Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

Samsung heeft een nieuwe compacte systeemcamera uitgebracht. De NX500 beschikt over een een 28-megapixelsensor en kan 4k-video in h.265-formaat schieten. De camera komt in maart van dit jaar beschikbaar in de Benelux.

De NX500 gebruikt dezelfde aps-c bsi-cmos-sensor als de NX1 en neem ook andere functionaliteiten van die camera over. Samsung gebruikt echter een compacte behuizing, net als bij voorganger NX300. Zo beschikt de systeemcamera niet over een evf. De afmetingen bedragen 119,5x63,3x42,5mm en het gewicht is 287 gram.

Samsung heeft de camera van zijn DRIMeV-beeldprocessor voorzien en het iso-bereik bedraagt 100 - 25.600, met uitbreiding tot 51.200. De camera kan onder andere video op een resolutie van 4096x2160 pixels schieten op 24fps, bij gebruikmaking van de h.265-codec. Die uhd-beelden uitsturen via hdmi is echter niet mogelijk en ook moet de camera het doen met usb 2.0 in plaats van het veel snellere usb 3.0. Verder is er een burst-modus van 9fps en beschikt het toestel over een hybride autofocus.

Het 3"-touchscreen betreft een amoled-paneel en is kantelbaar. Verder is er ondersteuning voor wifi-n, bluetooth en nfc. De accucapaciteit is 1130mAh. Samsung brengt de camera in maart op de markt, maar de prijzen zijn nog onbekend.

Samsung NX500Samsung NX500Samsung NX500Samsung NX500

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Samsung brengt de camera in maart op de markt, maar de prijzen zijn nog onbekend.
The NX500 will ship in mid-March for $800
Volgens Gizmodo dus! http://gizmodo.com/samsun...ra-shrunk-into-1683334654
Hj heeft toch wifi of kun je zo die beelden ook niet streamen?
Met uncompressed HDMI-output kun je direct naar een externe recorder filmen. Dat is handig voor filmers want dan kunnen ze direct aan de slag met de uncompressed output. Daarmee krijg je kwalitatief beter materiaal.
Natuurlijk krijg je beter beeld met uncompressed. Echter 4k uncompressed dat kost je heel veel ruimte. Kijk dan eens wat externe recorders kosten en je ziet dat je het dan over de pro markt hebt. Als je dat kan betalen heb je ook andere camera's.

Neemt niet weg leuke optie.
Uncompressed is helemaal niet nodig. Lossless compressie gooit geen informatie weg, dus is net zo goed bruikbaar als geen compressie.
H.265 is alleen niet lossless.
Je kunt niet naar je TV streamen, maar alleen uploaden naar iets. Bijv social media, of misschien je NAS. En van daar kun je het weer afspelen op je TV bijv.
Eindelijk 4K video content voor je Samsung UHD Televisie, slim van ze ;)

Edit: Ook handig om te weten dat het maar 24fps is op 4K video. Dus geen mooie 4K slomo beelden ;) Op FullHD wel 120fps

[Reactie gewijzigd door Devroet op 5 februari 2015 15:28]

Dit is niet het eerste device wat 4K kan opnemen hoor :)

NX1 en Note 4 kunnen dat al eventjes, en dan zijn er vast nog welke ik niet weet...
Nee klopt weet ik, maar ze gebruiken het natuurlijk wel als slimme marketing term, om zo ook weer de 4K tv's onder de aandacht te brengen en als USP te gebruiken.
S5 kon dit ook al,LG G3 en Sony Xperia Z2 !

Persoonlijk zou ik liever het geld steken in een S6 dan in dit camera, het is waarschijnlijk weinig verschil in te zien, dit is geen red epic dragon
Nou Sebas ik hoop dat je een grapje maakt, want de sensor van een smartphone (6x cropfactor) vergelijken met die van een APS-C formaat (1.6x cropfactor) is toch echt wel een gevalletje appels met peren. Mijn LG G3 4k ziet er toch echt minder uit dan de Full HD van mijn 5DIII
Ziet er idd leuk uit. Alleen is de fps wel goed zichtbaar.

Maar voor simpele vakantie filmpjes is dit de bom natuurlijk. Prachtig
Het is 30 FPS, wss heeft je pc/laptop moeite met afspelen (bij mij doet YouTube 4K ook traag als ik video download doet hij het prima)
Vooralsnog laat 4K filmen op een telefoon heel wat wensen te over. Lees hier maar een opiniestuk erover.

HEVC is nog geen gemeengoed bij de huidige smartphones helaas.
120fps... wat je slomo noemt. 2x de werkelijkheid.

Voor slomo heb je eem slomo-camera nodig, en het is niet voor niets dat die duizenden euro's kosten.
Allemaal leuk en aardig, maar die 4k-ondersteuning. Wat is daar nu precies het nut van? In behoorlijk wat van de gevallen zullen onze ogen geen verschil zien tussen HD en UHD. (Zie hier een chart van wanneer het effect heeft) Dat is op een PC niet zichtbaar, op een 50" TV al amper, en tenzij je aan de slag gaat met photoshop zie ik er het nut niet van in voor de doelgroep waar juist dit soort camera's zich op richt: de gemiddelde consument.

Dat gezegd hebbende, ben ik dan wel weer benieuwd wat dit dingetje zal gaan kosten.

[Reactie gewijzigd door Galeton op 5 februari 2015 15:28]

Dat is dezelfde discussie als FPS die waarneembaar is, je kunt lullen wat je wilt, maar ik zie toch echt verschil tussen games die op 50 of 60 fps draaien. En al helemaal op shooters, daar is een hoge fps wel degelijk merkbaar ondanks dat je het theoretisch niet zou moeten kunnen zien.
Je ogen kunnen behoorlijk hogere fps zien dan 60, volgens deze site zelf > 200, waarschijnlijk zelfs > 300. Echter, wat is er nodig om beelden vloeiend over te laten komen? In principe kan je stellen dat een film voor ons als vloeiend oogt en dat is 24 fps. Maar waarom zien games er dan zo stotterend uit op 30 fps en pas > 60 fps begint het vloeiender te worden? Het antwoord is motion blur. Simpel gezegd wordt één frame (beeld) van een film 1/24ste* seconden belicht. Alles wat binnen die 1/24ste seconden beweegt zal uitgesmeerd worden en dat is wat wij zien als motion blur. Frames van spellen zijn eerder snapshots en worden kraakhelder gerenderd. Bij 30 fps is hetvolgende frame is weer een snapshot dat 1/30ste seconden later plaats vind. Alle 'bewegingen' die in die 1/30ste seconden gebeurd zijn zie je nergens terug. Hierdoor zien de meeste spellen er stotterend uit op 30 fps, in tegenstelling tot een 24fps film.

Met andere woorden: vanaf 24fps (met motion blur) zien wij als soepel, maar je oog kan wel degelijk veel hogere fps zien dan dat. Bij de statisch gerenderde frames van spellen heeft het dus ook zin om veel hoger te gaan zitten met framerates.

* vaak wordt een frame korter dan 1/24 belicht, maar dat ter zijde ;)

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 5 februari 2015 15:47]

Tussen 50 en 60 FPS wel, tussen 100 en 120 FPS niet meer...

Daarom ook die chart. Natuurlijk, hoe groter het scherm en hoe dichter je bij dat scherm staat, hoe zichtbaarder die extra pixels worden. Maar op een 42" inch TV die op 2 meter van je bank af staat, zul je volgens die chart geen voordeel hebben van UHD, of toch zeer weinig.
Ben ik wel met je eens, maar de kleinste TV's die op dit moment verkocht worden is 40inch, 50 inch is tegenwoordig ook al gewoon gangbaar en wordt goed verkocht.

In de chart zie je dat je dan op 2-3 meter van je TV wel echt voordeel hebt met UHD ik weet niet hoe ver de gemiddelde consument van zijn TV zit, maar 2-3 meter lijkt mij redelijk normaal, op beamers natuurlijk al helemaal straks :)
Voor filmen is het op dit moment vooral handig om in 4K te filmen, zodat je meer materiaal hebt om later in post-production te reframen. Maar puur voor het maken van een filmpje onderweg en thuis te bekijken is het op dit moment nog grote onzin.
Ik ben het oneens met je gedachte. Afhankelijk van de compressie van je camera is het zeer de moeite waard om 4k te filmen, ook wanneer je het materiaal naar 1080P downsampled in postproductie of afspeelt op een 1080p scherm.

Ik film regelmatig actiebeelden met mijn Sony Xperia Z1 Compact & Go Pro 3 black en wanneer je downsampled in postprocessie heb je veel minder ruis, meer detail en scherpte. Ik juich 4k daarom enorm toe.

Zelfs zonder postprocessie zie ik op mijn 720p 4.3" schermpje op mijn Z1 al verschil tussen opgenomen full HD en 4k beelden, dus ik ben het echt oneens!
Hmpf, echt jammer. Als het een EVF had, en het scherm een Y-as had om zijwaarts te kantelen -- en dus ook op de x-as het scherm 360 graden kon draaien, dan was ik tevreden. Nog een feature die ik graag gemeengoed zou zien willen worden is het beschikbaar stellen van de camera om ook als webcam te kunnen gebruiken.
het lijkt me best wel een fijne camera. ook is de camera goed. Ik ben benieuwd naar de prijs van het toestel.
Reken rond 750-800 euro.
Dat zal mischien nog wel duurder worden. doordat het in zo'n klein kastje zit nog wel duurder worden
Maar rond die prijs is het een erg goed product waarvan er nog maar weinig verkrijgbaar zijn. Er zal zeker een groot publiek voor zijn die echt interesse hebben in een camera met hoge kwaliteit.
Deze Samsung camera vult mooi het gat op dat Panasonic liet liggen tussen de LX100 en de GH4: een compacte camera mét verwisselbare lenzen én 4k video.

[Reactie gewijzigd door BlueTooth76 op 6 februari 2015 08:17]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True