Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 296 reacties

Microsoft gaat zich in de toekomst weer meer op gaming op Windows richten, aldus de topman van de Xbox-divisie. Volgens hem heeft het concern de afgelopen tijd veel aandacht voor de console gehad, maar moet het bedrijf meer doen voor de pc-gamer.

"Een tijd geleden namen we gaming op Windows heel serieus", zegt Phil Spencer, topman van de Xbox-divisie bij Microsoft, "Gedurende de release van de Xbox was onze aandacht wat verspreid. Ik leg me erop toe dat we zowel de Xbox, zoals we altijd al deden, en ook de pc weer gaan ondersteunen." Spencer kreeg een belangrijke rol bij Microsoft na de omvangrijke organisatie van maart dit jaar. Zijn taak is om de Xbox-diensten door te trekken naar de pc, tablet en smartphone. Hij deed zijn uitspraken tegenover The REM.

Volgens de topman gaat Microsoft binnenkort demonstreren hoe de pc 'ontzettend belangrijk' is voor de wereld van gaming. "Ik heb gezegd dat gaming op pc heel belangrijk is voor me en ik denk dat het ongelooflijk belangrijk is voor het bedrijf", zegt hij. Hij deed zijn uitspraken in aanloop naar de demonstratie van de consumentenversie van Windows 10, in januari. Of daar ook gaming aan bod komt is niet bekend. Volgens bronnen van ZDnet wordt tijdens de bijeenkomst alleen de Metro-interface van Windows 10 getoond. Windows 10 brengt onder andere een update van DirectX met zich mee, van versie 11 naar 12.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (296)

1 2 3 ... 6
2005 - We care about PC gaming, Longhorn (Vista) to usher in modern PC gaming with "Tray and Play"
Vista launches with none of the stuff MS promised, Vista itself sucks the ass of a thousand camels.

2006 - MS: Don't Count PC Games Out
MS announces GFWL and how utterly amazing it will be, suckers everywhere rejoice in the eventual ass reaming they don't know is coming yet.

2007 - MS continues PC push
MS launches GFWL...and it has a $50 a year fee, and they announce a whole slew of games to include Shadowrun with cross platform play and Gears of War 1! What are you paying for you ask? Jank ass software that crashes and has the most unintuitive updating system known to man. Load a game, game says you need update. Signs you out, downloads update, you jump back in...oh GFWL client has a update too! signs you out, downloads up date and you log back in...

MS will shortly thereafter disband Ensemble because MS feels that they're (MS) moving in a different direction! But don't worry we tots <3 you PC gamers.

2008 - MS: PC gaming is A-okay
Yea we've looked at some money pie charts and can see that PC gaming brings in billions in revenue. Here is our open letter to how awesome PC gaming is and our promise to support it! We finally put some new titles up on GFWL! Oh and we got rid of the $50 a year fee for GFWL, see we're serious about PC gaming! If that's not a sign of commitment, I don't know what is!

2008 - MS: PC gaming is not dead!
Look at this event we're throwing for PC gaming, you think we'd throw this if we didn't truly care about it?! Look at these games that will be on GFWL. We <3 PC gaming. You want fixes for GFWL issues? We'll look into that.

2008 - MS bolsters PC gaming with all new Games for Windows Live!
Hey gaiz remember those GFWL client issues you were having...well we didn't fix those per say but....here is the same shit in a slightly newer skin! PROGRESS

2009 - MS: PC gaming still a priority for us!
Okay gaiz look, this time we're serious about our upcoming push in PC gaming. It's so vital to us at MS that we give the PC our love and support!

2010 - MS: "We're doubling down on PC gaming
By doubling down we mean we're keeping this shittastic GFWL client around because! We might even throw an update at it to fix the problem of game saves being randomly deleted or rendered worthless...maybe.

2010 - MS Launches Games for Windows Marketplace
Hey gaiz, we're making GFWL even better because it's now called Games for Windows Marketplace. Everything is brand new and easy to use, anonymous journalists have even said it's better than Steam. We had 3 interns and a janitor work on this, so you know we're committed!

2010 - MS: Windows 8 is going to relaunch gaming!
Hey gaiz, MS again. With Windows 8 we're totally going to put our full weight behind PC gaming just like we promised back in 2006! Pls be excite.

2012 - MS: We won't ditch GFWL!
We're committed to PC gaming and we absolutely think GFWL is the best play to get PC games and play with others. Our client is awesome....ly bloated and deletes shit randomly, but that's really one of the charms of PC gaming that we captured! It's a balanced experience! Hope you rike!

2013 - MS to discontinue GFWL
Hey gaiz new manager here, so like a bunch of your games might stop working come 2014...but that's okay! We expect there to be transitions as we build out new investments, but we remain committed to bringing first party gaming services and games to Windows for years to come. We will share more details in the future!

2013 - MS promises core first party games coming to PC
We're so committed we swear!


Tsja, ik geloof er helemaal niks meer van. Innovatie op games gebied van Microsoft voor de PC zie ik niet gebeuren. Breng eerst maar eens wat XBOX exclusives uit op de PC (Forza bijvoorbeeld) voordat je (alweer) van de daken gaat schreeuwen.

@geertdo.
Nee, ik heb nog nooit van een hyperlink gehoord (vandaar ook dat ik hierboven allemaal hyperlinks heb neergezet). Ik heb het juist gekopiëerd zodat het voor iedereen eenvoudig toegankelijk is.

[Reactie gewijzigd door Phyxion op 15 december 2014 09:44]

MS is met windows 10 volop bezig om 1 developer platform te maken voor Xbox-PC-Phone, dus het zou me niet verbazen dat Xbox games binnenkort (zonder port) ook te draaien zijn op pc en visa versa
Tja, waarom zou je als developer nog een pc only game maken als je ook de andere markten erbij kan pakken.

Ik vrees dat nog meer pc spellen langzaamaan dumped down worden. Dragon age serie is daar een heel goed voorbeeld van. En de Elder scrolls.

Op zich nog wel goede games, maar als ik een console experience wil hebben dan koop ik wel een console.

[Reactie gewijzigd door lordMocro op 15 december 2014 11:25]

Daar is elke partij mee bezig om 1 platform te maken. Google, Apple... zo spannend is dat niet hoor.
Apple? ik heb nog niks gezien die zorgt voor covergentie van os X & iOS
Pfff, je zit op internet hoor, wel eens van hyperlinks gehoord? Je had net zo goed direct naar http://www.neogaf.com/for...hread.php?t=710494&page=6 kunnen verwijzen.

Innovatie is al in gang gezet, echter het model is nu anders dan vroeger: Windows Store/Universal Apps.

Edit: pff natuurlijk een downmod is in dit draadje niet vreemd meer, omg |:(

@Phyxion Kom op zeg, je heb het gewoon geknipt en geplakt. 'Duplicate Content' heet zoiets.

[Reactie gewijzigd door geertdo op 15 december 2014 10:12]

Inderdaad jammer dat de -1's overal en nergens worden weggegeven. Ik denk dat je best wel gelijk hebt. Phyxion's post is in zn geheel ge copypaste van de site waar jij naar linkt. Zelf geeftie geen bronvermelding en maakt niet duidelijk dat hij dat niet geschreven heeft. Geen quotes ofzo. Beetje vreemd.
Goed, het was netjes geweest om de bron te vermelden, maar als je niet op kunt maken dat het een quote is uit de vorm van de tekst en het feit dat het in Engels is en hij daarna in het Nederlands zijn eigen toevoeging doet....

Ik vind het dus ook compleet onterechte kritiek van geertdo en jou. Het is overduidelijk dat het een quote is en hij doet nergens of hij dat zelf geschreven heeft. En er is ook een duidelijke reden om te quoten in plaats van alleen een linkje plaatsen: alleen een linkje wordt meestal niet geopend. Het enige punt dat je hebt is dat het netjes was geweest om erbij te vermelden wat de bron van de overduidelijke quote was.
Het enige punt dat je hebt is dat het netjes was geweest om erbij te vermelden wat de bron van de overduidelijke quote was.
Dat was ook het enige punt dat ik maakte.
Het komt ook pas eind 2015 :p
Als mijn modrechten niet waren afgenomen, ik gaf je +3, Phyxion! :D
(En idd, ik weet dat de post van Neogaf is, maar toch nice dat iemand het ganse overzicht zwart-op-wit hier post.)
Microsoft roept de afgelopen 15 jaar, zo niet langer, dat PC gaming belangrijk voor hen is. Maar ondertussen is de boel op dat vlak vanuit Microsoft flink verwaarloosd. Er zweeft op Internet ergens een overzicht rond van de keren dat Microsoft claimde dat PC gaming belangrijk voor hen is. Kon hem helaas even niet vinden.

Een van de oudere artikelen die ik kon vinden uit 2000:"Microsoft is already a leader in PC gaming.""

In 2010 nog een keer: Microsoft: "PC gaming is very important to us"

En dan in Oktober 2014 proberen ze dit: Microsoft & Sony Pressuring Ubisoft For 30FPS On PC

Deze uitspraak van Phil Spencer is een lachertje en totaal niet geloofwaardig. Ze hebben PC gaming jarenlang verwaarloosd. Sterker nog ik zou stellen dat Games For Windows Live PC gaming als geheel heeft geschaad. Ik vermoed dat de meerderheid van PC gamers geen behoefte heeft aan Xbox Live op PC. Zelf zou ik graag zien dat Microsoft een alternatief voor Steam ontwikkelt en op dat vlak concurrentie creëert i.p.v. een console dienst op PC uit proberen te rollen.

Ze zouden echt punten scoren als ze het mogelijk maken om games uit je Steam library op hun dienst te spelen en vice versa. Wij als eind gebruiker zouden niet afhankelijk moeten zijn van online winkels zoals Steam, Origin, Uplay, GOG, enz. De keuze om je games van de een naar de ander te kunnen migreren lijkt me echt super. Dit zou tevens het vertrouwen in digitaal gekochte games vergroten. Immers als een dienst om wat voor reden dan ook er mee stopt, dan kun je je games gewoon blijven spelen.
Zou dit te maken hebben met het opkomen van het gamen op Linux (denk aan SteamOS en Android)? Nu er reëlere alternatieven komen voor Windows, zal Windows hun dominante positie proberen te behouden. Aangezien het wel toekomst gepraat is, denk ik dat Microsoft zo snel mogelijk de bedreiging wilt kortwieken.
Opkomt welke nu al jaren wordt 'aangekondigd', wanneer breekt het dan eens door?

Het was in de jaren van Lindows dat 'Linux binnenkort groter is dan Windows', het werd vervolgens na de AMD/Nvidia drivers voor Linux, toen werden het de benchmarks, paar games, maar concreet zie ik weinig tot niets gebeuren. SteamOS? Neem dan de fullscreen launcher en gebruik Windows, Android op een fullsize PC? Onwaarschijnlijk.

MS wilde vanaf 8 al naar 1 enorm ecosysteem, dit is weer een stap verder. 1 uniform OS, platform, store, logica en dev-platform. Vervolgens de stap om 'non-windows' ontwikkelingen om te kunnen zetten naar Windows, iets wat ze misschien jaren geleden al moesten doen.
MS neemt anders de c++ standaard serieus tegenwoordig, iets waar ze jaren lang weinig aandacht voor toonden. Bv de file system library willen ze ook supporten. Dit alles komt de portabiliteit ten goede (hoewel er altijd verschillen zijn tussen onderliggende filesystemen als ntfs of ext4).

Overigens goede zaak voor mij persoonlijk dat de pc als gaming platform serieuzer wordt genomen. Het is heeft een markt aandeel van 20% of zoiets?
Linux is het grootste OS buiten de desktop/laptop. De reden waarom het niet op de desktop/laptop voor de gamer door kon breken was omdat Windows het voordeel met DirectX had, en dat Windows eerder groter was dan Linux, wat inherent betekent dat groot gemakkelijker groter blijft (want kip en ei verhaal voor Linux; weinig gebruikers betekent weinig devs die games voor dat OS releasen, waardoor er weinig gebruikers naar het platform toe trekken).
Nu heeft Linux aanzienlijk meer kansen om meer markt aandeel af te snoepen dan in het verleden nu het eindelijk een low-level API heeft.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 15 december 2014 13:43]

Nogmaals, je hebt niets aan software, drivers en whatnot, als developers niet meegaan. Waarom zou een low-level opeens wonderen doen verrichten als de vorige (normale) drivers al in sommige gevallen (OpenGL) sneller waren dan hun Windows-variant? De kans, als ze die hebben, komt enkel en alleen uit developers en publishers, als die geen brood in Linux zien, heeft het simpel geen nut.
Het heeft eerder te maken met het universeler maken van Windows. Die strategie heet: One Windows

- één team voor alle Windows varianten (één product familie)
- één Windows 'core' (waar Xbox One ook onder gaat vallen)
- één universele 'Store'
- één universeel ontwikkelplatform

Als je dus een game ontwikkelt, doe het dan universeel voor diverse devices.

Gezien de support voor Linux kijk ik er niet vreemd van op als er mogelijkheden komen om voor Linux te ontwikkelen binnen dat universele ontwikkelplatform.
Ik denk dat het andersom is (het laatste stukje).
Microsoft maakt dotNET opensource om meer Linux developers voor hun te laten ontwikkelen.

Ik ontwikkel graag in C++ maar als ik dat doe is het wel Linux-only. Als ik naar C# zou verhuizen dan zou ik van hun libraries kunnen genieten en dan zouden mijn programmas ook voor Windows zijn.
Dat valt daar ook onder inderdaad. C# is overigens niet de enige optie binnen het universele ontwikkelplatform.

En als je dan iets hebt gemaakt heb je niet alleen voor desktop Windows gemaakt, maar ook voor phone, phablet, tablet, laptop en xbox.
Tip: Qt gebruiken. C++ maar niet windows-only. Daarvoor hoef je naar C# te verhuizen. ;)

[Reactie gewijzigd door ATS op 15 december 2014 09:43]

Het zal zeker er mee te maken hebben. Ik vind het persoonlijk een slimme zet van MS om zich er weer meer op te gaan richten. Veel mensen gebruiken toch liever een PC voor bepaalde games (of omdat ze geen console hebben) of hebben allebei (zoals ik).

Met de veranderingen die ze in Windows 10 gaan brengen kunnen ze misschien ook wat doen om meer casual games naar de store te brengen, dit is ook een erg grote markt waar MS geld aan kan verdienen. Ik gebruik zelf al een aardige poos Windows 8 en vind dat ze nog aardig wat meer met de store kunnen doen.

Ook hebben veel mensen negatieve ervaringen of kijken negatief tegen Windows 8 aan. Als MS Windows 10 in de markt zet als performance OS wat het maximale uit je systeem haalt en ook een versie maakt (Windows 10 Gamer Edition, ik zeg maar wat) voor gamers dan kun je dit naar deze doelgroep toe marketen. Windows 8 is ook een heel snel OS maar hier legt Microsoft niet de nadruk op en veel niet-tweakers zien daarom ook alleen maar de "nadelen" van Windows 8.
Ik denk dat MS ook wel ziet dat alleen een console ecosysteem het op zichzelf niet meer gaat overleven in de huidige en opkomende markt voor gaming.

PC Gaming is nog steeds met afstand het grootste platform waarop de grootste diversiteit bestaat zowel in doelgroepen als in genres. De consoles zijn eigenlijk nichemarkten. Grote niches dat wel, maar het gaat never nooit lukken om met een 'battle of ecosystems' marktaandeel af te snoepen. MS heeft er helemaal geen zin in om procentjes heen en weer te schuiven met Sony. En zeker niet mét het risico van nieuwkomers erbij, en SteamOS is daar zeker onderdeel van. SteamOS dreigt marktaandeel af te snoepen, eigenlijk doet het dat al middels Steam, van de consolemarkt door PC gaming net zo toegankelijk en simpel te maken. En dat is momenteel eigenlijk de enige echte hindernis die de console niet heeft tov de PC. Plug en Play. MS heeft alle middelen om plug en play voor gaming mogelijk te maken in Windows, maar heeft dat nog altijd nagelaten, het is een ondergeschoven kindje geweest (zie bijv. de trage ontwikkeling van DirectX).

Het past ook in de filosofie van één OS voor alle devices, het zou vreemd zijn als ze daar gaming niet aan toevoegen en Xbox als het enige gaming-platform gebruiken zou bijzonder vreemd overkomen.

Zolang we maar geen GfWL terug krijgen vind ik het allemaal best :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 december 2014 12:06]

Dit kan ik alleen maar toejuichen ! Als regelmatige gamer heb ik bewust gekozen om enkel te investeren in een laptop/pc. :)

Dit natuurlijk gebonden aan een paar voordelen (betere graphics,...) en een paar nadelen (console ports,...) maar voor mij perfect leefbaar. Zeker als fan van RPG/FPS games blijkt dit toch de juiste keuze te zijn (correct me if I'm wrong...)
RPG helemaal. Alleen het FPS stereotype FPS genre is dood aan het gaan op de PC. De meeste shooters die ik speel houden het hooguit een half jaar vol.. daarna is er namelijk relatief gezien niemand meer te vinden in het Lobby system. Dit komt door gebrek aan PC-exclusive-features zoals modding en gebrek aan stimulatie van de competetive scene.

Wel is het leuk om te zien dat het FPS genre weggaat van het oude stereotype beeld en hele interessante gimmicks introduceerd.
Zo introduceerde Titanfall het Smart Pistol voor beginners -- ook al was de ervare speler hier te goed mee.
Daarnaast heeft Call of Duty Advanced Warfare ook een hele interessante kijk op wapens met het loot-drop-systeem en wapens met unique features.
Als ik naar battlelog ga zie ik nu dik een jaar later toch nog honderden volle servers. En dan kijk ik alleen naar de EU. En heb ik mijn zoek opties redelijk streng staan (niet alle modes, min 200% tickets, geen zavod)
Vergelijk het aantal concurrent players van BF eens met een gemiddelde MMO of MOBA.

Battlefield is niet eens een druppel op de gloeiende plaat. 60.000 concurrent players is echt helemaal niets, en een piek van 100k is ook bizar weinig voor zo'n grote titel. En dan is die playerbase ook nog eens verdeeld over niet drie, maar 5 platformen.

Dat BF3 meer concurrent players had toen het gratis werd weggegeven, dan BF4 spreekt ook boekdelen. En zelfs toen was te zien dat er eigenlijk nooit veel meer dan 110k spelers actief zijn (BF3+BF4 samen!). En ik denk dat je ook wel mag vaststellen dat er niet heel veel nieuwe aanwas meer bij komt met Hardline voor de deur.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 december 2014 12:21]

Dagelijks speler er dik 100k mensen bf4. Niet mega veel maar ook niet weinig vind ik, meeste FPS titels hebben er veel minder.
Meeste fps games ken je na 500 uur spelen de halve community wel.
Natuurlijk zeg ik ook niet dat er niemand speelt, maar even terugkomend op het punt waar het om ging: de FPS is binnen PC gaming niet meer zo invloedrijk als het ooit was.

De cijfers van een van de grootste shooters van deze tijd geven dat dus goed aan als je ze afzet tegen de totale markt. Mensen kijken verder, de interesse is veelal breder geworden, en alle genres worden goed vertegenwoordigd, terwijl de FPS bijzonder weinig innovatie laat zien. Is ook lastig, ik bedoel Titanfall, Evolve e.d. gaan toch ook weer trucjes uit de oude doos halen en brengen arena-style shooters terug. We hebben het allemaal al eens gezien.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 december 2014 16:20]

FPS games zijn ook anders, BF4 kan makkelijk meer unieke spelers per maand hebben dan menig niet-fps.
Mmo/moba trekt ook wat meer spelers die het niet erg vinden er meerdere uren per dag in te stoppen. Bf is dan weer een spel wat door een redelijk groot deel vaak maar een uurtje of 2 (of minder zelfs) per week/maand spelen.
Concurrent is niet het enige boeiende. UT GOTY had ook geen miljoen concurrent spelers, toch 1 van de grootste (if not de) fps ooit. Weet de cijfers zo niet maar gok (naar ervaring van aantal servers/spelers toen) dat bf4 meer online heeft vandaag dan UT in haar hoogseizoen.

[Reactie gewijzigd door batjes op 15 december 2014 16:26]

Dit komt door gebrek aan PC-exclusive-features zoals modding en gebrek aan stimulatie van de competetive scene.
Dat denk ik niet. Dat komt vooral omdat er gewoon zoooveel games zijn tegenwoordig en dat mensen hun aandacht moeten verdelen. "Vroegah" had je als het om online FPS gaming ging alleen keuze uit Quake en Unreal Tournament.
En het feit dat er eigenlijk vrijwel geen vernieuwing meer is. Er wordt elk jaar door Activision en EA weer een ander deel gerushed welke vrijwel hetzelfde is aan het vorige deel om zo maar weer even de consument te melken. Met name de map packs en DLC toestanden is gewoon verschrikkelijk tegenwoordig en gamers (waaronder is) zijn dat helemaal zat of zat aan het worden.

De FPS markt is gewoon compleet verpest en moet eigenlijk een keer goed kapot gaan zodat er wat nieuwe spelers kunnen opstaan.
idem hier!
Ik heb een toetsenbord en muis nodig voor mijn genre van Games. Ik zie mij zo direct geen Rome 2, Total War spelen op een Xbox... 8)7
Allemaal leuk en aardig, maar Microsoft zegt ongeveer één keer per jaar dat ze gaming heel belangrijk vinden en daar nu heel veel aandacht op gaan richten. In werkelijkheid hebben ze de laatste 15 jaar weinig meer gedaan dan Games for Windows Live door onze strot te duwen, en dat is nou niet echt een verbetering te noemen. Op Rock Paper Shotgun hebben ze eens een mooi overzicht gemaakt: http://www.rockpapershotg...-first-party-games-to-pc/
Geen discussie over MS en PC gaming is compleet zonder een referentie aan deze NeoGAF thread: http://m.neogaf.com/showpost.php?p=88868188

Simpel gezegd, je mag blij zijn als PC gamer als MS weer z'n beloftes niet nakomt en niks doet, in het ergste geval gooien ze PC gaming nog verder het diepe in.

Op een meer positieve noot, met SteamOS op de loer, een nieuwe CEO en een nieuwe topman bij Xbox, misschien gaan ze dit keer wel echt iets verbeteren (fingers crossed).
Linux gaming is zo snel aan het groeien dat dalijk misschien wel alle gamers Linux gebruiken. Gamers zullen dan niet snel terug schakelen naar Windows vanwege het game-aanbod op Linux evenals het keuze uit Desktop Environments en het prijskaartje. Dit zorgt er indirect voor dat frienden van gamers ook naar Linux komen en voor je het weet gebruikt iedereen Linux.

Ik denk dat Linux te gevaarlijk wordt voor Windows als Operating System en ze daardoor besluiten er iets aan te doen -- namelijk Windows-Only games.
Heb je een bron dat Linux gaming hard aan het groeien is? Voor zover ik zie komen er af en toe releases van games voor het platform en meestal zijn het spellen die meer dan een jaar uit zijn voor andere platformen. Tevens is het desktop marktaandeel van Linux nog steeds maar een enkele % en was het zelfs de afgelopen tijd weer dalende.

Ja het is beter dan het een tijd terug was als het gaat om games. Maar van hard groeien zou ik nog niet spreken. Wellicht dat het een ander verhaal wordt wanneer SteamOS op basis van Linux groter wordt.
Linux gaming bestaat effecties pas 2 jaar dankzij Valve. Windows heeft 4000 games en Linux Games zijn er 800.

Vanaf niets is er wel degelijk groei. Daarnaast gebruikt bijna iedereen die ik ken Linux als primair OS en de helft gebruikt het voor Gamen (als ze uberhaupt gamen.)
Linux desktop marktaandeel is 1.41%[1], het lijkt er dus op dat jij je in een hele specifieke groep zit als daar zoveel Linux gebruik is. Daarnaast gaat het niet eens zo zeer om de hoeveelheid games, maar ook om de type en budget van de games. Ik zie veel kleinere games en oudere games naar Linux gaan, maar de AAA titels maar zeer zelden.

[1]: http://en.wikipedia.org/w...hare_of_operating_systems
1.41 is een flink stijging t.o.v. de 1% waar ze eerder opzaten voordat Steam Linux ging ondersteunen, daarnaast is SteamOS nog steeds in ontwikkeling waardoor ik persoonlijk erg benieuwd ben wat er gebeurd als ze eindelijk de de release van SteamOS en bijbehorende Steamboxen gaan aankondigen. Niet te vergeten hun touch-controller.

Kijkend naar de huidige top 10 op Steam zijn 7 games daarvan al beschikbaar op Linux en zijn er roddels over de overige. Van de AAA games is een lijstje op phoronix.com waaruit blijkt welke AAA games beschikbaar zijn en welk aangekondigd.

Dota 2
Counter-Strike: Global Offensive
Team Fortress 2
Garry's Mod
Football Manager 2015
The Elder Scrolls V: Skyrimrim
Sid Meier's Civilization V
Counter-Strike
Warframee
Arma 3a 3


Al met al goede tijden voor PC gamers, een beetje concurentie kan geen kwaad. Ik gebruik gewoon beide platformen en kies wat mij het beste past (dualbooten is geen belemering meer met de huidige hardeschijf formaten).
Ik zie veel kleinere games en oudere games naar Linux gaan, maar de AAA titels maar zeer zelden.
Het staat nog in de kinderschoenen vergeleken bij Windows, maar met de Source engine en de Unreal Engine heb je al twee AAA-grade engines op Linux.

https://www.unrealengine.com/blog/unreal-engine-4-and-linux

Omdat ze er allebei bewust voor kiezen (en Valve zelfs Linux als kerntaak ziet met hun nieuwe Linux-based gaming device), vermoed ik dat Microsoft - ze dachten geramd te zitten - even heeft moeten vergaderen en heeft besloten hun positie in gaming nodig te moeten verdedigen voordat het te laat is.
Dat marktpercentage van linux gamers is niet helemaal juist.
Veel gebruiken Wine, daardoor lijkt het voor de uitgevers van spellen dat er gewoon op Windows wordt gespeeld.
Gewoon algemeen Linux marktaandeel, niet specifiek voor gamers. Linux desktop marktaandeel is 1.41% in 2014[1]

http://en.wikipedia.org/w...hare_of_operating_systems
Hier dacht ik ook net aan. Elk jaar zegt Microsoft wel meer te willen doen voor PC-gaming, maar uiteindelijk gebeurd er niet veel, of wordt het zelfs erger...
Als Microsoft echt iets zou willen doen voor PC-gaming zouden ze mss opnieuw een game-studio moeten openen. Dan kunnen ze meteen beginnen met een (of meerdere) van deze games:
- Flight Simulator
- Age of Empires/Mythologie
- Rise of Nations
- Halo
- Freelancer
-...
Ik hoop dat ze beide platformen gewoon gelijk trekken zodat je xbox games op de pc kunt gaan spelen. Ze zijn vergeten dat ze het grootste game platform ter wereld in handen hebben dat groter is dan alle andere game platformen bij elkaar (inclusief hun eigen xbox platform). Ze proberen markt aandeel van hun grootste concurrent te snoepen, zodat ze de grootste worden, niet beseffend dat ze al de grootste zijn. Waarom die twee gescheiden houden? Zeker nu de platformen steeds meer op elkaar beginnen te lijken. Geef de pc dezelfde exclusives en dezelfde rand apparatuur.
Dat zal NOOIT gebeuren. Daarmee maken ze hun eigen console in feite overbodig.
Welnee, veel mensen zullen die alsnog kopen, omdat ze een plug en play game platform willen. En daar is niets mis mee. En wat dan nog als dat het geval blijkt te zijn? Op die consoles verdienen ze geen ene reet. Vaak maken ze er enkel verlies op. Het is de rand apparatuur, de live abonnementen en de games waar ze geld aan verdienen. En die kunnen ze even goed beschikbaar maken voor het pc game platform.
Ik denk niet dat het zo eenvoudig is. Consoles zijn een gesloten platform waarop geen enkele vorm van concurrentie toegelaten is. MS verdient geld aan zowat elk detail: devs betalen om games te mogen uitbrengen, hardwarefabrikanten betalen voor licenties, gamers betalen om online te mogen gamen enz... omdat ze gewoon geen andere keuze hebben.

Dat is op pc wel anders: MS verdient geen cent aan de verkoop van een pc-game die niet door hen wordt uitgegeven, men kan hardware van tal van fabrikanten gebruiken en online gaming op Steam/Origin/uPlay is gewoon gratis. MS heeft er dus alle belang bij dat gamers een Xbox console kopen in plaats van een games-pc.
Niet als ze hetzelfde gesloten systeem beschikbaar maken op de pc. Ik zou er geen moeite mee hebben daarvoor te betalen.
Het laatste wat we op pc nodig hebben is een gesloten systeem zoals Xbox Live. Dit zou de ondergang betekenen van mods en community content, juist een van de grootste troeven van pc-gaming. Het floppen van GFWL heeft bovendien al aangegeven dat het gros van de pc-gamers niet wil betalen voor online gaming. Ik zie zelf ook niet in waarom ik dat zou willen, aangezien Xbox Live niks biedt wat op pc gratis te gebruiken is.
Jij denkt dan ook alleen maar in of/of. Waarom kan het gesloten xbox platform niet los op de pc bestaan naast de andere platforms die al beschikbaar zijn? Ik gebruik steam als game platform, dat wil niet zeggen dat ik geen games meer speel die buiten dat platform om uitgebracht worden. Als daar tegenover staar dat je van het xbox platform gebruik kunt maken en die games kunt spelen met pc en xbox gamers is dat toch alleen maar mooi.

Ik hoef geen duur platform naast mijn nog veel duurdere pc platform te hebben als mijn pc hetzelfde kan draaien maar dan veel mooier.

Laat ze lekker doen waar ze goed in zijn software platformen bieden die door vrijwel elke sterveling gebruikt wordt.
Omwille van het Origin-syndroom: eerst bestond Origin naast Steam, en even later kwamen games van EA enkel nog uit op Origin. Microsoft heeft een grote invloed op de gamesindustrie vanwege de Xbox. Het zou zonde zijn moesten ze uitgevers overtuigen om hun games weg te halen van Steam en ze enkel nog uit te brengen voor het gesloten (en betalende?) Xbox Live platform. Juist omdat Xbox Live voor de pc-gamer minder interessant is dan Steam.
Dat denk ik niet. Er zijn altijd mensen die liever op de console spelen dan met muis/toetsenbord.

Het zal toch een twee-eenheid blijven. En er zal altijd een discussie blijven bestaan 'X is beter en Y is beter'.
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat Microsoft nu ook niet met een eigen ecosysteem komt zoals uPlay en Origin. Wat mij betreft mogen ze de Xbox diensten en de bijhorende paywall netjes op de Xbox laten, en gewoon blijven verder doen met hun games naar Steam te brengen.
Eh, volgens mij is Xbox LIVE al een ecosysteem. 't Is alleen nooit fatsoenlijk op de PC afgestemd (GFWL was een slap aftreksel). Xbox LIVE ook naar de PC brengen en de game stores verenigen kan ik alleen maar toejuichen. Misschien dat al die crap zoals Origin en uPlay dan eindelijk eens van de aardbodem verdwijnt.
Xbox Live is inderdaad al een ecosysteem, maar zal in de huidige vorm nooit succes hebben bij de meeste pc-gamers. Als MS dit wil veranderen dan zullen ze toch een paar ernstige wijzigingen moeten doorvoeren:

- gratis online gaming
- ondersteuning voor mods en community content
- redelijke prijzen (en geen 69.99 voor een nieuwe game zoals op Origin)
- deftige sales

De kans dat Microsoft dit doet lijkt me enorm klein. En zelfs al zouden ze het doen, dan nog is er de concurrentie van Steam die dit alles al jaren heeft.
Een deel van de punten die jij noemt zijn op zich wel te realiseren, alleen zal het merendeel (mods + community content) waarschijnlijk PC-only blijven.

Xbox LIVE (gold) is betaald om de infrastructuur te bekostigen, dus dat zal blijven.

M.b.t. de prijzen... wat is redelijk? Zolang er gekken zijn die de volle mep willen betalen, zal hier niets veranderen. Daarnaast zullen EA en dergelijken de bedragen hoog houden, om, zelfs bij een crappe release, in ieder geval zo snel mogelijk de kosten eruit te halen, want dat is het belangrijkste. "Fuck the user!" lijkt het motto te zijn de laatste jaren, en, zoals gezegd, we zijn vaak gek genoeg om het toe te staan.

En voor wat betreft de sales moet je zowel Microsoft als de ontwikkelaars aanspreken, want dit gaat vaak in samenspraak.
Hebben ze al, de windows store. Xbox live meuk doet het ook op windows en windows phone.
Officiele release Steam OS en machines komt in 2015. Geen toeval dus dat ms zich juist nu gaat focussen op de pc. Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen zonder de xbox divisie op de tenen te trappen.

Heb zelf niet zoveel ervaring met win8, 7 was de laatste die ik echt gebruikte. Schijnt wel stabiel te lopen op rare full-screen menu layouts na. Waarom ms desktopgebruikers metro door de strot wil duwen is mij niet geheel duidelijk. Maar wel goed dat ze dat aanpassen in 10.

Zit nu ff op Ubuntu en moet zeggen dat het wel bevalt. Enige reden voor mij om terug te gaan naar Windows is ironisch genoeg..... games.
Mijn Steam library in Linux is 33% toegankelijk tov Windows. Lijkt weinig maar als je dat vergelijkt met een jaar terug (0%) groeit het hard. Heel erg hard.
Ter vergelijking , als ik inlog op OSX zit ik op 50% met mijn Steam library.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 15 december 2014 10:00]

Ik zou geen wonderen verwachten met SteamOS, na al die jaren heb ik er een hard hoofd in dat het ooit nog iets word met gamen op Linux.

[Reactie gewijzigd door Prometheus op 15 december 2014 10:15]

Ik heb de Steam os distributie nog niet eens geprobeerd aangezien hun desktop omgeving nog wat mist. Voorkeur ligt wat dat betreft bij Ubuntu en mint.

Of Steam OS wat wordt valt te bezien. Als iemand het kan is het Valve wel.
AOE4 ! (dreaming)
Ja dat lijkt mij ook wel wat; Ages of Empires 4 en dan tot aan de 2e wereld oorlog (zodat ze nog 5 kunnen maken tot aan het huidige tijdperk. :*) .

Ik kan het ook alleen maar toejuichen dat ze op gaming gaan focussen, aangezien console voor mij geen optie is (ik vind fps op console erg k*% spelen) en ik dan in de kamer zou moeten spelen... En daarnaast ben ik al jaren een pc gamer.

Edit:typos

[Reactie gewijzigd door bed76 op 15 december 2014 09:00]

Halo 3 enz. op PC! (even more dreaming and probably never happening)
Rise of Nations 2
Dit is marketing taal voor DX12 komt eraan, kijk ons eens goed bezig zijn.
Maar het is veel te laat, het had al minstens 2 jaar uit moeten zijn.
Precies, het is niet meer dan een verkooppraatje voor Windows 10, niets meer, niets minder.

Het gaat MS helemaal niet om de PC-gamer, maar simpelweg om het verkopen van de nieuwe Windows.

[Reactie gewijzigd door anandus op 15 december 2014 10:24]

1 2 3 ... 6