Anbernic toont teaser Nintendo DS-achtige handheld voor 'minder dan 100 dollar'

Anbernic toont een teaser van een Nintendo DS-achtige handheldconsole genaamd RG DS. De handheld moet 'minder dan 100 dollar' kosten, al is er nog geen concrete prijs of europrijs bekendgemaakt. De retroconsole-emulators verkeren wat auteursrecht betreft in een grijs gebied.

Anbernic RG DSDe Anbernic RG DS heeft net als de oorspronkelijke Nintendo DS twee 4:3-schermen, een d-pad en vier actieknoppen. Het apparaat heeft echter ook twee verzonken joysticks, vier in plaats van twee bumpers en gebruikt USB-C-poorten voor de stroomtoevoer.

Wat ontwerp betreft lijkt de handheld meer op de later uitgebrachte Nintendo DS Lite. Er lijkt geen stylus bij het apparaat te zitten. Het Chinese bedrijf heeft verder nog geen exacte specificaties gedeeld. Het is bijvoorbeeld niet duidelijk of het onderste scherm aanraakgevoelig is.

Grijs gebied

Ook over de gameondersteuning en eventueel meegeleverde roms zegt Anbernic nog niets. Het bedrijf maakt uiteenlopende op bestaande retrohandhelds gebaseerde consoles, die vaak op een Linux-distro of Android draaien. Ze emuleren daarbij vaak retrogames die mogelijk in het publieke domein verkeren of niet meer legaal beschikbaar zijn. Dat is juridisch gezien grijs gebied, maar het bedrijf ging volgens AndroidAuthority onlangs nog te ver door een romdownloadapp mee te leveren.

Anbernic is hoe dan ook afhankelijk van de coulance van bedrijven als Nintendo, een bedrijf dat juist bekend staat om het optreden tegen emulators en ander auteursrechteninbreuk. Overigens zijn er al uiteenlopende andere Anbernic-consoles die op Nintendo-hardware gebaseerd zijn, waaronder clones van de Game Boy Color, Game Boy Advance en Switch Lite.

Door Yannick Spinner

Redacteur

14-10-2025 • 08:08

54

Submitter: MoonRaven

Reacties (54)

Sorteer op:

Weergave:

Hoezo grijs gebied? Het apparaat is zo wit als maar kan hoor. Als deze apparaten grijs of zelfs illegaal zouden zijn, dan zou dat gelden voor alle Android apparaten die je maar kan bedenken.

Het is immers niets anders dan een Android telefoon, zonder sim en met hardware controller input.

Het gebruiken van roms die zijn verkregen zonder het dumpen van je eigen games, maar wél titels die je ook daadwerkelijk bezit; dit is een grijs gebied. Alle andere vormen van roms is illegaal/zwart.
Het gebruiken van roms die zijn verkregen zonder het dumpen van je eigen games, maar wél titels die je ook daadwerkelijk bezit; dit is een grijs gebied. Alle andere vormen van roms is illegaal/zwart.
Nee, dat is zo ilegaal als maar kan. Enkel eigen dumps van je eigen games is legaal. Al het andere is illegaal.

Verder komen dergelijke handheld emulators VAAK met een MicroSD kaart VOL met tienduizenden roms. Wat ze in feite gewoon kleine piraterij machines maakt.

Zelf ben ik meer van de FPGAs zoals de Chromatic en de Analoque Pocket. Welke ontworpen zijn voor het spelen van fysieke cartridges.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 14 oktober 2025 08:25]

Nee, dat is zo ilegaal als maar kan. Enkel eigen dumps van je eigen games is legaal. Al het andere is illegaal.
Het is grijs gebied omdat er nog nooit een uitspraak over is gedaan. Er is de tekst van de wet, en er is de gedachte achter de wet. In landen zoals de VS toetst men op het eerste. In landen zoals Nederland toetst men op het laatste.

Een rechter kan beoordelen dat iemand die ooit een licentie (cartridge) van het spel gekocht heeft het recht heeft om dat spel te spelen, ongeacht wat ellenlange EULA's in Amerikaanse stijl claimen. Een rechter kan ook beoordelen dat het inderdaad illegaal is, maar geen straf/schadevergoeding opleggen omdat er (bijvoorbeeld) geen winstoogmerk bij betrokken is. En natuurlijk kan een rechter het illegaal beoordelen en een straf/schadevergoeding opleggen.

Al deze mogelijke uitkomsten maken dit grijs gebied. Waarschijnlijk blijft dit grijs gebied, want ik zie hier niet snel een rechtszaak over gehouden worden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 oktober 2025 08:31]

Enkel zit je er al geheel naast. Er zijn al meerdere mensen veroordeeld voor het verspreiden van game roms. Wat ze direct niet "grijs" maakt. Verder heeft het helemaal niks met een EULA te maken maar gewoon met de auteursrechten wetgeving.

https://stichtingbrein.nl/faq/ Zie kopje #3.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 14 oktober 2025 08:36]

Het verspreiden (c.q. publiceren) is dan ook heel wat anders dan voor eigen gebruik een rom installeren. En dat laatste is waar The Zep Man het over heeft.

[Reactie gewijzigd door Standeman op 14 oktober 2025 09:10]

Dumpen voor eigen gebruik: Prima
Donwloaden voor eigen gebruik: Illegaal, ongeacht of je het origineel in je bezit hebt of niet.

En daar is dus niks grijs aan, wat @ShadLink geheel terecht opmerkt, vind het maar flauw dat hij irrelevant ge-mod wordt, want het is meer relevant dan wat hier boven geopperd wordt.
Het DOWNLOADEN alleen al is illegaal, niet het alleen het verspreiden.
Gebruik maken van ongeautoriseerd aanbod is niet toegestaan. Dus illegaal aanbod downloaden of streamen is ook verboden. Auteursrecht gaat over openbaar maken en verveelvoudigen, zoals uploaden en downloaden.
Enkel wanneer je zelf een dump maakt van een eigen game en die dump als rom gebruikt is het legaal. Dit kan je doen met bv (voor GameBoy games) de GameBoy Operator. (plus natuurlijk homebrew games, mits deze geen content uit bestaande games gebruiken)

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 14 oktober 2025 09:46]

Beetje flauw dit, want je begint nu over complete game roms, en dat zegt zep man niet eens. En dan druk ik me nog mild uit.
Het verspreiden van een game rom is toch iets totaal anders dan het dumpen van je eigen ROM voor gebruik in een emulator?

Misschien ben ik zelf nog niet helemaal wakker, maar volgens mij wordt er gigantisch langs elkaar heen gediscussieerd :p
Het verspreiden van een game rom is toch iets totaal anders dan het dumpen van je eigen ROM voor gebruik in een emulator?
Zoals ik aangaf. Dat is geheel legaal.
Nee, dat is zo ilegaal als maar kan. Enkel eigen dumps van je eigen games is legaal. Al het andere is illegaal.
Volgens mij zit je er naast en ben je gevangen door de gekozen bewoording, het gebruik van een ROM waarvan je het origineel bezit is volgens mij niet illegaal. Een beetje zoals het gebruik van een wapen dat je niet mag bezitten best legaal kan zijn.
Ik zeg niks over het gebruik ervan, enkel over het verkrijgen ervan. En dat is 100% illegaal!!!

Je verdraait mijn woorden en zegt dan dat de verdraaide woorden onjuist zijn. Stop daar svp mee.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 14 oktober 2025 11:04]

Doe eens kalm, ik verdraai je woorden helemaal niet. De tekst die je citeert en waar je direct op reageert gaat juist over het gebruik. Dus ja, in dat wat ik citeer heb jij het wel degelijk daarover en niet over het verkrijgen.

Het kan natuurlijk zo zijn dat je de tekst verkeerd hebt gelezen of geïnterpreteerd en daardoor een fout hebt gemaakt, maar zo bedoeld of niet je claim is onjuist.
Ik heb het over het verkrijgen. In elke reactie op deze post heb ik het over het verkrijgen. Ik heb het woord "gebruiken" niet één keer genoemd. Niet. één. keer. Dus nee ik heb het NIET over het gebruik.

Sterker nog ik geef aan dat dit soort apparaten vaak met een MicroSD vol met ROMs komen, wat ook weer op verkrijgen ervan gaat.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 14 oktober 2025 11:37]

Zelfs jouw laatste alinea vind ik persoonlijk ietwat discutabel.


Het device (of de devices) zijn geen grijs gebied, mijn Android telefoon gekoppeld aan een Xbox Controller is dan minstens zo grijs :)


Wel vind ik dat als ik zo'n ding heb en graag Mario Kart o.i.d. wil spelen ik weinig andere keus heb dan hem te downloaden. Het alternatief is dat ik een echte DS van Marktplaats tover en de game ook. 1 van die opties zal ooit eens ophouden te bestaan, and then what.
Hoe je het ook wendt of keert, het is gewoon illegaal om een rom te spelen van een game die je niet zelf hebt geripped/gebackupped. Ongeacht of er nog wel een legale manier mogelijk is, blijft het gewoon illegaal.

Dus je antwoord op "and then what" is: niets, dan kan je 'm niet meer legaal spelen. Moet je maar wat spelen wat nog wel legaal te krijgen is.

Wil niet zeggen dat ik niet af en toe een rommetje aanslinger voor de nostalgische gevoelens, maar uiteindelijk is er van elke game een betere versie te krijgen op huidige platforms.
Je hebt wel het recht op een kopie voor eigen gebruik, maar mag daarbij geen door de uitgever toegepaste beveiligingssystemen doorbreken of ongedaan maken.

Dus als een console een dergelijk mechanisme toepast bij de communicatie met de ROM-chips (of de inhoud van een ander opslagmedium), ben je eigenlijk al in overtreding als je daar een dump van maakt.
Het feit dat het een Android/Linux-apparaat is, is niet relevant. Dat is slechts een besturingssysteem. Het gaat erom wat je er functioneel mee doet, en meer specifiek, waar het apparaat functioneel voor ontworpen is. Het feit dat zowel pepperspray als haarlak in een spuitbus zit, maakt niet dat ze beide legaal of illegaal zijn.

Als het apparaat wordt gepreloaded met illegale ROMs en meerdere tools meegeleverd krijgt om geautomatiseerd illegale ROMs kan downloaden zonder effort, dan is dat heel wat anders dan een telefoon waar je zelf een torrent-client op kunt zetten.

Het apparaat is functioneel ontworpen om copyright beschermd materiaal te verkrijgen. Bij de telefoon is het een neven-effect.

Als die telefoon wordt geleverd met een systeem waarmee je met één druk op de knop illegale ROMs kunt krijgen en opstarten, en je krijgt een controller-case bij die telefoon, dan gaat dat net zo goed dat ‘grijze/zwarte gebied’ in.

Zie het een beetje als The Pirate Bay. Die faciliteert het illegaal verkrijgen van films/software/enz. Het feit dat ze zelf de content niet aanbieden, en dat er ook een handje vol Linux-distros en vrije titels worden aangeboden staat daar los van. Heel het platform is overduidelijk functioneel ontworpen om de illegale content aan te bieden.

Pepperspray kun je gebruiken om wolven mee kunt wegjagen. Haarlak kun je, in combinatie met een aansteker als minivlammenwerper gebruiken. Toch is het duidelijk dat pepperspray is ontworpen als (zelfverdediging)wapen en haarlak, als haarstylingproduct.

Op het moment dat haarlak teveel ‘verkeerd gebruikt’ gaat worden, komt er vanzelf een verbod op de verkoop van haarlak (of moet het recept aangepast worden om het niet brandbaar te maken.) (Kijk naar wat er gebeurd met de lachgas-cilinders in de supermarkt.)
Nog een kleine aanvulling ook. Niet alleen het functioneel ontwerp is van belang, maar de manier waarop iets aangeprezen wordt ook. Scherpe vleesmessen zijn volledig legaal, en kun je heerlijke gerechten mee koken, maar als je een advertentie gaat plaatsen met de boodschap dat jouw vleesmessen heel goed geschikt zijn om kelen mee door te snijden kom je toch echt in de problemen. Zo komt een wit product ineens in het zwarte gebied terecht. Niet het product zelf, maar jij als verkoper wel. Op dezelfde manier zijn deze apparaten volgens mij helemaal niet zo grijs, maar gewoon hartstikke zwart, omdat ze toch duidelijk gemarket worden als apparaatjes om je illegale roms op te spelen, niet om roms van je eigen games voor te dumpen en te gebruiken. Zonder roms doet zo'n ding immers niks. Dat dumpen kan wel, mits je de skills en hardware hebt, maar >99% van de kopers zal er gewoon illegale roms op zetten. Net zoals >99% van de Pirate Bay bezoekers daar niet kwam voor de Linux iso's.
Met die logica zouden de crypto telefoons ook legaal zijn geweest, immers waren gewoon Android telefoons met wat andere software erop. En toch waren ze niet legaal, vanwege het doel waarvoor ze overduidelijk werden verkocht.
Cryptophones zijn ook legaal, anders zouden iPhones ook verboden zijn. Die zijn default ook geencrypteerd zodra een pincode of iets anders wordt aangezet.
Dan moet je dat aan het OM vertellen, want die zijn het met je oneens: https://www.om.nl/actueel/nieuws/2025/01/31/distributeurs-cryptotelefoons-sky-ecc-aangehouden-in-nederland-en-spanje.

Waarbij om mezelf te herhalen, uiteraard is niet het probleem dat ze een Android telefoon verkopen met wat encryptie erop, dat heeft elke Android telefoon ook. Het ging erom dat ze met puur een doel werden verkocht. Jij mag ook een breekijzer verkopen. Ga je dat doen vanaf inbreken.nl voor al je inbrekersbenodigdheden, dan wordt het een ander verhaal.
Hoezo grijs gebied? Het apparaat is zo wit als maar kan hoor. Als deze apparaten grijs of zelfs illegaal zouden zijn, dan zou dat gelden voor alle Android apparaten die je maar kan bedenken.
Nope. het gaat om een specifiek doel, wat ze adverteren en ook wat ze mogelijk maken door het mee te leveren. En het feit dat ze een winstoogmerk hebben.

Zoals het artikel al zei: pas gingen ze te ver door een romdownload tool mee te leveren. Dan ga je over de grens.

een zelfbouw kit waar je iets als mame op mept, dat is gewoon geoorloofd. En hoewel illegaal als je roms gebruikt van titels die je niet hebt, daar wordt meestal niet moeilijk over gedaan, je hebt 't dan over een relatief handvol mensen.

Op het moment dat grootschalig en commercieel wordt, dan wordt het een ander verhaal.
Dit is waarschijnlijk geen Android hoor, niet dat dat het punt van je post was :)

Die goedkope Anbernics draaien over het algemeen op een custom os (zal wel Linux zijn in de achtergrond).
Anbernic geeft altijd betaalde emulatoren mee, en roms, als je hem koopt icm. sd kaart trouwens. Niks grijs aan.
Ze emuleren daarbij vaak retrogames die mogelijk in het publieke domein verkeren of niet meer legaal beschikbaar zijn. Dat is juridisch gezien grijs gebied, maar het bedrijf ging volgens AndroidAuthority onlangs nog te ver door een romdownloadapp mee te leveren.
Helemaal niks grijs. Emulatie is gewoon legaal, overtreden van het auteursrecht niet.

Vandaar ook dat, wettelijk gezien, een rommetje uit het publieke domein downloaden mag terwijl een "niet meer legaal beschikaar" bestand van een piraterij-website niet. Het apparaatje verkeert zich dus net zo min in een juridisch grijs gebied als een keukenmes.

[Reactie gewijzigd door AnonymousGerbil op 14 oktober 2025 08:32]

Nee, het probleem is niet het apparaat maar de ROMs die ze meeleveren. Dat is niet eens grijs gebied, het mag gewoon niet. Er is geen juridische definitie van "abandonware", die dingen vallen in principe gewoon nog onder copyright. Ook al is er niemand die er achteraan gaat.
Ik kocht vorig jaar een RG556. Zaten betaalde emulatoren op, en 10.000 roms op een sd kaart. Lekker legaal ;) Op hun eigen webshop.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 14 oktober 2025 10:16]

Hetgeen dat het potentieel 'grijs' maakt, is dat het emuleren van een Nintendo DS compleet zinloos is. Er zijn geen 'publieke domein' games beschikbaar (zover ik weet?) Je kunt er dus met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vanuit gaan dat het apparaatje alleen gebruikt wordt voor het 'illegaal' gebruiken van copyright beschermd materiaal en dus voor (vrijwel) niets anders. Het 'beoogde doel' van de emulator is dus het illegaal gebruiken van copyright beschermd materiaal.

En daar zit het verschil met een keukenmes. Het beoogde doel van een keukenmes is, gereedschap zijn. Net zoals een schroevendraaien (steekwapen) of een klopboormachine (moker om iemand z'n hersens in te slaan.)

Emulators als zodanig zijn inderdaad niet illegaal. Dat zou ook heel gek zijn, aangezien ze overal en nergens (industrieel) worden gebruiken in de breedste zin. Maar een emulator die puur als (beoogd/praktisch) doel heeft om illegale ROMs te spelen, zou misschien wel als illegaal bestempeld kunnen worden. (dit laatste laat ik uiteraard aan de wetgever/rechter over :) )

Een interessante vergelijking is lachgas. Lachgaspatronen waren al sinds jaar en dag in supermarkten te koop. (Voor, onder andere, het opkloppen en drijven van slagroom in een slagroomspuit.) Het 'geestverruimende en pijnverminderende' effect van lachgas is al eeuwen bekend. Echter: Sinds een aantal jaar heeft is het grote publiek er achter gekomen dat het een relatief goedkope drug is, die makkelijk verkrijgbaar is. Wat we in de praktijk zagen gebeuren, was dat het beoogde doel van de lachgaspatronen was verschoven van het 'thuis verwerken van slagroom' naar 'een goedkope drug', en daarmee is er dus regelgeving aangepast. (lachgas is aan de opiumwet toegevoegd)
Wat ontwerp betreft lijkt de handheld meer op de later uitgebrachte Nintendo DS Lite. Er lijkt geen stylus bij het apparaat te zitten. Het Chinese bedrijf heeft verder nog geen exacte specificaties gedeeld. Het is bijvoorbeeld niet duidelijk of het onderste scherm aanraakgevoelig is.
Dit is opmerkelijk. In de thumbnail van de YouTube-video in het artikel is wél een stylus te zien. Dat zou uiteraard ook automatisch betekenen dat een van de schermen (ik neem aan de onderste) aanraakgevoelig is. Ik zou eerlijk gezegd ook niet anders verwachten, gezien dit apparaat duidelijk bedoeld is voor het kunnen emuleren van DS-spellen, waarvan een groot deel niet of moeilijk te spelen is zonder een werkend touch screen.

[Reactie gewijzigd door IlIlIllII op 14 oktober 2025 08:22]

Ik vind de keuze om dan dus ook geen pennetje erin te doen wat raar maar inderdaad lijkt deze wel een touch screen te hebben
Oei, dan doe ik mijn weg. Echter, zou leuk zijn als ze het scherm 3d kunnen maken als de 3ds. Dure chip er in en DS games spelen!
Grappig genoeg is het niet echt een sterkere chip die je nodig hebt, maar een scherm dat het parallax (ls. 3D) effect ondersteund. Want hoe de 3DS de 3D maakten, was in feite het scherm opsplitsen in veel kleine laagjes, waar elk opeenvolgend laagje naar het linker of rechteroog gericht was. Dit creëerde het zonder 3D-bril 3D effect, maar je moest wel heel precies voor het scherm zitten om het effect goed te krijgen, en de resolutie was ook maar de helft van het normale DS scherm om die laagjes richting het juiste oog te sturen.

Het grootste technische probleem is het vinden van een fabrikant die deze schermen maakt, want naast de 3DS is daar niet echt een markt voor geweest, dus dan zouden ze compleet nieuwe schermen moeten maken. Terwijl handheldboeren zoals Anbernic gewoon off the shelf componenten gebruiken om de kosten zo sterk mogelijk te drukken en de handhelds voor een redelijke prijs te kunnen verkopen.
ik denk inderdaad niet dat ze panasonic zullen kunnen porren ervoor. Die maakte dacht ik de 3DS 3D schermen.
Ik denk dat je zo'n ribbellaag over elk willekeurig scherm kan plakken, en de rest vervolgens in software op kan lossen. Zeker met de enorm hoge resoluties, bv een 6"4k scherm heb je een boel speling om de calibratie uit te voeren. Vroeger moesten die ribbeltjes exact uitgelijnd zijn, dat is niet nodig als je een 4x "te hoge" resolutie hebt.

De calibratie is wel essentieel, en niet trivaal. Dus heel goedkoop gaat het niet worden, maar wel goed te doen voor relatief kleine aantallen.
Dat is inderdaad wel een mogelijkheid als alternatief, en volgens mij had Citra zelfs al de functionaliteit om parallax te forceren op het tweede scherm om zodanig 3D mogelijk te maken door met een simpele opplak 3D laag. (Alleen zijn de kijkhoeken dan wel super brak)

De originele 3DS deed dat een stuk chiquer, met een laag tussen backlight en pixels, en daarnaast ook echt een 50%/50% pixel afstelling waarvan je de sterkte van kon aanpassen met een schuifje... Daarnaast had de New 3DS ook nog eens motion tracking in de camera, waardoor je niet in een hele exacte kijkhoek voor het scherm moest zitten.

Best toffe techniek was dat, ik snap dat er uiteindelijk geen markt voor was omdat 3rd party developers er niet extra moeite voor wilden doen. Maar voor de tijd was het wel echt een heel unieke selling point voor Nintendo die je nergens anders kon vinden, en de 1st/2nd party games hadden deze tech heel goed uitgedokterd.
"Grappig genoeg is het niet echt een sterkere chip die je nodig hebt"

Het runnen van de emulator voor de 3DS games is denk nog niet echt smooth. Laten we zeggen 35 tot 60 FPS... N64 en bijvoorbeeld DS games gaan ook al vaak choppy.
Ik vind vooral interessant dat Nintendo (nog) niet (hard) optreed tegen de vorm van de handheld. Want ik ga ervan uit dat ze een patent hebben op de clamshell + twee schermen (waarvan de onderste een touchscreen is) vormgeving van de Nintendo DS.

Mogelijk dat Nintendo geen heil ziet in een loop naar de rechter toe, aangezien de Chinese industrie heel liberaal omgaan met (buitenlandse) patenten, en de handhelds waarschijnlijk nooit officieel in de rest van de wereld op de markt komen, en alleen maar via Chinese webshops via-via naar andere landen worden geëxporteerd.

Daarbij is Anbernic niet de eerste die dit stukje techstalgie (nostaltech? :+) aanboort, Ayaneo (ook een emulator-handheld verkoper uit China) had al reeds de Ayaneo Pocket DS en de Flip DS aangekondigt voor de zomervakantie. En waarschijnlijk springt de rest van de markt er ook in mee.

[Reactie gewijzigd door deknegt op 14 oktober 2025 08:43]

Vaak treden de rechtenhouders wel op tegen officiële importeurs en distributeurs van deze handhelds als deze in de Westerse wereld zitten. Maar zoals je al aangeeft, op het moment dat ze gewoon pakketjes versturen uit China is er weinig om tegen op te treden.
Stel dat ze een patent hebben op een clamshell + twee schermen waarvan 1 of meerdere een touchscreen is.
(Wat mij nogal triviaal lijkt, maar mijn mening doet er hier niet toe.)

Dat patent moest reeds bestaan/aangevraagd zijn op het moment dat de DS aangekondigd was.
De DS werd in januari 2004 aangekondigd, en was te koop vanaf 21 november 2004 in Japan.
Wat wil zeggen dat het patent > 20 jaar oud moet zijn, en dus niet langer geldig.
Stel dat ze een patent hebben op een clamshell + twee schermen waarvan 1 of meerdere een touchscreen is.
(Wat mij nogal triviaal lijkt, maar mijn mening doet er hier niet toe.)

Dat patent moest reeds bestaan/aangevraagd zijn op het moment dat de DS aangekondigd was.
De DS werd in januari 2004 aangekondigd, en was te koop vanaf 21 november 2004 in Japan.
Wat wil zeggen dat het patent > 20 jaar oud moet zijn, en dus niet langer geldig.
Ik voel mijzelf opeens heel erg oud. :'(

(Je hebt gelijk, ik heb even gegoogeled naar het oorspronkelijke patent was in December 2024 verlopen, en het patent van de DS Lite (waar de Anbernic design op gebaseerd is) was blijkbaar in 2021 al verlopen)

[Reactie gewijzigd door deknegt op 14 oktober 2025 10:11]

Ik voel mijzelf opeens heel erg oud.
Als een troost kan zijn, ik ben nog een heel stuk ouder.

Wel sterk dat je die patenten gegoogled en gevonden hebt.
Ik had ze zelf nog niet opgezocht, maar ik had 't duidelijk beter wel gedaan. _/-\o_
"twee in plaats van vier bumpers" Het kan aan mij liggen, maar ik zie toch echt wel 4 bumpers in het filmpje op 00:09. Ik neem tenminste aan dat daar de L en R triggers mee bedoeld worden?
Dit staat verkeerdom, excuses!
Waar zijn de Tea-sets gebleven? xD
Tja, nu Nintendo DS'en in prijs om hoog gaan zal ook dit interessant worden voor de aftermarket, het emuleren van die dingen zonder 2 schermen valt altijd zo tegen.

Ben benieuwd over de legaliteit van het design, Nintendo zal wel patenten daar op hebben.

En dan hebben we het niet over het dumpen en downloaden van ROMS, je eigen roms natuurlijk legaal, die van andere niet.
Zo duur is de Nintendo DS op dit moment niet, op websites voor rond de 50,- en op marktplaats tussen de 20,- en 40,-. Ga je naar de wat minder populaire DSi dan stijgt de prijs natuurlijk al wat sneller. Al met al als je een apparaat koopt voor de "Nintendo (3)DS" ervaring ben je het beste af met een 3ds/3dsXL natuurlijk duurder maar die zijn extreem makkelijk open te stellen voor homebrew (yarggghh!), slikt 2ds en 3ds cartridges en heeft natuurlijk '100% accuracy' op diezelfde devices (duh) en kan ook redelijk veel andere consoles emuleren.

Op dit moment zou ik nog geen reden zien om een 3ds te vervangen, het zijn hele degelijke mooie apparaten. Bij de Gameboy lijn snap ik de vervangingsvraag wel met gebreken als "geen backlight" en andere ouderdoms kwaaltjes
Volgens mij is deels de gimmick van deze devices dat je o.a. de grafische kwaliteit kan upscalen, en maakt deze devices gebruik van hogere resoluties dan in de oorspronkelijke (3)DS, dus voor retro freaks die wel de formfactor willen maar het gemak en kracht van emulation willen gebruiken voor de moderne luxes (savestates zijn ook zeer fijn in sommige games).

Daarbij dat deze devices meer dan alleen DS games emuleren, er zit waarschijnlijk een RetroArch fork op waar je games van alle 5e generatie consoles en eerder op kan pleuren en spelen.

Ook kijkende naar de kosten van sommige originele DS games kan de kosten van het verzamelen van deze dingen flink oplopen, en Anbernic springt daar in de markt voor het goedkope(re) alternatief voor deze hobby.
Ik snap de nieuwswaarde niet zo goed? Anbernic is een bedrijf dat in plaats van designkeuzes maken, maar gewoon iedere mogelijke variant op de markt brengt. Iedere variabele die er is voor handhelds brengen zij gewoon uit als een nieuwe variant.
Anbernic maakt prachtige apparaten. Ik heb de cube en deze voorzien met es-de frontend als launcher. Originele frontend en launcher geblokt zodat je geen Android meer tegenkomt. Launcher knop gemapt naar nieuwe launcher es-de en tegelijk automatisch killen van draaiende emulators. Zodat bij opstarten geen troep op de achtergrond draait. Koste wat moeite, zou eigenlijk standaard geregeld moeten zijn, maar dit is de beste Kids proof ervaring.

Complete handleiding hiervan nergens te vinden, wel veel handige tips. Voor de rest zelf uitgezocht.

Cube is wat duurder, maar draait wat recentere emulatoren. Geen idee wat deze doet, maar Nintendo 3ds emulator heeft wel een beefy processor nodig.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn