Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

Wetenschappers hebben een goedkope dongle gemaakt voor op smartphones, waarmee gebruikers zichzelf kunnen testen op infecties met syfilis of hiv. De dongle doet er ongeveer een kwartier over om een diagnose te stellen.

Het is volgens de wetenschappers voor het eerst dat een enkel apparaat alle medische en elektronische functies uit een lab-test combineert in een draagbare accessoire. De dongle haalt zijn stroom uit de aangesloten smartphone. Het moeilijkste element was het repliceren van de elektrische pomp in de lab-apparatuur. Die pomp is vervangen door een 'one push vacuum'.

De dongle voor smartphones past ook op een pc en de materiaalkosten zijn 34 dollar. Omdat het geen andere stroombron vereist is het vooral bruikbaar in landen waar stroom niet overal en altijd beschikbaar is, zoals veel ontwikkelingslanden. De dongle is getest in het Afrikaanse land Rwanda.

Het apparaatje kan zelfstandig in het bloed antilichamen tegen syfilis en hiv herkennen en daarmee een infectie aantonen. Bij de test namen verplegers bloed af met het apparaatje, waarna ze via een app resultaten konden aflezen.

Dongle

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

"Bij de test namen verplegers bloed af met het apparaatje"

Ik vraag me af hoe ze dit schoonhouden/ steriliseren. Het goede nieuws: u had geen HIV.....
Aan de achterkant zit een wegwerp cassette die ze vervangen na elke prik.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 5 februari 2015 16:44]

Bij de huidige testapparaten voor diabetes en hartkwalen moet je het "naaldje" al iedere keer vervangen. Zal met dit soort dingen niet anders zijn.
Hoe vaak is zo'n ding te gebruiken vraag ik me dan af. Kan hij steeds opnieuw detecteren? Is het een wegwerp model? Of...?

Wel een erg mooie ontwikkeling als het goed werkt. Dat kunnen ze daar wel gebruiken. :)
Dat is een goeie... maar lijkt me wegwerpmodel ivm besmettingsgevaar.
Nope. Herbruikbaar. Het bevat een cartridge die wel vervangen moet worden.
Pressing the device’s big black button creates a vacuum that sucks the blood into a maze of tiny channels within its disposable credit card–sized cartridge
bron:
http://news.sciencemag.or...ile-disease-clinics?rss=1
Al zou het een wegwerp ding zijn is het vele malen goedkoper dan een laborant, dokter en transporteur die het bloed naar de kliniek moet brengen. Goede ontwikkeling mits de betrouwbaarheid in orde is. Maar wat ik niet begrijp: Normaal is de incubatie tijd voor hiv enkele maanden voordat men het in het bloed kan zien.
De incubatietijd staat los van de tijd die nodig is om een diagnose te stellen lijkt mij. Als je na een maand (dat is dacht ik de periode) een analyse doet dan kan dat dus in enkele minuten. Daarvoor kan dezelfde analyse ook gedaan worden, maar is de uitkomst een stuk minder betrouwbaar.
nee ik ken persoonlijk een geval die pas na enkele maanden terug moest komen bij de huisarts omdat het toch niet tezien was in het bloed.
Ik heb zojuist even gekeken en het HIV fonds (hier) houdt hier drie maanden voor aan. Maar dan nog duurt de analyse zelf uiteraard geen drie maanden.
Sowieso verschilt de diagnosetijd per resultaat. Een positief resultaat kun je meteen vaststellen en wordt altijd gevolgd door een tweede test. Alleen bij een negatieve test moet je na drie maanden nog eens terugkomen om zeker te weten dat de viral load niet eerst te laag was maar ondertussen tot een waarneembaar niveau is gegroeid.

Kortom, in sommige gevallen (bij slecht nieuws) kun je het dezelfde dag nog weten.
Alleen daar?

Quote: In 2013 hebben in totaal 133.585 mensen zich bij een van de CSG in Nederland laten testen op soa; in 14,7% van de consulten werden een of meer soa gevonden.

Bron: http://www.gezondheidenco...der-de-25-jaar-veel-voor/
Ja, maar dat is voornamelijk Chlamidya. Toch iets heel minder ergs dan HIV/AIDS, en dat aantal is in die landen veel en vele malen groter. Vandaar :)
Hoe betrouwbaar is dat dan vergeleken met een laboratoriumtest zoals men die in Nederland doet?
Laboratoriumtests zijn tegenwoordig in een half uurtje gepiept via standaard methodes.
Volgens het gelinkte artikel gaat dit zelfs nog sneller en gebruiken (min of meer) dezelfde methodes. En volgens henzelf nog betrouwbaarder.

"The dongle performed a triplexed immunoassay not currently available in a single test format:" etc etc. Lees het artikel maar, zou ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door HMC op 5 februari 2015 16:16]

En volgens henzelf nog betrouwbaarder.
Wij van WC-eend?
De meest gemaakte fout in labs is het door elkaar halen van monsters, dus dat ben je al kwijt :)
Uit het artikel:
In a blinded experiment, health care workers obtained diagnostic results in 15 min from our triplex test that rivaled the gold standard of laboratory-based HIV ELISA and rapid plasma reagin (a screening test for syphilis), with sensitivity of 92 to 100% and specificity of 79 to 100%, consistent with needs of current clinical algorithms. Patient preference for the dongle was 97% compared to laboratory-based tests, with most pointing to the convenience of obtaining quick results with a single fingerprick.

[Reactie gewijzigd door D11 op 5 februari 2015 16:17]

Volgens het artikel is het best nauwkeurig:
In a blinded experiment, health care workers obtained diagnostic results in 15 min from our triplex test that rivaled the gold standard of laboratory-based HIV ELISA and rapid plasma reagin (a screening test for syphilis), with sensitivity of 92 to 100% and specificity of 79 to 100%, consistent with needs of current clinical algorithms
Opvallend, en hoe precies zijn de resultaten ? Met de standaard methodes is er al veel sprake van false-positives..
En hoe relateert deze zicht ten opzichte van de ELISA test en de Western Blot test ?
Uit het gelinkte artikel
This low-cost dongle replicates all mechanical, optical, and electronic functions of a laboratory-based enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA) without requiring any stored energy
...
with sensitivity of 92 to 100% and specificity of 79 to 100%, consistent with needs of current clinical algorithms
hhmmm, dus nog niet enorm accuraat....
Ik neem aan dat als hij 'ja' zegt op hiv / syfilis, dat het dan wel zeker is.
Alleen in de andere 8 procent zou nog wel een extra controle te adviseren zijn!
nee, is dus juist het omgekeerde... Als hij nee (negatief) zegt dan is de kans erg groot dat ie gelijk heeft (immers false negatives zijn bijv bij ELISA 3%), terwijl false positives juist vaker voorkomen...
Ter info : http://en.wikipedia.org/w...S#Accuracy_of_HIV_testing
Voor een HIV-test is dit een prima resultaat.

Laboratoriumtesten zijn nooit 100% goed. Je moet bij elke test een foutmarge hanteren.

Zo had de test op de ziekte van Lyme vroeger een betrouwbaarheid van 30 tot 60%. Zelfs de betrouwbaarheid zelf was niet betrouwbaar vast te stellen... :+
Als die nu ook (zeer)betrouwbaar is dan is dit een geweldige uitvinding. Vraag me alleen af hoe ze het doen met het bloedprikken, want op de conculega's zijn pagina had ik gelezen dat er bloed wordt geprikt bij het apparaatje. maarjah zo wordt toch syfilis en hiv overgedragen?
Je moet voor elke patint uiteraard een steriele naald gebruiken.
Alhoewel de dongle dus zelfstandig alles kan concluderen, moet je wel een app gebruiken om de resultaten uit te kunnen lezen.

Laat me raden: de app heeft een internetverbinding nodig?

Meteen persoon x gemarkeerd als iemand die HIV of Syf heeft.
Hier doe je wel een vijandige aanname.

Wellicht is de app er alleen voor om het resultaat weer te geven. Het blijkt uit niets dat het apparaatje naar huis belt om te melden wat het gevonden heeft.

Wat ik me altijd afvraag bij dit soort toepassingen, hoeveel mensen in die gebieden beschikken over een compatibel smartphone?


edit: typo (hier die ipv hier doe)

[Reactie gewijzigd door EC_Karlo op 5 februari 2015 16:16]

Wat ik me altijd afvraag bij dit soort toepassingen, hoeveel mensen in die gebieden beschikken over een compatibel smartphone?
Misschien de verplegers wel. Het hoeft tenslotte niet zo te zijn dat de aspirant-patint de dongle zelf ergens in moet steken om hiv te constateren. Maar ter controle ergens in een mobiele dokterspost.
Bij de test namen verplegers bloed af met het apparaatje, waarna ze via een app resultaten konden aflezen.
Het zal je wellicht verbazen maar het mobiele telecom netwerk in Rwanda en andere afrikaanse landen is best okay. Veel mensen hebben daar een mobiele telefoon en geen vast nummer omdat er geen bijna geen telefoonpalen zijn. Mobiel internet is dus het logische alternatief. Immers hoef je daar enkel zendmasten voor te plaatsen.
Qua veronderstellen gesproken zeg. Hoe kan jij dat nu weten ?
Er al eens aan gedacht dat ze met "app" gewoon een programma bedoelen die de data verwerkt ?
Ik lees nergens iets over internet verbinding.
De dongle kan alles zelf doen, dat staat expliciet aangegeven.
een minuscuul display'tje met groene en rode backLEDs is dan toch ook mogelijk?
Hoppa, weet je meteen of het virus wel of niet in je lichaam zit.

Ik begrijp dat app tegenwoordig de benaming is voor programma, maar op een smartphone zie ik maar weinig programma's die kunnen functioneren zonder internetverbinding, behalve mijn schaakspel en terminal emulator..

Hoe ik dat kan weten? Staat gewoon in het gelinkte artikel. :)
Ik lees het, maar verder WEET ik het ook weer niet.
Dus je maakt een loze aanname gebaseerd op *jouw* persoonlijke situatie...

Wellicht willen patienten wel meer informatie dan enkel groene of rode ledjes. Wellicht is er ook wel veel meer informatie te bieden dan enkel ja of nee.
LOL!
OF je hebt het virus, OF je hebt het niet. Hoe veel meer info wil je?
Ik ben nog nooit getest of beide aandoeningen dus dat zou ik niet weten.
Wat interessant kan zijn, mits dit apparaat dat kan, is de status van infectie en hoe lang deze wellicht al in het lichaam zit.

Niet echt een lollig onderwerp trouwens.
Interessant is of je het hebt of niet.

Daarna kun je gaan kijken, dmv uitgebreidere tests in een kliniek of ziekenhuis, in welke fase je zit.
Hoe eerder je weet dat je iets hebt, hoe eerder je actie kan ondernemen voordat n van beide onherstelbare schade heeft aangericht of je al in het eindstadium zit.

Mij lijkt een simpele betrouwbare test belangrijker dan n die ook alle stadia kan herkennen, zoals jij interessant zou vinden, iets wat met alle verwante ziektes(gevolg) onmogelijk is.

Maar zolang je je niet/nooit laat testen helpt natuurlijk ook de meest uitgebreide test niet. ;)
Hoelang het in je systeem zit zal je uiteraard niet kunnen zien. Slechts of je het hebt of niet.
Welke van de twee :? En wat dacht je van een volgende versie die er nog een tiental kan detecteren :?
Dat heb ik al eerder uitgelegd in de reacties hier op dit topic. Of je hebt het virus of niet.
En aangezien dit ding op twee virussen kan testen, kunnen er twee LEDs inzitten. Een voor het ene virus, een voor het andere. Maar ik val in herhaling.
wat bv ook belangrijk is zijn bv. het aantal CD4 - cellen. Hoe hoger, hoe beter. HIV virus vernietigt deze namelijk.
En ook belangrijk is de virale lading : hoeveel van het virus is er aanwezig per milliliter bv. Dat zie ik echt niet gebeuren met 2 LEDs. En die informatie is wel belangrijk om te weten hoe erg het is en een aangepaste behandeling te kunnen doen.
Weten of je het hebt is niet voldoende om behandeling deftig te kunnen starten. Dan zie ik liever een app erbij met net deze informatie
Een thermometer module kan ook geheel zelfstandig de temperatuur meten. Echter om iets zinnigs te doen met die data heb je een rekenapparaat (bijvoorbeeld een smartphone) nodig. Het apparaat kan de benodigde tests uitvoeren, en de app kan dan, op basis van gemeten waardes, aangeven wat dit betekent. Het apparaat werkt ook een PC, maar volgens mij zijn in ontwikkelings gebieden meer smartphones dan reguliere pc's beschikbaar.
Nog nooit een LCD display op een thermometer gezien? Of zo'n ouderwets stripje met kleurveranderingen?

Iets zinnigs doen met die data kan al JAREN op vele meters, ook thermometers. ZONDER programma's op randaparatuur dus.

Dus ook op zo'n virus-scanner, als ik het zo mag noemen.
Simpele LEDs (rood/groen), of LCD display met een Y of een N. Kost niets en kan zo gedaan worden.

Ik weet verder niet veel over de app zelf, maar dat het zonder kan is een feit.
Het is niet een test die je op je eigen telefoon doet, dit is voor ontwikkelingslanden en zal dus op de smartphone/pc van de dokter draaien.

Waarschijnlijk heeft Mklokle Ababa uit Rwanda sowieso al geen smartphone en haar/zijn zorgverzekering zal ook afwezig zijn.
In September had 72% van de Rwandezen een mobiele telefoon, 25% van de Rwandezen heeft een smartphone. De dekking van de grote telco';s is redelijk, 3.75G (HSPA) is al een tijd goed beschikbaar en ze zijn altijd een tijdje bezig met het uitrollen van 4G, de doelstelling is 95% dekking met 4G in 2016. http://www.myict.gov.rw/p...9f5477b18a00e769c0f5e6c99

In de praktijk is telefoniedekking vaak niet zo'n groot probleem in de afgelegen gebieden (in de grote steden sowieso niet) maar is het meer dure of onbetrouwbare elektriciteit waar het aan ontbreekt. In afgelegen gebieden zetten mensen hun telefoon dus soms een paar keer per dag aan en staat hij tussentijds uit om batterij te sparen. Die wordt alleen opgeladen als ze de dieselgenerator toch voor iets anders aanzetten. Maar goed, als je een mobiele dokterspost hebt dan is dat dus niet zo'n probleem.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 5 februari 2015 18:57]

Waarschijnlijk heeft Mklokle Ababa uit Rwanda sowieso al geen smartphone en haar/zijn zorgverzekering zal ook afwezig zijn.
Jouw laatste zin moet je nog eens flink over nadenken, vriend. :)
Je onderschat de "enge buitenwereld" die jij klaarblijkelijk nog niet al teveel hebt gezien heel erg.

Ik begin al niet eens over de naam die je noemt, maar smartphones zat daar. Dat heb je echt verkeerd.
Bovendien is er ook gewoon zorgverzekering, alleen niet verplicht, zoals in NL via semi-overheidsbedrijven.

Dat deze dongle voor dokters is kan zeker zo zijn, maar ik denk dat jij een verkeerd beeld hebt van die dokter. Misschien zie jij een mooie blanke redder uit Europa voor je ogen, maar ik kan je verhelderen. Genoeg dokters in de dorpen en steden daar, gewoon geboren/getogen en gestudeerd in eigen land.

Ik denk dat je nog een paar reisjes voor de boeg hebt aleer je zoiets kan zeggen.

Edit: Quote toegevoegd

[Reactie gewijzigd door HMC op 5 februari 2015 17:10]

"Vriend"
Omdat het geen andere stroombron vereist is het vooral bruikbaar in landen waar stroom niet overal en altijd beschikbaar is, zoals veel ontwikkelingslanden
Het is juist een draagbaar, goedkoop, apparaat voor gebruik in stoffige zanddorpjes waar ze Aids nog proberen te verhelpen waar ze aids proberen te verhelpen met kruidenmengseltjes..

Ja niet heel Afrika is zo, daar ben ik mee bekend, daar zullen ze ook gewoon een labtest doen.
Het is juist een draagbaar, goedkoop, apparaat voor gebruik in stoffige zanddorpjes waar ze Aids nog proberen te verhelpen waar ze aids proberen te verhelpen met kruidenmengseltjes..
Dat is iets wat Tweakers schrijft..Jouw USB stick of 1TB external HDD heeft ook geen externe power supply nodig. Maakt dat dat jij in een zanddorp leeft?

Edit: Weer quote toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door HMC op 5 februari 2015 17:38]

Ebola is geen echt probleem. Als je dat niet gelooft, dan moet je even de sterftecijfers bekijken. Het is uiteraard prachtig dat jouw krantje dit volop "hot" kan laten lijken. Zet het even tegenover andere sterftecijfers, en dan heb ik het niet over oorlog.

Aids is een probleem, zeker, maar HIV is steeds beter beheersbaar, waardoor AIDS steeds minder voor zal gaan komen. Misschien ken je het verschil niet tussen HIV en AIDS. Dat werd vroeger op school onderwezen..

Malaria? Uiteraard hebben Noord Europeanen dat niet, want die mug is ver weg en kan niet ver vliegen en koude temps kunnen ze ook nog eens niet aan.

Wil je nu werkelijk zeggen dat alles zo mooi is bij jullie en alles zo slecht in Afrika, omdat dat is wat je op TV ziet?
Ja, er is hardcore armoede in sommige delen van de wereld, zeker, maar om daar een continent dat 5x zo groot als Europa is zomaar even mee aan de kant te schuiven?
Misschien ken je het verschil niet tussen HIV en AIDS. Dat werd vroeger op school onderwezen..
In mijn schooltijd waren alleen tbc, polio en mazelen beroemd.
Hiv, aids en adhd waren nog niet uitgevonden.
Wil je nu werkelijk zeggen dat alles zo mooi is bij jullie en alles zo slecht in Afrika, omdat dat is wat je op TV ziet?
Ah, "jullie". Dus je woont niet in Nederland. Ja, wij moeten het doen met wat we hier horen of zien. Nogmaals, de ene groep zegt dat Afrika arm is en ziek en de ander meldt dat iedereen stromend water en een smartphone heeft.

Tja.
In mijn schooltijd waren alleen tbc, polio en mazelen beroemd.
Hiv, aids en adhd waren nog niet uitgevonden.

wij moeten het doen met wat we hier horen of zien. Nogmaals, de ene groep zegt dat Afrika arm is en ziek en de ander meldt dat iedereen stromend water en een smartphone heeft.
Zoals ik je lees is hier sprake van niet een kleine maar van een gigantische generatiekloof, gepaard met beperkte/eenzijdige informatie. ;)

In Afrika heerst nog veel armoede. Klopt
Maar de mobiele telefoon heeft in de laatste 10 jaar wel een revolutie in gang gezet.
Een revolutie in communicatie en social media, maar ook in toegankelijkheid tot informatie en gebruik van voor ons vanzelfsprekende zaken.
Bv mobiel betalen heeft in Afrika een hele grote vlucht genomen en is daar normaal inmiddels, bij gebrek aan "de bank op de hoek, of op de hoek in de komende 8 dorpen ;) ".
En natuurlijk heeft niet iedereen een smartphone, maar de mobiele telefoon is wel haast een statussymbool geworden.
Waarbij net als hier geldt; hoe duurder of hoe meer functies, hoe hoger de "status" van de eigenaar, en zonder mobiele telefoon "hoor je er haast (sociaal) niet meer bij....."
Inmiddels hebben meer dan 650 miljoen afrikanen toegang waarvan een groot deel met smartphone en internet, oude feiten vind je hier, recente(re) cijfers vind je hier.
Statistieken van medio 2014 geven aan dat ca 26,5% internet heeft (ca 300 miljoen) en dat de groei hiervan de grootste in de wereld is, nl 6500% tov 2000.
Studies over mobiele communicatie in Afrika vind je oa hier, bv over de nieuwe industrie die door deze ict ontstaat (daar wordt bv hardcore gerecycled).

Dus om nu te stellen dat alleen de dokter een smartphone heeft......veel dokters daar dan. ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 5 februari 2015 22:51]

Zoals ik je lees is hier sprake van niet een kleine maar van een gigantische generatiekloof,
Ook wel de Grand Canyon geheten.. ;)
... Dus om nu te stellen dat alleen de dokter een smartphone heeft......veel dokters daar dan. ;)
Gelukkig heeft de dokter een smartphone om met zijn app aan mijn dongle te zien of ik iets mankeer.

Men kan niet alles (willen) weten, maar dank voor deze info.

[Reactie gewijzigd door stresstak op 5 februari 2015 23:01]

Ik ben gewoon roomblanke NL'er, maak je geen zorgen. Maar ik woon inderdaad al zo'n 12 jaar niet meer in NL. Met "jullie" bedoelde ik helemaal niets kwaads, want ik ben en blijf NL'er, en draag ons land een warm hart toe.
Ik volg hert allemaal van dag-tot-dag.

Maar aan de andere kant is het wel feit dat je als je echt naar andere landen gaat en er een tijdje woont je die hele zooi heel anders gaat zien.

Ik kan je alleen maar vragen om dat te geloven of te doen.
Ik ben gewoon roomblanke NL'er, maak je geen zorgen.
Maar aan de andere kant is het wel feit dat je als je echt naar andere landen gaat en er een tijdje woont je die hele zooi heel anders gaat zien.
Al was je groen ;) Het maakte alleen maar duidelijk dat je niet hier woont.
Groen ben ik zeker. Ik hoop jij ook! :P

En niet selectief quoten en als 1 paragraaf presenteren he? Dat is niet nice. :)

[Reactie gewijzigd door HMC op 5 februari 2015 18:35]

Jij denkt dat ze eerst nog het BSN van de Afrikaan in kwestie gaan intikken in de app?
De dongle voor smartphones past ook op een pc.....

Hoop dat ze er ook Linux drivers voor maken, of dat het onder Wine draait ;-)
En dan nog dit: is 34+ dollar niet best veel geld voor een gemiddeld relatief arme Afrikaan ?
Deze zijn natuurlijk niet uitsluitend voor individueel gebruik. En verpleegkundige met zo'n apparaat kan honderden mensen per dag testen.

Sterker nog, de markt voor individueel gebruik zal beperkt zijn tot die groep mensen die zowel verhoogd risico loopt als zich zorgen maakt over besmetting.
Wanneer je dit apparaatje vaker dan 1 keer kan gebruiken zou het idd een koopje zijn.
Ik had de indruk dat het wellicht voor eenmalig gebruik was door: 'one push vacuum'

Als ik beter naar de afbeelding kijk is het mogelijk een apparaatje met 2 aparte onderdelen:
Het donkere gele plastic is wellicht duurzaam, terwijl het voorste opstaande gedeelte per patient vervangen word :?

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 5 februari 2015 18:18]