdere apparaten te laten werken. Dropbox voor Adobe apps zeg maar. Geen netwerk distro tool. Dan heb je het niet helemaal begrepen denk ik.

Overigens zitten er in zoveel stukken software steeds exploits. Inclusief OS, browsers en tekstverwerkers. Wat je ook uitbrengt, ergens gaat iemand er exploits in vinden.
Volgens die pagina kun je enkel Adobe apps distributen die in de Creative Cloud zitten, en daar horen de consumentenversies van Reader en Flash niet bij. Je doelt hier waarschijnlijk op Acrobat en Flash Pro? Appels en peren dus.

En waarom je je bedrijfswijde apps (dus niet Photoshop enzo voor je designers) door een Creative Cloud zou laten bijwerken gaat me voorbij. Dat moet je niet willen lijkt me, dat er een proces met installatierechten maar kan installeren wanneer het wil.

Dus,

Hallo! Ik weet waar ik over praat! Nu jij nog? ;)
Zo dus jij betaald voor flas en reader?? 8)7

De Creative Cloud Packeger is gewoon een tool om je programma's zoals Photoshop te downloaden en te customizen. De term Cloud en software lokaal installeren staan gewoon nergens op.

En het programma werkt zeer slecht en de mogelijkheden zijn zeer beperkt.

Verder gaat je verhaal nergens over, natuurlijk ga ik de toolbars niet installeren, maar een gewone gebruiker wel.

En idd zit er in iedere code exploits, maar bij adobe flash en reader download men het hele product, en niet alleen een patch.
Dan heb jij het waarschijnlijk over Flash Player. Akkoord, maar daar gaat het hier niet over. Ze helpen Microsoft met typografie en design van Spartan. En daar is Adobe wel goed in. Je moet eens een pdf lezen in Adobe Reader. Die tekst(typografie) ziet er heel gelikt uit. Ik vind het wel een goede zaak dat ze MS helpen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee