Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties

Antec kondigt zijn P380-chassis aan. De fulltower is van een aluminium frontpaneel voorzien en zou stille systemen opleveren dankzij het gebruik van zijpanelen met dubbellaags geluidwerend materiaal.

De P380 is een fulltowerbehuizing voor onder andere ssi ceb-moederborden voor workstations en eatx-borden. In de behuizing zitten acht bays voor 3,5"- of 2,5"-drives en de opslagmedia zijn te verwisselen zonder dat de gebruiker de schroevendraaier ter hand hoeft te nemen. Er zijn negen uitbreidingssleuven en de kast kan videokaarten met een maximale lengte van 465mm en cpu-koelers met hoogte van maximaal 180mm huisvesten.

Op gebied van koeling zijn er drie 120mm-ventilators of twee 140mm-ventilators aan de voorzijde en bovenkant, aangevuld met een 120mm-exemplaar aan de achterzijde. Optioneel kunnen twee 360mm- of 240mm-radiators voor waterkoeling geplaatst worden. Op het frontpaneel zitten naast de audio-aansluitingen twee usb 3.0- en twee usb 2.0-poorten.

De afmetingen van de opvolger van de P280 in de Performance One-serie zijn 555x223,6x557mm. De behuizing krijgt van de fabrikant een adviesprijs van 209 euro en de verkoop start in februari.

Antec P380Antec P380Antec P380

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Het zal best een goede kast zijn, maar persoonlijk vind ik hem wat saai en simpel er uit zien.
Niet mijn smaak.
Dat grote logo op de voorkant vind ik dan ook weer niks, gratis reclame.
Dat logo heb je er binnen 2 sec af, zit er opgeplakt, weg gratis reclame. :9
Heb je tips hoe je het logo er het beste af kunt halen? Laat het geen lijmresten of beschadigen achter als je het logo eraf haalt? Ik heb een voorloper van deze kast en zou hem zonder logo een stuk mooier vinden.
Water en een beetje suiker schijnt goed te werken. Doordat de suiker oplost zal het geen resten achter laten. Het is wel de bedoeling dat het nog stukjes suiker zijn voor het "scrub" effect. Volgens mij zou het met zout ook moeten kunnen, maar is over het algemeen wat fijner dan suiker.
Een dun draadje (flosdraadje, vislijntje) erachterdoor halen zou moeten werken of anders los proberen te wippen met een plastic (beschadigd kast niet) object. Voorzichtig verhitten met fohn kan dit proces vermakkelijken. Met schoonmaakazijn (wasbenzine, terpentine is agressiever) kan je de lijmresten verwijderen (probeer het eerst op een niet zichtbaar stukje om er zeker van te zijn dat vloeistof niet door het materiaal heen bijt).

[Reactie gewijzigd door Commissaris Rex op 19 januari 2015 18:06]

@ zilver157 & Rex

Dank voor de tips: ik maak een combo van beide tips: flosdraad + zout. Als dat niet lukt een plastic object en azijn (en daarna misschien wat heftigers als het daar niet mee lukt).
Iets als contactreiniger of terpentine...
BEste, minst schadelijke manier: een beetje wasbenzine en het laat direct los.
Wasbenzine inderdaad. Gebruik het ook om koelpasta van cpu's af te halen.
Beetje lampenolie doet ook wonderen. Daar kwam Aladdin ook achter.
Ik haal lijmresten altijd weg met Wasbenzine.
Goed warm maken met een fŲhn. Trek je de sticker + lijm er in 1x af.
Saai en simpel = juist superstrak! Al die onnodige frutsels aan een kast laten hem alleen maar rommelig ogen :)
Zoals het logo ook een onnodig frutsel is :)
Mee eens. Je weet als klant toch allang dat je een Antec hebt gekocht? En hoeveel mensen zullen er nu werkelijk in de jaren bij je over de vloer komen die dat logo zien. Het nadeel voor de klant is groter dan het voordeel voor 't merk, wat indirect dan ook weer een nadeel voor het merk is.
Daarom prefereer ik ook Fractal Design als het om minimalistische designs gaat. Geen logos, gewoon het product. Al als ik het logo van deze Antec weg denk, is het op zich wel een mooie concurrent voor de Define R5.

Edit: gezien de formaatklasse is het een concurrent voor de Define XL R2, en niet de Define R5. Totdat Fractal Design eindelijk de Define XL R3 uitbrengt, lijkt mij deze Antec een betere keuze. Al zou ik persoonlijk op de Define XL R3 wachten, gezien het fantastische ontwerp van de Define R5 (had laatste deze kast onder handen mogen hebben toen ik voor iemand een systeem moest bouwen).

Edit 2: voor de reactie hieronder: en als het logo vast zit en je een handige klusser bent, Dremels zijn fantastische apparaten. :)

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 19 januari 2015 14:57]

Sterker nog met z'n strakke kast krijg je juist vragen welk merk het is als het er niet op staat (en het wel iemand interesseert uiteraard), wat veel beter blijft hangen :)

Maar mogelijk is het zoals iemand al suggereert een plakding wat je er af kan halen (of niet op kan plakken), en dan kan je die stikker altijd nog op je auto plakken en dan rij je ineens rond in een Suzuki Antec GLS uit '98 :)
Bij mijn Silverstone was de front plate te vervangen door 1 zonder logo. Ziet er niet naar uit alsof het bij deze kast ook kan (zonder dremel)
pricewatch: Fractal Design Node 605

ook fractal design heeft kasten waar ze hun logo/naam op willen hebben.
Touchť

Maar ik ben ook alleen geÔnteresseerd in de Define lijn. En die is tenminste aan de buitenkant merkloos.
Precies!

Ik heb inmiddels mijn tweede Antec Performance behuizing (P280) en wil niks anders meer.

Een Kerstboom is alleen voor de Kerst!
Het zijn vrij stevige kasten die ook het geluid aardig isoleren. Tevens wegen deze ook erg zwaar. Zelf heb ik een Antec P182 die nu volgebouwd is met grote CPU heatsink, 4x HDD en een grote GTX 570. Moet zeggen dat dit toch wel de zwaarste PC kast is die ik tot zover wel eens heb moeten tillen :P
De factor gewicht weegt voor mij niet zwaar bij deze case.
Iets weegt veel, of is zwaar.
En "zwaarwegend" dan ?
Is figuurlijk bedoeld, en dus prima. Zie ook: "Zwaar wegen / veel wegen" - OnzeTaal
Waar ik benieuwd naar ben is waarom deze kast rond de 200 euro zou moeten kosten, terwijl een redelijk vergelijkbare kast, de Fractal Design R5 nog geen 100 euro kost. Design is persoonlijk, maar die heeft vrijwel hetzelfde design, ongeveer hetzelfde aantal bays en features, zoals USB poorten, koelmogelijkheden en meegeleverde fans.

Dan moet je toch wel heel erg merkgebonden zijn om voor de Antec te kiezen. Ik vind het mooie kasten, dat wel. Toegegeven. Het front panel is van aluminium en die van de R5 is kunststof.

[Reactie gewijzigd door Hann1BaL op 19 januari 2015 13:38]

Waar ik benieuwd naar ben is waarom deze kast rond de 200 euro zou moeten kosten, terwijl een redelijk vergelijkbare kast, de Fractal Design R5 nog geen 100 euro kost.
Helemaal als je bedenkt dat dit de opvolger van de P280 moet zijn, die deze prijs nog gehaald heeft.

Verder wel een strakke no-fuss case, erg jammer van de overdreven belettering op de voorkant. Niks schreeuwt, behalve dat logo.
Mee eens. Een dergelijk kast neem je omdat het zo mooi strak, minimal design is. Dan wil je er niets op hebben staan. Zoals gezegd is het verder wel mijn smaak, maar daarom heb ik tenslotte recent ook een R5 gehaald.
De P280 was niet de opvolger voor de P180/182. Heeft Antec toendertijd zelf gezegd, maar de nummering liet - wellicht doelbewust - het tegendeel blijken.

Ik heb beide kasten. De P280 gebruikt duidelijk minder duurzame materialen dan de P180. Merk je ook goed in het gewicht, en uiteindelijk ook de prijs.

[Reactie gewijzigd door TheBlackbird op 19 januari 2015 14:56]

De P180-series is inderdaad een stuk zwaarder en steviger dan de P280. Ik zat daarom ook uit te kijken naar de P380 als opvolger voor mijn P280, maar gelukkig ben ik een voorstander van "meten is weten", waardoor ik erachter kwam dat de P380 net 5cm te hoog en te diep is voor het pc-vak in mijn zelfgemaakte kast. Best jammer, want die strakke voorkant had echt mooi gestaan. En om nou die kast op jaarlijkse basis uit elkaar te halen ivm upgrades aan de hardware die erin staat is ook weer zoiets.
idd, was net mijn idee... Maar is wel de adviesprijs natuurlijk, in praktijk kan zal je 'm wel goedkoper vinden.
Maar dan nog, ik denk dat ik mijn P183 toch maar een §120 betaald heb.
Blijft erg duur. Al hou je zo'n kast toch in de meeste gevallen een behoorlijke tijd bij natuurlijk. Maar het geld betaal je meteen, das het probleem :P

Ik heb de kast in het echt natuurlijk nog niet zien staan, maar voor het uiterlijk en de features is het toch behoorlijk duur naar mijn mening.
Het enige wat me stoort aan al die Antec Performance One kasten (en deze weer): dat je eerst het deurtje open moet doen, voordat je op de power-knop kan drukken |:(
Is helemaal niet zo. Bij de P280 staat die knop gewoon op de kop van de kast. Steeds bereikbaar. Alleen de oude versie hadden de knop achter het deurtje.
Ja, bij de 280 heb je gelijk. Maar volgens de flyer van deze kast zit ie weer achter het deurtje: http://www.antec.com/pdf/flyers/P380_Flyer_EN.pdf Wel met een rand zodat je er je vinger waarschijnlijk wel tussen kan wurmen, maar handig is het nog steeds niet.
Ik ben benieuwd: waarom is dit nieuws? Wat is er vernieuwend of anders aan deze kast? Ik probeer niet te trollen maar ben nieuwsgierig waarom dit de frontpage haalt.
Misschien omdat de kasten van Antec best populair zijn?
Dat logo op de voorkant vind ik ook een beetje jammer, je koopt deze kasten vaak omdat ze juist zo clean zijn. (of saai en simpel zoals Soldaatje zegt) En dan groot die letters op de voorkant is een minpunt, de vorige uitvoeringen hadden dit niet volgensmij. Waarschijnlijk is het een decal die je zelf erop kunt plakken?

edit; de kast ziet er op real life foto's trouwens een stuk mooier uit dan de plaatjes bij dit artikel.

[Reactie gewijzigd door Cogency op 19 januari 2015 13:36]

Sponsored story ;)

Ik snap verder ook niet zo goed waarom deze kast de frontpage anders wel haalt....

Edit:
Ik snap de downmod wel als je Tweakers fan bent :) Ben zelf ook fan van Tweakers. Mijn opmerking over "sponsored story" is echter niet negatief bedoeld hoor. Ik bedoel, ik snap ook wel dat Tweakers geld moet verdienen. elke keer als die kast via de Pricewatch wordt verkocht krijgt Tweakers geld. Dus "I don't blame them".

Maar om mij nu te gaan downmodden vanwege deze uiting is een beetje naief :)

[Reactie gewijzigd door Devroet op 19 januari 2015 13:54]

net zoals Apple, Google, Microsoft om een scheet op de frontpage komen misschien?
Populaire producten = veel geÔnteresseerden
veel geÔnteresseerden = frontpage waardig.
Tweakers.net is ook geen filantropische instelling.

/ontopic
maar zoals anderen ook al gezegd hebben, vind ik het een gemiste kans met dat logo op de frontpanel. Al had het iets discreter geweest, was het nog acceptabel.

[Reactie gewijzigd door D-rez op 19 januari 2015 13:51]

Ooit begonnen met deze P-series, nooit meer een andere kast genomen. Ok, eerste modellen hadden geen removable backplate, maar verder geweldige kast. Die zijpanelen dempen perfect, voorkant is gewoon simpel en strak, nog steeds tevreden.

Al snap ik niet helemaal waarom dat ding zoveel duurder is dan z'n kleine broertjes uit de 2 en 1serie, die gingen voor krap (of onder) 100 euro, deze is gewoon 2x zo duur.
7 jaar terug gaf ik ca. 130 euro voor de P180, en dat was een mid-tower. 200 euro voor de full tower P380 lijkt me dan niet zo raar.
Opvolger van de P280? Is dit niet gewoon een kast die hoger gepositioneerd staat? Prijs is namelijk het dubbele...Verder erg mooie kast vind ik, zij het wel wat groot voor mij, maar anders was het wel het overwegen waard...
Opvolger van de P180/182. P280 was idd een goedkopere lijn.
In deze prijsklasse moet men toch echt aluminium voor het frame gebruiken. Immers, als je 209 euro neerlegt voor een behuizing die gemaakt is van staal dan beroof je jezelf van je portefeuille.
En een aluminium kast is beter omdat?
Aluminium is lichter en sterker dan staal. Tevens is het minder gevoelig voor resonantie dus worden trillingen door bewegende delen in mindere maten omgezet in storend geluid. Dat is ook de reden waarom echte high-end behuizingen van goede fabrikanten (neem bijvoorbeeld Lian Li) van aluminium gemaakt worden.

Hoe dan ook: voor 209 euro mag je gerust een aluminium behuizing verwachten.
Sterker dan staal?!
"Aluminium is in verhouding tot staal lichter en sterker"
...klinkt al iets aannemelijker ;-)
Huh? Aluminium heeft een lagere dichtheid, dus een aluminium case zal mťťr resoneren dan een stalen case met hetzelfde ontwerp.

En @trogdor, nee, temperatuurvoordelen met een aluminium-case zijn een mythe, tenzij er voor een speciale oplossing is gekozen waarbij de hitte van specifieke componenten efficiŽnt naar de case worden geleid (gebeurt in sommige Mini-ITX cases)

Aluminium is gewoon licht, en dat is handig voor de mobiliteit. Klaar. Dat was ook m'n eigen reden om voor een aluminium case te kiezen :)

Edit: Wat meer ontopic: Ik vind het jammer dat deze caseserie er na de P180 eigenlijk nooit geweldig op vooruit is gegaan. Elke verandering met mogelijk voordeel kwam ook weer met nieuwe nadelen. Zoals anderen zeggen, er zijn tegenwoordig voor strak design en goed thermisch & akoestisch ontwerp genoeg andere keuzes, zoals de Define series van Fractal. Ik ben wel benieuwd of er nog uiteindelijk een kleinere (μATX of Mini-ITX) versie van deze case komt, en of die misschien wel uniek genoeg gaat zijn om boven het maaiveld uit te steken.

[Reactie gewijzigd door skndd op 19 januari 2015 14:53]

Omdat lichter en beter in warmte doorvoer.
Warmte afvoer gaat via case fans.

Dergelijke grote kasten eATX is tegenwoordig alleen maar voor multiple SLI / CF.
Alles is tegenwoordig on-board: netwerk, geluid, etc. Wil je veel HDD's kan je al beter een NAS nemen.

2x SLI/CF heb je tegenwoordig ook al in ĶATX formaat, dus is het voor 3x (of meer) SLI/CF en dan moet je al achter je oren krabben of het iets gaat opleveren.
Ik geef toch echt de voorkeur aan een stalen frame. Dat de case daardoor weegt als dieplood zie ik alleen maar als voordeel. PotentiŽle inbrekers zullen wellicht hun rug verknetteren op het moment dat ze denken een lichte case te jatten terwijl 'ie 20+ kilootjes weegt :)
Dan kan je net zo goed een baksteen in je behuizing leggen, of 'm aan de grond ankeren of een anti-diefstalslot gebruiken. Echter, dat verandert nog niks aan het feit dat je voor 209 euro best aluminium mag verwachten, en dat dit een absurd hoge adviesprijs voor een stalen behuizing is.
Zelf net een tijdje geleden mijn antec kast de deur uit gedaan wegens vervanging, maar eerlijk is eerlijk, ze maken wel goede producten en denken wel overal aan. DIt nieuws lijkt me dan ook voor mensen die nog op zoek zijn naar een kast en dit in hun keuze mee kunnen nemen. 209 euro is weliswaar wat veel, de liefhebber heeft het er waarschijnlijk wel voor over. Logo geef ik zelf niet zoveel om.

[Reactie gewijzigd door Expendable op 19 januari 2015 13:37]

Kan je net zo goed de Fractal Design Define R5 halen. Doet niet veel onder dan deze kast denk ik. Op design gebied vind ik het ontwerp van de Fractal zelfs beter, maar dat is iets persoonlijks natuurlijk.